ODLUKA
O GRADSKOM GRAĐANSKOM BRANIOCU - OMBUDSMANU

("Sl. list grada Kragujevca", br. 6/2003)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ustanovljava se građanski branilac - ombudsman (u daljem tekstu: ombudsman) za teritoriju grada Kragujevca, kao nezavisan i samostalan organ, koji se stara o zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda svakog lica zajemčenih ustavom, potvrđenim i objavljenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima, opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava, zakonom i propisima grada Kragujevca (u daljem tekstu: Grada).

Ombudsman posebno štiti ljudska prava i slobode iz stava 1. ovog člana (u daljem tekstu: ljudska prava) od povreda učinjenih od strane organa i službi Grada, preduzeća, organizacija i javnih službi, koje vrše upravna i javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad (u daljem tekstu: organi uprave).

Radi zaštite i unapređenja ljudskih prava, ombudsman nadzire primenu propisa iz stava 1. ovog člana, kontroliše zakonitost, celishodnost i efikasnost postupanja organa uprave i može istraživati rad organa uprave kako bi štitio ljudska prava.

Član 2

Ombudsman postupa u skladu sa ustavom i zakonom, potvrđenim i objavljenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava.

Osnovni principi delovanja ombudsmana su zakonitost, nepristrasnost, nezavisnost i pravičnost.

Član 3

Niko nema pravo da utiče na rad i postupanje ombudsmana.

Ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 4

Sedište ombudsmana je u Kragujevcu.

II POSTAVLJENJE I PRESTANAK MANDATA OMBUDSMANA

Član 5

Ombudsmana postavlja i razrešava Skupština grada Kragujevca, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kandidata za ombudsmana predlaže jedna trećina odbornika Skupštine grada Kragujevca.

Mandat omudsmana traje pet godina i može biti biran najviše dva puta uzastopno.

Član 6

Ombudsman ima dva zamenika.

Zamenik ombudsmana se postavlja i razrešava, na način i po postupku za postavljenje i razrešenje ombudsmana.

Mandat zamenika ombudsmana traje pet godina i može biti biran najviše dva puta uzastopno.

Član 7

Za ombudsmana i njegovog zamenika može biti postavljeno lice:

- koje je državljanin Srbije i Crne Gore;

- koje je diplomirani pravnik;

- koje ima položen pravosudni ispit;

- koje ima najmanje 5 godina radnog iskustva na pravnim poslovima koje nije osuđivano i protiv koga se ne vodi (niti se vodio) krivični postupak za dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje funkcije;

- koje je istaknutih stručnih sposobnosti i visokog moralnog integriteta;

- koje je politički nepristrasno.

Član 8

Funkcija ombudsmana nije spojiva sa obavljanjem druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, članstvom u političkim partijama i organizacijama, sindikatima, upravnim i nadzornim odborima preduzeća i ustanova, kao i bavljenje drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Danom stupanja na dužnost ombudsmana, prestaju sve njegove druge javne funkcije i delatnosti, kao i članstvo u političkoj partiji ili političkoj organizaciji.

Član 9

Ombudsman i zamenici ombudsmana pre stupanja na dužnost polažu zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoje dužnosti izvršavati saglasno ustavu i zakonu. Štitiću ljudska prava i slobode savesno, nepristrasno i odgovorno i u svom radu ću se pridržavati načela zakonitosti, pravičnosti i morala."

Zakletvu iz stava 1. ovog člana, ombudsman i zamenici ombudsmana polažu pred Skupštinom Grada.

Ombudsman i zamenici ombudsmana dužni su da stupe na dužnost u roku od trideset dana od dana izbora.

Ako bez opravdanog razloga ombudsman ili njegov zamenik ne položi zakletvu ili ne stupi na dužnost u roku utvrđenom stavom 3. ovog člana, smatra se da nije izabran, što utvrđuje nadležno radno telo Skupštine grada (u daljem tekstu: radno telo).

Član 10

Mandat ombudsmana, odnosno zamenika ombudsmana prestaje na lični zahtev, u slučaju smrti, istekom mandata, trajnim gubitkom radne sposobnosti ili ispunjenjem uslova za penziju.

Prestanak mandata iz stava 1. ovog člana konstatuje radno telo i na prvoj narednoj sednici obaveštava Skupštinu Grada.

Član 11

Ombudsman, odnosno zamenik ombudsmana se razrešava dužnosti ako bude osuđen/na za krivično delo na kaznu zatvora, ako ne obavlja funkciju na stručan, nepristrasan, nezavisan i savestan način ili obavlja neke funkcije, poslove i delatnosti iz člana 8. ove odluke, a koje su nespojive sa funkcijom ombudsmana.

Postupak za razrešenje pokreće se na obrazložen zahtev jedne trećine odbornika, a za razrešenje zamenika ombudsmana i na obrazložen zahtev ombudsmana.

Zahtev iz stava 2. ovog člana obavezno sadrži razloge za razrešenje.

Skupština Grada razrešava ombudsmana ili zamenika ombudsmana većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 12

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti, ombudsmana zamenjuje zamenik koga on/ona odredi.

U slučaju prestanka ili razrešenja sa funkcije ombudsmana, Skupština Grada će na predlog jedne trećine odbornika odrediti koji će od zamenika obavljati funkciju ombudsmana do izbora novog ombudsmana.

III NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA OMBUDSMANA

Član 13

Ombudsman je ovlašćen da obavlja sledeće poslove:

- prati primenu međunarodnih standarda iz oblasti ljudskih prava na teritoriji Grada,

- prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava od strane organa uprave,

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i primeni načela nediskriminacije organa uprave,

- prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih prava od strane organa uprave,

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja ljudskih prava od strane organa uprave;

- vrši periodične preglede i inspekcije rada organa uprave;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenja ljudskih prava na teritoriji Grada,

- ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim organima i deluje kao posrednik između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike i građana, na teritoriji Grada;

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja ljudskih prava,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama savetovanja o ostvarivanju i poštovanju prava i zabrani diskriminacije,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava i zabrani diskriminacije,

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života,

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim ombudsmanima i drugim organima i organizacijama koje se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu,

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima organa Grada.

Član 14

Radi unapređenja i usklađivanja zakonodavstva sa međunarodnim standardima u oblasti ljudskih prava, ombudsman je ovlašćen da inicira postupke pred Ustavnim sudom i da predloži Skupštini i drugim nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti.

Član 15

Ombudsman je ovlašćen da pokreće inicijative za izmene i dopune propisa i učestvuje u pripremi propisa i opštih akata iz svoje nadležnosti.

O predlozima propisa i opštih akata Skupštine grada koji imaju uticaja na ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava, kao i na odnose organa Grada i građana, Skupština grada je dužna da pribavi mišljenje ombudsmana, koje će razmotriti u postupku usvajanja propisa, odnosno akata.

Ombudsman ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i skupštinskih odbora kao i pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.

Član 16

Predsednik, potpresednik i sekretar Skupštine, predstavnik, odnosno predstavnici izvršnog organa Grada, starešine u organu Gradske uprave, kao i predstavnici organa upravljanja i poslovođenja preduzeća, organizacija i javnih službi, koje vrše upravna i javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad, dužni su da prime ombudsmana na njegov zahtev odmah, a najkasnije u roku od 3 dana od dana upućivanja zahteva.

Član 17

Ombudsman jednom godišnje, najkasnije do kraja aprila, podnosi Skupštini izveštaj o svom radu u kome iznosi opštu ocenu o radu organa uprave sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda.

Izveštaj sadrži naročito broj i strukturu predstavki, opštu ocenu rada organa uprave sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima uprave i funkcionerima.

Izveštaj obavezno sadrži delove o stanju u oblasti prava deteta, ravnopravnosti polova.

Izveštaj može da sadrži i inicijativu za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa uprave.

Na zahtev ombudsmana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaj iz stava 1. ovog člana i raspravljati o njemu.

Izveštaj se objavljuje u "Službenom listu grada Kragujevca".

Član 18

Ombudsman može da podnese poseban izveštaj Skupštini kojima ukazuje na naročito ozbiljne slučajeve povrede prava građana, sistemska kršenja ljudskih prava ili na probleme u radu organa uprave.

Na zahtev ombudsmana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaj iz stava 1. ovog člana i raspravljati o njemu.

Poseban izveštaj objavljuje se u "Službenom listu grada Kragujevca".

Član 19

Sredstva javnog informisanja čiji je osnivač Grad obavezna su da na prikladan način obaveste javnost o sadržini godišnjeg ili posebnog izveštaja ombudsmana.

Elektronski mediji (radio i televizija) čiji je osnivač Grad dužni su da ombudsmanu omoguće obraćanje javnosti u roku od 24 časa od trenutka prijema njegovog zahteva.

Štampani mediji, čiji je osnivač Grad, dužni su da ombudsmanu na njegov zahtev omoguće obraćanje javnosti u prvom redovnom izdanju.

IV POSTUPAK I NAČIN RADA OMBUDSMANA

Član 20

Ombudsmanu se može obratiti svako ko smatra da mu/joj je aktom ili radnjom organa uprave povređeno neko ljudsko pravo.

Ombudsmanu se može u ime lica iz stava 1. ovog člana obratiti i njegov naslednik, staratelj ili punomoćnik.

Treće lice, nevladina organizacija, udruženje ili druga organizacija može se obratiti ombudsmanu uz pismeno ovlašćenje lica koje smatra da su mu/joj ljudska prava ugrožena.

Stručna služba ombudsmana, dužna je da na zahtev lica iz stava 1. ovog člana pruži pomoć u sastavljanju zahteva ombudsmanu.

Član 21

Ombudsman postupa po sopstvenoj inicijativi ili po zahtevu lica koje smatra da su mu aktom ili radnjom organa uprave povređena ljudska prava.

Član 22

Zahtev se podnosi u roku od jedne godine od dana učinjene povrede, nepravilnosti ili od donošenja konačnog akta u spornoj stvari.

Ombudsman je dužan da postupi po zahtevu odmah, a najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.

Član 23

Sve troškove postupka pred ombudsmanom snosi budžet Grada.

Postupak koji ombudsman vodi je besplatan za podnosioca zahteva.

Član 24

Zahtev se podnosi u pisanom obliku, uključujući sve načine elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik, bez posebno utvrđene forme i ne podleže plaćanju takse.

U zahtevu se navode lični podaci podnosioca zahteva (ime, prezime, adresa), naziv organa na čiji se rad odnosi, okolnosti konkretnog slučaja, činjenice i dokaze na kojima se zahtev temelji, kao i podatke o tome koja su pravna sredstva uložena ili iskorišćena. Zahtev mora da bude potpisan od strane podnosioca.

Zahtev se podnosi na srpskom jeziku.

Lica lišena slobode imaju pravo da zahtev podnesu u zapečaćenoj koverti.

Lica zaposlena u ustanovama u kojima se nalaze lica lišena slobode imaju obavezu da bez otvaranja zahtev lica lišenog slobode dostave bez odlaganja ombudsmanu.

Član 25

Postupak pred ombudsmanom nije javan.

Ukoliko podnosilac zahteva to traži, ombudsman je dužan da sačuva tajnost njegovih ličnih podataka.

Ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Član 26

Ombudsman pokreće postupak kada je iskorišćeno redovno pravno sredstvo za otklanjanje povreda na koje podnosilac ukazuje, odnosno ako ne postoji pravno sredstvo za otklanjanje povrede na koju podnosilac ukazuje.

U cilju brze i efikasne zaštite ljudska prava, ombudsman ima ovlašćenje da se angažuje na posredovanju i mirenju u bilo kom trenutku i da pokrene postupak i kad nije iskorišćeno pravno sredstvo iz stava 1. ovog člana, ako bi okončanje postupka po pravnim sredstvima iz stava 1. predstavljalo opasnost za zaštitu ljudskih prava.

Član 27

Nakon upoznavanja sa sadržinom zahteva, ombudsman će zahtev odbaciti ako utvrdi:

- da ne sadrži lične podatke podnosioca (anonimni zahtev);

- da je podneta nakon isteka roka iz člana 22. ove odluke;

- da ne sadrži sve propisane podatke, a podnosilac je ne dopuni u roku koji ombudsman odredi;

- da se zahtev ne odnosi na rad organa uprave;

- da se odnosi na rad republičkih organa;

- da se odnosi na rad Skupštine grada;

- da okolnosti slučaja i dokazi koji su podneti ne dovode do njegovog uverenja da postoji povreda ljudskih prava, odnosno druga nepravilnost u radu organa uprave;

- ako je već podnet zahtev u istom slučaju, a nisu podneti novi dokazi;

- ako nisu iscrpljeni svi redovni pravni lekovi za otklanjanje povreda, a nema mesta primeni pravila iz člana 26. stav 2. ove odluke;

- da se radi o predmetu u kome je u toku upravni spor ili drugi sudski postupak osim u slučaju kada ombudsman oceni da se radi o preteranom odugovlačenju postupka ili zloupotrebi procesnih ovlašćenja;

- ukoliko je povodom iste stvari ombudsman ranije odlučivao.

Odluka ombudsmana o odbacivanju zahteva je konačna.

Ombudsman obavezno obaveštava podnosioca zahteva o razlozima za njeno odbacivanje, osim kada se radi o anonimnoj predstavci.

Ombudsman može podnosiocu zahteva dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite prava.

Protiv odluke ombudsmana o odbacivanju zahteva ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 28

Ako zahtev ispunjava uslove za postupanje, o odluci o pokretanju postupka po zahtevu ombudsman obaveštava podnosioca i organ uprave na čiji se rad zahtev odnosi.

Ombudsman je u obavezi da u svakom predmetu za koji je odlučio da pokrene postupak, pribavi stav organa na čije postupanje se zahtev odnosi.

Organ uprave iz stava 2. ovog člana dužan je da se izjasni o zahtevu u roku koji mu odredi ombudsman, a koji ne može biti kraći od osam, niti duži od 15 dana od dana prijema obaveštenja ombudsmana o pokretanju postupka.

Član 29

U vezi sa postupkom koji vodi, ombudsman ima pravo da traži od organa uprave sve podatke i obaveštenja, kao i neposredan uvid u spise, dokumentaciju i zbirke podataka kojima ovi organi raspolažu.

Ombudsman može tražiti kopije odgovarajućih dokumenata koji su od važnosti za postupak.

Organi uprave od kojih je ombudsman tražio da mu omoguće uvid u određene spise, dokumentacije, zbirke podataka ili kopije, dužni su da mu omoguće uvid tokom svog radnog vremena i dostave kopije traženih dokumenata.

Ombudsman ima obavezu da tokom i po prestanku mandata čuva tajnost podataka koje je dobio saglasno propisima.

Ombudsman ima slobodan pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju poslovi organa uprave.

Organi uprave dužni su da na zahtev ombudsmana omoguće neposredan uvid u svoj rad i slobodan pristup svim prostorijama.

Član 30

Ako organi uprave ne postupe u skladu sa obavezama iz člana 29. ombudsman će o tome obavestiti neposredno viši organ, odnosno organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Član 31

U cilju potpunijeg utvrđivanja činjeničnog stanja, ombudsman može pozivati na razgovor i uzimati usmene ili pisane izjave i dodatna objašnjenja od izabranih, imenovanih i postavljenih lica, kao i od svih lica zaposlenih u organima uprave, podnosioca zahteva, svedoka, veštaka i drugih građana koji raspolažu informacijama o okolnostima slučaja kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.

Lica iz stava 1. ovog člana koje je ombudsman pozvao na razgovor ili da bi dao pismenu izjavu, dužno je da se odazove pozivu.

Član 32

Ombudsman može doneti odluku kojom će obustaviti postupak, ako utvrdi da je organ uprave, na čije se postupanje predstavka odnosila, već tokom istrage otklonio povredu ljudskih prava.

Član 33

Ako ombudsman po završetku postupka utvrdi da nema povrede ljudskih prava, niti nepravilnog postupanja organa, obaveštava o tome podnosioca zahteva i organ uprave na čije se postupanje zahtev odnosio.

Protiv odluke ombudsmana o odbijanju zahteva ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 34

Ako ombudsman nakon završetka postupka utvrdi da je povređeno neko ljudsko pravo ili je učinjena nepravilnost u radu, obavestiće o tome podnosioca zahteva i organ uprave na čije se postupanje zahtev odnosio i neposredno viši organ, koji su dužni da u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja ombudsmanu dostave svoje primedbe.

Član 35

Po isteku roka od 15 dana utvrđenog članom 34. ove odluke, ombudsman može:

- obustaviti dalje postupanje, ako je organ uprave otklonio povredu ljudskih prava;

- sačiniti konačno mišljenje, predlog ili preporuku i obavestiti o tome podnosioca predstavke i organ uprave na čiji se rad mišljenje, predlog ili preporuka odnosi, kao i neposredno viši organ.

Član 36

Organi uprave kojima je ombudsman uputio svoje mišljenje, predlog ili preporuku, dužni su da u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke obaveste ombudsmana o merama koje su preduzeli.

Ako organ uprave iz stava 1. ovog člana ne obavesti ombudsmana o preduzetim merama na otklanjanju povrede ili ako ombudsman smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, ombudsman o tome obaveštava organe koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Ako ni nakon obaveštenja iz stava 3. ovog člana nadležni organi ne preduzmu mere, ombudsman obaveštava o tome Skupštinu, izvršni organ Grada, odnosno organ koji vrši nadzor nad radom organa uprave, a može o tome obavestiti i javnost putem sredstava javnog informisanja.

Član 37

Ukoliko utvrdi postojanje povrede ljudskih prava, ombudsman može:

- predložiti organima uprave ponovno sprovođenje postupka u skladu sa zakonom;

- predložiti pravila ponašanja za unapređenje rada i postupanja sa građanima;

- podneti predlog nadležnom organu uprave da naknadi štetu licu koju je ono pretrpelo zbog nezakonitog rada organa uprave;

- podneti zahtev za privremeno obustavljanje izvršenja konačnog akta;

- inicirati pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica za koje je istragom utvrdio da je odgovorno za povredu u konkretnom slučaju ili protiv lica koje je ometalo istragu;

- predložiti nadležnom organu pokretanje postupka za razrešenje funkcionera organa uprave ako je u njegovom radu ustanovio nepravilnost koja je dovela do teških i sistematskih kršenja ljudskih prava i sloboda;

- inicirati kod nadležnog organa pokretanje prekršajnog ili krivičnog postupka.

Član 38

Članovi od 23. do 37. odnose se i na postupanje ombudsmana po sopstvenoj inicijativi.

V STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD OMBUDSMANA

Član 39

Ombudsman obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.

Ombudsman može odlučiti da pojedinim stručnim saradnicima poveri određena ovlašćenja koja će vršiti u njegovo ime.

Član 40

Ombudsman donosi opšta akta o organizaciji stručne službe i sistematizaciji radnih mesta, uz prethodno pribavljeno mišljenje izvršnog organa Grada.

Ombudsman donosi akta koja se odnose na način rada i postupanja ombudsmana i stručne službe, kao i druga akta neophodna za rad i funkcionisanje ombudsmana.

Član 41

Sredstva za rad ombudsmana obezbeđuju se u budžetu grada Kragujevca.

Obim i strukturu sredstava predlaže ombudsman.

Član 42

Ombudsman, zamenici ombudsmana i zaposleni u stručnoj službi za svoj rad imaju pravo na platu.

Za obračun i isplatu plate ombudsmana, zamenika ombudsmana i zaposlenih u stručnoj službi primenjuju se propisi koji se odnose na plate izabranih, postavljenih i zaposlenih lica u organima lokalne samouprave.

Ombudsman, zamenici ombudsmana i zaposleni u stručnoj službi ostvaruju i druga prava po osnovu rada, u skladu sa propisima o radnim odnosima koji se odnose na postavljena i zaposlena lica u organima lokalne samouprave.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 43

Funkcioner ili zaposleno lice (službeno lice) u organima uprave koji odbije da postupi po zahtevu ombudsmana, kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 50 do 5000 dinara.

Lice koje se ne odazove pozivu ombudsmana da bi dalo usmenu ili pisanu izjavu kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 50 do 5000 dinara.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 44

Skupština grada Kragujevca će u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke, izvršiti postavljenje ombudsmana i zamenika ombudsmana.

Član 45

Ombudsman je obavezan da akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta donese u roku od trideset dana od dana stupanja na dužnost.

Član 46

Skupština grada obezbediće potrebne uslove za rad ombudsmana u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 47

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".