ZAKONO PROIZVODNJI I PROMETU NAORUŽANJA I VOJNE OPREME("Sl. list SRJ", br. 41/96, "Sl. list SCG", br. 7/2005 - dr. zakon i "Sl. glasnik RS", br. 85/2005 - dr. zakon) |
Ovim zakonom se uređuju proizvodnja, promet i prevoz naoružanja i vojne opreme kao delatnosti od opšteg interesa, planiranje mera bezbednosti, planiranje proizvodnje i prometa naoružanja i vojne opreme, kontrola kvaliteta proizvodnje naoružanja i vojne opreme, kao i druga pitanja od značaja za proizvodnju, promet i prevoz naoružanja i vojne opreme.
Naoružanjem i vojnom opremom, u smislu ovog zakona, smatraju se: ubojna sredstva i njihovi elementi (barut, eksploziv, municija, rakete, bombe, torpeda, mine i minsko-eksplozivna sredstva), naoružanje i njegovi sastavni delovi (hladno oružje, pištolji i revolveri, puške, automati, mitraljezi, ručni bacači, topovi, haubice, uređaji za lansiranje i sredstva za upravljanje vatrom), borbena sredstva (sve vrste borbenih letilica, borbeni plovni objekti i borbena vozila) i druga sredstva za potrebe odbrane i bezbednosti (sredstva veze, kriptozaštite, protivelektronskog obezbeđenja i komandovanja, sredstva za identifikaciju i navigaciju, sredstva za miniranje i razminiranje, specijalni alati i ambalaža, tehnička dokumentacija i imovinska prava za proizvodnju naoružanja i vojne opreme).
Odredbe ovog zakona ne odnose se na lovačko i sportsko oružje i municiju, privredni eksploziv, protivgradne rakete i sredstva za vatromet.
Proizvodnjom naoružanja i vojne opreme, u smislu ovog zakona, smatra se: istraživanje i razvoj naoružanja i vojne opreme i tehnologije za proizvodnju naoružanja i vojne opreme, opreme, opremanje kapaciteta za proizvodnju naoružanja i vojne opreme, izrada naoružanja i vojne opreme, modernizacija i remont naoružanja i vojne opreme u miru, kao i priprema za izradu i remont naoružanja i vojne opreme u uslovima neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili vanrednog stanja.
Prometom naoružanja i vojne opreme, u smislu ovog zakona, smatra se: promet naoružanja i vojne opreme u zemlji i spoljnotrgovinski promet naoružanja i vojne opreme.
Prometom naoružanja i vojne opreme u zemlji, u smislu ovog zakona, smatra se kupovina i prodaja naoružanja i vojne opreme, i poslovi u vezi sa kupovinom i prodajom naoružanja i vojne opreme.
Spoljnotrgovinskim prometom naoružanja i vojne opreme, u smislu ovog zakona, smatra se:
1) izvoz i uvoz naoružanja i vojne opreme, odnosno opreme za proizvodnju naoružanja i vojne opreme, poluproizvoda, sklopova, delova, sirovina i reprodukcionog materijala koji se koriste za proizvodnju naoružanja i vojne opreme;
2) poslovno-tehnička saradnja, proizvodna kooperacija, pribavljanje i ustupanje imovinskih prava po osnovu tehnologije u oblasti proizvodnje naoružanja i vojne opreme;
3) projektovanje, izgradnja i opremanje kapaciteta za proizvodnju naoružanja i vojne opreme i drugih vojnih objekata u inostranstvu;
4) zastupanje stranih firmi, posredovanje, remont i druge usluge u spoljnotrgovinskom prometu naoružanja i vojne opreme.
Prevozom naoružanja i vojne opreme, u smislu ovog zakona, smatraju se svi vidovi transporta naoružanja i vojne opreme na teritoriji Savezne Republike Jugoslavije, i tranzit naoružanja i vojne opreme preko teritorije Savezne Republike Jugoslavije.
Preduzeće ili drugo pravno lice (u daljem tekstu: preduzeće) koje proizvodi naoružanje i vojnu opremu ili učestvuje u proizvodnji, prometu ili prevozu naoružanja i vojne opreme, ili nabavlja i drži naoružanje i vojnu opremu, dužno je da isto čuva i održava tako da se spreči nestanak ili oštećenje naoružanja i vojne opreme.
U slučaju nestanka ili oštećenja naoružanja i vojne opreme, preduzeće iz stava 1. ovog člana je dužno da o tome bez odlaganja, a najdocnije u roku od 24 sata od nestanka ili oštećenja, obavesti savezni organ nadležan za poslove odbrane.
Preduzeće koje proizvodi, vrši promet i transport naoružanja i vojne opreme utvrđuje i donosi plan organizovanja i sprovođenja mera bezbednosti i zaštite tajnih podataka koji se odnose na kapacitete za proizvodnju, planove proizvodnje, dokumentaciju za proizvodnju, objekte za proizvodnju, čuvanje, promet i transport naoružanja i vojne opreme.
Plan iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) procenu ugroženosti sredstava i objekata;
2) mere bezbednosti i zaštite (zadatke i poslove na organizovanju mera bezbednosti i zaštite) i način njihovog sprovođenja;
3) mere i postupke koji se preduzimaju u slučaju vanrednog događaja nastalog u procesu proizvodnje, prometa i transporta naoružanja i vojne opreme.
Niko ko učestvuje u procesu proizvodnje, prometa i prevoza naoružanja i vojne opreme ne može neovlašćeno koristiti saznanja i informacije do kojih je došao u postupku obavljanja poslova na proizvodnji, prometu i prevozu naoružanja i vojne opreme.
II PROIZVODNJA NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Proizvodnjom naoružanja i vojne opreme mogu se baviti preduzeća, koja za to prethodno pribave dozvolu.
Dozvolu za proizvodnju naoružanja i vojne opreme izdaje savezni organ nadležan za poslove odbrane. Uz zahtev za izdavanje dozvole za proizvodnju naoružanja i vojne opreme preduzeće prilaže:
1) osnivački akt preduzeća;
2) statut preduzeća;
3) izvod iz sudskog registra;
4) elaborat o tehničkoj i tehnološkoj opremljenosti, korišćenju raspoloživih kapaciteta, obezbeđenju sirovina i reprodukcionog materijala;
5) podatke o kadrovskoj popunjenosti;
6) dokaz o obezbeđenju kontrole kvaliteta;
7) plan iz člana 7. ovog zakona;
8) podatke o ostvarenim poslovnim rezultatima u prethodne tri godine, odnosno podatke o projektovanim poslovnim rezultatima za preduzeća u osnivanju i preduzeća koja su osnovana u periodu kraćem od tri godine pre podnošenja zahteva.
Savezni organ nadležan za poslove odbrane dužan je da u roku od 60 dana od dana podnošenja zahteva, donese rešenje o izdavanju dozvole za proizvodnju naoružanja i vojne opreme, odnosno rešenje o odbijanju zahteva.
Pri donošenju rešenja iz stava 1. ovog člana vodi se računa o potrebama odbrane i bezbednosti zemlje, tehničko-ekonomskoj opravdanosti proizvodnje naoružanja i vojne opreme, prostornom razmeštaju proizvodnih kapaciteta, ekološkim i bezbednosnim uslovima za proizvodnju naoružanja i vojne opreme.
Rešenje iz stava 1. ovog člana je konačno.
Uz prijavu za upis u sudski registar, odnosno uz prijavu za proširenje delatnosti preduzeće podnosi i dozvolu za proizvodnju naoružanja i vojne opreme.
Proizvodnjom naoružanja i vojne opreme u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja i vanrednog stanja, pored preduzeća iz člana 8. bavi se i preduzeće koje odredi savezni organ nadležan za poslove odbrane.
O preduzećima kojima je izdata dozvola za proizvodnju naoružanja i vojne opreme i preduzećima koja su određena za tu proizvodnju (u daljem tekstu: preduzeća koja proizvode naoružanje i vojnu opremu) vodi se evidencija.
Planiranje proizvodnje i izgradnje kapaciteta za proizvodnju naoružanja i vojne opreme vrši se na osnovu srednjoročnog programa razvoja sistema odbrane Savezne Republike Jugoslavije, plana proizvodnje u uslovima neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili vanrednog stanja i programa spoljnotrgovinskog prometa naoružanja i vojne opreme.
Izvodi iz srednjoročnog programa razvoja sistema odbrane, godišnjih planova opremanja Vojske Jugoslavije i plana proizvodnje u uslovima ratnog stanja, neposredne ratne opasnosti i vanrednog stanja koji se odnose na pojedina preduzeća za proizvodnju naoružanja i vojne opreme, dostavljaju se tim preduzećima u roku od 30 dana od dana utvrđivanja tih planova.
Preduzeća koja proizvode naoružanje i vojnu opremu planiraju proizvodnju i izrađuju kapacitete na osnovu programa iz stava 2. ovog člana.
Preduzeća koja proizvode naoružanje i vojnu opremu su dužna da kapacitete za proizvodnju naoružanja i vojne opreme održavaju u trajnoj proizvodnoj sposobnosti.
Preduzeća iz stava 1. ovog člana koja nisu u mogućnosti da održavaju kapacitete u trajnoj proizvodnoj sposobnosti dužna su da bez odlaganja o tome obaveste savezni organ nadležan za poslove odbrane.
U slučajevima iz stava 2. ovog člana savezni organ nadležan za poslove odbrane ugovara finansiranje nužnih troškova održavanja ili odobrava preorijentaciju kapaciteta na druge vojne ili civilne programe proizvodnje ili donosi rešenje o prestanku proizvodnje na tim kapacitetima.
Preduzeće koje proizvodi naoružanje i vojnu opremu može izvršiti promenu delatnosti ili prestati da obavlja delatnost, izvršiti promenu kapaciteta, statusne promene, odnosno promenu oblika organizovanja ili povezivanja po prethodno pribavljenoj saglasnosti saveznog organa nadležnog za poslove odbrane.
Ocenu sistema kvaliteta i kontrolu kvaliteta naoružanja i vojne opreme vrši savezni organ nadležan za poslove odbrane na propisan način u skladu sa saveznim zakonom o standardizaciji.
Savezni organ nadležan za poslove odbrane može ovlastiti preduzeće ili drugo pravno lice za vršenje određenih poslova iz stava 1. ovog člana.
Na instalisanim kapacitetima za proizvodnju naoružanja i vojne opreme, proizvedenom naoružanju i vojnoj opremi, poluproizvodima, sklopovima, delovima, reprodukcionom materijalu, sirovinama i drugim stvarima za proizvodnju naoružanja i vojne opreme ne može se sprovoditi prinudno izvršenje.
Preduzeće kome je izdata dozvola za proizvodnju naoružanja i vojne opreme vrši prijem zaposlenih na osnovu opštih uslova o zasnivanju radnog odnosa i posebnih uslova u pogledu bezbednosti ljudi i imovine utvrđenih opštim aktom preduzeća.
U preduzeću koje proizvodi naoružanje i vojnu opremu mogu se angažovati profesionalni oficiri i profesionalni podoficiri Vojske Jugoslavije.
O angažovanju profesionalnih oficira i profesionalnih podoficira, preduzeće iz stava 1. ovog člana zaključuje ugovor sa nadležnim saveznim organom.
III PROMET NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Promet naoružanja i vojne opreme u zemlji vrši savezni organ nadležan za poslove odbrane i preduzeća koja proizvode naoružanje i vojnu opremu.
Spoljnotrgovinski promet naoružanja i vojne opreme vrši savezni organ nadležan za poslove odbrane, odnosno javno preduzeće koje obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva Savezna Republika Jugoslavija u ovoj oblasti.
Spoljnotrgovinski promet naoružanja i vojne opreme mogu vršiti i preduzeća registrovana za obavljanje spoljnotrgovinskog prometa.
Promet naoružanja i vojne opreme vrši se na osnovu dozvole koja se izdaje za svaku konkretnu isporuku, a njena važnost vremenski je ograničena.
Dozvolu iz stava 1. ovog člana izdaje savezni organ nadležan za poslove odbrane. Uz zahtev za izdavanje dozvole podnosilac zahteva prilaže:
1) podatke o vrsti, količini i ceni naoružanja i vojne opreme;
2) podatke o učesnicima u prometu (kupcu, prodavcu, posrednicima i zastupnicima);
3) podatke o rokovima izvršenja prometa;
4) podatke o načinu plaćanja.
Promet naoružanja i vojne opreme u zemlji za potrebe organa unutrašnjih poslova može se vršiti bez dozvole iz stava 2. ovog člana.
Savezni organ nadležan za poslove odbrane dužan je da, u roku od 10 dana od dana podnošenja zahteva donese rešenje o izdavanju dozvole za promet naoružanja i vojne opreme, odnosno rešenje o odbijanju zahteva.
Rešenje iz stava 1. ovog člana je konačno.
O preduzećima koja vrše promet naoružanja i vojne opreme vodi se evidencija.
Platni promet i kreditne poslove sa inostranstvom u oblasti spoljnotrgovinskog prometu naoružanja i vojne opreme obavlja ovlašćena banka koju odredi Savezna vlada.
Naoružanje i vojna oprema može se staviti u promet samo ako je proizvedeno po standardima odbrane, odnosno propisanoj tehničkoj dokumentaciji i ako poseduje potvrdu o kontroli usaglašenosti.
Izuzetno od odredbi stava 1. ovog člana, naoružanje i vojna oprema može se izvoziti po tehničkoj dokumentaciji predviđenoj u ugovoru sa stranim kupcem.
Savezni organ, odnosno javno preduzeće iz člana 20. stav 2. ovog zakona utvrđuje plan spoljnotrgovinskog prometa naoružanja i vojne opreme.
Preduzeće koje vrši promet odnosno proizvodnju naoružanja i vojne opreme donosi plan spoljnotrgovinskog prometa naoružanja i vojne opreme, u skladu sa planom iz stava 1. ovog člana.
IV PREVOZ NAORUŽANJA I VOJNE OPREME
Transport naoružanja i vojne opreme na teritoriji Savezne Republike Jugoslavije može vršiti na propisan način preduzeće registrovano za obavljanje delatnosti javnog prevoza.
Tranzit naoružanja i vojne opreme preko teritorije Savezne Republike Jugoslavije može se vršiti na propisan način po odobrenju saveznog organa nadležnog za unutrašnje poslove.
Pri transportu i tranzitu naoružanja i vojne opreme preduzimaju se propisane mere obezbeđenja.
Transport naoružanja i vojne opreme na teritoriji Savezne Republike Jugoslavije vrši se uz naoružanu pratnju koju obezbeđuje pošiljalac u skladu sa propisom.
Nadzor nad primenom ovog zakona vrši nadležni savezni organ.
Nadzorom iz stava 1. ovog člana utvrđuje se da li se proizvodnja, promet i prevoz naoružanja i vojne opreme vrši u skladu sa odredbama ovog zakona i propisa donesenih za izvršavanje ovog zakona.
Preduzeće koje se bavi proizvodnjom, prometom, odnosno prevozom naoružanja i vojne opreme dužno je da ovlašćenom licu nadležnog saveznog organa omogući vršenje nadzora.
Savezni organ nadležan za poslove odbrane oduzeće dozvolu za proizvodnju naoružanja i vojne opreme, odnosno dozvolu za promet naoružanja i vojne opreme preduzeću ako utvrdi:
1) da je dozvola izdata na osnovu neistinitih podataka;
2) da preduzeće ne posluje u skladu sa odredbama ovog zakona i odredbama propisa donetim za izvršavanje ovog zakona, a u ostavljenom roku ne otkloni uočene nedostatke;
3) da ne omogućava vršenje nadzora.
Rešenje o oduzimanju dozvole iz stava 1. ovog člana je konačno.
(Prestao da važi)
Ko neovlašćeno koristi saznanja i informacije do kojih je došao u postupku obavljanja poslova na proizvodnji, prometu i prevozu naoružanja i vojne opreme, kazniće se za krivično delo kaznom zatvora od tri meseca do tri godine.
Novčanom kaznom od 15.000 do 150.000 novih dinara kazniće se za privredni prestup preduzeće ako:
1) ne čuva i održava naoružanje i vojnu opremu i time prouzrokuje nestanak ili oštećenje veće količine naoružanja i vojne opreme ili ako o takvom nestanku naoružanja i vojne opreme ne obavesti nadležni organ u propisanom roku (član 6);
2) saveznom organu nadležnom za poslovne odbrane, uz zahtev za izdavanje dozvole za proizvodnju odnosno zahtev za izdavanje dozvole za promet naoružanja i vojne opreme, podnese neistinite podatke (čl. 9. i 21);
3) bez opravdanog razloga u dužem periodu ne održava kapacitete u trajnoj proizvodnoj sposobnosti (član 14);
4) bez dozvole saveznog organa nadležnog za poslove odbrane vrši promenu delatnosti, promenu kapaciteta, statusne promene, odnosno promenu oblika organizovanja ili povezivanja (član 15);
5) vrši transport naoružanja i vojne opreme na teritoriji Savezne Republike Jugoslavije, a nije registrovano za obavljanje delatnosti javnog prevoza ili taj transport vrši bez naoružane pratnje (član 27. st. 1. i 4);
6) bez odobrenja saveznog organa nadležnog za unutrašnje poslove vrši tranzit naoružanja i vojne opreme preko teritorije Savezne Republike Jugoslavije (član 27. stav 2).
Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za privredni prestup i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu novčanom kaznom od 900 do 9.000 novih dinara.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Propisi za izvršavanje ovog zakona doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Preduzeća koja proizvode naoružanja i vojnu opremu dužna su da identifikuju i procene vrednost državnog kapitala u skladu sa propisima kojima se uređuje promena vlasništva društvenog kapitala.
U identifikaciji i proceni vrednosti državnog kapitala iz stava 1. ovog člana učestvuje i nadležni savezni organ.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje sa radom Zajednica industrije naoružanja i vojne opreme Jugoslavije (u daljem tekstu: Zajednica).
Arhivu i dokumentaciju Zajednice preuzima nadležni savezni organ.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi: Zakon o proizvodnji naoružanja i vojne opreme ("Službeni list SFRJ", br. 30/79); Zakon o ekonomskim i drugim odnosima u proizvodnji i prometu naoružanja i vojne opreme ("Službeni list SFRJ", br. 25/79); Zakon o udruživanju u Zajednicu industrije naoružanja i vojne opreme Jugoslavije ("Službeni list SFRJ", br. 25/79 i 13/87) i čl. 26. i 27. Zakona o izmenama saveznih zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Službeni list SRJ", br. 28/96).
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".
Odredbe ovog zakona koje se odnose na spoljnotrgovinski
promet naoružanja i vojne opreme, prestaju da važe danom početka
primene Zakona o spoljnoj trgovini naoružanjem, vojnom opremom
i robom dvostruke namene ("Sl. list SCG", br. 7/2005),
odnosno 31. marta 2005. godine.
* Krivičnopravne odredbe sadržane
u članu 31. Zakona o proizvodnji i prometu naoružanja i vojne
opreme ("Sl. list SRJ",
br. 41/96) prestaju da važe danom stupanja na snagu Krivičnog
zakonika ("Sl. glasnik RS", br. 85/2005), odnosno
1. januara 2006. godine.