ODLUKAO NAKNADAMA, DODACIMA NA PLATU I DRUGIM PRIMANJIMA IZABRANIH, POSTAVLJENIH I ZAPOSLENIH LICA U ORGANIMA I SLUŽBAMA GRADA("Sl. list grada Niša", br. 5/2005) |
Ovom odlukom utvrđuje se visina, uslovi i način isplate određenih naknada, dodataka na platu i drugih primanja izabranih, postavljenih i zaposlenih lica u organima i službama grada.
Zaposlena lica, u smislu ove odluke, su izabrana i postavljena lica koja ostvaruju prava iz radnog odnosa u organima i službama grada i lica raspoređena na radna mesta u skladu sa aktima o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u organima i službama grada.
Naknade, dodaci i primanja, u smislu člana 1. ove odluke, su:
1. naknada plate za vreme privremenog odsustvovanja sa rada;
2. dodatak na platu za prekovremeni rad, rad noću i u dr. slučajevima;
3. dodatak na platu po osnovu vremena provedenog na radu;
4. naknada troškova prevoza na rad i sa rada;
5. naknada za službeno putovanje u zemlji i inostranstvu;
6. otpremnina;
7. druga primanja: solidarna pomoć, pomoć u slučaju smrti i dr.
Zaposleni ima pravo na naknadu plate za vreme odsustvovanja sa rada u visini plate koju bi ostvario po osnovu vršenja funkcije, odnosno, na radnom mestu na koje je raspoređen, za mesec za koji se vrši isplata plate u slučajevima: korišćenja godišnjeg odmora, korišćenja plaćenog odsustva (osim odsustva po osnovu privremenog prestanka potrebe za radom zaposlenog), odsustva u dane državnih i verskih praznika i u drugim slučajevima koji su propisani zakonom i kolektivnim ugovorom.
Pod platom koji bi zaposleni ostvario da radi na radnom mestu na koje je raspoređen podrazumeva se: plata za obavljeni rad i vreme provedeno na radu uvećana po osnovu prekovremenog rada, noćnog rada i stimulativnog dela plate po osnovu rezultata rada.
Zaposleni ima pravo na naknadu plate za vreme odsustvovanja sa rada zbog privremene nesposobnosti za rad za prvih mesec dana sprečenosti za rad (bolovanje), u visini od 85% od plate koju bi ostvario u mesecu koji prethodi mesecu u kome je nastupila sprečenost, ako je ona prouzrokovana bolešću ili povredom van rada.
2. Dodatak na platu za prekovremeni rad, rad noću i rad na dan državnog i verskog praznika
Zaposleni ima pravo na dodatak na platu:
1. za rad duži od punog radnog vremena (prekovremeni rad) - 26%,
2. za rad noću (između 22,00 i 6,00 sati narednog dana) - 26%,
3. za rad na dan državnog i verskog praznika - 110%.
Dodaci iz stava 1. ovog člana utvrđuju se prema plati koju zaposleni ostvari u mesecu u kome su nastupili slučajevi dodataka na platu, na osnovu cene rada, radnog učinka i vremena provedenog na radu i vremena provedenog u radnom odnosu.
Isplata dodatka za rad noću se ne vrši ako je takav rad vrednovan pri utvrđivanju cene rada ili ako je izvršena preraspodela redovnog radnog vremena.
Ako su se istovremeno stvorili uslovi po više osnova utvrđenih u stavu 1. ovog člana, procenat dodatka ne može biti niži od zbira procenta po svakom od osnova.
3. Dodatak na platu po osnovu vremena provedenog na radu
Zaposleni ima pravo na dodatak na platu od: 0,5% za svaku punu godinu rada ostvarenog u radnom odnosu.
Dodatak na platu po osnovu vremena provedenog na radu, "minuli rad", obračunava se na osnovu osnovice i koeficijenta i vremena provedenog na radu (efektivno vreme, noćni rad, rad u dane državnih i verskih praznika), vremena za koja zaposleni primaju naknadu (državni i verski praznici, bolovanje do 30 dana, plaćeno odsustvo, godišnji odmor), vremena za koje zaposleni prima naknadu na teret drugog isplatioca (bolovanje preko 30 dana, porodiljsko bolovanje, naknada na teret vojnih i drugih organa) i rada dužeg od punog radnog vremena.
4. Naknada troškova prevoza na rad i sa rada
Za korišćenje prevoza za dolazak na posao i povratak sa posla zaposlenom se isplaćuje novčana naknada troškova za prevoz u javnom saobraćaju, do visine cene mesečne pretplatne karte.
5. Naknada za službeno putovanje u zemlji i inostranstvu
Službenim putovanjem smatra se putovanje na koje se zaposlena lica upućuju da, po nalogu ovlašćenog lica, izvrše određeni službeni posao van mesta svog redovnog zaposlenja u zemlji i inostranstvu.
Ovlašćeno lice, u smislu člana 9. ove odluke, je:
- gradonačelnik, koji izdaje nalog za službeno putovanje gradonačelniku, zameniku gradonačelnika, članovima gradskog veća, načelniku i licu koje on postavlja ili koje postavlja skupština na njegov predlog,
- predsednik skupštine koji izdaje nalog za službeno putovanje predsedniku skupštine, zameniku predsednika skupštine, sekretaru skupštine, licu koje postavlja skupština na njegov predlog i odborniku skupštine,
- načelnik i gradski javni pravobranilac, koji izdaje nalog za službeno putovanje zaposlenom.
Ovlašćeno lice iz stava 1. ovog člana može izdati nalog za službeno putovanje i drugim licima, koja na osnovu posebnog akta organa, odnosno ovlašćenog funkcionera, obavljaju poslove iz delokruga organa i službi grada.
Ovlašćenje za izdavanje naloga za službeno putovanje lica iz stava 1. ovog člana mogu preneti na drugo lice.
Nalog za službeno putovanje sadrži podatke koji se odnose na lično i porodično ime zaposlenog; mesto i cilj putovanja, datum polaska i povratka; iznos dnevnica; iznos akontacije koja se može isplatiti, vrstu prevoznog sredstva koje se koristi za službeno putovanje, kao i druge potrebne podatke.
U slučaju da službeno putovanje ne započne u roku od tri dana od datuma navedenog u nalogu za službeno putovanje, iznos isplaćene akontacije vraća se narednog dana od isteka tog roka.
a) Naknade za službeno putovanje u zemlji
Službeno putovanje u zemlji može trajati najduže 15 dana neprekidno, po jednom putnom nalogu.
Ako to potrebe službe zahtevaju ili ako se započeti posao ne može prekinuti, službeno putovanje uz saglasnost ovlašćenog lica može trajati i duže od 15 dana, ali ne duže od 30 dana neprekidno.
Naknada troškova za službeno putovanje u zemlji obuhvata:
1) dnevnicu za službeno putovanje;
2) naknadu troškova noćenja;
3) naknadu za prevoz od mesta redovnog zaposlenja do mesta u koje se upućuje radi izvršavanja službenog posla,
4) naknadu ostalih troškova u vezi sa vršenjem službenog posla (naknadu za rezervaciju mesta u prevoznom sredstvu, naknadu za prevoz prtljaga, naknada troškova prevoza u gradskom javnom saobraćaju, naknada troškova službenih telefonskih razgovora i sl.).
Zaposleni ima pravo na puni iznos dnevnice iz člana 13. ove odluke za vreme od 12 do 24 časa provedenih na službenom putu, odnosno na polovinu utvrđenih iznosa za vreme od 8 do 12 časova provedenog na službenom putu.
Dnevnica za službeno putovanje u zemlji iznosi 5% od prosečne mesečne zarade po zaposlenom u privredi Republike, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike, na dan polaska na službeno putovanje.
Naknada troškova noćenja isplaćuje se u visini stvarnih troškova po priloženom računu, a najviše do iznosa troškova za jednokrevetnu sobu u hotelu, osim za noćenja u hotelu "de luks" kategorije.
Naknada za prevoz na službenom putovanju priznaje se u visini stvarnih troškova prevoza u javnom saobraćaju od mesta zaposlenja do mesta gde treba da se obavi službeni posao.
Naknada ostalih troškova u vezi sa vršenjem službenog posla isplaćuje se u visini stvarnih troškova.
Ako je na službenom putovanju obezbeđena ishrana, dnevnica se priznaje u iznosu od 20% od punog iznosa dnevnice.
Pod obezbeđenom ishranom podrazumeva se da izdatak za ishranu snosi stranka (domaćin) iz mesta gde se putuje, odnosno organizator skupa koji se održava.
U slučaju kada je cilj putovanja učestvovanje na simpozijumu, stručnom seminaru ili sl., zaposleni ima pravo na:
- dnevnicu za službeno putovanje,
- naknadu troškova noćenja,
- naknada za prevoz,
- naknadu za troškove kotizacije.
Iznos naknade naplaćuje se prema priloženim računima i u skladu sa članom 13. ove odluke.
Ukoliko organizator skupa snosi deo troškova održavanja skupa, zaposleni ima pravo na nadoknadu dela troškova koje organizator nije nadoknadio, u visini iznosa prema proloženim računima.
Obračun putnih troškova se vrši na osnovu naloga za službeno putovanje sa pisanim izveštajem koji je overio nadležni nalogodavac i priloženih dokaza o troškovima smeštaja, ishrane, prevoza i drugih troškova koji su nastali na službenom putu, a u vezi su sa vršenjem službenog posla.
Zaposleni je dužan da ovlašćenom licu uprave nadležne za poslove finansija dostavi nalog i dokaze iz stava 1. ovog člana bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana po završenom službenom putovanju.
b) Naknade za službena putovanja u inostranstvo
Pod službenim putovanjem u inostranstvo, u smislu ove odluke, podrazumeva se službeno putovanje u stranu državu i obratno, iz jedne strane države u drugu stranu državu i iz jednog mesta u drugo mesto na teritoriji strane države.
Nalog za službeno putovanje izdaje se na osnovu rešenja ovlašćenog lica iz člana 9. ove odluke.
Rešenje naročito sadrži: ime i prezime lica koje putuje, poslove koje obavlja, cilj putovanja, naziv države i mesto u koje putuje, dan polaska i povratka, odnosno trajanje službenog putovanja, kategoriju hotela koji će se koristiti, vrstu prevoza koji će se koristiti, napomenu o tome da li su obezbeđeni besplatan smeštaj i ishrana, i način obračuna troškova putovanja.
Na osnovu naloga za službeno putovanje u inostranstvo može se isplatiti akontacija u visini procenjenih troškova.
Naknada troškova za službeno putovanje u inostranstvo obuhvata: troškove smeštaja, ishrane, prevoza i ostale troškove u vezi sa vršenjem službenog posla zaposlenog lica kao i troškove pribavljanja putnih isprava, vakcinacija i lekarskih pregleda.
Iznos dnevnice za službeno putovanje u pojedine strane države utvrđen je Uredbom o izdacima za službena putovanja i selidbe u inostranstvo koji se saveznim organima uprave priznaju u materijalne troškove ("Službeni list SRJ" , broj 14/95... 44/97).
Zaposleni ima pravo na puni iznos dnevnice iz člana 26. ove odluke za vreme od 12,00 do 24,00 časa provedenih na službenom putu, odnosno na polovinu utvrđenih iznosa za vreme od 8,00 do 12,00 časova provedenog na službenom putu.
Dnevnice određene za stranu državu u koju se službeno putuje obračunavaju se od časa prelaska granice, a dnevnice određene za stranu državu iz koje se dolazi do časa prelaska granice.
Ako se za službeno putovanje koristi avion, dnevnica se obračunava od časa polaska aviona s poslednjeg aerodroma u zemlji do časa povratka na prvi aerodrom u zemlji.
Ako se službeno putuje u više zemalja, u odlasku se obračunava dnevnica utvrđena za stranu državu u kojoj se započinje službeno putovanje, a u povratku - dnevnica utvrđena za stranu državu u kojoj je službeno putovanje završeno.
Za svako zadržavanje u stranoj državi od 12 časova, obračunava se dnevnica za tu stranu državu.
Naknada troškova ishrane i lični prevoz u mestu (gradski prevoz) priznaju se u iznosu od 50% od iznosa dnevnice utvrđene ovom odlukom.
Ako su na službenom putovanju u inostranstvo obezbeđeni besplatan smeštaj i ishrana, dnevnica se umanjuje za 80%, a ako je obezbeđen samo besplatan smeštaj za 50%, a ako je obezbeđena samo besplatna ishrana za 30%.
Pod obezbeđenim besplatnim smeštajem i besplatnom ishranom podrazumeva se da troškove smeštaja i ishrane snosi stranka (domaćin) iz strane države u koju se službeno putuje.
Naknada troškova noćenja priznaje se u visini stvarnih troškova po priloženom računu a najviše do iznosa troškova za jednokrevetnu sobu u hotelu, osim za noćenje u hotelu "de luks" kategorije.
Pod smeštajem, u smislu stava 1. ovog člana, ne podrazumeva se smeštaj radi dnevnog odmora.
Troškovi prevoza na službenom putovanju u inostranstvo obračunavaju se u visini cene iz putničke tarife za prevoz sredstvom one vrste i razreda, koji se prema nalogu za službeno putovanje mogu koristiti.
Ako su u cenu avionske karte, zbog prekida putovanja, uračunati troškovi za ishranu i smeštaj, dnevnica se umanjuje za 80%.
Ako su u cenu avionske karte, zbog prekida putovanja, uračunati samo troškovi za smeštaj, dnevnica se umanjuje za 30%.
Troškovi za korišćenje kola za spavanje na službenom putovanju u inostranstvo obračunavaju se uz umanjenje dnevnice za 50%:
1) ako putovanje traje neprekidno najmanje 24 časa;
2) ako se putuje noću od 22 časa do 6 časova;
3) ako se putuje najmanje 6 časova noću posle 20 časova.
Troškovi koji nastanu na službenom putovanju, a u vezi su sa vršenjem službenog posla (naknada za rezervaciju mesta u prevoznom sredstvu, aerodromska taksa, naknada za prevoz prtljaga, naknada prevoza u gradskom javnom saobraćaju i taksijem, naknada troškova u vezi korišćenja telefona, telegrafa i telefaksa, kao i drugi troškovi u vezi službene pošte, taksi i sl., a koji su neophodni za obavljanje određenih poslova) obračunavaju se na osnovu odgovarajućeg računa.
Troškovi za pribavljanje putnih isprava, vakcinaciju i lekarske preglede u vezi sa službenim putovanjem, ako nadležni organ zdravstvenog osiguranja ne prizna te troškove, obračunavaju se u stvarnim iznosima.
Obračun putnih troškova se vrši na osnovu naloga za službeno putovanje sa pisanim izveštajem, koji je overio nadležni nalogodavac, priloženih dokaza o troškovima smeštaja, ishrane, prevoza i drugih troškova koji su nastali na službenom putu, a u vezi su sa vršenjem službenog posla i pisanog dokaza o kursu nacionalne valute.
Zaposleni je dužan da ovlašćenom licu uprave nadležne za poslove finansija dostavi nalog i dokaze iz stava 1. ovog člana bez odlaganja, a najkasnije u roku od sedam dana po završenom službenom putovanju.
Ako je u pisanom dokazu o kursu nacionalne valute iskazan iznos u nacionalnoj valuti u kojoj nije predviđena dnevnica za tu zemlju, za obračun i priznavanje troškova prilaže se i pisani dokaz o kursu nacionalne valute u odnosu na valutu u kojoj je utvrđena dnevnica za tu zemlju.
Ako se pisani dokaz o kursu nacionalne valute iz stava 3. ovog člana ne priloži, troškovi se neće priznati.
Zaposleni ima pravo na isplatu otpremnine pri prestanku radnog odnosa, radi korišćenja prava na penziju ili pri prestanku radnog odnosa po sili zakona zbog gubitka radne sposobnosti u visini jedne i po plate koju bi ostvario za mesec koji prethodi mesecu u kome se isplaćuje otpremnina. Ukoliko je za zaposlenog povoljnije, otpremnina može biti u nivou jedne i po prosečne plate po zaposlenom u organima i službama grada za mesec koji prethodi mesecu u kome se isplaćuje otpremnina ili u nivou jedne i po prosečne zarade po zaposlenom u privredi Republike, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Porodica zaposlenog ima pravo na pomoć u slučaju smrti zaposlenog, kao i zaposleni u slučaju smrti člana uže porodice, u visini nužnih troškova pogrebnih usluga, a najviše do iznosa prosečne isplaćene neto zarade zaposlenih u organima i službama grada, u mesecu koji prethodi slučaju.
Isplata pomoći vrši se na osnovu zahteva i uredne dokumentacije kojom se dokazuje osnovanost zahteva.
Članom uže porodice smatra se bračni i vanbračni drug, dete rođeno u braku i van braka, pastorak, usvojenik i roditelji zaposlenog lica.
Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć u iznosu od 15.000 dinara u slučaju:
1. duže ili teže bolesti zaposlenog ili člana njegove uže porodice koja iziskuje:
- troškove u postupku dijagnosticiranja (skener i sl. lekarski pregledi);
- troškove lečenja (operacija, lekovi, ortopedska pomagala i dr);
2. zdravstvene rehabilitacije zaposlenog u ambulantsko-polikliničkoj ili stacionarnoj ustanovi, kada se ista ne finansira iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja i ukoliko poseduje uput zdravstvene ustanove o potrebi zdravstvene rehabilitacije, kao i zdravstveni karton u kome je registrovano oboljenje;
3. nastanka teže invalidnosti zaposlenog, koja je utvrđena rešenjem nadležnog organa o invalidnosti;
4. lečenje steriliteta.
Članom uže porodice smatra se bračni i vanbračni drug, dete rođeno u braku i van braka, pastorak, usvojenik i roditelji zaposlenog lica.
Solidarna pomoć u slučajevima utvrđenim u tačkama 1-4. stava 1. ovog člana priznaje se na osnovu uredne dokumentacije, računa o učinjenim troškovima i rešenja koje, za izabrana i postavljena lica donosi administrativni odbor, a za zaposlene načelnik gradske uprave, po pribavljenom mišljenju stalnog radnog tela skupštine za oblast zdravstva.
Administrativni odbor, odnosno načelnik gradske uprave, po pribavljenom mišljenju stalnog radnog tela skupštine za oblast zdravstva, može svojim rešenjem utvrditi veći iznos od iznosa iz stava 1. ovog člana.
3. Pomoć zbog uništenja ili oštećenja imovine
Zaposleni ima pravo na pomoć zbog uništenja ili oštećenja imovine usled elementarnih nepogoda (poplava, zemljotres, grad) ili drugih vanrednih događaja (požar, ratna ili druga razaranja) u visini procenjene štete od strane nadležnih organa ukoliko je to konstatovano u pisanom aktu (rešenje, zapisnik).
Rešenje o davanju i visini pomoći, koje donosi ovlašćeno lice iz člana 9. ove odluke, osnov je za isplatu zaposlenom u novcu, davanjem robe ili neposrednim plaćanjem robe ili usluge na osnovu priloženog računa.
Zaposleni ima pravo na pomoć za novorođeno dete u visini jedne i po prosečne zarade u privredi Republike prema zadnjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Zaposleni ima pravo na pomoć za novorođeno treće dete u visini od 3 prosečne zarade u privredi Republike prema zadnjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Pravo na pomoć iz ovog člana ostvaruje jedan od roditelja rođenog deteta, ukoliko su oba roditelja zaposlena u organima, upravama i službama grada.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Pravilnik o naknadama i dodacima na platu i drugim primanjima zaposlenih u organima grada Niša br. 06-5/2003-19 od 14.2.2003. godine i br. 06-18/2004-9 od 14.4.2004. godine i Pravilnik o naknadi za službeno putovanje u zemlji i u inostranstvo ("Službeni list grada Niša", broj 24/2002).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".