ODLUKAO SADRŽINI IZVEŠTAJA O OBAVLJENOJ REVIZIJI FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA DRUŠTVA ZA OSIGURANJE("Sl. glasnik RS", br. 21/2005, 24/2005 i 54/2005) |
1. Ovom odlukom propisuje se sadržina izveštaja o obavljenoj reviziji finansijskih izveštaja društva za osiguranje (u daljem tekstu: društvo).
2. Izveštaj o obavljenoj reviziji finansijskih izveštaja društva (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) izrađuje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija finansijskih izveštaja, Međunarodnim standardima revizije i ovom odlukom.
Izveštaj o reviziji sadrži mišljenje i izveštaj ovlašćenog revizora, kao i analize i priloge.
Izveštaj o reviziji sadrži i pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja društva, kao i pismo rukovodstvu.
3. Mišljenje ovlašćenog revizora sadrži jasno izraženu ocenu o istinitosti i objektivnosti finansijskih izveštaja društva, kao i iskaz o tome da li su ti izveštaji sastavljeni u skladu s propisima, Međunarodnim računovodstvenim standardima (MRS) i Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja.
Mišljenje iz stava 1. ove tačke, u skladu s Međunarodnim standardima revizije, može biti pozitivno, mišljenje s rezervom, uzdržavajuće i negativno.
4. Analize uz izveštaj o reviziji sadrže:
1) opšte podatke o društvu,
2) analizu sistema interne kontrole,
3) analizu vođenja poslovnih knjiga,
4) analizu bilansa stanja,
5) analizu bilansa uspeha (zbirnog i po vrstama osiguranja),
6) analizu bilansa tokova gotovine,
7) analizu izveštaja o promenama na kapitalu,
8) analizu napomena uz finansijske izveštaje,
9) pokazatelje poslovanja društva,
10) analizu organizacione, kadrovske i tehničke osposobljenosti društva,
11) analizu funkcionisanja interne revizije,
12) analizu nalaza eksterne kontrole.
5. Opšte podatke o društvu čine identifikacioni podaci (naziv, sedište i adresa društva, matični broj, poreski identifikacioni broj, ime i prezime lica ovlašćenog za zastupanje, odnosno direktora), podaci o osnivanju i kratak prikaz dotadašnjeg rada društva, podaci o delatnostima iz dozvole za rad i rešenja o upisu u odgovarajući registar, nazivi banaka kod kojih je društvo imalo otvorene račune (dinarske i devizne) u periodu za koji se obavlja revizija, s brojevima računa, podaci o broju zaključenih ugovora o zastupanju/posredovanju, sa informacijom o tome da li zastupnici/posrednici imaju propisanu dozvolu za rad, kao i podaci o opštim aktima društva i izmenama i dopunama tih akata izvršenim u periodu za koji se obavlja revizija.
6. Analiza sistema interne kontrole sadrži iskaz ovlašćenog revizora o tome da li je društvo uspostavilo odgovarajuće procedure za odvijanje poslovnih aktivnosti na način koji odgovara prirodi, složenosti i rizičnosti posla (adekvatnost sistema interne kontrole), a naročito da li je uspostavilo interne računovodstvene kontrolne postupke, kao i da li se uspostavljene procedure primenjuju.
7. Analiza vođenja poslovnih knjiga sadrži iskaz ovlašćenog revizora o tome da li poslovne knjige društva vodi, odnosno finansijske izveštaje sastavlja i prezentuje stručno lice i o tome da li društvo dnevnik, glavnu knjigu i sve potrebne pomoćne knjige vodi uredno i ažurno i na način koji omogućava kontrolu ispravnosti knjiženja, čuvanja i korišćenja podataka, kao i uvid u hronologiju izvršenih knjiženja i sagledavanje svih promena na računima tih knjiga.
Ovlašćeni revizor naročito ispituje i daje stav o tome da li se materijalna evidencija nepopunjenih polisa osiguranja - obrazaca "stroge evidencije" u društvu (ekonomatu, kasi) i kod zaduženih lica vodi na način iz stava 1 ove tačke, kao i da li je evidencija šteta potpuna, uredna i ažurna.
8. Analiza bilansa stanja sadrži podatke o promenama u toku godine i stanju imovine, kapitala i obaveza iskazanom na dan sastavljanja finansijskih izveštaja, nakon izvršenih reklasifikacija, odnosno korekcija (ako su vršene korekcije), a naročito podatke o:
- vrednosti i strukturi nematerijalnih ulaganja i stepenu završenosti tih ulaganja u pripremi;
- vrednosti i strukturi nekretnina (osim investicionih), postrojenja i opreme i stepenu njihove amortizovanosti, odnosno obezvređenja, kao i o njihovom postojanju i vlasništvu;
- vrednosti, vrsti i namenama investicionih nekretnina, o stepenu njihove amortizovanosti, odnosno obezvređenja, kao i o njihovom postojanju i vlasništvu;
- vrednosti i stepenu završenosti nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi, kao i o njihovom postojanju i vlasništvu;
- učešću u kapitalu zavisnih, povezanih i ostalih pravnih lica (naziv i adresa tih lica, iznos i procenat učešća u kapitalu);
- ostalim dugoročnim finansijskim plasmanima po strukturi i ročnosti, kao i podatke o uslovima pod kojima su plasirana sredstva (obezbeđenje sigurnosti, realne vrednosti i dr.) i oceni tih uslova u odnosu na tržišne;
- zalihama i datim avansima;
- potraživanjima po osnovu premije i po osnovu učešća u naknadi šteta u zemlji i inostranstvu i ispravci vrednosti tih potraživanja, kao i podatke o najvećim dužnicima;
- potraživanjima iz specifičnih poslova i o drugim kratkoročnim potraživanjima i ispravci vrednosti tih potraživanja, kao i podatke o najvećim dužnicima;
- kratkoročnim finansijskim plasmanima, posebno u povezana pravna lica, po strukturi i ročnosti, kao i podatke o uslovima pod kojima su plasirana sredstva (obezbeđenje sigurnosti, realne vrednosti i dr.) i oceni tih uslova u odnosu na tržišne;
- sredstvima na računima (naziv banke, broj računa i stanje u dinarima i valuti) i u blagajni (blagajničko poslovanje, polaganje sredstava na račune, vrste i osnovanost isplata iz blagajne);
- iznosu i strukturi aktivnih vremenskih razgraničenja, sa stavom ovlašćenog revizora o izvršenim razgraničenjima;
- iznosu i strukturi kapitala društva;
- pouzdanosti podataka koji su osnov za obračunavanje i iskazivanje pozicija na koje ovlašćeni aktuar daje mišljenje (tehničke rezerve - matematička rezerva životnih osiguranja, rezerva za učešće u dobiti, rezerva za izravnanje rizika, rezervisane štete, doprinos za preventivu i prenosne premije);
- dugoročnim obavezama, po strukturi i ročnosti, posebno prema povezanim licima;
- kratkoročnim finansijskim obavezama, po strukturi i ročnosti, posebno prema povezanim licima;
- obavezama po osnovu šteta i ugovorenih iznosa, posebno prema povezanim licima;
- obavezama za premiju i specifičnim obavezama, posebno prema povezanim licima;
- obavezama za doprinos Garantnom fondu i Udruženju društava za osiguranje;
- ostalim obavezama, posebno prema povezanim licima, kao i o ostalim pasivnim vremenskim razgraničenjima.
U analizi bilansa stanja, ovlašćeni revizor iznosi i obrazlaže stav o izvršenom popisu imovine i obaveza i konstatuje da li je prisustvovao popisu materijalnih vrednosti, o usklađenosti potraživanja i obaveza s dužnicima, odnosno poveriocima, kao i o obelodanjivanju neusklađenih potraživanja i obaveza i o razlozima te neusklađenosti. Za one iznose potraživanja (naročito po osnovu premije osiguranja) i obaveza (usklađenih i neusklađenih) za koje utvrdi da mogu uticati na poslovni rezultat - ovlašćeni revizor navodi njihove rokove dospeća i imena dužnika, odnosno poverilaca, a posebno povezanih lica i zastupnika/posrednika, podatke o tome da li je društvo preduzelo mere za naplatu potraživanja, kao i o tome da li je u toku godine vršen definitivni otpis potraživanja ili obaveza i stav o osnovanosti tog otpisa.
Analiza bilansa stanja sadrži i prikaz strukture rizične aktive, kao i stav ovlašćenog revizora o obezbeđenosti potrebne rezerve za taj deo aktive, u skladu s propisima kojima je uređen način procenjivanja aktive društva.
U analizi bilansa stanja navode se i podaci o visini i strukturi kapitala na dan 31. decembra godine za koju se obavlja revizija, uz stav ovlašćenog revizora o visini osnovnog kapitala u odnosu na visinu propisanu zakonom, zatim podaci o akcionarima s preko 10% učešća u akcijskom kapitalu društva (ime, adresa i iznos) i podaci o njihovim akcionarima, sve do fizičkih lica - krajnjih vlasnika u lancu vlasništva, kao i podaci o povezanosti akcionara. Ova analiza sadrži i podatke o iznosu garantne rezerve u odnosu na zakonom propisani iznos i u odnosu na izračunatu marginu solventnosti.
U analizi bilansa stanja, ovlašćeni revizor posebno iskazuje podatke o broju nepopunjenih polisa - obrazaca "stroge evidencije", po vrstama osiguranja, i to:
- stanje polisa u društvu (ekonomatu, kasi) i kod zaduženih lica na dan 31. decembra prethodne godine (knjigovodstveno stanje usklađeno sa stvarnim stanjem);
- štampane polise u periodu za koji se obavlja revizija;
- utrošene polise u toku perioda za koji se obavlja revizija (broj realizovanih polisa - zaključenih ugovora i broj polisa storniranih zbog tehničke neispravnosti);
- knjigovodstveno stanje polisa u društvu i kod zaduženih lica na dan 31. decembra godine za koju se obavlja revizija;
- stvarno stanje polisa na dan popisa;
- razlike u broju polisa između stvarnog i knjigovodstvenog stanja u društvu i kod zastupnika.
Ako su popisom polisa utvrđene razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja, ovlašćeni revizor, uz informaciju o tome, navodi i način na koji je društvo knjigovodstveno stanje uskladilo sa stvarnim stanjem.
U analizi bilansa stanja, ovlašćeni revizor posebno ispituje i navodi podatke iz knjige šteta, po vrstama osiguranja, upoređujući ih s relevantnim podacima iz glavne knjige, odnosno finansijskih izveštaja i s podacima iz mišljenja ovlašćenog aktuara, i to:
- podatke o broju i iznosu šteta prenetih iz ranijeg perioda, prema godinama nastanka (redovne i sudske);
- podatke o broju šteta prijavljenih u toku godine za koju se obavlja revizija;
- podatke o broju i iznosu šteta likvidiranih u toku godine, a posebno podatke o broju i iznosu plaćenih šteta, prema godinama nastanka (redovne i sudske);
- podatke o broju i iznosu rezervisanih prijavljenih šteta, prema godinama nastanka (redovne i sudske).
9. Analiza bilansa uspeha sadrži podatke i stavove ovlašćenog revizora o sledećim pozicijama prihoda, rashoda i rezultata poslovanja, te njihovu strukturu, nakon izvršenih reklasifikacija, odnosno korekcija (ako su vršene korekcije):
- poslovni (funkcionalni) prihodi,
- poslovni (funkcionalni) rashodi,
- troškovi sprovođenja osiguranja,
- finansijski prihodi,
- finansijski rashodi,
- prihodi od usklađivanja vrednosti imovine,
- rashodi po osnovu obezvređenja imovine,
- ostali i vanredni prihodi,
- ostali i vanredni rashodi,
- rezultati poslovanja.
Kod troškova sprovođenja osiguranja, ovlašćeni revizor posebno navodi podatke o obračunatoj proviziji zastupnika/posrednika i njenom učešću u obračunatoj premiji (po vrstama osiguranja), kao i nazive zastupnika/posrednika s većim iznosima obračunate provizije.
U analizi bilansa uspeha ovlašćeni revizor posebno prikazuje iznos i strukturu ostalih i vanrednih prihoda i rashoda, kao i prihoda i rashoda iz odnosa s povezanim licima.
Analiza bilansa uspeha po vrstama osiguranja sadrži podatke i stavove ovlašćenog revizora o pozicijama iz ove tačke.
10. Analiza bilansa tokova gotovine sadrži podatke o tokovima gotovine nakon izvršenih reklasifikacija, odnosno korekcija (ako su vršene korekcije), po osnovu poslovnih aktivnosti, aktivnosti investiranja i aktivnosti finansiranja, a naročito opis vanrednih stavki. U ovoj analizi ovlašćeni revizor navodi i podatke o blokadama računa u toku godine, kao i osnovu za te blokade, a navodi i periode trajanja blokade.
11. U analizi izveštaja o promenama na kapitalu se, nakon izvršenih reklasifikacija, odnosno korekcija (ako su vršene korekcije), navodi osnov promena na kapitalu izvršenih u toku godine, promene akcionara s preko 10% učešća u akcijskom kapitalu društva, kao i promene njihovih akcionara, sve do fizičkih lica - krajnjih vlasnika u lancu vlasništva.
12. Analiza napomena uz finansijske izveštaje sadrži mišljenje ovlašćenog revizora o tome da li te napomene sadrže opise ili detaljnije raščlanjavanje iznosa prikazanih u bilansu stanja, bilansu uspeha, izveštaju o novčanim tokovima i izveštaju o promenama na kapitalu, kao i dodatne informacije koje nisu prikazane u tim izveštajima, u skladu s MRS 1 i zahtevima pojedinačnih MRS u vezi sa obelodanjivanjem, te da li sadrže druge propisane podatke.
13. Pokazatelji poslovanja društva, koje sadrži izveštaj o reviziji, jesu pokazatelji o uspešnosti poslovanja (produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost) i pokazatelji o fizičkom obimu poslovanja, po vrstama osiguranja.
14. Analiza organizacione, kadrovske i tehničke osposobljenosti društva sadrži sledeće podatke ovlašćenog revizora, kao i mišljenje o tim podacima:
- podatke o unutrašnjoj organizaciji, o organizacionim delovima društva (filijale, poslovne jedinice i dr.) i njihovom sedištu, kao i podatke o broju zaposlenih i njihovoj kvalifikacionoj strukturi;
- podatke o članovima upravnog i nadzornog odbora (ime i prezime, naziv preduzeća u kome su zaposleni);
- podatke o poslovnom prostoru, opremi i dostignutom stepenu automatske obrade podataka, odnosno usklađenosti informacionog sistema s poslovnim ciljevima, o sigurnosti i zaštiti podataka (posedovanje atesta ovlašćene organizacije) i adekvatnosti kontrola u uslovima automatske obrade podataka.
15. Analiza funkcionisanja interne revizije sadrži podatke o tome da li je interna revizija organizovana na propisan način, o broju i kvalifikacionoj strukturi zaposlenih, o aktivnostima interne revizije u toku godine, kao i o izveštajima, nalazima i predloženim merama i postupanju nadzornog odbora i uprave društva po tim nalazima i merama. Na osnovu ove analize, ovlašćeni revizor ukazuje na eventualne nedostatke u funkcionisanju interne revizije.
16. Analiza nalaza eksterne kontrole sadrži podatke o eksternim kontrolama izvršenim u toku godine za koju se obavlja revizija i komentar ovlašćenog revizora o tim nalazima.
17. Priloge uz izveštaj o reviziji čini mišljenje ovlašćenog aktuara, kao i drugi prilozi.
17a Pismom o prezentaciji finansijskih izveštaja društva, koje potpisuje odgovorno lice u društvu, potvrđuje se da finansijski izveštaji istinito, objektivno i u skladu sa zakonom prikazuju poslovanje društva, stanje imovine i obaveza, prihode i rashode, kao i finansijski rezultat i promene na kapitalu za godinu u kojoj se obavlja revizija.
U pismu rukovodstvu, koje upućuje rukovodstvu društva, revizor navodi nepravilnosti, slabosti i propuste društva utvrđene tokom revizije i daje preporuke za njihovo otklanjanje.
18. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".