ZAKON
O DRŽAVNOJ UPRAVI

("Sl. glasnik RS", br. 20/92, 6/93 - odluka USRS, 48/93, 53/93, 67/93, 48/94, 49/99 - dr. zakon i 79/2005 - dr. zakon)

Čl. 1-21*

(Prestalo da važi)

3. Posebne odredbe o inspekcijskom nadzoru

Član 22

Inspekcijski nadzor vrše ministarstva preko inspektora, odnosno drugih ovlašćenih lica u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: inspektor).

Inspektor obavlja neposredno inspekcijske poslove.

Pojedini poslovi inspekcijskog nadzora zakonom mogu se poveriti organima opština, grada Beograda, gradova i autonomnih pokrajina.

Član 23

Inspektor ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:

1) pregleda opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju;

2) sasluša i uzima izjave od odgovornih i zainteresovanih lica;

3) pregleda poslovne prostorije, objekte, postrojenja, uređaje, predmete i robu;

4) uzima uzorke robe i drugih predmeta radi analize, ekspertize i sl.;

5) naređuje merenja koja obavlja druga stručna organizacija kad preduzeće ili druga organizacija sama ili preko određene stručne organizacije vrši merenja u odgovarajućim oblastima, a rezultati merenja pružaju osnov za to;

6) preduzima druge mere i radnje za koje je ovlašćen zakonom odnosno uredbom.

Pod poslovnom prostorijom u smislu stava 1. tačka 3) ovog člana, smatra se svaka prostorija u kojoj se obavlja poslovna delatnost.

Član 24

Inspektori su samostalni u radu u granicama ovlašćenja utvrđenih zakonom i drugim propisima i za svoj rad su lično odgovorni.

Inspektor obaveštava ministra o pojavama bitnijeg narušavanja samostalnosti i nezakonitog uticaja na njegov rad.

Inspektor je posebno odgovoran:

1) ako u vršenju nadzora ne preduzme, predloži ili ne odredi meru za koju je ovlašćen,

2) ako ne predloži ili ne pokrene postupak pred nadležnim organom zbog utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti,

3) ako prekorači granice ovlašćenja.

Član 25

O svakom izvršenom inspekcijskom pregledu i radnjama inspektor sastavlja zapisnik, koji sadrži nalaz stanja i predložene, odnosno naložene mere.

Zapisnik se obavezno dostavlja preduzeću, odnosno ustanovi i drugoj organizaciji odnosno građaninu nad čijim je poslovanjem, odnosno postupanjem, izvršen uvid.

Preduzeće, ustanova i druga organizacija, odnosno građanin iz stava 2. ovog člana obaveštavaju inspektora o preduzetim merama naloženim u zapisniku.

Član 26

Inspektor u granicama ovlašćenja može:

1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji uz određivanje za to potrebnog roka;

2) izreći mandatnu kaznu;

3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4) izdati privremena naređenja, odnosno zabrane u skladu sa zakonom;

5) doneti mere obezbeđenja u slučaju opasnosti za život i zdravlje ljudi ili za druge javne interese;

6) obavestiti drugi organ ako postoje razlozi za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;

7) pokrenuti inicijativu kod ovlašćenog organa za obustavljanje od izvršenja, odnosno za poništavanje ili ukidanje propisa ili drugog opšteg akta organa, ili organizacije koja vrši poslove državne uprave, odnosno za obustavljanje od izvršenja opšteg akta preduzeća, ustanove i druge organizacije ako nisu u skladu sa Ustavom i zakonom;

8) preduzimati druge mere i radnje za koje je zakonom i drugim propisom ovlašćen.

Član 27

Inspektor u vršenju poslova nadzora sarađuje sa drugim inspektorima, pravosudnim organima, prekršajnim organima i drugim zainteresovanim organima i organizacijama.

Inspektor je dužan da preduzima i predlaže potrebne preventivne mere i akcije u cilju sprečavanja povrede zakona i drugih propisa.

Član 28

Kad je vršenje pojedinih inspekcijskih poslova povereno organima opštine, grada Beograda, gradova i autonomnih pokrajina, inspektor ima u odnosu na te organe pravo i dužnost da:

1) izdaje obavezne instrukcije za izvršavanje zakona i drugih propisa i za vršenje poslova, kao i da kontroliše njihovo izvršavanje;

2) ostvaruje neposredan nadzor nad njihovim radom;

3) vrši neposredan inspekcijski nadzor u svim poslovima i sa svim ovlašćenjima ako ih organi iz stava 1. ovog člana ne vrše;

4) oduzme ovlašćenje pojedinom inspektoru i predloži utvrđivanje odgovornosti u organu opštine, grada Beograda, gradova i autonomnih pokrajina, koji poslove ne obavlja blagovremeno, stručno, zakonito i savesno;

5) organizuje zajedničke akcije sa inspektorima u organima opština, grada Beograda, gradova i autonomnih pokrajina, uvek kad to potrebe zahtevaju;

6) traži izveštaje, podatke i obaveštenja o vršenju poverenih poslova inspekcijskog nadzora.

Član 29

Inspektor može o svom dolasku radi vršenja nadzora u organu, preduzeću, ustanovi i organizaciji obavestiti funkcionera koji rukovodi tim organom, odnosno odgovorno lice u preduzeću ili organizaciji.

Organi, preduzeća, ustanove i druge organizacije odnosno građani dužni su da inspektoru omoguće nesmetano vršenje poslova, stave na uvid potrebna dokumenta i predmete i pruže drugu traženu pomoć.

Inspektor je dužan da uzme u postupak prijave građana, preduzeća i drugih organizacija u vezi sa poslovima iz njihove nadležnosti i da o rezultatima postupka obavesti podnosioca prijave.

Član 30

Ako inspektor oceni da je povredom propisa učinjeno krivično delo, privredni prestup, prekršaj ili povreda radne dužnosti nad čijom primenom vrši nadzor, dužan je da bez odlaganja podnese prijavu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup, zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i zahtev za utvrđivanje odgovornosti zbog povrede radne dužnosti.

Organ ili organizacija, kojoj je podnet zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno zahtev za pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti zbog povrede radne dužnosti, dužan je da o ishodu postupka obavesti inspektora.

Član 31

Ako u vršenju inspekcijskog nadzora dođe do saznanja da opšti akt organa ili organizacije nije u saglasnosti sa zakonom ili drugim propisom, inspektor će ukazati na to organu, ili organizaciji koji je taj akt doneo i predložiti da se utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti, otklone najduže u roku od 60 dana.

Ako organ ili organizacija ne postupi po predlogu iz stava 1. ovog člana, inspektor obaveštava o tome organ nadležan za preduzimanje mera protiv akata koji nisu u skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima.

Član 32

Inspektor je dužan da čuva, kao službenu tajnu, podatke do kojih dođe prilikom vršenja nadzora ili koje mu organi, organizacije i građani dostave u vršenju nadzora.

Član 33

Inspekcijske poslove može obavljati lice koje ima visoku stručnu spremu odgovarajućeg smera, položen stručni ispit za rad u organima uprave i najmanje tri godine radnog iskustva. Izuzetno, zakonom se može odrediti da pojedine manje složene poslove inspekcijskog nadzora obavljaju inspektori koji imaju višu stručnu spremu.

Inspektor mora imati legitimaciju prilikom vršenja nadzora, kojom dokazuje svojstvo inspektora.

Obrazac legitimacije i način izdavanja propisuje ministar nadležan za poslove uprave.

4. Upravna inspekcija

Član 34

Nadzor nad primenom zakona i drugih propisa o državnoj upravi i kancelarijskom poslovanju, kao i propisa o upravnom postupku koji se odnose na efikasnost i ažurnost u rešavanju upravnih stvari, stručnu spremu zaposlenih koji vrše radnje u upravnom postupku, na objavljivanje imena radnika koji su ovlašćeni za rešavanje u upravnim stvarima i za preduzimanje radnji u postupku pre donošenja rešenja vrši upravna inspekcija.

Nadzor iz stava 1. ovog člana, upravna inspekcija vrši u organima kojima su povereni poslovi državne uprave, preduzećima i organizacijama koje vrše upravna ovlašćenja, službama predsednika Republike, Narodne skupštine, Vlade i službe za vršenje zajedničkih poslova republičkih organa.

Nadzor iz stava 1. ovog člana vrši se i u službi Ustavnog suda Srbije, sudovima, javnim tužilaštvima, javnim pravobranilaštvima, organima za vođenje prekršajnog postupka, kazneno-popravnim i vaspitno-popravnim ustanovama.

Član 35

Poslove upravne inspekcije obavlja ministarstvo nadležno za poslove uprave.

Poslove upravne inspekcije za grad Beograd, kao poverene, obavlja organ gradske uprave.

Poslove iz nadležnosti upravne inspekcije obavlja upravni inspektor.

Upravni inspektor može biti lice koje ima završen pravni fakultet, položen stručni ispit i najmanje pet godina radnog iskustva u tom stepenu obrazovanja.

Član 36

Ako prilikom vršenja nadzora utvrdi određenu nepravilnost, upravni inspektor doneće rešenje kojim nalaže njeno otklanjanje i odrediti rok u kome se to mora učiniti.

Ako je zakonom ili drugim propisom predviđeno da se za utvrđenu nepravilnost postupi na drugi način, upravni inspektor postupa na način utvrđen tim zakonom, odnosno drugim propisom.

Član 37

Protiv rešenja upravnog inspektora može se izjaviti žalba u roku od osam dana.

Žalba ne odlaže izvršenje rešenja.

Čl. 38-91*

(Prestalo da važi)

Glava dvanaesta

1. KAZNENE ODREDBE

Član 92

Novčanom kaznom od 500 do 10.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće, ustanova ili drugo pravno lice ako inspektoru onemogući nesmetano vršenje poslova, ako ne stavi na uvid potrebna dokumenta i predmete i ne pruži drugu traženu pomoć (član 29. stav 2).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 100 do 5.000 dinara lice koje samostalno obavlja delatnost (član 29. stav 2).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 50 do 1.000 dinara, odgovorno lice u preduzeću, ustanovi ili drugom pravnom licu (član 29. stav 2).

Čl. 93-102*

(Prestalo da važi)

Napomene

* Danom stupanja na snagu Zakona o državnoj upravi ("Sl. glasnik RS", br. 79/2005), odnosno 24. septembra 2005. godine, prestaje da važi Zakon o državnoj upravi ("Sl. glasnik RS", br. 20/92, 6/93 - odluka USRS, 48/93, 53/93, 67/93, 48/94 i 49/99 - dr. zakon), izuzev odredaba čl. 22-37. i člana 92.