ODLUKAO OSTVARIVANJU PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE("Sl. list Grada Novog Sada", br. 27/2005) |
Ovom odlukom uređuje se obim, uslovi i način ostvarivanja prava u socijalnoj zaštiti utvrđenih Zakonom, o čijem se obezbeđivanju stara Grad Novi Sad (u daljem tekstu: Grad), utvrđuju druga prava u oblasti socijalne zaštite i posebni oblici socijalne zaštite, i obim, uslovi i način njihovog ostvarivanja.
II PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE
Prava u oblasti socijalne zaštite, utvrđena Zakonom, o čijem se obezbeđivanju stara Grad, su:
1. dnevni boravak,
2. pomoć u kući,
3. jednokratna pomoć,
4. oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, i
5. privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu.
Druga prava u oblasti socijalne zaštite su:
1. naknada troškova sahranjivanja,
2. mesečna novčana pomoć, i
3. izuzetna ili interventna jednokratna pomoć.
Posebni oblici socijalne zaštite su:
1. socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima,
2. pomoć u naturi (nabavka zimnice, ogreva, odeće i obuće, udžbenika i školskog pribora za učenike, i dr.),
3. besplatan obrok,
4. letovanje dece palih boraca, dece ratnih vojnih invalida i dece građana Novog Sada civilnih žrtava rata,
5. letovanje dece iz hraniteljskih porodica,
6. klimatski rehabilitacioni oporavak invalidnih lica, zavisnika i drugih lica,
7. edukacija za integraciju u radnu i životnu sredinu, i
8. drugi oblici socijalne zaštite kojima se doprinosi zaštiti, rehabilitaciji i socijalizaciji lica u stanju socijalne potrebe.
Prava i posebne oblike socijalne zaštite iz člana 2. ove odluke mogu da ostvare:
- deca bez roditeljskog staranja,
- deca ometena u psihičkom ili fizičkom razvoju,
- deca sa poremećajima u društvenom ponašanju,
- deca čiji je razvoj ometen porodičnim prilikama,
- deca palih boraca i civilnih žrtava rata,
- materijalno neobezbeđena i za rad nesposobna lica,
- invalidna lica,
- stara lica bez porodičnog staranja,
- zavisnici, i
- druga lica koja se nađu u stanju socijalne potrebe ili drugoj izuzetno teškoj situaciji koju ne mogu samostalno da prevaziđu.
Prava i posebne oblike socijalne zaštite iz člana 2. ove odluke mogu da ostvare lica koja imaju prebivalište na teritoriji Grada.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu mogu da ostvare i lica koja nemaju prebivalište na teritoriji Grada, ako se nađu na teritoriji Grada u stanju socijalne potrebe koja zahteva neodložno obezbeđenje ovog oblika zaštite, (ili u stanju trenutne i izuzetno teške situacije koja zahteva neodložno obezbeđenje ovog oblika zaštite).
Sredstva za finansiranje prava i posebnih oblika socijalne zaštite iz člana 2. ove odluke obezbeđuju se u budžetu Grada, učešćem korisnika prava i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje i od sponzora i donatora, kao i iz drugih izvora.
III PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE UTVRĐENA ZAKONOM, O ČIJEM SE OBEZBEĐIVANJU STARA GRAD
1.1. Dnevni boravak za odrasla i stara lica
Dnevni boravak za odrasla i stara lica organizuje se i sprovodi u klubovima za stara i odrasla lica (u daljem tekstu: klubovi), a u okviru Gerontološkog centra "Novi Sad" u Novom Sadu (u daljem tekstu: Gerontološki centar).
Klubovi obezbeđuju svojim korisnicima zadovoljavanje svakodnevnih životnih potreba, a naročito: druženje, odnosno socijalnu integraciju i rehabilitaciju, razvijanje solidarnosti, odnosno samopomoći, kulturno-zabavne, rekreativne i duhovne potrebe.
Klubovi, u skladu sa svojim mogućnostima i interesovanjima korisnika, mogu da organizuju radne i proizvodne aktivnosti, kućnu radinost, ishranu, pranje i peglanje rublja i druge usluge u klubu ili u stanu korisnika.
1.2. Dnevni boravak za decu i omladinu ometenu u psihičkom razvoju
Pravo na dnevni boravak imaju deca i omladina ometena u psihičkom razvoju čije psihičko stanje zahteva posebne uslove u pogledu smeštaja, vaspitanja i obrazovanja i koja zbog stepena oštećenja ne mogu da stiču obrazovanje u odeljenjima specijalnog vaspitanja i obrazovanja.
Dnevni boravak za decu i omladinu ometenu u psihičkom razvoju organizuje se, u skladu sa Zakonom, u Školi za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović" u Novom Sadu i Domu za decu i omladinu ometenu u razvoju u Veterniku.
Smeštaj u dnevni boravak za decu i omladinu ometenu u psihičkom razvoju vrši se na osnovu rešenja o vrsti i stepenu ometenosti u razvoju koje je, na osnovu nalaza i mišljenja lekarske komisije, doneo nadležni organ uprave.
1.3. Dnevni boravak za decu i omladinu sa poremećajem u društvenom ponašanju
Dnevni boravak dece i omladine sa poremećajem u društvenom ponašanju organizuje se u Centru za socijalni rad Grada Novog Sada, Novi Sad (u daljem tekstu: Centar za socijalni rad).
Centar za socijalni rad obezbeđuje licima iz člana 11. ove odluke dnevni boravak, ishranu, zdravstvenu zaštitu, vaspitno-obrazovni rad, osposobljavanje za rad, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti i savetodavno terapijske usluge radi otklanjanja poremećaja u ponašanju.
Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se starim, iznemoglim hronično obolelim licima koja nisu u stanju da se sama staraju o sebi.
Pomoć u kući licima iz člana 13. ove odluke obezbeđuje se obavljanjem neophodnih kućnih poslova i nege u njihovim domaćinstvima, pružanjem pomoći u nabavci prehrambenih i drugih proizvoda, pomoći u održavanju lične higijene, higijene veša i stana, obavljanjem poslova radi zadovoljavanja egzistencijalnih potreba, kao što je nabavka lekova, plaćanje računa, i obavljanjem i drugih poslova zavisno od potreba korisnika.
Pružanje pomoći u kući iz stava 1. ovog člana organizuje i sprovodi Gerontološki centar i druga pravna i fizička lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje tih poslova.
Korisnici prava na pomoć u kući i njihovi srodnici koji imaju obavezu da ih izdržavaju učestvuju u troškovima koji nastaju obezbeđivanjem ovog oblika zaštite u skladu sa svojim materijalnim mogućnostima, a na osnovu merila i kriterijuma koja utvrđuje Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik).
Posebnim pravilnikom koji će doneti Gradonačelnik bliže će se urediti pitanja u vezi ostvarivanja prava na ovaj oblik zaštite.
Pravo na jednokratnu pomoć ima pojedinac i porodica koji se iznenada ili trenutno nađu u izuzetno teškoj situaciji, koju ne mogu samostalno prevazići, i to naročito u slučajevima: otklanjanja posledica elementarnih nepogoda, zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, postpenalne zaštite, prihvata po prestanku smeštaja i u drugim situacijama prema proceni Centra za socijalni rad.
Jednokratna pomoć pruža se u novcu ili u naturi.
Jednokratna pomoć u naturi daje se u vidu zimnice, ogreva, odeće i obuće, udžbenika i školskog pribora za učenike, kao i u drugim vidovima u slučaju potrebe izazvane specifičnim stanjem i situacijom, na osnovu procene stručnog tima Centra za socijalni rad.
Visina jednokratne pomoći utvrđuje se zavisno od potreba i stanja pojedinca odnosno porodice.
Jednokratna pomoć može iznositi do iznosa minimalne zarade ili najvišeg iznosa materijalnog obezbeđenja za mesec za koji se daje ova pomoć.
Pravo na jednokratnu pomoć pojedinac ili porodica može da ostvari najviše dva puta u jednoj kalendarskoj godini.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, pojedinac ili porodica može pravo na jednokratnu pomoć koristiti i više puta u kalendarskoj godini, s tim da ukupna sredstva ostvarena po osnovu ovog prava ne prelaze trostruki iznos prosečne mesečne zarade po zaposlenom isplaćene u privredi Republike, prema poslednjem objavljenom statističkom podatku.
Jednokratna pomoć u naturi daje se u životnim namirnicama i sredstvima za higijenu najviše dva puta godišnje u količinama srazmerno broju članova domaćinstva, a na osnovu potvrde Centra za socijalni rad.
4. Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
Pravo na opremu za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu ima lice koje se upućuje na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, a tu opremu ne može sam da obezbedi niti mogu da je obezbede srodnici koji su prema propisima o braku i porodičnim odnosima dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.
Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu obuhvata odeću, obuću i troškove za prevoz korisnika do ustanove, odnosno porodice.
Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu (u daljem tekstu: Gradska uprava), utvrđuje najviši iznos sredstava za obezbeđenje prava na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za svaku kalendarsku godinu.
Putni troškovi do ustanove, odnosno do porodice u koju se korisnik upućuje na smeštaj, podrazumevaju stvarne troškove prevoza, a odluku o vrsti i načinu prevoza donosi Centar za socijalni rad.
Centar za socijalni rad, u svakom pojedinačnom slučaju, u zavisnosti od potreba, uzrasta i pola korisnika, utvrđuje sadržaj opreme za smeštaj, kao i vrstu i način prevoza korisnika.
5. Privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu
Pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu imaju deca i omladina bez roditeljskog staranja i deca i omladina čiji je razvoj ometen porodičnim prilikama i odrasla lica, koja ispunjavaju uslove za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu predviđene Zakonom, ako je pružanje ovog oblika zaštite najcelishodnije.
Prihvatilište obezbeđuje korisnicima privremeno zbrinjavanje, zdravstvenu zaštitu, kulturno-zabavne i druge potrebe, a deci i omladini i vaspitanje i obrazovanje, do utvrđivanja odgovarajućeg oblika zaštite.
Deci i omladini u prihvatnoj stanici obezbeđuje se prihvat i kratkotrajni smeštaj, ishrana, primena zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje njihovog identiteta i prebivališta, sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju i preduzimaju se mere za obezbeđenje odgovarajućeg oblika trajnog zbrinjavanja.
Prihvatna stanica obezbeđuje odraslim licima prihvat i zbrinjavanje, do obezbeđenja povratka u mesto prebivališta ili dok se za korisnika ne utvrdi odgovarajući oblik zaštite.
Privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu deci i omladini organizuje se u Prihvatilištu sa prihvatnom stanicom "Sigurna kuća" u okviru Centra sa socijalni rad.
Privremeni smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu odraslih lica organizuje se u Prihvatilištu sa prihvatnom stanicom Gerontološkog centra.
Učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima privremenog smeštaja i postupak naknade troškova za obezbeđenje ovog oblika zaštite, za lica koja imaju prebivalište van teritorije Grada, utvrđuje se u skladu sa Zakonom i Pravilnikom o učešću srodnika u izdržavanju korisnika prava u socijalnoj zaštiti ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 36/93, 88/93, 20/94, 35/97, 61/2001, 99/2004 i 100/2004).
IV DRUGA PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE
1. Pravo na naknadu troškova sahranjivanja
Pravo na naknadu troškova sahranjivanja, obezbeđuje se za:
- lica koja su u momentu smrti imala prebivalište na teritoriji Grada, a koja nemaju srodnike ili lica koja su bila dužna da ih izdržavaju ili se o njima staraju, ili su ta lica odbila da izvrše sahranjivanje,
- neidentifikovana lica i lica za koja se na može utvrditi poslednje prebivalište, a koja su umrla, odnosno čiji su posmrtni ostaci nađeni na teritoriji Grada Novog Sada, i
- socijalno ugrožena lica.
Sahranjivanje lica iz stava 1. ovog člana izvršiće privredni subjekt ili preduzetnik osnovan za obavljanje te komunalne delatnosti, po nalogu Centra za socijalni rad.
Centar za socijalni rad je dužan da, pre izdavanja naloga za sahranjivanje, za svako umrlo lice iz stava 1. ovog člana utvrdi da li postoje srodnici ili lica koja su bila dužna da umrlog za života izdržavaju ili da se staraju o njegovom sahranjivanju, da li umrlo lice ima zaostavštinu, socijalni status porodice umrlog lica i druge okolnosti koje mogu uticati na sahranjivanje i naknadu troškova sahranjivanja.
Centar za socijalni rad će, u slučaju da utvrdi postojanje zaostavštine umrlog lica ili postojanje lica koja su bila dužna da obezbede njegovo sahranjivanje, o tome obavestiti Gradsko javno pravobranilaštvo radi pokretanja postupka naknade troškova sahranjivanja, u korist Grada.
Socijalno ugroženim licima, u smislu ove odluke, smatraju se korisnici materijalnog obezbeđenja porodice, kao i lica koja su podnela zahtev za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje porodice i u toku postupka su umrla, a utvrdi se da su ispunila uslove za ostvarivanje ovog prava.
Gradonačelnik će doneti akt o minimumu potrebne opreme i pogrebnih usluga za sahranjivanje lica iz stava 1. ovog člana.
Za lica koja umru u ustanovama socijalne zaštite van teritorije Grada, troškovi sahranjivanja obezbediće se prema računu koji dostavi Centru za socijalni rad organizacija koja je izvršila sahranjivanje, u skladu sa aktom iz stava 6. ovog člana.
Ukoliko sahranjivanje lica iz stava 1. ovog člana izvrši lice koje nije to bilo u obavezi, ima pravo na naknadu učinjenih troškova sahranjivanja u visini minimuma potrebne opreme i pogrebnih usluga za sahranjivanje utvrđenih aktom iz stava 6. ovog člana.
Pravo na mesečnu novčanu pomoć imaju deca palih boraca iz oružanih akcija posle 17. avgusta 1990. godine, kojima je utvrđeno pravo na porodičnu invalidninu kao članu porodice palog borca i deca građana Novog Sada civilnih žrtava rata koji su stradali za vreme ratnog stanja u periodu od 24. marta do 26. juna 1999. godine, na teritoriji Grada.
Pravo iz stava 1. ovog člana pripada detetu najduže do navršene 27. godine života, ako se u svojstvu redovnog učenika, odnosno studenta nalazi na školovanju.
Mesečna novčana pomoć utvrđuje se u procentualnom iznosu od minimalne zarade za mesec za koji se isplata vrši, bez uvećanja za obaveze koje iz zarade plaća zaposleni i iznosi 35% za dete predškolskog uzrasta, dete na redovnom školovanju u osnovnoj i srednjoj školi, odnosno 45% za dete na redovnom školovanju na višoj školi ili fakultetu.
3. Izuzetna ili interventna jednokratna pomoć
Pravo na izuzetnu ili interventnu jednokratnu pomoć obezbeđuje se pojedincu i porodici koji se nalaze u stanju trenutne i izuzetno teške situacije i stambene ugroženosti, koju ne mogu samostalno da prevaziđu, izazvane požarom, poplavom ili drugom nepogodom u kojoj je potpuno uništen ili znatno oštećen stambeni objekat koji koriste, smrću ili teškom invalidnošću člana porodice i drugim situacijama prema proceni Centra za socijalni rad.
Centar za socijalni rad u svakom pojedinačnom slučaju ceni potrebu i celishodnost pružanja izuzetne ili interventne jednokratne pomoći, naročito da li pojedinac ili porodica poseduju stan ili kuću u vlasništvu na teritoriji Republike Srbije, odnosno koriste društveni stan po osnovu zakupa, mogućnost za stambeno zbrinjavanje na drugi način, odnosno da li su ispunjeni uslovi za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu.
Visina izuzetne ili interventne jednokratne pomoći utvrđuje se u zavisnosti od potreba i stanja pojedinca, odnosno porodice, prema proceni stručnog tima Centra za socijalni rad u svakom pojedinačnom slučaju, i može se dodeliti najviše dva puta godišnje, u visini iznosa dve prosečne mesečne zarade isplaćene u Gradu Novom Sadu, prema poslednjem objavljenom statističkom podatku.
V POSEBNI OBLICI SOCIJALNE ZAŠTITE
Posebni oblici socijalne zaštite obezbeđuju se:
1. realizacijom programa i projekta invalidskih i socijalno humanitarnih organizacija i udruženja građana, drugih neprofitnih organizacija, ustanova socijalne zaštite i drugih ustanova i organizacija, i
2. socijalnim stanovanjem u zaštićenim uslovima.
Gradonačelnik će aktom urediti način i postupak dodele sredstava iz budžeta Grada za obezbeđivanje programa i projekata iz člana 34. tačka 1. ove odluke.
Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima obezbeđuje se starim licima koja su u stanju da se sama staraju o sebi, samohranim roditeljima sa decom i drugim socijalno ugroženim licima (u daljem tekstu: korisnici), smeštenim u objektima za kolektivno stanovanje izgrađenim na osnovu Sporazuma, na osnovu rešenja koje donosi Centar za socijalni rad.
Poseban oblik socijalne zaštite - socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima obezbeđuje se pod uslovima predviđenim Sporazumom o realizaciji projekta "Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima" (u daljem tekstu: Sporazum), koji su zaključili Švajcarska direkcija za razvoj i saradnju, Odeljenje za humanitarnu pomoć, Komesarijat za izbeglice Republike Srbije, Ministarstvo za rad, zapošljavanje i socijalnu politiku Republike Srbije, Grad Novi Sad, Centar za socijalni rad Grada Novog Sada i UNHCR Beograd.
Obavljanje poslova u ostvarivanju socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, uključujući obavezu učešća korisnika u tekućim troškovima boravka u objektu, uređuju se posebnim aktom koji Gradonačelnik zaključuje sa Centrom za socijalni rad, u skladu sa odredbama Sporazuma.
O ispunjenosti uslova za zbrinjavanje putem socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, odnosno o prestanku ispunjenosti uslova, odlučuje Centar za socijalni rad, u skladu sa Sporazumom.
Sva pitanja vezana za ostvarivanje ovog oblika socijalne zaštite biće uređena posebnim aktom.
VI POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA
O zahtevima za ostvarivanje prava iz člana 2. stav 1. i 2. ove odluke rešava u prvom stepenu Centar za socijalni rad, osim o pravu na mesečnu novčanu pomoć.
O zahtevima za ostvarivanje prava na mesečnu novčanu pomoć rešava u prvom stepenu Gradska uprava.
O žalbi na rešenje prvostepenog organa o pravima iz člana 2. ove odluke odlučuje Gradska uprava, osim o žalbi na rešenje o pravu na mesečnu novčanu pomoć, o kojoj odlučuje Gradsko veće Grada Novog Sada.
Postupak za ostvarivanje prava iz ove odluke pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika ili staraoca i po službenoj dužnosti.
Postupak za ostvarivanje prava iz ove odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 33/97 i 31/2001).
Obavljanje poslova dnevnog boravka za odrasla i stara lica, decu i omladinu ometenu u razvoju, decu i omladinu sa poremećajem u društvenom ponašanju, poslova pomoći u kući i privremenog smeštaja odraslih lica u prihvatilište i prihvatnu stanicu, kao i poslova u ostvarivanju socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, obezbeđuje se na osnovu ugovora, koji će Gradonačelnik zaključiti sa Gerontološkim centrom, Centrom za socijalni rad, Školom za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović" i Domom za decu i omladinu ometenu u razvoju u Veterniku, odnosno drugim pravnim i fizičkim licima koja obavljaju poslove socijalne zaštite.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o ostvarivanju prava u oblasti socijalne zaštite ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 14/94 i 11/2003).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".