STATUTINŽENJERSKE KOMORE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 88/2005) |
Ovim statutom uređuju se ciljevi i zadaci, unutrašnja organizacija Inženjerske komore Srbije (u daljem tekstu: Komora), izbor i delokrug njenih organa, način vršenja javnih ovlašćenja i druga pitanja vezana za rad Komore.
Komora je nezavisna i profesionalna organizacija diplomiranih inženjera arhitektonske, građevinske, mašinske, elektrotehničke, saobraćajne i drugih tehničkih struka, kao i diplomiranih prostornih planera, kojima je u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji (u daljem tekstu: Zakon) izdata licenca odgovornog planera, odgovornog urbaniste, odgovornog projektanta i odgovornog izvođača radova.
Naziv Komore je Inženjerska komora Srbije.
Sedište Komore je u Beogradu, ul. Kneza Miloša br. 9.
Pri poslovanju sa inostranstvom kao naziv Komore upotrebljava se Serbian Chamber of Engineers.
Komora ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i ovim statutom.
Komoru predstavlja i zastupa predsednik Komore.
Za svoje obaveze Komora odgovara svim svojim sredstvima.
Sredstva za rad Komore obezbeđuju se na način propisan Zakonom i ovim statutom.
Komora ima pečat heksagonalnog (šestougaonog) oblika, prečnika opisanog kruga 3,46 cm.
U sredini pečata je grb Komore oko kojeg je u koncentričnom krugu ispisano: Republika Srbija, Inženjerska komora Srbije, Beograd.
Komora ima grb, znak i zastavu.
Rad Komore i njenih organa je javan.
Ovim statutom određuju se slučajevi isključenja javnosti iz rada pojedinih organa Komore u određenim fazama postupanja.
Članovi Komore su jednaki u pravima, obavezama i odgovornostima u Komori.
Članovi Komore imaju naročito sledeća prava i dužnosti:
1) da poštuju Statut i Etički kodeks Komore;
2) da neguju dobre poslovne običaje svoje struke i poštuju profesionalne standarde i normative;
3) da pokreću i razmatraju sva pitanja iz delatnosti Komore sa ciljem unapređenja organizovanja u pružanju usluga u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja, izgradnje objekata i drugih oblasti značajnih za planiranje i izgradnju;
4) da učestvuju u donošenju programa i planova rada Komore;
5) da neposredno, ili preko svojih predstavnika u organima Komore i telima matičnih sekcija u sastavu Komore, daju predloge, sugestije i mišljenja radi donošenja odluka, zaključaka i drugih akata u cilju zaštite opšteg i pojedinačnog interesa u obavljanju poslova iz oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, izgradnje objekata i drugih oblasti značajnih za planiranje i izgradnju;
6) da iniciraju i predlažu osnivanje podsekcija, komisija i drugih oblika organizovanja i rada u Komori;
7) da koriste poslovne i druge informacije kojima raspolaže Komora;
8) da koriste stručnu i drugu pomoć, kao i usluge koje vrši Komora u okviru ostvarivanja svojih ciljeva i zadataka;
9) da koriste lični pečat člana Komore pod uslovima propisanim opštim aktom Komore;
10) da uredno plaćaju članarinu i obezbeđuju uslove za efikasan rad Komore;
11) da poštuju i primenjuju sve odluke, cenovnike, normative, normative radova i ostala dokumenta iz struke i delatnosti struke, koje donese ili usvoji Komora.
Osnovni ciljevi i zadaci Komore su da:
1) utvrđuje profesionalna prava i dužnosti i etičke norme ponašanja članova u obavljanju poslova planiranja, projektovanja i izvođenja radova (u daljem tekstu: Etički kodeks);
2) utvrđuje ispunjenost uslova za izdavanje, odnosno oduzimanje licence za odgovornog planera, odgovornog urbanistu, odgovornog projektanta i odgovornog izvođača radova u skladu sa Zakonom, Pravilnikom o uslovima i postupku za izdavanje i oduzimanje licence za odgovornog urbanistu, projektanta, izvođača radova i odgovornog planera (u daljem tekstu: Pravilnik) i opštim aktima Komore;
3) proverava usklađenost izdatih licenci po propisima drugih zemalja;
4) vodi evidenciju lica iz tačke 2. ovog člana;
5) organizuje Sud časti za utvrđivanje povreda profesionalnih standarda i normativa (profesionalne odgovornosti), kao i za izricanje mera za te povrede;
6) uređuje i unapređuje uslove za obavljanje stručnih poslova u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja, izgradnje objekata i drugih oblasti značajnih za planiranje i izgradnju;
7) prati i utiče na razvoj profesionalnih odnosa u struci obezbeđujući uslove svojim članovima za takvu delatnost;
8) obezbeđuje sigurnost i zaštitu opštih i pojedinačnih profesionalnih interesa članova;
9) donosi normative i kriterijume za procenu vrednosti poslova iz delatnosti članova;
10) organizuje polaganje stručnih ispita koje joj poveri nadležno ministarstvo;
11) prati rad svojih članova i primenu pravila profesionalne etike;
12) predlaže nadležnim organima donošenje odgovarajućih propisa i sarađuje sa odgovarajućim ministarstvima i državnim organima u pripremi i primeni zakonske i druge regulative koja se odnosi na oblasti delatnosti Komore;
13) uspostavlja, održava i unapređuje saradnju sa drugim inženjerskim komorama i drugim srodnim organizacijama i institucijama u zemlji i inostranstvu;
14) organizuje i učestvuje u pripremi naučnih i stručnih skupova i pruža pomoć u izdavanju publikacija od interesa za delatnost struke;
15) obavlja i druge poverene poslove, kao i poslove od značaja za profesionalnu praksu i usavršavanje rada članova Komore.
Organi Komore jesu:
1) Skupština Komore;
2) Upravni odbor;
3) Nadzorni odbor;
4) predsednik Komore.
Skupština Komore je najviši organ Komore sa pravima i obavezama utvrđenim Zakonom i ovim statutom.
Skupština Komore ima 120 članova.
U Skupštinu Komore svaka matična sekcija bira po pet članova, a ostale do ukupnog broja, matične sekcije biraju srazmerno svom učešću u ukupnom broju članova Komore.
Izbori za članove Skupštine Komore u matičnoj sekciji planera i urbanista obavljaju se na nivou matične sekcije kao celine.
Izbori u matičnim sekcijama projektanta i izvođača radova obavljaju se po izbornim jedinicama, odnosno po regionima, utvrđenim odlukom Upravnog odbora.
Prilikom izbora za članove Skupštine Komore obezbeđuje se odgovarajuća zastupljenost u Skupštini Komore po regionima i po strukama.
Skupština Komore:
1) donosi statut;
2) donosi godišnji plan i program rada Komore;
3) donosi finansijski plan i usvaja izveštaj o finansijskom poslovanju Komore;
4) usvaja izveštaj o radu Upravnog odbora Komore;
5) usvaja izveštaj o radu Nadzornog odbora Komore;
6) usvaja izveštaj o radu Suda časti;
7) donosi Etički kodeks Komore;
8) bira i razrešava predsednika i potpredsednika Skupštine Komore;
9) bira i razrešava predsednika i potpredsednika Upravnog odbora Komore, kao i dva člana Upravnog odbora, od kojih je jedan predstavnik matične sekcije projektanata, a drugi matične sekcije izvođača radova;
10) bira i razrešava predsednika i člana Nadzornog odbora Komore, koji nisu imenovani od strane nadležnog ministarstva;
11) utvrđuje osnove regionalnog organizovanja Komore;
12) utvrđuje Listu sudija Suda časti na osnovu predloga izvršnih odbora matičnih sekcija;
13) usvaja znamenja Komore (grb, znak i zastava);
14) donosi odluku o visini naknade za izdavanje licence i članarine, uz prethodnu saglasnost nadležnog ministarstva;
15) utvrđuje stavove i daje smernice za rad organa i tela Komore;
16) rešava po svim pitanjima dostavljenim od Upravnog odbora Komore;
17) donosi Poslovnik o svom radu i radu radnih tela koja obrazuje;
18) obavlja druge poslove predviđene Zakonom i ovim statutom.
Za vršenje određenih poslova Skupština Komore može obrazovati komisije. Odlukom o obrazovanju komisije uređuje se njen delokrug rada i sastav. Članovi komisije imaju pravo na nadoknadu za svoj rad.
Skupština Komore ima predsednika i potpredsednika.
U slučaju odsutnosti, ili sprečenosti predsednika Skupštine, zamenjuje ga potpredsednik Skupštine Komore.
Redovnu sednicu Skupštine Komore predsednik Skupštine Komore saziva najmanje jednom godišnje.
Na predlog Upravnog odbora, Nadzornog odbora, predsednika Komore ili najmanje jedne trećine članova Skupštine Komore, predsednik Skupštine je dužan da sazove vanrednu sednicu Skupštine Komore u roku od 30 dana od dana prijema predloga.
Predlog iz stava 2. ovog člana mora biti sastavljen u pisanoj formi s predlogom tačaka dnevnog reda i materijalom koji se odnosi na predlog.
U slučaju da predsednik Skupštine Komore ne sazove sednicu u roku određenom u stavu 2. ovog člana, predlagač može sazvati sednicu Skupštine Komore u daljem roku od 30 dana.
Skupština Komore radi u javnim sednicama, a sednica može biti održana ukoliko joj prisustvuje više od polovine članova.
Sednicom Skupštine Komore rukovodi predsednik Skupštine Komore.
Glasanje u Skupštini Komore je po pravilu javno.
Glasanje za utvrđivanje Liste sudija Suda časti je tajno.
Skupština Komore odlučuje većinom glasova prisutnih članova.
Statut Komore i njegove izmene i dopune Skupština Komore donosi većinom glasova od ukupnog broja članova Skupštine Komore.
Mandat članova Skupštine Komore, predsednika i potpredsednika Skupštine Komore traje četiri godine i mogu biti birani najviše dva puta uzastopno.
Predsednik Skupštine Komore ima pravo na nadoknadu za svoj rad.
Upravni odbor je organ Komore koji vrši prava i dužnosti utvrđene ovim statutom i drugim opštim aktima.
Upravni odbor ima 11 članova, i to: predsednika, potpredsednika, tri predstavnika koje imenuje nadležno ministarstvo, predsednike izvršnih odbora matičnih sekcija, po položaju i dva člana koje bira Skupština Komore (po jedan iz reda članova matične sekcije projektanta i matične sekcije izvođača radova).
Mandat predsednika, potpredsednika i članova Upravnog odbora traje dve godine i mogu biti birani najviše dva puta uzastopno.
Predsednik Upravnog odbora je predsednik Komore.
U slučaju da je članovima Upravnog odbora istekao mandat, a da novi nisu izabrani, postojećim članovima Upravnog odbora mandat se automatski produžava do izbora novih članova.
Predsednik, potpresednik i članovi Upravnog odbora imaju pravo na nadoknadu za svoj rad.
Upravni odbor:
1) utvrđuje predlog Statuta i drugih opštih akata koje donosi Skupština Komore;
2) utvrđuje predlog Etičkog kodeksa Komore;
3) utvrđuje predlog godišnjeg plana i programa rada Komore;
4) usklađuje godišnje planove i programe rada matičnih sekcija;
5) utvrđuje predlog finansijskog plana;
6) priprema izveštaj o finansijskom poslovanju Komore;
7) priprema izveštaje o radu Komore i dostavlja ih Skupštini Komore;
8) predlaže znamenja Komore (grb, znak i zastava);
9) priprema materijale koje razmatra i usvaja Skupština Komore;
10) sprovodi odluke zaključke i druga akta Skupštine Komore;
11) donosi Pravilnik Suda časti Komore;
12) donosi Pravilnik o nagradama Komore;
13) donosi Pravilnik o počasnim članovima komore;
14) donosi Pravilnik o izdavačkoj delatnosti;
15) donosi odluku o promeni sedišta Komore;
16) utvrđuje vrste licenci koje Komora izdaje, na predlog izvršnih odbora matičnih sekcija;
17) donosi odluke o izdavanju licenci i donosi rešenja o odbijanju zahteva za izdavanje licenci;
18) donosi rešenja o oduzimanju licenci na osnovu izvršne odluke Suda časti kojom je izrečena mera oduzimanja licence;
19) utvrđuje usklađenost licenci koje izdaju druge inženjerske komore sa principima i pravilima ove komore, na predlog matičnih sekcija;
20) odlučuje o prigovorima protiv odluka Suda časti;
21) imenuje i razrešava sudije Suda časti na predlog predsednika Upravnog odbora;
22) imenuje i razrešava tužioca i branioca i njihove zamenike, na predlog predsednika Upravnog odbora;
23) utvrđuje cenovnik minimalnih cena usluga članova Komore, na predlog izvršnih odbora matičnih sekcija;
24) prati rad matičnih sekcija;
25) donosi odluku o organizovanju regionalnih odbora sekcija i podsekcija;
26) odlučuje o institucionalnim oblicima saradnje, u skladu sa zakonom i Statutom Komore;
27) ostvaruje saradnju sa srodnim profesionalnim organizacijama;
28) organizuje i obezbeđuje obavljanje poverenih poslova, kao i poslova od značaja za profesionalnu praksu i usavršavanje rada članova Komore;
29) bira i razrešava sekretara Komore;
30) donosi Pravilnik o radu Sekretarijata i druga opšta akta čije donošenje nije u nadležnosti Skupštine Komore;
31) donosi Pravilnik o računovodstvu;
32) donosi Poslovnik o svom radu;
33) obrazuje povremena i stalna radna tela za izvršavanje poslova iz svoje nadležnosti;
34) obavlja druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost ovim statutom, drugim opštim aktima i odlukama Skupštine Komore.
Za vršenje određenih poslova Upravni odbor može obrazovati Komisije. Odlukom o obrazovanju komisije uređuje se njen delokrug rad i sastav. Članovi komisije imaju pravo na nadoknadu za svoj rad.
Upravni odbor radi u sednicama kojima mora prisustvovati većina od ukupnog broja njegovih članova, a odlučuje većinom glasova članova Upravnog odbora.
Sednice Upravnog odbora zakazuje predsednik Upravnog odbora.
Radom Upravnog odbora rukovodi predsednik Upravnog odbora.
U odsustvu predsednika sednicom Upravnog odbora rukovodi potpredsednik.
Redovne sednice održavaju se najmanje jednom mesečno.
Vanredne sednice Upravnog odbora predsednik Upravnog odbora dužan je da sazove u roku ne dužem od sedam dana, ukoliko to pisanim zahtevom od njega zatraži predsednik Skupštine Komore, najmanje trećina članova Upravnog odbora, Nadzorni odbor ili izvršni odbor jedne matične sekcije.
Upravni odbor za svoj rad odgovara Skupštini Komore.
Upravni odbor podnosi izveštaj o svom radu Skupštini Komore, najmanje jednom godišnje.
Nadzorni odbor je samostalni organ Komore koji vrši kontrolu zakonitosti rada Komore, kontrolu finansijskog poslovanja Komore, ostvaruje uvid u izvršavanje obaveza članova Komore i vrši kontrolu raspolaganja sredstvima Komore.
Nadzorni odbor ima tri člana, i to: predsednika i jednog člana koje bira Skupština Komore iz reda članova Komore, a jednog člana imenuje nadležno ministarstvo.
Nadzorni odbor radi u sednicama koje se održavaju najmanje kvartalno.
Sednice Nadzornog odbora saziva predsednik.
Nadzorni odbor donosi odluke većinom glasova ukupnog broja članova.
Predsednik Nadzornog odbora dužan je da sazove sednicu na zahtev predsednika Skupštine Komore, predsednika Komore ili jednog člana Nadzornog odbora.
Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora traje dve godine i mogu biti birani najviše dva puta uzastopno.
U slučaju da je članovima Nadzornog odbora istekao mandat, a da novi nisu izabrani, postojećim članovima Nadzornog odbora mandat se automatski produžava do izbora novih članova.
Nadzorni odbor:
1) vrši kontrolu zakonitosti rada Komore;
2) pregleda periodične i godišnje obračune i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa propisima;
3) utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta vode uredno i u skladu sa propisima, a može ih dati na veštačenje;
4) izveštava o godišnjim računovodstvenim iskazima i izveštajima o poslovanju Komore koji se podnose Skupštini Komore;
5) donosi Poslovnik o svom radu;
6) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
U obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana Nadzorni odbor ima pravo uvida u poslovne i finansijske knjige.
Članovi Nadzornog odbora imaju pravo prisustvovanja sednicama Skupštine Komore i postavljanja pitanja i dobijanja odgovora na sednicama Upravnog odbora i sednicama izvršnih odbora matičnih sekcija.
Za vršenje određenih stručnih poslova iz svoje nadležnosti, Nadzorni odbor može angažovati stručnu komisiju. Sredstva za rad stručne komisije obezbeđuju se u skladu sa članom 84. ovog statuta.
Nadzorni odbor za svoj rad neposredno odgovara Skupštini Komore.
Nadzorni odbor podnosi izveštaj o svom radu Skupštini Komore, najmanje jednom godišnje.
U Nadzorni odbor ne mogu biti birani članovi Upravnog odbora i izvršnog odbora matične sekcije.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na nadoknadu za svoj rad.
Predsednik Komore:
1) predstavlja i zastupa Komoru i odgovaran je za zakonitost rada Komore;
2) rukovodi radom Komore i usklađuje rad i aktivnosti Komore i njenih organa;
3) priprema predloge opštih akata i odluka koje donosi Upravni odbor;
4) donosi Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova Sekretarijata Komore;
5) organizuje, usmerava i vrši koordinaciju saradnje sa odgovarajućim ministarstvima i drugim organima i organizacijama;
6) daje punomoćja drugim licima za predstavljanje i zastupanje Komore u zemlji i inostranstvu;
7) obavlja i druge poslove određene ovim statutom, ili drugim opštim aktom Komore.
Za svoj rad predsednik Komore odgovara Skupštini Komore i Upravnom odboru.
Predsednika Komore u odsustvu zamenjuje potpredsednik Upravnog odbora.
Mandat predsednika Komore traje dve godine i može biti biran najviše dva puta uzastopno.
Određena ovlašćenja iz svog delokruga predsednik Komore može preneti na članove Upravnog odbora i sekretara Komore.
Sud časti broji 25 sudija.
Sudije Suda časti imenuje i razrešava Upravni odbor iz reda članova Komore sa Liste sudija Suda časti koju je utvrdila Skupština Komore na predlog izvršnih odbora matičnih sekcija.
Lista sudija iz stava 2. ovog člana broji 35 sudija, i to: tri iz matične sekcije planera, četiri iz matične sekcije urbanista, po 14 iz matične sekcije projektanata i matične sekcije izvođača radova i čine je kandidati koji su dobili najveći broj glasova, s tim da matične sekcije u kojima su organizovane podsekcije svaka podsekcija bude zastupljena najmanje sa po dvoje sudija.
Predlog Liste sudija iz stava 2. ovog člana broji 50 kandidata, i to: četiri iz matične sekcije planera, šest iz matične sekcije urbanista i po 20 iz matične sekcije projektanata i matične sekcije izvođača radova.
Prilikom predlaganja i imenovanja sudija Suda časti, izvršni odbor matične sekcije, predsednik Upravnog odbora i Upravni odbor dužni su da se pridržavaju pariteta iz st. 3. i 4. ovog člana.
Predsednik Suda časti bira se iz redova sudija, većinom glasova svih sudija.
Predsednika Suda časti, u slučaju sprečenosti ili odsutnosti, zamenjuje zamenik predsednika, koga imenuje i razrešava predsednik Suda iz reda sudija.
Mandat sudija Suda časti traje četiri godine, s tim da ista lica mogu biti ponovo birana.
Mandat predsednika i zamenika predsednika Suda časti traje dve godine, s tim da ista lica mogu biti ponovo birana.
Prestanak mandata predsednika Suda časti povlači i prestanak mandata zamenika predsednika Suda časti.
Sudije Suda časti ne mogu biti istovremeno i članovi Skupštine, Upravnog odbora i Nadzornog odbora Komore.
Komoru u postupku pred Sudom časti zastupa tužilac Komore.
Pomoć u odbrani okrivljenom u postupku pruža branilac Komore.
Tužilac i branilac Komore imaju zamenike.
Sud časti sudi u veću od tri člana.
Predsedavajućeg i članove veća određuje predsednik Suda časti.
Predsedavajućeg i jednog člana veća, predsednik Suda časti određuje iz matične sekcije u čijem sastavu se nalazi član protiv kojeg je pred Sudom časti pokrenut postupak za utvrđivanje odgovornosti.
Predsednik Suda časti dužan je da u predlog sastava veća uvrsti najmanje jednog člana iz oblasti na koju se odnosi predmet o kome Sud časti raspravlja.
Pred Sudom časti odgovaraju članovi Komore.
Odgovornost članova Komore utvrđuje se na osnovu Zakona, Pravilnika, Etičkog kodeksa i ovog statuta.
Sud časti, kao nezavistan i samostalan organ, utvrđuje odgovornost i izriče mere članovima Komore zbog povreda profesionalnih standarda i normativa (profesionalne odgovornosti).
Pod povredom profesionalnih standarda i normativa, u smislu stava 1. ovog člana, podrazumeva se nesavesno i nestručno obavljanje poslova za koje je članu Komore izdata licenca, kao i postupanje protivno profesionalnim pravima i dužnostima i etičkim normama ponašanja članova u obavljanju poslova izrade prostornih i urbanističkih planova, projektovanja i izvođenja radova (Etički kodeks).
Ukoliko Sud časti utvrdi odgovornost člana Komore zbog povreda propisanih članom 36. ovog statuta, Sud časti izriče sledeće mere:
1) javnu opomenu sa objavljivanjem na sednici Upravnog odbora Komore;
2) javnu opomenu sa objavljivanjem u štampi i
3) oduzimanje licence.
Mera oduzimanja licence izriče se za period od šest meseci do pet godina.
Pored mera iz stava 1. ovog člana, Sud časti izriče i meru bezbednosti zabrane učešća u radu organa Komore.
Protiv odluke Suda časti kojom je izrečena mera iz člana 37. ovog statuta može se izjaviti prigovor Upravnom odboru Komore u roku od 15 dana. Odluka Upravnog odbora po prigovoru je konačna.
Radi izvršenja izrečene mere iz člana 37. stav 1. tač. 1. i 3. ovog statuta, Sud časti dostavlja izvršnu odluku Upravnom odboru, u roku od tri dana od dana nastupanja izvršnosti.
U izvršenju mera iz stava 2. ovog člana, Upravni odbor na prvoj narednoj sednici od dana prijema izvršne odluke:
1) objavljuje izreku odluke;
2) donosi rešenje o oduzimanju licence.
Mera iz člana 37. stav 1. tačka 2. ovog statuta, izvršava se objavljivanjem u najmanje jednom dnevnom listu koji izlazi na celokupnoj teritoriji Republike Srbije, koje u izreci odluke odredi sudsko veće uz istovremeno objavljivanje na internet prezentaciji Komore.
Sud časti podnosi izveštaj o svom radu Skupštini Komore, najmanje jednom godišnje.
Organizacija, sastav, način izbora i razrešenja sudija Suda časti, tužioca i branioca, postupak i rad Suda bliže se uređuju Pravilnikom Suda časti Komore.
Predsednik Suda časti, sudije, tužilac, branilac i zamenici imaju pravo na nadoknadu za svoj rad.
V PRAVA, DUŽNOSTI, NAČIN IZBORA I OPOZIVA ČLANOVA ORGANA KOMORE
Članovi organa Komore imaju sledeća prava i dužnosti:
1) da redovno prisustvuju sastancima organa Komore, čiji su članovi;
2) da o radu svojih organa obaveštavaju matične sekcije čiji su članovi i da se staraju da se one izjasne o pitanjima i opštim aktima koji su im dostavljeni na mišljenje;
3) da daju predloge i inicijative za unapređenje rada Komore;
4) da podnose izveštaj o tekućim problemima u radu matičnih sekcija i njihovih tela, čiji su oni članovi;
5) da izvršavaju odluke, naloge i zaključke organa Komore.
Za člana organa Komore, odnosno nosioca funkcije može biti izabran samo član Komore kome nije izrečena mera iz člana 37. ovog statuta.
Član organa odnosno nosilac funkcije razrešava se funkcije pre isteka mandata ukoliko mu je izrečena mera iz člana 37. ovog statuta.
Izbore za članove Skupštine Komore raspisuje predsednik Skupštine Komore najkasnije tri meseca pre isteka mandata članova Skupštine Komore.
Odlukom o raspisivanju izbora utvrđuje se broj članova Skupštine Komore koje svaka matična sekcija bira prema broju članova matičnih sekcija na dan raspisivanja izbora i broj članova Skupštine Komore koji se biraju po regionima.
Članove Skupštine Komore, predstavnike matičnih sekcija, biraju članovi matičnih sekcija.
Članu organa, odnosno nosiocu funkcije prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran:
1) ukoliko izgubi svojstvo člana Komore;
2) opozivom;
3) ostavkom i
4) razrešenjem.
Član organa može biti opozvan ukoliko:
1) duže od šest meseci ne vrši svoju dužnost ili je ne vrši u skladu sa svojom funkcijom;
2) bez opravdanog razloga ne učestvuje ili neredovno učestvuje u radu organa Komore;
3) ne izvršava zaključke i stavove organa Komore za čije je izvršenje zadužen;
4) matičnu sekciju čiji je član ne obaveštava o svom radu u organima Komore;
5) svojim radom i ponašanjem nanosi štetu ugledu Komore;
6) Skupština Komore nepovoljno oceni njegov rad;
7) nadležno ministarstvo opozove svog predstavnika u Upravnom odboru ili u Nadzornom odboru.
Postupak za opoziv člana organa, odnosno nosioca funkcije mogu pokrenuti:
1) Skupština Komore;
2) organ čiji se član opoziva.
Opoziv članova organa, odnosno nosilaca funkcija vrši se po postupku za njihov izbor.
Skupština Komore može razrešiti člana organa i pre isteka mandata.
Ukoliko Skupština Komore ne usvoji izveštaj o radu Upravnog odbora Komore, smatra se da je opozvala Upravni odbor u celini.
Ukoliko Skupština Komore ne usvoji izveštaj o radu Nadzornog odbora, smatra se da je opozvala Nadzorni odbor u celini.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana predsednik Skupštine Komore je obavezan da, u roku koji ne može biti duži od 60 kalendarskih dana od dana održavanja sednice Skupštine, sazove novu sednicu Skupštine Komore radi izbora članova Upravnog odbora, odnosno Nadzornog odbora.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana predsednik Skupštine Komore je obavezan da obavesti nadležno ministarstvo radi imenovanja njihovog predstavnika.
U slučaju iz stava 2. ovog člana izvršni odbori matičnih sekcija obavezni su da, u roku od 30 dana od dana održavanja sednice Skupštine Komore, izvrše ponovni izbor predsednika izvršnih odbora matičnih sekcija.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana dosadašnji Upravni odbor, odnosno Nadzorni odbor nastavljaju sa radom do izbora novog Upravnog odbora, odnosno Nadzornog odbora.
Skupština Komore može da donese odluku o opozivu predsednika Upravnog odbora, potpredsednika Upravnog odbora, predsednika Nadzornog odbora i nekog od članova Upravnog odbora ili Nadzornog odbora, koje bira Skupština Komore.
Ukoliko se za vreme trajanja mandata smanji broj članova organa Komore vrši se dopunski izbor.
Mandat naknadno izabranom članu organa Komore ističe kada i mandat ostalim članovima organa.
Dopunski izbor vrši se po postupku za redovni izbor.
Član Komore može biti biran, odnosno imenovan najviše u dva organa, odnosno tela Komore.
VI UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA KOMORE
Matične sekcije su osnovni oblik organizovanja i povezivanja članova Komore, radi ostvarivanja ciljeva i zadataka Komore koji su određeni Zakonom i ovim statutom, kao i zajedničkih interesa članova u obavljanju poslova u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja i izgradnje objekata.
Član Komore istovremeno može biti član više matičnih sekcija, pod uslovima propisanim Zakonom i ovim statutom.
U sastavu Komore postoje:
1) Matična sekcija planera;
2) Matična sekcija urbanista;
3) Matična sekcija projektanata,
4) Matična sekcija izvođača radova.
Organ matične sekcije je Izvršni odbor matične sekcije.
2. Izvršni odbor matične sekcije
Izvršni odbor matične sekcije upravlja radom matične sekcije.
Izvršni odbor matične sekcije planera ima pet članova.
Izvršni odbor matične sekcije urbanista ima 11 članova.
Izvršni odbori matične sekcije projektanata i matične sekcije izvođače radova imaju po 15 članova.
Predsednici podsekcija su članovi Izvršnog odbora matične sekcije po svom položaju.
Predsednika podsekcije biraju članovi podsekcije.
Izvršni odbor matične sekcije bira predsednika iz reda svojih članova.
Predsednik Izvršnog odbora matične sekcije je po funkciji član Upravnog odbora.
Član Komore ne može istovremeno biti član više izvršnih odbora matičnih sekcija.
Izvršni odbor matične sekcije donosi odluke većinom glasova prisutnih članova.
Mandat predsednika i članova Izvršnog odbora matične sekcije traje dve godine i mogu biti birani najviše dva puta uzastopno.
U slučaju da je predsedniku i članovima izvršnog odbora matične sekcije istekao mandat, a da novi nisu izabrani, postojećem predsedniku i članovima izvršnog odbora matične sekcije mandat se automatski produžava do izbora novog predsednika i novih članova.
Izvršni odbor matične sekcije:
1) predlaže godišnji plan i program rada matične sekcije;
2) donosi Pravilnik o načinu organizovanja podsekcija;
3) koordinira i daje smernice za rad podsekcija u svom sastavu;
4) predlaže Upravnom odboru cenovnik minimalnih cena usluga članova matične sekcije;
5) predlaže Upravnom odboru vrste licenci;
6) predlaže Upravnom odboru donošenje odluka o izdavanju licenci;
7) predlaže Upravnom odboru donošenje odluke o odbijanju zahteva za izdavanje licenci;
8) predlaže Skupštini kandidate za sudije Suda časti;
9) podnosi Upravnom odboru najmanje jednom u tri meseca izveštaje o izvršavanju programa i plana rada matične sekcije u smislu člana 84. ovog statuta;
10) stara se o sprovođenju usvojenog plana i programa rada matične sekcije;
11) donosi Poslovnik o svom radu;
12) obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost ovim statutom, drugim opštim aktima i odlukama Upravnog odbora.
Za vršenje određenih poslova Izvršni odbor sekcije može obrazovati komisije. Odlukom o obrazovanju komisije utvrđuje se njen delokrug i sastav. Članovi komisije imaju pravo na nadoknadu za svoj rad.
Članove izvršnih odbora matičnih sekcija planera i urbanista biraju članovi matičnih sekcija neposredno.
Članove izvršnih odbora matičnih sekcija projektanta i izvođača radova, koji nisu članovi izvršnih odbora po položaju, biraju podsekcije.
Odluke o raspisivanju izbora za članove izvršnih odbora matičnih sekcija donosi Upravni odbor Komore.
Odlukom o raspisivanju izbora za izbor članova izvršnih odbora matičnih sekcija projektanta i izvođača radova utvrđuje se broj članova koji se bira po podsekcijama.
Članovi izvršnog odbora matične sekcije imaju pravo na nadoknadu za svoj rad.
3. Podsekcije i regionalni odbori
Matične sekcije mogu imati svoje podsekcije.
Podsekcija je oblik neposrednog povezivanja članova Komore u sastavu matične sekcije, radi efikasnijeg ostvarivanja ciljeva i zadataka Komore.
U matičnim sekcijama projektanata i izvođača radova, podsekcije se obrazuju na nivou pojedinih inženjerskih struka.
Podsekcije se mogu organizovati na regionalnom principu.
Regionalni odbori sekcija i podsekcije biraju se za područja regiona utvrđenog posebnom odlukom Upravnog odbora Komore.
Regionalni odbori sekcija i podsekcija imaju, po pravilu, predsednika, zamenika predsednika i odgovarajući broj članova.
Broj članova regionalnih odbora utvrđuje Izvršni odbor matične sekcije.
Regionalni odbor biraju članovi podsekcije sa područja regiona, neposredno.
Mandat članova regionalnog odbora traje dve godine i mogu biti birani najviše dva puta uzastopno.
Regionalni odbor podsekcije:
1) razmatra sva pitanja od interesa za unapređenje uslova rada članova podsekcije na području regiona;
2) stara se o realizaciji programa rada matične sekcije u svom regionu;
3) bira predsednika i zamenika predsednika regionalnog odbora;
4) realizuje ciljeve i zadatke na području regiona;
5) obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost ovim statutom, drugim opštim aktima Komore i odlukama Izvršnog odbora matične sekcije.
Radi obavljanja stručnih, administrativnih, pomoćnih i drugih poslova za potrebe Komore obrazuje se Sekretarijat Komore.
Organizacija i rad Sekretarijata Komore utvrđuju se Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Sekretarijata Komore.
Sekretarijat Komore:
1) vodi evidenciju lica kojima je, u skladu sa Zakonom, propisima donetim na osnovu Zakona i ovim statutom, izdata licenca odgovornog planera, odgovornog urbaniste, odgovornog projektanta i odgovornog izvođača radova, kao i evidenciju lica kojima je, u skladu sa Zakonom, propisima donetim na osnovu Zakona i ovim statutom, oduzeta licenca;
2) obavlja administrativno-tehničke poslove za potrebe organa Komore, matičnih sekcija, regionalnih odbora i Komoru u celini;
3) obavlja materijalno-finansijske poslove za potrebe Komore;
4) obavlja poslove izdavačke delatnosti Komore;
5) uređuje internet prezentaciju Komore i odgovoran je za blagovremeno, kvalitetno i tačno informisanje članova Komore o svim aktivnostima iz rada Komore;
6) obavlja administrativno-tehničke i računovodstvene poslove za organizovanje i polaganje stručnih ispita;
7) obavlja ostale stručne poslove za potrebe organa i tela Komore i Suda časti;
Zaposleni u Sekretarijatu imaju sva prava i dužnosti utvrđene zakonom, ovim statutom, drugim opštim aktima Komore i odlukama organa Komore.
Radom Sekretarijata rukovodi sekretar Komore.
Sekretar je lice koje ima visoku stručnu spremu.
Sekretara bira i razrešava Upravni odbor, putem javnog konkursa.
Mandat sekretara Komore traje četiri godine i može biti ponovo biran na istu funkciju u konkursnom postupku.
Sekretar za svoj rad odgovara predsedniku Komore i Upravnom odboru.
Sekretar:
1) organizuje i rukovodi radom Sekretarijata;
2) organizuje i kontroliše obavljanje stručnih poslova u Komori i preduzima mere za unapređenje tih poslova;
3) pruža stručnu i administrativnu pomoć predsedniku Skupštine Komore, predsedniku Upravnog odbora u obavljanju poslova iz njihove nadležnosti;
4) prati i predlaže donošenje propisa koji su u vezi sa delokrugom rada Komore;
5) stara se o pripremi sednica organa Komore i o izvršenju odluka i drugih akata tih organa;
6) prisustvuje sednicama Skupštine i Upravnog odbora i ima pravo da prisustvuje sednicama i svih drugih organa i tela u Komori;
7) obavlja i druge poslove koje na njega prenese predsednik Komore.
Vrste licenci koje Komora izdaje utvrđuje Upravni odbor, na predlog izvršnih odbora matičnih sekcija u skladu sa Zakonom.
Pravo na licencu ima lice koje ispunjava uslove utvrđene Zakonom, Pravilnikom i opštim aktima Komore.
Upravni odbor odlučuje o zahtevu za izdavanje licence, u roku koji ne može biti duži od 30 dana od dana podnošenja urednog zahteva.
Pod danom sticanja licence smatra se dan donošenja odluke Upravnog odbora Komore o izdavanju licence.
Danom sticanja licence u smislu stava 1. ovog člana, stiče se i svojstvo člana Komore, od kog dana imalac licence stiče sva prava i obaveze po osnovu članstva u Komori.
Lice kome je izdata licenca odgovornog planera, odgovornog urbaniste, odgovornog projektanta i odgovornog izvođača radova, odnosno koji je uveden u evidenciju članova Komore, dobija primerak Statuta Komore, primerak Etičkog kodeksa Komore, legitimaciju i pečat člana Komore.
Pečat člana izrađuje Komora o trošku člana Komore.
Izradu duplikata licence i pečata isključivo vrši Komora na način i po postupku propisanim uputstvom Upravnog odbora Komore.
Organi Komore prilikom vršenja javnih ovlašćenja, osim ako Zakonom i ovim statutom nije drugačije propisano, shodno primenjuju odredbe zakona kojim je uređen opšti upravni postupak.
Rešenje o oduzimanju licence donosi Upravni odbor na osnovu izvršne odluke Suda časti kojom je izrečena mera oduzimanja licence.
Rešenje iz stava 1. ovog člana, pored podataka propisanih zakonom, sadrži i konstataciju da lice kome je oduzeta licenca po isteku utvrđenog roka može podneti zahtev za izdavanje nove licence pod uslovima propisanim Zakonom i Pravilnikom.
Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana može se izjaviti žalba ministru nadležnom za poslove urbanizma i građevinarstva u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.
Članstvo u Komori prestaje oduzimanjem licence, po zahtevu člana, u slučaju smrti člana i u drugim slučajevima predviđenim zakonom.
Oduzimanjem licence članu Komore prestaje članstvo u Komori, osim u slučaju članstva u dve ili više matičnih sekcija.
Član Komore kome je oduzeta licenca, dužan je da u roku od tri dana Komori preda licencu i pečat, a u slučaju da ih ne preda u tom roku, rešenje o oduzimanju licence objavljuje se u najmanje jednom dnevnom listu koji izlazi na celokupnoj teritoriji Republike Srbije i na Internet prezentaciji Komore.
Uz zahtev za prestanak članstva u Komori, član Komore je dužan da dostavi Komori licencu i pečat člana Komore.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, vrši se brisanje člana iz evidencije članova Komore.
Rešenje po zahtevu člana Komore za prestanak članstva kao i rešenje o brisanju iz evidencije članova Komore, donosi predsednik Komore.
Rešenja iz stava 6. ovog člana objavljuju se na internet prezentaciji Komore.
Licence i pečati lica kome je prestalo članstvo u Komori kao i u slučaju izmene odluke o izdavanju licence, uništavaju se na način i po postupku propisanim uputstvom Upravnog odbora Komore.
Član Komore može podneti zahtev da mu članstvo u Komori miruje zbog privremenog odsustva u trajanju do dve godine.
Uz zahtev za mirovanje članstva u Komori član Komore je dužan da dostavi Komori licencu i pečat člana Komore.
Za vreme mirovanja članstva u Komori miruju finansijske obaveze.
Rešenje o mirovanju članstva u Komori donosi predsednik Komore.
Privremeno odsustvo počinje da teče od dana donošenja rešenja o mirovanju članstva.
Za potrebe postupaka koji se vode pred sudovima, državnim organima, organizacijama i preduzećima, Komora može izdavati potvrde vezane za licence i status člana Komore.
Opšti akti Komore jesu Statut, pravilnici, poslovnici i drugi opšti akti koji moraju biti u saglasnosti sa Statutom.
Inicijativu za donošenje ili izmenu Statuta, ili drugog opšteg akta može podneti svaki organ Komore, Izvršni odbor matične sekcije ili regionalni odbor.
Upravni odbor priprema nacrt Statuta, ili drugog opšteg akta i dostavlja ga na davanje mišljenja, primedaba i predloga članovima Komore.
Rasprava o nacrtu iz stava 1. ovog člana traje najkraće 15 a najduže 30 dana.
Upravni odbor utvrđuje predlog Statuta ili drugog opšteg akta.
Upravni odbor prilikom utvrđivanja predloga iz stava 1. ovog člana razmatra mišljenja, primedbe i predloge iz rasprave.
Skupština prilikom razmatranja predloga Statuta, ili drugog opšteg akta postupa sa primedbama i predlozima po proceduri propisanoj Poslovnikom o radu Skupštine. Statut Komore objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", a drugi opšti akti u glasilu Komore i na internet prezentaciji Komore.
Opšti akt iz stava 1. ovog člana stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
Izmene i dopune Statuta ili drugog opšteg akta vrše se po postupku propisanom za njihovo donošenje.
Predloge godišnjih planova i programa rada matičnih sekcija utvrđuju izvršni odbori matičnih sekcija.
Sastavni delovi godišnjeg plana i programa rada matičnih sekcija su i finansijska sredstva potrebna za realizaciju plana i programa.
Upravni odbor usaglašava predloge godišnjih planova i programa rada matičnih sekcija na nivou Komore u celini.
Predlog godišnjeg plana i programa rada Komore utvrđuje Upravni odbor Komore.
Sastavni delovi godišnjeg plana i programa rada Komore su godišnji planovi i programi rada matičnih sekcija i finansijska sredstva potrebna za realizaciju planova i programa.
Sastavni delovi godišnjeg plana i programa rada Komore su i finansijska sredstva potrebna za realizaciju plana i programa.
Godišnji plan i program rada Komore donosi Skupština Komore.
Sredstva za rad Komore obezbeđuju se od članarine, naknade za utvrđivanje ispunjenosti uslova za izdavanje licenci odgovorno planera, odgovornog urbaniste, odgovornog projektanta i odgovornog izvođača radova, naknada za obavljanje administrativno-tehničkih i računovodstvenih poslova za organizovanje polaganja stručnih ispita, donacija, sponzorstva, poklona i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva Komore koriste se za ostvarivanje ciljeva Komore iz člana 10. ovog statuta.
Sredstva Komore koriste se i za redovne troškove rada Komore, organa Komore i Sekretarijata Komore.
Sredstva iz st. 1. i 2. ovog člana koriste se u skladu sa programom i planom rada Komore.
Izuzetno, u slučaju kada nije utvrđen predlog programa i plana rada Komore, odnosno matične sekcije, sredstva Komore mogu se koristiti za finansiranje, odnosno predfinansiranje pojedinačnih programa i projekata Komore, odnosno matičnih sekcija, u skladu sa odlukama Upravnog odbora.
O korišćenju sredstava Komore odlučuje Upravni odbor u skladu sa usvojenim planom i programom rada Komore.
Za korišćenje odobrenih sredstava za realizaciju utvrđenog programa i plana rada matične sekcije, Izvršni odbor matične sekcije odgovoran je Upravnom odboru.
Izvršni odbor matične sekcije obavezan je da najmanje jednom u tri meseca obaveštava Upravni odbor o izvršavanju programa i plana rada matične sekcije.
O stanju sredstava Komore sastavlja se završni račun za svaku kalendarsku godinu.
Upravni odbor usvaja završni račun i određuje lica koja su ovlašćena za potpisivanje finansijskih dokumenata.
O finansijskom poslovanju Komore sačinjava se detaljan izveštaj.
Izveštaj o finansijskom poslovanju Komore usvaja Skupština Komore.
Vođenje materijalno-finansijskog poslovanja Komore uređuje se Pravilnikom o računovodstvu, koji donosi Upravni odbor.
Rad Komore je javan.
Javnost rada Komore obezbeđuje se javnošću sednica organa i tela i drugih skupova u Komori, izdavanjem informativnog glasila i saradnjom sa sredstvima javnog informisanja i drugim sredstvima obaveštavanja i informacijama koje se objavljuju na internet prezentaciji Komore.
Poslovi koji predstavljaju državnu, vojnu, službenu ili poslovnu tajnu ili su od drugih organa označeni kao tajna, ne mogu se saopštavati na način određen u prethodnom stavu.
Opštim aktom Komore određuju se koji poslovi predstavljaju tajnu, način čuvanja takvih dokumenata i način saopštavanja podataka koji predstavljaju tajnu.
Komora redovno upoznaje svoje članove sa odlukama, stavovima i predlozima usvojenim na sednicama organa i tela i drugim skupovima u Komori putem glasila Komore, preko internet prezentacije Komore i drugih sredstava javnog informisanja.
Matične sekcije imaju svoju stranu na internet prezentaciji Komore.
Upravni odbor može doneti odluku da se stranice na internet prezentaciji Komore ustupe sponzorima, donatorima i drugim licima koji pomažu rad Komore.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci izdavanja licenci, oduzimanja licenci i prestanka članstva u Komori po bilo kom osnovu, koji su započeti do dana stupanja na snagu ovog statuta a nisu okončani, nastaviće se po odredbama ovog statuta.
Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Inženjerske komore Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 70/03).
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".