PROGRAM
RAZVOJA GRADA NIŠA ZA 2005. GODINU

("Sl. list grada Niša", br. 22/2005)

 

UVOD

Postoje brojni i neodložni razlozi i potrebe za modernizacijom lokalne zajednice, delom zbog prepoznatljivih tendencija koje vladaju u razvijenim i demokratskim zemljama Evrope, a delom i zbog potrebe i spremnosti da se krene putem promena, reformi i ubrzanijeg razvoja.

Svakako se podrazumeva da očekivani procesi modernizacije i demokratizacije lokalne zajednice nemaju izgleda na uspeh ukoliko to nije stvarno i suštinsko opredeljenje svih nosilaca razvoja i učesnika u političkom i javnom životu.

Samo angažovanjem svih zainteresovanih strana na stvaranju povoljnog privrednog ambijenta koji će izroditi zdravu, tržišno orijentisanu privredu, koja će na bazi dostignutog stepena razvoja i korišćenjem komparativnih prednosti podneblja, omogućiti privredni rast u kome će se ostvarivati zdrava zaposlenost, a sve u cilju podizanja kvaliteta života u našem gradu.

Prvi korak ka privrednom rastu i podizanju životnog standarda je sveobuhvatno i odgovorno planiranje razvoja. Donošenje Programa razvoja samo po sebi predstavlja odgovornost u funkcionisanju lokalne vlasti, a za ostvarivanje donetog Programa, odgovornost je pred generacijama koje jesu i koje dolaze.

I USLOVI, MOGUĆNOSTI I PRETPOSTAVKE RAZVOJA GRADA

Sa stanovišta, planiranja razvoja na principima održivog razvoja, kao jedan od uslova da planiranje razvoja bude realno i uspešno ostvareno, neophodno je poći od globalnih-makroekonomskih razvojnih pretpostavki kao opšteg ambijenta i okvira u kojem će se odvijati razvoj lokalne zajednice. Takođe, tome doprinose i lokalne pretpostavke razvoja kao odraz opredeljenja i određenih specifičnosti i komparativnih prednosti lokalne zajednice koje mogu biti od značaja za ukupan razvoj grada.

Globalni ambijent-makroekonomski okvir kreiraju institucije Republike (Vlada) svojom razvojnom politikom.

Razvojna politika Vlade za 2005. godinu definisana je Memorandumom Vlade.

Osnovni prioriteti razvojne politike biće usmereni na nastavak ekonomske i institucionalne reforme koje stvaraju uslove i garancije za makroekonomsku stabilnost, sigurnost privređivanja, jačanje konkurentnosti privrede i podršku održivom privrednom rastu.

Osnovni akcenti Vladine politike:

- nastavak pravno-zakonodavne institucionalne i strukturne reforme i uspostavljanje institucija po standardima razvijenih tržišnih privreda;

- ubrzano zaključivanje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Evropskoj uniji i njegovo sprovođenje;

- podsticanje domaćih i stranih ulaganja u privredni razvoj zemlje i poboljšanje investicionog ambijenta;

- smanjenje nezaposlenosti, donošenje i primena nacionalne strategije za smanjenje nezaposlenosti;

- nastavak procesa privatizacije, restrukturiranje velikih preduzeća i razvoj preduzetništva i sektora malih i srednjih preduzeća;

- realni rast BDP po stopi od 4,5%;

- stopa rasta inflacije do 9,1%;

- monetarna i cenovna stabilnost.

Lokalne pretpostavke razvoja:

- podržavanje koncepcije održivog razvoja grada saglasno realnim resursima i potencijalima i raspoloživim komparativnim prednostima;

- teritorijalno ravnomeran i dinamičan razvoj, izgradnja i uređenje grada u skladu sa realnim mogućnostima i uvažavanje određenih specifičnosti;

- razvoj lokalne samouprave u skladu sa novom političkom i teritorijalnom organizacijom grada;

- stvaranje uslova i ambijenta u okviru nadležnosti grada koji bi bio dovoljno atraktivan za ulaganja investitora u privredni i ukupni razvoj grada, kao i podrška i pospešivanje razvoju malih i srednjih preduzeća i povećanje zaposlenosti;

- saradnja grada sa drugim gradovima u cilju uspostavljanja privredne, kulturne i drugih vidova saradnje koji bi omogućili realizaciju zajedničkih projekata i doprineli razvoju grada.

Ciljevi razvoja

Strateški cilj razvoja grada usmeren je ka:

PODIZANJU KVALITETA ŽIVOTA I RADA STANOVNIKA I ODRŽIVOM, HARMONIČNOM I DINAMIČNOM RAZVOJU NA BAZI RASPOLOŽIVIH POTENCIJALA I KOMPARATIVNIH PREDNOSTI SA TEŽNJOM DA GRAD NIŠ U SVEMU IMA OBELEŽJE EVROPSKOG GRADA.

U 2005. godini osnovni ciljevi kojima će se težiti su:

- stvaranje ambijenta i uslova za podsticaj privrednog razvoja u skladu sa ingerencijama i mogućnostima lokalne samouprave;

- stvaranje uslova i mogućnosti za povećanje zaposlenosti;

- izgradnja kapitalnih objekata od interesa za grad i ravnomerna komunalna izgradnja saglasno novoj teritorijalnoj organizaciji grada.

Izvori finansiranja

Planirane aktivnosti iz Programa finansiraće se iz sledećih mogućih izvora:

- budžet grada Niša;

- koncesije, lizing;

- udružena sredstva građana;

- sopstvena sredstva nosilaca aktivnosti - investitora;

- sredstva od legalizacije;

- sredstva iz republičkih izvora;

- donacije;

- krediti i drugi.

II LOKALNA SAMOUPRAVA

- Razvoj lokalne samouprave u skladu sa novom političkom i teritorijalnom organizacijom grada;

- Podizanje kapaciteta organa lokalne vlasti primenom lokalne ETERNET aktivne i pasivne mreže i pokretanjem Internet PORTALA grada čime bi se usluge lokalne vlasti u većoj meri približile građanima;

- Uprava u interesu građana

Modernizacija lokalne vlasti se poklapa sa procesom tranzicije i predstavlja njegov temelj i oslonac. Vlast će stvarati okvire za što jeftinije i brže zadovoljavanje potreba građana i pružanja odgovarajućih usluga.

Upravljanje lokalnim poslovima podrazumeva izgrađivanje većeg senzibiliteta lokalnih vlasti za potrebe građanstva i veće uključivanje i participaciju građana i nevladinog sektora u projekte i delatnosti lokalne zajednice. Tako građani dobijaju veći prostor za kreativno učešće u procesima iskazivanja potreba, oblikovanja ponuda i pružanja što adekvatnijih usluga.

Lokalna vlast ima funkciju inicijatora i pokretača brojnih razvojnih i ekonomskih procesa u lokalnoj zajednici, ali i van nje.

III PROGRAM RAZVOJA PRIVREDNIH DELATNOSTI

3.1. Komunalne delatnosti i infrastruktura

3.1.1. Razvoj komunalnih delatnosti

Zadovoljavanje stambeno-komunalnih, saobraćajnih, zdravstvenih i drugih potreba građana u skladu sa reformskim postavkama koje će doprineti modernizaciji komunalnih usluga, biće prioritetni cilj u ovoj oblasti.

Sprovešće se sveobuhvatne promene na najracionalniji način, a učesnici u funkcionisanju javnih službi, preuzeće odgovornost za svoj deo posla.

Uradiće se studija "Optimalni modeli transformacije i privatizacije komunalnih preduzeća u Srbiji", koja predviđa da se komunalna preduzeća privatizuju na javan način, a posebnu ulogu u tome ima lokalna samouprava koja treba da sačini detaljni plan privatizacije.

3.1.2. Izrada studijske, urbanističke i prostorno-planske dokumentacije

U skladu sa propisima iz oblasti zemljišnog planiranja i izgradnje, a na osnovu iskazanih potreba građana, privrede i drugih korisnika prostora, vršiće se dalja inovacija urbanizma i prostornog naselja.

Na osnovu programa uređenja gradskog građevinskog zemljišta i strategije razvoja grada, biće definisani naredni zadaci i obaveze u izradi nove planske dokumentacije za potrebe grada Niša.

JP Zavod za urbanizam-nosilac aktivnosti u ovoj oblasti, nastaviće izradu velikog broja planova detaljne regulacije, koji su u različitim fazama postupka izrade i usvajanja.

Prostorni plan grada Niša (izrada Plana)

Generalni plan grada Niša (izrada Plana)

Plan detaljne regulacije stambenog naselja "Ledena Stena zapad"

P.D.R. prostora bivšeg severnog bulevara na Panteleju

P.D.R. desne obale Nišave

Ortofoto snimak teritorije Grada (izrada).

Prioriteti će se dati i započetim studijama:

- Studija o iskorišćenosti geotermalnih voda,

- Studija kompleksnog i integralnog razvoja teritorije Niške Banje na bazi lokalnih, prirodnih, geo i bio resursa i

- Studija "Energetska strategija efikasnosti grada Niša do 2010."

3.1.3. Podzemni katastar

Nastaviće se sa izradom katastra nepokretnosti i vodova, održavanje i obnova prava na nepokretnosti za čitavu teritoriju grada, ažuriranje jedinstvene podloge i stvaranje boljih uslova za funkcionisanje GIS-a.

Javna preduzeća i ostali investitori, korisnici vodova, međusobno će usaglašavati investicione planove, blagovremeno snimati stare i postavljati nove vodove.

Omogućiće se brži upis imovine u zemljišne knjige.

3.1.4. Priprema i opremanje građevinskog zemljišta

Aktivnosti u 2005. godini odvijaće se po Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje, sa akcentom na racionalno korišćenje postojećih infrastrukturnih kapaciteta i građevinskog zemljišta kao izuzetno vrednog ali i ograničenog resursa.

Prilikom davanja zemljišta na korišćenje i uređivanje, isključivo će se voditi računa o propisima iz oblasti zemljišta, planiranja i izgradnje, o odgovarajućim urbanističkim planovima i potrebama grada.

3.1.5. Vodosnabdevanje i kanalisanje

Zdrava pijaća voda, pristupačne cene i poštovanje zaštite životne sredine su dugoročni i osnovni ciljevi grada i nosioca razvoja ove oblasti.

Aktivnosti u 2005. godini biće usmerene u pravcu:

- proizvodnje zdrave pijaće vode neophodne za zadovoljenje optimalnih potreba potrošača,

- realizacije programa, revitalizacije i rekonstrukcije sistema vodosnabdevanja i kanalisanja započetih u prethodnom periodu, kao pomoć grada, Republike i Nemačke Vlade kroz donacije KfW,

- održavanja sistema vodosnabdevanja i kanalisanja,

- utvrđivanja i usaglašavanja i jasnog definisanja planova za širenje distributivne mreže za vodovod i kanalizaciju,

- obezbeđenja odgovarajućeg kvaliteta usluga prema svim potrošačima i korisnicima uz istovremeno očuvanje životne sredine.

Posebno će se akcenat usmeriti na:

- razvoj i unapređenje tehničkih komponenti sistema kroz realizaciju programa rekonstrukcija delova stare i dotrajale razvodne mreže i priključaka u cilju otklanjanja curenja i smanjenja ukupnih gubitaka vode za piće (nastavak radova po programu Nemačke vlade posredstvom KfW - program KfW - II faza),

- završetak i stavljanje u upotrebu novih objekata finansiranih iz kredita EBRD (Evropske banke za obnovu i razvoj). Po ovom programu biće završeni:

a) dodatni rezervoarski prostori Vinik I i II zona i uspostavljanje vodosnabdevanja u II visinskoj zoni rejona Vinik,

b) magistralni prsten - I faza sa uspostavljanjem pouzdane veze rezervoara Vinik i Delijski Vis,

c) stabilna instalacija za precrpljivanje izvorišta Krupac čime će se osigurati dodatni izvorišni kapaciteti u periodu godišnjih špiceva potrošnje bilansno za oko 220 I/sek,

- pripremu i sprovođenje procedura, izrada i kompletiranje tehničke dokumentacije za program građenja osnovne mreže kolektora kanalizacije iz kredita EIB (Evropske investicione banke),

- pripremu i obradu tehničke dokumentacije i podloga za dugoročni razvoj sistema vodovoda i kanalizacije kroz više programa na nivou studijskih analiza i to: voda za piće i tehnološka voda, atmosferske vode i razvoj kanalizacionog sistema, centralni sistem za prečišćavanje otpadnih voda, novo izvorište za vodosnabdevanje (Zavoj ili Selova),

- učešće u organizaciji i planiranju izgradnje razvodne mreže vodovoda i sabirne mreže kanalizacije koja se realizuje posredstvom Direkcije za izgradnju grada iz budžetskih sredstava,

- završetak započetih osnovnih objekata III visinske zone Gorica,

- primenu procedura, uspostavljanje normativa i sprovođenje ciljnih akcionih planova za efikasno, racionalno pouzdano i ekonomično obavljanje delatnosti (ISO norme i procedure),

- primenu i sprovođenje novih pravila i propisa u vezi obezbeđenja zaštite životne sredine od nepovoljnih uticaja iz delatnosti.

Programom izgradnje vodoprivrednih objekata Vlade Republike Srbije planirane su aktivnosti na gradnji kapitalnog objekta brana "Selova", veoma ključnog za vodosnabdevanje Niša i Topličkog okruga, a koji treba da obezbedi i zaštitu od poplava naselja u dolini Toplice, ali i navodnjavanje poljoprivrednog zemljišta, proizvodnju električne energije, izgradnju ribnjaka i razvoj turizma.

Formiranje vodovodnog prstena oko grada Niša i III visinske zone, za snabdevanje naselja na višim delovima grada, uslovljeno je izgradnjom rezervoara na Bubnju i dovodom novih količina vode sa izvorišta "Selova".

Zbog toga je neophodno da u organizaciji i finansiranju ovog projekta učestvuju republičke i lokalne uprave i javna preduzeća, a i određeni broj banaka koje imaju interes da podrže ovaj projekat.

3.1.6. Toplifikacija

Nosilac razvoja ove oblasti JKP "Gradska toplana" nastaviće aktivnosti radi obezbeđenja stabilnog daljinskog grejanja, povećanja kapaciteta za proizvodnju toplotne energije i postizanja racionalnosti u potrošnji energenata i distribuciji toplotne energije.

Planirana sredstva za finansiranje radova nabavke i izgradnje utrošiće se za antikorozivnu zaštitu skladišnih rezervoara i zanatskih radova u toplanama "Krivi Vir" i "Jug"; eventualnu promenu lokacije radi konverzije kotlarnice "Ratko Jović" na gasovito gorivo, za neophodne radove remonta kotlova i ostalih radova u kotlarnicama i toplanama.

Jedan deo sredstava utrošiće se za kupovinu i zamenu ventilatora na trećem kotlu u toplani "Krivi Vir"; za katodnu zaštitu toplotnih podstanica i toplovoda; kupovinu i zamenu ekonomajzera u toplani "Krivi Vir" sa izradom projekta; remont kotlova u toplani "Krivi Vir" i toplani "Jug" i u ostalim kotlarnicama.

Predviđeni radovi za izgradnju po Programu KfW-III finansiraće se iz budžeta grada Niša, a oprema će biti finansirana sredstvima donatora. Lokalno učešće u okviru Programa je za:

- ugradnju kalorimetara i ostale opreme u termičkim podstanicama,

- izmenu dotrajalih toplovoda ugradnjom predizolovanih cevi,

- zamenu dotrajalih ventila na toplovodnoj mreži,

- promenu hidrauličnog režima kotlova i ugradnju utilizatora u toplani "Jug",

- izradu projekta utilizatora za toplanu "Krivi Vir".

Realizacija KfW-III trajaće dve do tri godine.

Nastaviće se neophodne aktivnosti na rehabilitaciji i konverziji "EI Toplana" na gas.

3.1.7. Gasifikacija

Strateški cilj grada Niša u ovoj oblasti je da bude čvorište gasovodne mreže Balkana i Južne Evrope.

Gas kao jedan od najjeftinijih energenata pogodan je za eksploataciju u privredi, postižu se uštede u njegovom korišćenju i od velikog je značaja sa aspekta zaštite životne sredine.

U nastavku plana gasifikacije grada za 2005. godinu aktivnosti će se odvijati na poslovima izrade objekata i projektovanja i to:

- II deonica gradske, gasovodne mreže u dužini od 4 km,

- zatvaranje kružnog prstena primarne gradske gasovodne mreže na relaciji "Krivi Vir" - O.Š. "Miroslav Antić" - Bulevar "Medijana" - motel "Medijana".

Priključni gasovodi uradiće se za DIN, Pilot naselje "Ratko Pavlović", kotlarnica "Somborska" radna zona "Sever".

Merno-regulacione stanice za IGM "Ćele Kula", "Ratko Pavlović"-naselje, radna zona "Sever", i kotlarnica "Somborska".

Distributivni gasovodi biće za MRS radna zona "Sever" - Aerodrom, radna zona Sever, Pilot naselje "Ratko Pavlović" - program široke potrošnje GMRS psihijatrijska bolnica "Toponica", hotel "Nais" i MIN 1 i MIN 2.

Nastavlja se inicijativa i aktivnosti na izradi magistralnog voda "Nisal" - Niška Banja i sekundarne gasovodne mreže za široku potrošnju.

Izgradnja energane na gas biće sagledana u sklopu studije o energetskoj strategiji grada do 2010. godine.

3.1.8. Elektroenergetski kapaciteti

JP "Elektrodistribucija Niš" - pogon Niš postići će redovno snabdevanje potrošača električnom energijom:

- izgradnjom, rekonstrukcijom i modernizacijom delova distributivne mreže, izgradnjom trafostanica (TS) 110/10 KV i izgradnjom TS 10/0,4 KV, što će zavisiti od stepena priliva sredstava za investicije,

- unapređivanjem energetske efikasnosti i racionalnim korišćenjem električne energije u isporuci i potrošnji u gradu i na selu,

- realizacijom UHF veze za daljinsko upravljanje TS.

Prioritetna je:

- izgradnja trafostanice 110/10 KV "Niš 8" na Ledenoj Steni,

- rekonstrukcija TS 35/10 Kv/ "Ćele Kula" i TS 35/10 KV "Stevan Sinđelić" i

- uvođenje trafostanica u daljinski režim rada TS 110/10 KV "Niš 5" i TS 35/10 KV "Apelovac" i

- proširenje TS 110/10 KV "Niš 10" u radnoj zoni "Sever".

Planom investicione izgradnje i održavanja elektroenergetskih kapaciteta JP "Elektrodistribucija Niš"- pogon Niš, predviđena je izgradnja 20 novih TS 10/04 KV: Trebinjska 2, Durlan 4, Pasi Poljana 7, Istarska, Jovana Dučića, Zdravke Vučković 2, MIN-Donja Vrežina 2, Donja Vrežina, Ledena Stena MIN 5, Brzi brod 1, Prvoboračka, Kneza Lazara, N. Nikola Tesla 6, Igmanska, Vrtište 4, Donja Trnava 4, Paligrace, G. Matejevac 6, Trupale 5 i Krušce 2. Realizacija ovih TS zavisiće od učešća "Elektrodistribucije", građana i grada u sufinansiranju TS.

Ukoliko se obezbede sredstva donatora i sredstva Republike predviđena Uredbom o utvrđivanju podsticajnih sredstava za unapređenje sela u 2005. godini stvorili bi se uslovi da se izgradi veći broj TS.

Radi rešavanja problema niskog napona, nastalih usled dotrajalih instalacija, JP "Elektrodistribucija Niš" će raditi na ojačanju i dogradnji elektromreže u nekoliko prigradskih naselja i sela, a na osnovu elaborata o poboljšanju naponskih prilika.

3.1.9. Saobraćajna infrastruktura

Funkcionalnost i bezbednost saobraćajne infrastrukture biće osnovni cilj u ovoj oblasti.

Predstoji dalja razrada Prostornog plana Koridora 10 u okviru magistralne putne mreže i to: u vidu plana detaljne regulacije za auto-put za deonicu Komren - Prosek, za koji već postoji regulacioni plan.

Nastaviće se rehabilitacija postojećeg auto-puta E-80, deonica Prosek - Bela Palanka, kao i izgradnja novog auto-puta u dužini od 8 km.

ŽTP " Beograd" i Grad Niš će preko svojih stručnih timova i radnih grupa učestvovati u izradi Generalnog projekta "Železnički čvor Niš", a sve u cilju rasterećenja saobraćajnica od železničkih pravaca prema Sofiji i Zaječaru i definisanja pružnih prelaza u odnosu na gradske tokove. U sklopu izmeštanja železničke pruge prema Sofiji biće razmatrana opravdanost uvođenja tramvaja na relaciji Niš - Niška Banja, nakon čega bi se pristupilo izradi projektnog zadatka ponovnog uvođenja tramvajskog sistema.

U skladu sa pismom o namerama između JP ŽTP " Beograd", MIN, italijanske transportne firme "Via-fer" i transportno-teretnog centra "Lodžik", utvrdiće se ciljevi, mere i aktivnosti za izgradnju kontejnerskog terminala u sklopu MIN-a i Železnice.

U cilju formiranja drumskog kružnog toka u široj zoni trga Mije Stanimirovića (bivša mala pijaca), zbog ukrštanja velikog broja primarnih i sabirnih saobraćajnica zahtevaće se od ŽTP-a ukidanje triangle (kraka pruge kojim je ostvarena direktna veza na pravcu Crveni Krst - Niška Banja).

Na teritoriji grada Niša predstoji nastavak izgradnje saobraćajnica od regionalnog značaja uz 60% učešća Republičke direkcije za puteve: Ul. knjeginje Ljubice, Bul. 12. Februar, Ul. Sinđelićev trg, Zaplanjska ulica, Ul. Jovana Ristića, dok se za Ul. Dimitrija Tucovića, koja treba da dobije bulevarski profil, planira pribavljanje zemljišta.

Predstoji delimična ili potpuna izgradnja poligonalnog prstena primarnih gradskih saobraćajnica koji čine Južni bulevar, Bulevar Medijana, Ul. Somborska i Ul. Novoplanirana (od Bul. 12. Februar pored železničke pruge Crveni Krst -stanica Niša do trga Mije Stanimirovića) u cilju rasterećenja gradskog jezgra.

Završiće se izgradnja kolsko-pešačkog mosta na Nišavi kod "Niteksa" i mosta "Medijana" na Nišavi sa pristupnim saobraćajnicama radi brže saobraćajne komunikacije.

U cilju povećanja bezbednosti izvršiće se proširenje podvožnjaka ispod pruge Niš -Skoplje (u delu saobraćajnice D. Tucovića -Topličkih partizanskih odreda) i izgradiće se dva podvožnjaka ispod pruge Niš - Zaječar (veza Bul. N. Tesle sa Ul. D. Kiša i veza Ul. inž Birviša i Bul. N. Tesle).

Stalna aktivnost JP Direkcije za izgradnju grada ogledaće se u podizanju saobraćajno-tehničkih kvaliteta postojećih i izgradnji novih lokalnih i gradskih saobraćajnica, podizanju saobraćajne bezbednosti semaforizacijom raskrsnica i obezbeđenjem pružnih prelaza (u saradnji sa ŽTP " Beograd"), kao i izgradnji i sanaciji mostova i podvožnjaka, radi brže saobraćajne komunikacije.

U cilju rešavanja problema u delu mirujućeg saobraćaja uradiće se "Studija mirujućeg saobraćaja u centralnoj zoni grada Niša" - prva faza, koja će sadržati: analizu postojećeg stanja, determinante parkiranja, uticaj ostalih transportnih podsistema i obradu podataka, što će omogućiti rešavanje pitanja naplate parkiranja u plavoj zoni, kao i pitanje izgradnje javnih garaža po njenom obodu.

Nastaviće se rešavanje imovinsko-pravnih odnosa za javnu garažu na Sinđelićevom trgu.

Uradiće se projektna dokumentacija za nastavak parternog uređenja centralnog trga.

Sanacija klizišta u Niškoj Banji otpočeće nakon izrade projekta od strane Građevinsko-arhitektonskog fakulteta u Nišu i nakon obezbeđenja sredstava u budžetu grada.

3.1.10. Održavanje komunalnih objekata

Osnovni cilj u ovoj oblasti je kontinuirano održavanje postojećih komunalnih objekata koje će se vršiti po posebnim programima javnih preduzeća na području grada.

Osnovne aktivnosti održavanja su:

- održavanje javne higijene, (čišćenje i pranje ulica i trgova),

- odvoženje i deponovanje smeća,

- zimsko održavanje ulica,

- uređenje i održavanje: gradskih parkova, drvoreda, travnjaka, blokovskog zelenila, crkvenih dvorišta, kulturno-istorijskih spomenika i dr.,

- uređenje i održavanje grobalja,

- održavanje saobraćajnih signalizacija i dr.

Radi funkcionalnog i efikasnog odvijanja aktivnosti na održavanju komunalnih objekata vršiće se osavremenjavanje postupka vršenja delatnosti i pružanja usluga i poboljšanje tehničke i tehnološke opremljenosti.

Nastaviće se aktivnosti na implementaciji Projekta "Reorganizacija javnog komunalnog preduzeća "Mediana" Niš" u skladu sa Projektom "Modernizacija komunalnih usluga" koji je sačinjen u saradnji sa Nemačkom organizacijom za tehničku saradnju (GTZ).

Smanjenje javne potrošnje kao prevashodni državni cilj u narednom periodu, zahteva restrukturiranje i vlasničko definisanje javnih preduzeća, što će obezbediti jeftinije i efikasnije poslovanje. Na taj način stvorila bi se obaveza javnih komunalnih preduzeća "Evropski kvalitet komunalnih usluga za evropski Niš".

Nastaviće se aktivnosti na trajnom rešavanju problema čvrstog otpada u Nišu, a u skladu sa strategijom i studijama koje su pripremljene: Strategija upravljanja otpadom, Koncept upravljanja čvrstim otpadom u gradu Nišu, Plan upravljanja komunalnim čvrstim otpadom za grad Niš i okolne opštine Niškog regiona (I i II deo) i Studija izvodljivosti.

Neophodno je da se organizuje sakupljanje i transport komunalnog otpada iz ruralnog područja i tako pokrije cela teritorija grada; proširi sakupljanje i transport komunalnog otpada iz ostalih opština koje gravitiraju prema gradu Nišu.

Realizacijom projekta "Lepša Srbija" nastaviće se sa renoviranjem određenog broja zgrada u centru Niša, što će doprineti lepšem izgledu značajnih objekata i stvoriti bolje životno okruženje za stanovnike grada.

3.1.11. Infrastrukturni razvoj na seoskom području

Unapređenje života i rada na selu, poljoprivredne proizvodnje i stvaranje uslova za zapošljavanje na selu omogućiće oživljavanje i razvoj sela.

Rešavanjem problema seoske infrastrukture: putne mreže, vodosnabdevanja, elektrifikacije, približavanja zdravstvene zaštite selima, izgradnje i adaptacije školskih objekata, predškolskih ustanova i sportskih terena, stvaraće se uslovi za brži razvoj sela i poljoprivrede i ostanak mladih na selu.

Pristupiće se izradi projektne dokumentacije i tehničkoj pripremi za izgradnju mosta na r. J. Morava kod Lalinca.

Izvršiće se sanacija mosta na r. J. Morava kod Supovca i izvršiće se sanacija klizišta u Mramoru.

Izgradnja seoske infrastrukture odvijaće se prema Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2005. godinu.

Određene aktivnosti u cilju razvoja i unapređivanja seoske infrastrukture realizovaće se u saradnji sa međunarodnom humanitarnom organizacijom CHF.

Nastaviće se aktivnosti na sprovođenju razvojnog programa Obnova zajednice putem demokratske akcije (CRDA) u Republici Srbiji, u lokalnim zajednicama G. Komren, G. Matejevac, Mezgraja i Mramor.

3.2. Privredne delatnosti

3.2.1. Poljoprivreda

Grad će nastaviti sa realizacijom višegodišnjih projekata usmerenih na stvaranju optimalnih uslova i podsticanju lokalnog razvoja poljoprivrede.

U saradnji sa resornim Ministarstvom nastaviće realizaciju tekućih i novih projekata i aktivno učestvovati u kreiranju agrarne politike na lokalnom nivou i na nivou Republike. Grad će nastaviti finansiranje razvoja preko Fonda za razvoj poljoprivrede i pružati finansijsku podršku institucijama koje su uključene u pružanje stručne pomoći poljoprivrednim proizvođačima na teritoriji grada Niša.

U skladu sa Strategijom razvoja poljoprivrede Srbije grad će sredstvima iz budžeta grada i republičkog budžeta pokrenuti i proširiti spektar projekata za unapređenje poljoprivrede i sela sa težnjom da sela ožive i da budu jedan od osnova očuvanja prepoznatljivog identiteta Srbije.

Nastaviće se aktivnosti na registraciji poljoprivrednih gazdinstava, sa ciljem da se tačno prepoznaju korisnici agrarnog budžeta kako bi se racionalnije sprovele mere za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje i unapređenja sela.

Grad će u saradnji sa Regionalnim zadružnim savezom podsticati udruživanje poljoprivrednika i svojim aktivnostima uticati na poboljšanje tržišta poljoprivrednih proizvoda kroz plasman i cene otkupa.

U cilju sređivanja tržišta poljoprivrednih proizvoda uspostaviće se Informaciona berza poljoprivrednih proizvoda sa ciljem prerastanja u Produktnu berzu Niš.

Primarna poljoprivredna proizvodnja na području grada tokom 2005. godine planira se u prolećnoj setvi na 12.500 ha, žetva na 8.500 ha i jesenja setva na 7.800 ha.

Preduzimaće se mere i aktivnosti s ciljem zaustavljanja tendencije pada površina pod višegodišnjim zasadima (u voćarstvu i vinogradarstvu), a proširiće se projekti proizvodnje kvalitetnih sorti i sadnog materijala sa savremenim tipovima uzgoja.

Grad će sredstvima iz budžeta preko Fonda za razvoj poljoprivrede realizovati programe: unapređenja biljne proizvodnje, unapređenja stočarstva, unapređenje stručnog znanja i organizovanosti poljoprivrednika i poljoprivrednih stručnjaka i program razvoja sela.

A) Program unapređenja biljne proizvodnje obuhvata: rad službe i održavanje sistema PIS-a (Prognozno-izveštajne službe), ispitivanje kvaliteta zemljišta (subvencionisanje 2000 analiza), protivgradna zaštita (dotacija strelaca), projekat uspostavljanja kvalitetnog sadnog materijala (sadnja novih višegodišnjih zasada), rešavanje problema navodnjavanja i akreditacija enološke laboratorije.

B) Program unapređenja stočarstva obuhvata: sufinansiranje organizacije i rada jedinstvene osnovne matične službe za područje grada Niša u govedarstvu, ovčarstvu i svinjarstvu, sufinansiranje mikro-projekta u sklopu razvojnog projekta "Reka mleka" i razvojni projekat u oblasti veštačkog osemenjavanja krmača i nazimica na području grada.

V) Program unapređenja stručnog znanja i organizovanosti poljoprivrednika i poljoprivrednih stručnjaka obuhvata: usavršavanje poljoprivrednika i poljoprivrednih stručnjaka (prisustvo izložbama, sajmovima, savetovanjima, radionicama, predavanjima zatim nabavka publikacija, studijska putovanja i sl.), projekat uspostavljanja poljoprivredne razvojno-savetodavne službe i berze poljoprivrednih proizvoda i nastavak projekta podrške interesnom udruživanju poljoprivrednika na području grada Niša.

G) Programom razvoja sela na području grada Niša angažovaće se sredstva iz budžeta grada kako bi se projekti od interesa za razvoj niških sela realizovali delom finansirani od seoskog stanovništva, grada i Agrarnog budžeta RS. Ova mogućnost je predviđena Uredbom o korišćenju podsticajnih sredstava za unapređenje sela u 2005. godini. Princip je da jedna i druga strana ulože sredstva u približno istom iznosu i tako zajednički realizuju projekat od značaja za razvoj sela. Oblasti koje se mogu obuhvatiti projektima su: unapređenje proizvodnje, unapređenje plasmana i razvoj sela i promovisanje aktivnosti na selu.

Realizovaće se aktivnosti na izradi Programa-akcionog plana razvoja sela (radionice, spoljni saradnici, istraživanja i sl.) kojim će se ispuniti obaveze grada u skladu sa Strategijom poljoprivrede Republike Srbije i utemeljiti pravci daljeg razvoja niških sela.

Sredstva namenjena razvoju sela u 2005. godini treba da iniciraju i podstaknu grad i opštine da u budućnosti izdvajaju znatno veća sredstva. Ovakav trend je neophodan jer postoji jasna mogućnost udruživanja sredstava iz više izvora sa republičkim, a sve u cilju podizanja nivoa kvaliteta života na selu, a samim tim i postizanja ravnomernog razvoja grada Niša.

Nastaviće se realizacija započetih a nerealizovanih projekata u 2004. godini iz Fonda za razvoj poljoprivrede opštine Niš.

Planira se dalja realizacija integralnog projekta razvoja mlekarstva na području grada Niša "Reka mleka", donator kraljevina Švedska, donacija 2.000.000 $, uspostavljanje 10 novih grupa korisnika.

Nastaviće se realizacija stočarskog razvojnog projekta "Dobra farma", donator kraljevina Holandija, donacija oko 400.000 evra uspostavljanje dve ogledne farme (u 2004. godini realizovana jedna).

Nastaviće se realizacija idejnog projekta uspostavljanja Produktne berze Niš u saradnji NMCP (Holandska razvojna agencija).

Podsticaće se razvoj pčelarstva za savremenu proizvodnju kroz organizovanje stručnih predavanja, seminara, izložbi i manifestacija.

Grad će u saradnji sa veterinarskim institucijama preduzimati mere i aktivnosti radi sprečavanja pojave i širenja zaraznih bolesti životinja. Formiraće se i Odbor za poljoprivredu koji će se baviti ovim pitanjem.

Preduzimaće se mere i aktivnosti i uspostavljati kontakti sa međunarodnim organizacijama u cilju dobijanja novih razvojnih projekata.

3.2.2. Vodoprivreda

U oblasti vodoprivrede nastaviće se radovi na regulaciji korita reke Nišave, desna obala uzvodno od mosta Mladosti prema mostu u Ul. Proleterskih brigada i priobalno uređenje desne obale reke Nišave-minor korito i potporni zid-deonica od betonskog mosta prema železničkom mostu, dužine 100 m i otpočeće regulacija korita reke Nišave - leva obala od ušća Gabrovačke reke do pešačkog mosta, dužine 300 m.

Aktivnosti na regulaciji Gabrovačke reke, Rujničkog potoka, Humskog potoka, Kutinske reke, Suvodolskog potoka, Matejevačkog i Breničkog potoka realizovaće se prema Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2005. godinu.

3.2.3. Saobraćaj i veze

U cilju rešavanja naraslih problema u saobraćaju, a naročito saobraćajne zagušenosti i očuvanja životne sredine u gradu, razvoj saobraćaja odvijaće se u pravcu kvalitetnijeg pružanja saobraćajnih usluga, pre svega razvijanjem javnog, a smanjenjem individualnog saobraćaja, što je u skladu sa Evropskom urbanističkom poveljom, zaključcima konferencije Habitat II iz Johanesburga i LEAP-om Opštine Niš.

U oblasti vazdušnog saobraćaja najvažnije razvojne aktivnosti JP "Aerodrom Niš" su:

- aktivno učešće i saradnja osnivača i menadžmenta, ne samo u pogledu razvojnih investicija, već i u aktivnom kreiranju razvojnih opredeljenja u vazdušnom saobraćaju,

- promocija i dalja razrada Master plana kroz regulacione planove i ponuda lokacija potencijalnim investitorima u delatnostima koje su od značaja za osnovnu delatnost,

- realizacija treće faze rekonstrukcije, kroz kreditni aranžman sa bankom iz Švajcarske, koja obuhvata rekonstrukciju sistema svetlosnog obeležavanja i energetike,

- primena modela privatizacije mešovitog vlasništva (državno-privatnog), pri čemu bi infrastruktura i ključna uloga u definisanju razvoja ostala u rukama države.

Najvažnije aktivnosti u cilju poboljšanja kvaliteta usluge i zadržavanje pozicije javnog gradskog prevoza kao dominantnog prevoza građana biće:

- zaključivanje ugovora o poveravanju obavljanja komunalne delatnosti između grada i prevoznika u cilju konkretizovanja međusobnih prava i obaveza učesnika,

- realizacija predloga Odluke koju treba da donese Skupština grada, a kojom se predviđaju sredstva iz budžeta Grada za potrebe generalnog remontovanja 7 zglobnih autobusa, pokrivanje razlike u ceni prevoza putnika na prigradskoj liniji Niš-Knez Selo i za potrebe ostvarivanja proširenih prava iz oblasti socijalne zaštite,

- preispitivanje i kontrola funkcionisanja autobuskih linija u gradskom i prigradskom saobraćaju po službenoj dužnosti i zahtevima korisnika a u saradnji sa prevoznikom,

- nakon analize Studije o izvodljivosti primene prirodnog gasa u komprimovanom stanju, kako od strane stručnjaka u gradu tako i "Nišekspresa" AD Niš, preduzeće se određene aktivnosti.

Prema biznis planu "Telekoma Srbije" nastaviće se dalja digitalizacija telekomunikacione mreže, sa tendencijom uvođenja novih servisa i usluga.

Planirana je instalacija novih pretplatnika i priključaka, kao i povećanje stepena digitalizacije i smanjenje dvojničkih brojeva. Predviđena su nova ulaganja na sledećim objektima na području grada: Sinđelić, Obilićev Venac, Niš Centar I i II, Ledena Stena (proširenje kapaciteta), Novo -Selo, Niška Banja, Gradsko polje, Ardia, Krive Livade (proširenje kapaciteta) i Apelovac.

U okviru PTT-a saobraćaja RJ "Poštanski saobraćaj Niš" radiće na:

- transformaciji i racionalizaciji poštanske mreže otvaranjem ugovornih pošta u vangradskom području,

- povećanju prostorne dostupnosti poštanske mreže korisnicima usluga otvaranjem izdvojenih šaltera i novih pošta u perifernim naseljima,

- adaptaciji pošte u Ul. Božidara Adžije,

- daljoj automatizaciji pošta u cilju povećanja kvaliteta i brzine pružanja usluga naročito u oblasti platnog prometa.

3.2.4. Stambena izgradnja

Oranizovanija i efikasnija izgradnja novih stanova, kao i saniranje, rekonstruisanje i održavanje postojećeg stambenog fonda radi zadovoljavanja osnovne potrebe građana "obezbeđivanja krova nad glavom", ciljno je opredeljenje u stambenoj politici grada.

Stambena izgradnja će se odvijati na uređenim lokacijama za stanogradnju po Programu JP Direkcije za izgradnju grada sa posebnim akcentom na individualnu stambenu izgradnju.

U 2005. godini biće u izgradnji više od 1500 stanova, što će obezbediti solidnu ponudu građanima za rešavanje stambenog pitanja. Najveći broj stanova gradiće se na lokacijama: Duvanište, Ledena Stena, Božidara Adžije, Mokranjčeva, Kej Živote Đošića, Bore Price-Petra Vučinića, Jug Bogdanova, Romanijska ulica i dr.

Nadziđivanjem stambenih zgrada obezbeđivaće se novi stanovi i rešavati problemi prokišnjavanja ravnih krovova uz poštovanje urbanističkih standarda i autorskih prava u cilju zaštite arhitektonskih vrednosti i očuvanja ambijentalnih vrednosti delova grada i objekata.

Održavanje stambenih zgrada, stanova i poslovnog prostora radi poboljšanja uslova stanovanja odvijaće se po Programu JP "Nišstan" i privatnih agencija preko hitnih intervencija, tekućeg i investicionog održavanja vodovodnih, kanalizacionih i električnih instalacija, liftovskih i hidroforskih postrojenja, antenskih i satelitskih TV sistema.

Primenjivaće se sistem učešća budžetskih sredstava u sufinansiranju projekata na popravci i renoviranju stambenog fonda a 2005. godine će se realizovati rekonstrukcija liftovskih postrojenja.

Počeće izgradnja poslovno-stambenog bloka na lokaciji Bore Price i Petra Vučinića sa ukupno 133 stambene jedinice.

Lokalna stambena politika upravljanje i održavanje javnog rentalnog i socijalnog stambenog fonda realizovaće se u okviru Javnog preduzeća "Gradska stambena agencija", kao pravnog naslednika Fonda solidarne stambene izgradnje grada Niša. Biće formirana baza podataka o stanovima u gradu, utvrdiće se lokacije na kojima će se graditi novi stanovi, definisaće se modeli izgradnje i davanja stanova u zakup ili kupovina pod povoljnijim uslovima, a sve u cilju postizanja održivog razvoja u ovoj oblasti. Realizovaće se:

- izgradnja dva objekta u Ul. Majakovskog sa 68 stana, za potrebe građana koji ne mogu da reše stambeno pitanje po tržišnim uslovima,

- program UN Habitata za rešavanje stambenih potreba izbeglica i lokalnog stanovništva, koje se nalazi u stanju socijalne potrebe (110 stanova na lokaciji Pasi Poljana),

- program donacije Holandske vlade (60 stanova),

- izgradnja stanova na bazi zajedničkih ulaganja po principima javnog-privatnog partnerstva,

- rešavanje stambenih potreba Vojske SCG u dogovoru sa predstavnicima Ministarstva za kapitalne investicije, predstavnicima Vojske SCG i organima lokalne samouprave.

Razvojna opredeljenja u pogledu upravljanja i raspolaganja poslovnim prostorom su da se i dalje poslovni prostor kojim raspolaže grad daje isključivo u zakup, čime bi se obezbedilo adekvatno i racionalno korišćenje i održavanje poslovnog prostora.

Zadržala bi se koncepcija da se poslovni prostor investiciono održava ulaganjem sredstava zakupaca, koja im se refundiraju kroz umanjenje mesečne zakupnine do otplate uloženih sredstava, dok bi se poslovni prostor koji nije u funkciji ili zakupci nisu u mogućnosti da ulože sopstvena sredstva investiciono održavao iz budžetskih sredstava.

Nastaviće se legalizacija bespravno podignutih objekata, kako pravnih tako i fizičkih lica, koji su podneli zahteve. Ubrzaće se rešavanje imovinsko-pravnih odnosa tj. pribavljanje dokaza o vlasništvu i izmena postojećih planova detaljne regulacije. Pojačanim inspekcijskim nadzorom i blagovremenim donošenjem urbanističkih planova sprečiće se dalja divlja gradnja.

3.2.5. Privatno preduzetništvo

Razvoj privatnog preduzetništva biće zasnovan na "Strategiji razvoja malih i srednjih preduzeća (MSP) za grad Niš od 2003. do 2008. god." u kojoj su dati prioritetni sektori razvoja MSP. Analiza i sagledavanje mogućnosti i potreba razvoja MSP i radnji preduzetnika pokazuju da ima potrebe i mogućnosti za bržim razvojem proizvodnih delatnosti i to: boljim korišćenjem privrednih resursa, neiskorišćenog poslovnog prostora uz nabavku savremene opreme, primenu novih tehnologija i edukaciju, kao i osvajanjem proizvodnje niza proizvoda koji se sada uvoze. Tako bi se postojeća struktura delatnosti značajno izmenila u korist prerađivačke industrije.

U skladu sa republičkim Akcionim planom za podsticaj razvoja MSP prioritet će imati početnici u cilju povećanja broja novih preduzeća.

Regionalna saradnja u trouglu Niš-Sofija-Skoplje biće jedan od faktora budućeg razvoja MSP i ogledaće se pre svega u sledećim oblastima:

- ugostiteljstvu, turizmu i transportu,

- posredovanja radi uspostavljanja poslovnih odnosa i promocije tržišnih potencijala grada,

- jačanja poslovnih udruženja.

Ubrzaće se proces privatizacije društvenih preduzeća. Rešavanje socijalnog i ekonomskog položaja viškova zaposlenih, za čijim radom prestaje potreba u procesu restrukturiranja preduzeća i pripreme za privatizaciju i po osnovu stečaja i likvidacije, vršiće se po posebnom programu Vlade Republike Srbije u saradnji sa sindikatima, lokalnom samoupravom i Regionalnom privrednom komorom Niša u cilju njihovog ponovnog zapošljavanja.

Sredstva ostvarena prodajom kapitala u postupku privatizacije koristiće se u skladu sa Zakonom o privatizaciji za namene utvrđene posebnim aktom nadležnog organa.

Aktivno uključivanje lokalne samouprave u lokalni ekonomski razvoj veoma je značajno za unapređenje poslovne klime i otvaranje većih mogućnosti za razvoj MSP sektora.

Mešovite industrijske i slobodne zone, naučno tehnološki parkovi su prioriteti lokalne samouprave u dugoročnom razvoju MSP. Radi privlačenja stranih investicija, radiće se na promociji investicionih zona, koje su komunalno uređene, kao i na poboljšanju infrastrukture onih zona koje nisu kompletirane, a na osnovu kataloga lokacija JP Direkcije za izgradnju grada.

Izvršiće se analiza mogućnosti realizacije projekta izgradnje robno-transportnog centra i slobodne zone Niš.

Grad Niš i Regionalna agencija za razvoj MSP u Nišu realizovaće projekat prvog biznis inkubatora u Srbiji - kao polazne stanice za početnike (na prostoru MIN) za osposobljavanje 10-15 novih preduzeća, uz pomoć norveške konsultantske firme "Sintef", organa lokalne samouprave, banaka i Nacionalne službe za zapošljavanje.

Radi uspešnije saradnje privrednika i lokalne vlasti, kao i radi uključivanja privrednika u kreiranje razvojne politike grada, nastaviće se organizovanje "Privrednog dana" od strane nadležne uprave.

Realizovaće se III faza Gradskog informacionog centra u cilju pružanja informacija preduzetnicima na jednom mestu.

Lokalna samouprava će aktivno učestvovati u obezbeđenju donatorske pomoći u vidu mikrokreditnih linija i eventualno u organizovanju investiciono-donatorske konferencije.

U cilju smanjenja obima sive ekonomije, koja umnogome ograničava razvoj MSP na nivou grada, uz veće angažovanje i uključivanje RPK Niš, udruženja preduzetnika i zanatlija i preko poslanika sa ovog područja, podnošenjem amandmana, uticaće se na visinu poreza, doprinosa, taksi, koje je neophodno uskladiti sa ekonomskim mogućnostima MSP i preduzetnika. Takođe, neophodno je veće uvažavanje interesa preduzetnika prilikom pripreme i kreiranja propisa, koji se odnose na njihovo poslovanje.

Sredstva za kreditiranje obezbeđivaće se putem poslovnog bankarstva, drugih finansijskih organizacija i fondova Aktivnosti Fonda za razvoj Republike Srbije biće usmerene na dugoročno i kratkoročno kreditiranje: MSP, podsticanje izvozno orijentisanih programa, podsticanje proizvodne i uslužne delatnosti malih preduzetnika i samostalnih radnji. Prioritetno će se kreditirati samostalne zanatske radnje i preduzetnici koji zapošljavaju radnike koji su ostali bez posla.

Regionalna privredna komora (RPK) Niš će u cilju unapređivanja preduzetništva preduzimati sledeće aktivnosti:

- organizovanje promotivno-sajamskih i stručnih manifestacija, poslovnih foruma, susreta privrednika, lidera biznisa i predstavnika vlada iz zemlje i inostranstva,

- poboljšanje informisanosti, edukacije kao i pomoći privrednicima u vezi kreditiranja proizvodnje u saradnji sa poslovnim bankama,

- korišćenje dvosmerno usmerene baze informacija ponude i tražnje preko baze podataka RPK Niš,

- sagledavanje organizovanosti preduzetnika u komorskom sistemu i opštim udruženjima preduzetnika i rešavanje pitanja finansiranja rada.

Regionalna agencija za razvoj MSP u Nišu će prerasti u Centar za razvoj MSP. Najvažnije aktivnosti biće:

- izrada biznis planova sa kreditnim aplikacijama (oko 40),

- potpisivanje protokola o povezivanju norveške i naše privrede,

- nastavak programa obuke - treninga za buduće i aktivne preduzetnike iz oblasti menadžmenta, marketinga, biznis plana, sistema kvaliteta, ISO standarda, itd., posredstvom kvalifikovanih poslovnih konsultanata.

Korišćenje Interneta i telekomunikacione mreže je veoma važno za razvoj MSP, jer tako mogu doći do bilo koga u svetu i ponuditi svoju robu ili uslugu. Veliku ulogu u pružanju usluga MSP imaće novoformirani Euro Info Centar Relej (podcentar) Niš, koji obezbeđuje razmenu poslovnih informacija, stručnu pomoć i konsultacije za potrebe MSP sektora unutar EIC centara, kako u zemlji tako i u zemljama EU.

U organizaciji Opšteg udruženja samostalnih privrednika i zanatlija planirano je stručno osposobljavanje oko 1500 kandidata Tehnološki viškovi, nezaposlena lica, izbegla lica, samohrane majke, Romi i učesnici rata iz 1999. godine osposobiće se putem prekvalifikacije za obavljanje deficitarnih, proizvodnih zanata, starih i umetničkih zanata (između ostalog i za ikonopis i kaliografiju). Nastaviće se sa edukacijom preduzetnika za engleski jezik, vođenje malog biznisa i rad na kompjuterima.

U cilju očuvanja starih zanata i stimulisanja proizvodnje suvenira u sektoru MSP podsticaće se veće uključivanje privatnog sektora u proizvodnju novih suvenira kao originalnih proizvoda narodnog stvaralaštva.

Takođe, nastaviće se sa adaptacijom prostorija u Zanatskom domu kao i sa učešćem na međunarodnim sajmovima zanatstva u Gracu, Parizu, Minhenu i Solunu, i u zemlji - Novi Sad i Beograd. Intenziviraće se saradnja sa preduzetnicima Novog Sada.

Fond za mikrorazvoj u Nišu će u saradnji sa danskom vladom, nastaviti sa mikrokreditnim i grant programima za izbegla lica iz Hrvatske i Bosne, za raseljena lica sa Kosova sa tendencijom proširenja ciljne grupe i na najugroženije slojeve lokalnog stanovništva (nezaposleni i Romi). Tipovi programa su: mali biznis, krediti, stručno osposobljavanje, prekvalifikacija i pružanje bespovratne pomoći najugroženijima.

3.2.6. Trgovina i snabdevanje

Razvoj trgovinske mreže prehrambenih objekata, odvijaće se otvaranjem malih, porodičnih radnji, ali sve više i izgradnjom tržnih centara na malo, veleprodajnih objekata i transformacijom pijačne delatnosti.

JP Direkcija za izgradnju grada Niša će inovirati katalog lokacija za mega markete, ali je radi privlačenja stranih investicija, neophodno raditi i dalje na promociji ovih lokacija.

Razmotriće se mogućnost izgradnje adekvatnog prostora za organizovanje sajamskih manifestacija shodno opredeljenju grada da Niš postane sajamski grad.

U cilju poboljšanja poslovanja trgovačkih kvartova u Nišu, organizovanje i finansiranje istih biće zasnovano po ugledu na prvu zonu unapređenog poslovanja "Niška varoš". Uspostavljanjem saradnje između javnog i privatnog sektora i "Građevinar" D.O.O. Niš, rešiće se pitanje obezbeđenja sredstava za nastavak izgradnje TPC "Srbija" u okviru ove zone.

JKP "Tržnica" Niš će započeti proces transformacije i reinžinjeringa pijaca, pre svega zelenih pijaca, tako da će vodeću ulogu u snabdevanju građana osnovnim životnim namirnicama, umesto pijaca u klasičnom obliku preuzeti specijalizovani tržni centri.

Problem snabdevanja velikog broja građana novoizgrađenih delova grada osnovnim životnim namirnicama rešavaće se izgradnjom tržnih centara za prodaju na malo - izgradnjom pokrivene pijace u Duvaništu u sklopu tržnog centra i u naselju Ledena Stena, pri čemu izgradnja ovih pijaca zavisi od mogućnosti uspostavljanja javno - privatnih partnerskih odnosa.

Poseban značaj i funkciju imaće izgradnja pijace na veliko - veletržnice (kvantaška pijaca, nova auto pijaca, prodajno - servisni centar za poljoprivrednu proizvodnju i mehanizaciju, carinsko-špediterski centar, itd.), čija se izgradnja predviđa na lokaciji KO Donje Međurovo, na 6 hektara. Imajući u vidu atraktivnost lokacije i mogućnosti proizvodnje zdrave hrane, moguće je organizovati savremenu berzu poljoprivrednih proizvoda, koja bi bila spona između poljoprivrednih proizvođača i potreba i zahteva tržišta, a sve u cilju unapređenja i razvoja poljoprivrede. Takođe, postoji mogućnost izgradnje adekvatnog prostora za organizovanje specijalizovanih sajamskih manifestacija (sajam poljoprivrede, stočarstva, vinogradarstva, voćarstva...) i afirmaciju okoline i grada kao značajnog privrednog centra. Imajući u vidu veliku vrednost zemljišta i potrebne infrastukture, izgradnja nove veletržnice, može se realizovati uz aktivno učešće grada i zainteresovanih partnera.

Bolje snabdevanje građana i turista u Niškoj Banji neophodno je u cilju obogaćivanja turističke ponude. Sagledaće se mogućnosti za izgradnju mega marketa u Opštini Niška Banja u zavisnosti od interesovanja investitora.

Otpočeće se sa legalizacijom buvljaka i robnih pijaca i registracijom delatnosti kod nadležne gradske uprave, nakon čega bi usledilo uvođenje fiskalnih kasa, radi evidentiranja prometa i smanjenja sive ekonomije.

Pored sredstava namenjenih za skladišninu, fumigaciju i evaporaciju namenjenih za potrebe robnih rezervi u 2005. god., u budžetu grada su planirana i sredstva za nabavku mazuta po Srednjoročnom programu za robne rezerve za period 2003 - 2007. god. Planira se i nabavka mazuta i dizel goriva od sredstava koja će se obezbediti prodajom robe, koju korisnici pozajmica vrate.

Rekonstrukcija benzinskih stanica kao i nastavak širenja maloprodajne mreže, izgradnjom novih benzinskih stanica na lokacijama predviđenim od strane JP Direkcija za izgradnju grada Niša i u zavisnosti od investitora, biće u funkciji poboljšanja snabdevanja potrošača naftnim derivatima. Osavremenjavanje ponude će se kretati u pravcu otvaranja novih salona automobila, servisa za održavanje i pranje vozila, ekoloških tipova goriva, pumpe na auto-gas i dr.

NIS "Energogas" Beograd, Sektor Niš za promet tečnog naftnog gasa-TNG, će raditi na sanaciji objekata porušenih u NATO agresiji, a najvažniji su autopretakalište za pogon automobila na tečni gas i dva rezervoara.

NIS "Jugopetrol" će završiti izgradnju magacina masti, maziva, ulja i robe široke potrošnje u okviru kompleksa "Jugopetrola". U sklopu magacina će biti i laboratorija za ispitivanje kvaliteta naftnih derivata (tečnih goriva) za potrebe ovog dela Srbije.

3.2.7. Turizam i ugostiteljstvo

Dinamičan razvoj turizma i ugostiteljstva s obzirom na njegov neposredno-posredan uticaj na druge privredne delatnosti može znatno doprineti ukupnom razvoju grada.

Osnovne aktivnosti bržeg razvoja biće usmerene ka:

- povećanju turističkog prometa;

- boljoj iskorišćenosti postojećih kapaciteta uz poboljšanje kvaliteta i obogaćivanje novim sadržajima turističko-ugostiteljskih usluga i ponuda;

- boljem pozicioniranju grada Niša i Niške Banje kao poželjne turističke destinacije u Srbiji i širem regionu uz organizovanu i osmišljenu marketinšku aktivnost i prezentaciju turističke ponude;

- nastavku procesa privatizacije preduzeća iz ove oblasti čime bi se stvorila mogućnost angažovanja dodatnog i neophodnog kapitala kao uslova za dinamičniji razvoj i nove investicije;

- sagledavanju mogućnosti i stvaranju uslova za razvoj seoskog i izletničkog turizma.

Realizujući svoje razvojne programe turističko-ugostiteljska preduzeća i TON će dati svoj doprinos ukupnom razvoju ove oblasti.

Turistička organizacija Niša je u svom razvojnom programu definisala aktivnosti na promovisanju turističke ponude grada Niša i Niške Banje preko turističko-propagandnog materijala; prezentaciji turističke ponude grada na turističkim manifestacijama i sajmovima u zemlji i inostranstvu, organizovanju manifestacija kulturno-turističkog sadržaja u funkciji obogaćivanja turističke ponude; uspostavljanju novih turističko-informativnih centara u kojima bi se pružale informacije turistima, vršile određene turističke usluge, distribuirao propagandni materijal i suveniri i pružale usluge vodiča. Posebna aktivnost biće usmerena na pokretanju inicijative i početak realizacije nekoliko projekata (sadržanih u programu) kojima bi se obogatila turistička ponuda i dao doprinos ukupnom razvoju turizma grada.

Preduzeće "SRBIJA TURIST" će tokom 2005. godine svoju razvojnu politiku usmeriti na povećanje iskorišćenosti postojećih kapaciteta do nivoa rentabilnog poslovanja. poboljšanjem smeštajnih i ugostiteljskih usluga. Investicije će biti usmerene u rekonstrukciju hotela "Niš" kako bi se stvorili uslovi za kategoriju manjeg hotela sa četiri zvezdice. Takođe, nastaviće se sa uređenjem hotela "Ambasador".

Nastaviće se aktivnosti na realizaciji projekta "Ženeva" u Niškoj Banji, koje su već otpočele pristupanjem izrade Plana detaljne regulacije. Planom se obezbeđuju uslovi za izgradnju sportsko-rekreativnog centra sa sportskim sadržajima, kampom, hotelskim i ugostiteljskim kapacitetima, gradskom plažom, veslačkom stazom, terenima za sportski ribolov. Realizacijom ovog projekta značajno će se obogatiti sportsko-turistički sadržaj grada Niša a posebno Niške Banje.

3.2.8. Zapošljavanje

Vođenjem aktivne investicione i razvojne politike, jačanjem konkurentnosti domaće privrede, legalizacijom tokova sive ekonomije i aktivnim i pasivnim merama Nacionalne službe za zapošljavanje, stvaraće se mogućnosti za veće zapošljavanje i smanjivanje nezaposlenosti.

Razvoj malih i srednjih preduzeća biće osnovni izvor zapošljavanja i otvaranja novih radnih mesta. Veliku ulogu u tome imaće gradska sredstva od privatizacije i Nacionalna služba za zapošljavanje koja će neposredno da radi sa licima koja aktivno traže zaposlenje i sa poslodavcima koji nastoje da otpočnu sopstveni posao, realizacijom projekta "Promocija zapošljavanja", čiji su finansijeri Svetska banka i Republika Srbija.

U okviru ovog projekta otvoriće se kancelarije za kreiranje programa ponovnog zapošljavanja u Nacionalnoj službi za zapošljavanje-Filijala Niš, NITEX-u, EI i MIN-u, organizovati sajmovi za zapošljavanje i job klubovi u cilju sticanja veština za traženje posla a u okviru pružanja podrške razvoju preduzetništva biznis savetovanja za otvaranje preduzeća, inkubator centri udruživanja preduzetnika itd.

Nastaviće se akcija grada i Nacionalne službe za zapošljavanje zapošljavanja visokoškolaca pripravnika, uz beneficije za poslodavce i zapošljavanje prekvalifikovanih nezaposlenih radnika u okviru projekta "Lepša Srbija" i realizacija projekta "Inkubator centar", kao zajedničkog projekta grada Niša i Ministarstva inostranih poslova Norveške.

Nacionalna služba za zapošljavanje će za potrebe tržišta organizovati i delimično ili potpuno finansirati programe prekvalifikacije, obrazovanja i sticanja novih znanja i kvalifikacija nezaposlenih, i ekonomskog i tehnološkog viška radnika.

Za podsticanje zapošljavanja socijalno ugroženih kategorija (nezaposleni preko 45 i 50 godina starosti) sprovodiće se programi samozapošljavanja uz korišćenje pogodnosti za poslodavce.

IV PROGRAM RAZVOJA DRUŠTVENIH DELATNOSTI

4.1. Obrazovanje i naučno-istraživački rad

Reforma svih nivoa našeg obrazovnog sistema u cilju postizanja njegove kompatibilnosti sa evropskim sistemom obrazovanja, obrazovanje za rad u skladu sa potrebama tržišta, biće osnovni ciljevi u oblasti obrazovanja.

Zbog toga će se uvoditi novi programi i profili obrazovanja uz opremanje savremenim učilima graditi novi školski prostor i sanirati postojeći objekti.

Nastaviće se izgradnja novih škola u Pasi Poljani, Popovcu i Brzom Brodu a završiće se sanacija školskog objekta u naselju Milka Protić (OŠ "Bubanjski heroji") uz dogradnju dve učionice i mini fiskulturne sale.

Investiciono-tehničko održavanje zgrada osnovnih i srednjih škola vršiće se u skladu sa utvrđenim programom i hitnim intervencijama.

Završiće se izgradnja zgrade Regionalnog centra za edukaciju zaposlenih u prosveti i sanacija i opremanje Građevinske škole "Neimar", Mašinske škole, ETŠ "Mija Stanimirović" i Prehrambeno-hemijske škole savremenim učilima i računarima, sredstvima Evropske agencije za rekonstrukciju, u sklopu projekta reforme srednjeg obrazovanja.

Grad Niš će, preko Fonda za talentovane učenike i studente stipendirati školovanje 42 učenika i 131 studenta.

Fakulteti Univerziteta u Nišu će posebnu pažnju posvetiti podizanju kvaliteta studija, povećanju efikasnosti studiranja i postizanju kompatibilnosti sa evropskim univerzitetima.

Nosilac naučno-istraživačkog rada na fakultetima biće instituti preko kojih su u ovu vrstu rada uključeni svi nastavnici, saradnici i jedan broj studenata. Ove godine radiće se projekti iz oblasti osnovnih, strateških i primenjenih naučnih istraživanja koje finansira Ministarstvo za nauku i životnu sredinu, za potrebe naručilaca i iz oblasti međunarodne saradnje.

Međunarodna saradnja fakulteta i Univerziteta u Nišu biće usmerena na naučno-nastavnu i naučno-istraživačku oblast i u okviru toga ka najvišim standardima, povezivanju sa visoko rangiranim univerzitetima u svetu i većem uključivanju u rad na međunarodnim projektima.

U cilju pružanja povoljnih uslova za rad naučno-istraživačkog kadra i sprečavanja njihovog odliva, u sklopu Naučno-tehnološkog parka "Nikola Tesla", uradiće se plan stambeno-poslovnog bloka Tesla za još 11 objekata i pristupiti rešavanju statusa kasarne "Stevan Sinđelić".

4.2. Kultura i spomenici kulture

Podsticanje svih oblika stvaralaštva, uvećanje fondova, opremanje savremenom opremom, obezbeđivanje i adaptacija prostora za rad i prezentaciju dela biće osnovni pravci razvoja u ovoj oblasti.

Sredstvima budžeta grada i donatora završiće se rekonstrukcija i adaptacija izložbene sale Muzeja u Ulici Nikole Pašića, zgrade Istorijskog arhiva, Niškog kulturnog centra u Ulici Stanoja Bunuševca i zgrade Sinagoge.

Pored toga saniraće se sledeći objekti: depo u Logoru na Crvenom Krstu, prodavnica Muzeja u Tvrđavi i zgrada Muzeja u arheološkom parku Medijana.

U skladu sa materijalnim mogućnostima institucije u kulturi će se opremati neophodnom savremenom opremom i pristupiti rešavanju nedostajućeg prostora u Narodnoj biblioteci i Galeriji savremene likovne umetnosti.

Nastaviće se arheološki radovi na lokalitetu Medijana i Tvrđava i izgradnja Hrama svetog cara Konstantina i carice Jelene.

Izvršiće se adaptacija Kraljeve vile u Niškoj Banji za potrebe Opštine Niška Banja.

4.3. Informisanje

U narednom periodu, lokalna vlast će raditi na boljem informisanju građana o njihovim pravima i dužnostima, na podizanju njihove zainteresovanosti za učešće u javnom životu, na stimulaciji učešća građana u različitim formama lokalne samouprave kao i na profiliranju i zaštiti njihovog većeg uticaja na lokalnu politiku.

U tom cilju oblast informisanja karakterisaće objektivno, tačno i pravovremeno informisanje, maksimalno oslobođeno političkog uticaja, odnosno slobodno novinarstvo u interesu građana, sa strogom primenom kodeksa profesije. Podsticaće se povećanje profesionalnih dometa, razvoj istraživačkog novinarstva i svojinska transformacija lokalnih medija, štampanog "Narodne novine" i elektronskog medija "Niška televizija".

U "NTV"-u orijentacija će biti usmerena ka usklađivanju rada ove televizije sa tehničkim standardima, emisionim sistemima i prenosnim vezama koje zahtevaju zakoni iz ove oblasti, kako bi "NTV" dobila frekvenciju, dozvolu za rad i konkurisala za regionalnu TV kuću.

JP "Narodne novine" će modernizovati svoj rad nabavkom kompjutera, telefonske centrale, video bima, klima uređaja i putničkog vozila.

4.4. Sport

U ovoj oblasti će primarno mesto zauzimati masovni obuhvat omladine, razvoj školskog sporta i masovnije rekreativno bavljenje sportom odraslih, pri čemu će se i dalje ulagati sredstva u pojedinačne i ekipne sportske grane svih nivoa takmičenja i proširenje kapaciteta (prostornog).

Sredstvima budžeta grada i privatnih investitora ove godine će biti završena izgradnja sportske hale u OŠ "Miroslav Antić", sportskih terena u Spomen parku "Bubanj", započeti radovi na izgradnji mini sportskog centra u dvorištu OŠ "Sveti Sava" (šest teniskih terena, zatvoreni bazen, teren za male sportove, sala za korektivnu gimnastiku i sportski dispanzer) i započeta izgradnja novog stadiona u Čairu, ukoliko se pojave zainteresovani investitori.

Sportski centar "Čair" će svoju delatnost usmeriti ka boljem korišćenju raspoloživih kapaciteta, pružanju kvalitetnijih i proširenih usluga, višem stepenu zadovoljenja zahteva korisnika usluga i ostvarenju većeg sopstvenog prihoda.

Nastaviće se akcije grada i Planinarskog saveza "Svi u prirodu" i "Svi na sneg".

4.5. Zdravstvo

Reforma zdravstvenog sistema treba da omogući ostvarivanje ciljeva utvrđene zdravstvene politike koji se odnose na očuvanje i unapređenje zdravstvenog stanja stanovništva i jačanje zdravstvenog potencijala nacije, pravičan i jednak pristup zdravstvenoj zaštiti svim građanima, održivost zdravstvenog sistema, postavljanje pacijenta u centar zdravstvene zaštite, poboljšanje funkcionisanja, efikasnosti i kvaliteta.

Ostvarenje ovih ciljeva obezbediće se novim zakonskim propisima kroz redefinisanje zdravstvene zaštite zdravstvene delatnosti i zdravstvenog osiguranja, decentralizaciju i privatizaciju.

Unapređenje zdravstvene zaštite obezbediće ustanove u saradnji sa Republikom i lokalnom zajednicom kroz sledeće aktivnosti:

- uvođenje novih programa zdravstvene zaštite,

- izgradnju, sanaciju, adaptaciju ili rekonstrukciju zdravstvenih objekata,

- nabavku novih i servisiranje postojećih medicinskih aparata i opreme,

- racionalizaciju potrošnje,

- uvođenje mehanizma kontrole troškova i kvaliteta zdravstvenih usluga,

- bolju snabdevenost lekovima i medicinskim preparatima,

- porast zarada zdravstvenih radnika,

- stručno usavršavanje medicinskog kadra u skladu sa savremenim programima,

- uvođenje i razvijanje informacionog sistema,

- uključivanje privatnog sektora i dr.

Institut za zaštitu zdravlja Niš, kao referentna ustanova primarne zdravstvene zaštite, sa tradicijom dužom od 100 godina unapređivaće preventivne i kurativne oblike zdravstvene zaštite i poslove iz oblasti zaštite životne sredine.

Budući da je rekonstrukcija i sanacija krova i fasade objekta Pasterovog zavoda zgrade pod zaštitom države, neophodna Institut će pokrenuti aktivnosti za obezbeđenje potrebnih finansijskih sredstava.

Dom zdravlja Niš preduzimaće sledeće aktivnosti nastavak realizacije pilot programa izabranog lekara, uvođenje centralne klimatizacije i modernizaciju postojeće telefonske centrale za centralni objekat, opremanje zdravstvene stanice u Duvaništu, za "Delijski Vis" i "Branko Bjegović", rekonstrukciju za "Mramor", "Boris Kidrič", otvaranje punkta Kućnog lečenja u m.z. "Mediana".

Zavod za hitnu medicinsku pomoć, kao prioritet. planira realizaciju novih programa (vazdušni sanitetski transport - "air ambulance", "krizni menadžment"', rana defibrilacija), investicije vezane za obnovu voznog parka renoviranje svih podstanica i rešenje podstanice u Niškoj Banji, projektovanje i izgradnju kose rampe na glavnom ulazu, adaptaciju dela postojećeg prostora. klimatizaciju zgrade i aktivnosti vezane za transformaciju ZHMP u Urgentni centar.

U skladu sa "Nacionalnom strategijom javnog zdravlja mladih", koja promoviše zdravlje kao osnovnu životnu i nacionalnu vrednost Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata će posvetiti posebnu pažnju očuvanju mentalnog zdravlja; zaštiti i prevenciji od HIV-a i AIDS-a i polno prenosivih infekcija, očuvanju i unapređenju reproduktivnog zdravlja, zaštiti od bolesti zavisnosti i afirmaciji zdravog načina života studenata i mladih. Ukoliko se obezbede potrebna finansijska sredstva, izvršiće se nadgradnja i sanacija ravnog krova (potrebna dokumentacija je upućena nadležnom Ministarstvu) i time dobiti novi prostor, nabaviti medicinska i ostala oprema i izvršiti prijem kadrova za formiranje higijensko-epidemiološke službe i savetovališta za prevenciju HIV-a, AIDS-a, i PPI (polno prenosivih infekcija).

Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika Niš, kao jedan od nosilaca primarne zdravstvene zaštite, pre svega radno aktivnog stanovništva, za poboljšanje preventivne delatnosti u 2005. godini planira: modernizaciju postojeće toksikološke laboratorije; modernizaciju laboratorije za radiološku zaštitu opremanjem tzv. mobilne laboratorije za brzu detekciju radioaktivnosti u namirnicama i prehrambenim artiklima, modernizaciju kabineta u službi za ocenu radne sposobnosti.

Zavod za plućne bolesti nastaviće aktivnosti za obezbeđenje potrebnih sredstava kako bi prioritetne investicije planirane za 2004. godinu realizovao u narednoj godini (rentgen aparat, jedno putničko sanitetsko vozilo, računari, sanacija i adaptacija podrumskih prostorija).

Klinički centar Niš realizovaće program investicionih ulaganja i tekućeg održavanja.

Deb Klinike za onkologiju (zračna terapija) biće smešten u adaptiranom prostoru pored Urgentnog centra.

Medicinski fakultet u Nišu će učestvovati u finansiranju izgradnje i opremanja novog Kliničkog centra u Nišu, koji će biti od ogromnog značaja za stanovnike Niša i regiona i biti nastavna baza fakulteta u kojoj će se obučavati i studenti sa novih Odseka za farmaciju i Visoke medicinske škole.

Apotekarska ustanova Niš nastojaće da održi snabdevenost lekovima i ostalim medicinskim sredstvima na nivou iz 2004. godine, kao najbolje u poslednjih 10 godina, završi povezivanje svih apoteka u jedinstven informacioni sistem, renovira najmanje tri apoteke u gradu i uvede sistem kvaliteta.

Vojna bolnica Niš planira investicije kojima će biti obuhvaćeni: izgradnja ograde oko kompleksa, uređenje zelenih površina u krugu bolnice i van, izgradnja uređenog parking prostora za 100 motornih vozila izvan kruga i za 300 motornih vozila u krugu bolnice, asfaltiranje putnih staza i njihovo označavanje vertikalnom i horizontalnom signalizacijom i postavljanje svetlosne signalizacije na raskrsnici ispred Vojne bolnice. Obim i vrednost ovih radova biće usklađeni sa budžetom VSCG u 2005. godini. S obzirom da je prostorno planiranje uređenja kompleksa Vojne bolnice Niš od značaja za grad Niš u ostvarivanju ovih zadataka biće potrebna saradnja sa gradom u delu planiranja i sufinansiranja.

Inicijativu za objedinjavanje prostora Vojne bolnice, novog Kliničkog centra i Gradske bolnice u celovit bolnički kompleks razmatraće nadležne institucije.

U funkciji humanijeg tretmana pacijenata i smanjenja troškova bolničkog lečenja nastaviće se organizovanje i razvijanje supstituta bolničkog lečenja kao što su lečenje u dnevnim bolnicama i kućna nega i lečenje. Specijalna psihijatrijska bolnica u G. Toponici će nastaviti aktivnosti za:

- formiranje službe za posthospitalni tretman i patronažu kako bi pacijenti imali potrebnu zdravstvenu zaštitu u sredini u kojoj žive van postojećih psihijatrijskih ustanova,

- otvaranje "hostela" socijalno medicinske ustanove novog tipa za hronične psihijatrijske bolesnike.

Lokalna zajednica će u saradnji sa zdravstvenim ustanovama, pre svega sa Institutom za zdravstvenu zaštitu. pratiti zdravstveno stanje građana i predlagati i preduzimati potrebne mere zdravstvene zaštite ali i donositi i sprovoditi programe za očuvanje zdrave životne sredine.

4.6. Društvena briga o deci

U sklopu ukupnih promena u društvu na bazi modernizovanog zakonodavstva. (pre svega Zakona o porodici koji će biti donet u 2005. godini) položaj dece i porodice sa decom biće sagledan na nov način. Stimulisaće se rađanje dece i kvalitetnije zadovoljavanje potreba dece i roditelja, srazmerno materijalnim mogućnostima Republike i grada.

U procesu tranzicije i privatizacije, u uslovima visoke nezaposlenosti, skromnih zarada i niskog nivoa društvenog i ličnog, porodičnog standarda, dečiji dodatak i oblici finansijske pomoći porodici sa više dece pozitivno će uticati na materijalni položaj, podsticaće rađanje i omogućiće pravilan psihofizički razvoj dece.

Osnovne aktivnosti na nivou Republike biće usmerene ka praćenju i pojednostavljivanju postupka ostvarivanja prava iz dečije zaštite i obezbeđenju redovnosti isplata.

Grad Niš će, u skladu sa svojim materijalnim mogućnostima nastaviti da pruža finansijsku pomoć porodici sa decom (bebi paket , pravo na jednokratnu novčanu pomoć za prvorođeno dete; pravo na mesečnu novčanu pomoć porodici sa duplim blizancima, trojkama i četvorkama kao i pravo na besplatan boravak u predškolskim ustanovama, besplatnu užinu i besplatan rekreativan odmor u dečijim odmaralištima).

Ustanova "Pčelica" će stvarati uslove za kvalitetniji boravak dece u dečijim ustanovama, veći obuhvat dece nekim od oblika vaspitno-obrazovnog rada, proširenje mreže vrtića.

Veće investicione aktivnosti biće izgradnja novih vrtića u Niškoj Banji i Pasi Poljani i sanacija i rekonstrukcija postojećih ("Lane" i dr.).

Dečiji   kulturno-obrazovni   i rekreativni centar Niš planira uvođenje novih oblika rada (Odseka za violinu, formiranje dečijeg orkestra harmonika i dečijeg hora), osavremenjavanje sadržaja igraonice, organizovanje novih dečijih manifestacija (dečiji horski susreti, dečiji festival orkestara).

Programom ove ustanove predviđene su sledeće investicione aktivnosti:

- nadgradnja objekta Dečijeg centra u Čairu,

- sređivanje dva paviljona, hotelsko-restoranskog dela, njihovo povezivanje toplim hodnicima, izgradnja fiskulturne sale, pešačkih i biciklističkih staza u Divljani.

4.7. Socijalna zaštita

Reforma sistema socijalne pomoći biće usmerena u pravcu kvalitetnije procene potreba pojedinih kategorija stanovništva, preispitivanja pojedinih prava u sistemu socijalne zaštite i racionalizacije mreže socijalnih ustanova. Decentralizacija ovog sektora omogućiće, kroz afirmaciju lokalnih partnera, da se odgovornost za zbrinjavanje ljudi u stanju socijalne potrebe rasporedi na sve segmente društva a da država i dalje ostane centralni nivo kreiranja i finansiranja socijalne zaštite.

Iz budžeta Srbije obezbeđivaće se sredstva za jedinstven nivo socijalne zaštite u Republici i za postupno usklađivanje našeg sistema sa sistemom socijalne zaštite EU.

Realizovaće se programi Ministarstva za rad, zapošljavanje i socijalna pitanja:

- Strategija za smanjenje siromaštva,

- hraniteljske porodice i porodični smeštaj dece bez roditeljskog staranja itd.

Iz budžeta grada izdvajaće se sredstva za unapređenje socijalne zaštite lokalnog stanovništva finansiranjem dodatnih oblika socijalne zaštite i to:

- delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga,

- jednokratna novčana pomoć, subvencije u javnom gradskom prevozu,

- organizovano pripremanje i dopremanje hrane starim i iznemoglim licima,

- boračko-invalidska zaštita,

- rad Narodne kuhinje zajedno sa Gradskom organizacijom Crvenog krsta.

Narodna kuhinja će nastaviti rad u 2005. godini u organizaciji Gradske organizacije Crvenog krsta kao izvršnog partnera, grada kao sufinansijera i norveškog Crvenog krsta kao donatora. Ovim projektom biće obuhvaćeno 2000 korisnika što je manje od stvarnih potreba kao i od broja korisnika u 2004. godini.

Lokalna zajednica će nastaviti aktivnosti sa UN Habitat na realizaciji programa javnog, rentalnog i socijalnog stanovanja putem kojeg će rešavati stambene potrebe izbeglica i socijalno ugroženog lokalnog stanovništva.

Centar za socijalni rad "Sveti Sava" pratiće stanje ugroženosti stanovništva i preduzimati aktivne mere pomoći.

Najavljeno donošenje novog zakona o porodici, kao i već usvojeni Zakon o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana usloviće promenu unutrašnje organizacije Centra i uvođenje novih oblika rada:

- Centar za posredovanje za maloletne prestupnike, mlađe od 14 godina, prihvatilišta i prihvatne stanice koje će od 1. januara 2005. godine finansirati budžet grada.

Dom za decu i omladinu "Duško Radović", u skladu sa novom politikom u ovoj oblasti, proširivaće svoju delatnost osnivanjem prihvatnog centra, lokalnog i regionalnog značaja, sa tri radne jedinice i to:

- već postojeća prihvatna stanica za decu u skitnji i decu koja su zlostavljana uzrasta od 7 do 17 godina (kapacitet bi se proširio sa 10 na 15-oro dece zbog iskazanih potreba),

- prihvatilište za maltretirane majke sa decom (za 10 do 15 korisnika) i

- kuća na pola puta koja bi štićenicima Doma (10 do 12 korisnika) koji su u fazi otpusta i bez rešenog socio-ekomomskog statusa pružala usluge produženog boravka i posredovala u rešavanju stambenog pitanja i zapošljavanja i tako pomogla u njihovom osamostaljivanju.

Za decu smeštenu u ovom Domu biće i potrebno obezbediti sredstva za nabavku mašine za kartonažu, jednog kombi vozila i sportskih rekvizita.

Ukoliko se steknu uslovi Dom će obezbediti prostor i stručni kadar, Grad finansirati opremanje a Centar za socijalni rad pružati stručnu pomoć za dnevni boravak dece iz porodica korisnika materijalnog obezbeđenja kao i za produženi boravak dece sa posebnim potrebama.

U skladu sa principima reforme sistema socijalne zaštite i sa prioritetnim potrebama identifikovanim u lokalnoj zajednici Gerontološki centar će širiti i unapređivati otvorene oblike zaštite i obezbeđivati veću dostupnost. Pored povećanja broja korisnika usluga ishrane (za još 55 novih korisnika) i održavanja dosadašnjih oblika, Centar će realizovati uz finansijsku pomoć grada, programe koji nisu zaživeli u 2004. godini i to:

- pomoć u kući (obuhvata ličnu higijenu, čišćenje kuće, nabavku namirnica ili ogreva, plaćanje računa i sl ).

- servisne usluge u stanu (majstor u kući).

Za ove vidove socijalne zaštite i za otvaranje dva gerontološka kluba koji će pružati podršku starim licima dok su članovi njihovih porodica na poslu biće neophodno obezbediti sredstva i uposliti nove radnike.

Ustanova za dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju "Mara" sprovodiće aktivnosti za trajno rešavanje svog smeštaja.

U oblasti socijalne zaštite tokom 2005 godine vršiće se objedinjavanje svih raspoloživih resursa na nivou lokalne zajednice u funkciji pravovremenog, efikasnog i adekvatnog rešavanja socijalnih pojava.

4.8. Zaštita i unapređivanje životne sredine

U oblasti zaštite i unapređivanja životne sredine primarna aktivnost tokom 2005. godine biće implementacija normativnih rešenja iz seta zakona i to o proceni uticaće na životnu sredinu (EIA), strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu (SEA) integrisanoj prevenciji i kontroli zagađivanja (IPPC) kao i prisutnu informacijama od značaja za životnu sredinu.

Novo zakonodavstvo sa primarnim i sekundarnim propisima o životnoj sredini biće u skladu sa zakonodavstvom i zahtevima EU. Uvešće nove oblike korišćenja resursa nove modele investiranja i procesa odlučivanja tehnološki razvoj, institucionalne promene i obezbediti zaštitu životne sredine i razvoj uz zadovoljavanje ekoloških standarda i principa održivog razvoja.

Grad Niš i opštine stvaraće pretpostavke za:

- realizaciju LEAP-a, prema utvrđenoj dinamici,

- primenu pojedinačnih programa za održivi razvoj (Program energetske efikasnosti),

- stvaranje baze podataka o ekološkim zagađivačima grada,

- rešavanje većih ekoloških problema u gradu (deponija i upravljanje otpadom karantin i azil za pse, otpadne vode, individualne kotlarnice i dr.),

- permanentnu kontrolu kvaliteta vode, vazduha, zemljišta i životnih namirnica i uvođenje monitoring sistema,

- sistematsko merenje buke,

- realizaciju programa dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije i

- zaštitu prirodnih dobara.

Radi identifikovanja prioritetnih problema i definisanja pravaca zaštite i unapređenja životne sredine ostvariće se uključivanje i uvažavanje naučne i stručne javnosti, partnerstvo između vlasti, javnog i privatnog sektora i ekološka edukacija.

Zaštita prirodnih dobara (Cerjanska pećina, Suva planina), kao značajnog ali nedovoljnog iskorišćenog resursa grada, ostvarivaće se putem normativno-pravnog regulisanja kao i putem pokretanja inicijativa za njihovu valorizaciju kod nadležnih republičkih organa.