UREDBA
O SLUŽBI CIVILNIH LICA U VOJSCI SRBIJE I CRNE GORE

("Sl. list SRJ", br. 36/94, 42/94 - ispr., 9/2000 i 44/2002 i "Sl. list SCG", br. 32/2005)

 

I OSNOVNA ODREDBA

Član 1

Ovom uredbom propisuju se popuna radnih mesta u Vojsci Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: Vojska) civilnim licima, prijem u službu, raspoređivanje, stručno usavršavanje, sticanje zvanja i prestanak službe tih lica.

II POPUNA RADNIH MESTA U VOJSCI CIVILNIM LICIMA

Član 2

Radna mesta u Vojsci popunjavaju se civilnim licima do nivoa ukupnih formacijskih potreba koji odredi načelnik Generalštaba Vojske (u daljem tekstu: Generalštab), odnosno ministar odbrane.

Član 3

Nivo popune potčinjenih jedinica i ustanova Vojske, a u okviru popune Vojske, utvrđuje komandant operativnog sastava i starešina jedinice, odnosno ustanove ili organizacijske jedinice za čiji je položaj predviđen čin pukovnik - general-major ili viši čin, odnosno lice istog ranga.

Nivo popune potčinjenih vojnih jedinica i ustanova Ministarstva odbrane (u daljem tekstu: Ministarstvo), zavisno od potreba službe, a u okviru nivoa popune tih jedinica i ustanova, utvrđuju starešine sektora kojima organizacijski te jedinice, odnosno ustanove pripadaju.

Starešine iz st. 1. i 2. ovog člana mogu za pojedine jedinice i ustanove odrediti nivo popune u visini ukupnih formacijskih potreba na račun drugih jedinica i ustanova iz svog sastava.

U stanje popune radnih mesta, u okviru utvrđenog nivoa popune jedinice i ustanove Vojske, odnosno jedinice i ustanove Ministarstva uračunavaju se civilna lica postavljena na radna mesta, civilna lica čije se radno mesto ukida ili se smanjuje broj izvršilaca na jednom radnom mestu i civilna lica primljena u radni odnos na određeno vreme.

Član 4

O popuni slobodnih radnih mesta, a u okviru utvrđenog nivoa popune, u jedinicama i ustanovama Vojske i jedinicama i ustanovama Ministarstva u garnizonu, nezavisno od njihove potčinjenosti, odnosno organizacijske pripadnosti, odlučuje komandant bataljona - diviziona sa samostalnom formacijom i starešina jedinice, odnosno ustanove za čiji je položaj predviđen čin potpukovnik - pukovnik ili viši čin, odnosno lice istog ranga, uz saglasnost načelnika Uprave za kadrove Sektora za ljudske resurse Ministarstva.

Pri donošenju odluke o popuni slobodnih radnih mesta prvenstvo imaju civilna lica odgovarajuće vrste i stepena stručne spreme, odnosno stručne osposobljenosti koja su na službi u jedinicama i ustanovama u garnizonu.

Član 5

Radi popune slobodnih radnih mesta, odnosno radi rasporeda civilnih lica na radna mesta, starešine svih jedinica i ustanova u garnizonu dostavljaju starešinama iz člana 4. stav 1. ove uredbe:

1) zahtev za popunu slobodnih radnih mesta, sa potrebnim podacima o radnom mestu (naziv radnog mesta, broj izvršilaca, stručna sprema, grupa radnih mesta i broj bodova, znanje stranih jezika i posebni uslovi za prijem u službu na to radno mesto) i podacima o popunjenosti jedinice, odnosno ustanove, civilnim licima;

2) podatke o civilnim licima čije se radno mesto ukida ili se smanjuje broj izvršilaca na jednom radnom mestu, prema upitniku osnovnih podataka, koji je odštampan u Prilogu 1 ove uredbe i čini njen sastavni deo;

3) podatke o civilnim licima - invalidima rada, prema upitniku osnovnih podataka, koji je odštampan u Prilogu 2 ove uredbe i čini njen sastavni deo;

4) podatke o stipendistima koji su obavezni da stupe u službu u Vojsku;

5) podatke o civilnim licima koja su raspoređena na radna mesta za koja je predviđen niži stepen stručne spreme od stepena koji ona imaju, prema upitniku osnovnih podataka, koji je odštampan u Prilogu 3 ove uredbe i čini njen sastavni deo;

6) podatke o civilnim licima na radnim mestima iz člana 7. ove uredbe koja nisu postavljena prema osnovnim elementima iz akta o formaciji, prema upitniku osnovnih podataka koji je odštampan u Prilogu 4 ove uredbe i čini njen sastavni deo;

7) podatke o civilnim licima postavljenim na formacijska mesta profesionalnih vojnika.

Zahtev za popunu radnih mesta i podaci iz stava 1. ovog člana, dostavljaju se odmah po nastanku promena u službi, odnosno promena u pogledu popunjenosti.

Pod stručnom spremom podrazumeva se odgovarajuća školska sprema i položen stručni ispit ili stručna osposobljenost za određeno radno mesto propisana formacijom, odnosno utvrđena aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji jedinice, odnosno ustanove.

Član 6

Slobodna radna mesta u jedinicama i ustanovama u garnizonu popunjavaju se, po pravilu:

1) raspoređivanjem civilnih lica čije se radno mesto ukida ili se smanjuje broj izvršilaca na jednom radnom mestu;

2) postavljanjem civilnih lica - invalida rada na način i pod uslovima utvrđenim ovom uredbom;

3) prijemom u službu stipendista;

4) rasporedom civilnih lica na radna mesta koja odgovaraju njihovoj stručnoj spremi ili stručnoj osposobljenosti.

Odluku o načinu popune slobodnih radnih mesta u jedinicama i ustanovama u garnizonu, zavisno od utvrđenog nivoa popune i u skladu sa redosledom iz stava 1. ovog člana, donose starešine iz člana 4. stav 1. ove uredbe.

Ako se slobodna radna mesta u jedinicama i ustanovama u garnizonu ne mogu popuniti na način utvrđen u stavu 1. ove uredbe, starešina iz člana 4. stav 1. ove uredbe može doneti odluku o njihovoj popuni prijemom lica iz građanstva u službu u Vojsku.

Član 7

Ako je za određeno radno mesto formacijom utvrđen stepen stručne spreme u rasponu, nadležni starešina je dužan da, zavisno od potreba službe, stepena stručne spreme, raspoloživog kadra i mogućnosti popune slobodnih radnih mesta, aktom o unutrašnjoj organizaciji, utvrdi stepen stručne spreme, grupu radnih mesta i broj bodova za taj stepen stručne spreme.

Ako za određena radna mesta formacijom nije utvrđen stepen stručne spreme u rasponu, a u jedinici, odnosno ustanovi ima civilnih lica čije se radno mesto ukida ili se smanjuje broj izvršilaca na jednom radnom mestu, za ta radna mesta može se, po odobrenju starešine koga odredi načelnik Generalštaba, utvrditi drugi stepen stručne spreme.

Predlog za utvrđivanje radnih mesta iz stava 2. ovog člana podnosi starešina nadležan za regulisanje odnosa u službi civilnih lica (u daljem tekstu: nadležni starešina), na način koji odredi starešina iz stava 2. ovog člana. Predlog se podnosi na obrascu koji je odštampan u Prilogu 5 ove uredbe i čini njen sastavni deo.

Član 8

U okviru utvrđenog nivoa popune, popunu slobodnih radnih mesta sprovodi nadležni starešina, na način koji odredi starešina, iz člana 4. stav 1. ove uredbe.

III PRIJEM LICA IZ GRAĐANSTVA U SLUŽBU U VOJSKU

Član 9

Nadležni starešina, na osnovu odluke starešine iz člana 4. stav 1. ove uredbe, prijavljuje potrebu za popunom određenog radnog mesta organizaciji nadležnoj za poslove zapošljavanja.

Odluka nadležnog starešine o popuni radnog mesta može se opozvati do dostavljanja rešenja o prijemu u službu. Radno mesto za koje je opozvana odluka o popuni ne može se popunjavati u roku od šest meseci od dana opozivanja odluke o popuni.

Oglas o slobodnom radnom mestu sadrži uslove za prijem u službu, a ako je prijem uslovljen probnim radom - i podatak o tome i rok do koga se mogu podneti prijave. Taj rok ne može biti kraći od osam niti duži od trideset dana.

Član 10

Načelnik Generalštaba može obustaviti prijem u službu lica iz građanstva u jedinice i ustanove Vojske, a ministar odbrane - u jedinice i ustanove Ministarstva.

Član 11

Ako je kao poseban uslov za prijem u službu civilnih lica predviđeno proveravanje stručnih i drugih radnih sposobnosti one se mogu proveravati i pre prijema.

Stručne i druge radne sposobnosti proverava komisija koju obrazuje nadležni starešina, odnosno komisija za prijem lica iz građanstva. Komisija se obrazuje od najmanje tri člana iz reda stručnjaka iste vrste i istog ili višeg stepena stručne spreme od stepena koji je predviđen za radno mesto koje se popunjava. Za članove te komisije mogu se imenovati i lica van sastava jedinice, odnosno ustanove koja se popunjava. Stručne i druge radne sposobnosti mogu se proveravati i u organizaciji nadležnoj za poslove zapošljavanja ili u drugoj odgovarajućoj organizaciji van Vojske.

Član 12

Komisiju za prijem lica iz građanstva nadležni starešina imenuje naredbom.

Ako se u istom garnizonu nalazi više jedinica i ustanova, čije su starešine istovremeno i nadležne starešine, može se, po odluci starešine iz člana 4. stav 1. ove uredbe imenovati jedna ili više zajedničkih komisija za određene jedinice i ustanove, nezavisno od njihove potčinjenosti, odnosno organizacijske pripadnosti. Aktom o imenovanju zajedničke komisije za prijem lica iz građanstva određuje se pri kojim se jedinicama, odnosno ustanovama imenuje i za koje su jedinice i ustanove nadležne.

Član 13

Komisija za prijem lica iz građanstva imenuje se za vreme najduže do dve godine i ima najmanje tri stalna člana i potreban broj povremenih članova. Za vreme rada komisije broj članova, uključujući i predsednika, mora biti neparan.

Članovi zajedničke komisije su predstavnici jedinica i ustanova za čije potrebe komisija radi. Zajednička komisija radi kao komisija jedinice i ustanove koja se popunjava, a njom predsedava predstavnik te jedinice, odnosno ustanove.

Starešina jedinice i ustanove, pri kojoj se nalazi zajednička komisija za prijem lica iz građanstva, može odlučiti da administrativne poslove za potrebe komisije obavlja jedinica, odnosno ustanova koja se popunjava.

Član 14

O sprovođenju oglasa, komisija za prijem lica iz građanstva sačinjava zapisnik, koji sadrži:

1) spisak svih prijavljenih kandidata, u koji se unose: prezime i ime, adresa i podaci o opštim i posebnim uslovima oglasa;

2) spisak prijavljenih kandidata (prezime i ime) koji ne ispunjavaju uslove oglasa, s naznakom koje od uslova ne ispunjavaju;

3) listu kandidata (prezime i ime) koji ispunjavaju uslove oglasa.

Spiskovi iz stava 1. tač. 1. i 2. ovog člana sačinjavaju se po azbučnom redu.

Komisija za prijem lica iz građanstva predlaže za izbor radi prijema u službu lica koja utvrdi u listi kandidata. Redosled u listi kandidata utvrđuje se prema posebnim uslovima koje ispunjavaju pojedini kandidati u odnosu na uslove koji se zahtevaju u oglasu za određeno radno mesto, uključujući prvenstvo kandidata iz člana 123. Zakona o Vojsci Jugoslavije (u daljem tekstu: Zakon).

Među kandidatima koji imaju prvenstvo pri izboru za prijem u službu određuje se sledeći redosled:

1) bračni drugovi, odnosno članovi porodica profesionalnog vojnika ili civilnog lica u službi u Vojsci poginulog u vršenju službe ili umrlog od posledica povreda zadobijenih u vršenju službe. Licima iz ove kategorije prednost se određuje prema broju nezaposlenih članova porodice i dužini čekanja na posao;

2) supruge profesionalnih vojnika ili civilnih lica u službi u Vojsci koji su premešteni zbog promene lokacije jedinica i ustanova sa Kosova i Metohije i iz otcepljenih republika Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije. Licima iz ove kategorije prednost se određuje prema broju nezaposlenih članova porodice i dužini čekanja na posao;

3) bračni drugovi premeštenih profesionalnih vojnika, odnosno civilnih lica u službi u Vojsci. Lica čiji bračni drug ima više premeštaja u toku trajanja bračne zajednice imaju prednost, a u slučaju istog broja premeštaja profesionalnog vojnika i civilnog lica u službi u Vojsci, prednost ima lice čiji je bračni drug duže nezaposlen.

Zapisnik i spisi po kojima je radila komisija za prijem lica iz građanstva dostavljaju se nadležnom starešini u roku koji on odredi.

Član 15

Nadležni starešina odlučuje o prijemu civilnih lica u službu između kandidata predloženi na listi kandidata. Odluku o prijemu nadležnih starešina je dužan da donese u roku od trideset dana od dana isteka roka za podnošenje prijava.

O izvršenom izboru pismeno se obaveštavaju svi kandidati koji su učestvovali na oglasu u roku od 10 dana od dana kada je izvršen izbor sa poukom da imaju pravo uvida u oglasni materijal.

Ako niko od kandidata ne bude izabran ponovo se raspisuje oglas, u roku od tri meseca od dana donošenja odluke iz stava 1. ovog člana.

Član 16

Ako je kao poseban uslov za prijem u službu civilnog lica na određeno radno mesto predviđen probni rad on se određuje u trajanju od:

1) godinu dana - za lice prvi put primljeno u službu i postavljeno na radno mesto za koje je predviđena viša ili visoka stručna sprema, odnosno VI/1 ili viši stepen stručne spreme i sa I stepenom stručnog obrazovanja radi postavljenja na radno mesto za koje je aktom o formaciji predviđen II stepen stručne spreme, odnosno kvalifikacija polukvalifikovanog radnika;

2) šest meseci - za lice prvi put primljeno u službu i postavljeno na radno mesto za koje je predviđen visokokvalifikovan ili kvalifikovan radnik, srednja stručna sprema, odnosno III, IV ili V stepen stručne spreme;

3) tri meseca - za lice prvi put primljeno u službu i postavljeno na radno mesto za koje je predviđen nekvalifikovan ili polukvalifikovan radnik, niža stručna sprema, odnosno I ili II stepen stručne spreme, osim nekvalifikovanog radnika, odnosno lice sa I stepenom stručnog obrazovanja iz tačke 1. ovog stava i lice koje ne zasniva prvi put radni odnos, odnosno koje ima radno iskustvo u struci duže od vremena predviđenog odredbama ovog člana.

Probni rad prati tročlana komisija koju određuje nadležni starešina jedinice, odnosno ustanove u koju se lice prima na probni rad i svoje mišljenje o rezultatima probnog rada podnosi nadležnom starešini radi donošenja odluke.

Članovi komisije moraju imati najmanje isti stepen i vrstu stručne spreme kao i civilno lice na probnom radu.

Civilno lice koje ne obavi uspešno probni rad ne ispunjava uslove za službu u Vojsci, odnosno jedinici ili ustanovi Ministarstva. Tom licu služba traje do dana kad je rešenje nadležnog starešine postalo konačno.

Član 17

Kandidate za prijem u službu nadležni starešina upućuje na lekarski pregled radi utvrđivanja opšte zdravstvene sposobnosti. Ako u mestu u kome se nalazi jedinica, odnosno ustanova nema odgovarajuće vojne zdravstvene ustanove, pregled se obavlja u drugoj zdravstvenoj ustanovi.

Ako se popunjava radno mesto čiji se poslovi obavljaju van sedišta jedinice, odnosno ustanove (terenski rad), starešina te jedinice - ustanove je dužan da o toj okolnosti, prilikom prijema u službu, pismeno upozna civilno lice. Podatak o terenskom radu ne navodi se u oglasu ako nadležni starešina oceni da to zahtevaju interesi Vojske.

Član 18

Kandidat koji smatra da je povređen propisani postupak za popunu radnog mesta, a povreda bitno utiče na odluku o izboru kandidata ili je primljen kandidat koji ne ispunjava predviđene uslove može izjaviti žalbu u roku predviđenom saveznim zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Nadležni starešina rešava žalbu na način, po postupku i u roku koji su predviđeni Zakonom i saveznim zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Protiv odluke iz stava 2. ovog člana, kao i protiv prvostepene odluke o izboru kandidata protiv koje se ne može izjaviti žalba kandidat može pokrenuti upravni spor.

Član 19

Rešenje o prijemu u službu, pored sadržaja predviđenog saveznim zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak, u dispozitivu sadrži i podatke o licu koje se prima u službu i o danu stupanja na rad, a, po potrebi, i druge podatke koji se traže posebnim propisom u vezi s automatskom obradom podataka.

Rešenjem o prijemu u službu civilnog lica određuju se i elementi na osnovu kojih se obračunava plata (grupa radnog mesta, broj bodova, procent vojnog dodatka, deo plate prema radnom stažu i dr.).

Član 20

Predlog, odnosno zahtev za utvrđivanje radnih mesta koja se popunjavaju neposrednim prijemom u službu načelnika Generalštaba postavlja starešina koga on odredi.

Lice iz građanstva - stipendist može se neposredno primiti u službu ako potrebe Vojske zahtevaju i ako je sa tim licem ugovorena obaveza stupanja u službu.

Komisija za prijem lica iz građanstva u službu utvrđuje da li kandidati za radna mesta koja se popunjavaju bez javnog oglasa ispunjavaju potrebne uslove za prijem u službu.

Odredbe čl. 12. do 19. ove uredbe o postupku za popunu radnih mesta prijemom u službu oglašavanjem slobodnih radnih mesta primenjuju se i na prijem u službu bez javnog oglasa.

Član 21

Prijem u službu na određeno vreme za obavljanje sezonskih poslova i zbog privremenog povećanja obima rada odobrava starešina koga odredi načelnik Generalštaba.

Postupak za prijem u službu na određeno vreme kad treba zameniti privremeno odsutno lice pokreće starešina nadležan za postavljenje tog lica, a odobrava starešina koga odredi načelnik Generalštaba.

Radno mesto koje je ostalo upražnjeno zbog prekida službe civilnog lica, do njegovog povratka privremeno se popunjava civilnim licem, odnosno prijemom u službu na određeno vreme lica koje ispunjava uslove predviđene za to radno mesto. Evidenciju o civilnom licu kome je služba prekinuta vodi jedinica, odnosno ustanova u kojoj je to lice bilo na službi.

Ako se lice kome je služba prekinuta ne vrati u jedinicu, odnosno ustanovu u roku od 30 dana po prestanku razloga zbog kojih mu je služba prekinuta prestaje mu služba.

Prijem u službu na određeno vreme radi stažiranja ili specijalizacije sprovodi se u skladu s odlukom načelnika Generalštaba. Odlukom se utvrđuju: način prijema, broj lica prema stručnoj spremi, jedinica, odnosno ustanova i radna mesta na kojima se vrši prijem. Prava i obaveze, kao i način i vreme trajanja stažiranja ili specijalizacije utvrđuju se ugovorom koji zaključuje nadležni starešina sa licem koje se prima.

Odredbe čl. 4. do 19. ove uredbe o postupku za popunu radnih mesta prijemom u službu na neodređeno vreme primenjuju se i prilikom prijema civilnih lica u službu na određeno vreme.

Član 22

U toku stručnog osposobljavanja lice bez radnog iskustva, odnosno nezaposleno lice (u daljem tekstu: volonter) ne prima platu, a druga prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa utvrđuju se ugovorom koji s tim licem zaključuje nadležni starešina jedinice, odnosno ustanove u koju se ono prima. Ugovorom se može predvideti naknada za topli obrok i za prevoz radi dolaska i odlaska sa posla, kao i nagrada koja bi se primala mesečno za vreme volonterskog rada, a koja ne može biti veća od 50% plate koju bi to lice primalo da je u službi u Vojsci na odgovarajućim poslovima i radnim zadacima.

Volonteri se primaju na osnovu odluke starešine koga odredi načelnik Generalštaba. Odlukom se utvrđuju: način prijema, broj lica prema stručnoj spremi, jedinica, odnosno ustanova i radna mesta na kojima se primaju volonteri.

IV RASPOREĐIVANJE

Član 23

Civilno lice se u toku službe u Vojsci u okviru istog garnizona, može, ako to zahtevaju potrebe službe, rasporediti na odgovarajuće radno mesto na osnovu odluke starešine iz člana 4. stav 1. ove uredbe, uz saglasnost nadležnog i pretpostavljenog starešine jedinice, odnosno ustanove u kojoj je to lice na službi i starešine jedinice, odnosno ustanove u koju se raspoređuje.

Rešenjem nadležnog starešine civilno lice se prima u službu, odnosno raspoređuje na drugo radno mesto ili u drugu jedinicu ili ustanovu.

Rešenje o upućivanju civilnog lica na rad u inostranstvo donosi starešina jedinice, odnosno ustanove koga odredi načelnik Generalštaba.

Nadležni starešina je dužan da civilno lice, prilikom raspoređivanja, odnosno postavljenja na radno mesto, upozna sa: popisom i opisom poslova i radnih zadataka, utvrđenim normama rada, načinom evidentiranja rada, merama zaštite na radu i ostalim činjenicama koje su značajne za obavljanje poslova i radnih zadataka na tom radnom mestu.

Član 24

Raspored civilnog lica u mesto van mesta službovanja iz razloga predviđenih u članu 125. stav 3. tač. 2) i 3) Zakona obavlja se bez promene mesta stanovanja ako je do mesta rasporeda obezbeđen redovan prevoz vojnim ili javnim saobraćajnim sredstvima (voz, autobus ili brod) i ako civilno lice na putu za dolazak i povratak sa posla provodi ukupno manje od dva časa.

Član 25

Privremeno upućivanje na rad civilnog lica na drugo radno mesto ili u drugu jedinicu ili ustanovu, u mestu službovanja ili van mesta službovanja, kao i trajanje privremenog raspoređivanja, u skladu sa Zakonom, određuje se rešenjem nadležnog starešine.

Član 26

Civilno lice - nekvalifikovani radnik, odnosno lice sa I stepenom stručnog obrazovanja može se prilikom prijema u službu kao i u toku službe postaviti na radno mesto za koje je aktom o formaciji predviđen II stepen stručne spreme, odnosno stručna sprema ili stručna osposobljenost polukvalifikovanog radnika.

Civilno lice iz stava 1. ovog člana je dužno da stekne II stepen stručne spreme, odnosno stručnu spremu ili stručnu osposobljenost polukvalifikovanog radnika u roku od godinu dana od dana postavljenja.

Civilnom licu iz stava 1. ovog člana II stepen stručne spreme, odnosno stručnu osposobljenost polukvalifikovanog radnika priznaje komisija koju imenuje nadležni starešina jedinice, odnosno ustanove u kojoj je to lice na službi. Komisija se sastoji od tri člana sa najmanje II stepenom stručne spreme, odnosno stručnom spremom ili stručnom osposobljenošću polukvalifikovanog radnika. O priznatom II stepenu stručne osposobljenosti izdaje se uverenje na obrascu koji je odštampan u Prilogu 6 ove uredbe i čini njen sastavni deo.

Za civilno lice iz stava 1. ovog člana, koje u roku iz stava 2. ovog člana ne stekne stepen stručne spreme, odnosno stručnu osposobljenost potrebnu za radno mesto na koje je postavljeno, kao i za civilno lice koje je prilikom prijema u službu postavljeno na radno mesto za koje je aktom o formaciji predviđen II stepen stručne spreme, odnosno stručna sprema ili stručna osposobljenost polukvalifikovanog radnika i koje nije zadovoljilo na probnom radu, donosi se odluka o prestanku službe.

Član 27

Civilno lice postavljeno na radno mesto za koje je predviđen stepen stručne spreme niži od onog koji ima može se rasporediti na radno mesto za koje su predviđeni odgovarajuća vrsta i stepen stručne spreme, ako je za poslednje dve godine, prema ostvarenim rezultatima rada, imalo uvećanje plate preko 7,5% i ako se u postupku propisanom za probni rad utvrdi da njegove radne sposobnosti zadovoljavaju zahteve radnog mesta na koje se raspoređuje, odnosno da može uspešno da izvršava poslove i radne zadatke tog radnog mesta.

Radi utvrđivanja radnih sposobnosti iz stava 1. ovog člana civilno lice se privremeno upućuje na rad na radno mesto svoje stručne spreme. Civilno lice koje ne ispuni uslove iz stava 1. ovog člana ne ispunjava uslove za postavljenje na radno mesto svoje stručne spreme.

Član 28

Civilno lice - invalid rada koji radi puno radno vreme postavlja se na radno mesto čije poslove i radne zadatke, prema stručnoj osposobljenosti i preostaloj radnoj i zdravstvenoj sposobnosti, koju je utvrdio nadležni organ, može uspešno da obavlja.

Radno mesto na koje je postavljeno civilno lice koje radi sa polovinom punog radnog vremena ili civilno lice - invalid rada koji radi najmanje polovinu punog radnog vremena može se popuniti za rad do punog radnog vremena prijemom lica iz građanstva sa nepunim ili sa punim radnim vremenom ili lica - invalida rada koje radi sa kraćim radnim vremenom.

Ako se u slučajevima iz stava 2. ovog člana radno mesto popunjava prijemom civilnog lica iz građanstva, to lice se prima u službu na određeno vreme ako civilno lice - invalid rada koji radi na tom radnom mestu podleže periodičnom kontrolnom pregledu, odnosno reviziji kategorije invalidnosti, a u ostalim slučajevima - na neodređeno vreme.

Popunom radnog mesta na način iz stava 2. ovog člana, u pogledu nivoa popune, smatra se da je popunjeno jedno radno mesto.

V STRUČNO USAVRŠAVANJE

Član 29

Civilna lica se stručno usavršavaju radi poboljšanja onih sposobnosti za obavljanje poslova radnih mesta na koja su postavljena ili na koje će biti postavljena.

Stručno usavršavanje civilnih lica sprovodi se u jedinici i ustanovi Vojske, odnosno jedinici i ustanovi Ministarstva ili u odgovarajućoj organizaciji van Vojske. U izuzetnim slučajevima civilna lica se mogu stručno usavršavati u inostranstvu.

Član 30

Stručno usavršavanje sprovodi se teorijskim učenjem ili praktičnim radom (samostalnim radom uz pomoć instruktora određene vrste stručnosti i zanimanja), upućivanjem na kurseve, prekvalifikaciju i dokvalifikaciju ili na drugi pogodan način.

Civilno lice se, zavisno od potreba službe, može stručno usavršavati:

1) ako je postavljeno na radno mesto za čije se obavljanje poslova predviđa specijalnost uža od one koju ono ima ili ako poslovi radnog mesta zahtevaju dopunsko usavršavanje;

2) u drugim slučajevima kad je to, s obzirom na nova dostignuća u pojedinim oblastima, od interesa za uspešnije i ekonomičnije obavljanje poslova radnog mesta.

Član 31

Civilno lice u toku službe može sticati zvanja koja stiču radnici organa uprave državne zajednice ako je zvanje predviđeno u aktu o formaciji, odnosno aktu o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.

Zvanja se stiču po redosledu po kojem ih stiču i radnici organa uprave državne zajednice nakon dve godine rada provedenih pre sticanja zvanja, odnosno u prethodnom zvanju svoje stručne spreme i nakon osposobljenosti za samostalno obavljanje poslova svoje stručne spreme.

Osposobljenost za samostalno obavljanje poslova radi sticanja zvanja civilnom licu se priznaje ako je u toku dve uzastopne godine ocenjeno sa 150 poena.

Član 32

Zvanje stečeno u skladu sa članom 31. ove uredbe civilno lice može izgubiti ako u toku dve uzastopne godine bude ocenjeno sa 75 ili manje poena.

Odluku o sticanju i oduzimanju zvanja civilnom licu donosi starešina koga odredi načelnik Generalštaba, odnosno starešina koga odredi ministar odbrane.

O sticanju, odnosno oduzimanju zvanja izdaju se uverenja na posebnim obrascima koji su odštampani u Prilogu 7, odnosno Prilogu 8 ove uredbe i čine njen sastavni deo.

Član 33

Civilno lice kome je smanjena, odnosno promenjena radna ili zdravstvena sposobnost, a kome se po propisima o osiguranicima - radnicima koji se primenjuju u mestu u kome je na službi ne obezbeđuje prekvalifikacija, odnosno čije se radno mesto ukida ili se smanjuje broj izvršilaca na jednom radnom mestu, ako se ne doškoluje, može se prekvalifikovati radi rasporeda i postavljenja na drugo radno mesto za koje je predviđena druga stručna sprema (isti ili niži stepen, odnosno druga vrsta stručne spreme) ili uža specijalnost od one koju ima.

Član 34

Civilno lice iz člana 33. ove uredbe može se uputiti na prekvalifikaciju pod sledećim uslovima, i to:

1) da postoji ili da će biti slobodno radno mesto u Vojsci ili van Vojske u roku u kome se planira završetak prekvalifikacije;

2) da prekvalifikacija ne traje duže od jedne godine;

3) da ima najviše 45 (žena), odnosno 50 (muškarac) godina života.

Civilno lice - žena može na svoj zahtev pravo na prekvalifikaciju u smislu stava 1. ovog člana ostvariti u roku utvrđenom za civilno lice - muškarca.

Član 35

Starešina koga ovlasti načelnik Generalštaba, odnosno ministar odbrane planira i odlučuje o sprovođenju prekvalifikacije civilnih lica, na predlog nadležnih starešina.

Broj lica koja se upućuju na prekvalifikaciju, kao i način prekvalifikacije nadležni starešina predlaže starešini iz stava 1. ovog člana u skladu sa materijalno-finansijskim sredstvima koja su za tu svrhu odobrena.

Član 36

Rešenje o upućivanju na prekvalifikaciju, u skladu sa planom prekvalifikacije (član 35. stav 1. ove uredbe), donosi nadležni starešina.

O završenoj prekvalifikaciji izdaje se uverenje na obrascu, koji je odštampan u Prilogu 9 ove uredbe i čini njen sastavni deo.

Prekvalifikacija se sprovodi prema utvrđenom programu u jedinici, odnosno ustanovi, koja je za to osposobljena, odnosno u odgovarajućoj organizaciji van Vojske, što određuje starešina iz člana 35. stav 1. ove uredbe.

Član 37

Propisi o stručnom usavršavanju lica u organima uprave koja rade na administrativnim poslovima primenjuju se i na civilna lica, i to:

1) na civilna lica u Generalštabu, u jedinicama i ustanovama u Beogradu i u jedinicama i ustanovama Ministarstva, koja rade na administrativnim poslovima - propisi koji važe za organe uprave državne zajednice;

2) na civilna lica u ostalim jedinicama i ustanovama koja rade na administrativnim poslovima - propisi koji važe za republičke organe uprave.

Član 38

Kursevi za sticanje obučenosti civilnih lica u okviru postojeće stručne spreme organizuju se u jedinicama, odnosno ustanovama radi sticanja dopunskih znanja za obavljanje poslova radnih mesta ili u slučaju promena poslova na radnom mestu za koje je neophodna obuka.

Član 39

Akt o upućivanju civilnog lica na stručno usavršavanje u zemlji, ako ovom uredbom ili drugim propisom nije drukčije određeno, u skladu sa planom stručnog usavršavanja, izdaje starešina koga ovlasti načelnik Generalštaba, a u inostranstvu isti taj starešina, odnosno starešina koga ovlasti ministar odbrane.

Član 40

Civilnom licu koje se o svom trošku stručno usavršavalo nadoknađuju se troškovi ako je postavljeno na radno mesto za koje se usavršavalo.

Civilnom licu koje se o svom trošku stručno usavršavalo, a nije postavljeno na radno mesto za koje se usavršavalo, mogu se nadoknaditi troškovi ako nadležni starešina oceni da to usavršavanje odgovara dužnosti koju to lice obavlja. Rešenje o tome donosi nadležni starešina, uz saglasnost starešine koga odredi načelnik Generalštaba, odnosno ministar odbrane.

Troškovi iz st. 1. i 2. ovog člana nadoknađuju se civilnom licu kada podnese dokaz o njihovom postojanju, s tim da je civilno lice dužno da ukoliko ne završi stručno usavršavanje vrati revalorizovani iznos naplaćenih troškova.

VI PRESTANAK SLUŽBE

Član 41

(Brisan)

Član 42

Pismenu izjavu civilnog lica da želi da mu prestane služba u Vojsci prvopretpostavljeni starešina je dužan da primi i da na njoj, u prisustvu lica koje je podnelo, stavi zabelešku o danu prijema. O podnetoj izjavi nadležni starešina u roku predviđenom saveznim zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak donosi pismeno rešenje s obrazloženjem, kao i u drugim slučajevima prestanka službe civilnog lica.

U rešenju o prestanku službe, osim u slučaju prestanka službe po odredbama člana 145. stav 1. i člana 146. Zakona, unosi se pouka o roku u kome civilno lice može da se prijavi službi za zapošljavanje radnika radi ostvarivanja odgovarajućih prava za vreme nezaposlenosti.

Rešenje o prestanku službe lica iz člana 144. stav 2. tačka 1. Zakona, osim podataka predviđenih zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak, sadrži podatke o visini, datumu ostvarivanja i načinu isplate otpremnine.

Rešenje iz st. 2. i 3. ovog člana dostavlja se službi za zapošljavanje radnika.

Član 43

Postupak za izuzetno zadržavanje u službi civilnog lica, istaknutog stručnjaka koji nije na rukovodećoj dužnosti, a koji u radu postiže rezultate od izuzetnog značaja za odbranu zemlje pokreće nadležni starešina blagovremeno, tako da služba tom licu u slučaju da se predlog ne prihvati može prestati danom ispunjenja uslova iz člana 145. stav 1. tačka 2) Zakona.

Odluku o zadržavanju u službi civilnog lica iz stava 1. ovog člana donosi načelnik Generalštaba, odnosno ministar odbrane.

Član 44

Za utvrđivanje razloga za smanjenje broja izvršilaca zbog kojih civilnom licu na jednom radnom mestu prestaje služba, obrazuje se komisija.

Komisija iz stava 1. ovog člana sastoji se od najmanje tri člana. Za članove komisije imenuju se profesionalni vojnici ili civilna lica koja imaju uvid u rad civilnog lica i poznaju poslove radnog mesta, osim lica raspoređenih na radna mesta na kojima se smanjuje broj izvršilaca. Pri davanju predloga za prestanak službe civilnog lica zbog smanjenog broja izvršilaca na jednom radnom mestu, cene se radni kvaliteti tog lica, koji podrazumevaju i ocene rezultata njegovog rada.

Član 45

Činjenicu da li civilno lice zadovoljava zahteve radnog mesta utvrđuje komisija sastavljena od najmanje tri člana, koja se imenuje za svaki konkretan slučaj.

Kad civilno lice na osnovu ocene rezultata rada za period redovnog ocenjivanja ima umanjenje plate, njegov nadležni starešina formira komisiju iz stava 1. ovog člana koja za period od tri meseca od dana konačnosti ocene rezultata rada toga lica prati njegov rad i ocenjuje ga na način i prema merilima za redovno ocenjivanje rezultata rada.

Smatra se da civilno lice ne zadovoljava zahteve radnog mesta ako bi na osnovu ocene rezultata rada, koja mu je data u postupku propisanom stavom 2. ovog člana, nastavilo da prima umanjenu platu. Takvom licu ako ne prihvati raspored na drugo radno mesto prema stepenu i vrsti stručne spreme koju ima ili ako takvog radnog mesta nema prestaje služba bez njegove saglasnosti.

Član 46

Novčana sredstva za otpremninu planiraju starešine koje odredi ministar odbrane.

Član 47

Rešenja o prijemu u službu, postavljenju, rasporedu, prestanku i prekidu službe civilnih lica ako Zakonom i ovom uredbom nije drukčije određeno donose starešine jedinica, odnosno ustanova koje odredi načelnik Generalštaba, odnosno ministar odbrane.

Ako u jedinici, odnosno ustanovi, iz stava 1. ovog člana ima mali broj civilnih lica ili ako ne postoji stručni organ, načelnik Generalštaba odnosno ministar odbrane može odrediti da stručne poslove u vezi sa regulisanjem odnosa u službi civilnih lica na službi u toj jedinici, odnosno ustanovi obavlja stručna služba jedinice, odnosno ustanove pretpostavljenog starešine.

VII PRIVREMENI I POVREMENI POSLOVI

Član 48

Privremenim i povremenim poslovima smatraju se poslovi: statističke obrade i analize stručnih podataka potrebnih jedinici, odnosno ustanovi, radi korišćenja u naučne svrhe; izrade elaborata i mišljenja o stručnim problemima; biblioteko-dokumentacijske obrade, prevođenja i poslovi u komisijama; tehničkog uređivanja knjiga, publikacija ili listova; angažovanja veterinara (u slučaju pojave zaraznih oboljenja stoke i divljači), nastavnika, predavača, muzičara ili daktilografski poslovi; prikupljanja okeanografskih ili hidrometeoroloških podataka; izrade očiglednih nastavnih sredstava; štamparsko-knjigovezački; pakovanja obroka hrane, rezanja drva, košenja trave, opravke ambalaže, kao i drugi slični poslovi.

Član 49

Za obavljanje privremenih i povremenih poslova mogu se angažovati i civilna lica koja su na službi u drugoj jedinici, odnosno ustanovi.

Civilno lice iz stava 1. ovog člana mora pribaviti pismeno odobrenje starešine jedinice, odnosno ustanove u kojoj je na službi.

Član 50

Ako se za privremene i povremene poslove ne mogu angažovati civilna lica iz člana 49. stav 1. ove uredbe, nadležni starešina može, uz saglasnost starešine koga odredi načelnik Generalštaba, zaključiti ugovor sa licem odgovarajuće stručnosti van Vojske, najduže za period do 30 dana u toku kalendarske godine.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 51

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Pravilnik o popuni radnih mesta i službi građanskih lica u Jugoslovenskoj narodnoj armiji ("Službeni vojni list", br. 16/90 i 4/91) i Naredba o obavljanju privremenih ili povremenih poslova i o radu po ugovoru o delu u Jugoslovenskoj narodnoj armiji ("Službeni vojni list", br. 10/87 i 12/89).

Član 52

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

Napomene

Obrasci su objavljeni u "Sl. listu SRJ", br. 36/94, str. 491-501, a izmenjeni u "Sl. listu SCG", br. 32/2005.