UREDBAO POSTUPKU I NAČINU RESTRUKTURIRANJA SUBJEKATA PRIVATIZACIJE("Sl. glasnik RS", br. 52/2005) |
Ovom uredbom bliže se propisuje postupak i način promena koje se odnose na subjekt privatizacije i njegova zavisna preduzeća koje omogućavaju prodaju njegovog kapitala ili imovine, metodom javnog tendera ili metodom javne aukcije (u daljem tekstu: restrukturiranje).
Restrukturiranje obuhvata:
1) statusne promene, promene pravne forme, promene unutrašnje organizacije i druge organizacione promene;
2) otpis glavnice duga, pripadajuće kamate ili drugih potraživanja, u celini ili delimično;
3) otpuštanje duga u celini ili delimično radi namirivanja poverilaca iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine preduzeća;
4) druge promene, u skladu sa ovom uredbom.
Restrukturiranje statusnom promenom, promenom pravne forme, promenom unutrašnje organizacije i drugom organizacionom promenom, u smislu ove uredbe, obuhvata:
1) spajanje subjekta privatizacije;
2) podelu subjekta privatizacije;
3) odvajanje subjekta privatizacije;
4) prodaju delova subjekta privatizacije;
5) prenos imovine ili dela imovine na drugi pravni subjekt;
6) promenu pravne forme subjekta privatizacije, odnosno promenu pravne forme njegovih zavisnih preduzeća;
7) promenu unutrašnje organizacije subjekta privatizacije ukidanjem neprofitabilnih delova;
8) prestanak obavljanja neprofitabilnih delatnosti subjekta privatizacije.
Statusne promene, promene pravne forme, promene unutrašnje organizacije i druge organizacione promene vrše se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Restrukturiranje otpisom glavnice duga, pripadajuće kamate ili drugih potraživanja, u celini ili delimično, u smislu ove uredbe, obuhvata odustanak poverioca od potraživanja.
Poverilac koji otpisuje dug prema subjektu privatizacije dostavlja izjavu subjektu privatizacije i Agenciji za privatizaciju (u daljem tekstu: Agencija) da neće tražiti ispunjenje obaveze.
Otpis glavnice duga, pripadajuće kamate ili drugih potraživanja vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija i zakonom kojim se uređuju obligacioni odnosi.
Otpis glavnice duga, pripadajuće kamate ili drugih potraživanja po osnovu javnih prihoda vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje poreski postupak i poreska administracija.
Restrukturiranje otpuštanjem duga, u smislu ove uredbe, obuhvata gašenje potraživanja poverilaca u celini ili delimično radi namirivanja poverilaca iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine subjekta privatizacije.
Otpuštanje duga vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija, odnosno drugim propisom.
Restrukturiranje drugim promenama, u smislu ove uredbe, obuhvata:
1) odlaganje plaćanja ili reprogramiranje duga subjekta privatizacije;
2) konverziju novčanih potraživanja od strane poverilaca sa većinskim državnim kapitalom u kapital subjekta privatizacije;
3) prenos obaveza sa jednog zavisnog preduzeća na drugo zavisno preduzeće u okviru povezanih preduzeća;
4) povećanje kapitala u subjektu privatizacije;
5) smanjenje ili povećanje broja zaposlenih;
6) druge promene koje se odnose na subjekt privatizacije, koje omogućavaju prodaju njegovog kapitala ili imovine metodom javnog tendera ili metodom javne aukcije.
Odlaganje plaćanja ili reprogramiranje duga subjekta privatizacije po osnovu javnih prihoda vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje poreski postupak i poreska administracija.
Agencija pokreće restrukturiranje subjekta privatizacije donošenjem odluke o restrukturiranju.
Odluka iz stava 1. ovog člana donosi se, naročito, u slučajevima:
1) nemogućnosti sprovođenja postupka privatizacije subjekta privatizacije u postojećem statusnom, odnosno organizacionom obliku ili u postojećoj pravnoj formi;
2) nemogućnosti sprovođenja postupka privatizacije subjekta privatizacije sa postojećom strukturom kapitala;
3) kad obaveze subjekta privatizacije prevazilaze ukupnu vrednost aktive umanjenu za iznos gubitaka tekuće i ranijih godina.
Dan donošenja odluke o restrukturiranju smatra se danom početka restrukturiranja subjekta privatizacije.
Restrukturiranje subjekta privatizacije smatra se okončanim kada se program restrukturiranja ostvari u potpunosti, odnosno prodajom kapitala ili imovine subjekta privatizacije, ako programom restrukturiranja nije drugačije predviđeno.
Odluka o restrukturiranju sadrži:
1) poslovno ime i sedište subjekta privatizacije;
2) način restrukturiranja;
3) rok u kome su poverioci dužni da prijave svoja potraživanja;
4) druge podatke od značaja za sprovođenje restrukturiranja.
Odluka iz stava 1. ovog člana registruje se u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata.
Odluka o restrukturiranju objavljuje se u sredstvima javnog informisanja (jednom dnevnom listu, internetu ili televiziji) u roku od 15 dana od dana donošenja.
Agencija obaveštava, bez odlaganja, agenciju nadležnu za vođenje Registra privrednih subjekata o pokretanju postupka restrukturiranja.
Poslovno ime subjekta privatizacije sadrži podatak "u restrukturiranju".
Poslovna pisma i drugi dokumenti subjekta privatizacije, uključujući i one u elektronskoj formi, koji su upućeni trećim licima sadrže podatak da se subjekt privatizacije nalazi u restrukturiranju.
Subjekt privatizacije ne može, bez saglasnosti Agencije, da donosi odluke koje se odnose na:
1) raspolaganje pokretnom ili nepokretnom imovinom;
2) uzimanje kredita ili zajmova;
3) davanje kredita ili zajmova;
4) izdavanje garancija za druge subjekte;
5) preuzimanje obaveza drugog subjekta;
6) sticanje, povećanje ili smanjenje učešća u kapitalu drugog subjekta;
7) isplata dividendi akcionarima;
8) izdavanje akcija ili preduzimanje drugih radnji kojima bi se izmenila postojeća struktura kapitala;
9) promenu unutrašnje organizacije ili statusnu promenu;
10) povećanje ili smanjenje kapitala;
11) investiciona ulaganja u osnovna sredstva;
12) povećanje broja zaposlenih u obimu koji je veći od broja koji je potreban.
Odredba stava 1. ovog člana ne odnosi se na odluke koje subjekt privatizacije donosi radi obavljanja uobičajenih poslovnih aktivnosti.
Program restrukturiranja izrađuje Agencija.
Izradu programa restrukturiranja Agencija može da poveri subjektu privatizacije, odnosno pravnom ili finansijskom savetniku.
Pre izrade programa restrukturiranja sačinjava se sveobuhvatna analiza poslovanja subjekta privatizacije.
Ako je izrada programa restrukturiranja poverena subjektu privatizacije, odnosno pravnom ili finansijskom savetniku, analiza iz stava 3. ovog člana izrađuje se u roku koji odredi Agencija.
Program restrukturiranja sadrži, naročito:
1) poslovno ime i sedište subjekta privatizacije;
2) podatak o poslovanju;
3) podatak o unutrašnjoj organizaciji;
4) podatak o vrednosti kapitala i imovine;
5) godišnji račun;
6) konsolidovani godišnji račun;
7) način otplate dugova;
8) bilans otvaranja;
9) položaj delova, odnosno organizacionih jedinica;
10) socijalni program;
11) program zaštite životne sredine;
12) druge podatke od značaja za sprovođenje restrukturiranja.
Program restrukturiranja donosi nadležni organ subjekta privatizacije.
Subjekt privatizacije dostavlja program restrukturiranja Agenciji u roku od 90 dana od dana kad Agencija odobri sveobuhvatnu analizu poslovanja subjekta privatizacije.
Rok iz stava 1. ovog člana Agencija može produžiti najduže za 90 dana, na zahtev subjekta privatizacije ili poverioca, kao i pravnog, odnosno finansijskog savetnika, ako za to postoje opravdani razlozi.
Agencija donosi odluku o prihvatanju programa restrukturiranja ako je program restrukturiranja pripremljen u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija i ovom uredbom.
Rok u kome Agencija donosi odluku iz stava 1. ovog člana ne može da bude duži od 30 dana od dana prijema programa restrukturiranja.
Agencija donosi odluku o vraćanju na ispravku ili o izmeni programa restrukturiranja, uz pismeno obrazloženje, ako oceni da je neophodno da se program restrukturiranja vrati na ispravku, odnosno izmeni.
Rok u kome Agencija donosi odluku iz stava 1. ovog člana ne može da bude duži od 30 dana od dana prijema programa restrukturiranja.
Subjekt privatizacije vrši ispravku ili izmenu programa restrukturiranja u roku koji odredi Agencija koji ne može da bude duži od 60 dana od dana dostavljanja odluke iz stava 1. ovog člana.
U slučaju da subjekt privatizacije ne postupi po odluci Agencije u roku iz stava 3. ovog člana, Agencija donosi program restrukturiranja.
Program restrukturiranja smatra se donetim kada Agencija donese odluku o prihvatanju programa restrukturiranja.
Subjekt privatizacije je dužan da restrukturiranje sprovede u potpunosti u skladu sa programom restrukturiranja.
Agencija obavlja poslove kontrole sprovođenja restrukturiranja.
Ako u obavljanju poslova kontrole sprovođenja restrukturiranja nastupe okolnosti iz kojih proizlazi da sprovođenje programa restrukturiranja nije moguće, delimično ili u celini, Agencija može da:
1) predloži izmenu programa restrukturiranja u okviru postojećeg restrukturiranja;
2) pokrene novo restrukturiranje;
3) preduzme mere koje bi omogućile prodaju kapitala ili imovine;
4) samostalno sprovede restrukturiranje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje privatizacija i ovom uredbom;
5) preduzme druge mere kojima bi se omogućilo sprovođenje restrukturiranja.
Na donošenje novog programa restrukturiranja, odnosno izmenu postojećeg programa restrukturiranja, u smislu člana 20. ove uredbe, primenjuju se odredbe ove uredbe koje se odnose na način donošenja i sadržinu programa restrukturiranja.
U subjektu privatizacije u kojem je sprovedeno restrukturiranje Agencija prodaje kapital, odnosno imovinu metodom javnog tendera ili metodom javne aukcije.
Ova uredba primenjuje se na subjekt privatizacije koji se restrukturira u postupku privatizacije za koji do dana stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji ("Službeni glasnik RS", broj 45/2005) Agencija nije donela odluku o prihvatanju programa restrukturiranja.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o postupku i načinu restrukturiranja preduzeća i drugih pravnih lica ("Službeni glasnik RS", br. 1/2002).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".