PRAVILAO ORGANIZACIJI I RADU STALNE MANIFESTACIJE FESTIVAL GLUMAČKIH OSTVARENJA IGRANOG FILMA "FILMSKI SUSRETI NIŠ"("Sl. list grada Niša", br. 43/2005) |
Festival glumačkih ostvarenja igranog filma "Filmski susreti Niš" (u daljem tekstu: Festival) je manifestacija jednogodišnje produkcije dugometražnih igranih filmova domaće proizvodnje.
Festival ima takmičarski karakter, održava se svake godine krajem avgusta i traje najviše osam dana.
Smisao i cilj Festivala je da ističe, propagira i nagrađuje glumačka ostvarenja u filmu i time podstiče umetničko filmsko stvaralaštvo i doprinosi razvoju kulturno-estetskih vrednosti domaćeg igranog filma.
Festival se ostvaruje prikazivanjem filmova i organizovanjem prigodnih pratećih manifestacija.
Učesnici u Festivalu i pratećim manifestacijama su glumci - nosioci uloga u filmovima sa zvaničnog programa Festivala.
Počasni gosti Festivala su nosioci zvaničnih nagrada sa prethodnog Festivala.
Gosti festivala su istaknuti filmski glumci, filmski i kulturni radnici čiji je doprinos Festivalu ili filmu evidentan. Gosti Festivala mogu biti i inostrani filmski glumci i stvaraoci koje osnivač ili nadležni organi Festivala zvanično pozovu.
Osnivač Festivala je Skupština grada Niša u saradnji sa Udruženjem filmskih glumaca Srbije (u daljem tekstu: Udruženje).
Svoje interese, prava i obaveze osnivač ostvaruje preko svojih predstavnika u organima upravljanja Festivala kao i u organima upravljanja ustanove i javnog preduzeća koji su, po posebnoj odluci grada, određeni kao organizatori i realizatori Festivala.
U organe upravljanja Festivala delegiraju se i imenuju lica koja svojim profesionalnim i ličnim svojstvima mogu uspešno doprinositi radu Festivala.
Udruženje predlaže filmske glumce, a Skupština grada Niša predstavnike iz reda stručnih i javnih radnika i poznavaoca oblasti kulture.
Festival se finansira sredstvima: budžeta grada, nadležnog ministarstva, od prodatih ulaznica, od sponzora, donatora i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Programske, organizacione, materijalne, finansijske, tehničke, prostorne i druge uslove za održavanje Festivala utvrđuju nadležni organi Festivala uz pomoć osnivača.
Za organizovanje, održavanje i popularizaciju Festivala obrazuju se organi i tela Festivala i to:
1. Savet Festivala (u daljem tekstu: Savet)
2. Direkcija Festivala (u daljem tekstu: Direkcija)
3. Direktor Festivala (u daljem tekstu: direktor)
4. Umetnički direktor Festivala (u daljem tekstu: umetnički direktor)
5. Žiri Festivala
6. Odbori, komisije i druga tela koja po potrebi formira Savet radi ostvarivanja programskih ciljeva Festivala, a u čiji rad bi se uključili članovi skupštinske Komisije za kulturu, obrazovanje, sport i omladinu.
Javnost rada organa Festivala ostvaruje se putem službenih obaveštenja, saopštenja i konferencija za štampu koje saglasno daju ili organizuju predsednik Saveta, direktor i umetnički direktor Festivala.
Dokumenta o radu organa Festivala dostupna su zainteresovanim subjektima preko odgovornih lica u organima Festivala.
Izuzetno, rad zvaničnog Žirija Festivala nedostupan je javnosti sve do zvaničnog saopštenja odluke Žirija na završnoj svečanosti. Nakon toga, javnosti je dostupna i dokumentacija o njihovom radu.
Savet je najviši upravni organ Festivala.
Savet broji 9 članova koje imenuje Skupština grada.
Predlog za 4 člana daje osnivač, a 4 člana predlaže Udruženje. Direktor Niškog kulturnog centra je, po funkciji, član Saveta.
Mandat članova Saveta traje 2 godine.
Za svoj rad Savet je odgovoran osnivaču.
Savet u okviru svojih prava i dužnosti:
- bira predsednika i zamenika predsednika;
- donosi poslovnik o radu;
- imenuje organe i tela Festivala;
- donosi pravilnike i poslovnike o radu organa i tela koje imenuje;
- donosi odluku o izboru filmova koji će biti u zvaničnoj konkurenciji;
- donosi zvanični program Festivala na predlog umetničkog direktora;
- usvaja predlog scenarija otvaranja i zatvaranja Festivala;
- donosi program i finansijski plan Festivala;
- određuje mesto, vreme i dužinu trajanja Festivala i drugih pratećih manifestacija;
- sačinjava izveštaj o realizaciji programa i daje finansijski izveštaj manifestacije;
- rešava i odlučuje o svim pitanjima od interesa za rad i odvijanje Festivala;
Savet može, radi efikasnijih priprema, da donese odluku da određeni deo svojih prava i odgovornosti u vezi programa i organizacije prenese na Direkciju.
Stručne, administrativno-tehničke i organizacione poslove za potrebe Saveta obavlja Niški kulturni centar.
Savet radi u sednicama.
Predsednik Skupštine grada saziva i predsedava konstitutivnom sednicom Saveta do izbora predsednika Saveta.
Ostale sednice saziva i njima predsedava predsednik Saveta, a u slučaju njegove sprečenosti zamenik predsednika ili član Saveta izabran na toj sednici.
Savet punovažno odlučuje ako sednici prisustvuje većina članova Saveta.
Odluke se donose većinom glasova prisutnih članova, pri čemu mora biti ispoštovana proporcionalna zastupljenost članova oba predlagača.
Savet imenuje Direkciju koju čini 8 članova.
Članovi Direkcije su, po funkciji, direktor i umetnički direktor.
Direktor rukovodi radom Direkcije, saziva i predsedava sednicama. U slučaju njegove sprečenosti zamenjuje ga umetnički direktor.
U okviru svojih prava i obaveza Direkcija, kao izvršni organ Festivala:
- obavlja poslove pripreme i odvijanja Festivala, odnosno realizacije programa, kao i završne aktivnosti nakon održanog Festivala;
- donosi odluke u skladu sa svojim ovlašćenjima;
- obavlja materijalno-finansijske i pravne poslove;
- obezbeđuje filmske kopije i stara se o urednosti odvijanja projekcija;
- obezbeđuje prisustvo učesnika, počasnih i drugih gostiju i brine o njihovom boravku i tretmanu;
- stara se o realizaciji pratećih manifestacija i programa, poseta, nastupa, skupova;
- obavlja poslove koji su joj preneti po posebnom ovlašćenju iz člana 9. stav 2. ovih pravila;
- obavlja i druge poslove neophodne za realizaciju Festivala.
Za svoj rad Direkcija je odgovorna Savetu.
U izuzetnim slučajevima, kada se iz objektivnih okolnosti Savet ne može sazvati u neophodnom kvorumu, Direkcija može privremeno doneti odluku iz okvira nadležnosti Saveta, s tim da se o tome mora prethodno konsultovati predsednik ili zamenik predsednika Saveta.
Kad se za to stvore uslovi, Savet verifikuje odluke Direkcije.
Direktor Niškog kulturnog centra, ustanove koja je organizator i realizator Festivala, je, po funkciji, direktor Festivala.
Direktor:
- zastupa Festival pred trećim licima;
- podnosi Savetu predlog finansijskog plana, finansijskog izveštaja kao i izveštaj o realizaciji programa;
- nadležan je i odgovoran za uredno izvršavanje finansijskog plana Festivala i čuvanje dokumentacije;
- tokom priprema i realizacije Festivala u stalnoj je saradnji sa predsednikom i zamenikom predsednika Saveta kao i sa umetničkim direktorom. Konsultuje ih i obaveštava o toku priprema i odvijanja Festivala;
- obavlja i druge poslove u skladu sa ovlašćenjima.
Za svoj rad direktor odgovara Savetu i osnivaču Festivala.
Umetničkog direktora imenuje Savet na predlog Udruženja.
Za umetničkog direktora se imenuje glumac koji je svojim profesionalnim radom i ponašanjem osvedočio ličnu objektivnost i odgovornost i koji nije bio, u periodu proizvodnje filmova u zvaničnoj konkurenciji, značajnije odgovorno angažovan oko produkcije i realizacije tih filmova.
Umetnički direktor organizuje poslove realizacije umetničkog programa Festivala i to:
- predlaže Savetu izbor filmova koji će biti u konkurenciji, sa obrazloženjem;
- osmišljava i uobličava umetnički koncept Festivala;
- predlaže Savetu zvanični program Festivala;
- izrađuje i predlaže Savetu scenario svečanog otvaranja i zatvaranja Festivala;
- stara se o organizovanju projekcija, predstavljanju učesnika, gostiju i sl.;
- usaglašava programe obeležavanja jubileja, promocija, omaža i drugih posebnih programa i manifestacija u okviru službenog programa Festivala;
- predlaže programe pratećih manifestacija na Festivalu;
- stara se oko pozivanja glumaca - učesnika i gostiju i njihovog angažovanja na Festivalu;
- pruža pomoć u radu zvaničnom Žiriju;
- pruža potrebne informacije i podatke u vezi programa Festivala sredstvima javnog informisanja i stara se oko održavanja pres konferencija i drugih sesija;
- koordinira i usaglašava sve programe koji se izvode u okviru odvijanja Festivala i sarađuje u njegovom uređenju;
- podnosi Savetu izveštaj o svom radu, nakon završenog Festivala.
Poslove oko realizacije programa Festivala, umetnički direktor obavlja u koordinaciji sa direktorom Festivala.
Za svoj rad umetnički direktor odgovara Savetu i osnivaču.
Mandat umetničkog direktora traje do okončanja Festivala.
Osnovni kriterijumi za izbor filmova za zvaničnu konkurenciju određeni su karakterom Festivala i njegovim programskim ciljevima, pri čemu je važno da svi domaći filmovi proizvedeni do okončanja selekcije od strane umetničkog direktora, imaju jednako pravo da budu selektovani.
Ostali kriterijumi za izbor filmova su:
- da je film službeno prijavljen od strane ovlašćenog nosioca prava - producenta i da on prihvata učešće filma na Festivalu;
- da ovlašćeni nosilac prava-producent ili firma ovlašćena da ga zastupa, prihvati obavezu da obezbedi kopiju za pregled umetničkom direktoru, kao i da garantuje da će Direkciji obezbediti i dostaviti urednu kopiju filma najkasnije 48 sati pre predviđenog termina za projekciju filma na programu Festivala;
- da je film proizveden od domaćeg proizvođača sa domaćim autorima i glumcima;
- da film nije bio u selekciji ili konkurenciji nekog od prethodnih "Filmskih susreta";
- da su u filmu ostvarene vredne glumačke interpretacije.
Izuzetno, nije potrebno da budu ispunjeni uslovi iz alineje 3 prethodnog stava ovog člana, ukoliko se radi o filmu u kome autori i protagonisti imaju državljanstvo SCG, pri čemu su tema i sadržaj filma od interesa za našu sredinu. Odluku o uvršćivanju ovakvog filma u zvaničnu konkurenciju donosi Savet.
Savet, na predlog Udruženja, imenuje članove zvaničnog Žirija iz redova istaknutih glumaca i filmskih autora, radi vrednovanja glumačkih ostvarenja u filmovima i dodele zvaničnih nagrada Festivala.
Žiri ima 3 člana čiji mandat traje do okončanja Festivala.
Član Žirija ne može biti lice koje je na bilo koji način učestvovalo ili sarađivalo u produkciji filmova u zvaničnoj konkurenciji na Festivalu, niti lice koje je učestvovalo u radu žirija prethodna tri festivala uzastopno.
Umetnički direktor saziva i predsedava prvom, konstitutivnom sednicom Žirija do izbora predsednika, čime je konstituisan Žiri Festivala.
Na ovoj sednici članovi Žirija upoznaju se sa odredbama Pravila Festivala i drugih odluka organa Festivala koje se odnose na rad, prava i obaveze članova Žirija, kojih su oni dužni da se pridržavaju.
Žiri predlaže Savetu poslovnik o radu Žirija, a nakon njegovog donošenja članovi potpisuju izjavu da su upoznati i da prihvataju propozicije i uslove rada iz poslovnika.
Nakon potpisivanja izjave iz prethodnog stava ovog člana, član Žirija se ne može povući.
Žiri radi i donosi odluke na sednicama, na kojima je obavezno prisustvo svih članova Žirija.
Zatvorene projekcije filmova, radi pregleda filmova od strane Žirija, smatraju se sednicama Žirija.
Sednice Žirija su nedostupne javnosti.
Žiri odluke donosi prostom većinom glasova i one su konačne i neopozive.
Umetnički direktor i direktor, pozvani na sednicu Žirija, imaju pravo učešća u radu po pitanjima koja Žiri postavi, ali ne mogu učestvovati u razmatranju u donošenju odluka Žirija o nagradama.
Žiri je u svom radu nezavisan.
Osnovni kriterijumi Žirija za odlučivanje o nagradama su:
- umetnički nivo ostvarenja interpretatora uloge na filmu u zvaničnom programu;
- karakter nagrade koja se dodeljuje.
Najkasnije 24 časa pre zatvaranja Festivala, Žiri je dužan da donese odluku, sa pismenim obrazloženjem, o nagradama za najbolja glumačka ostvarenja u filmovima prikazanim na zvaničnom programu Festivala. Odluka je nedostupna javnosti do njenog proglašenja na završnoj svečanosti.
Izuzetno, radi blagovremene izrade dokumentacije o nagradama za dodelu dobitnicima, kao i radi obezbeđenja prisustva nagrađenih glumaca, jedan primerak ove odluke se odmah dostavlja lično umetničkom direktoru.
Zvanične nagrade Festivala su:
- "Grand pri Naisa" - za najbolje glumačko ostvarenje u zvaničnom programu Festivala
- "Carica Teodora" - za najbolju glavnu žensku ulogu
- "Car Konstantin" - za najbolju glavnu mušku ulogu
- Povelja - za izuzetnu žensku ulogu
- Povelja - za izuzetnu mušku ulogu
- Nagrada za žensku epizodnu ulogu
- Nagrada za mušku epizodnu ulogu
- Nagrada za debitantsku ulogu
Nosioci zvaničnih nagrada Festivala stiču status počasnog gosta tokom održavanja sledećeg Festivala.
Zvanične nagrade "Filmskih susreta" dodeljuju se glumcima, državljanima SCG, koji igraju u filmovima zvaničnog programa Festivala.
Nagrada može biti dodeljena i za više uloga ostvarenih u filmovima u konkurenciji.
Nagrada se može dodeliti samo jednom nosiocu.
Za izuzetan doprinos umetnosti glume u domaćem filmu, na Festivalu se dodeljuje posebna nagrada Udruženja - "Pavle Vuisić".
Kriterijumi kao i postupak za dodelu nagrade "Pavle Vuisić" regulišu se posebnim pravilnikom koji donosi Udruženje.
Svake večeri tokom održavanja Festivala, putem glasačkih listića, gledaoci biraju "glumca večeri" iz reda glumaca, protagonista filmova prikazanih te večeri.
Proglašenje "glumca večeri" se vrši narednog dana održavanja Festivala.
Poslednjeg dana Festivala, a na osnovu rezultata glasanja gledalaca, bira se "glumac Festivala" i na prigodan način proglašava u toku završne svečanosti.
Priznanja iz stava 1. i 3. ovog člana ne spadaju u red zvaničnih nagrada Festivala.
Direkcija utvrđuje nosioce poslova oko glasanja i proglašavanja.
Na Festivalu se mogu dodeljivati i druge, nezvanične glumačke nagrade društvenih subjekata-donatora (organizacije, redakcije listova, drugi mediji i sl.), ako odgovaraju karakteru Festivala.
O unošenju ovih nagrada u okvire Festivala odlučuje Savet.
Ove nagrade dodeljuje žiri koji imenuju donatori, uručuju se u toku Festivala, ali ne u okviru svečanosti proglašenja zvaničnih nagrada Festivala.
Ukoliko donator nagrade želi da o nagradi odlučuje zvanični Žiri, saglasnost za to daje Savet.
IV PROGRAMI I PLANOVI FESTIVALA
Savet svake godine, za održavanje Festivala, donosi zvanični program Festivala.
Zvanični program Festivala obuhvata: otvaranje, naslove filmova u zvaničnoj konkurenciji i prateće manifestacije, termine njihovog prikazivanja odnosno održavanja, proglašenje nagrada i zatvaranje.
Na predlog umetničkog direktora Savet donosi odluku o broju filmova u zvaničnoj konkurenciji, s tim da ne može biti više od 16 dugometražnih igranih filmova.
Na predlog umetničkog direktora, Savet može u zvaničnu konkurenciju uvrstiti i film realizovan na drugim nosačima slike i tona (video traka, CD i sl.).
U ovom slučaju važe isti uslovi kao i za projekte realizovane na filmskoj traci.
Prijavljeni film za zvanični program Festivala ne može se povući nakon utvrđenog i objavljenog zvaničnog programa Festivala sa filmovima u konkurenciji.
Direkcija je dužna da se stara o primljenim kopijama i da preuzme odgovornost u slučaju njihove eventualne zloupotrebe ili oštećenja, i da ih uredno vrati ovlašćenom nosiocu prava.
Na projekcijama filmova u zvaničnom programu Festivala predstavljaju se isključivo glumci - učesnici Festivala i reditelji filmova prikazanih u zvaničnom programu, kao gosti glumaca.
Za svečanost otvaranja Festivala, zatim prilikom dodele nagrade "Pavle Vuisić" i eventualnih proslava - jubileja, na pozornici se predstavljaju ili na nju izlaze svi prisutni glumci i filmski stvaraoci - gosti Festivala.
Filmovi u zvaničnom programu Festivala prikazuju se na Letnjoj pozornici niške Tvrđave, a u slučaju nevremena u bioskopskim dvoranama, o čemu odlučuju direktor i umetnički direktor.
Planom i programom organizovanja i rada utvrđuju se poslovi i dinamika njihovog izvršavanja, kao i kadrovske, materijalno-tehničke, prostorne, smeštajne i druge potrebe.
Finansijskim planom, koji donosi Savet, utvrđuju se:
- izvori i visina sredstava za realizaciju Festivala;
- dinamika priliva i usmeravanja;
- struktura i visina zvaničnih nagrada;
- naknada žiriju;
- troškovi prevoza, smeštaja, ishrane, dnevnica glumcima-učesnicima Festivala;
- troškovi zakupa filmova, štampanja materijala, reklame, usluga - sve u bruto iznosu.
Ova pravila stupaju na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".