ZAKONO PREVOZU U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU("Sl. glasnik RS", br. 46/95, 66/2001 i 61/2005) |
Ovim zakonom uređuje se javni prevoz i prevoz za sopstvene potrebe lica i stvari, uslovi izgradnje, održavanja i rada autobuskih stanica i autobuskih stajališta i drugi uslovi u pogledu organizacije i obavljanja prevoza u drumskom saobraćaju.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeća značenja:
1) "javni prevoz" jeste prevoz koji je pod jednakim uslovima dostupan svim korisnicima prevoznih usluga i obavlja se na osnovu ugovora o prevozu;
2) "linijski prevoz" jeste javni prevoz koji se obavlja na određenoj liniji po redu vožnje;
3) "linija" jeste određeni prevozni put od početne do krajnje stanice, odnosno stajališta sa jednim ili više polazaka, odnosno povrataka;
4) "vanlinijski prevoz" jeste javni prevoz za koji se uslovi prevoza utvrđuju posebno za svaki prevoz;
5) "auto-taksi prevoz" jeste vanlinijski prevoz putnika koji se obavlja putničkim automobilom koji ispunjava uslove propisane ovim zakonom;
6) "prevoz za sopstvene potrebe" jeste prevoz koji obavljaju preduzeća, pravna lica, preduzetnici i građani radi zadovoljavanja potreba u obavljanju svoje delatnosti;
7) "autobuska stanica" jeste objekat u kome se vrši prihvat i otpremanje autobusa, prtljaga i stvari, ukrcavanje i iskrcavanje putnika, izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom;
8) "autobusko stajalište" jeste uređen prostor pored kolovoza, odnosno označeni prostor na kolovozu na kojima se zaustavljaju autobusi radi ukrcavanja i iskrcavanja putnika i prtljaga;
9) "putni nalog" jeste akt na osnovu kojeg vozilo može da obavlja prevoz u drumskom saobraćaju;
10) "prevoznik" jeste preduzeće, drugo pravno lice i preduzetnik koje obavlja delatnost javnog prevoza;
11) "red vožnje" jeste akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji;
12) "putnik" jeste lice koje na osnovu ugovora ima pravo na prevoz;
13) "međurepublički prevoz" jeste prevoz pri čijem se obavljanju prelazi administrativna granica između Republike Srbije i Republike Crne Gore;
14) "lokalni prevoz" jeste prevoz koji se obavlja na teritoriji opštine, odnosno grada, osim gradskog i prigradskog linijskog prevoza putnika;
15) "BIS prevoz" jeste obavljanje međumesnog i međurepubličkog prevoza sa dva ili više autobusa istog prevoznika po istom redu vožnje na celoj liniji;
16) "kabotaža" jeste prevoz putnika ili stvari između naseljenih mesta na teritoriji Republike Srbije koji obavlja domaći prevoznik ili prevoznik koji ima sedište, odnosno poslovno sedište na teritoriji Republike Crne Gore, u obavljanju međurepubličkog prevoza;
17) "taksimetar" jeste merni instrument koji stalno, za vreme vožnje ili stajanja u toku vožnje, automatski izračunava i pokazuje cenu vožnje, u zavisnosti od pređenog puta i ukupnog trajanja vožnje.
Prevoz u drumskom saobraćaju obavlja se vozilima koja ispunjavaju uslove utvrđene propisima o bezbednosti saobraćaja na putevima i propisima o standardima za pojedine vrste vozila.
Vozila kojima se obavlja javni prevoz i prevoz za sopstvene potrebe moraju se redovno održavati i kontrolisati radi obezbeđivanja njihove stalne tehničke ispravnosti i bezbednog korišćenja u saobraćaju.
Zabranjeno je, za vreme trajanja isključenja, koristiti vozilo koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja.
U vozilu kojim se obavlja prevoz u drumskom saobraćaju, osim putničkog automobila u svojini građanina kojim građanin vrši prevoz za lične potrebe i putničkog automobila kojim se obavlja auto-taksi prevoz, mora se nalaziti putni nalog popunjen na propisan način, overen i potpisan od strane ovlašćenog lica i lica odgovornog za kontrolu tehničke ispravnosti vozila.
Vozilo kojim se obavlja prevoz u drumskom saobraćaju osim putničkih automobila u svojini građana kojim građanin vrši prevoz za lične potrebe, putničkog automobila kojim se obavlja auto-taksi prevoz i vozila kojima se obavlja gradski prevoz putnika mora imati na bočnim stranama ispisanu firmu, odnosno naziv vlasnika vozila.
Na krovu vozila kojim se obavlja prevoz u drumskom saobraćaju, osim putničkog automobila kojim se obavlja auto-taksi prevoz, ne može biti stavljena firma, odnosno naziv vlasnika vozila, niti se mogu stavljati drugi natpisi.
U vozilu kojim se obavlja prevoz putnika, odnosno lica, osim putničkog automobila kojim se obavlja auto-taksi prevoz, ne može se nalaziti taksimetar.
Na bočnim stranama vozila iz stava 1. ovog člana, osim firme, odnosno naziva vlasnika vozila, ne mogu se stavljati drugi natpisi.
Firma, odnosno naziv vlasnika vozila moraju biti ispisani slovima visine najmanje 10 cm i bojom koja se bitno razlikuje od osnovne boje vozila.
Javni prevoz putnika i stvari može obavljati preduzeće, drugo pravno lice i preduzetnik registrovano za obavljanje te vrste prevoza, a linijski prevoz putnika preduzeće ili drugo pravno lice registrovano za obavljanje te vrste prevoza i ako ispunjava uslove utvrđene ovim zakonom u pogledu opremljenosti, obezbeđenja odgovarajućih parking prostora i kadrova koji vrše poslove redovnog održavanja vozila i kontrolu njihove tehničke ispravnosti.
Prevoz za sopstvene potrebe može obavljati preduzeće, drugo pravno lice, preduzetnik i građanin koje ispunjava uslove utvrđene ovim zakonom u pogledu opremljenosti, obezbeđenja odgovarajućih parking prostora za vozila, osim za putničke automobile i kadrova koji vrše poslove redovnog održavanja vozila i kontrolu njihove tehničke ispravnosti.
Opština, odnosno grad uređuje i obezbeđuje, u skladu sa zakonom, organizaciju i način obavljanja javnog prevoza putnika koji se obavlja na teritoriji jedne opštine, odnosno grada i auto-taksi prevoza.
Javni prevoz putnika i stvari može se obavljati kao linijski i vanlinijski i auto-taksi prevoz.
Linijski prevoz putnika može obavljati preduzeće ili drugo pravno lice (u daljem tekstu: prevoznik) koje je vlasnik najmanje tri registrovana autobusa.
Vanlinijski prevoz putnika može obavljati prevoznik koji ima najmanje jedno registrovano vozilo za prevoz putnika.
Vanlinijski prevoz putnika obavlja se autobusom ili putničkim automobilom sa devet sedišta, računajući i sedište vozača.
Javni linijski i vanlinijski prevoz stvari može obavljati prevoznik koji ima najmanje jedno registrovano motorno vozilo za prevoz stvari.
Javni prevoz putnika i stvari može obavljati prevoznik koji ima obezbeđen parking prostor za sva vozila kojima obavlja prevoz.
Javni prevoz putnika i stvari obavlja se u skladu sa ovim zakonom i opštim uslovima prevoza.
Opšte uslove prevoza utvrđuje Privredna komora Srbije.
Opšti uslovi prevoza iz stava 2. ovog člana sadrže naročito: zaštitno vreme, način i uslove prijema putnika u autobus na autobuskim stanicama i autobuskim stajalištima, povlastice za prevoz određenih putnika, uslove za prijem i čuvanje prtljaga i stvari koji su primljeni na prevoz, pravila korišćenja vozila i uslove uskraćivanja prevoza (zabrana pušenja, uznemiravanje putnika i vozača i sl.), vrste naknada i doplata za posebne usluge, mogućnost korišćenja prelaznih voznih karata, način upoznavanja korisnika prevoza sa uslovima prevoza i sl.
Opšti uslovi prevoza moraju biti objavljeni u sredstvima javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.
Prevoznik i posada vozila dužni su na zahtev korisnika prevoza dati na uvid opšte uslove prevoza.
U vozilu kojim se obavlja javni prevoz putnika, ako posebnim propisima nije drugačije određeno, ne mogu se prevoziti deca ispod šest godina starosti bez pratioca, lica obolela od zaraznih bolesti, lica u napitom stanju, životinje, posmrtni ostaci, eksplozivi, lako zapaljive, otrovne, radioaktivne, nagrizajuće, zarazne materije i organski peroksidi.
U vozilu kojim se obavlja javni prevoz stvari mora se, za sve vreme prevoza, nalaziti tovarni list, odnosno drugi dokument koji sadrži sve podatke, kao i tovarni list.
Linijski prevoz putnika obavlja se kao:
1) gradski prevoz - na teritoriji grada, odnosno naseljenog mesta;
2) prigradski prevoz - između dva ili više naseljenih mesta na teritoriji opštine, odnosno grada;
3) međumesni prevoz - između naseljenih mesta dve ili više opština i
4) međurepublički prevoz - između naseljenih mesta na teritoriji Republike Srbije i Republike Crne Gore korišćenjem autobuskih stanica, bez mogućnosti korišćenja autobuskih stajališta.
Opština, odnosno grad određuje stajališta koja mogu da se koriste za linijski prevoz putnika.
Međumesni i međurepublički prevoz obavlja se autobusom koji ispunjava propisane uslove za međugradske autobuse, a na linijama do 50 kilometara i prigradskim autobusom i gradskim autobusom na linijama do 15 kilometara.
Vreme polaska iz početne i krajnje autobuske stanice, odnosno autobuskog stajališta i vreme dolaska i polaska na svim autobuskim stanicama i autobuskim stajalištima na liniji, mora biti usklađeno sa vremenom vožnje primerenim za bezbedno odvijanje saobraćaja.
Prevoznik može otpočeti i obavljati linijski prevoz ako ima registrovan i overen red vožnje i dokaz o ispravnosti vozila; a međurepublički prevoz ako ima i zaključen ugovor o zajedničkom obavljanju međurepubličkog prevoza sa prevoznikom iz Republike Crne Gore.
Registraciju i overu reda vožnje za linijski prevoz putnika vrši:
1) za međumesni i međurepublički prevoz - ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: Ministarstvo);
2) za gradski i prigradski prevoz - organ opštinske, odnosno gradske uprave koji odredi opština, odnosno grad.
Zahtev za registraciju i overu reda vožnje u međumesnom prevozu podnosi se najkasnije do 30. aprila a u međurepubličkom prevozu najkasnije do 31. oktobra tekuće godine.
Uz zahtev za registraciju reda vožnje u međumesnom i međurepubličkom prevozu podnosi se: izvod iz registra o vršenju delatnosti javnog linijskog prevoza putnika; dokaz o ispunjenosti zakonom utvrđenih uslova; podaci o mogućnosti korišćenja autobuskih stajališta za određenu vrstu prevoza; ugovor o zajedničkom obavljanju međumesnog i međurepubličkog prevoza.
Red vožnje u međumesnom i međurepubličkom prevozu overava Ministarstvo. Overa reda vožnje vrši se sa rokom važenja od godinu dana i početkom važenja od 1. juna u međumesnom prevozu, odnosno od 1. decembra u međurepubličkom prevozu tekuće godine.
Ministarstvo vodi registar overenih redova vožnje koji sadrži naročito: redni broj, naziv prevoznika, naziv linije, broj polazaka na liniji, rok važenja reda vožnje i dr.
Ministarstvo registruje i overava red vožnje u roku od 15 dana od dana dostavljanja.
Ministar nadležan za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: ministar) donosi propis kojim bliže uređuje sadržinu obrasca reda vožnje i sadržinu i način vođenja registra i overe reda vožnje u međumesnom i međurepubličkom prevozu.
Opština, odnosno grad uređuje način registracije i overe reda vožnje za gradski i prigradski prevoz.
Registraciju i overu reda vožnje za linijski prevoz stvari vrši Ministarstvo sa rokom važenja od najmanje šest meseci.
Zahtev za registraciju i overu reda vožnje iz stava 1. ovog člana podnosi se 30 dana pre početka obavljanja prevoza.
O otpočinjanju obavljanja linijskog prevoza prevoznik obaveštava korisnike prevoza putem sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.
Prevoznik se mora pridržavati registrovanog i overenog reda vožnje.
U toku važenja reda vožnje linijski prevoz može se privremeno obustaviti ili izmeniti u slučajevima:
1) prekida saobraćaja zbog više sile ili izvođenja radova na rekonstrukciji puta;
2) zbog mera nadležnog republičkog, opštinskog ili gradskog organa, koji neposredno utiču na ograničenje saobraćaja, dok te mere traju.
Prevoznik je dužan pre početka obustave prevoza iz stava 2. ovog člana o tome obavestiti organ nadležan za registraciju i overu reda vožnje, a preko sredstava javnog informisanja i korisnike prevoza.
Red vožnje, odnosno polazak iz reda vožnje brisaće se iz registra ako prevoznik:
1) ne otpočne obavljati prevoz po registrovanom redu vožnje u roku od tri dana od dana početka važenja reda vožnje;
2) prestane obavljati prevoz po registrovanom redu vožnje duže od pet dana uzastopno;
3) povremeno obustavlja prevoz po registrovanom redu vožnje u ukupnom trajanju dužem od deset dana u toku važenja reda vožnje.
Red vožnje, odnosno polazak iz reda vožnje u međurepubličkom prevozu brisaće se iz registra i u slučaju kada organ, odnosno udruženje prevoznika, nadležni za registraciju i overu reda vožnje u Republici Crnoj Gori, izvrši brisanje reda vožnje, odnosno polaska iz reda vožnje.
Red vožnje, odnosno polazak iz reda vožnje brisaće se iz registra i u slučaju kada Sud časti Privredne komore Srbije utvrdi da je prevoznik povredio dobre poslovne običaje u prevozu.
Brisanje reda vožnje, odnosno polaska iz registra u slučajevima iz st. 1, 2. i 3. ovog člana vrši organ nadležan za registraciju i overu reda vožnje.
Prevoznik kome je brisan red vožnje, odnosno polazak iz registrovanog reda vožnje u slučajevima iz stava 1. ovog člana ne može na toj relaciji u sledeća dva registraciona roka registrovati redove vožnje sa većim brojem polazaka od broja polazaka koje ima po izvršenom brisanju.
Prevoznik je dužan u linijskom prevozu primiti svakog putnika i stvari u granicama raspoloživih mesta za putnike, odnosno korisne nosivosti vozila, ako zakonom nije drugačije određeno.
Prevoznik je dužan obezbediti prevoz prtljaga istovremeno s prevozom putnika kome prtljag pripada.
Stvari koje se ne smatraju ručnim prtljagom ne mogu se smeštati u delu vozila u kome se nalaze mesta za prevoz putnika.
Prevoznik može prestati sa obavljanjem linijskog prevoza pod uslovom da je odjavio red vožnje, odnosno polazak iz registrovanog reda vožnje organu nadležnom za registraciju i overu reda vožnje najkasnije 30 dana pre prestanka obavljanja linijskog prevoza i da je u istom roku preko sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način najavio prestanak obavljanja linijskog prevoza.
Prevoznik koji je odjavio red vožnje iz stava 1. ovoga člana ne može na toj relaciji u sledeća dva registraciona roka registrovati redove vožnje sa većim brojem polazaka od broja polazaka koje ima po izvršenoj odjavi.
U vozilu kojim se obavlja linijski prevoz mora se nalaziti:
1) važeći red vožnje, odnosno fotokopija važećeg reda vožnje overena pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika;
2) važeći i overen cenovnik;
3) opšti uslovi prevoza, i
4) istaknut, u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla, naziv linije sa naznačenjem najmanje jedne usputne autobuske stanice ili autobuskog stajališta, odnosno mesta ukrcavanja i iskrcavanja stvari, koji bliže određuje pravac linije, a u gradskom i prigradskom prevozu i sa strane pored ulaznih vrata.
U autobusu kojim se obavlja "BIS prevoz" mora biti i dodatna tabla sa natpisom "BIS" i rednim brojem autobusa prema broju uključenih autobusa u "BIS prevozu".
Prijem putnika u vozilo i iskrcavanje putnika u linijskom prevozu vrši se na autobuskim stanicama i autobuskim stajalištima koji su uneti u red vožnje.
U obavljanju javnog prevoza putnika i stvari na teritoriji Republike Srbije zabranjeno je obavljati kabotažu.
Preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom mora vršiti usluge prevoznicima i putnicima pod jednakim uslovima i u skladu sa opštim uslovima poslovanja autobuskih stanica.
Opšte uslove poslovanja autobuskih stanica utvrđuje Privredna komora Srbije.
Preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom mora na vidnom mestu istaći opšte uslove prevoza i opšte uslove poslovanja autobuske stanice.
Prevoznik koji koristi autobusku stanicu dostavlja autobuskoj stanici registrovani red vožnje za svaku liniju 10 dana pre početka obavljanja prevoza na toj liniji.
Autobuska stanica mora sačiniti izvod iz reda vožnje i istaći ga na vidnom mestu u autobuskoj stanici najkasnije dan pre stupanja na snagu reda vožnje.
Preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom vodi tačnu evidenciju polazaka i dolazaka autobusa na propisanom obrascu.
Ministar propisuje sadržinu obrasca vođenja evidencije polazaka i dolazaka autobusa.
Preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom dužno je da najkasnije do desetog u mesecu, dostavi izveštaj o neobavljanju linijskog prevoza po overenim redovima vožnje, za prethodni mesec, republičkoj inspekciji za drumski saobraćaj.
Preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom ne može pružati usluge prevozniku koji obavlja prevoz bez registrovanog i overenog reda vožnje, odnosno bez odgovarajuće dozvole za prevoz u međunarodnom drumskom saobraćaju.
Preduzeće iz stava 1. ovog člana može prihvatati i otpremati autobuse u vanlinijskom prevozu na posebno označenim peronima koji se mogu koristiti u linijskom prevozu.
Autobuska stanica mora imati: poslovnu zgradu sa prostorom za prodaju voznih karata i drugih prevoznih isprava i davanje obaveštenja o prevozu; čekaonicu; garderobu i javni sanitarni čvor sa tekućom vodom, kao i prostor za autobuse sa peronima i parkiralište za autobuse i ispunjavati druge propisane uslove.
Autobusko stajalište mora imati propisane oznake i izgrađenu, odnosno označenu saobraćajnu površinu za zaustavljanje autobusa, izvod iz reda vožnje i ispunjavati druge propisane uslove.
Izvod iz reda vožnje na autobuskom stajalištu iz stava 2. ovog člana dužan je postaviti prevoznik.
Za korišćenje autobuskog stajališta ne može se putnicima i prevoznicima naplaćivati naknada.
U slučaju da autobuska stanica ne ispunjava propisane uslove smatraće se stajalištem.
Ministar propisuje bliže saobraćajno-tehničke i druge uslove za izgradnju, održavanje i eksploataciju autobuskih stanica i autobuskih stajališta.
Prevoznik u linijskom prevozu putnika dužan je izdati voznu kartu i potvrdu za prevoz putničkog prtljaga.
Vozne karte i druge prevozne isprave za registrovane redove vožnje izdaju se u odgovarajućoj prostoriji autobuske stanice na obeleženim šalterima i u putničkim agencijama, a u vozilu kada stanica zaključi izdavanje karata i drugih prevoznih isprava.
Izdavanje karata i drugih prevoznih isprava u autobuskoj stanici zaključuje se najkasnije pet minuta pre polaska vozila, s tim što autobuska stanica mora omogućiti putniku pristup vozilu, sve do polaska vozila.
Vanlinijski prevoz putnika i stvari obavlja se na osnovu pismenog ugovora zaključenog između prevoznika i korisnika prevoza kojim se utvrđuje naročito: relacija sa utvrđenim polazištem i odredištem; vreme obavljanja prevoza; cena prevoza i mesta ukrcavanja i iskrcavanja putnika, odnosno mesta utovara i istovara stvari.
U vanlinijskom prevozu putnika prevoznik može za jednu vožnju zaključiti samo jedan ugovor.
Ukrcavanje i iskrcavanje putnika u vanlinijskom prevozu vrši se samo u mestima koja su utvrđena ugovorom iz stava 1. ovog člana.
Ugovor na osnovu koga se obavlja vanlinijski prevoz putnika i stvari mora biti zaključen pre postavljanja vozila za ukrcavanje putnika u polazištu.
Kao vanlinijski prevoz putnika smatra se i prevoz radnika iz mesta stanovanja na posao i sa posla, odnosno đaka i studenata iz mesta stanovanja do škole i iz škole na osnovu pismenog ugovora, sa posebnim voznim ispravama (nedeljna, mesečna, godišnja i sl.) i bez primanja drugih putnika.
Prevoz putnika, osim vanlinijskog prevoza iz stava 1. ovog člana, koji se obavlja:
- na istom prevoznom putu,
- svakodnevno, odnosno istog dana u nedelji,
- u isto vreme, i
- sa istim mestima ukrcavanja i iskrcavanja putnika, smatra se linijskim prevozom putnika.
Prevoznici koji obavljaju vanlinijski prevoz putnika ne mogu ukrcavati i iskrcavati putnike na autobuskim stajalištima.
U autobusu ili u drugom vozilu kojim se obavlja vanlinijski prevoz putnika mora se nalaziti primerak ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz, opšti uslovi prevoza, spisak putnika za koje je ugovoren prevoz i u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla istaknut natpis: "Slobodna vožnja".
Spisak putnika iz stava 1. ovog člana mora biti zaključen i overen pečatom prevoznika, pre postavljanja vozila za ukrcavanje putnika u polazištu.
Spisak putnika iz stava 1. ovog člana mora biti sačinjen posebno za svaku vožnju sadržanu u ugovoru o prevozu i u njemu se ne može nalaziti veći broj imena putnika od broja raspoloživih mesta upisanih u saobraćajnoj dozvoli vozila.
Auto-taksi prevoz putnika obavlja se fabrički proizvedenim putničkim automobilom koji ima najviše pet sedišta računajući i sedište vozača i najmanje četvoro vrata.
U putničkom automobilu kojim se obavlja auto-taksi prevoz mora biti na vidnom mestu za korisnika prevoza ugrađen ispravan, plombiran i baždaren taksimetar i istaknut naziv auto-taksi prevoznika.
Na krovu putničkog automobila kojim se obavlja auto-taksi prevoz mora biti istaknut naziv: "TAXI".
Putničkim automobilom kojim se obavlja auto-taksi prevoz putnika ne može se obavljati linijski prevoz putnika.
Auto-taksi prevoznik je dužan prilikom otpočinjanja auto-taksi prevoza uključiti taksimetar i cenu prevoza naplatiti na osnovu iznosa utvrđenog radom taksimetra.
Opština, odnosno grad može propisati bliže uslove za obavljanje auto-taksi prevoza.
Opština, odnosno grad, u skladu sa saobraćajno-tehničkim uslovima, donosi program kojim definiše optimalno organizovanje auto-taksi prevoza.
Saobraćajno-tehnički uslovi iz stava 2. ovog člana definišu se u tekućoj za narednu godinu, a na osnovu karakteristika prevoznih zahteva - vožnji, koje obavljaju stručne organizacije.
Prilikom donošenja programa iz stava 2. ovog člana opštine, odnosno grad, nemaju pravo da ograničavaju broj lica koja mogu obavljati auto-taksi prevoz na teritoriji opštine, odnosno grada.
III PREVOZ ZA SOPSTVENE POTREBE
Preduzeće, drugo pravno lice, preduzetnik i građanin, imalac vozila, može vršiti prevoz za sopstvene potrebe, i to:
1) prevoz stvari za zadovoljavanje potreba u obavljanju svoje delatnosti;
2) prevoz svojih radnika ili drugih lica u vezi sa vršenjem poslova iz svoje delatnosti, kao i prevoz članova porodice radnika za odlazak na odmor ili rekreaciju.
Prevozom za sopstvene potrebe, u smislu ovog zakona, smatra se i prevoz lica koji vrše:
1) ugostiteljska preduzeća, druga pravna lica i preduzetnici koji obavljaju ugostiteljsku delatnost, kao i odmarališta kad prevoze svoje goste;
2) ustanove u oblasti zdravstvene i socijalne zaštite kad prevoze bolesnike;
3) turistička preduzeća, druga pravna lica i preduzetnici koji obavljaju turističku delatnost kad na osnovu posebnog ugovora prevoze grupe turista bez usputnog primanja putnika;
4) kulturne, prosvetne i sportske organizacije, udruženja, zajednice i druge organizacije u tim oblastima kad prevoze svoje učenike, studente, nastavno osoblje, odnosno svoje članove;
5) organizacije koje vrše osposobljavanje kandidata za vozače; i
6) preduzeća, druga pravna lica i preduzetnici koji vrše pogrebne usluge.
U autobusu kojim se obavlja prevoz za sopstvene potrebe mora se nalaziti spisak radnika i drugih lica overen od strane imaoca vozila ili drugi dokaz o pravu tih radnika i lica na prevoz.
Na bočnim stranama ili u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla autobusa i teretnog motornog vozila kojim se obavlja prevoz za sopstvene potrebe mora biti natpis "Prevoz za sopstvene potrebe".
U teretnom motornom vozilu, kojim se obavlja prevoz stvari za sopstvene potrebe, mora biti dokument (otpremnica i sl.) iz koga se može utvrditi vlasnik i vrsta stvari koje se prevoze.
Redovno održavanje vozila može vršiti preduzeće, drugo pravno lice ili preduzetnik ako ima:
1) najmanje jedan kanal ili dizalicu koja zamenjuje kanal za pregled vozila;
2) najmanje jednog automehaničara i jednog autoelektričara.
Kontrolu tehničke ispravnosti vozila može vršiti i overiti u putnom nalogu lice koje ima najmanje treći stepen saobraćajne ili mašinske struke, sa najmanje godinu dana radnog iskustva u struci.
Izdavanje i vođenje putnih naloga i evidencija o izdatim putnim nalozima mora se vršiti na propisan način.
Ministar propisuje bližu sadržinu, izdavanje i vođenje putnih naloga i evidenciju o izdatim putnim nalozima.
Ministarstvo utvrđuje ispunjenost uslova za otpočinjanje i obavljanje javnog prevoza putnika i stvari iz čl. 3, 5, 6, 9. i 40. ovog zakona.
Akt kojim se utvrđuje ispunjenost uslova iz stava 1. ovog člana mora se nalaziti u vozilu za vreme obavljanja prevoza.
Ministarstvo utvrđuje ispunjenost uslova za rad autobuskih stanica, u skladu sa odredbama ovog zakona i propisa donetog na osnovu ovog zakona.
Inspekcijski nadzor vrši Ministarstvo preko republičkog inspektora za drumski saobraćaj.
Republički inspektor za drumski saobraćaj ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:
1) pregleda vozila kojima se obavlja prevoz u drumskom saobraćaju i kontroliše potrebnu dokumentaciju za vozila (putne naloge za vozila, ugovore o zakupu vozila, tovarne listove, saobraćajne dozvole i drugo);
2) pregleda autobuske stanice i autobuska stajališta i drugu dokumentaciju preduzeća koje upravlja autobuskom stanicom u vezi sa obavljanjem delatnosti pružanja staničnih usluga;
3) kontroliše važeće i overene redove vožnje, ugovore o vanlinijskom prevozu sa spiskovima putnika i drugu dokumentaciju u vezi sa obavljanjem delatnosti javnog prevoza;
4) kontroliše otpremnice, spiskove radnika i drugih lica koja imaju pravo na prevoz za sopstvene potrebe i druge dokumente u vezi sa obavljanjem prevoza stvari i lica za sopstvene potrebe;
5) utvrđuje identitet prevoznika, voznog osoblja i drugih odgovornih lica za obavljanje prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava;
6) kontroliše prevozna dokumenta u obavljanju javnog prevoza i prevoza za sopstvene potrebe;
7) kontroliše ugovore, prevozne isprave i poslovanje naručilaca prevoza, odnosno korisnika prevoza, koji se odnose na prevoz.
U vršenju inspekcijskog nadzora republički inspektor za drumski saobraćaj dužan je i ovlašćen da:
1) podnosi zahtev za brisanje reda vožnje kada utvrdi da prevoznik ne obavlja linijski prevoz putnika u skladu sa overenim redom vožnje;
2) naredi otklanjanje nedostataka u pogledu:
(1) ispunjenosti propisanih uslova i načina za obavljanje javnog prevoza i prevoza za sopstvene potrebe;
(2) propisanih uslova za rad autobuskih stanica i autobuskih stajališta;
(3) uredne kontrole tehničke ispravnosti vozila;
(4) pridržavanja reda vožnje;
(5) poslovanja preduzeća koje upravlja autobuskom stanicom, i
(6) poslovanja prevoznika i izvršavanja zadataka i poslova posade vozila;
3) zabrani naplatu staničnih usluga stanicama koje ne ispunjavaju propisane uslove;
4) zabrani prevoz i upotrebu saobraćajnih sredstava ako se prevoz obavlja, odnosno sredstva upotrebljavaju protivno propisima;
5) isključi vozilo kojim se vrši javni prevoz i prevoz za sopstvene potrebe protivno odredbama zakona, odredi mesto parkiranja i oduzme saobraćajnu dozvolu i registarske tablice u trajanju od 48 sati, a u slučaju ponovnog isključivanja vozila istog prevoznika, preduzeća, drugog pravnog lica, preduzetnika ili građanina u trajanju od pet dana.
Poverava se opštinskoj, odnosno gradskoj upravi vršenje poslova inspekcijskog nadzora nad primenom ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona u obavljanju lokalnog prevoza i to: vanlinijskog prevoza putnika, linijskog i vanlinijskog prevoza stvari, prevoza za sopstvene potrebe lica i stvari i autotaksi prevoza.
Ovlašćeno lice opštinske, odnosno gradske uprave, u vršenju poslova inspekcijskog nadzora nad primenom ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona, kojima se uređuje lokalni prevoz, ima dužnosti i ovlašćenja iz čl. 44. i 44a ovog zakona.
Prevoznik, odnosno fizičko ili pravno lice, kome je u vršenju javnog prevoza ili prevoza za sopstvene potrebe isključeno vozilo, dužan je da na mestu parkiranja koje mu je određeno, obezbedi vozilo.
Republički inspektor za drumski saobraćaj za vreme obavljanja inspekcijskih poslova, mora nositi službeno odelo.
Ministar propisuje izgled, sadržinu i korišćenje službenog odela.
Republički inspektor za drumski saobraćaj, radi ostvarivanja pregleda, ima pravo da na putevima zaustavlja vozila, osim vozila Vojske Jugoslavije, vozila hitne pomoći i vozila organa unutrašnjih poslova.
Zaustavljanje vozila iz stava 1. ovoga člana vrši se isticanjem saobraćajnog znaka "zabranjen saobraćaj svim vozilima u oba smera" na kome je upisano "STOP".
Protiv rešenja republičkog inspektora za drumski saobraćaj može se izjaviti žalba Vladi Republike Srbije u roku od osam dana od dana dostavljanja.
Žalba se podnosi preko Ministarstva.
Protiv rešenja ovlašćenog lica opštinske, odnosno gradske uprave, može se izjaviti žalba Ministarstvu u roku od osam dana od dana dostavljanja.
Žalba izjavljena protiv rešenja iz st. 1. i 3. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.
Novčanom kaznom od 100.000 do 400.000 dinara kazniće se za privredni prestup preduzeće i drugo pravno lice ako:
1) obavlja prevoz, a ne ispunjava uslove iz člana 6. ovog zakona;
1a) je stavljena na krovu vozila firma, odnosno naziv vlasnika vozila ili drugi natpisi (član 5. stav 2);
1b) ima taksimetar u vozilu (član 5. stav 3);
2) obavlja javni prevoz stvari, odnosno linijski prevoz putnika, odnosno vanlinijski prevoz putnika suprotno odredbama člana 9. ovog zakona;
3) koristi autobuska stajališta koja opština, odnosno grad nije odredila za linijski prevoz putnika (član 14. stav 2);
4) otpočne i obavlja linijski prevoz bez registrovanog i overenog reda vožnje (član 16. stav 1);
5) u toku važenja reda vožnje privremeno obustavi linijski prevoz suprotno odredbi člana 19. stav 2. ovog zakona;
6) u linijskom prevozu ne primi putnike i stvari u granicama raspoloživih mesta za putnike, odnosno korisne nosivosti vozila (član 21. stav 1);
7) obustavi obavljanje linijskog prevoza suprotno odredbi člana 22. stav 1. ovog zakona;
8) preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom ne vrši usluge pod jednakim uslovima (član 25. stav 1);
8a) preduzeće koje upravlja autobuskom stanicom ne vodi tačnu evidenciju polazaka i dolazaka autobusa na propisanom obrascu (član 27. stav 1);
9) za korišćenje autobuskog stajališta naplaćuje naknadu (član 29. stav 4);
Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 10.000 do 30.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću, odnosno u drugom pravnom licu.
Za privredni prestup iz stava 1. tač. 1a), 1b), 8), 8a) i 9) ovog člana može se odgovornom licu izreći i zaštitna mera zabrane vršenja dužnosti u trajanju od šest meseci do tri godine u čijem je obavljanju izvršena radnja iz stava 1. tač. 1a), 1b), 8), 8a) i 9) ovog člana.
Za privredni prestup iz stava 1. tač. 1), 4), 5) i 7) ovog člana može se odgovornom licu izreći i zaštitna mera zabrane vršenja poslova u trajanju od šest meseci do dve godine u čijem je obavljanju izvršena radnja iz stava 1. tač. 1), 4), 5) i 7) ovog člana.
Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće i drugo pravno lice ako:
1) obavlja prevoz vozilima koja ne ispunjavaju propisane uslove i koja nisu redovno održavana i kontrolisana (član 3);
1a) koristi vozilo, za vreme trajanja isključenja, koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja (član 3. stav 3);
2) u vozilu nema putni nalog popunjen, overen i potpisan na propisan način (član 4);
3) u vozilu kojim obavlja javni prevoz stvari nema tovarni list ili drugi dokument o stvarima koje se prevoze (član 13);
4) međumesni i međurepublički prevoz obavlja autobusom koji ne ispunjava propisane uslove (član l5);
5) otpočne i obavlja linijski prevoz bez dokaza o ispravnosti vozila (član 16. stav 1);
6) ne obavesti korisnike prevoza o početku obavljanja linijskog prevoza (član 18);
7) se ne pridržava registrovanog i overenog reda vožnje (član 19. stav 1);
8) prijem putnika u vozilo i iskrcavanje putnika ne vrši na autobuskim stanicama i autobuskim stajalištima koji su uneti u red vožnje (član 24);
8a) u obavljanju javnog prevoza putnika i stvari na teritoriji Republike Srbije obavlja kabotažu (član 24. stav 2);
9) autobuska stanica pruža usluge prevozniku protivno odredbama člana 28. stav 1. ovog zakona;
10) autobuska stanica ne ispunjava propisane uslove (član 29. stav 1);
11) vanlinijski prevoz putnika i stvari obavlja protivno odredbama člana 31. ovog zakona;
11a) vanlinijski prevoz putnika i stvari obavlja protivno odredbama člana 31a ovog zakona;
12) prevoz za sopstvene potrebe obavlja protivno odredbama člana 37. ovog zakona;
13) vrši redovno održavanje ili kontrolu tehničke ispravnosti a ne ispunjava propisane uslove (član 40);
13a) izdavanje i vođenje putnih naloga i evidenciju o izdatim putnim nalozima ne vrši na propisan način (član 41. stav 1).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 2.500 do 10.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću, odnosno u drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom od 30.000 do 120.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće i drugo pravno lice ako:
1) obavlja javni prevoz protivno opštim uslovima prevoza (član 11. stav 1);
2) u vozilu kojim obavlja javni prevoz putnika prevozi lica i stvari suprotno odredbama člana 12. ovog zakona;
3) pre početka obustave linijskog prevoza o tome ne obavesti nadležni organ, odnosno korisnike prevoza (član 19. stav 3);
4) ne obezbedi prevoz prtljaga istovremeno sa prevozom putnika (član 21. stav 2);
5) u sredstvima informisanja nije najavio prestanak obavljanja linijskog prevoza (član 22. stav 1);
5a) u vozilu kojim obavlja linijski prevoz nema važeći red vožnje (član 23. stav 1. tačka 1);
5b) u vozilu kojim obavlja linijski prevoz nema važeći i overen cenovnik (član 23. stav 1. tačka 2);
5v) u vozilu kojim obavlja linijski prevoz nema opšte uslove prevoza (član 23. stav 1. tačka 3);
5g) u vozilu kojim obavlja linijski prevoz nema istaknut naziv linije na propisan način (član 23. stav 1. tačka 4);
6) autobuska stanica ne vrši usluge u skladu sa opštim uslovima poslovanja (član 25. stav 1);
7) najkasnije do desetog u mesecu, ne dostavi izveštaj o neobavljanju linijskog prevoza po overenim redovima vožnje, za prethodni mesec, republičkoj inspekciji za drumski saobraćaj;
8) autobusko stajalište ne ispunjava propisane uslove (član 29. st. 2. i 3);
8a) u vozilu kojim obavlja vanlinijski prevoz putnika nema primerak ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz, opšte uslove prevoza, spisak putnika za koje je ugovoren prevoz i u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla istaknut natpis: "Slobodna vožnja" (član 32. stav 1);
8b) u obavljanju vanlinijskog prevoza putnika nije zaključilo i overilo pečatom prevoznika spisak putnika pre postavljanja vozila za ukrcavanje putnika u polazištu (član 32. stav 2);
8v) je u obavljanju vanlinijskog prevoza putnika sačinilo spisak putnika protivno odredbi člana 32. stav 3. ovog zakona;
8g) prevoz za sopstvene potrebe obavlja protivno odredbama člana 37. ovog zakona;
8d) prevoz za sopstvene potrebe obavlja protivno odredbama člana 39. ovog zakona;
9) auto-taksi prevoz putnika obavlja suprotno odredbama člana 33. ovog zakona;
10) putničkim automobilom kojim obavlja auto-taksi prevoz vrši linijski prevoz putnika (član 34);
11) u vršenju auto-taksi prevoza ne uključi taksimetar i ne naplati cenu prevoza na osnovu iznosa utvrđenog radom taksimetra (član 35);
12) ako u vozilu za vreme obavljanja prevoza nema akt kojim se utvrđuje ispunjenost uslova iz člana 42. stav 2. ovog zakona.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 1.500 do 6.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću, odnosno u drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom od 15.000 do 60.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće i drugo pravno lice ako:
1) vozilo kojim se obavlja prevoz nema na bočnim stranama ispisanu firmu, odnosno naziv vlasnika vozila (član 5. stav 1);
1a) je stavljen drugi natpis osim firme, odnosno naziva vlasnika vozila (član 5. stav 4);
1b) firma, odnosno naziv vlasnika vozila nisu ispisani na način propisan u članu 5. stav 5. ovog zakona;
2) ne da na uvid korisniku prevoza opšte uslove prevoza (član 11. stav 5);
3) stvari koje se ne smatraju ručnim prtljagom smešta u deo vozila za smeštaj putnika (član 21. stav 3);
4) u autobusu kojim se obavlja "BIS prevoz" nema dodatne table sa natpisom "BIS" ili redni broj autobusa (član 23. stav 2);
5) u autobuskoj stanici na vidnom mestu ne istakne opšte uslove prevoza i opšte uslove poslovanja autobuske stanice (član 25. stav 3);
6) ne dostavi autobuskoj stanici registrovan red vožnje u propisanom roku (član 26. stav l);
7) ne sačini izvod iz redova vožnje i ne istakne ga na vidnom mestu u autobuskoj stanici u propisanom roku (član 26. stav 2);
8) (brisana);
9) ne izda voznu kartu odnosno potvrdu za prevoz putničkog prtljaga ili izdavanje voznih karata vrši protivno odredbama člana 30. ovog zakona;
10) ne omogući putniku pristup vozilu, sve do polaska vozila, a po zaključenju izdavanja karata i drugih prevoznih isprava (član 30. stav 3).
Tačke 11), 12) i 13) (brisane).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 1.000 do 4.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću, odnosno u drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom od 20.000 do 80.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik ako:
1) obavlja prevoz vozilima koja ne ispunjavaju propisane uslove i koja nisu redovno održavana i kontrolisana (član 3);
1a) koristi vozilo, za vreme trajanja isključenja, koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja (član 3. stav 3);
2) u vozilu nema putni nalog popunjen, overen i potpisan na propisan način (član 4);
3) vozilo kojim se obavlja prevoz nema na bočnim stranama ispisanu firmu, odnosno naziv vlasnika vozila (član 5. stav 1);
3a) je stavljen na krovu vozila drugi naziv ili reklama (član 5. stav 2);
3b) ima taksimetar u vozilu (član 5. stav 3);
3v) je stavljen drugi natpis osim firme, odnosno naziva vlasnika vozila (član 5. stav 4);
3g) firma, odnosno naziv vlasnika vozila nisu ispisani na način propisan u članu 5. stav 5. ovog zakona;
4) obavlja prevoz, a ne ispunjava uslove iz člana 6 ovog zakona;
5) obavlja javni prevoz stvari, odnosno vanlinijski prevoz putnika suprotno odredbama člana 9 st. 2, 3. i 4. ovog zakona;
6) obavlja javni prevoz protivno opštim uslovima prevoza i ako ne da na uvid korisniku prevoza opšte uslove prevoza (član 11. st. 1 i 5);
7) u vozilu kojim obavlja javni prevoz putnika prevozi lica i stvari suprotno odredbama člana 12. ovog zakona;
8) u vozilu kojim obavlja javni prevoz stvari nema tovarni list ili drugi dokument o stvarima koje se prevoze (član 13);
8a) u obavljanju javnog prevoza putnika i stvari na teritoriji Republike Srbije obavlja kabotažu (član 24. stav 2);
8b) u vozilu kojim obavlja vanlinijski prevoz putnika nema primerak ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz, opšte uslove prevoza, spisak putnika za koje je ugovoren prevoz i u donjem desnom uglu vetrobranskog stakla istaknut natpis: "Slobodna vožnja" (član 32. stav 1);
8v) u obavljanju vanlinijskog prevoza putnika nije zaključilo i overilo pečatom prevoznika spisak putnika pre postavljanja vozila za ukrcavanje putnika u polazištu (član 32. stav 2);
8g) u obavljanju vanlinijskog prevoza putnika sačinilo spisak putnika suprotno odredbi člana 32. stav 3. ovog zakona;
9) vanlinijski prevoz putnika i stvari obavlja protivno odredbama člana 31. ovog zakona;
10) vanlinijski prevoz putnika vrši protivno odredbama člana 32. ovog zakona;
11) auto-taksi prevoz putnika obavlja suprotno odredbama člana 33. ovog zakona;
12) putničkim automobilom koji obavlja auto-taksi prevoz obavlja linijski prevoz (član 34);
13) u vršenju auto-taksi prevoza ne uključi taksimetar i ne naplati cenu prevoza na osnovu iznosa utvrđenog radom taksimetra (član 35);
14) prevoz za sopstvene potrebe obavlja protivno odredbama čl. 37. ovog zakona;
14a) prevoz za sopstvene potrebe obavlja protivno odredbama člana 39. ovog zakona;
15) vrši redovno održavanje ili kontrolu tehničke ispravnosti a ne ispunjava propisane uslove (član 40);
16) izdavanje i vođenje putnih naloga i evidenciju o izdatim putnim nalozima ne vrši na propisan način (član 41. stav 1);
17) ako u vozilu za vreme obavljanja prevoza nema akt kojim se utvrđuje ispunjenost uslova iz člana 42. stav 2. ovog zakona.
Novčanom kaznom od 2.500 do 10.000 dinara kazniće se za prekršaj građanin ako:
1) obavlja prevoz vozilima koja ne ispunjavaju propisane uslove i koja nisu redovno održavana i kontrolisana (član 3);
1a) koristi vozilo, za vreme trajanja isključenja, koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja (član 3. stav 3);
2) u vozilu nema putni nalog popunjen, overen i potpisan na propisan način (član 4);
3) vozilo kojim se obavlja prevoz nema na bočnim stranama ispisanu firmu, odnosno naziv vlasnika vozila (član 5. stav 1);
3a) je stavljena na krovu vozila firma, odnosno naziv vlasnika vozila ili drugi natpisi (član 5. stav. 2);
3b) ima taksimetar u vozilu (član 5. stav 3);
3v) je stavljen drugi natpis osim firme, odnosno naziva vlasnika vozila (član 5. stav 4);
3g) firma, odnosno naziv vlasnika vozila nisu ispisani na način propisan u članu 5. stav 5. ovog zakona;
4) obavlja prevoz, a ne ispunjava uslove iz člana 6. stav 2. ovog zakona;
5) prevoz za sopstvene potrebe obavlja protivno odredbama člana 37. ovog zakona;
5a) prevoz za sopstvene potrebe obavlja protivno odredbama člana 39. ovog zakona;
6) vrši redovno održavanje i kontrolu tehničke ispravnosti a ne ispunjava propisane uslove (član 40);
7) izdavanje i vođenje putnih naloga i evidenciju o izdatim putnim nalozima ne vrši na propisan način (član 41. stav l).
Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara ili kaznom zatvora do 30 dana kazniće se za prekršaj fizičko lice koje obavlja javni prevoz putnika i stvari, a nije registrovano za obavljanje tih vrsta prevoza (član 6. stav 1).
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Linijski prevoz putnika po postojećim redovima vožnje koji su registrovani u Privrednoj komori Srbije, Privrednoj komori Vojvodine i Privrednoj komori Kosova i Metohije prevoznici mogu obavljati do 31. maja 1996. godine.
Privredne komore iz stava 1. ovog člana, izvršiće registraciju i overu redova vožnje za period od 1. decembra 1995. godine.
Privredna komora Srbije utvrdiće opšte uslove prevoza i opšte uslove poslovanja autobuskih stanica, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Opština, odnosno grad određuje stajališta koja se mogu koristiti za određenu vrstu prevoza, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Postojeće autobuske stanice moraju ispuniti uslove iz člana 29. stav 1. ovog zakona, do 31. maja l996. godine.
Postojeća autobuska stajališta pored magistralnih, regionalnih i lokalnih puteva moraju ispuniti uslove iz člana 29 stav 2 ovog zakona do 31. decembra 1997. godine.
Autobuske stanice i autobuska stajališta koji ne ispune uslove u roku iz st. 1. i 2. ovog člana, ne mogu se koristiti posle tog roka.
Do donošenja propisa na osnovu ovlašćenja iz ovog zakona primenjivaće se:
1) Pravilnik o sadržaju putnog naloga, načinu njegovog izdavanja, unošenja podataka i vođenju evidencije o izdatim putnim nalozima ("Službeni glasnik RS", br. 2/91 i 8/91);
2) Pravilnik o bližim saobraćajno-tehničkim i minimalnim sanitarno-tehničkim i higijenskim uslovima za izgradnju, održavanje i eksploataciju autobuskih stanica i stajališta ("Službeni glasnik RS", broj 2/91).
Preduzeća, druga pravna lica, preduzetnici i građani koji vrše prevoz u drumskom saobraćaju, dužni su da svoje poslovanje usklade sa odredbama ovog zakona, u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju ("Službeni glasnik SRS", broj 32/90 i "Službeni glasnik RS", broj 45/94).
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju
("Sl. glasnik RS", br. 66/2001)
Član 27
Međurepublički prevoz putnika po postojećim redovima vožnje koji su registrovani i overeni u Privrednoj komori Jugoslavije, prevoznici mogu obavljati do 30. novembra 2002. godine.
Član 28
Prevoznici koji su, do dana stupanja na snagu ovog zakona, obavljali međurepublički prevoz putnika po postojećim redovima vožnje koji su registrovani i overeni u Privrednoj komori Jugoslavije, bez zaključenog ugovora o zajedničkom obavljanju međurepubličkog prevoza, nisu dužni da za otpočinjanje i obavljanje međurepubličkog prevoza zaključe taj ugovor.
Član 29
Privredna komora Srbije utvrdiće opšte uslove prevoza za međurepublički prevoz u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 30
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".