ODLUKA
O DAVANJU KONCESIJE ZA IZGRADNJU, KORIŠĆENJE I ODRŽAVANJE AUTOPUTSKOG PRAVCA OD HORGOŠA DO POŽEGE

("Sl. glasnik RS", br. 80/2005)

1. Predmet koncesije je:

LOT1: BEOGRAD - POŽEGA: finansiranje, projektovanje, izgradnja, korišćenje i održavanje dela autoputa E-763 od Beograda do Požege, u dužini od oko 148 km.

LOT2: HORGOŠ - NOVI SAD: finansiranje, projektovanje, izgradnja, korišćenje i održavanje dela autoputa E-75 od Horgoša km 1+100 do Novoga Sada km 108+000, u dužini od 106,9 km, i to:

1) finansiranje, projektovanje, izgradnja, korišćenje i održavanje leve trake autoputa od Horgoša do Novog Sada u dužini od 106,9 km;

2) korišćenje i održavanje postojeće desne trake autoputa od Horgoša do Novog Sada u dužini 106,9 km.

LOT3: NOVI SAD - BEOGRAD: korišćenje i održavanje dela autoputa od Novog Sada km 108+000 do Beograda (Batajnica ciglana) km 176+000, u dužini od 68 km i to:

1) korišćenje do kraja 2008. godine;

2) korišćenje i održavanje od 2009. godine.

2. Koncesija se daje na rok do 25 godina.

3. Koncesija se daje na osnovu postupka javnog tendera koji se sastoji od dve faze. U prvoj fazi utvrdiće se kvalifikacije kandidata na osnovu uslova iz tačke 4. ove odluke. U drugoj fazi će ponuđači, kojima je priznata kvalifikacija, biti pozvani da dostave svoje ponude. Tenderska komisija će, na osnovu uslova iz tačke 5. ove odluke, predložiti najpovoljnijeg ponuđača.

Ministarstvo za kapitalne investicije objavljuje oglas o javnom tenderu u "Službenom glasniku Republike Srbije", dnevnom listu "Politika", međunarodnom listu "Financial times", i na web site-u Ministarstva za kapitalne investicije.

Ministarstvo za kapitalne investicije priprema dokumentaciju neophodnu za sprovođenje postupka javnog tendera, i to:

1) Uputstvo za pripremu dokumenata za utvrđivanje tehničke, finansijske i iskustvene kvalifikacije kandidata;

2) Tendersku dokumentaciju, na osnovu koje će kvalifikovani kandidati pripremiti svoju ponudu, a koja sadrži:

(1) instrukcije ponuđačima;

(2) obrasce bankarskih garancija;

(3) nacrt ugovora o koncesiji;

(4) projekte, tehničke specifikacije;

(5) ostala dokumenta.

Javni tender sprovodi Tenderska komisija koju obrazuje ministar za kapitalne investicije. Jednog člana Komisije imenuje Narodna skupština.

Tenderska komisija je dužna da:

1) po isteku roka od 45 dana od dana objavljivanja oglasa o javnom tenderu sačini listu kvalifikovanih kandidata, posle čega im upućuje poziv za preuzimanje tenderske dokumentacije i podnošenje ponuda i određuje rok za podnošenje ponuda;

2) u roku od 60 dana od dana otvaranja ponuda dostavi Vladi izveštaj o sprovedenom javnom tenderu sa predlogom o izboru najpovoljnijeg ponuđača.

Vlada donosi odluku o određivanju koncesionara u roku od 30 dana od dana prijema izveštaja Komisije i objavljuje je u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Učesnik na javnom tenderu ima pravo prigovora na zakonitost sprovedenog postupka u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja o rezultatima javnog tendera.

Vlada će u roku od 15 dana od dana prijema prigovora odlučiti o podnetom prigovoru. Akt organa donet po prigovoru je konačan.

4. Koncesija se može dati pravnom domaćem ili stranom licu, koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je registrovano kod nadležnog suda, odnosno drugog organa, kao i da je registrovano za obavljanje delatnosti koja je predmet koncesije, u skladu sa propisima države u kojoj ima sedište;

2) da nije pokrenut postupak stečaja ili likvidacije ili drugi postupak zbog koga bi ostvarivanje prava i obaveza iz koncesionog odnosa bilo neizvesno (statusne promene);

3) da je izmirilo obaveze po osnovu poreza, drugih javnih dažbina, kao i socijalnih davanja u skladu sa zakonima zemlje u kojoj ima sedište;

4) da odgovorno lice ponuđača nije pravnosnažnom odlukom osuđeno za učinjeno krivično delo iz oblasti privrede u poslednje dve godine, da se ne vodi istraga protiv odgovornog lica i da odgovorno lice ponuđača nije kažnjavano za privredni prestup u poslednje dve godine;

5) da ima odgovarajući bonitet dodeljen od strane kvalifikovane specijalizovane agencije, ili da ima odgovarajući kreditni rejting dodeljen od strane internacionalne rejting agencije;

6) da ima ukupni godišnji obrt od najmanje 4.000 miliona evra u poslednje tri godine;

7) da ima iskustvo u projektovanju autoputeva od najmanje 150 km u poslednjih pet godina;

8) da ima iskustvo u izgradnji autoputa od najmanje 150 km u poslednjih pet godina;

9) da ima iskustvo u upravljanju autoputa od najmanje 150 km u poslednjih pet godina;

10) da ima iskustvo u realizaciji ugovora o koncesiji za izgradnju, korišćenje i održavanje autoputa od najmanje 150 km u zadnjih 10 godina;

11) da vodeći stručni tim kandidata raspolaže referencama na poslovima koji su obuhvaćeni realizacijom predmeta koncesije.

Oglasom o javnom tenderu, odnosno Uputstvom za pripremu dokumenata za utvrđivanje tehničke, finansijske i iskustvene kvalifikacije kandidata, biće određena vrsta i sadržina dokumenata kojima se dokazuje ispunjenost uslova iz stava 1. ove tačke.

5. Izbor najpovoljnije ponude vršiće se na osnovu sledećih kriterijuma:

1) rok trajanja koncesije;

2) način i uslovi obezbeđivanja finansijskih sredstava za realizaciju predmeta koncesije;

3) kreditni rejting podnosioca ponude;

4) kreditni rejting banaka koje obezbeđuju finansijska sredstva i garancije za obavljanje koncesione delatnosti koji ne sme biti niži od AA kategorije;

5) iskustvo u realizacija sličnih projekata;

6) stepen i način angažovanja domaćih projektanata i izvođača, kao i korišćenja materijala, proizvoda i usluga;

7) prognoza saobraćaja;

8) visina naknade za korišćenje autoputa;

9) visina koncesione naknade;

10) uslovi i način održavanja objekata koji su predmet koncesije;

11) procena uticaja predmeta koncesije na životnu sredinu i predložene mere zaštite životne sredine;

12) planirani prihodi i rashodi;

13) interna stopa prinosa koncesionara;

14) procenat reinvestiranja ostvarene dobiti u domaću privredu u koncesionom periodu.

6. Radi obavljanja koncesione delatnosti osniva se koncesiono preduzeće kao društvo sa ograničenom odgovornošću ili akcionarsko društvo, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.

Koncesiono preduzeće se osniva u roku od 60 dana od dana zaključenja ugovora o koncesiji, osim ako preduzeće, odnosno drugo pravno lice već ima osnovano preduzeće za obavljanje delatnosti koja je predmet koncesije na teritoriji Republike Srbije.

Koncesiono preduzeće obezbeđuje da se projektovanje, izgradnja, korišćenje i održavanje predmeta koncesije vrši u skladu sa propisima Republike Srbije, standardima i normativima kojima se uređuje prostorno i urbanističko planiranje, izgradnja objekata, korišćenje dobara od opšteg interesa, kao i propisima iz oblasti zaštite životne sredine. Materijali, oprema koji se ugrađuju moraju zadovoljavati uslove kvaliteta utvrđene JUS standardima i drugim evropskim i svetskim standardima o kvalitetu.

Korišćenje dela autoputa koji je predmet koncesije, obavljanje saobraćaja na tom delu i obavljanje poslova naplate, vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi i način korišćenja i održavanja magistralnih i regionalnih puteva, s tim da se obezbedi najviši nivo sigurnosti i udobnosti saobraćaja na autoputu.

Visina naknade za korišćenje autoputa utvrđivaće se po tarifama za odgovarajuće kategorije vozila u Republici Srbiji i biće usklađena sa preporukama Evropske unije i visinom putarina susednih zemalja. Visina naknade, kao i tarifni sistem podležu odobrenju Vlade, kao i svaka promena tog sistema.

7. Koncesionar je obavezan da, za vreme trajanja koncesije, preduzima sve neophodne mere, u skladu sa republičkim propisima, u cilju obezbeđenja zaštite životne sredine, zaštite zdravlja ljudi i životinja, kao i obezbeđenja objekata koji su predmet koncesije.

Mere zaštite životne sredine, bezbednosti i zdravlja ljudi i životinja biće definisani ugovorom o koncesiji u skladu sa pozitivnim propisima, kao i standardima razvijenih evropskih zemalja.

8. Koncesionar obezbeđuje sledeće garancije banke, ili konzorcijuma banaka:

1) garanciju za obezbeđenje sredstava za izgradnju objekta koji je predmet koncesije na iznos 10% od predračunske vrednosti investicija;

2) garanciju za dobro izvršenje posla na iznos od 10% od predračunske vrednosti investicija;

3) garanciju na ime odgovornosti od propusta i nedostataka na iznos od 5% od predračunske vrednosti investicija;

4) garantni depozit.

Koncesionar za vreme trajanja ugovora o koncesiji, obezbeđuje sledeće vrste osiguranja: osiguranje izvođača od svih rizika, osiguranje trećih lica, osiguranje od profesionalne odgovornosti, lično osiguranje radnika i osiguranje od oštećenja imovine.

Koncesionar će biti u obavezi da obezbedi i druge garancije i vrste osiguranja utvrđene ugovorom o koncesiji.

9. Koncesionar je obavezan da plaća koncedentu za sve vreme trajanja koncesije koncesionu naknadu u utvrđenom procentu od ukupnog prihoda koje ostvaruje koncesiono preduzeće.

Ugovorom o koncesiji će se utvrditi visina, način i rokovi plaćanja koncesione naknade, saglasno članu 27. Zakona o koncesijama.

10. Najkasnije tri godine pre isteka roka koncesije, koncesionar i koncedent obrazovaće komisiju koja će izvršiti pregled objekata i utvrditi koje radove i popravke koncesionar treba da izvrši, radi predaje predmeta koncesije u ispravnom stanju za redovno i bezbedno odvijanje saobraćaja, a po isteku roka koncesije.

Bliži uslovi u pogledu ispravnosti objekta, kvaliteta i funkcionalnosti izgrađenog dela autoputa koji se moraju ispuniti pri predaji objekta koncedentu po isteku roka koncesije, utvrdiće se ugovorom o koncesiji.

11. Koncesionar će biti u obavezi da, kod izgradnje deonica autoputa koje su predmet koncesije, kao i u obavljanju koncesione delatnosti, za sve vreme trajanja koncesije, pod istim uslovima, prioritetno angažuje domaće projektante i izvođače radova, preduzeća koja se bave održavanjem puteva, kao i da koristi domaću opremu materijale i usluge.

Uslovi i stepen angažovanja domaćih projektanata, izvođača i radne snage bliže će se utvrditi ugovorom o koncesiji.

12. Rešavanje imovinsko pravnih odnosa obuhvata eksproprijaciju nepokretnosti koje se nalaze u putnom pojasu, zemljišta i objekata, kao i rešavanje pitanja privremenog zauzimanja potrebnog zemljišta za izgradnju predmeta koncesije.

Troškovi eksproprijacije, koja će se sprovesti fazno u skladu sa dinamikom izgradnje predmetnog autoputa odnosno uređenja građevinskog zemljišta padaju na teret koncesionara a postupak utvrđivanja opšteg interesa izvršiće se po hitnom postupku, u skladu sa zakonom kojim se uređuje eksproprijacija.

13. Troškovi eksproprijacije i privremenog zauzimanja zemljišta procenjuju se na oko 4% od investicione vrednosti predmetnog autoputa i biće definisani u tehničkom delu tenderske dokumentacije.

14. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".