PRAVILNIK
O STALNOM STRUČNOM USAVRŠAVANJU I STICANJU ZVANJA NASTAVNIKA, VASPITAČA I STRUČNIH SARADNIKA

("Sl. glasnik RS", br. 14/2004 i 56/2005)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se: programi i način organizovanja stalnog stručnog usavršavanja, uslovi, organ koji odlučuje o sticanju zvanja i postupak napredovanja, sticanje zvanja u toku usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika i obrazac uverenja o savladanom programu.

Član 2

Pod stalnim stručnim usavršavanjem nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se praćenje, usvajanje i primena savremenih dostignuća u nauci i praksi radi ostvarivanja ciljeva i zadataka obrazovanja i vaspitanja i unapređivanja obrazovno-vaspitne prakse.

Stalno stručno usavršavanje nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika usmereno je na:

 1) osposobljavanje za veću samostalnost u planiranju i izvođenju obrazovno-vaspitnog, vaspitnog rada, nege i stručnog rada (u daljem tekstu: obrazovno-vaspitni rad);

 2) sticanje i inoviranje stručnih znanja koja su u funkciji stalnog profesionalnog razvoja u toku rada;

 3) razvijanje i usavršavanje u oblastima:

(1) organizacije i izvođenja obrazovno-vaspitnog rada,

(2) praćenja razvoja i postignuća deteta i učenika,

(3) saradnje u pedagoškoj komunikaciji;

 4) uvažavanje ličnih svojstava i potreba deteta i učenika u zavisnosti od uzrasta;

 5) razvijanje sposobnosti i veština za učešće u timskom radu i za uspešnu komunikaciju; razvijanje i negovanje atmosfere razumevanja i uvažavanja;

 6) razvijanje spremnosti i osposobljenosti za stalni proces samovrednovanja, praćenja i unapređivanja sopstvene prakse;

 7) osposobljavanje za praćenje i primenu novih obrazovnih tehnologija;

 8) osposobljavanje za prihvatanje roditelja za partnera u procesu ostvarivanja ciljeva obrazovanja i vaspitanja i za ostvarivanje zajedničke saradnje;

 9) ostvarivanje saradnje sa društvenom zajednicom;

10) razmenu iskustava, unapređivanje struke i napredovanje u zvanju;

11) sticanje znanja, razvijanje sposobnosti i veština za upravljanje i rukovođenje dečjim vrtićem, osnovnom i srednjom školom i domom učenika.

Član 3

Stalno stručno usavršavanje ostvaruje se aktivnostima:

 1) koje samoinicijativno preduzima nastavnik, vaspitač i stručni saradnik radi unapređivanja svog profesionalnog razvoja i obrazovno-vaspitnog rada;

 2) koje dečji vrtić, osnovna i srednja škola i dom učenika planira godišnjim programom rada:

(1) na nivou stručnih organa;

(2) organizovanjem seminara po programima iz člana 4. ovog pravilnika;

(3) ostvarivanjem svojih razvojnih programa;

 3) koje organizuje Ministarstvo prosvete i sporta (u daljem tekstu: Ministarstvo) ili Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zavod), ustanova, stručno društvo, odnosno udruženje ili privredno društvo, registrovano za obavljanje delatnosti u oblasti obrazovanja i vaspitanja;

 4) koje se organizuju na međunarodnom nivou u oblasti obrazovanja i vaspitanja, odnosno učešćem na međunarodnim seminarima i skupovima, u saradnji sa Ministarstvom i drugim ustanovama i organizacijama.

II PROGRAMI STALNOG STRUČNOG USAVRŠAVANJA

Član 4

Stalno stručno usavršavanje nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika ostvaruje se po posebnim programima, koji mogu biti obavezni i izborni.

Programe iz stava 1. ovog člana odobrava Zavod na osnovu konkursa.

Zavod raspisuje konkurs svake godine. Konkurs traje od 1.oktobra do 31. decembra.

Program stalnog stručnog usavršavanja sadrži: naziv, cilj, zadatke, sadržaj, oblike rada, mesto i trajanje programa, nosioce i način njegove primene i provere savladanosti sadržaja programa.

Pravo učešća na konkursu imaju: ustanova, stručno društvo, odnosno udruženje registrovano za obavljanje delatnosti u oblasti obrazovanja i vaspitanja.

Član 5

Osnovni uslov za donošenje, odnosno odobravanje programa jeste ispunjenost sledećih zahteva:

1) da program doprinosi unapređivanju obrazovno-vaspitne prakse;

2) da su delovi programa iz člana 4. stav 4. ovog pravilnika međusobno povezani i usaglašeni;

3) da su određeni i navedeni uslovi za uspešno ostvarivanje programa.

Član 6

Ministar sa liste odobrenih programa određuje programe koji su obavezni za nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika, odnosno direktore.

Kad je to u javnom interesu, obavezne programe donosi ministar.

Zavod može da donosi obavezne, odnosno izborne programe koji su od posebnog interesa za zaposlene u obrazovanju, uz saglasnost ministra.

Lista obaveznih programa obuhvata sledeće oblasti:

1) pedagoško-psihološke;

2) didaktičko-metodičke;

3) uže stručna znanja od značaja za predmet, odnosno poslove nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika.

Program se odobrava za primenu u trajanju do dve godine. Program koji nije primenjivan može da bude odobren kao ogledni u trajanju od godinu dana. Po isteku ogleda program može da bude odobren na rok do dve godine ili da ne bude odobren.

Član 7

Katalog programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika Zavod dostavlja ustanovama do 1. juna tekuće, za narednu školsku godinu.

Katalog sadrži obavezne i izborne odobrene programe.

Sredstva za troškove primene obaveznih programa koje donosi ministar, odnosno Zavod obezbeđuju se u budžetu Republike.

Član 8

Ostvarivanje odobrenog programa proverava Zavod u toku njegove primene.

Na osnovu vrednovanja ostvarenosti ciljeva i zadataka, načina primene programa i rezultata, Zavod produžava, odnosno oduzima odobrenje.

Ako su rezultati vrednovanja primene odobrenog programa zadovoljavajući i bez potrebe za izmenama i dopunama sadržaja i metoda, Zavod, po isteku roka iz člana 6. ovog pravilnika, produžava odobrenje programa bez konkursa.

Ako su rezultati vrednovanja nezadovoljavajući, Zavod obustavlja od primene program, odnosno oduzima odobrenje u toku njegove primene.

Član 9

Nastavniku, vaspitaču i stručnom saradniku koji je savladao program stručnog usavršavanja iz člana 4. ovog pravilnika izdaje se uverenje o savladanom programu.

Obrazac uverenja iz stava 1. ovog člana štampa se na 100-gramskoj hartiji, veličine 21x29 cm, na svetloplavoj podlozi.

Obrazac uverenja odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

III OBAVEZNO STRUČNO USAVRŠAVANJE NASTAVNIKA, VASPITAČA I STRUČNIH SARADNIKA

Član 10

Nastavnik, vaspitač i stručni saradnik dužan je da u toku pet godina pohađa najmanje 100 časova programa iz člana 4. ovog pravilnika, i to:

1) najmanje 60 časova sa liste obaveznih programa iz člana 6. ovog pravilnika iz svih oblasti ukupno;

2) do 40 časova sa liste izbornih programa.

Član 11

Nastavnik, vaspitač i stručni saradnik ima pravo i dužnost da svake školske godine učestvuje u ostvarivanju različitih oblika stručnog usavršavanja u ustanovi u kojoj radi, i to da:

1) održi ogledni čas nastave, prikaže aktivnost, temu, rezultate praćenja razvoja deteta i učenika, stručnu knjigu, odnosno članak ili da vodi radionicu;

2) prisustvuje oglednim časovima, prikazima aktivnosti, delovima akcionog istraživanja pedagoške prakse, teme, stručne knjige, odnosno članka i da učestvuje u njihovoj analizi;

3) prisustvuje stručnim sastancima na kojima se ostvaruje pojedini oblik stručnog usavršavanja, a koji su u vezi sa poslovima nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika;

4) učestvuje u izradi razvojnog plana ustanove.

Ustanova obezbeđuje ostvarivanje prava iz stava 1. ovog člana.

Član 12

Godišnji program rada i razvojni plan ustanove sadrže okvirni plan stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika.

Nastavničko, odnosno vaspitno-obrazovno veće u junu mesecu razmatra izveštaj o stručnom usavršavanju nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika sa analizom rezultata primene stečenih znanja i veština.

Izveštaj sa analizom iz stava 2. ovog člana sastavni je deo godišnjeg izveštaja o radu ustanove i dostavlja se na usvajanje organu upravljanja.

Član 13

Evidenciju o stalnom stručnom usavršavanju nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika vodi ustanova.

Evidencija iz stava 1. ovog člana čuva se u ličnom dosijeu nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika.

Član 14

Sredstva za ostvarivanje programa stalnog stručnog usavršavanja obezbeđuju se, u skladu sa zakonom.

IV USLOVI I POSTUPAK NAPREDOVANJA I STICANJA ZVANJA

Član 15

U toku stručnog usavršavanja nastavnik, vaspitač i stručni saradnik može da stekne zvanje: pedagoški savetnik, mentor, instruktor i viši pedagoški savetnik pod uslovima i po postupku utvrđenim ovim pravilnikom.

Zvanja iz stava 1. ovog člana stiču se, po pravilu, postupno.

1. Uslovi za sticanje zvanja

Član 16

U zvanje pedagoškog savetnika bira se nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji:

1) ima najmanje pet godina radnog iskustva u obavljanju obrazovno-vaspitnog rada u ustanovi;

2) postiže nadprosečni stepen ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva u odnosu na početno stanje i uslove rada;

3) inicira i učestvuje u podizanju kvaliteta pedagoške prakse, nege i vaspitnog rada (u daljem tekstu: pedagoška praksa);

4) poznaje engleski, ruski, francuski, nemački, španski ili italijanski jezik (u daljem tekstu: strani jezik);

5) savlada programe obuke iz člana 4. ovog pravilnika, u trajanju od 140 časova;

6) poseduje osnovnu informatičku pismenost.

Poznavanje stranog jezika, u smislu stava 1. tačka 4) ovog člana podrazumeva čitanje i pisanje kratkog i jednostavnog teksta na tom jeziku i dokazuje se javnom ispravom stečenom u toku školovanja ili uverenjem organizacije registrovane za učenje stranih jezika za nivo A2 skale Zajedničkog evropskog jezičkog okvira.

Posedovanje osnovne informatičke pismenosti u smislu stava 1. tačka 6) ovog člana podrazumeva: poznavanje funkcija osnovnih komponenti personalnog računara i perifernih uređaja; razumevanje osnovnih funkcija operativnog sistema i korisničkih programa; upotrebu jednog od programa za obradu teksta, dokazuje se u svakodnevnom radu u ustanovi.

Član 17

U zvanje mentora bira se nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji:

1) ima najmanje osam godina radnog iskustva u obavljanju obrazovno-vaspitnog rada u ustanovi;

2) postiže visok stepen ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva u odnosu na početno stanje i uslove rada;

3) inicira i učestvuje u podizanju kvaliteta pedagoške prakse u ustanovi;

4) poznaje strani jezik;

5) poseduje osnovnu informatičku pismenost;

6) savlada program iz člana 10. ovog pravilnika.

Zvanje mentora može da stekne nastavnik koji je, osim ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana, savladao program za zvanje mentora u trajanju od najmanje 180 časova.

Član 18

U zvanje instruktora bira se nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji:

1) ima odgovarajuće visoko obrazovanje, osim ako se za određene predmete ili poslove ne obrazuju nastavnici i vaspitači sa visokim obrazovanjem;

2) ima najmanje 10 godina radnog iskustva u obavljanju obrazovno-vaspitnog rada u ustanovi;

3) postiže visok stepen ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva u odnosu na početno stanje i uslove rada;

4) inicira i učestvuje u podizanju kvaliteta pedagoške prakse u ustanovi;

5) zna strani jezik;

6) koristi računar u radu;

7) savlada odobreni program obuke za voditelja programa;

8) ostvari različite odobrene programe obuke u trajanju od najmanje 100 časova u svojstvu voditelja programa ili predavača, uz nadzor autora programa.

Član 19

U zvanje višeg pedagoškog savetnika bira se nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji:

1) nakon stečenog visokog obrazovanja ima najmanje specijalizaciju u trajanju od dve godine ili magisterijum,

2) ima najmanje 12 godina radnog iskustva u obavljanju obrazovno-vaspitnog, vaspitnog ili stručnog rada;

3) postiže visok stepen ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva u odnosu na početno stanje i uslove rada;

4) inicira i učestvuje u podizanju kvaliteta pedagoškog rada u ustanovi;

5) zna jedan strani jezik i poznaje drugi živi strani jezik;

6) koristi računar u radu;

7) kreira i ostvaruje istraživačke aktivnosti od značaja za obrazovno-vaspitni rad.

Član 20

Uslovi za sticanje zvanja iz člana 16. tač. 2) i 3), člana 17. tač. 2) i 3) člana 18. tač. 3) i 4) i člana 19. tač. 3) i 4) odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

2. Postupak sticanja zvanja

Član 21

Postupak za sticanje odgovarajućeg zvanja pokreće nastavnik, vaspitač i stručni saradnik podnošenjem zahteva ustanovi.

Nastavnik, vaspitač i stručni saradnik podnosi dokaze o ispunjenosti uslova za sticanje zvanja propisanih ovim pravilnikom, sa procenom svog stepena ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva na osnovu uslova za sticanje zvanja utvrđenih ovim pravilnikom.

Član 22

U postupku odlučivanja o zahtevu iz člana 21. ovog pravilnika direktor ustanove pribavlja mišljenje sa procenom stepena ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva u ključnim oblastima i kvaliteta pedagoške prakse za:

- nastavnika - od stručnog veća za oblast predmeta i od prosvetnog savetnika;

- za vaspitača - od stručnog aktiva i prosvetnog savetnika;

- za stručnog saradnika u školi - od pedagoškog kolegijuma i prosvetnog savetnika;

- za stručnog saradnika u dečjem vrtiću i domu učenika - od stručnog aktiva i prosvetnog savetnika.

Član 23

Predlog za sticanje odgovarajućeg zvanja nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika direktor dostavlja na mišljenje nastavničkom, vaspitno-obrazovnom, odnosno pedagoškom veću i savetu roditelja, sa pribavljenim pozitivnim mišljenjima i procenom iz člana 22 ovog pravilnika.

Član 24

Nakon pribavljenih pozitivnih mišljenja nastavničkog, vaspitno-obrazovnog, odnosno pedagoškog veća i saveta roditelja direktor donosi rešenje o sticanju odgovarajućeg zvanja nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika.

Izuzetno od stava 1. ovog člana u postupku donošenja rešenja o sticanju zvanja instruktora i višeg pedagoškog savetnika direktor pribavlja i mišljenje Zavoda.

Po pribavljenom pozitivnom mišljenju Zavoda direktor donosi rešenje o sticanju zvanja iz stava 2. ovog člana.

V ZAVRŠNA ODREDBA

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. jula 2004. godine.

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama Pravilnika o stalnom stručnom usavršavanju i sticanju zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika

("Sl. glasnik RS", br. 56/2005)

Član 9

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

I

STEPEN OSTVARENOSTI OBRAZOVNO-VASPITNIH CILJEVA U ODNOSU NA POČETNO STANJE I USLOVE RADA

Uslov za sticanje zvanja pedagoškog savetnika, mentora, instruktora i višeg pedagoškog savetnika - Stepen ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva u odnosu na početno stanje i uslove rada ocenjuje se za poslove, i to:

I OBLASTI RADA NASTAVNIKA:

1. Planiranje i programiranje obrazovno-vaspitnih aktivnosti

2. Nastava, odnosno učenje

3. Praćenje i vrednovanje učenika

4. Podrška učenicima

5. Saradnja sa roditeljima i društvenom zajednicom

II OBLASTI RADA VASPITAČA:

a) Vaspitač u dečjem vrtiću

1. Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnih aktivnosti

2. Vaspitno-obrazovni rad

3. Praćenje postignuća dece

4. Podrška deci

5. Saradnja sa porodicom i društvenom zajednicom

b) Vaspitač u školi sa domom i domu učenika

1. Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnih aktivnosti

2. Vaspitni rad

3. Praćenje razvoja i napredovanja učenika

4. Podrška učenicima

5. Saradnja sa roditeljima i društvenom zajednicom

III OBLASTI RADA STRUČNOG SARADNIKA

a) Psiholog, pedagog, andragog, defektolog i socijalni radnik u školi

1. Planiranje i programiranje obrazovno-vapsitnih aktivnosti

2. Saradnja sa nastavnicima

3. Rad sa učenicima

4. Saradnja sa roditeljima i društvenom zajednicom

5. Istraživanje obrazovno-vaspitne prakse (analitičko-istraživačke aktivnosti)

b) Psiholog, pedagog, andragog, defektolog i socijalni radnik u dečjem vrtiću

1. Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnog rada

2. Saradnja sa vaspitačima

3. Rad sa decom

4. Saradnja sa porodicom i društvenom zajednicom

5. Istraživanje vaspitno-obrazovne prakse (analitičko-istraživački rad)

v) Bibliotekar u školi

1. Uređenost fonda

2. Rad sa učenicima

3. Saradnja sa nastavnicima

4. Informativno-dokumentacioni rad

5. Kulturni i javni rad

NIVOI PROCENE STEPENA OSTVARENOSTI OBRAZOVNO-VASPITNIH CILJEVA KROZ OBLASTI RADA NASTAVNIKA, VASPITAČA I STRUČNIH SARADNIKA

Za svaki pokazatelj u okviru oblasti rada nastavnik, vaspitač i stručni saradnik može da bude ocenjen sa A, B ili V.

Nastavnik, stručni saradnik i vaspitač ocenjuje se sa A - za određeni pokazatelj ako ga u svom radu primenjuje u više od 75% slučajeva, odnosno situacija, sa B - u više od 50%, a sa V - u manje od 50%.

Za svaku iskazanu oblast rada od 1. do 5. nastavnik, vaspitač i stručni saradnik može da postigne nivo I ili II.

Nivo I za određenu oblast rada postigne nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji na svim pokazateljima nema nijednu ocenu V, a u više od 50% pokazatelja ima ocenu A.

Nivo II za određenu oblast rada postigne nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji na svim pokazateljima nema nijednu ocenu V, a u više od 50% pokazatelja ima ocenu B.

Visok stepen ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva ima nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji za četiri iskazane oblasti rada ostvari nivo I, a za jednu - nivo II.

Nadprosečan stepen ostvarenosti obrazovno-vaspitnih ciljeva ima nastavnik, vaspitač i stručni saradnik koji za tri iskazane oblasti rada ostvari nivo I, a za dve - nivo II.

POKAZATELJI OSTVARENOSTI OBRAZOVNO-VASPITNIH CILJEVA U OBLASTIMA RADA NASTAVNIKA

 

1.

Planiranje i programiranje obrazovno-vaspitnih aktivnosti:

 

1.1.

Osmišljava podsticajnu sredinu za učenje;

 

1.2.

Usklađuje ciljeve, sadržaje, metode rada i očekivane ishode, horizontalno i vertikalno povezuje sadržaje unutar školskog programa;

 

1.3.

Planira praćenje i vrednovanje postignuća učenika i samovrednovanje;

 

1.4.

Timski planira i programira obrazovno-vaspitni proces;

 

1.5.

Uvažava individualne karakteristike i potrebe razvojnog nivoa svakog pojedinog učenika u toku pripremanja i planiranja obrazovno-vaspitnih aktivnosti;

 

1.6.

Ispituje potrebe roditelja i društvene zajednice i u skladu s tim planira saradnju sa njima;

 

1.7.

Stalno prati razvoj oblasti koju predaje i nastavu planira u skladu sa novinama.

2.

Nastava, odnosno učenje:

 

2.1.

Primenjuje raznovrsne metode, aktivnosti i oblike rada;

 

2.2.

Individualizuje nastavu, odnosno učenje;

 

2.3.

Omogućuje aktivnu ulogu učenika u procesu nastave, odnosno učenja;

 

2.4.

Podstiče motivaciju učenika za učenje;

 

2.5.

Podstiče i razvija ličnu odgovornost za učenje;

 

2.6.

Podstiče i koristi upotrebu različitih medija u nastavi;

 

2.7.

Uvažava individualne karakteristike i potrebe razvojnog nivoa svakog pojedinog učenika u procesu nastave, odnosno učenja;

 

2.8.

Povezuje znanje iz discipline koju predaje sa znanjima iz drugih disciplina i sa vanškolskim iskustvom učenika;

 

2.9.

Predstavlja pozitivan model učenicima kako se misli i istražuje u disciplini koju predaje;

 

2.10.

Podstiče interaktivno učenje.

3.

Praćenje i vrednovanje učenika:

 

3.1.

Prati individualno postignuće učenika u cilju podsticanja razvoja;

 

3.2.

Blagovremeno i kontinuirano daje obrazložene i upotrebljive informacije učeniku o postignućima i napretku;

 

3.3.

Podstiče i razvija samovrednovanje kod učenika;

 

3.4.

Podstiče i razvija vršnjačko vrednovanje;

 

3.5.

Osmišljava i primenjuje raznovrsne načine praćenja i vrednovanja postignuća;

 

3.6.

Uvažava individualne karakteristike i potrebe razvojnog nivoa svakog pojedinog učenika prilikom vrednovanja njegovog postignuća;

 

3.7.

Primenjuje principe nenasilne komunikacije u izražavanju svojih zapažanja u vezi sa praćenjem i vrednovanjem učenika;

 

3.8.

Uključuje mišljenje učenika u vrednovanje njegovih postignuća.

4.

Podrška učenicima:

 

4.1.

Podstiče inicijativu i slobodu iskazivanja misli, stavova i uverenja kod učenika;

 

4.2.

Uvažava ličnost i privatnost učenika;

 

4.3.

Pruža pomoć i podršku učenicima u njihovom organizovanju i učešću u svim oblicima školskog života;

 

4.4.

Zastupa najbolji interes učenika u obrazovno-vaspitnom radu;

 

4.5.

Podstiče stvaranje pozitivne socijalne klime u odeljenju;

 

4.6.

Gradi atmosferu međusobnog poverenja sa svim učesnicima u obrazovno-vaspitnom procesu;

 

4.7.

Koristi konstruktivan pristup u komunikaciji sa učenicima i podstiče ih na korišćenje takvog pristupa;

 

4.8.

Razvija toleranciju i humanost kod učenika.

5.

Saradnja sa roditeljima i društvenom zajednicom:

 

5.1.

Sa roditeljima i društvenom zajednicom radi na utvrđivanju zajedničkih interesa;

 

5.2.

Pokreće, prihvata i radi na ostvarivanju inicijative roditelja i društvene zajednice u ostvarivanju zajedničkih interesa;

 

5.3.

Uvažava i poštuje ličnost i privatnost roditelja;

 

5.4.

Blagovremeno i kontinuirano razmenjuje informacije sa roditeljima o postignuću i razvoju učenika;

 

5.5.

Angažuje roditelje u ostvarivanju obrazovno-vaspitnih aktivnosti u skladu sa njihovim interesovanjima i mogućnostima;

 

5.6.

Koristi mogućnosti društvene zajednice za podsticanje razvoja dece.

 

POKAZATELJI OSTVARENOSTI VASPITNO-OBRAZOVNIH CILJEVA U OBLASTIMA RADA VASPITAČA

 

a)

Vaspitač u dečjem vrtiću

1.

Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnih aktivnosti:

 

1.1.

Strukturira sredinu za učenje i razvoj uz aktivno učešće dece;

 

1.2.

Priprema sredstva i materijal za igru, učenje i druge aktivnosti u skladu sa potrebama, interesovanjima i aktuelnim dešavanjima u vaspitnoj grupi i okruženju;

 

1.3.

Usklađuje ciljeve, sadržaje, metode i oblike rada sa potrebama, mogućnostima i uzrasnim karakteristikama dece;

 

1.4.

Planira vaspitno-obrazovne aktivnosti na osnovu posmatranja dece, evaluacije postignuća grupe i pojedinog deteta i samoevaluacije;

 

1.5.

Planira saradnju sa porodicom i društvenom zajednicom u ostvarivanju vaspitno-obrazovnih aktivnosti;

 

1.6.

Timski programira vaspitno-obrazovni proces;

 

1.7.

Planira koristeći stručnu literaturu.

2.

Vaspitno-obrazovni rad:

 

2.1.

Primenjuje individualizovani pristup tokom nege i vaspitnog rada;

 

2.2.

Podstiče samostalnost u sticanju kulturno-higijenskih navika;

 

2.3.

Primenjuje raznovrsne metode i oblike rada;

 

2.4.

Podstiče motivaciju dece za aktivnost;

 

2.5.

Kreira situacije u kojima deca mogu da vrše izbor;

 

2.6.

Podržava inicijativu dece u izboru aktivnosti i sredstava;

 

2.7.

Podstiče i neguje razvoj simboličke igre i dečje stvaralaštvo u svim domenima izražavanja;

 

2.8.

Na starijim uzrastima primenjuje izdvojene sekvence učenja;

 

2.9.

Podstiče i unapređuje situaciono učenje.

3.

Praćenje postignuća dece:

 

3.1.

Prati individualni razvoj i postignuća pojedinog deteta;

 

3.2.

Prati i procenjuje razvoj i postignuća vaspitne grupe u celini;

 

3.3.

Menja vaspitne postupke u cilju unapređenja razvoja;

 

3.4.

Vrši razmenu informacija o detetu sa roditeljima po potrebi i sa stručnim saradnicima;

 

3.5.

Kontinuirano vrši evaluaciju rada samostalno i u saradnji sa stručnim saradnikom, odnosno stručnom službom;

 

3.6.

Podstiče i razvija samovrednovanje kod dece;

 

3.7.

Podstiče i razvija vršnjačko vrednovanje;

 

3.8.

Primenjuje principe nenasilne komunikacije u iskazivanju svojih zapažanja.

4.

Rad sa decom:

 

4.1.

Ostvaruje odgovarajuće postupke u procesu adaptacije dece;

 

4.2.

Stvara i održava pozitivnu socijalnu klimu u vaspitnoj grupi;

 

4.3.

Podstiče atmosferu međusobnog poverenja i osećanja sigurnosti;

 

4.4.

Uvažava i poštuje svako pojedino dete i njegovu privatnost;

 

4.5.

Neguje slobodu izražavanja misli i osećanja;

 

4.6.

Pomaže detetu da prepozna svoje potrebe i izrazi ih na adekvatan način;

 

4.7.

Vodi računa o kvalitetu kulturne ponude u okviru rada sa decom;

 

4.8.

Razvija toleranciju i humanost kod dece.

5.

Saradnja sa porodicom i društvenom zajednicom:

 

5.1.

Organizuje različite oblike i vidove saradnje sa porodicom i društvenom zajednicom;

 

5.2.

Pokreće i prihvata inicijativu roditelja i predstavnika društvene zajednice;

 

5.3.

Angažuje roditelje i druge članove porodice u ostvarivanju vaspitno-obrazovnih aktivnosti u skladu sa njihovim mogućnostima i potrebama dece;

 

5.4.

Neguje partnerski odnos u saradnji sa roditeljima;

 

5.5.

Koristi mogućnosti društvene zajednice za podsticanje razvoja dece.

b)

Vaspitač u školi sa domom i domu učenika

1.

Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnih aktivnosti:

 

1.1.

Osmišljava podsticajnu sredinu za vaspitni rad;

 

1.2.

Usklađuje ciljeve, sadržaje, metode rada i očekivane ishode;

 

1.3.

Planira vrednovanje i samovrednovanje;

 

1.4.

Timski programira vaspitno-obrazovni proces;

 

1.5.

Uvažava individualne karakteristike i potrebe razvojnog nivoa svakog pojedinog učenika u toku pripremanja i planiranja vaspitno-obrazovnih aktivnosti;

 

1.6.

Planira saradnju sa roditeljima i društvenom zajednicom u ostvarivanju vaspitno-obrazovnih aktivnosti;

 

1.7.

Vaspitno-obrazovni rad planira u skladu sa savremenom praksom.

2.

Vaspitno-obrazovni rad:

 

2.1.

Primenjuje raznovrsne metode i oblike vaspitnog rada;

 

2.2.

Individualizuje vaspitne aktivnosti;

 

2.3.

Omogućuje aktivnu ulogu učenika u procesu vaspitnog rada;

 

2.4.

Podstiče motivaciju učenika za sve vaspitno-obrazovne aktivnosti;

 

2.5.

Podstiče i razvija ličnu odgovornost učenika;

 

2.6.

Podstiče i koristi nove vaspitne sadržaje;

 

2.7.

Uvažava individualne karakteristike i potrebe razvojnog nivoa u procesu vaspitnog rada;

 

2.8.

Poseduje i koristi znanja iz više disciplina u vaspitnom radu sa učenicima;

 

2.9.

Predstavlja pozitivan model učenicima;

 

2.10.

Kontinuirano priprema i vodi učenike na takmičenja, odnosno smotre.

3.

Praćenje razvoja i vrednovanje učenika:

 

3.1.

Prati individualno postignuće učenika u cilju podsticanja razvoja;

 

3.2.

Blagovremeno i kontinuirano daje informacije učeniku o njegovom opštem napredovanju;

 

3.3.

Podstiče i razvija samovrednovanje kod učenika;

 

3.4.

Podstiče i razvija vršnjačko vrednovanje;

 

3.5.

Osmišljava i primenjuje raznovrsne načine praćenja i vrednovanja postignuća;

 

3.6.

Uvažava individualne karakteristike i potrebe razvojnog nivoa u toku praćenja opšteg napredovanja učenika;

 

3.7.

Primenjuje principe nenasilne komunikacije u saopštavanju svojih zapažanja.

4.

Rad sa učenicima:

 

4.1.

Podstiče inicijativu i slobodu kazivanja, misli, stavova i uverenja kod učenika;

 

4.2.

Uvažava i poštuje ličnost učenika;

 

4.3.

Podstiče i razvija stvaranje pozitivne socijalne klime u vaspitnoj grupi i domu;

 

4.4.

Gradi atmosferu međusobnog poverenja;

 

4.5.

Uvažava dečju privatnost;

 

4.6.

Zastupa najbolji interes deteta, odnosno učenika, u vaspitno-obrazovnom radu;

 

4.7.

Koristi konstruktivan pristup u komunikaciji sa učenicima.

5.

Saradnja sa roditeljima i društvenom zajednicom:

 

5.1.

Sa roditeljima i društvenom zajednicom radi na utvrđivanju zajedničkih interesa;

 

5.2.

Pokreće, prihvata i radi na ostvarivanju inicijative roditelja i društvene zajednice u ostvarivanju zajedničkih interesa;

 

5.3.

Uvažava i poštuje ličnost i privatnost roditelja;

 

5.4.

Blagovremeno i kontinuirano razmenjuje informacije sa roditeljima o razvoju i postignuću učenika;

 

5.5.

Angažuje roditelje u ostvarivanju vaspitno-obrazovnih aktivnosti u skladu sa njihovim interesovanjima i mogućnostima;

 

5.6.

Koristi mogućnosti društvene zajednice za podsticanje razvoja učenika.

 

POKAZATELJI OSTVARENOSTI OBRAZOVNO-VASPITNIH CILJEVA U OBLASTIMA RADA STRUČNOG SARADNIKA

 

a)

Psiholog, pedagog, andragog, defektolog i socijalni radnik u školi

1.

Planiranje i programiranje obrazovno-vaspitnih aktivnosti:

 

1.1.

Sarađuje sa nastavnicima u osmišljavanju podsticajne sredine za učenje;

 

1.2.

Sarađuje sa nastavnicima u usklađivanju ciljeva, sadržaja, metoda rada i očekivanih ishoda sa potrebama i mogućnostima učenika;

 

1.3.

Podstiče i pomaže nastavnicima u planiranju različitih oblika vrednovanja sopstvenih i učeničkih postignuća;

 

1.4.

Učestvuje u timskom planiranju i programiranju obrazovno-vaspitnog procesa i izboru udžbenika;

 

1.5.

Ukazuje nastavnicima na individualne karakteristike i potrebe razvojnih nivoa učenika u funkciji pripremanja i planiranja obrazovno-vaspitnih aktivnosti;

 

1.6.

Pokreće i planira saradnju sa roditeljima i društvenom zajednicom u ostvarivanju obrazovno-vaspitnih ciljeva i zadataka i učestvuje u njenom ostvarivanju;

 

1.7.

Aktivno učestvuje u školskom timu u izradi plana razvoja škole i u koncipiranju i ostvarivanju raznovrsnih školskih projekata.

2.

Saradnja sa nastavnicima:

 

2.1.

Sa nastavnicima radi na konstruktivnom rešavanju sukoba u odeljenju;

 

2.2.

Pokreće i razvija timski rad u kolektivu;

 

2.3.

Pokreće i podstiče primenu tematskog interdisciplinarnog pristupa u nastavi;

 

2.4.

Promoviše aktivnu ulogu učenika u procesu nastave, odnosno učenja;

 

2.5.

Radi sa nastavnicima na primeni znanja o različitim stilovima učenja u procesu nastave;

 

2.6.

Radi sa nastavnicima na kreiranju različitih oblika nastavnog procesa u skladu sa individualnim svojstvima učenika i potrebama dece različitog razvojnog nivoa;

 

2.7.

Predstavlja pozitivan model nastavnicima u primeni komunikacijskih veština;

 

2.8.

Predlaže, organizuje i ostvaruje različite vidove stručnog usavršavanja za nastavnike;

 

2.9.

Osmišljava i primenjuje raznovrsne načine praćenja i vrednovanja;

 

2.10.

Podstiče i organizuje uključivanje nastavnika u različite projekte;

 

2.11.

Radi sa nastavnicima na unapređivanju mentalnog zdravlja učenika.

3.

Rad sa učenicima:

 

3.1.

Prati individualna postignuća učenika u cilju podsticanja razvoja;

 

3.2.

Blagovremeno i kontinuirano radi na prevenciji mentalnog zdravlja učenika;

 

3.3.

Podstiče inicijativu i slobodu iskazivanja misli, stavova i uverenja kod učenika;

 

3.4.

Uvažava ličnost učenika i njegovu privatnost;

 

3.5.

Podstiče stvaranje pozitivne socijalne klime u odeljenju i radi na njenom razvoju;

 

3.6.

Podstiče uključivanje učenika u rad učeničkih organizacija i pomaže osmišljavanju aktivnosti;

 

3.7.

Zastupa najbolji interes deteta u svom radu;

 

3.8.

Kontinuirano prati i podstiče emocionalni, socijalni i intelektualni razvoj učenika;

 

3.9.

Primenjuje raznovrsne metode i tehnike dijagnostičnog i savetodavnog rada sa učenicima (individualno i grupno) i koristi konstruktivan pristup u radu sa učenicima;

 

3.10.

Sistematski i kontinuirano radi na profesionalnoj orijentaciji učenika.

4.

Saradnja sa roditeljima i društvenom zajednicom:

 

4.1.

Pokreće i prihvata inicijativu roditelja i društvenom zajednicom u ostvarivanju zajedničkih interesa i radi na utvrđivanju zajedničkih interesa;

 

4.2.

Uvažava i poštuje ličnost i privatnost roditelja;

 

4.3.

Blagovremeno i kontinuirano razmenjuje informacije sa roditeljima o napretku i razvoju učenika;

 

4.4.

Primenjuje raznovrsne metode savetodavnog rada sa roditeljima;

 

4.5.

Inicira, organizuje i ostvaruje različite vidove obuke za roditelje.

5.

Istraživanje obrazovno-vaspitne prakse (analitičko-istraživačke aktivnosti):

 

5.1.

Ispituje specifične probleme škole, predlaže mere za njihovo rešavanje i prati njihove efekte;

 

5.2.

Inicira i prati uvođenje različitih ogleda i projekata u školi;

 

5.3.

Upoznaje nastavničko veće, savet roditelja i školski odbor sa rezultatima istraživanja;

 

5.4.

Prati najnovija dostignuća pedagoško-psihološke nauke i primenjuje ih u radu sa učenicima i nastavnicima;

 

5.5.

Izrađuje posebne preglede, izveštaje i analize iz domena svog rada i za potrebe stručnih organa.

b)

Stručni saradnici u dečjem vrtiću

1.

Planiranje i programiranje vaspitno-obrazovnih aktivnosti:

 

1.1.

Aktivno učestvuje u izradi plana razvoja vrtića;

 

1.2.

Učestvuje u timskom planiranju i programiranju vaspitno-obrazovnog rada;

 

1.3.

Daje instrukcije vaspitačima u usklađivanju ciljeva, sadržaja, metoda rada sa potrebama, mogućnostima i interesovanjima dece;

 

1.4.

Ukazuje na individualne karakteristike i potrebe razvojnih nivoa dece u funkciji pripremanja i planiranja vaspitno-obrazovnih aktivnosti;

 

1.5.

Pomaže vaspitačima u planiranju različitih oblika praćenja sopstvene vaspitne prakse i postignuća dece;

 

1.6.

Daje instrukcije vaspitačima u osmišljavanju podsticajne sredine za učenje;

 

1.7.

Inicira i planira saradnju sa porodicom i društvenom zajednicom u cilju ostvarivanja vaspitno-obrazovnih ciljeva i zadataka.

2.

Saradnja sa vaspitačima:

 

2.1.

Pruža pomoć vaspitačima u planiranju usmerenom ka konceptu otvorenog sistema vaspitanja i obrazovanja;

 

2.2.

Podstiče timski rad u vrtiću i timsku evaluaciju rada dečjeg vrtića;

 

2.3.

Inicira, podstiče i pomaže vaspitačima u organizaciji individualnog i grupnog rada sa decom;

 

2.4.

Promoviše aktivnu ulogu deteta u procesu vaspitno-obrazovnog rada;

 

2.5.

Usmerava vaspitače u otkrivanju različitih stilova učenja kod dece;

 

2.6.

Razmenjuje informacije sa vaspitačima o individualnim karakteristikama razvoju i potrebama dece;

 

2.7.

Radi na primeni i razvijanju komunikacijskih veština;

 

2.8.

Organizuje različite vidove stručnog usavršavanja;

 

2.9.

Pomaže vaspitačima u razvijanju procesa samoocenjivanja;

 

2.10.

Uključuje se u planiranje i ostvarivanje saradnje sa školom.

3.

Rad sa decom:

 

3.1.

Radi na ostvarivanju prava deteta i zastupa najbolji interes deteta;

 

3.2.

Prati postignuća dece u cilju podsticanja razvoja;

 

3.3.

Podstiče stvaranje pozitivne socijalne klime u grupi;

 

3.4.

Gradi atmosferu međusobnog poverenja;

 

3.5.

Po potrebi primenjuje raznovrsne metode i tehnike dijagnostičkog rada sa decom;

 

3.6.

Ostvaruje saradnju sa stručnim specijalističkim službama i institucijama u interesu deteta;

 

3.7.

Planski zajedno sa vaspitačima uključuje roditelje u rad u vaspitnoj grupi;

 

3.8.

Uvažava privatnost porodice;

 

3.9.

Prati realizaciju kulturne ponude namenjene deci u predškolskoj ustanovi i uspostavlja i primenjuje kriterijume za izbor odgovarajuće ponude;

 

3.10.

Po potrebi primenjuje različiti savetodavni rad sa detetom i porodicom;

4.

Saradnja sa porodicom i društvenom zajednicom:

 

4.1.

Sarađuje sa porodicom i društvenom zajednicom u cilju unapređenja delatnosti;

 

4.2.

Pokreće, organizuje i ostvaruje različite vidove saradnje sa porodicom;

 

4.3.

Pokreće i prihvata inicijativu roditelja i društvene zajednice u ostvarivanju zajedničkih interesa;

 

4.4.

Po potrebi razmenjuje informacije sa roditeljima o napretku i razvoju dece;

 

4.5.

Pokreće i organizuje različite vidove saradnje sa školom u cilju ostvarivanja kontinuiteta vaspitno-obrazovnog procesa;

 

4.6.

Ostvaruje saradnju sa različitim stručnim institucijama i stručnim udruženjima.

5.

Istraživanje vaspitno-obrazovne prakse (analitičko-istraživačke aktivnosti):

 

5.1.

Prati najnovija dostignuća pedagoško-psihološke nauke i primenjuje ih u radu sa decom i vaspitačima;

 

5.2.

Inicira i prati uvođenje različitih programa u vrtiću;

 

5.3.

Ispituje specifične probleme vaspitno-obrazovnog rada, predlaže mere za njihovo rešavanje i prati njihove efekte;

 

5.4.

Upoznaje stručno veće sa rezultatima istraživanja vaspitno-obrazovne prakse;

 

5.5.

Izrađuje posebne izveštaje i analize iz domena svog rada.

v)

Bibliotekar u školi:

1.

Uređenost fonda:

 

1.1.

Obezbeđuje bibliotečku građu kojom se podržava celokupan nastavni proces;

 

1.2.

Planira nabavku naslova u skladu sa ispitnim i utvrđenim potrebama i interesovanjima učenika i nastavnika;

 

1.3.

Prati tekuću izdavačku produkciju u skladu sa potrebama škole;

 

1.4.

Iznalazi raznovrsne načine za obnovu knjižnog i neknjižnog fonda;

 

1.5.

Uvodi u fond nove nosače informacija;

 

1.6.

Brine o zaštiti i očuvanju knjižne i neknjižne građe;

 

1.7.

Radi na automatizaciji ukupnog bibliotečkog poslovanja.

2.

Rad sa učenicima:

 

2.1.

Prati individualna interesovanja učenika u cilju podsticanja njihovog razvoja;

 

2.2.

Osposobljava učenike za samostalno korišćenje izvora znanja;

 

2.3.

Podstiče inicijativu i slobodu iskazivanja misli, stavova i uverenja kod učenika;

 

2.4.

Uvažava i poštuje interesovanja učenika prilikom izbora naslova;

 

2.5.

Kontinuirano radi na navikavanju učenika na pažljivo rukovanje knjižnom i neknjižnom građom;

 

2.6.

Uključuje posebno zainteresovane učenike u rad biblioteke;

 

2.7.

Pomaže učenicima u nalaženju i izboru literature za izradu različitih zadataka;

 

2.8.

Gradi atmosferu međusobnog poverenja;

 

2.9.

Uvažava dečju privatnost;

 

2.10.

Zastupa najbolji interes deteta u obrazovno-vaspitnom radu;

 

2.11.

Osposobljava učenike za stalno obrazovanje nakon završenog školovanja;

 

2.12.

Pomaže učeniku da razvije kritički odnos prema izvorima znanja.

3.

Saradnja sa nastavnicima:

 

3.1.

Istražuje posebne potrebe obrazovno-vaspitnog rada u školi u cilju nabavke uže i šire literature;

 

3.2.

Uvažava potrebe i interesovanja nastavnika;

 

3.3.

Uključuje se u izradu razvojnog plana škole;

 

3.4.

Preporučuje nastavnicima različite nove nosače informacija;

 

3.5.

Pomaže nastavnicima u izboru i primeni različite literature za nastavu;

 

3.6.

Ostvaruje različite vidove stručnog usavršavanja za nastavnike;

 

3.7.

Organizuje časove u saradnji sa nastavnicima.

4.

Informaciono-dokumentacioni rad:

 

4.1.

Sistematski informiše korisnike o novim izdanjima;

 

4.2.

Priprema tematske izložbe blibliotečko-informacijske građe;

 

4.3.

Promoviše korišćenje različitih izvora znanja u nastavnom procesu;

 

4.4.

Obučava korisnike u korišćenju kataloga i pretraživanju baze podataka po različitim parametrima;

 

4.5.

Izrađuje i ažurira kataloge u skladu sa izmenama bibliotečke klasifikacije.

5.

Kulturni i javni rad:

 

5.1.

Organizuje saradnju sa pozorištima, muzejima, galerijama i drugim ustanovama i organizacijama iz oblasti kulture;

 

5.2.

Uključuje se u bibliotečko-informacioni sistem;

 

5.3.

Organizuje književne susrete i tribine;

 

5.4.

Sarađuje u organizovanju smotri i takmičenja u literarnom stvaralaštvu;

 

5.5.

Aktivno učestvuje u organizaciji priredbi koje se pripremaju u školi ili društvenoj zajednici;

 

5.6.

Sarađuje sa roditeljima u vezi sa iznalaženjem zajedničkih interesa i mogućnostima za poboljšanje rada biblioteke.

 

II

INICIRANJE I UČESTVOVANJE U PODIZANJU KVALITETA PEDAGOŠKE PRAKSE

Uslov za sticanje zvanja pedagoškog savetnika, mentora, instruktora i višeg pedagoškog savetnika - Iniciranje i učestvovanje u podizanju kvaliteta pedagoške prakse ocenjuje se kroz vrste i broj aktivnosti u obavljanju poslova nastavnika, vaspitača i stručnog saradnika.

TABELA VRSTE I BROJA AKTIVNOSTI ZA ZVANJA NASTAVNIKA, VASPITAČA I STRUČNOG SARADNIKA

 

Broj aktivnosti
(količina)

 

Vrsta aktivnosti

Pedagoški savetnik

Mentor

Instruktor

Viši p. savetnik

 

A (maks. moguće 14)

10

 6

4

2

B (maks. moguće 14)

 8

10

6

6

V (maks. moguće 11)

 

 2

8

7

G (maks. moguće 8)

 

 

 

3

 

 

Ukoliko je nastavnik, vaspitač i stručni saradnik ostvario aktivnost iz vrste aktivnosti koja nije predviđena za zvanje za koje se prijavljuje, ta aktivnost može da zameni samo jednu iz svake vrste koja je propisana.

VRSTE AKTIVNOSTI ZA ZVANJA NASTAVNIKA

 

A

1)

Izvođenje najmanje dva časa nastave na kojima je prisutan student ili pripravnik sa mentorom i zajedničko analiziranje nastave;

2)

Izvođenje najmanje pet oglednih časova, odnosno aktivnosti;

3)

Timsko učestvovanje u pripremanju najmanje pet časova nastave, odnosno aktivnosti u školi;

4)

Učešće u analizi najmanje pet časova nastave, odnosno aktivnosti održanih u školi;

5)

Korišćenje audio-vizuelnih sredstava radi ostvarivanja obrazovno-vaspitnih ciljeva;

6)

Prikaz novina stručnom organu škole iz naučne discipline, odnosno oblasti umetnosti iz koje izvodi nastavu;

7)

Organizovanje predavanja, tribine, smotre, književnih susreta, akademije ili izložbe radova u školi;

8)

Izrada nastavnog sredstva i njegovo prikazivanje stručnom organu škole;

9)

Objavljivanje prikaza stručnog rada, odnosno knjige u stručnom časopisu;

10)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu;

11)

Organizovanje odlaska učenika u bioskop, pozorište, na koncerte ili sportske manifestacije;

12)

Angažovanje u radu stručnog aktiva, odnosno društva na nivou opštine, odnosno grada;

13)

Učestvovanje na stručnim skupovima na nivou regiona, odnosno Republike;

14)

Učestvovanje na stručnim, odnosno studijskim putovanjima.

B

1)

Vođenje radionica, najmanje dva različita izlaganja ili ogledna časa na stručnom skupu ili savetovanju na nivou opštine, odnosno grada;

2)

Istraživanja obrazovno-vaspitne prakse na nivou društvene zajednice i davanje prikaza njihovih rezultata na nastavničkom veću;

3)

Rad u stručnom društvu na nivou Republike (u upravi stručnog društva ili stručnim komisijama);

4)

Učešće u istraživačkom projektu u vezi sa unapređivanjem obrazovno-vaspitne prakse;

5)

Organizovanje rada učeničkih organizacija i podsticanje učešća učenika u njima;

6)

Učestvovanje u izradi školskog programa;

7)

Objavljivanje prikaza stranog stručnog rada, odnosno knjige koja nije prevedena u stručnom časopisu;

8)

Organizovanje predavanja, tribine, smotre, književnih susreta, akademije ili izložbe radova na nivou opštine, grada, odnosno Republike;

9)

Autorstvo ili koautorstvo primera dobre prakse objavljenog u publikaciji centra ili Ministarstva;

10)

Učestvovanje u organizovanju regionalnih, odnosno republičkih seminara;

11)

Koordinacija ili vođenje programa ogleda na nivou škole;

12)

Plasman učenika koje je pripremao nastavnik na opštinskim ili okružnim takmičenjima;

13)

Recenzija udžbenika, priručnika ili radne sveske koja je odobrena na upotrebu;

14)

Rukovođenje stručnim aktivom, odnosno društvom na nivou opštine ili grada.

V

1)

Učestvovanje na međunarodnom skupu ili savetovanju;

2)

Kreiranje programa stručnog usavršavanja u školi;

3)

Koordinisanje izrade školskog programa;

4)

Rukovođenje stručnim društvom na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

5)

Koautorstvo istraživačkog projekta u vezi sa unapređivanjem obrazovno-vaspitne prakse;

6)

Podsticanje i uključivanje zaposlenih u školi na različite oblike stručnog usavršavanja;

7)

Plasman učenika koje je nastavnik pripremao na republičkim, odnosno saveznim takmičenjima;

8)

Koordinacija istraživačkog projekta u vezi sa unapređivanjem obrazovno-vaspitne prakse u okviru društvene zajednice;

9)

Koautorstvo patentiranog nastavnog sredstva;

10)

Izlaganje i vođenje radionice na stručnom skupu, odnosno savetovanju na republičkom nivou;

11)

Koautorstvo priručnika ili radne sveske odobrene za upotrebu.

G

1)

Pripremanje učenika za međunarodna takmičenja;

2)

Podizanje informatičke kulture u školi sa ciljem razmene informacija;

3)

Autorstvo patentiranog nastavnog sredstva;

4)

Podsticanje, učestvovanje ili uključivanje škole u međunarodne obrazovne projekte;

5)

Autorstvo ili koautorstvo odobrenog programa ili projekta u obrazovanju;

6)

Vođenje radionice na međunarodnom skupu ili seminaru, odnosno izlaganje;

7)

Autorstvo istraživačkog projekta;

8)

Autorstvo, odnosno koautorstvo udžbenika ili zbirke zadataka koja je odobrena za upotrebu.

 

VRSTE AKTIVNOSTI ZA ZVANJA VASPITAČA U DEČJEM VRTIĆU

A

1)

Primenjivanje aktuelnih sadržaja stručnog usavršavanja u neposrednom radu sa decom;

2)

Razvijanje modela otvorenog sistema vaspitanja i obrazovanja na osnovu posmatranja dece;

3)

Timsko učestvovanje u pripremanju najmanje pet aktivnosti ili akcija u dečjem vrtiću;

4)

Organizovanje najmanje dve zajedničke aktivnosti ili akcije dece i roditelja tokom godine;

5)

Kontinuirani rad na stvaranju bogate i podsticajne sredine za igru i učenje u saradnji sa decom i roditeljima;

6)

Ostvarivanje većine aktivnosti kroz timske oblike rada;

7)

Angažovanje u radu stručnog društva na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

8)

Organizovanje tribina, izložbi dečjeg stvaralaštva i različitih manifestacija u dečjem vrtiću;

9)

Objavljivanje prikaza stručnog rada ili knjige u stručnom časopisu;

10)

Davanje prikaza stručnog rada stručnom organu dečjeg vrtića;

11)

Učestvovanje na stručnim skupovima na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

12)

Autorstvo didaktičkog sredstva ili igračke;

13)

Koautorstvo u izradi didaktičkog sredstva ili igračke;

14)

Učestvovanje na stručnim ili studijskim putovanjima.

B

1)

Vođenje radionica, najmanje dva različita izlaganja ili aktivnosti na stručnom organu dečjeg vrtića;

2)

Iniciranje i stvaranje uslova za uključivanje roditelja, kao aktivnih učesnika, u kreiranje vaspitno-obrazovnog procesa;

3)

Izrada nastavnog materijala za rad sa decom predškolskog uzrasta;

4)

Objavljivanje prikaza stručnog rada ili knjige, koja nije prevedena, u stručnom časopisu;

5)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu;

6)

Organizovanje i vođenje radionica sa roditeljima;

7)

Učestvovanje u akcionom istraživanju vaspitno-obrazovne prakse u okviru dečjeg vrtića;

8)

Redaktorski rad u stručnom časopisu;

9)

Davanje recenzije priručnika ili radnih listova koji su odobreni za upotrebu;

10)

Unapređivanje vaspitno-obrazovnog rada primenom aktuelnih sadržaja stručnog usavršavanja u neposrednom radu sa decom i njihova dalja razrada;

11)

Ostvarivanje kvalitetne saradnje sa društvenom zajednicom;

12)

Učestvovanje u timskom radu na izradi nastavnog materijala za rad sa decom predškolskog uzrasta;

13)

Učestvovanje u organizovanju regionalnih ili republičkih seminara;

14)

Rukovođenje stručnim društvom na nivou opštine.

V

1)

Koordinacija akcionog istraživanja vaspitno-obrazovne prakse na nivou društvene zajednice;

2)

Učestvovanje na međunarodnom stručnom skupu;

3)

Izlaganje ili vođenje radionice na stručnom skupu na republičkom nivou;

4)

Koautorstvo u istraživačkom projektu u vezi sa unapređivanjem vaspitno-obrazovne prakse na nivou društvene zajednice;

5)

Učestvovanje u kreiranju programa stručnog usavršavanja u dečjem vrtiću;

6)

Uključivanje roditelja u proces planiranja vaspitno-obrazovnog rada;

7)

Koautorstvo u izradi odobrenog priručnika ili radnih listova;

8)

Iniciranje i ostvarivanje stručne razmene između dečjih vrtića na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

9)

Koautorstvo u odobrenom programu ili projektu;

10)

Učestvovanje u rukovođenju stručnim društvom na regionalnom ili republičkom nivou;

11)

Ostvarivanje saradnje sa društvenom zajednicom kojom se doprinosi unapređenju rada dečjeg vrtića.

G

1)

Autorstvo istraživačkog projekta u vezi sa unapređivanjem vaspitno-obrazovne prakse na nivou društvene zajednice;

2)

Vođenje radionice ili izlaganje na međunarodnom skupu;

3)

Iniciranje i učestvovanje u uključivanju dečjeg vrtića u međunarodni projekat;

4)

Podizanje informatičke kulture u dečjem vrtiću sa ciljem razmene informacija na republičkom i međunarodnom nivou;

5)

Učestvovanje u radu stručnih tela, odnosno komisija centra ili Ministarstva;

6)

Autorstvo patentiranog didaktičkog sredstva;

7)

Autorstvo odobrenog programa ili projekta;

8)

Autorstvo odobrenog priručnika ili radnih listova.

 

VRSTE AKTIVNOSTI ZA ZVANJA VASPITAČA U ŠKOLI SA DOMOM I DOMU UČENIKA

A

1)

Izvođenje najmanje dve vaspitne aktivnosti iz programa vaspitnog rada na kojima je prisutan student ili pripravnik sa mentorom i njihovo zajedničko analiziranje;

2)

Izvođenje najmanje pet oglednih vaspitnih aktivnosti;

3)

Učestvovanje u pripremanju najmanje pet vaspitnih aktivnosti u domu;

4)

Učestvovanje u analiziranju najmanje pet vaspitnih aktivnosti održanih u domu;

5)

Upotreba audio-vizuelnih sredstava radi ostvarivanja vaspitno-obrazovnih ciljeva;

6)

Inovacije u vaspitno-obrazovnim aktivnostima i njihovo predstavljanje stručnom organu doma;

7)

Objavljivanje prikaza stručnog rada ili knjige u stručnom časopisu;

8)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu;

9)

Organizovanje predavanja, tribine, smotre, književnih susreta, akademije ili izložbe radova u domu;

10)

Učestvovanje u istraživačkom projektu;

11)

Organizovanje odlaska učenika doma u bioskop, pozorište, na koncerte ili sportske manifestacije;

12)

Angažovanje u radu stručnog aktiva na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

13)

Učestvovanje na stručnim skupovima na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

14) Učestvovanje na stručnom ili studijskom putovanju.

B

1)

Ogledno izvođenje aktivnosti vaspitnog rada, najmanje dva izlaganja, odnosno vođenje radionica na stručnom skupu ili savetovanju na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

2)

Ostvarivanje istraživanja u vezi sa vaspitnim radom na nivou društvene zajednice i davanje prikaza njihovih rezultata pedagoškom veću;

3)

Učestvovanje u organizovanju seminara na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

4)

Organizovanje predavanja, tribine, smotre, književnih susreta, akademije ili izložbe na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

5)

Rad u stručnom društvu na nivou Republike (u upravi stručnog društva ili stručnim komisijama);

6)

Učestvovanje u izradi vaspitnog programa doma;

7)

Objavljivanje prikaza stručnog rada ili knjige koja nije prevedena u stručnom časopisu;

8)

Izrada i priprema inovacije u vaspitnim aktivnostima;

9)

Stalni rad na osposobljavanju učenika za samostalno učenje;

10)

Koordinacija, odnosno vođenje programa ogleda na nivou doma;

11)

Plasman učenika koje je pripremao vaspitač za takmičenje na opštinskom ili gradskom, odnosno regionalnom nivou;

12)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu, odnosno recenzija udžbenika, priručnika, radne sveske odobrene za upotrebu;

13)

Učestvovanje u istraživačkom projektu u vezi sa unapređivanjem vaspitnog rada u domu;

14)

Rukovođenje stručnim aktivom ili društvom na opštinskom ili gradskom, odnosno regionalnom nivou.

V

1)

Učestvovanje u međunarodnom projektu, skupu ili savetovanju;

2)

Plasman učenika koje je pripremao vaspitač za takmičenje na republičkom, odnosno saveznom nivou;

3)

Kreiranje programa stručnog usavršavanja u okviru doma;

4)

Rukovođenje stručnim društvom na republičkom nivou;

5)

Koordinisanje izrade vaspitnog programa doma;

6)

Podsticanje i uključivanje zaposlenih u domu na različite oblike stručnog usavršavanja;

7)

Podsticanje roditelja na uključivanje u aktivnost doma;

8)

Koautorstvo za patentirano nastavno sredstvo;

9)

Vođenje radionice ili izlaganje na stručnom skupu, savetovanju na republičkom, odnosno saveznom nivou;

10)

Koautorstvo priručnika odobrenog za upotrebu;

11)

Vođenje istraživačkog projekta.

G

1)

Pripremanje učenika za učestvovanje na međunarodnim takmičenjima;

2)

Podizanje informatičke kulture u domu sa ciljem razmene informacija;

3)

Autorstvo, odnosno koautorstvo patentiranog nastavnog sredstva;

4)

Podsticanje i učestvovanje u uključivanje doma u međunarodne obrazovne projekte;

5)

Autorstvo ili koautorstvo odobrenog programa ili projekta u vaspitnom radu;

6)

Vođenje radionice ili izlaganje na međunarodnom skupu, odnosno seminaru;

7)

Autorstvo istraživačkog projekta;

8)

Autorstvo priručnika ili radne sveske odobrene za upotrebu.

 

VRSTE AKTIVNOSTI ZA ZVANJA STRUČNOG SARADNIKA U ŠKOLI, ŠKOLI SA DOMOM I DOMU UČENIKA

A

1)

Učestvovanje u pripremanju najmanje pet časova, odnosno aktivnosti u školi, školi sa domom, odnosno domu učenika (u daljem tekstu: školi, odnosno domu);

2)

Davanje prikaza dve tehnike za rad u odeljenju, odnosno grupi na sednici nastavničkog, odnosno pedagoškog veća;

3)

Prikazivanje najmanje pet tehnika, odnosno veština u radu sa učenicima;

4)

Učestvovanje u izradi školskih projekata;

5)

Autorstvo ili koautorstvo najmanje tri scenarija radionica za rad sa nastavnicima, učenicima, odnosno roditeljima;

6)

Korišćenje savremenih pedagoško-psiholoških instrumenata radi ostvarivanja obrazovno-vaspitnih ciljeva;

7)

Predstavljanje pedagoških, psiholoških novina i savremenih pravaca promena u oblasti obrazovanja na stručnom skupu u školi, odnosno domu;

8)

Objavljivanje prikaza stručnog rada, odnosno knjige u stručnom časopisu;

9)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu;

10)

Organizovanje predavanja, tribine, smotre, književnih susreta, akademije ili izložbe radova u školi, odnosno domu;

11)

Učestvovanje u organizovanju kulturnih i sportskih aktivnosti nastavnika i učenika van škole, odnosno doma;

12)

Angažovanje u radu stručnog aktiva ili društva na opštinskom ili gradskom, odnosno regionalnom nivou;

13)

Učestvovanje na stručnim skupovima na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

14)

Učestvovanje na stručnom, odnosno studijskom putovanju.

B

1)

Vođenje radionica, odnosno najmanje dva različita izlaganja na stručnom skupu ili savetovanju na opštinskom ili gradskom, odnosno regionalnom nivou;

2)

Istraživanje u vezi sa unapređivanjem obrazovno-vaspitne prakse na nivou društvene zajednice i davanje prikaza njihovih rezultata na sednici stručnog organa škole, odnosno doma;

3)

Autorstvo ili koautorstvo primera dobre prakse objavljenih u publikacijama centra ili Ministarstva;

4)

Obučavanje nastavnika za istraživanje obrazovno-vaspitne prakse;

5)

Organizovanje predavanja, tribine, smotre, književnih susreta, akademije ili izložbe radova na nivou opštine, odnosno grada;

6)

Aktiviranje rada podružnica i drugih strukovnih ili učeničkih organizacija;

7)

Organizovanje rada učeničkih organizacija i podsticanje učešća učenika u njima;

8)

Koordinacija ili vođenje programa ogleda u školi, odnosno domu;

9)

Učestvovanje u izradi školskog, odnosno vaspitnog programa;

10)

Rukovođenje istraživačkim projektom usmerenim na povećanje kvaliteta rada u školi, odnosno domu;

11)

Rukovođenje stručnim aktivom, odnosno društvom na opštinskom, gradskom, odnosno republičkom nivou;

12)

Učešće u organizovanju gradskih, odnosno regionalnih ili republičkih seminara;

13)

Objavljivanje prikaza stranog stručnog rada, odnosno knjige koja nije prevedena u stručnom časopisu;

14)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu, odnosno recenzija udžbenika, priručnika ili radne sveske odobrene za upotrebu.

V

1)

Koautorstvo programa stručnog usavršavanja nastavnika i stručnih saradnika na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

2

Izrada akcionog plana stručnog usavršavanja u školi, odnosno domu;

3)

Koautorstvo priručnika, radne sveske, nastavnog sredstva, pedagoškog ili psihološkog instrumenta odobrenog za upotrebu;

4)

Izvođenje obuke za stručno usavršavanje nastavnika i stručnih saradnika u školi, odnosno domu;

5)

Podsticanje uključivanja roditelja u aktivnosti škole u cilju unapređivanja kvaliteta rada;

6)

Autorstvo ili koautorstvo u istraživačkom projektu;

7)

Vođenja radionica, odnosno najmanje dva različita izlaganja na stručnom skupu ili savetovanju na republičkom, odnosno saveznom nivou;

8)

Obučavanje učenika za vršnjačku edukaciju;

9)

Koordinisanje izrade školskog, odnosno vaspitnog programa;

10)

Saradnja sa stručnim institucijama u primeni programa unapređivanja obrazovno-vaspitnog procesa;

11)

Učestvovanje na međunarodnom skupu, odnosno savetovanju.

G

1)

Organizovanje informacione infrastrukture u školi, odnosno domu;

2)

Autorstvo ili koautorstvo mernog instrumenta verifikovanog od strane stručnog društva, udruženja ili centra;

3)

Autorstvo, odnosno koautorstvo programa stručnog usavršavanja stručnih saradnika na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

4)

Autorstvo ili koautorstvo udžbenika, autorstvo priručnika, radne sveske ili zbirke zadataka odobrene za upotrebu;

5)

Autorstvo, odnosno koautorstvo patentiranog ili odobrenog nastavnog sredstva;

6)

Vođenje radionice ili izlaganje na međunarodnom skupu, odnosno seminaru;

7)

Autorstvo, odnosno koautorstvo odobrenog projekta u cilju unapređivanja obrazovno-vaspitne prakse i praćenje njegove primene;

8)

Podsticanje i učestvovanje u uključivanje škole, odnosno doma u međunarodne obrazovne projekte.

 

VRSTE AKTIVNOSTI ZA ZVANJA STRUČNOG SARADNIKA U DEČJEM VRTIĆU

A

1)

Učestvovanje u pripremanju najmanje pet aktivnosti ili akcija u dečjem vrtiću;

2)

Angažovanje u izradi plana akcionog istraživanja na osnovu rezultata analize vaspitno-obrazovne prakse, odnosno evaluacije i samoevaluacije;

3)

Iniciranje i stvaranje uslova za aktivno uključivanje porodice u život i rad dečjeg vrtića;

4)

Ostvarivanje kontinuirane saradnje sa školom organizovanjem najmanje tri stručna susreta;

5)

Autorstvo najmanje tri scenarija radionice za rad sa decom, vaspitačima, odnosno roditeljima;

6)

Davanje prikaza savremenih dostignuća i novina u oblasti pedagogije i psihologije stručnim organima dečjeg vrtića;

7)

Objavljivanje prikaza stručnog materijala ili knjige koja nije prevedena u stručnom časopisu;

8)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu;

9)

Autorstvo didaktičkog sredstva u dečjem vrtiću;

10)

Davanje recenzije odobrenog udžbenika, priručnika ili radnih listova;

11)

Organizovanje i učestvovanje u različitim kulturno-sportskim manifestacijama (izložbe i smotre dečjeg stvaralaštva, sportske aktivnosti, tribine, predavanja) u dečjem vrtiću;

12)

Angažovanje u radu stručnog aktiva ili društva na gradskom, odnosno regionalnom nivou;

13)

Učestvovanje na stručnim skupovima na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

14)

Učestvovanje na studijskim putovanjima.

B

1)

Organizovanje i učestvovanje u različitim kulturno-sportskim manifestacijama na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

2)

Organizovanje i vođenje tri radionice sa roditeljima ili sa roditeljima i decom zajedno;

3)

Objavljivanje rada u stručnom časopisu, odnosno davanje recenzija odobrenog udžbenika, priručnika ili radnih listova;

4)

Objavljivanje prikaza stranog stručnog rada, odnosno knjige koja nije prevedena u stručnom časopisu;

5)

Rukovođenje akcionim istraživanjem vaspitno-obrazovne prakse u dečjem vrtiću;

6)

Rad u stručnom društvu na nivou Republike (u upravi stručnog društva ili stručnim komisijama);

7)

Učestvovanje u organizovanju gradskih, odnosno regionalnih ili republičkih seminara;

8)

Rukovođenje stručnim aktivom, odnosno društvom na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

9)

Vođenje radionica, odnosno najmanje dva izlaganja na stručnom skupu ili savetovanju na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

10)

Saradnja sa stručnim institucijama u primeni programa unapređivanja vaspitno-obrazovnog rada;

11)

Izrada internih stručnih materijala i zbirki aktivnosti za neposredan rad sa decom;

12)

Obučavanje vaspitača za učešće u akcionom istraživanju;

13)

Iniciranje i ostvarivanje stručne razmene između dečjih vrtića na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

14)

Uvođenje i koordinacija posebnih programa rada sa decom.

V

1)

Rukovođenje istraživačkim projektom u vezi sa unapređivanjem vaspitno-obrazovne prakse u dečjem vrtiću;

2)

Obučavanje vaspitača za primenu posebnih programa rada sa decom;

3)

Koautorstvo patentiranog ili odobrenog didaktičkog sredstva ili igračke;

4)

Koautorstvo odobrenog projekta u vezi sa unapređivanjem vaspitno-obrazovne prakse u dečjem vrtiću;

5)

Vođenje radionice, odnosno najmanje dva različita izlaganja na seminaru ili savetovanju na republičkom nivou;

6)

Koautorstvo odobrenog priručnika ili radnih listova;

7)

Autorstvo istraživačkog projekta u vezi sa unapređivanjem vaspitno-obrazovne prakse;

8)

Koautorstvo programa stručnog usavršavanja vaspitača i stručnih saradnika na gradskom, odnosno regionalnom nivou;

9)

Učestvovanje na međunarodnom skupu, odnosno savetovanju;

10)

Podsticanje i uključivanje roditelja u aktivnosti dečjeg vrtića u cilju unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada;

11)

Iniciranje i učestvovanje u uključivanju dečjeg vrtića u projekte na republičkom nivou.

G

1)

Podizanje informacione kulture u dečjem vrtiću sa ciljem razmene informacija na republičkom i međunarodnom nivou;

2)

Uključivanje dečjeg vrtića u međunarodne vaspitno-obrazovne projekte;

3)

Autorstvo ili koautorstvo programa stručnog udruženja stručnih saradnika na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

4)

Autorstvo, odnosno koautorstvo odobrenog priručnika ili radnih listova;

5)

Autorstvo didaktičkog sredstva ili igračke;

6)

Autorstvo ili koautorstvo odobrenog projekta u vezi sa unapređivanjem obrazovno-vaspitne prakse na nivou društvene zajednice;

7)

Vođenje radionice ili izlaganje na međunarodnom skupu ili seminaru;

8)

Koautorstvo mernog instrumenta ili skale procene.

 

 

VRSTE AKTIVNOSTI ZA ZVANJA STRUČNOG SARADNIKA - BIBLIOTEKARA U ŠKOLI

A

1)

Uključivanje minimalno 60% učenika škole u korišćenje fonda biblioteke;

2)

Obezbeđivanje iskorišćenosti minimalno sedam naslova po upisanom učeniku;

3)

Kontinuirano anketiranje i praćenje učenika radi utvrđivanja njihovih čitalačkih interesovanja;

4)

Smanjenje godišnjeg otpisa pohabanih bibliotečkih jedinica ispod 3%;

5)

Učestvovanje u timskom radu u okviru priprema časova, aktivnosti, radionica najmanje tri puta godišnje;

6)

Organizovanje obuke učenika za korišćenje bibliotečkog kataloga i baze podataka;

7)

Stalna saradnja sa izdavačima radi povoljnije nabavke knjiga;

8)

Poseta sajmu knjiga u cilju sagledavanja kompletne izdavačke produkcije;

9)

Organizovanje upisa svojih čitalaca u područnu, odnosno matičnu biblioteku;

10)

Saradnja sa stručnim timom škole u donošenju razvojnog plana i godišnjeg programa rada škole;

11)

Organizovanje tematskih izložbi, književnih susreta, predavanja ili tribina u okviru škole;

12)

Sistematsko uključivanje u akcije i funkcije matične biblioteke;

13)

Učestvovanje u radu aktiva bibliotekara na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

14)

Učestvovanje na stručnim skupovima na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou.

B

1)

Izrada i razvijanje kodeksa ponašanja u biblioteci u saradnji sa učenicima i nastavnicima;

2)

Organizovanje akcije za poboljšanje i bogaćenje bibliotečkih jedinica;

3)

Uključivanje minimalno 70% učenika škole u korišćenje fonda biblioteke;

4)

Organizovano osposobljava učenike za samostalno traženje i korišćenje izvora informacija;

5)

Obezbeđivanje iskorišćenosti minimalno devet naslova po upisanom učeniku;

6)

Učestvovanje u organizovanju kulturnih aktivnosti učenika na opštinskom nivou, koordinisanje organizovanja najmanje pet manifestacija: promocije knjiga, književnih susreta i tribina, susreta sa autorima, obeležavanja "Meseca knjige" na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

7)

Rad u stručnom društvu na republičkom nivou;

8)

Stvaranje baze podataka za pojedine oblasti znanja;

9)

Izlaganje na stručnom skupu bibliotekara na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

10)

Smanjivanje godišnjeg otpisa pohabanih bibliotečkih jedinica ispod 2%;

11)

Davanje recenzije priručnika u oblasti bibliotekarstva;

12)

Učestvovanje u radu stručnih timova za pripremu učenika za takmičenje na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

13)

Rukovođenje stručnim aktivom bibliotekara na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou;

14)

Stalno stručno usavršavanje na gradskom, odnosno regionalnom ili republičkom nivou.

V

1)

Prenošenje podataka o celokupnom fondu u bazu podataka;

2)

Stalno obučavanje učenika za korišćenje bibliotečkog kataloga i pretraživanje baze podataka po različitim parametrima;

3)

Sprovođenje akcije razmene bibliotečkih jedinica sa drugim bibliotekama;

4)

Objavljivanje stručnog rada u stručnom časopisu;

5)

Organizovanje posebnih programa rada sa učenicima koji pokazuju interesovanje za određene oblasti znanja;

6)

Redovno organizovanje i ostvarivanje posete učenika Sajmu knjiga;

7)

Koautorstvo u istraživačkom projektu na opštinskom, gradskom, odnosno regionalnom nivou;

8)

Učestvovanje u organizovanju gradskih, odnosno regionalnih ili republičkih seminara za školske bibliotekare;

9)

Vođenje radionice ili izlaganje na stručnom skupu, savetovanju na republičkom ili saveznom nivou;

10)

Rukovođenje stručnim društvom ili udruženjem na republičkom nivou;

11)

Organizovanje i sprovođenje različitih oblika usavršavanja zaposlenih u školi za korišćenje bibliotečkog kataloga i pretraživanje baze podataka.

G

1)

Organizovanje bibliotečko-informacione infrastrukture u školi;

2)

Izlaganje na saveznom ili međunarodnom stručnom skupu, savetovanju, odnosno seminaru;

3)

Uključivanje baze podataka školske biblioteke u sistem ili mrežu biblioteka sa mogućnošću međubibliotečke pozajmice;

4)

Koautorstvo ili autorstvo udžbenika ili priručnika;

5)

Organizovanje stručnog usavršavanja bibliotekara na nivou Republike;

6)

Koautorstvo ili autorstvo istraživačkog projekta u oblasti bibliotekarstva na republičkom nivou;

7)

Koautorstvo ili autorstvo programa stručnog usavršavanja u bibliotekarstvu;

8)

Učestvovanje u međunarodnom projektu u oblasti bibliotekarstva.

 

 

REPUBLIKA SRBIJA

 

 

 

 

 

Na osnovu člana 9. stav 1. Pravilnika o stalnom stručnom usavršavanju i sticanju zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika ("Službeni glasnik RS", br. 14/04 i 56/05),

 

 

 

 

 

(naziv i sedište ustanove, stručnog društva, odnosno udruženja ili preduzeća*)

 

 

 

 

 

izdaje

 

 

 

 

 

UVERENJE

 

 

O SAVLADANOM PROGRAMU STRUČNOG USAVRŠAVANJA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ime i prezime nastavnika, stručnog saradnika i vaspitača*)

 

 

JMBG   

|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

 

 

 

zaposlen-a u ______________________________________________________________________

 

 

 

(naziv obrazovne ustanove)

 

 

sa sedištem u ___________________________________________________ savladao-la* je program

 

 

 

(mesto)

 

 

 

stalnog stručnog usavršavanja "_________________________________________________________

 

 

___________________________________________________________________________________"

 

 

                                                                            (naziv programa)

 

 

 

 

 

u periodu od _______ 20___. godine i trajanju od ____________ sati, koji je odobrio Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, odnosno doneo ministar prosvete i sporta.

 

 

Program je publikovan u Katalogu za školsku 20__/20__. godinu, pod brojem ________

 

 

 

 

 

Broj ____________________

 

 

U _______________________________________________, ______________________________ godine.

 

 

 

 

     (datum)

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________ (M.P.) _______________________________________________

 

 

(Potpis autora programa ili                                            (Potpis ovlašćenog lica)
realizatora obuke/seminara*)

 

 

_______________________

 

 

 

 

*Nepotrebno precrtati