PROGRAM
FONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE ZA 2005. GODINU

("Sl. glasnik RS", br. 25/2005, 32/2005 i 82/2005)

 

I OSNOVNI CILJEVI

Aktivnost Fonda za razvoj Republike Srbije u 2005. godini biće usmerena na dugoročno i kratkoročno kreditiranje izvozno orjentisanih i profitabilnih programa i projekata, koji će biti u funkciji razvoja Srbije.

Fond za razvoj Republike Srbije će naročito usmeriti svoju aktivnost na ostvarenje sledećih ciljeva:

- podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja Republike;

- kreditiranje malih i srednjih preduzeća;

- podsticanje izvozno orijentisanih programa;

- podsticanje proizvodne i uslužne delatnosti malih preduzetnika i samostalnih radnji.

II KORIŠĆENJE KREDITA

Pravo na korišćenje ovih sredstava imaće investitori na području Republike Srbije i to:

- pravna lica, posebno mala i srednja preduzeća u privatnom vlasništvu;

- akcionarska društva, sa većinskim privatnim vlasništvom;

- akcionarska društva sa većinskim vlasništvom domaćih pravnih ili fizičkih lica i društva sa ograničenom odgovornošću;

- novoprivatizovana preduzeća samo za ulaganja u osnovna sredstva;

- pravna lica - izvoznici;

- samostalne zanatske radnje i preduzetnici sa proizvodnom i uslužnom orjentacijom i stari zanati.

Krediti Fonda se ne mogu koristiti za:

- programe primarne poljoprivredne proizvodnje;

- programe iz oblasti trgovine;

- kreditiranje infrastrukture;

- programe čija predračunska vrednost ulaganja prelazi 250.000.000,00 dinara;

- programe čiji su instalirani kapaciteti predimenzionirani.

2.1. Podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja Republike

Razvoj nedovoljno razvijenih područja i mešovito nacionalnih sredina, kao i regionalni razvoj, vršiće se kroz:

- kreditiranje osnivanja, početka poslovanja i razvoja malih i srednjih preduzeća i samostalnih radnji;

- kreditiranje novih programa, u rekonstrukciju, modernizaciju malih i srednjih preduzeća i trajna obrtna sredstva.

Prioritet u korišćenju sredstava imaju:

- investicioni programi iz oblasti industrije, prerađivački kapaciteti iz oblasti poljoprivrede i usluge;

- programi koji se realizuju na području opština čiji korigovani narodni dohodak po stanovniku ne prelazi 50% proseka Republike Srbije, u poslednjoj godini za koju postoje statistički podaci, kao i devastirana područja Republike Srbije;

- programi koji obezbeđuju veći nivo projektovane rentabilnosti, odnosno veće ekonomske efekte po jedinici uloženih sredstava i brži povraćaj uloženih sredstava;

- programi koji obezbeđuju otvaranje novih radnih mesta i veće neto devizne efekte;

- programi koji ne zahtevaju nova ulaganja u izgradnju građevinskih objekata;

- programi podsticanja razvoja banjskog i planinskog turizma, odnosno eko i ruralnog turizma, kao i finansiranje projekata iz oblasti turizma na području E-75;

- programi koji pod ostalim jednakim uslovima imaju veće učešće sopstvenih sredstava i učešće drugih izvora u strukturi finansiranja u odnosu na sredstva Fonda.

Prednost u korišćenju kredita, u slučaju istih ekonomskih pokazatelja, imaće programi koji se realizuju na nedovoljno razvijenim i devastiranim područjima, u skladu sa Odlukom o određivanju devastiranih područja (opština) Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 63/2004).

Prednost u kreditiranju imaće preduzeća koja nisu koristila kredite u prethodnom periodu.

2.2. Kreditiranje malih i srednjih preduzeća

Kreditna podrška ovoj grupi preduzeća odobravaće se za sledeće namene:

- ulaganjem u nove programe;

- tehničko-tehnološku modernizaciju;

- ulaganjem u trajna obrtna sredstva radi podsticanja proizvodnje i potpunijeg korišćenja kapaciteta;

- osvajanjem novih tržišta i preorijentacijom na izvozne programe.

Prednost u korišćenju sredstava imaju programi koji obezbeđuju:

- veći nivo projektovane rentabilnosti, odnosno veće ekonomske efekte po jedinici uloženih sredstava i brži povraćaj uloženih sredstava;

- veće sopstveno učešće i učešće drugih izvora u strukturi ulaganja, u odnosu na sredstva Fonda;

- zapošljavanje većeg broja radnika;

- veće izvozne neto efekte.

2.3. Kreditiranje podsticanja zapošljavanja i oživljavanja proizvodnje u gradu Kragujevcu i opštinama Bor i Vranje u 2005. godini

- aktivnost Fonda za razvoj Republike Srbije na području grada Kragujevca i opština Bor i Vranje biće usmerena na dugoročno kreditiranje programa i projekata, koji će biti u funkciji podsticanja zapošljavanja i oživljavanja proizvodnje.

2.4. Podsticanje izvozno orijentisanih programa

Odobravanjem kratkoročnih kredita za finansiranje pripreme proizvodnje namenjene izvozu, na bazi zaključenih ugovora o izvozu.

Prioritet u korišćenju sredstava će imati izvozni programi koji obezbeđuju:

- veći neto devizni priliv po jedinici uloženih kreditnih sredstava.

Krediti za podsticanje izvozno orijentisanih programa obezbediće se iz sopstvenih sredstava i budžeta i kreditne linije Erste bank.

2.5. Podsticanje proizvodne i uslužne delatnosti malih preduzetnika i samostalnih radnji

Odobravanjem kredita za rad, ili proširenje delatnosti samostalnih proizvodnih zanatskih i uslužnih radnji.

Prioritet u korišćenju sredstava imaju mali preduzetnici i samostalne proizvodne i uslužne zanatske radnje, locirane na privredno nedovoljno razvijenom području, koje angažovanjem kreditnih sredstava ostvaruju veći rast godišnjeg prihoda i veći broj novozaposlenih radnika, kao i lica koja su u procesu tranzicionih promena ostala bez posla.

2.6. Podsticanje zapošljavanja odobravanjem mikro kredita

Podsticanje zapošljavanja odobravanjem mikro kredita po Programu zapošljavanja radnika koji su ostali bez posla u procesu tranzicije odobravaće se u skladu sa Programom korišćenja sredstava Fonda za razvoj radi podsticanja regionalnog razvoja po osnovu Zakona o budžeta Republike Srbije, za 2005. godinu.

III KRITERIJUMI ZA OCENU INVESTICIONIH PROGRAMA

3.1. Kreditna sposobnost investitora

Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora vrši se primenom sledećih metoda ocene:

- profitne stabilnosti;

- operativne sposobnosti;

- finansijske stabilnosti;

- pokazatelja likvidnosti;

- tokova gotovine;

- pokazatelja efikasnosti;

- neto obrtnog fonda;

- pokazatelja zaduženosti, i

- prethodnog urednog servisiranja kredita.

Nakon utvrđivanja kreditne sposobnosti investitora vrši se bodovanje projekta na bazi sledećih elemenata:

3.2. Ekonomska ocena projekta

40 bodova

a)

Likvidnost projekta

  8

b)

Opšta stopa prinosa

  8

v)

Neto sadašnja vrednost

  8

g)

Interna stopa rentabilnosti

  8

d)

Vreme povraćaja uloženog kapitala

  8

3.3. Visina ulaganja po radnom mestu

30 bodova

a)

do 5.000 EUR-a u dinarskoj protivvrednosti

30

b)

do 15.000 EUR-a

20

v)

preko 15.000 EUR-a

10

3.4. Nivo razvijenosti opštine na bazi nacionalnog dohotka na kojoj se program realizuje

30 bodova

a)

do 1/3 nivoa razvijenosti

30

b)

od 1/3-50% nivoa razvijenosti

20

v)

od 50%-70% nivoa razvijenosti

10

g)

preko 70% nivoa razvijenosti

  5

3.5. Pri jednakom broju bodova prednost će imati programi čijom se realizacijom ostvaruje veći neto izvozni efekat.

IV SREDSTVA I PLASMANI

Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim programom, potrebna sredstva će se obezbediti iz budžeta Republike Srbije, naplatom anuiteta po dospelim dugoročnim kreditima, naplatom kratkoročnih kredita i prodajom društvenog kapitala.

Finansijski plan za 2005. godinu (plan priliva i odliva sredstava), prikazuje se u narednim tabelama:

4.1. Planirani priliv sredstava

Opis

U dinarima

U evrima

% učešća u strukturi

UKUPNA SREDSTVA

9.450.000.000,00

118.125.000,00

100,0

Sredstva budžeta

1.700.000.000,00

21.250.000,00

18,0

Priliv iz anuiteta po dospelim kreditima

3.750.000.000,00

46.875.000,00

39,7

Naplata kratkoročnih kredita

750.000.000,00

9.375.000,00

7,9

Sredstva od prodaje društvenog kapitala

50.000.000,00

625.000,00

0,5

kreditna linija Erste bank

3.200.000.000,00

40.000.000,00

33,9

 

4.2. Planirani raspored sredstava

Opis

U dinarima

U evrima

% učešća u strukturi

UKUPNI PLASMANI

9.450.000.000,00

118.125.000,00

100,0

Kreditiranje malih i srednjih preduzeća

3.900.000.000,00

48.750.000,00

41,2

Kreditiranje u gradu Kragujevcu i opštinama Bor i Vranje

500.000.000,00

6.250.000,00

5,3

Kreditiranje samostalnih radnji

220.000.000,00

2.750.000,00

2,3

Kreditiranje nezaposlenih fizičkih lica

1.000.000.000,00

12.500.000,00

10,6

Kreditiranje pripreme izvoza

 

 

 

- domaći izvori (sop.sred. i budžet)

520.000.000,00

6.500.000,00

5,5

- kreditna linija Erste bank

3.200.000.000,00

40.000.000,00

33,9

(kreditiranje izvoza)

(2.720.000.000,00)

(34.000.000,00)

(28,8)

(namensko kreditiranje)

(480.000.000,00)

(6.000.000,00)

(5,1)

Finansiranje redovne delat. Fonda

110.000.000,00

1.375.000,00

1,2

- nabavka osnovnih sredstava

3.500.000,00

43.750,00

3,2

- zakup poslovnog prostora i komunalne usluge

18.000.000,00

225.000,00

16,4

- bruto plate zaposlenih i ostale nadoknade

71.300.000,00

891.250,00

64,8

- troškovi poslovanja

17.200.000,00

215.000,00

15,6

Sredstva koja se ostvare prodajom obveznica stare devizne štednje biće usmerena za kreditiranje malih i srednjih preduzeća.

4.3. Izvori kreditiranja

Sredstva za kreditiranja navedenih namena obezbeđuju se iz sledećih izvora:

Namena ulaganja

Potrebna
sredstva

Izvori

Fond

Budžet

Kreditiranje malih i srednjih preduzeća

3.900.000.000,00

3.900.000.000,00

-

Kreditiranje u gradu Kragujevcu i opštinama Bor i Vranje

500.000.000,00

-

500.000.000,00

Kreditiranje SZR

220.000.000,00

220.000.000,00

-

Kreditiranje nezaposlenih fizičkih lica

1.000.000.000,00

-

1.000.000.000,00

Kreditiranje pripreme izvoza

3.720.000.000,00

3.520.000.000,00

200.000.000,00

Finansiranje redovne delatnosti Fonda

110.000.000,00

110.000.000,00

-

UKUPNO:

9.450.000.000,00

7.750.000.000,00

1.700.000.000,00

Finansijskim planom za 2005. godinu definisani su okvirni plasmani na bazi očekivanih priliva u ukupnom iznosu od 5.350.000.000,00 dinara.

Finansijskim planom za 2005. godinu nisu obuhvaćeni komisioni poslovi Fonda i nadležnih ministarstava. Oni će biti obuhvaćeni posebnim programima.

V USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA FONDA

Osnovni model korišćenja sredstava Fonda je na kreditnoj osnovi. Pored toga, zavisno od namene i oblika svojine Fond će koristiti i model ulaganja kapitala na svojinskoj osnovi.

Sredstva Fonda će se odobravati pravnim licima koja su registrovana u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata, osim dela sredstava namenjenih kreditiranju fizičkih lica za samostalne zanatske radnje.

Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita su:

a) za opštine nivoa razvijenosti na bazi nacionalnog dohotka do 1/3 republičkog proseka, kao i za devastirane opštine:

- hipoteka, prvog reda na nepokretnosti u privatnoj svojini, najmanje u dvostrukoj vrednosti odobrenog kredita, sopstvene menice sa avalom poslovne banke, ili garancija poslovne banke;

- ovlašćenja iz Zakona o platnom prometu i solo menice.

b) za opštine nivoa razvijenosti na bazi nacionalnog dohotka preko 1/3 republičkog proseka:

- sopstvene menice sa avalom poslovne banke, ovlašćenja iz Zakona o platnom prometu i solo menice; ili garancija poslovne banke, ovlašćenja iz Zakona o platnom prometu i solo menice.

Uslovi pod kojim će se odobravati krediti zavise od nivoa razvijenosti opštine na bazi dohotka, na kojoj se realizuje investicioni program, i to:

Nivo razvijenosti opština na bazi nacionalnog dohotka

% učešća kredita Fonda u predračunskoj vrednosti invest.

Kamatna stopa na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule

do 1/3 rep. proseka

do 80

1%

od 1/3-50% rep. proseka

do 60

3%

50%-70% rep. proseka

do 50

4%

preko 70% rep. proseka

do 40

5%

Kreditna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do 5 godina i odloženim rokom otplate do jedne godine uz primenu valutne klauzule, što podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u tečaj i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu na dan dospeća.

Krediti za trajna obrtna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do tri godine i odloženim rokom otplate do jedne godine.

U predračunsku vrednost ulaganja prihvataju se samo nova ulaganja, koja se vrše od momenta podnošenja zahteva za kredit.

5.1. Kreditiranje podsticanja zapošljavanja i oživljavanja proizvodnje u gradu Kragujevcu i opštinama Bor i Vranje u 2005. godini

Aktivnost Fonda za razvoj Republike Srbije na području grada Kragujevca i opština Bor i Vranje biće usmerena na dugoročno kreditiranje programa i projekata, koji će biti u funkciji podsticanja zapošljavanja i oživljavanja proizvodnje.

5.1.1. Korišćenje kredita

Pravo na korišćenje ovih sredstava imaće investitori na području Republike Srbije i to:

- privredna društva (u daljem tekstu: privredni subjekti) sa teritorije Republike Srbije koja žele da investiraju na teritoriji grada Kragujevca i opština Bor i Vranje, bez obzira na sedište firme i delatnosti kojom se bave.

Krediti se ne mogu koristiti za:

- programe primarne poljoprivredne proizvodnje;

- programe iz oblasti trgovine;

- kreditiranje infrastrukture.

Podsticanje razvoja grada Kragujevca i opština Bor i Vranje

Podsticanje razvoja grada Kragujevca i opština Bor i Vranje, vršiće se kroz odobravanje investicionih kredita iz oblasti industrije, iz prerađivačkih kapaciteta iz oblasti poljoprivrede, kao i programi iz sektora usluga, i to:

- osnivanje i razvoj malih, srednjih i velikih preduzeća,

- novi programi, rekonstrukcija, modernizacija postojećih preduzeća, kao i trajna obrtna sredstva.

Prioritet u korišćenju sredstava imaće:

- programi koji obezbeđuju otvaranje novih radnih mesta,

- programi koji obezbeđuju veći nivo projektovane rentabilnosti, odnosno veće ekonomske efekte po jedinici uloženih sredstava kao i brži povraćaj uloženih sredstava,

- programi koji obezbeđuju veće neto devizne efekte,

- programi koji pod ostalim jednakim uslovima imaju veće učešće sopstvenih sredstava i učešće drugih izvora u strukturi finansiranja u odnosu na sredstva Fonda.

5.1.2. Kriterijumi za ocenu investicionih programa

a) Otvaranje novih radnih mesta

Broj novih radnih mesta po realizaciji programa, i to pod uslovom da najmanje 70% od ukupnog planiranog broja radnika budu lica koja imaju prijavljeno prebivalište na teritoriji navedenih jedinica lokalne samouprave po ovom programu, i to najmanje tri godine bez prekida, kao i da budu registrovana kao nezaposlena fizička lica kod Nacionalne službe za zapošljavanje na teritoriji navedenog grada, odnosno opština.

Dinamika zapošljavanja planiranog broja radnika biće definisana investicionim programom, ili biznis planom.

b) Skala maksimalne visine kredita u zavisnosti od broja lica koja se planiraju zaposliti

Broj lica koji se planira zaposliti investicionim programom

Visina kredita

do 24

do 15.000.000,00

od 25 do 50

do 25.000.000,00

od 51 do 99

do 35.000.000,00

preko 100

bez ograničenja

Visina kredita opredeljuje se, pored ostalog, i u zavisnosti od ocene biznis plana.

5.1.3. Kreditna sposobnost investitora

Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora vrši se primenom sledećih metoda ocene:

- profitne stabilnosti,

- operativne sposobnosti,

- finansijske stabilnosti,

- pokazatelja likvidnosti,

- tokova gotovine,

- pokazatelja efikasnosti,

- neto obrtnog fonda,

- pokazatelja zaduženosti i

- prethodnog urednog servisiranja kredita.

Nakon utvrđivanja kreditne sposobnosti investitora vrši se bodovanje projekta.

Bodovanje projekata se vrši na bazi sledećih elemenata

Kriterijum

Broj bodova

nova radna mesta

maksimalno 60 bodova

ekonomska ocena projekta

maksimalno 20 bodova

izvozna orijentisanost projekta

maksimalno 20 bodova

Pri jednakom broju bodova prednost će imati programi čijom se realizacijom obezbeđuje otvaranje većeg broja novih radnih mesta.

Rangiranje podnosioca zahteva vršiće se za svaku sednicu Upravnog odbora Fonda.

5.1.4. Sredstva i plasmani

Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim programom, potrebna sredstva će se obezbediti iz budžeta Republike Srbije za 2005. godinu u iznosu od 500.000.000,00 dinara, koja će se prenositi sukcesivno Fondu za razvoj Republike Srbije.

Planirani raspored sredstava

Okvirni raspored raspoloživih sredstava rasporediće se teritorijalno, i to:

- grad Kragujevac - 50% raspoloživih sredstava po kreditnoj liniji,

- opština Bor - 25% raspoloživih sredstava po kreditnoj liniji,

- opština Vranje - 25% raspoloživih sredstava po kreditnoj liniji.

Ukoliko se u nedostatku programa ne iskoriste sredstva na teritoriji jedne od navedenih jedinica lokalne samouprave, ona se mogu preusmeriti za realizaciju programa drugih navedenih jedinica lokalne samouprave po ovom programu, o čemu Upravni odbor Fonda za razvoj Republike Srbije donosi odluku.

Izvori finansiranja

Sredstva za finansiranje navedenih projekata obezbeđuju se iz sledećih izvora:

- budžeta Republike Srbije,

- sredstava Fonda za razvoj Republike Srbije,

- lokalne samouprave (zemljište, infrastruktura i sl.),

- sopstvenih sredstava investitora,

- ostalih izvora.

5.1.5. Uslovi za korišćenje sredstava Fonda

Osnovni model korišćenja sredstava Fonda je na kreditnoj osnovi.

Sredstva će se odobravati pravnim licima koja su registrovana u skladu sa Zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata.

Za obezbeđenje naplate dospelih potraživanja po ugovoru o kreditu, pre njegovog puštanja u tečaj, korisnik kredita je dužan da u korist Fonda za razvoj zasnuje i/ili preda jedan od sledećih instrumenata obezbeđenja i naplate potraživanja:

a)

Hipoteku prvog reda na nepokretnostima u vlasništvu korisnika kredita, ili drugog lica.

Ako se nepokretnost nalazi na teritoriji opštine kod koje nije ustrojen odgovarajući registar sa potpunom evidencijom prava na nepokretnostima, za uspostavljanje hipoteke i upis u intabulacionu knjigu suda, korisnik kredita dostavlja:

- prepis posedovnog lista za određenu nepokretnost sa kopijom plana parcele,

- dokaz o sticanju vlasništva (ugovor o kupoprodaji, ili drugi ugovor overen kod suda, pravnosnažne presude i rešenja i sl.),

- izjavu vlasnika overenu kod suda da druga lica nemaju bilo kakva prava na odnosnoj nepokretnosti, i

- potvrdu suda da u intabulacionom protokolu nepokretnosti nije opterećena hipotekom.

b)

Hipoteku prvog reda na zemljištu u vlasništvu korisnika kredita ili drugog lica, sa zabeležbom prvenstvenog reda upisa prvoredne hipoteke na neuknjiženom objektu (ili na objektu u izgradnji, ili koji će biti izgrađen) na istom zemljištu, sa obavezom vlasnika da predmetni objekat legalizuje, vlasnički uknjiži i upiše hipoteku po zabeležbi u roku od 9 meseci, od dana puštanja kredita u tečaj.

v)

Ručnu zalogu prvog reda preko lizing organizacije na pokretnim stvarima koje su predmet finansiranja po ugovoru o kreditu, zasnovanu na sledeći način:

 

- kao tražilac sredstava prema Fondu za razvoj pojavljuje se lizing društvo-davalac lizinga. Kao instrument obezbeđenja kredita Fond za razvoj uzima opremu koja je predmet lizinga, odnosno opremu koju lizing društvo-davalac lizinga daje u lizing korisniku lizinga, koji je u stvari privredni subjekt-investitor po ovoj kreditnoj liniji. Lizing društvo-davalac lizinga je vlasnik opreme koja je predmet lizinga sve dotle dok se u potpunosti ne izmire obaveze po lizing poslu, a istovremeno lizing društvo-davalac lizinga ima obavezu servisiranja kredita prema Fondu za razvoj. Ukoliko iz nekih razloga korisnik lizinga ne servisira svoje obaveze po lizingu na način i u rokovima predviđenim ugovorom o lizingu, davalac lizinga opremu koja je predmet lizinga vraća u svoj fizički posed, i predaje Fondu za razvoj kao instrument obezbeđenja kredita. Fond za razvoj dalje sa opremom postupa kao i u slučaju da je ručna zaloga direktno uspostavljena između Fonda za razvoj i krajnjeg korisnika kredita, odnosno kao da je aktivirao instrument obezbeđenja kredita;

 

- ukoliko krajnji korisnik kredita-investitor traži kreditna sredstva i za investiciono ulaganje u recimo hale ili infrastrukturu, pored ulaganja u opremu, tada za ovaj deo kredita investitor direktno dobija sredstva od Fonda za razvoj, a deo kredita koji tretira nabavku opreme se realizuje preko lizing kuće. Odnosno, investitor Fondu za razvoj, u ovom slučaju, podnosi jedinstven biznis plan, ali naglašava da će direktno od Fonda za razvoj tražiti sredstva u nekom iznosu za ulaganje u infrastrukturu, a da će preko lizing kuće tražiti sredstva za nabavku opreme. Ocena projekta se obavlja u celini, ali se kredit realizuje jednim delom direktno, a jednim delom preko lizing kuće.

g)

Ugovorno jemstvo (ili pristupanje dugu) pravnog lica za korisnika kredita, sa odgovarajućim instrumentima obezbeđenja jemca, u skladu sa ovim programom.

d)

Sopstvena menica sa avalom poslovne banke, ili garancija poslovne banke.

Realni instrumenti obezbeđenja uzimaju se u srazmeri do 1:1 (odnos ukupnog iznosa kredita - glavni dug sa redovnom kamatom, prema tržišnoj vrednosti stvari, koju procenjuje Poreska uprava, ili sudski veštak odgovarajuće struke). Ukoliko realni instrument obezbeđenja prevazilazi po vrednosti navedenu srazmeru, isti će se prihvatiti ukoliko je ponuđen od strane korisnika kredita.

Kao instrument obezbeđenja uzima se jedan od instrumenata naveden u prethodnom stavu i solo menica, ili ovlašćenja u skladu sa članom 4. Zakona o platnom prometu.

Uslovi pod kojima će se odobravati krediti:

Krediti će se odobravati po kamatnoj stopi od 0,5% na godišnjem nivou uz primenu valutne klauzule.

Kreditna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do pet godina i odloženim rokom otplate do jedne godine uz primenu valutne klauzule, što podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u tečaj i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu na dan dospeća.

Krediti za trajna obrtna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do tri godine i odloženim rokom otplate do jedne godine.

U predračunsku vrednost ulaganja prihvataju se nova ulaganja od momenta podnošenja investicionog programa.

U predračunsku vrednost ulaganja mogu se uključiti i troškovi obuke lokalnih nezaposlenih lica, čija kadrovska struktura ne odgovara potrebama investitora, kao i potrebna sredstva za finansiranje 1, ili 2 stana za menadžere novootvorene fabrike.

5.2. Krediti za podsticanje izvoza

5.2.1. Sopstveni izvori i budžet

Krediti za finansiranje pripreme proizvodnje namenjene izvozu biće odobravani pravnim licima - izvoznicima, uz prezentaciju sl. dokumenata:

- ugovora o izvozu u tekućoj godini,

- izveštaja o izvršenom izvozu u prethodnoj godini, ukoliko je ostvaren.

Krediti će se odobravati sa rokom otplate do šest meseci ili do 12 meseci za određene proizvode kod kojih je potreban duži ciklus proizvodnje, sa kamatnom stopom od 4% na godišnjem nivou, bez obzira na mesto ulaganja, uz primenu valutne klauzule, po srednjem kursu na dan uplate.

Instrumenti obezbeđenja kredita su:

Sopstvene menice sa avalom poslovne banke, ovlašćenja iz Zakona o platnom prometu i solo menice ili garancija poslovne banke, ovlašćenja o Zakonu o platnom prometu i solo menice.

5.2.2. Kreditna linija sa Erste bank

Erste Bank der oesterreichischen Sparkassen AG, Wien Graben 21 (u daljem tekstu Banka), Republika Srbija, koju predstavlja Ministarstvo privrede i Fond za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu Fond), potpisali su 21. jula 2005. godine Memorandum o razumevanju, kojim je Banka izrazila spremnost da Fondu odobri kredit u iznosu od 40,0 miliona EUR sa rokom otplate 7 godina i fiksnom kamatnom stopom od 4,5% na godišnjem nivou. Konkretni uslovi odobravanja navedenog kredita, kao i obaveze i aktivnosti svih učesnika, definisani su ovim Memorandumom, koga je usvojila Vlada Republike Srbije i Upravni odbor Fonda i Ugovorom o kreditu koji će se zaključiti između Banke i Fonda, najkasnije do 30. septembra 2005 godine.

Banka odobrava namenski kredit Fondu, i to:

a) 6.000.000,00 EUR za kredit koji će Fond odobriti "Novkabelu" AD, Novi Sad, za finansiranje posebne namene izmirenja otplate kredita u istom iznosu, za koji nisu izdvojena rezervisanja, niti postoje sredstva obezbeđenja, neizmirenog od strane "Novkabela" AD, Novi Sad, prema Novosadskoj banci.

b) 34.000.000,00 EUR za finansiranje komitenata Fonda, u skladu sa interesima Republike Srbije, odnosno sa ciljevima Fonda za razvoj utvrđenih u skladu sa godišnjim programima Fonda za razvoj na koje saglasnost daje Vlada Republike Srbije, a u periodu korišćenja ovog kredita.

Uslovi korišćenja sredstava

a) Namenska sredstva - 6.000.000,00 EUR

Sredstva u navedenom iznosu plasiraće se "Novkabelu" AD, Novi Sad, kao učešće u kapitalu ili kao kredit.

b) Ostale namene - 34.000.000,00 EUR

Kreditna linija od 34.000.000,00 EUR, upotrebiće se za odobravanje kratkoročnih kredita za finansiranje pripreme proizvodnje namenjene izvozu, na bazi zaključenih ugovora o izvozu, i za odobravanje kratkoročnih kredita za likvidnost.

Prioritet u korišćenju sredstava imaće:

- Privredni subjekti - izvoznici, iz oblasti industrije, čiji izvozni programi obezbeđuju veće neto devizne efekte;

- Privredni subjekti koji će obezbeđenjem dela potrebnog obrtnog kapitala povećati profitabilnost svog proizvodnog programa, ostvariti finansijsku stabilnost i likvidnost.

U slučaju nedovoljne tražnje za navedene namene, sredstva se mogu plasirati i poslovnim bankama za obezbeđenje tekuće likvidnosti.

Uslovi korišćenja kreditne linije

Krediti će se odobravati privrednim subjektima, pod sledećim uslovima:

- rok vraćanja kredita šest meseci od dana puštanja kredita, s tim da postoji mogućnost obnavljanja kredita do 12 meseci;

- kamatna stopa je 6% na godišnjem nivou, uz korišćenje valutne klauzule, na dan uplate. Kamata se obračunava i naplaćuje tromesečno, ili šestomesečno, odnosno prilikom konačne otplate kredita.

Instrumenti obezbeđenja kredita

Instrumenti obezbeđivanja urednog vraćanja kredita su:

Za privredne subjekte:

- sopstvene solo menice sa avalom poslovne banke, ili garancija poslovne banke i sopstvene solo menice;

Za poslovne banke:

- sopstvene solo menice.

5.3. Kreditiranje samostalnih zanatskih radnji

Krediti za finansiranje samostalnih zanatskih radnji odobravaće se na bazi zahteva u kome će se posebno potencirati tržišni aspekt programa i ekonomski pokazatelji poslovnog plana.

Maksimalni iznos kredita za preduzetnike iznosi 1.000.000,00 dinara, a minimalni 200.000,00 dinara.

Instrument obezbeđenja urednog vraćanja kredita je hipoteka, prvog reda na nepokretnosti u privatnoj svojini, najmanje u dvostrukoj vrednosti odobrenog kredita ili ugovorno jemstvo (ili pristupanje dugu) pravnog lica za korisnika kredita, sa odgovarajućim instrumentima obezbeđenja jemca i odgovarajući broj solo menica korisnika kredita. Prioritetno će se kreditirati samostalne zanatske radnje koje zapošljavaju radnike koji su ostali bez posla.

5.4. Kreditiranje preduzetnika - fizičkih lica koja su nezaposlena i koja su registrovana kao nezaposlena kod Nacionalne službe za zapošljavanje

Sredstva se mogu koristiti za podsticaj i razvoj preduzetništva i ličnih ideja preduzetnika - fizičkih lica koja su nezaposlena i koja su registrovana kao nezaposlena kod Nacionalne službe za zapošljavanje.

Krediti se odobravaju u skladu sa poslovnom politikom Fonda za razvoj Republike Srbije, kao i dodatnim uslovima, i to:

- u iznosima dinarske protivvrednosti od 5.000,00 do 20.000,00 EUR;

- kamatnom stopom 1% na godišnjem nivou uz primenu valutne klauzule;

- rokom otplate 3 do 5 godina sa periodom počeka od jedne godine;

- tromesečnom otplatom kredita.

Instrumenti obezbeđenja kredita:

- hipoteka prvog reda na nepokretnosti, ili zemljištu u vlasništvu korisnika kredita u odnosu 1:1 vrednost odobrenog mikro-kredita;

- ugovorno jemstvo (ili pristupanje dugu) pravnog lica za korisnika kredita, sa odgovarajućim instrumentima obezbeđenja jemca;

- solo menica korisnika mikro-kredita sa dva kreditno sposobna žiranta.

Kao instrument obezbeđenja mikro-kredita uzima se jedan od instrumenata obezbeđenja naveden u prethodnom stavu:

- i solo menica korisnika kredita.

Osnovni kriterijum za odobravanje kredita je cena radnog mesta, odnosno broj novootvorenih radnih mesta.

Ostali uslovi korišćenja ovih sredstava regulisani su Programom korišćenja sredstava Fonda za razvoj radi podsticanja regionalnog razvoja po osnovu Zakona o budžetu Republike Srbije za 2005. godinu.

5.5. Opšti deo

Zahtevi za odobrenje sredstava se dostavljaju Fondu za razvoj Republike Srbije, Beograd, Knez Mihailova 14, isključivo u pismenom obliku uz dostavljanje odgovarajuće dokumentacije.

Korisnici kredita, čiji je zahtev usvojio Upravni odbor Fonda, moraju zaključiti ugovore o kreditu, i to:

a) za investicione kredite u roku do 90 dana od dana prijema obaveštenja o donetoj odluci;

b) za kratkoročne kredite u roku do 60 dana od dana prijema obaveštenja o donetoj odluci.

Za slučaj da Upravni odbor Fonda nije usvojio neki od podnetih zahteva, podnosilac zahteva može uložiti prigovor Upravnom odboru u roku od osam dana o prijemu obaveštenja o odluci Upravnog odbora.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Ovaj program će se objaviti u "Službenom glasniku RS", po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije.