STATUTREPUBLIČKOG ZAVODA ZA ZDRAVSTVENO OSIGURANJE("Sl. glasnik RS", br. 33/99, 16/2000, 34/2002, 69/2002 i 97/2005) |
Republički zavod za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Zavod) je pravno lice osnovano Zakonom o zdravstvenom osiguranju (u daljem tekstu: Zakon) sa statusom organizacije za obavezno socijalno osiguranje, u kojem se ostvaruju prava iz zdravstvenog osiguranja i obezbeđuju sredstva za ove namene.
Pokrajinski zavod za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Pokrajinski zavod) je organizaciona jedinica Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, osnovana Zakonom o utvrđivanju određenih nadležnosti autonomne pokrajine, sa sedištem u Novom Sadu, Ulica žitni trg broj 3.
Zavodom upravljaju osiguranici u skladu sa Zakonom.
Zavod je nosilac svih prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu, u odnosu na sredstva kojima raspolaže.
Zavod u pravnom prometu sa trećim licima odgovara svim svojim sredstvima.
Ovim statutom bliže se uređuje delatnost Zavoda, unutrašnja organizacija, upravljanje, poslovanje, finansiranje, uslovi za imenovanje direktora i zamenika direktora, zastupanje i predstavljanje Zavoda, dobrovoljno zdravstveno osiguranje, kao i druga pitanja od interesa za rad Zavoda.
U Zavodu se obezbeđuje i sprovodi:
1) obavezno zdravstveno osiguranje, u skladu sa Zakonom i opštim aktima Zavoda,
2) dobrovoljno zdravstveno osiguranje, u skladu sa Zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima Zavoda.
Naziv Zavoda je: Republički zavod za zdravstveno osiguranje, a skraćeni naziv je: Zdravstveno osiguranje Srbije.
Sedište Zavoda je u Beogradu, Ulica dr Aleksandra Kostića broj 9.
Rad Zavoda je javan.
Javnost rada obezbeđuje se u skladu sa ovim statutom.
Zavod predstavlja i zastupa direktor Zavoda.
Direktor Zavoda može generalnim ili pojedinačnim punomoćjem svoje ovlašćenje za potpisivanje i zastupanje preneti na druga lica.
Poslovi sprovođenja zdravstvenog osiguranja obavljaju se u Direkciji Zavoda, filijalama i ispostavama, u skladu sa Zakonom.
Zavod ima pečat i štambilj, u skladu sa zakonom.
Pečat je okruglog, a štambilj pravougaonog oblika sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija, Republički zavod za zdravstveno osiguranje - Beograd", u sredini pečata je grb Republike Srbije.
Tekst pečata i štambilja ispisani su na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.
Pokrajinski zavod koristi pečat i štambilj koji pored teksta iz stava 2. ovog člana sadrže i naziv Pokrajinskog zavoda i njegovo sedište.
Filijala koristi pečat i štambilj koji pored teksta iz stava 2. ovog člana sadrži i naziv filijale i njeno sedište.
Ispostave kao delovi filijale koriste pečat i štambilj koji sadrži i naziv i sedište te ispostave.
Na području Republike na kome je, u skladu sa zakonom, u službenoj upotrebi i jezik narodnosti, koristi se pečat i štambilj Zavoda na kome je, pored teksta iz st. 2. do 4. ovog člana, ispisan i tekst na jeziku i pismu narodnosti.
Zavod ima logotip. Logotip je stilizovanog kvadratnog oblika sa stranicama u boji, i to:
- gornja vodoravna zelena,
- donja vodoravna tamnoplava,
- leva uspravna crvena,
- desna uspravna svetloplava.
Ispod kvadratnog oblika ispisan je pun ili skraćeni naziv.
U Zavodu se:
1) obezbeđuju uslovi za sprovođenje i sprovodi zdravstveno osiguranje;
2) obezbeđuje neposredno, efikasno, racionalno i zakonito ostvarivanje prava iz zdravstvenog osiguranja i organizuje obavljanje poslova za sprovođenje osiguranja;
3) bliže uređuje obim, sadržina, medicinski standardi zdravstvene zaštite, kao i način korišćenja zdravstvene zaštite i drugih prava iz zdravstvenog osiguranja;
4) utvrđuje lista lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava zdravstvenog osiguranja;
5) utvrđuju indikacije za korišćenje medicinske rehabilitacije u zdravstvenim ustanovama koje obavljaju specijalizovanu rehabilitaciju;
6) utvrđuju indikacije za proteze, ortopedska i druga pomagala i sanitarna sredstva, stomatoprotetičku pomoć i standarde za materijale od kojih se izrađuju ova sredstva, rokovi trajanja, kao i uslovi za izradu novih sredstava pre isteka tih rokova;
7) utvrđuje nomenklatura zdravstvenih usluga i drugi kriterijumi i merila za utvrđivanje cena zdravstvenih usluga, kao i cene zdravstvenih usluga;
8) utvrđuje način i postupak ostvarivanja zdravstvenog osiguranja u inostranstvu kao i uslovi za upućivanje osiguranih lica na lečenje u inostranstvo;
9) rešava o pravima u vezi sa korišćenjem zdravstvene zaštite u inostranstvu i upućivanjem osiguranih lica na lečenje u inostranstvo;
10) donosi godišnji program za sprovođenje zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja, u skladu sa posebnim programima koje donosi Vlada Republike Srbije;
11) donosi finansijski plan i godišnji račun Zavoda;
12) preduzimaju mere za unapređenje zdravstvene zaštite;
13) zaključuju ugovori sa nosiocima zdravstvene službe o pružanju zdravstvene zaštite i prati izvršavanje zaključenih ugovora, vrši kontrola ugovornih obaveza i namenskog trošenja sredstava;
14) vrši kontrola prijavljivanja na osiguranje, kao i kontrola svih podataka od značaja za sticanje, korišćenje i prestanak prava iz zdravstvenog osiguranja;
15) vrše poslovi interne kontrole rada službi, filijala i ispostava Zavoda;
16) utvrđuje način plaćanja doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje stranih državljana koji se nalaze na školovanju ili stručnom usavršavanju na teritoriji Republike Srbije;
17) vrši kontrola ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja;
18) obavljaju poslovi u vezi sa upravljanjem i raspolaganjem pokretnom i nepokretnom imovinom;
19) utvrđuju vidovi i iznosi učešća osiguranih lica u troškovima zdravstvene zaštite;
19a) obavljaju poslovi zajedničkog medicinskog snabdevanja lekovima, medicinskim sredstvima i medicinskom opremom zdravstvenih ustanova koje posluju sredstvima u državnoj svojini, u skladu sa zakonom i drugim podzakonskim aktima.
20) obezbeđuje sprovođenje međunarodnih ugovora o obaveznom zdravstvenom osiguranju;
21) pruža potrebna stručna pomoć osiguranim licima u vezi sa ostvarivanjem prava iz zdravstvenog osiguranja i zaštita njihovih interesa po osnovu osiguranja;
22) uređuje, organizuje i sprovodi dobrovoljno zdravstveno osiguranje i vrši kontrola plaćanja doprinosa za ovo osiguranje;
23) odlučuje o dodeli društvenih priznanja zdravstvenim radnicima, zdravstvenim saradnicima i zdravstvenim ustanovama u skladu sa opštim aktom Republičkog zavoda;
24) vodi evidencija o osiguranicima sa potrebnim podacima za sprovođenje zdravstvenog osiguranja, i za obezbeđenje i kontrolu ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja;
25) obavljaju poslovi u vezi sa sprovođenjem statističkih i drugih istraživanja u oblasti zdravstvenog osiguranja;
26) obavljaju poslovi javnog informisanja u oblasti zdravstvenog osiguranja;
27) propisuje obrazac prijave i odjave na obavezno zdravstveno osiguranje;
28) propisuju evidencije u vezi sa ostvarivanjem prava iz zdravstvenog osiguranja, podaci koji se u njima vode, obrasci u vezi sa ostvarivanjem prava kao i način njihovog vođenja i korišćenja;
29) propisuje obrazac zdravstvene knjižice (legitimacije) i postupak za njeno vođenje i korišćenje;
30) obezbeđuje namensko i ekonomično korišćenje sredstava za zdravstveno osiguranje;
31) stvara rezerva za zdravstveno osiguranje i stara se o uvećanju sredstava zdravstvenog osiguranja na ekonomskim osnovama;
32) obavljaju poslovi u vezi sa naknadom štete u sprovođenju zdravstvenog osiguranja;
33) obavljaju drugi poslovi utvrđeni Zakonom, ovim statutom i opštim aktima kojima se uređuje sistem zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite osiguranika.
U cilju unapređenja sistema zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja Zavod ostvaruje saradnju sa ministarstvom nadležnim za poslove zdravlja, zdravstvenim, naučnim i drugim ustanovama, državnim organima, organizacijama, udruženjima, preduzećima, bankama i drugim subjektima.
U poslovima sprovođenja zdravstvenog osiguranja, u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima, Zavod ostvaruje saradnju sa nadležnim organima i organizacijama državne zajednice SCG i sa nosiocima zdravstvenog osiguranja u inostranstvu.
U skladu sa mogućnostima i razvojem društveno-ekonomskih odnosa u Zavodu se stvaraju uslovi za funkcionisanje i unapređenje sistema zdravstvenog osiguranja i obezbeđuje redovno praćenje njegovog sprovođenja.
III PRAVA IZ ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA
a) Obavezno zdravstveno osiguranje
Licima obuhvaćenim obaveznim zdravstvenim osiguranjem obezbeđuju se u Zavodu prava iz zdravstvenog osiguranja po vrsti, obimu i sadržaju utvrđenim Zakonom i opštim aktima Zavoda.
b) Dobrovoljno zdravstveno osiguranje
Lica koja nisu obuhvaćena obaveznim zdravstvenim osiguranjem mogu dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem da se osiguraju na određeni obim prava kojim se obezbeđuju najmanje:
1) lekarski pregledi;
2) lečenje oboljenja i povreda;
3) lečenje bolesti usta i zuba;
4) lekovi, pomoćni materijal koji služi za primenu lekova i sanitetski materijal potreban za lečenje.
Prava predviđena u stavu 1. ovog člana mogu se koristiti po isteku šest meseci od dana prijavljivanja na osiguranje.
Lica obuhvaćena obaveznim zdravstvenim osiguranjem mogu dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem da se osiguraju na veći obim prava od onog obima koji im je utvrđen Zakonom.
Lica iz st. 1. i 3. ovog člana mogu dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem da obezbede i prava koja nisu obezbeđena Zakonom.
Osiguranici kojima Zakonom nisu priznata sva prava predviđena obaveznim zdravstvenim osiguranjem i lica iz člana 14. ovog statuta, mogu dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem da obezbede ta prava, i to:
1) medicinsku rehabilitaciju u ambulantno-polikliničkim i stacionarnim uslovima,
2) proteze, ortopedska i druga pomagala, pomoćne i sanitarne sprave, stomato-protetsku pomoć i stomatološke materijale u skladu sa opštim aktom Zavoda,
3) naknadu troškova prevoza u vezi sa korišćenjem zdravstvene zaštite,
4) naknadu pogrebnih troškova.
Prava iz stava 1. ovog člana obezbeđuju se u obimu utvrđenom obaveznim zdravstvenim osiguranjem.
Osiguranici iz stava 1. ovog člana mogu se dobrovoljno osigurati za sva prava iz tog stava ili samo za pojedina prava.
Prava iz stava 1. ovog člana mogu se koristiti po isteku šest meseci od dana prijavljivanja na osiguranje.
Osiguranici obaveznog i dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja mogu dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem da obezbede i prava koja nisu utvrđena Zakonom, kao i veći obim prava i standard zdravstvenih usluga, i to:
1) lečenje u inostranstvu za lica koja nisu obuhvaćena obaveznim zdravstvenim osiguranjem, kao i za lica starija od 15 godina;
2) lečenje i rehabilitaciju u ustanovama za specijalizovanu rehabilitaciju iznad obima i uslova utvrđenih opštim aktom Zavoda za osiguranike obaveznog zdravstvenog osiguranja;
3) pravo na opremu za novorođeno dete;
4) pravo na posmrtnu pomoć;
5) ostvarivanje zdravstvene zaštite bez ličnog učešća u troškovima korišćenja zdravstvene zaštite;
6) naknada zarade u visini osnova za vreme privremene sprečenosti za rad u slučajevima i pod uslovima utvrđenim Zakonom;
7) veći standard zdravstvenih usluga;
8) druga prava u skladu sa opštim aktom Zavoda.
Prava predviđena u stavu 1. ovog člana mogu se koristiti po isteku dvanaest meseci od dana prijavljivanja na osiguranje.
Dobrovoljno zdravstveno osiguranje obezbeđuje se na najkraći rok od 24 meseca počev od dana podnošenja prijave. Protekom ovog roka dobrovoljno zdravstveno osiguranje se nastavlja sve do dana podnošenja odjave.
Prava iz dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja može da ostvari lice kome je priznato svojstvo osiguranika dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja i izdata propisana isprava o svojstvu osiguranika tog osiguranja.
Svojstvo osiguranika dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja utvrđuje Zavod na osnovu podnete prijave na dobrovoljno zdravstveno osiguranje u kojoj se naznačava obim prava iz zdravstvenog osiguranja na koji se prijavljuje.
Prijavu na dobrovoljno zdravstveno osiguranje može da podnese pojedinac za sebe i članove svoje porodice i organizacije i drugi poslodavci za radnike koji su kod njih zaposleni.
Prava iz dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja mogu se koristiti ako je dospeli doprinos (premija osiguranja) za ovo osiguranje u celini uplaćen.
Opštim aktom Zavoda kojim se bliže uređuje dobrovoljno zdravstveno osiguranje, utvrđuju se:
1) prava iz dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja;
2) uslovi, način i postupak za korišćenje prava;
3) visina, osnovica, način i rokovi uplate doprinosa (premije osiguranja);
4) kontrola uplate doprinosa (premije osiguranja) i kontrola ostvarivanja prava;
5) postupak prijavljivanja, odjavljivanja i promena u osiguranju;
6) evidencije i obrasci u vezi sa ostvarivanjem dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja;
7) obrazac isprave o svojstvu osiguranika dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja i postupak za njeno izdavanje i korišćenje;
8) druga pitanja od značaja za ostvarivanje prava iz dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja.
Organi Zavoda su: Upravni odbor, Nadzorni odbor i direktor.
a) Upravni odbor
Upravni odbor Zavoda ima 21 člana od kojih 14 predstavnika osiguranika zaposlenih, po dva predstavnika osiguranika penzionera, predstavnika osiguranika zemljoradnika i predstavnika osiguranika koji obavljaju samostalnu delatnost i jednog predstavnika zaposlenog u Zavodu.
Članove Upravnog odbora Zavoda imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije na predlog: Saveza sindikata Srbije - za predstavnike iz reda osiguranika zaposlenih; Saveza penzionera Srbije - za predstavnike iz reda osiguranika penzionera; Zadružnog saveza Srbije - za predstavnike iz reda osiguranika zemljoradnika; Privredne komore Srbije - za predstavnike iz reda osiguranika koji obavljaju samostalnu delatnost i direktora Zavoda za predstavnika iz reda zaposlenih u Zavodu.
Vlada Republike Srbije imenuje i razrešava predsednika i zamenika predsednika Upravnog odbora Zavoda, iz reda članova Upravnog odbora.
Mandat članova Upravnog odbora, predsednika i zamenika predsednika Upravnog odbora Zavoda traje četiri godine.
Upravni odbor:
1) donosi statut i druge opšte akte Zavoda;
2) donosi odluke o sadržini i obimu zdravstvene zaštite i o načinu korišćenja zdravstvene zaštite i drugih prava iz zdravstvenog osiguranja;
3) donosi listu lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava zdravstvenog osiguranja;
4) utvrđuje kriterijume za izmenu i dopunu liste lekova, kao i način i postupak stavljanja lekova na listu lekova;
5) utvrđuje indikacije za proteze, ortopedska i druga pomagala i sanitarna sredstva, stomatoprotetičku pomoć i standarde za materijale od kojih se izrađuju ova sredstva, rokovi trajanja, kao i uslovi za izradu novih sredstava pre isteka tih rokova;
6) utvrđuje indikacije za korišćenje medicinske rehabilitacije u zdravstvenim ustanovama koje obavljaju specijalizovanu rehabilitaciju;
7) donosi godišnji program za sprovođenje zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja;
8) odlučuje o poslovanju Zavoda, kao i o drugim pitanjima od značaja za rad Zavoda;
9) donosi finansijski plan i godišnji račun Zavoda;
10) utvrđuje vidove i iznose učešća osiguranih lica u troškovima zdravstvene zaštite, oslobađanje od učešća, mesto i način naplate, u skladu sa zakonom;
11) donosi odluke o upravljanju i korišćenju pokretne i nepokretne imovine Zavoda;
12) imenuje i razrešava direktora Pokrajinskog zavoda, na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine;
13) imenuje članove Komisije za žalbe; predsednika i članove Centralne stručne komisije za lekove; predsednike i članove stručnih potkomisija za lekove; predsednika i članove Komisije za farmakoekonomiju.
14) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Vlada Republike Srbije daje saglasnost na statut Zavoda i finansijski plan Zavoda.
Upravni odbor podnosi izveštaj o radu i finansijskom poslovanju Zavoda sa godišnjim obračunom Zavoda Vladi Republike Srbije, najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.
Upravni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Upravni odbor punovažno radi i odlučuje ako je sednici prisutna i ako se za odluku izjasnila većina od ukupnog broja članova.
Sednice Upravnog odbora saziva i rukovodi njihovim radom predsednik Upravnog odbora, a u slučaju njegove sprečenosti - njegov zamenik.
Predsednik saziva sednice Upravnog odbora po sopstvenoj inicijativi, na zahtev direktora, a može sazvati sednicu i na predlog jedne trećine članova Upravnog odbora.
U radu Upravnog odbora učestvuje direktor Pokrajinskog zavoda, bez prava na odlučivanje.
Predsednik Upravnog odbora Zavoda:
1) predstavlja Upravni odbor Zavoda;
2) saziva sednice Upravnog odbora Zavoda, predlaže dnevni red i predsedava tim sednicama;
3) pokreće raspravu o određenim pitanjima iz delokruga Upravnog odbora Zavoda;
4) potpisuje akta koja donosi Upravni odbor Zavoda;
4a) zaključuje ugovor o radu sa direktorom Zavoda i zamenikom direktora Zavoda;
5) obavlja i druge poslove kada je to određeno zakonom i ovim statutom.
Zamenik predsednika Upravnog odbora Zavoda pomaže predsedniku Upravnog odbora u radu, vrši u dogovoru sa njim poslove iz delokruga predsednika i zamenjuje ga za vreme njegove odsutnosti ili sprečenosti.
Poslovnikom o radu Upravnog odbora bliže se uređuje način rada i odlučivanja Upravnog odbora.
Upravni odbor obrazuje Komisiju za žalbe.
Komisija ima pet članova koje bira Upravni odbor iz reda članova Upravnog odbora i reda istaknutih stručnjaka iz oblasti zdravstvene zaštite.
Predsednik Komisije bira se iz reda članova Upravnog odbora.
Mandat članova Komisije traje četiri godine.
Komisija za žalbe:
1) rešava po žalbama na rešenja u kojima u prvom stepenu odlučuje direktor,
2) razmatra predstavke i pritužbe koje podnose osiguranici u vezi sa ostvarivanjem prava iz zdravstvenog osiguranja,
3) vrši i druge poslove koje joj poveri Upravni odbor.
Komisija za žalbe i predstavke donosi poslovnik o svom radu.
Upravni odbor obrazuje Centralnu stručnu komisiju za lekove i 14 stručnih potkomisija za lekove za oblasti definisane anatomsko terapijsko hemijskom klasifikacijom lekova registrovanih u Republici Srbiji.
Centralna stručna komisija za lekove ima predsednika i četiri člana, od kojih je jedan predstavnik Ministarstva zdravlja, jedan predstavnik Republičkog zavoda i tri člana iz redova istaknutih stručnjaka iz oblasti medicine i farmacije.
Stručna potkomisija za lekove ima predsednika i dva člana.
Stručnu potkomisiju za lekove sačinjavaju istaknuti stručnjaci iz određene oblasti medicine i farmacije.
Mandat predsedniku i članovima Centralne stručne komisije za lekove i predsednicima i članovima stručnih potkomisija za lekove traje četiri godine.
Predsednik stručne potkomisije učestvuje u radu Centralne stručne komisije za lekove, kada se radi o pitanjima iz oblasti za koja je stručna potkomisija obrazovana, bez prava odlučivanja.
Centralna stručna komisija za lekove:
1) u saradnji sa stručnim potkomisijama za lekove i referentnom zdravstvenom ustanovom iz oblasti farmacije prati sprovođenje i davanje predloga za izmenu i dopunu liste lekova, naročito kada su u pitanju savremena dostignuća iz oblasti medicine i farmacije;
2) razmatra podnete zahteve za izmenu i dopunu liste lekova, uz obavezno razmatranje ocene i mišljenja odgovarajuće stručne potkomisije za lekove i predlaže Upravnom odboru izmene i dopune liste lekova;
3) donosi poslovnik o svom radu.
Upravni odbor obrazuje Komisiju za farmakoekonomiju.
Komisija ima predsednika i četiri člana.
Komisiju sačinjavaju po jedan predstavnik Republičkog zavoda, Ministarstva zdravlja i Ministarstva finansija i ekonomije i dva istaknuta stručnjaka iz oblasti farmakoekonomije.
Mandat članovima Komisije traje četiri godine.
Komisija za farmakoekonomiju:
1) priprema ekonomske modele i kriterijume za stavljanje lekova na listu lekova, u skladu sa preporukama Svetske zdravstvene organizacije;
2) daje mišljenje i ocenu ekonomske opravdanosti stavljanja lekova na listu lekova u skladu sa finansijskim mogućnostima Republičkog zavoda;
3) učestvuje u radu Centralne stručne komisije za lekove u postupku pripreme predloga za dopunu liste lekova.
Za razmatranje i pripremanje opštih i drugih akata iz delokruga rada Upravnog odbora, Upravni odbor može obrazovati stalne ili povremene komisije ili stručne grupe za pojedina pitanja.
Odlukom o obrazovanju komisija i grupa iz stava 1. ovog člana uređuje se njihov sastav i zadaci, kao i način i uslovi angažovanja njihovih članova.
b) Nadzorni odbor
Zavod ima Nadzorni odbor.
Nadzorni odbor Zavoda ima sedam članova, od kojih tri iz reda osiguranika zaposlenih, po jednog iz reda osiguranika penzionera, iz reda osiguranika zemljoradnika i osiguranika koji obavljaju samostalnu delatnost i jednog predstavnika zaposlenog u Zavodu.
Članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije na predlog: Saveza sindikata Srbije - za predstavnike iz reda osiguranika zaposlenih; Saveza penzionera Srbije - za predstavnika iz reda osiguranika penzionera; Zadružnog saveza Srbije - za predstavnika iz reda osiguranika zemljoradnika; Privredne komore Srbije - za predstavnika iz reda osiguranika koji obavljaju samostalnu delatnost i direktora Zavoda - za predstavnika iz reda zaposlenih u Zavodu.
Vlada Republike Srbije imenuje i razrešava predsednika Nadzornog odbora Zavoda iz reda članova Nadzornog odbora.
Mandat članova, predsednika i zamenika predsednika Nadzornog odbora Zavoda traje četiri godine.
Nadzorni odbor:
1) vrši nadzor nad finansijskim poslovanjem Zavoda;
2) vrši uvid u sprovođenje zakona i drugih propisa u vezi sa finansijskim poslovanjem Zavoda;
3) vrši uvid u sprovođenje odluka Upravnog odbora;
4) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom i statutom Zavoda.
Nadzorni odbor, najmanje jednom godišnje, podnosi izveštaj o izvršenom nadzoru nad finansijskim poslovanjem Zavoda, Upravnom odboru Zavoda i Vladi Republike Srbije.
Iz reda članova Nadzornog odbora imenuje se zamenik predsednika Nadzornog odbora.
Organi i odgovorni radnici Zavoda su dužni da Nadzornom odboru stave na uvid potrebnu dokumentaciju i podatke i pruže obaveštenja od značaja za vršenje nadzora.
Nadzorni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Nadzorni odbor punovažno radi i odlučuje ako sednici prisustvuje i ako se za odluku izjasni većina od ukupnog broja članova.
Sednice Nadzornog odbora saziva i rukovodi njihovim radom predsednik, a u slučaju sprečenosti - njegov zamenik.
Predsednik saziva sednice Nadzornog odbora po svojoj inicijativi, na zahtev predsednika Upravnog odbora i direktora, a može sazvati sednicu i na predlog jedne trećine članova Nadzornog odbora.
Način rada i odlučivanja Nadzornog odbora bliže se uređuje poslovnikom o radu Nadzornog odbora.
v) Direktor
Radom Zavoda rukovodi direktor.
Direktora imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije.
Za direktora može biti imenovano lice koje ima najmanje VII stepen stručne spreme, pet godina radnog iskustva u struci i dokazane organizacione i radne sposobnosti u obavljanju poslova.
Mandat direktora traje četiri godine.
U slučaju prestanka mandata direktoru pripadaju prava u skladu sa zakonom.
Direktor:
1) organizuje rad i poslovanje u Zavodu;
2) predstavlja i zastupa Zavod;
3) stara se o zakonitosti rada Zavoda i odgovara za zakonitost rada Zavoda;
4) odgovoran je za pripremu opštih i drugih akata koje donose organi Zavoda; stara se o pripremi i organizovanju sednica Upravnog odbora, Nadzornog odbora i radnih tela;
5) izvršava i organizuje izvršavanje odluka koje donosi Upravni i Nadzorni odbor;
6) donosi odluke, uputstva, naredbe, i druga akta u skladu sa Zakonom i ovim statutom;
7) zaključuje ugovore u vezi sa obavljanjem poslova Zavoda;
8) vrši naredbodavne funkcije za izvršavanje finansijskog plana Zavoda;
9) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Zavodu uz prethodnu saglasnost Upravnog odbora Zavoda i druge opšte akte kojima se uređuju prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u Zavodu;
10) propisuje obrazac službene legitimacije lica koja vrše kontrolu pravilnosti obračuna i uplate doprinosa;
11) postavlja i razrešava direktore filijala; osim direktora filijala zavoda obrazovanih na teritoriji autonomne pokrajine, koje postavlja i razrešava direktor Pokrajinskog zavoda;
12) donosi rešenja o pravima iz zdravstvenog osiguranja u skladu sa Zakonom;
13) rukovodi radom zaposlenih u Zavodu;
14) stara se o ostvarivanju javnosti rada Zavoda;
15) zastupa Zavod u imovinskim i drugim pravnim poslovima koji proizilaze iz delatnosti Zavoda;
16) donosi odluke o zasnivanju i prestanku radnog odnosa, rasporedu radnika i o pravima iz radnog odnosa zaposlenih u Zavodu;
17) vrši i druge poslove koji su mu zakonom i ovim statutom stavljeni u nadležnost.
Direktor Zavoda može, ukoliko smatra da je opšti akt Zavoda suprotan ustavu i zakonu, dati inicijativu za pokretanje postupka za ocenjivanje ustavnosti i zakonitosti tog opšteg akta.
Direktor ima pravo i obavezu da prisustvuje sednicama Upravnog odbora i Nadzornog odbora i da učestvuje u njihovom radu, bez prava odlučivanja.
Direktor je za svoj rad odgovoran Upravnom odboru Zavoda i Vladi Republike Srbije.
Direktor Zavoda ima zamenika.
Zamenik direktora pomaže direktoru u radu, vrši u dogovoru sa njim poslove iz delokruga direktora i zamenjuje ga za vreme njegove odsutnosti ili sprečenosti.
Za zamenika direktora može biti imenovano lice koje ima najmanje VII stepen stručne spreme, pet godina radnog iskustva u struci i dokazane organizacione i radne sposobnosti u obavljanju poslova.
Zamenika direktora imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije pod uslovima i po postupku koji se, u skladu sa zakonom primenjuje na imenovanje i razrešenje direktora Zavoda.
Zamenik direktora imenuje se na četiri godine.
Direktor Pokrajinskog zavoda obavlja poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Zavodu.
Za direktora Pokrajinskog zavoda može biti imenovano lice koje ima najmanje VII stepen stručne spreme, pet godina radnog iskustva u struci i dokazane organizacione i radne sposobnosti u obavljanju poslova.
Direktor Pokrajinskog zavoda imenuje se na četiri godine.
Direktor ima direktore sektora i savetnike koji mu pomažu u radu, a čiji se broj utvrđuje opštim aktom o organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Zavodu.
2. Obavljanje stručnih i drugih poslova u Zavodu
Stručne, administrativne, finansijske i druge poslove u vezi sa radom i poslovanjem Zavoda i sprovođenjem zdravstvenog osiguranja vrše zaposleni u Zavodu i to u direkciji i njegovim filijalama i ispostavama obrazovanim u skladu sa Zakonom.
U direkciji se:
1) obavljaju poslovi pripreme opštih akata kojima se bliže uređuje obim, sadržina, standardi zdravstvene zaštite, uslovi i način korišćenja zdravstvene zaštite i ostvarivanje drugih prava iz zdravstvenog osiguranja;
2) priprema opšti akt o indikacijama za proteze, ortopedska i druga pomagala i sanitarna sredstva, stomatoprotetičku pomoć i standarde za materijale od kojih se izrađuju ta sredstva, rokovi trajanja kao i uslovi za izradu novih sredstava pre isteka utvrđenih rokova;
3) priprema odluka o listi lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava zdravstvenog osiguranja;
4) priprema opšti akt o vidovima i iznosima učešća osiguranih lica u troškovima zdravstvene zaštite, oslobađanja od učešća, mestu i načinu naplate učešća;
5) propisuje obrazac prijave i odjave na obavezno zdravstveno osiguranje;
6) priprema pravilnik o obrazovanju i radu lekarskih komisija;
7) uređuju međusobni odnosi sa nadležnim organizacijama penzijskog i invalidskog osiguranja u vezi sa upućivanjem radnika na ocenu radne sposobnosti, isplatu naknade zarade i druga pitanja od zajedničkog interesa;
8) uređuje način prijavljivanja na zdravstveno osiguranje, odjavljivanje i promene u osiguranju;
9) uređuju indikacije, uslovi i način ostvarivanja prava na medicinsku rehabilitaciju u ambulantno-polikliničkim i stacionarnim uslovima;
10) propisuju evidencije i obrasci u vezi sa ostvarivanjem prava iz zdravstvenog osiguranja kao i način njihovog vođenja i korišćenja;
11) rešava o pravima iz zdravstvenog osiguranja u drugom stepenu;
12) utvrđuje način i postupak ostvarivanja zdravstvenog osiguranja u inostranstvu kao i uslova za upućivanje osiguranih lica na lečenje u inostranstvo;
13) rešava u prvom stepenu o pravima u vezi sa korišćenjem zdravstvene zaštite u inostranstvu i upućivanjem osiguranih lica na lečenje u inostranstvo;
14) pripremaju opšti akti kojima se uređuje oblast dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja (predlaganje visine potrebnih sredstava, evidencija);
14a) obavljaju poslovi zajedničkog medicinskog snabdevanja lekovima, medicinskim sredstvima i medicinskom opremom zdravstvenih ustanova koje posluju sredstvima u državnoj svojini, u skladu sa zakonom i drugim podzakonskim aktima;
15) obavljaju poslovi u vezi sa izradom programa, planova i drugih propisa koji su osnova za donošenje opšteg akta za ugovaranje zdravstvene zaštite;
16) obavljaju poslovi u vezi sa ugovaranjem zdravstvenih usluga i uređivanjem odnosa sa nosiocima zdravstvene službe;
17) priprema opšti akt kojim se utvrđuju uslovi, kriterijumi i merila za zaključivanje ugovora sa zdravstvenim ustanovama i drugim subjektima koji učestvuju u sprovođenju zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja;
18) obavljaju poslovi u vezi sa utvrđivanjem kriterijuma i merila za cene zdravstvenih usluga i utvrđuju cene zdravstvenih usluga;
19) izrađuje nomenklatura zdravstvenih usluga;
20) obavljaju poslovi praćenja sprovođenja zaključenih ugovora i pripremaju analize i informacije za organe Zavoda;
21) obavljaju poslovi zastupanja Zavoda;
22) obavljaju poslovi u vezi sa javnim informisanjem;
23) obavljaju poslovi u vezi sa radom stručno-medicinskih organa (lekarske komisije, stručni konzilijumi, Komisije za žalbe) koji učestvuju u postupku odlučivanja o pravima osiguranika;
24) priprema i prati realizacija finansijskog plana i izrađuju analize i izveštaji u vezi sa ostvarivanjem finansijskog plana;
25) izrađuju zbirni, konsolidovani, periodični i godišnji račun;
26) izrađuje jedinstven kontni okvir;
27) izrađuje bilans potrebnih sredstava za sprovođenje zdravstvenog osiguranja;
28) obavljaju određeni poslovi na propisivanju i objedinjavanju statističkih podataka iz oblasti zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite na nivou Zavoda;
29) obavljaju poslovi centralizovanog razvoja, održavanja i korišćenja informacionog sistema zdravstvenog osiguranja;
30) obavljaju i drugi poslovi utvrđeni zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima Zavoda.
Pokrajinski zavod, kao organizaciona jedinica Zavoda vrši sledeće poslove:
1. u saradnji sa Zavodom koordinira rad filijala Zavoda koje su obrazovane na teritoriji autonomne pokrajine,
2. obezbeđuje uslove za rad lekarskih komisija obrazovanih na teritoriji autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom,
3. organizuje informacioni podsistem, kao deo jedinstvenog informacionog sistema Republike za oblast zdravstvenog osiguranja u skladu sa zakonom i opštim aktima Zavoda,
4. vrši statistička i druga istraživanja u oblasti zdravstvenog osiguranja,
5. ostvaruje saradnju sa nadležnim pokrajinskim organima,
6. prati prihode i rashode na podračunu, obavlja računovodstveno-finansijske poslove i priprema podatke za izradu periodičnih izveštaja, obračuna i godišnjeg računa o sredstvima podračuna, na osnovu kojih izrađuje interni finansijski plan, interni polugodišnji račun Pokrajinskog zavoda u skladu sa opštim aktima Zavoda i dostavlja ga direkciji.
Radi sprovođenja zdravstvenog osiguranja u skladu sa Zakonom, obrazovane su filijale, i to:
1) Filijala za Severnobački okrug sa sedištem u Subotici sa ispostavama u: Bačkoj Topoli i Malom Iđošu;
2) Filijala za Srednjebanatski okrug sa sedištem u Zrenjaninu sa ispostavama u: Novom Bečeju, Novoj Crnji, Žitištu i Sečnju;
3) Filijala za Severnobanatski okrug sa sedištem u Kikindi sa ispostavama u: Kanjiži, Senti, Adi, Čoki i Novom Kneževcu;
4) Filijala za Južnobanatski okrug sa sedištem u Pančevu sa ispostavama u: Plandištu, Opovu, Kovačici, Alibunaru, Vršcu, Beloj Crkvi i Kovinu;
5) Filijala za Zapadnobački okrug sa sedištem u Somboru sa ispostavama u: Apatinu, Odžacima i Kuli;
6) Filijala za Južnobački okrug sa sedištem u Novom Sadu sa ispostavama u: Srbobranu, Bečeju, Vrbasu, Bačkoj Palanci, Bačkom Petrovcu, Žablju, Titelu, Temerinu, Beočinu i Baču;
7) Filijala za Sremski okrug sa sedištem u Sremskoj Mitrovici sa ispostavama u: Šidu, Inđiji, Irigu, Rumi, Staroj Pazovi i Pećincima;
8) Filijala za Mačvanski okrug sa sedištem u Šapcu sa ispostavama u: Bogatiću, Loznici, Vladimircima, Koceljevi, Malom Zvorniku, Krupnju i Ljuboviji;
9) Filijala za Kolubarski okrug sa sedištem u Valjevu sa ispostavama u: Osečini, Ubu, Lajkovcu, Mionici i Ljigu;
10) Filijala za Podunavski okrug sa sedištem u Smederevu sa ispostavama u: Smederevskoj Palanci i Velikoj Plani;
11) Filijala za Braničevski okrug sa sedištem u Požarevcu sa ispostavama u: Velikom Gradištu, Golupcu, Malom Crniću, Žabarima, Petrovcu, Kučevu i Žagubici;
12) Filijala za Šumadijski okrug sa sedištem u Kragujevcu sa ispostavama u: Aranđelovcu, Topoli, Rači, Batočini, Kniću i Lapovu;
13) Filijala za Pomoravski okrug sa sedištem u Jagodini sa ispostavama u: Ćupriji, Paraćinu, Svilajncu, Despotovcu i Rekovcu;
14) Filijala za Borski okrug sa sedištem u Boru sa ispostavama u: Kladovu, Majdanpeku i Negotinu;
15) Filijala za Zaječarski okrug, bez opštine Sokobanja sa sedištem u Zaječaru sa ispostavama u: Boljevcu i Knjaževcu;
16) Filijala za Zlatiborski okrug sa sedištem u Užicu sa ispostavama u: Bajinoj Bašti, Kosjeriću, Arilju, Novoj Varoši, Požegi, Priboju, Prijepolju, Čajetini i Sjenici;
17) Filijala za Moravički okrug sa sedištem u Čačku sa ispostavama u: Gornjem Milanovcu, Lučanima i Ivanjici;
18) Filijala za Raški okrug sa sedištem u Kraljevu sa ispostavama u: Vrnjačkoj Banji, Raški, Novom Pazaru i Tutinu;
19) Filijala za Rasinski okrug sa sedištem u Kruševcu sa ispostavama u: Varvarinu, Trsteniku, Ćićevcu, Aleksandrovcu i Brusu;
20) Filijala za Nišavski okrug sa sedištem u Nišu sa ispostavama u: Aleksincu, Svrljigu, Merošini, Doljevcu, Gadžinom Hanu, Sokobanji i Ražnju;
21) Filijala za Toplički okrug sa sedištem u Prokuplju sa ispostavama u: Blacu, Kuršumliji i Žitorađi;
22) Filijala za Pirotski okrug sa sedištem u Pirotu sa ispostavama u: Beloj Palanci, Babušnici i Dimitrovgradu;
23) Filijala za Jablanički okrug sa sedištem u Leskovcu sa ispostavama u: Bojniku, Lebanu, Medveđi, Vlasotincu i Crnoj Travi;
24) Filijala za Pčinjski okrug sa sedištem u Vranju sa ispostavama u: Vladičinom Hanu, Surdulici, Bosilegradu, Trgovištu, Bujanovcu i Preševu,
25) Filijala za Kosovski okrug sa sedištem u Prištini sa ispostavama u: Podujevu, Obiliću, Kosovu Polju, Glogovcu, Štimlju, Uroševcu, Kačaniku, Lipljanu i Štrpcu;
26) Filijala za Pećki okrug sa sedištem u Peći sa ispostavama u: Istoku, Klini, Dečanu i Đakovici;
27) Filijala za Prizrenski okrug sa sedištem u Prizrenu sa ispostavama u: Suvoj Reci, Orahovcu, Gori i Opolju;
28) Filijala za Kosovskomitrovački okrug sa sedištem u Kosovskoj Mitrovici sa ispostavama u: Zubinom Potoku, Leposaviću, Zvečanu, Srbici i Vučitrnu;
29) Filijala za Kosovskopomoravski okrug sa sedištem u Gnjilanu sa ispostavama u: Kosovskoj Kamenici, Novom Brdu i Vitini;
30) Filijala za grad Beograd sa sedištem u Beogradu sa ispostavama u: Voždovcu, Vračaru i Zvezdari, Grockoj, Zemunu, Lazarevcu, Mladenovcu, Novom Beogradu, Obrenovcu, Paliluli, Rakovici, Savskom vencu, Sopotu, Starom gradu, Čukarici i Barajevu.
3. Ovlašćenja i odgovornost filijale
u sprovođenju
zdravstvenog osiguranja
U okviru delokruga rada Zavoda, u filijali se:
1) obezbeđuju prava iz zdravstvenog osiguranja za osigurana lica sa područja filijale (ostvarivanje prava, utvrđivanje svojstva osiguranika, izdavanje i overa zdravstvenih knjižica i dr.);
2) sprovodi prvostepeni upravni postupak u ostvarivanju svih prava iz zdravstvenog osiguranja, ukoliko zakonom nije drugačije određeno;
3) vodi evidencija o osiguranicima i ostvarivanju prava osiguranih lica, u skladu sa Zakonom i opštim aktima Zavoda;
4) vrši isplata naknada zarada i drugih novčanih naknada iz zdravstvenog osiguranja i vode odgovarajuće evidencije;
5) vrši prijavljivanje na zdravstveno osiguranje i utvrđuje da li su ispunjeni uslovi za zdravstveno osiguranje;
6) vodi evidencija i kontrola prijava povrede na radu;
7) vrši kontrola ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja;
8) organizuje rad prvostepene i drugostepene lekarske komisije;
9) obavljaju poslovi u vezi sa ostvarivanjem prava na proteze, ortopedska i druga pomagala, pomoćne i sanitarne sprave, stomato-protetsku pomoć i stomatološke materijale;
10) obavljaju poslovi pripreme za zaključivanje ugovora i zaključivanje ugovora sa zdravstvenim ustanovama i drugim nosiocima zdravstvene službe na području filijale i praćenju kontrole sprovođenja zaključenih ugovora;
11) vrši praćenje rada zdravstvenih ustanova i davanje predloga za poboljšanje njihove efikasnosti i racionalnosti i drugi poslovi na unapređenju zdravstvene zaštite;
12) obavljaju poslovi planiranja, analize i statistike;
13) obavljaju poslovi praćenja prihoda i rashoda filijale u skladu sa aktom Zavoda;
14) obavljaju računovodstveno-finansijski poslovi i pripremaju podaci za izradu periodičnih izveštaja, obračuna i godišnjeg računa;
15) vrši kontrola i likvidacija računa na pružene zdravstvene usluge i blagajnički poslovi;
16) obavljaju poslovi korišćenja i održavanja informacionog sistema;
17) obavljaju poslovi obaveštavanja građana, preduzeća, organizacija i ustanova sa područja filijale o pitanjima iz delokruga Zavoda;
18) obavljaju poslovi zastupanja pred sudovima i drugim organima na području filijale, po ovlašćenju direktora;
19) sprovodi dobrovoljno zdravstveno osiguranje;
20) obavljaju poslovi u vezi sa sprovođenjem međunarodnih sporazuma u oblasti zdravstvenog osiguranja;
21) pokreće i vodi postupak za naknadu štete u sprovođenju zdravstvenog osiguranja i zastupa Zavod u drugim sporovima pred sudovima;
22) vrše opšti poslovi vezani za rad filijale i kadrovski poslovi za zaposlene u filijali.
U ispostavi se:
1) obavljaju poslovi zdravstvenog osiguranja (ostvarivanje prava, utvrđivanje svojstva osiguranika, izdavanje i overa zdravstvenih knjižica, prijave povreda na radu i dr.), za osigurana lica sa područja ispostave;
2) obavljaju poslovi u vezi sa radom lekarskih komisija prilikom odlučivanja u prvom stepenu;
3) vode propisane evidencije i statistika uključujući i privatni sektor i dobrovoljno zdravstveno osiguranje;
4) sprovodi inostrano osiguranje;
5) vrši obračun, kontrola i isplata novčanih naknada i pomoći;
6) vrši overa naloga za ortopedska i protetička sredstva i pomagala;
7) vrši kontrola i likvidacija računa za pružene zdravstvene usluge i blagajnički poslovi;
8) obavljaju i drugi poslovi koje filijala prenese ispostavi.
Pojedini poslovi iz stava 1. ovog člana, kada je racionalnije, mogu se obavljati jedinstveno za sve osiguranike u sedištu filijale, što se uređuje aktom o organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Zavodu, iz člana 50. ovog statuta.
Za obavljanje poslova Pokrajinskog zavoda i za sprovođenje zdravstvenog osiguranja u filijali Zavoda, obezbeđuju se sredstva u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Zavoda.
Pokrajinski zavod je dužan da doznačena sredstva za obavljanje poslova iz člana 45a koristi u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Zavoda.
Filijala je dužna da sredstva kojima raspolaže koristi za sprovođenje zdravstvenog osiguranja, u skladu sa programom Zavoda, opštim i drugim aktima Zavoda.
Obavljanje poslova Zavoda, sadržaj tih poslova, poslovi organizacionih jedinica, ukupan broj zaposlenih u Zavodu, uslovi koje svaki radnik treba da ispunjava u pogledu stepena i vrste školske spreme, odnosno kvalifikacije, radnog iskustva i posebnih uslova za obavljanje određenih poslova kao i druga pitanja od značaja za organizaciju rada i poslovanja Zavoda utvrđuju se aktom o organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Zavodu.
V EKONOMSKO-FINANSIJSKI ODNOSI
1. Program zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja
Zavod donosi godišnji program za sprovođenje zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja.
Program iz stava 1. ovog člana sadrži:
- osnovne ciljeve, pravce i prioritete razvoja u oblasti zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja;
- sadržaj i obim mera zdravstvene zaštite za pojedine kategorije osiguranika, a prema vrstama zdravstvenih ustanova;
- potrebna sredstva za ostvarivanje programa;
- način praćenja i kontrole sprovođenja.
Godišnji program se donosi pre početka godine na koju se odnosi.
Upravni odbor redovno prati, analizira i ocenjuje ostvarivanje godišnjeg programa za sprovođenje zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja.
Upravni odbor podnosi jednom godišnje Vladi Republike Srbije izveštaj o ostvarivanju programa iz stava 1. ovog člana. Ovaj izveštaj se podnosi u okviru redovnog godišnjeg izveštaja o radu i poslovanju Zavoda.
2. Sredstva za zdravstveno osiguranje i finansijsko poslovanje
Finansijsko poslovanje Zavoda obuhvata: sastavljanje finansijskog plana, ostvarivanje prihoda i izvršavanje rashoda, vođenje knjigovodstva i evidencija o finansijskom poslovanju i o sredstvima Zavoda, i sastavljanje godišnjeg računa i drugih računovodstvenih izveštaja u skladu sa zakonom, drugim propisima i opštim aktima.
Zavod ostvaruje sredstva za obavezno zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonom.
Ukupna sredstva za zdravstveno osiguranje koja Zavod ostvaruje, njihovi izvori i raspored po namenama, utvrđuje se finansijskim planom Zavoda.
Sredstva Zavoda koriste se za namene i ciljeve utvrđene Programom zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja i finansijskim planom Zavoda, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Ako Zavod učestvuje u finansiranju investicija i investicionog održavanja u oblasti zdravstva, sredstva za ove namene se posebno iskazuju u finansijskom planu.
Finansijski plan Zavoda donosi se pre početka godine za koju se donosi.
Ako se finansijski plan ne donese pre početka godine za koju se donosi, donosi se odluka o privremenom finansiranju koja važi najduže tri meseca.
Prihodi i rashodi u finansijskom planu moraju biti uravnoteženi.
Prihodi i rashodi za dobrovoljno zdravstveno osiguranje posebno se planiraju i iskazuju u finansijskom planu.
Zavod, Pokrajinski zavod i filijale Zavoda imaju svoje podračune koji su uključeni u konsolidovani račun trezora.
Zavod izrađuje tromesečne i godišnje finansijske izveštaje i završni račun Zavoda.
Godišnji finansijski izveštaj i tromesečni finansijski izveštaji Zavoda zasnivaju se na konsolidovanim podacima sadržanim u Glavnoj knjizi Zavoda i podacima iz završnih računa zdravstvenih ustanova.
Sredstva za dobrovoljno zdravstveno osiguranje obezbeđuju se uplatom doprinosa (premije osiguranja) za ovo osiguranje u skladu sa opštim aktom Zavoda.
Sredstva za dobrovoljno zdravstveno osiguranje vode se i posebno iskazuju od obaveznog zdravstvenog osiguranja.
3. Ugovaranje zdravstvenih usluga
Radi sprovođenja zdravstvene zaštite i drugih prava iz zdravstvenog osiguranja, Zavod zaključuje ugovore sa zdravstvenim ustanovama i drugim nosiocima zdravstvene službe kao i pravnim i fizičkim licima.
Zavod utvrđuje uslove, kriterijume i merila pod kojima će se zaključivati ugovori o pružanju zdravstvene zaštite sa nosiocima zdravstvene službe.
Ugovor između Zavoda i zdravstvene ustanove zaključuje se, po pravilu, na neodređeno vreme.
Ako se ugovor zaključuje za kalendarsku godinu, on mora biti zaključen najkasnije do 31. marta tekuće godine.
Ugovor u ime Zavoda zaključuje direktor ili lice koje on ovlasti.
Direktor Zavoda može ovlastiti direktora filijale da zaključi ugovor sa zdravstvenim ustanovama na području filijale.
Ugovorom između Zavoda i zdravstvene ustanove uređuju se:
1) vrste, obim i kvalitet zdravstvenih usluga koje zdravstvena ustanova pruža osiguranicima;
2) cene, odnosno naknada koju Zavod plaća zdravstvenoj ustanovi za izvršavanje ugovorenih obaveza, odnosno za izvršenje plana rada zdravstvene ustanove;
3) način obračunavanja i plaćanja za pružene zdravstvene usluge, odnosno za izvršavanje planova rada;
4) način kontrole i izvršavanja ugovorenih obaveza zdravstvene ustanove;
5) odgovornost Zavoda i zdravstvene ustanove za neizvršavanje, neblagovremeno, nekvalitetno ili nepotpuno izvršavanje obaveza iz ugovora;
6) način rešavanja spornih pitanja u vezi sa izvršavanjem obaveza iz ugovora;
7) obaveza zdravstvene ustanove da podnosi Zavodu periodične izveštaje o izvršavanju obaveza preuzetih ugovorom i godišnji izveštaj o svom radu na sprovođenju zdravstvene zaštite i o stanju i problemima u vezi sa sprovođenjem zdravstvene zaštite, kao i o racionalnom i namenskom korišćenju sredstava Zavoda;
8) vreme za koje se ugovor zaključuje, rokovi za izvršavanje pojedinih obaveza, kriterijumi za izmenu ugovora, kao i druga međusobna prava i obaveze u vezi sa primenom ugovora.
Ugovorom se mogu utvrditi uslovi i kriterijumi i način vrednovanja posebnih rezultata u sprovođenju zdravstvene zaštite i pojedinih mera i akcija, kao i način stimulisanja racionalnog trošenja sredstava Zavoda.
Ugovor iz člana 59. ovog statuta zasniva se na:
- programu zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja Zavoda;
- finansijskom planu Zavoda, odnosno raspoloživim sredstvima;
- planu rada zdravstvene ustanove koji sadrži vrstu i obim zdravstvenih usluga i potrebne kadrove za izvršenje plana;
- finansijskom planu zdravstvene ustanove koji sadrži predračun potrebnih sredstava za izvršenje plana rada;
- cenovniku zdravstvenih usluga koje utvrđuje Zavod;
- opštem aktu o uslovima i kriterijumima i merilima za ugovaranje zdravstvene zaštite sa zdravstvenim ustanovama i drugim subjektima.
Ugovor sa ostalim nosiocima zdravstvene službe kao i drugim pravnim i fizičkim licima, koji obezbeđuju ostvarivanje prava iz zdravstvenog osiguranja, Zavod zaključuje na osnovu opštih i posebnih kriterijuma.
Kontrolu izvršenja ugovornih obaveza subjekata iz stava 1. ovog člana vrše posebno obrazovane stručne komisije koje imenuje direktor.
Odlukom o obrazovanju stručnih komisija iz stava 2. ovog člana utvrđuje se sastav, delokrug i način njihovog rada.
4. Kontrola ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja
(Brisan)
U vršenju poslova kontrole Zavod ostvaruje potrebnu saradnju sa nadležnim državnim organima.
Zavod vrši kontrolu ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja na sledeći način:
- kontrolom izvršenja ugovornih obaveza zdravstvenih ustanova, drugih nosilaca zdravstvene službe i subjekata koji pružaju zdravstvenu zaštitu;
- ostvarivanjem saradnje sa nadležnim inspekcijskim organima i organima koji vrše nadzor nad zakonitošću rada kao i nadzor nad stručnim radom, u skladu sa zakonom.
5. Finansiranje sprovođenja zdravstvenog osiguranja
Sredstva za sprovođenje zdravstvenog osiguranja obuhvataju rashode utvrđene finansijskim planom Zavoda.
Evidencija osnovnih sredstava i sitnog inventara Zavoda vodi se u direkciji, Pokrajinskom zavodu i filijalama.
Postupak nabavke osnovnih sredstava i sitnog inventara kao i angažovanje sredstava za materijalne troškove Zavoda vrši se u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", br. 39/02, 43/03 i 55/04) i Pravilnikom o računovodstvu Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje.
Upravni odbor Zavoda donosi: statut, programe, odluke, pravilnike, uputstva i druge akte u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Način i postupak donošenja opštih akata iz stava 1. ovog člana bliže se uređuju poslovnikom o radu Upravnog odbora.
Opšti akti Zavoda ne mogu stupiti na snagu pre nego što se objave.
U "Službenom glasniku Republike Srbije" objavljuju se:
1) statut;
2) odluke o sadržini i obimu zdravstvene zaštite i o načinu korišćenja zdravstvene zaštite i drugih prava iz zdravstvenog osiguranja;
3) odluka o listi lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava zdravstvenog osiguranja;
4) opšti akt o indikacijama za proteze, ortopedska i druga pomagala i sanitarna sredstva, stomatoprotetičku pomoć i standarde za materijale od kojih se izrađuju ova sredstva, rokovima trajanja, kao i uslovima za izradu novih sredstava pre isteka tih rokova;
5) opšti akt o indikacijama za korišćenje medicinske rehabilitacije u zdravstvenim ustanovama koje obavljaju specijalizovanu rehabilitaciju;
6) odluka o vidovima i iznosima učešća osiguranih lica u troškovima zdravstvene zaštite, oslobađanju od učešća, mestu i načinu naplate;
7) opšti akt o obrascima prijave i odjave na zdravstveno osiguranje, obrazac zdravstvene knjižice i opšti akt o ostalim obrascima i evidencijama u vezi sa ostvarivanjem prava;
8) finansijski plan i godišnji račun Zavoda;
Tač. 9) i 10) (brisane)
Opšti akti koji nisu navedeni u stavu 2. ovog člana objavljuju se na način koji utvrdi Upravni odbor.
Rad organa Zavoda je javan.
Javnost rada Zavoda ostvaruje se redovnim obaveštavanjem osiguranika o svim pitanjima koja se razmatraju i rešavaju u Zavodu, a naročito:
1) podnošenjem izveštaja o radu Zavoda;
2) objavljivanjem opštih akata Zavoda;
3) stvaranjem uslova da sredstva javnog informisanja mogu pratiti rad organa Zavoda;
4) javnim održavanjem sednica organa Zavoda;
5) organizovanjem i sprovođenjem konsultacija i rasprava o programima Zavoda i opštim aktima kojima se uređuju način i uslovi ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja.
Upravni odbor može da utvrdi i druge oblike ostvarivanja javnosti rada.
Za ostvarivanje javnosti rada Zavoda odgovorni su Upravni odbor i direktor.
U Zavodu se smatraju tajnim i ne mogu se objavljivati podaci od značaja za odbranu i bezbednost, kao i podaci koji se smatraju tajnim u smislu zakona.
Rasprava i odlučivanje o pitanjima iz stava 5. ovog člana u organima Zavoda obavlja se bez prisustva javnosti.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanjem na snagu ovog statuta, prestaje da važi Statut Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje objavljen u "Službenom glasniku RS", br. 39/97 i 15/98.
Ovaj statut, po dobijanju saglasnosti od Vlade Republike Srbije, objaviće se u Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Odluke o dopuni
Statuta Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje
("Sl. glasnik RS", br. 16/2000)
Član 3
Ova odluka, po dobijanju saglasnosti od Vlade Republike Srbije, objaviće se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".