PROGRAM
ZA PODSTICANJE ZAPOŠLJAVANJA I OŽIVLJAVANJA PROIZVODNJE U GRADU KRAGUJEVCU I OPŠTINAMA BOR I VRANJE U 2005. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 51/2005)

 

I OSNOVNI CILJEVI

Aktivnost Fonda za razvoj Republike Srbije na području grada Kragujevca i opština Bor i Vranje biće usmerena na dugoročno kreditiranje programa i projekata, koji će biti u funkciji podsticanja zapošljavanja i oživljavanja proizvodnje.

II KORIŠĆENJE KREDITA

 

Pravo na korišćenje ovih sredstava imaće investitori na području Republike Srbije, i to:

-

privredna društva (u daljem tekstu: privredni subjekti) sa teritorije Republike Srbije koji žele da investiraju na teritoriji grada Kragujevca i opština Bor i Vranje, bez obzira na sedište firme i delatnosti kojom se bave.


Krediti se ne mogu koristiti za:

-

programe primarne poljoprivredne proizvodnje;

-

programe iz oblasti trgovine;

-

kreditiranje infrastrukture.

2.1. Podsticanje razvoja grada Kragujevca i opština Bor i Vranje

Podsticanje razvoja grada Kragujevca i opština Bor i Vranje, vršiće se kroz odobravanje investicionih kredita iz oblasti industrije, iz prerađivačkih kapaciteta iz oblasti poljoprivrede, kao i programi iz sektora usluga, i to:

-

osnivanje i razvoj malih, srednjih i velikih preduzeća,

-

novi programi, rekonstrukcija, modernizacija postojećih preduzeća, kao i trajna obrtna sredstva.


 

Prioritet u korišćenju sredstava imaće:

-

programi koji obezbeđuju otvaranje novih radnih mesta,

-

programi koji obezbeđuju veći nivo projektovane rentabilnosti, odnosno veće ekonomske efekte po jedinici uloženih sredstava kao i brži povraćaj uloženih sredstava,

-

programi koji obezbeđuju veće neto devizne efekte,

-

programi koji pod ostalim jednakim uslovima imaju veće učešće sopstvenih sredstava i učešće drugih izvora u strukturi finansiranja u odnosu na sredstva Fonda.

 

III KRITERIJUMI ZA OCENU INVESTICIONIH PROGRAMA

3.1. Otvaranje novih radnih mesta

Broj novih radnih mesta po realizaciji programa, i to pod uslovom da najmanje 70% od ukupnog planiranog broja radnika budu lica koja imaju prijavljeno prebivalište na teritoriji navedenih jedinica lokalne samouprave po ovom programu, i to najmanje tri godine bez prekida, kao i da budu registrovana kao nezaposlena fizička lica kod Nacionalne službe za zapošljavanje na teritoriji navedenog grada, odnosno opština.

Dinamika zapošljavanja planiranog broja radnika biće definisana investicionim programom, ili biznis planom.

3.2. Skala maksimalne visine kredita u zavisnosti od broja lica koja se planiraju zaposliti

Broj lica koji se planira zaposliti
investicionim programom

 

Visina kredita

do 24

 

do 15.000.000,00

od 25 do 50

 

do 25.000.000,00

od 51 do 99

 

do 35.000.000,00

preko 100

 

bez ograničenja

Visina kredita opredeljuje se, pored ostalog, i u zavisnosti od ocene biznis plana.

IV KREDITNA SPOSOBNOST INVESTITORA

Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora vrši se primenom sledećih metoda ocene:

- profitne stabilnosti,

- operativne sposobnosti,

- finansijske stabilnosti

- pokazatelja likvidnosti,

- tokova gotovine,

- pokazatelja efikasnosti,

- neto obrtnog fonda,

- pokazatelja zaduženosti, i

- prethodnog urednog servisiranja kredita.

Nakon utvrđivanja kreditne sposobnosti investitora vrši se bodovanje projekta.

Bodovanje projekata se vrši na bazi sledećih elemenata

Kriterijum

Broj bodova

nova radna mesta

maksimalno 60 bodova

ekonomska ocena projekta

maksimalno 20 bodova

izvozna orijentisanost projekta

maksimalno 20 bodova

Pri jednakom broju bodova prednost će imati programi čijom se realizacijom obezbeđuje otvaranje većeg broja novih radnih mesta.

Rangiranje podnosioca zahteva vršiće se za svaku sednicu Upravnog odbora Fonda.

V SREDSTVA I PLASMANI

Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim programom, potrebna sredstva će se obezbediti iz budžeta Republike Srbije za 2005. godinu, koja će se prenositi sukcesivno Fondu za razvoj Republike Srbije, u skladu sa bilansnim mogućnostima budžeta.

5.1. Planirani raspored sredstava

Okvirni raspored raspoloživih sredstava rasporediće se teritorijalno, i to:

Grad Kragujevac

50% raspoloživih sredstava po kreditnoj liniji

Opština Bor

25% raspoloživih sredstava po kreditnoj liniji

Opština Vranje

25% raspoloživih sredstava po kreditnoj liniji

Ukoliko se u nedostatku programa ne iskoriste sredstva na teritoriji jedne od navedenih jedinica lokalne samouprave, ona se mogu preusmeriti za realizaciju programa drugih navedenih jedinica lokalne samouprave po ovom programu, o čemu Upravni odbor Fonda za razvoj Republike Srbije donosi odluku.

5.2. Izvori finansiranja

Sredstva za finansiranje navedenih projekata obezbeđuje se iz sledećih izvora:

- budžeta Republike Srbije,

- sredstava Fonda za razvoj Republike Srbije,

- lokalne samouprave (zemljište, infrastruktura i sl.),

- sopstvenih sredstava investitora,

- ostalih izvora.

VI USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA FONDA

Osnovni model korišćenja sredstava Fonda je na kreditnoj osnovi.

Sredstva će se odobravati pravnim licima koja su registrovana u skladu sa Zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata.

Za obezbeđenje naplate dospelih potraživanja po ugovoru o kreditu, pre njegovog puštanja u tečaj, korisnik kredita je dužan da u korist Fonda za razvoj zasnuje i/ili preda jedan od sledećih instrumenata obezbeđenja i naplate potraživanja:

1. Hipoteku prvog reda na nepokretnostima u vlasništvu korisnika kredita, ili drugog lica.

Ako se nepokretnost nalazi na teritoriji opštine kod koje nije ustrojen odgovarajući registar sa potpunom evidencijom prava na nepokretnostima, za uspostavljanje hipoteke i upis u intabulacionu knjigu suda, korisnik kredita dostavlja:

-

prepis posedovnog lista za određenu nepokretnost sa kopijom plana parcele,

-

dokaz o sticanju vlasništva (ugovor o kupoprodaji, ili drugi ugovor overen kod suda, pravnosnažne presude i rešenja i sl.),

-

izjavu vlasnika overenu kod suda da druga lica nemaju bilo kakva prava na odnosnoj nepokretnosti, i

-

potvrdu suda da u intabulacionom protokolu nepokretnosti nije opterećena hipotekom.

2. Hipoteku prvog reda na zemljištu u vlasništvu korisnika kredita ili drugog lica, sa zabeležbom prvenstvenog reda upisa prvoredne hipoteke na neuknjiženom objektu (ili na objektu u izgradnji, ili koji će biti izgrađen) na istom zemljištu, sa obavezom vlasnika da predmetni objekat legalizuje, vlasnički uknjiži i upiše hipoteku po zabeležbi u roku od 9 meseci, od dana puštanja kredita u tečaj.

3. Ručnu zalogu prvog reda preko lizing organizacije na pokretnim stvarima koje su predmet finansiranja po ugovoru o kreditu, zasnovanu na sledeći način:

-

kao tražilac sredstava prema Fondu za razvoj pojavljuje se lizing društvo-davalac lizinga. Kao instrument obezbeđenja kredita Fond za razvoj uzima opremu koja je predmet lizinga, odnosno opremu koju lizing društvo-davalac lizinga daje u lizing korisniku lizinga, koji je u stvari privredni subjekt-investitor po ovoj kreditnoj liniji. Lizing društvo-davalac lizinga je vlasnik opreme koja je predmet lizinga sve dotle dok se u potpunosti ne izmire obaveze po lizing poslu, a istovremeno lizing društvo-davalac lizinga ima obavezu servisiranja kredita prema Fondu za razvoj. Ukoliko iz nekih razloga korisnik lizinga ne servisira svoje obaveze po lizingu na način i u rokovima predviđenim ugovorom o lizingu, davalac lizinga opremu koja je predmet lizinga vraća u svoj fizički posed, i predaje Fondu za razvoj kao instrument obezbeđenja kredita. Fond za razvoj dalje sa opremom postupa kao i u slučaju da je ručna zaloga direktno uspostavljena između Fonda za razvoj i krajnjeg korisnika kredita, odnosno kao da je aktivirao instrument obezbeđenja kredita.

-

ukoliko krajnji korisnik kredita-investitor traži kreditna sredstva i za investiciono ulaganje u recimo hale ili infrastrukturu, pored ulaganja u opremu, tada za ovaj deo kredita investitor direktno dobija sredstva od Fonda za razvoj, a deo kredita koji tretira nabavku opreme se realizuje preko lizing kuće. Odnosno, investitor Fondu za razvoj, u ovom slučaju, podnosi jedinstven biznis plan, ali naglašava da će direktno od Fonda za razvoj tražiti sredstva u nekom iznosu za ulaganje u infrastrukturu, a da će preko lizing kuće tražiti sredstva za nabavku opreme. Ocena projekta se obavlja u celini, ali se kredit realizuje jednim delom direktno, a jednim delom preko lizing kuće.

4. Ugovorno jemstvo (ili pristupanje dugu) pravnog lica za korisnika kredita, sa odgovarajućim instrumentima obezbeđenja jemca, u skladu sa ovim programom.

5. Sopstvena menica sa avalom poslovne banke, ili garancija poslovne banke.

Realni instrumenti obezbeđenja uzimaju se u srazmeri do 1:1 (odnos ukupnog iznosa kredita - glavni dug sa redovnom kamatom, prema tržišnoj vrednosti stvari, koju procenjuje Poreska uprava, ili sudski veštak odgovarajuće struke). Ukoliko realni instrument obezbeđenja prevazilazi po vrednosti navedenu srazmeru, isti će se prihvatiti ukoliko je ponuđen od strane korisnika kredita.

Kao instrument obezbeđenja uzima se jedan od instrumenata naveden u prethodnom stavu i solo menica, ili ovlašćenja u skladu sa članom 4. Zakona o platnom prometu.

Uslovi pod kojima će se odobravati krediti:

Krediti će se odobravati po kamatnoj stopi od 0,5% na godišnjem nivou uz primenu valutne klauzule.

Kreditna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do 5 godina i odloženim rokom otplate do jedne godine uz primenu valutne klauzule, što podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u tečaj i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu na dan dospeća.

Krediti za trajna obrtna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do tri godine i odloženim rokom otplate do jedne godine.

U predračunsku vrednost ulaganja prihvataju se nova ulaganja od momenta podnošenja investicionog programa.

U predračunsku vrednost ulaganja mogu se uključiti i troškovi obuke lokalnih nezaposlenih lica, čija kadrovska struktura ne odgovara potrebama investitora, kao i potrebna sredstva za finansiranje 1, ili 2 stana za menadžere novootvorene fabrike.

6.1. Opšti deo

-

Zahtevi za odobrenje sredstava se dostavljaju Fondu za razvoj Republike Srbije, Beograd, Knez-Mihailova broj 14, isključivo u pisanom obliku uz dostavljanje odgovarajuće dokumentacije.

-

Korisnici kredita, čiji je zahtev usvojio Upravni odbor Fonda, moraju zaključiti ugovore o kreditu, u roku od 90 dana od dana prijema obaveštenja o donetoj odluci.

-

Za slučaj da Upravni odbor Fonda nije usvojio neki od podnetih zahteva, podnosilac zahteva može uložiti prigovor Upravnom odboru u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o odluci Upravnog odbora.

-

U gradu Kragujevcu i opštinama Bor i Vranje, Fond za razvoj Republike Srbije će u okviru svoje ukupne poslovne aktivnosti odobravati kredite samo po ovom programu.

-

Za realizaciju ovog programa potrebno je zaključiti Memorandum o saradnji sa navedenim jedinicama lokalne samouprave opštinama.

 

VII ZAVRŠNE ODREDBE

Program se realizuje preko Fonda za razvoj Republike Srbije.

Postupak odobravanja dugoročnih kredita na osnovu ovog programa sprovodiće se u skladu sa Uputstvom koji će Fond za razvoj doneti za njegovo sprovođenje, i sastavni je deo Programa.

Fond za razvoj Republike Srbije tromesečno će podnositi izveštaj Vladi Republike Srbije o korišćenju sredstava iz ovog programa i ostvarenim efektima, a na zahtev Vlade i u kraćem periodu.

Ovaj program, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objaviće se u "Službenom glasniku Republike Srbije", i stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja.