STATUTAGENCIJE ZA ENERGETIKU REPUBLIKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 52/2005) |
Ovim statutom uređuju se pitanja od značaja za poslovanje, organizaciju i rad Agencije za energetiku Republike Srbije, a naročito: poslovno ime i sedište, poslovi i način njihovog obavljanja, sredstva za rad i način finansiranja, upravljanje i delokrug rada organa, zastupanje, postupak i način ostvarivanja saradnje sa državnim organima, organima autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave i javnost rada.
Agencija za energetiku Republike Srbije osnovana je Zakonom o energetici objavljenom u "Službenom glasniku Republike Srbije" broj 84/2004 (u daljem tekstu Zakon), kao regulatorno telo radi obavljanja poslova na unapređivanju i usmeravanju razvoja tržišta energije na principima nediskriminacije i efikasne konkurencije, praćenja primene propisa i pravila za rad energetskih sistema, usklađivanja aktivnosti energetskih subjekata na obezbeđivanju redovnog snabdevanja kupaca energijom i uslugama, njihovu zaštitu i ravnopravan položaj, kao i drugih poslova utvrđenih Zakonom i ovim statutom.
Poslovno ime, sedište i pravni status
Poslovno ime Agencije za energetiku Republike Srbije je: "Agencija za energetiku Republike Srbije".
Sedište Agencije za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija) je u Beogradu, Nemanjina 22-26.
Agencija je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom i drugim propisima kojima se uređuje poslovanje privrednih društava i ovim statutom.
Agencija je samostalna u obavljanju poslova utvrđenim Zakonom i ovim statutom i u preduzimanju organizacionih i drugih aktivnosti kojima se obezbeđuje njihovo efikasno i racionalno obavljanje. ,
Agencija je funkcionalno nezavisna od državnih organa, energetskih subjekata i korisnika njihovih proizvoda i usluga, kao i drugih pravnih i fizičkih lica, u skladu sa zakonom.
Agencija za svoje obaveze odgovara sredstvima kojima raspolaže.
Agencija ima pečat i štambilj.
Pečat Agencije ima oblik kruga, prečnika 30 mm i sadrži tekst "Agencija za energetiku Republike Srbije" - Beograd
Štambilj Agencije je pravougaonog oblika dimenzija 50 x 35 mm i sadrži tekst "Agencija za energetiku Republike Srbije" - Beograd i rubrike za upis datuma prijema podneska, broj pod kojim se podnesak zavodi i broja priloga uz podnesak.
Tekst pečata i štambilja ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.
Način rukovanja i upotreba pečata i štambilja i njihov broj uređuje se posebnim aktom, u skladu sa ovim statutom.
Agencija ima svoj logo čiji se izgled i sadržina određuje posebnim aktom, u skladu sa ovim statutom.
Agencija obavlja sledeće poslove:
1) donosi tarifne sisteme za obračun električne energije i prirodnog gasa za tarifne kupce, kao i tarifine sisteme za pristup i korišćenje sistema za prenos, transport, odnosno distribuciju energije i objekata za skladištenje prirodnog gasa i druge usluge;
2) utvrđuje: metodologiju za određivanje tarifnih elemenata za obračun cena električne energije i prirodnog gasa za tarifne kupce uključujući i cena proizvedene električne energije, odnosno prirodnog gasa za tarifne kupce, metodologiju za određivanje obračuna cena toplotne energije koja se proizvodi u elektranama-toplanama (kombinovani proces proizvodnje) i isporučuje energetskim subjektima za snabdevanje toplotnom energijom tarifnih kupaca;
3) utvrđuje kriterijume i način određivanja troškova priključka na sistem za prenos, transport i distribuciju energije;
4) utvrđuje minimalnu godišnju potrošnju energije kojom se stiče status kvalifikovanog kupca;
5) utvrđuje ispunjenost uslova za sticanje, odnosno promenu statusa kvalifikovanog kupca i donosi akt o utvrđivanju, odnosno promeni tog statusa;
6) izdaje licence za obavljanje energetskih delatnosti određenih Zakonom, donosi akt o privremenom i trajnom oduzimanju licence i akt kojim se privremeno odobrava rad energetskom subjektu u slučajevima utvrđenim Zakonom;
7) donosi kriterijume i merila za utvrđivanje visine naknade za izdavanje licence i utvrđuje visinu te naknade;
8) daje saglasnost na pravila o radu prenosnog, transportnog i distributivnog sistema, na pravila o radu tržišta energije i na pravila o radu sistema za skladištenje prirodnog gasa;
9) odlučuje po žalbi na akt operatora prenosnog, transportnog, odnosno distributivnog sistema, o odbijanju pristupa, kao i po žalbi na akt o odbijanju pristupa energetskog subjekta za skladištenje prirodnog gasa;
10) odlučuje po žalbi na akt energetskog subjekta o odbijanju zahteva za priključenje na sistem, odnosno po žalbi u slučaju nedonošenja odluke po zahtevu za priključenje na sistem;
11) daje prethodno mišljenje na akt o cenama po kojima se energija isporučuje tarifnim kupcima i akt o cenama usluga koje se vrše za tarifne kupce;
12) daje prethodno mišljenje na akt o cenama za pristup i korišćenje prenosnog, transportnog ili distributivnog sistema, odnosno skladišta za prirodni gas;
13) vodi registre izdatih i oduzetih licenci;
14) vodi registar kvalifikovanih kupaca.
Pored poslova iz stava 1. ovog člana, Agencija u okviru svojih prava i obaveza utvrđenih Zakonom, prati primenu tarifnih sistema, prikuplja i obrađuje podatke o energetskim subjektima u vezi sa obavljanjem energetskih delatnosti, prati način postupanja energetskih subjekata u pogledu razdvajanja računa, način ostvarivanja zaštite kupaca i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Sredstva za rad i način finansiranja
Sredstva za rad Agencije obezbeđuju se iz prihoda ostvarenih od naknada za izdavanje licenci, dela tarife za pristup i korišćenje energetskih sistema i drugih prihoda koje ostvari u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti.
Agencija može obezbeđivati sredstva za rad iz donacija, pod uslovima utvrđenim zakonom.
Svi prihodi i rashodi Agencije utvrđuju se i iskazuju finansijskim planom Agencije, u skladu sa Zakonom.
Godišnjim finansijskim planom Agencije utvrđuju se: ukupni godišnji prihodi Agencije po svim izvorima, rashodi Agencije, rezerve za nepredviđene izdatke, elementi za određivanje troškova zarada zaposlenih u Agenciji i drugi elementa utvrđeni zakonom kojim se uređuju pitanja iskazivanja prihoda i rashoda privrednih subjekata propisima donetim na osnovu zakona.
Prihodi koji se ostvare po godišnjem obračunu prihoda i rashoda Agencije u većem iznosu od ukupno ostvarenih rashoda za tu godinu, prenose se finansijskim planom kao prihod za narednu godinu, na način i pod uslovima utvrđenim Zakonom.
Agencija ima svoj račun kod ovlašćene banke preko koga posluje.
Agencijom upravlja Savet Agencije.
Savet Agencije ima predsednika i četiri člana koji se biraju i razrešavaju na način i po postupku utvrđenim Zakonom. Trajanje mandata predsednika i članova Saveta utvrđuje se u skladu sa Zakonom.
Predsednik i članovi Saveta za rad Agencije i za svoj rad odgovaraju Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Savet Agencije najmanje jednom godišnje podnosi izveštaj o radu Agencije Narodnoj skupštini Republike Srbije.
Savet Agencije obavlja sledeće poslove:
1) donosi statut;
2) donosi poslovnik o svom radu;
3) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova;
4) donosi program rada Agencije;
5) usvaja godišnji finansijski plan;
6) usvaja izveštaj o radu i poslovanju Agencije i godišnji račun;
7) odlučuje o raspoređivanju viška prihoda nad rashodima i pokriću gubitaka, u skladu sa zakonom;
8) donosi akta iz člana 7. stav 1. tač. 1) do 4), 6) do 8) i 11) i 12) ovog statuta;
9) donosi odluku o organizovanju rada Agencije van njenog sedišta;
10) odlučuje o uspostavljanju poslovne saradnje sa drugim subjektima;
11) obavlja druge poslove utvrđene Zakonom i ovim statutom.
U obavljanju poslova iz svoje nadležnosti, Savet Agencije donosi odluke, pravilnike, preporuke, uputstva, smernice, zaključke, rešenja i druga akta, u skladu sa zakonom.
Finansijski plan Agencije i Statut Agencije donose se na način i po postupku propisanim Zakonom.
Statut Agencije, Finansijski plan Agencije i akta iz člana 7. tač. 1) ovog statuta objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Savet može odlučiti da se objave i druga akta koje donosi Agencija u okviru svojih ovlašćenja utvrđenih Zakonom.
Savet Agencije donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Saveta.
Rad Saveta, način i postupak odlučivanja i druga pitanja od značaja za izvršavanje prava i obaveza Saveta utvrđuju se Poslovnikom o radu Saveta Agencije, u skladu sa zakonom.
2) Predsednik i članovi Saveta Agencije
Predsednik Saveta Agencije:
1) zastupa Agenciju;
2) rukovodi radom Saveta;
3) organizuje rad i rukovodi radom Agencije;
4) predlaže donošenje odluka i drugih akata iz okvira delokruga rada Saveta;
5) ima ovlašćenja direktora u poslovima vezanim za ostvarivanje prava i obaveza zaposlenih;
6) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada Agencije;
7) donosi akt kojim se uređuje rukovanje i upotreba pečata i štambilja i njihov broj, kao i sadržina i izgled loga Agencije;
8) donosi druga akta i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Predsednik Saveta u ostvarivanju svojih prava i dužnosti i ovlašćenja utvrđenih zakonom i ovim statutom, donosi odluke, uputstva, smernice, rešenja i druga akta, u skladu sa zakonom.
Predsednik Saveta Agencije može da, u slučaju potrebe, obrazuje povremena radna tela ili stručne timove za pripremu ili razmatranje elaborata, analiza ili drugih stručnih materijala i akata iz delokruga rada Agencije.
Član saveta Agencije, u izvršavanju poslova iz delokruga rada Saveta, prati stanje u oblasti energetike sa stanovišta tehničkih, ekonomskih, sistemsko - pravnih i drugih uslova koji utiču na obavljanje energetskih delatnosti, kao i na rad i poslovanje Agencije, učestvuje u kreiranju rešenja za unapređivanje i usmeravanje razvoja tržišta energije, programiranju rada i organizovanju poslova Agencije, predlaže predsedniku Saveta donošenje odluka iz nadležnosti Agencije, pomaže predsedniku Saveta u obavljanju poslova iz delokruga njegovog rada, koordinira rad i aktivnosti na ostvarivanju zadataka iz delokruga rada odgovarajuće organizacione jedinice određene aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova Agencije i druge poslove utvrđene odlukama Saveta Agencije.
Aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova Agencije bliže se uređuje delokrug rada članova Saveta u izvršavanju poslova Agencije.
Agenciju zastupa predsednik Saveta Agencije, bez ograničenja.
Predsednik Saveta Agencije može dati punomoćje članu Saveta ili drugom licu za zastupanje Agencije u pojedinim pravnim poslovima pred sudom i drugim organima u zemlji i inostranstvu ili ovlašćenje za preduzimanje drugih radnji iz okvira svojih prava i dužnosti.
Organizovanje obavljanja poslova Agencije
Poslovi Agencije obavljaju se u organizacionim jedinicama, u zavisnosti od njihove vrste i srodnosti.
Broj organizacionih jedinica, kao i poslovi koje će se obavljati u organizacionoj jedinici utvrđuju se aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova Agencije.
Pojedini poslovi iz delokruga rada Agencije mogu se obavljati i van sedišta Agencije, preko izdvojenih organizacionih jedinica.
Savet Agencije donosi odluku o organizovanju organizacione jedinice za obavljanje poslova van sedišta Agencije, kojom određuje mesto poslovanja, vrste poslova i druga pitanja u vezi sa obavljanjem poslova u toj organizacionoj jedinici.
Odlukom iz stava 2. ovog člana određuje se i lice koje će rukovoditi organizacionom jedinicom, kao i njegova ovlašćenja u obavljanju poslova rukovođenja.
Agencija ostvaruje saradnju sa odgovarajućim regulatornim telima drugih država i organizacijama iz oblasti energetike organizovanim na evropskom i regionalnom nivou, sa ciljem ostvarivanja i unapređivanja odnosa od zajedničkog interesa.
Agencija, u ostvarivanju saradnje iz stava 1. ovog člana, može se uključivati i biti član međunarodnih i drugih organizacija za tehničku, naučnu i drugu saradnju u oblasti energetike, u skladu sa zakonom i zaključenim međunarodnim sporazumima i konvencijama.
Agencija sarađuje sa republičkim, pokrajinskim i organima jedinice lokalne samouprave u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti.
Agencija može ostvarivati saradnju i sa drugim organizacijama iz oblasti zaštite potrošača - kupaca energije, zaštite životne sredine i drugim organizacijama.
Savet Agencije posebnim aktom određuje koje isprave, dokumentacija i podaci predstavljaju poslovnu tajnu, stepen njihove poverljivosti i način korišćenja i saopštavanja tih podataka drugim licima.
Poslovnu tajnu, u skladu sa odlukom iz stava 1. ovog člana, dužni su da čuvaju svi zaposleni koji na bilo koji način saznaju za ispravu i podatke koji predstavljaju poslovnu tajnu, u skladu sa Zakonom.
Agencija je dužna da čuva tajnost komercijalnih i drugih poverljivih podataka koji čine poslovnu tajnu, a koji su joj dostavljeni radi obavljanja poslova iz njene nadležnosti ili su joj dostupni u izvršavanju pojedinih poslova.
Opšti akti Agencije jesu: statut kao osnovni opšti akt, pravilnici, odluke i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja iz nadležnosti Agencije.
Drugi opšti akti moraju biti u saglasnosti sa statutom Agencije.
Pojedinačni akti koje donosi Savet i ovlašćena lica u Agenciji moraju biti u saglasnosti sa statutom i odgovarajućim opštim aktom Agencije.
Agencija obezbeđuje javnost rada i dostupnost informacija od javnog značaja zainteresovanim subjektima koji za to imaju poslovni ili drugi pravni interes, a koje prema zakonu ili statutu Agencije nemaju karakter poverljivosti.
Akta određena Zakonom i ovim statutom, kao i druga akta po odluci Saveta objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Agencije ostvaruje javnost rada i objavljivanjem akata iz stava 2. ovog člana na web sajtu (website) Agencije.
Izmene i dopune Statuta Agencije, kao i drugih opštih akata donose se na način i po postupku propisanim za njihovo donošenje.
Ovaj statut, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", i stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja.