UPUTSTVO
ZA OBJAVLJIVANJE INFORMATORA O RADU DRŽAVNOG ORGANA

("Sl. glasnik RS", br. 57/2005)

1. Ovim uputstvom se bliže određuje sadržaj i način objavljivanja informatora koji su državni organi, organi teritorijalne autonomije, organi lokalne samouprave, kao i organizacije kojima je povereno vršenje javnih ovlašćenja (u daljem tekstu: državni organ), dužni da izrade i objave radi sprovođenja Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (u daljem tekstu: Zakon).

2. Informator iz tačke 1. ovog uputstva obavezno sadrži osnovne podatke o radu državnog organa propisane članom 39. Zakona, kao i druge podatke koji su od značaja za sadržinu, obim i način ostvarivanja prava zainteresovanih lica na pristup informacijama od javnog značaja.

U informator se unose:

1) osnovni podaci o informatoru (naziv organa koji ga je izdao, lica odgovorna za tačnost i potpunost podataka koje sadrži informator, datum objavljivanja, odnosno poslednje izmene ili dopune informatora i pojedinih njegovih delova, podaci o dostupnosti informatora u elektronskom i fizičkom obliku i sl.);

2) spisak najčešće traženih informacija od javnog značaja;

3) opis ovlašćenja i obaveza državnog organa, naziv zakona ili drugog akta o utvrđivanju njegovog delokruga i vreme i mesto objavljivanja akata, spisak propisa koje državni organ primenjuje u vršenju ovlašćenja, kao i sažet opis u čemu se sastoji ili može sastojati postupanje državnog organa u okviru njegovih ovlašćenja i obaveza;

4) organizaciona struktura državnog organa, koja se prikazuje u grafičkom obliku (dijagram, šema) i u obliku teksta. Prikaz strukture u grafičkom obliku treba da na jasan način pruži predstavu o odnosima nadređenosti i podređenosti pojedinih organizacionih jedinica u okviru državnog organa. Opis organizacione strukture u tekstualnom obliku sadrži podatke po organizacionim jedinicama i to: njihov naziv, imena i zvanja rukovodilaca, pregled poslova koje organizacione jedinice obavljaju, objašnjenje o njihovim međusobnim odnosima, broj zaposlenih i drugih radno angažovanih lica (prema aktu o sistematizaciji i prema stvarnom stanju), kontakt podatke, ukoliko je predviđeno da organizacione jedinice ostvaruju neposredne kontakte sa javnošću i drugo;

5) podaci o odobrenom budžetu državnog organa za tekuću godinu (ukupan i iznos po stavkama), podaci o ostvarenim i utrošenim sredstvima u toku tekuće godine, prema poslednjem raspoloživom obračunu, kao i podaci o planiranom, odobrenom i ostvarenom budžetu u toku najmanje jedne godine unazad, ukupno i po stavkama, kao i drugi korisni podaci o budžetu državnog organa (na primer: planovi za naredne godine i sl);

6) podaci o sredstvima rada državnog organa na osnovu evidencije o imovini i sredstvima koje koristi po drugom osnovu, o strukturi, vrednosti i upotrebnom stanju tih sredstava, o tome koje organizacione jedinice u okviru državnog organa koriste ta sredstva kao i druge korisne podatke o sredstvima rada;

7) opis usluga koje državni organ neposredno pruža zainteresovanim licima, uslovi i rokovi za pružanje usluga, podaci o kategorijama lica koja mogu dobiti te usluge, o kvalitetu usluga koji zainteresovana lica mogu očekivati i načinu njihovog dobijanja kao i drugi korisni podaci u pogledu usluga koje državni organ neposredno pruža zainteresovanim licima;

8) opis postupka za podnošenje zahteva državnom organu, opis postupanja državnog organa po dobijenom zahtevu, opis postupka za ulaganje žalbi protiv donetih odluka, radnji ili propusta državnog organa, navođenje organa kojima se žalbe mogu podneti u pojedinim slučajevima, kao i prikaz nekoliko zahteva i žalbi sa kojima se državni organ susreo u dosadašnjem radu sa opisom postupanja državnog organa po njima, pri čemu podatke na osnovu kojih bi mogao da se utvrdi identitet pojedinih lica treba zameniti izmišljenim imenima;

9) pregled zahteva, žalbi i drugih neposrednih mera preduzetih od strane zainteresovanih lica, kao i odluka državnog organa povodom podnetih zahteva i uloženih žalbi, odnosno odgovora na druge neposredne mere preduzete od zainteresovanih lica;

10) podaci o načinu i mestu čuvanja nosača informacija (na primer: arhiva, biblioteka, elektronska baza podataka);

11) podaci o vrstama informacija koje državni organ poseduje (na primer: zbirke propisa, izdata mišljenja, zapisnici sa; sednica, odluke, žalbe, zaključeni ugovori, tonski i video snimci sa događaja u organizaciji državnog organa);

12) podaci o vrstama informacija koje državni organ stavlja na uvid, tako da budu uporedivi sa pregledom informacija po vrstama koje organ poseduje (na primer: da će se u informacije o izdatim mišljenjima po zahtevu uvek omogućiti uvid; da će se uvid u zapisnike sa sednica omogućiti osim ako su bile zatvorene za javnost);

13) podaci o tome na koje načine se može podneti zahtev državnom organu za ostvarivanje prava na pristup informacijama, koje podatke takav zahtev mora ili bi bilo korisno da sadrži, kao i navodi odgovarajućih normi iz Zakona, a koji su od naročitog značaja za podnosioca zahteva (da u zahtevu ne mora da navede razlog traženja informacije, da državni organ može naplatiti samo troškove umnožavanja i upućivanja kopije dokumenata koji sadrže tražene informacije, a ne i uvid u te dokumente i slično);

14) funkcije starešina državnog organa, njihova imena, opis njihovih ovlašćenja i dužnosti, kao i postupaka po kojima oni donose odluke;

15) navodi iz pravila i odluka državnog organa i drugih propisa koje primenjuje državni organ, a koja su u vezi sa javnošću rada državnog organa, kao što su: podaci o radnom vremenu državnog organa i njegovih organizacionih jedinica; fizička i elektronska adresa i kontakt telefoni državnog organa i organizacionih jedinica kao i službenika ovlašćenih za postupanje po zahtevima za pristup informacijama; kontakt podaci lica koja su ovlašćena za saradnju sa novinarima i javnim glasilima, ukoliko su takva lica određena; identifikaciona obeležja; pristupačnost državnog organa, njegovih organizacionih jedinica licima sa posebnim potrebama; mogućnost prisustva sednicama državnog organa i neposrednog uvida u rad državnog organa, način upoznavanja sa vremenom i mestom održavanja sednica i drugih aktivnosti državnog organa na kojima je dozvoljeno prisustvo i eventualna procedura za dobijanje odobrenja za prisustvovanje sednicama i drugim aktivnostima državnog organa; dopuštenost audio i video snimanja objekata koje koristi državni organ i aktivnosti državnog organa i slično. U informator se unose i sva autentična tumačenja ovih pravila i odluka;

16) pravila i odluke o isključenju i ograničenju javnosti rada državnog organa, kao i njihovo obrazloženje, i

17) drugi podaci od značaja za ostvarivanje prava na pristup informacijama od javnog značaja.

3. Informator se obavezno izrađuje u elektronskom obliku koji omogućava jednostavno pretraživanje po dokumentu, kopiranje delova teksta i preuzimanje celog dokumenta ili njegovih delova.

Više državnih organa može, umesto pojedinačnih, izraditi zajedničke informatore ili delimično zajedničke sadržaje informatora, kada za tim postoji interes sa stanovišta njihove organizacije, stvarne ili mesne nadležnosti odnosno pružanja celovitih informacija zainteresovanim licima.

Državni organ može informator izraditi i u nekom drugom odgovarajućem obliku.

4. Informator državnog organa sa sedištem na području opština gde je u službenoj upotrebi, pored srpskog, i jezik nacionalne manjine, mora biti i na jeziku nacionalne manjine.

5. Državni organ je dužan da informator objavi putem interneta, odnosno svoje veb prezentacije i da redovno, a najkasnije do kraja svakog kalendarskog meseca, unese sve promene koje su nastale u toku meseca.

Državni organ koji ne poseduje sopstvenu veb prezentaciju dužan je da omogući svima koji su zainteresovani da informator objave na svojoj veb prezentaciji da to i učine, kao i da zatraži od drugih odgovarajućih državnih organa (organa koji mu je poverio vršenje javnih ovlašćenja, organa koji vrši poslove nadzora nad tim organom i slično) da objavi informator na svojoj veb prezentaciji.

Informator se uz to, može objaviti i na drugi odgovarajući način, u fizičkom obliku (brošura, katalog, mapa sa izmenljivim ulošcima, postavljanje listova informatora na vidljivom mestu u službenim prostorijama i sl.) pogodnom za redovno ažuriranje sadržanih podataka.

Državni organ zainteresovanom licu omogućava uvid u poslednju ažuriranu verziju informatora.

Državni organ zainteresovanom licu besplatno snima elektronsku verziju informatora na medij zainteresovanog lica ili daje odštampani tekst informatora uz naknadu nužnih troškova štampanja ili besplatno.

6. Radi dostupnosti informatora osobama sa posebnim potrebama, državni organ će nastojati da informator objavi i na način koji je dostupan tim osobama (u odgovarajućem tekstovnom obliku u Brajevom pismu, za slepe osobe, odnosno javnim saopštavanjem putem gestovnog govora, za gluvoneme osobe).

7. Ovlašćeno lice za postupanje po zahtevu za slobodan pristup informacijama od javnog značaja u smislu Zakona, stara se o objavljivanju i redovnom ažuriranju podataka sadržanih u informatoru.

8. Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".