PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU PREDMETA VERSKA NASTAVA ZA PETI RAZRED OSNOVNE ŠKOLE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 9/2005)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program predmeta Verska nastava za peti razred osnovne škole.

Predmet iz stava 1. ovog člana ostvaruje se kao izborni.

Član 2

Broj časova nastave predmeta Verska nastava u petom razredu ostvaruje se sa po jednim časom nedeljno, odnosno sa 36 časova godišnje.

Član 3

Plan i program nastave predmeta Verska nastava deo je propisanog plana i programa za osnovnu školu.

Nastavni program predmeta iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PROGRAM

 

VERSKA NASTAVA
(izborna nastava)

Ciljevi verske nastave jesu da se njome posvedoče sadržaj vere i duhovno iskustvo tradicionalnih crkava i religijskih zajednica koje žive i deluju na našem životnom prostoru, da se učenicima pruži celovit religijski pogled na svet i život i da im se omogući slobodno usvajanje duhovnih i životnih vrednosti Crkve ili zajednice kojoj istorijski pripadaju, odnosno čuvanje i negovanje sopstvenog verskog i kulturnog identiteta. Upoznavanje učenika sa verom i duhovnim iskustvima sopstvene, istorijski date Crkve ili verske zajednice treba da se ostvaruje u otvorenom i tolerantnom dijalogu, uz uvažavanje drugih religijskih iskustava i filozofskih pogleda, kao i naučnih saznanja i svih pozitivnih iskustava i dostignuća čovečanstva.

Zadaci verske nastave jesu da kod učenika:

- razvija otvorenost i odnos prema Bogu, drugačijim i savršenom u odnosu na nas, kao i otvorenost i odnos prema drugim ličnostima, prema ljudima kao bližnjima, a time se budi i razvija svest o zajednici sa Bogom i sa ljudima i posredno se suzbija ekstremni individualizam i egocentrizam;

- razvija sposobnost za postavljanje pitanja o celini i konačnom smislu postojanja čoveka i sveta, o ljudskoj slobodi, o životu u zajednici, o fenomenu smrti, o odnosu sa prirodom koja nas okružuje, kao i o sopstvenoj odgovornosti za druge, za svet kao tvorevinu Božju i za sebe;

- razvija težnju ka odgovornom oblikovanju zajedničkog života sa drugim ljudima iz sopstvenog naroda i sopstvene Crkve ili verske zajednice, kao i sa ljudima, narodima, verskim zajednicama i kulturama drugačijim od sopstvene, ka iznalaženju ravnoteže između zajednice i vlastite ličnosti i ka ostvarivanju susreta sa svetom, sa prirodom, i pre i posle svega, sa Bogom;

- izgradi sposobnost za dublje razumevanje i vrednovanje kulture i civilizacije u kojoj žive, istorije čovečanstva i ljudskog stvaralaštva u nauci i drugim oblastima;

- izgradi svest i uverenje da svet i život imaju večni smisao, kao i sposobnost za razumevanje i preispitivanje sopstvenog odnosa prema Bogu, ljudima i prirodi.

Verska nastava

Pravoslavni katihizis (veronauka)

CILJEVI I ZADACI

Cilj predmeta Verska nastava - Pravoslavni katihizis (veronauka) u osnovnom obrazovanju i vaspitanju jeste da pruži celovit pravoslavni pogled na svet i život, uvažavajući dve dimenzije: istorijski hrišćanski život (istorijsku realnost Crkve) i eshatološki život (buduću dimenziju idealnog). To znači da učenici sistematski upoznaju pravoslavnu veru u njenoj doktrinarnoj, liturgijskoj, socijalnoj i misionarskoj dimenziji, pri čemu se hrišćansko viđenje života i postojanja sveta izlaže u veoma otvorenom, tolerantnom dijalogu sa ostalim naukama i teorijama o svetu, kojim se nastoji pokazati da hrišćansko viđenje (liturgijsko, kao i podvižničko iskustvo Pravoslavne crkve) obuhvata sva pozitivna iskustva ljudi, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost i versko obrazovanje. Sve to ostvaruje se kako na informativno-saznajnom tako i na doživljajnom i delatnom planu, uz nastojanje da se doktrinarne postavke sprovedu u svim segmentima života (odnos s Bogom, sa svetom, s drugim ljudima i sa sobom).

Zadaci predmeta Verska nastava - Pravoslavni katihizis (veronauka) jesu da kod učenika:

- razvije sposobnost uočavanja da su greh i zlo u svetu posledica pogrešnog izražavanja čovekove slobode;

- razvije sposobnost uočavanja da Bog poštuje čovekovu slobodu ali da ne odustaje da svet dovede u večno postojanje;

- izgradi svest o tome da Bog voli čoveka i svet i da ih nikad ne napušta, ali večni život zavisi i od slobode čoveka i njegove zajednice s Bogom;

- razvije sposobnost spoznavanja da Bog nije odustao od prvobitnog cilja zbog koga je stvorio svet, a to je da se svet sjedini s Njim posredstvom čoveka i da tako živi večno;

- razvije sposobnost uočavanja sličnosti u strukturi starozavetne i novozavetne Crkve.

SADRŽAJI PROGRAMA

V razred

(jedan čas nedeljno, 36 časova godišnje)

1. PRIPREMA SVETA ZA DOLAZAK SINA BOŽIJEG U SVET

Prvi čovek je prekinuo zajednicu s Bogom i na taj način je osudio sebe i svu tvorevinu na smrt;

Bog nije odustao od svog plana da stvoreni svet živi večno iako je prvi čovek odbio da ima zajednicu s Bogom;

Bog je promenio način ostvarenja tog plana, ali ne i sam plan da se preko čoveka ostvari jedinstvo Boga i stvorene prirode;

Jedini način da se to ostvari u novonastalim uslovima kada su svi ljudi samim rođenjem postajali smrtni i zato nisu mogli da budu posrednici između sveta i Boga jeste da Bog postane čovek.

2. STARI ZAVET IZMEĐU BOGA I SVETA KROZ IZABRANI NAROD

Izbor Avrama i njegovih potomaka kao početak Crkve, Tajne Hristove;

Istorija žrtvovanja Isaka od strane Avrama kao praslika stradanja Božijeg Sina za spasenje sveta;

Starozavetni događaji i proročka svedočanstva o rođenju, stradanju i vaskrsenju Sina Božijeg kao čoveka za spasenje sveta.

3. AVRAM RODONAČELNIK JEVREJSKOG NARODA, PRASLIKA HRISTA KAO GLAVE CRKVE

Obrezanje kao izraz zajedništva Avrama i njegovih potomaka s Bogom kao praslika krštenja u Hristu;

Svaki koji se rodi od smrtnog čoveka Adama rađa se za smrt, a svaki rođen od Hrista Sina Božijeg rađa se za život;

Razlika između jevrejskog naroda i starozavetne Crkve od neznabožačkih naroda kao praslika razlike između Hristove Crkve i ostalog sveta;

Ljudski napori u cilju pronalaženja spasenja od smrti mimo ostvarenja lične zajednice s Bogom koji je ličnost i koji se otkriva u starozavetnoj Crkvi.

4. MOJSIJEV ZAKON KAO PRIPREMA I VODIČ KA HRISTU

Cilj davanja zakona ljudima jeste da se pokaže da je sloboda čoveka izbor između Boga i prirode i da od tog izbora zavisi postojanje ili nepostojanje čoveka;

Kroz starozavetni zakon se otkriva Hristos, tj. Tajna Hristova kao zajednica slobode Boga i čoveka;

Pogrešno shvatanje zakona kao da je on dovoljan za spasenje;

Spasenje sveta je u ovaploćenju Sina Božijeg kao čoveka, a ne u ispunjenju zakona.

5. STAROZAVETNI MOTIVI U PRAVOSLAVNOJ IKONOGRAFIJI

Pravoslavna ikonografija pokazuje jedinstvo starozavetne i novozavetne Crkve;

Spasenje sveta i ljudi će biti na kraju istorije kad Hristos ponovo dođe u sili i slavi i kad vaskrsnu svi ljudi u Hristu, a priroda se preobrazi iz smrtne u besmrtnu.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Cilj nastave u 5. razredu jeste da učenici na primeru starozavetne istorije uoče da Bog nije odustao od ostvarenja svog prvobitnog plana o svetu, koji se ogleda u sjedinjenju svih stvorenih bića sa Bogom preko čoveka, i pored toga što je to prvi čovek Adam odbio da ispuni. Bog je posle greha prvog čoveka promenio način ostvarenja tog cilja, ali je cilj zbog koga je svet stvoren ostao isti. Konkretna realizacija toga cilja počinje od izbora Avrama i blagosiljanja jevrejskog naroda u njemu, što označava početak Crkve koja ima istu strukturu kao buduće Carstvo Božije.

Ovi starozavetni događaji, kojima počinje ostvarenje Carstva Božijeg u istoriji, pokazuju, međutim, i to da se i u novom načinu ostvarenja Carstva Božijeg ne zaobilazi čovek i da Bog takođe ostaje pri tome da apsolutno poštuje slobodu čoveka, da se preko njega i njegovom saradnjom to Carstvo i ostvari, kao što je to bio slučaj i sa prvim čovekom Adamom.

Kroz starozavetnu istoriju počinje, međutim, da se nazire i to koju je ličnost odabrao Bog da umesto prvog Adama bude ta spona između Njega i sveta kako bi se taj plan ispunio, kao i to na koji će se način to sada ostvariti. Starozavetni događaji i starozavetna Crkva tipovi su i praslika ovaploćenja Sina Božijeg koji će postati novi Adam, njegovog stradanja i vaskrsenja, kao i novozavetne Hristove Crkve.

Deset Božijih zapovesti date su jevrejskom narodu da bi regulisale odnos starozavetne Crkve sa Bogom, kao i odnose među članovima Crkve.

Na osnovu poziva Božijeg Avramu i osnivanja starozavetne Crkve, treba pokazati da se i starozavetna Crkva, kao novozavetna, temelji na veri u Hrista i budući događaj sabranja oko Njega i sjedinjenja s Bogom u njemu, što će doneti besmrtnost svima i celoj prirodi.

Ovaj program treba realizovati čitajući ključne odlomke iz Starog Zaveta i tumačeći ih iz perspektive budućeg Carstva Božijeg, odnosno iz perspektive novozavetnih događaja, kao što i novozavetne događaje treba tumačiti iz perspektive drugog dolaska Hristovog i Carstva Božijeg. Na ovaj način ćemo ukazati učenicima na spasenje kao istorijski proces: Stari zavet je senka, Novi je ikona, a istina je stanje sveta u budućem veku (Sv. Maksim Ispovednik).

Temu Priprema sveša za dolazak Sina Božijeg treba realizovati prepričavanjem biblijske istorije od pada Adama do poziva Avramu da napusti roditeljski dom i pođe za Bogom. Ovde treba ukazati učenicima na to da se Bog ne projavljuje u svetu kao individua, već kroz istorijske događaje i da su to oni događaji koji svojom strukturom i elementima ukazuju na buduće Carstvo Božije.

Teme: Izbor Avrama... i Avram i jevrejski narod kao praslika Hrista i Crkve, treba, takođe, realizovati prepričavanjem biblijske istorije vezane za Avrama i upućivanjem na sledeće momente: da je Avram, na osnovu verovanja obećanju Božijem, pošao za Njim, bez obzira na to što su mnogi događaji mogli ukazivati na to da se to obećanje neće ispuniti; da je pokušaj Avrama da žrtvuje svog sina Isaka izraz apsolutne vezanosti Avrama za Boga, odnosno vere u Boga i njegovo obećanje; da Bog ne želi žrtvu Isakovu (iz čega bi trebalo izvesti zaključak da se nijedno delo, upereno protiv čoveka i njegovog života, ne može opravdati Bogom), kao i na momenat da je Isak praslika Sina Božijeg i njegove žrtve za spasenje ljudi, koja podvlači Božiju ljubav prema nama.

Treba ukazati, takođe, i na to da biblijska istorija pod izborom Avrama podrazumeva mnoge, čitav jedan narod, kao i na to da imena "Izrailj", "sluga Božiji" istovremeno označavaju jednog i mnoge. Ovo treba dovesti u vezu sa Hristom i Liturgijom, Crkvom gde se pod Hristom podrazumevaju istovremeno jedan i mnogi. Ta znanja će poslužiti učenicima da kasnije lakše razumeju ontologiju ličnosti - jedan kao zajednica mnogih.

Temu Deset Božijih zapovesti treba realizovati na osnovu starozavetnog opisa davanja zapovesti Mojsiju na gori Sinaju, ukazujući da suština ovog zakona nije njegovo individualno upražnjavanje i ispunjenje, već da on ima smisao u odnosu čoveka prema Bogu i drugom čoveku, odnosno da propisuje šta ne treba učiniti drugom čoveku, na osnovu čega se podvlači značaj drugog, Boga i čoveka, za život nas samih.

Uporedo s biblijskom istorijom, globalna svetska istorija pokazuje da ljudi, budući da su ikone Božije, ne prestaju da teže besmrtnosti. To se vidi kroz stvaranje raznih religija, mitova, ali i filosofije i nauke, kao i kulture i uopšte civilizacije, koje sve imaju kao krajnji cilj nalaženje načina da se prevaziđe smrt. Ovo treba iskoristiti i pokrenuti u nastavi dijalog između hrišćanskog viđenja istinskog postojanja sveta, odnosno načina na koji se može ostvariti besmrtnost za sve ljude i za svu prirodu, i savremenih religijskih i naučnih teorija o rešenju problema smrti. Naglasak treba staviti na liturgijsko iskustvo prevazilaženja smrti, s naznakom da hrišćanstvo ostvarenje ove težnje vidi u slobodi Boga i slobodi čoveka i njihovom ličnom jedinstvu, dok nehrišćanske teorije nude rešenje utemeljeno ili na svemogućstvu Božijem i nužnosti, ili na stvorenoj prirodi, odnosno na traženju leka protiv smrti u prirodi.

Verska nastava

Islamska vjeronauka (ilmudin)

CILJEVI I ZADACI

Cilj predmeta Verska nastava - Islamska vjeronauka (ilmudin) u osnovnom obrazovanju i vaspitanju je da pruži učeniku osnovni vjernički pogled na svet, sa posebnim naglaskom na vjernički praktični deo, a takođe i budući vječni život.

Cilj nastave islamske vjeronauke u petom razredu jeste da učenike upozna sa osnovnim postulatima (temeljnim dužnostima) vjere islama, te da učenike upozna sa važnošću i sadržajem namaza (molitve) i njegovom ulogom u životu svakog pojedinca i zajednice u cjelini.

To znači da djeca na način primjeren njihovom uzrastu upoznaju vlastitu vjeru u njenoj duhovnoj, moralnoj, socijalnoj, misionarskoj i drugim dimenzijama.

Izlaganje vjerskog viđenja i postojanja sveta obavlja se u otvorenom i tolerantnom dijalogu sa ostalim naukama i teorijama.

Način pristupa je islamsko viđenje koje obuhvata sva pozitivna iskustva ljudi, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost i vjersko obrazovanje.

Zadaci predmeta Verska nastava - Islamska vjeronauka (ilmudin) u petom razredu jesu:

- poznavanje osnovnih principa vjere islama;

- poznavanje vrijednosti molitve;

- poznavanje sastavnih dijelova molitve;

- upoznavanje sa međusobnim pravima i dužnostima pojedinca i zajednice;

- razvije svijest o Bogu kao Stvoritelju i odnos prema ljudima kao najsavršenijim božijim stvorenjima;

- razvija sposobnost (na način primjeren uzrastu učenika) za postavljanje pitanja o cjelini i najdubljem smislu postojanja čovjeka i svijeta, o ljudskoj slobodi, životu u zajednici, smrti, odnosu s prirodom koja nas okružuje, kao i za razmišljanje o tim pitanjima u svijetlu vjere islama;

- razvija sposobnost za odgovorno oblikovanje zajedničkog života sa drugima, za nalaženje ravnoteže između vlastite ličnosti i zajednice, za ostvarivanje susreta sa svijetom (sa ljudima različitih kultura, religija, pogleda na svijet, s društvom, prirodom) i s Bogom izgradi uvjerenje da je njegov život na ovom svijetu samo priprema za vječnost, da su svi stvoreni da budu sudionici vječnog života, da se iz te perspektive, kod učenika razvija sposobnost razumijevanja, preispitivanja i vrijednovanja vlastitog odnosa prema drugom čovjeku kao božjem stvorenju i izgradi spremnost za pokajanje.

SADRŽAJI PROGRAMA

(1 čas nedeljno, 36 časova godišnje)

TEMELJNE ISLAMSKE DUŽNOSTI (islamski šarti)

- kelimei-šehade, sadržaj i značenje

Imanski šarti:

- prvi imanski šart, obrada pjesme “Allah"

- drugi i treći imanski šart

- četvrti, peti i šesti imanski šart

NAMAZ (molitva)

- pojam, značenje i važnost namaza

- kako treba, a kako ne treba obavljati namaz

- posljedice napuštanja namaza

Osnovni uvjeti za ispravnost namaza:

1. čistoća tijela, odijela i mjesta gdje će se klanjati

2. abdest (vjersko pranje prije namaza-molitve)

- namaz i higijena

- mesh, gusul i tejemum

3. propisna odjevenost u namazu

4. namasko vrijeme, ezan i ikamet

5. i 6. namaski šart

- obrada Kur'anskog poglavlja el-felek

Sastavni dijelovi namaza:

- početni tekbir, stajanje i učenje u namazu,

- ruku' (pregibanje), sedžda i posljednje sjedenje u namazu

- Et-tehijjat i salavati,

- obrada kur'anskih sura el-Ihlas i el-Leheb

- Sabah namaz - upoznavanje sa brojem rekata i načinom obavljanja

- Podne namaz - upoznavanje sa brojem rekata i načinom obavljanja

- Ikindija i akšam namaz - upoznavanje sa načinom obavljanja

- Jacija namaz - upoznavanje sa brojem rekata i načinom obavljanja

- Značaj namaza sa fizičkog gledišta

- Namaz u različitim prilikama

- obrada poglavlja En-Nas

- završavanje namaza (zikr i tesbih)

- Namaski vadžibi (radnje koje se ne smiju izostavljati u toku namaza)

- namaski suneti (radnje koje je Poslanik a.s. prakticirao u toku namaza)

- namaski mustehabi (radnje koje je lijepo prakticirati u namazu)

- radnje koje utiču na ispravnost namaza

- zajedničko obavljanje namaza i prispijevanje u džemat

- važnost džamije

DUŽNOSTI MUSLIMANA PREMA SEBI I PORODICI

- čuvanje zdravlja i života

- alkohol i druge nečisti kojih se musliman mora kloniti

- međusobna prava i dužnosti djece i roditelja

- dužnosti prema komšijama i okolini

- dužnosti prema islamskoj zajednici

- sklapanje braka (ženidba i udaja)

- rad i privređivanje

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Vjerska nastava je zajedničko djelo vjeroučitelja i učenika. Polazište je konkretna stvarnost. Iz doživljenih iskustava prelazi se na istine iz kojih se potom vraća na njihovu svakodnevnu primjenu. Ovakav način saznanja ima svoj red: upoznavanje (obrada novih sadržaja), ponavljanje, primjena i provjeravanje, sređivanje (sistematizacija).

Vjeroučitelj će ukupan broj predviđenih časova za vjeronauku (36) iskoristiti tako što će svaki čas predvideti kratko ponavljanje sadržaja sa prethodnog časa, a zatim preći na temu planiranu za aktuelni čas, uz obavezni međusobni razgovor nakon obrade date teme, iz kojeg će se zaključiti da li je sadržaj usvojen od strane učenika i da li je našao mjesto u njihovom praktičnom životu.

Verska nastava

Katolički vjeronauk

CILJEVI I ZADACI

Cilj predmeta Verska nastava - Katolički vjeronauk je da dijete upozna Bibliju, ali kao knjigu Božje objave u koju ništa nije ušlo slučajno. Za nas Biblija nije samo književno i kulturno blago nego normativ djelovanja. U Bibliju ni jedan detalj nije ušao slučajno ukoliko je ona za nas religijska knjiga. Učenik petog razreda se snalazi u novoj sredini. Upoznaje svoje novo društvo. Novi je način nastave. Sve je složeno od drugih i drugačijih. Nismo se odlučili za biblijske priče, jer ova dob nadmašuje taj način predavanja, ali smo se tim više odlučili za velike biblijske likove, jer se u njima tipski da prepoznati drugo i drugačije. U isto vrijeme dijete ovog uzrasta se rado poistovjećuje s odraslim. Biblija daje veliko bogatstvo velikih i raznolikih. Nudimo uz svaku osobu i vrednotu za koju vjera smatra da je Bog postavio svoju poruku - objavu u događaj i život tih pojedinaca.

Zadaci predmeta Verska nastava - Katolički vjeronauk u petom razredu osnovne škole je traženje ideala u Bibliji i privikavanje na život sa drugima i drugačijima, ali u svijesti da i njega - učenika Bog rado ima kao jedinstvenoga i s njime plan, jer sada počinje faza ne samo odgoja nego i samoodgoja, pa mora na plan Božji odgovoriti.

SADRŽAJI PROGRAMA

V razred (1 čas nedeljno, 36 mesečno)

VELIKI BIBLIJSKI LIKOVI

(BIBLIJA - STARI ZAVJET)

1. UVOD

Upoznavanje učenika sa sadržajima programa katoličkog vjeronauka za 5. razred.

2. BOG JE PROGOVORIO U POVIJESTI - PRAOCI

Bog nam govori (Kako je dobar Bog kad s nama razgovara)

Stigla nam je pisana poruka (Praobjava i Objava)

Praotac naše vjere (Želim vjerovati kao Abraham)

Čovjek u Božjem planu (Pouzdajem se u Boga)

U zemlji ropstva (I u teškim trenucima Bog je s nama)

Iz vode izvađeni (Mojsije)

Božji protivnici (Primam Božji plan)

Prva Pasha (Divim se Božjoj vjernosti)

3. KRALJEVI IZABRANOG NARODA

Savez s Bogom (Bit ću vjeran Savezu)

Pobuna i grijeh (Neću se protiviti Bogu)

Božji narod stiže kući (Moja domovina je Crkva)

Božji povjerenici u zajednici (Imam pouzdanje u Božje povjerenike)

Pravedni kralj - David i Šaul (Moj uzor u dobroti)

Pokornički kralj - David (Ne želim ostati u grijehu)

Mudri kralj - Salomon (Marljivo ću učiti)

Podijeljena država (Moja zadaća u slozi)

4. PROROČKA SLUŽBA U ZAJEDNICI

Prorok Samuel (Želim slijediti Božji poziv)

Branilac Božjih prava Ilija (Hrabro ću izdržati uz Boga)

"Peti Evanđelista" - Izaija (Divim se veličini proroka)

Tješitelj progonjenih - Jeremija (Tješit ću u nevolji)

Prorok Duha - Ezekijel (Vjerujem u djelo Duha Svetoga)

Prorok nade - Danijel ("Ako je Bog sa mnom, tko će protiv mene!")

5. ŽENE U STAROM ZAVJETU I MUDROSNA KNJIŽEVNOST

Žena u službi Božjeg naroda - Judita i Estera (Svatko ima vlastiti zadatak)

Iznova podignuti hram (Strpljivo ću čekati Božje odluke)

Hrabri muževi Makabejci (Uvijek ću biti na Božjoj strani)

Mudrost u Božjem narodu (Mudrosne knjige)

6. SVETE KNJIGE DRUGIH VJERSKIH ZAJEDNICA

Svete knjige drugih vjerskih zajednica - Bog govori narodima na razne načine i u razna vremena.

Sveta knjiga Judaizma - Tora - Počeci objave, čuvanje tradicije, prenošenje do danas. Način čitanja i štovanja Tore.

Sveta knjiga Islama - Kur'an

Božji Prorok u Islamu.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Vjerska pouka je zajedničko djelo katehete (vjeroučitelja) i katehizanata (vjeroučenika). Polazište je konkretna stvarnost - ovaj puta zapisana u svetim knjigama - Bibliji. Iz doživljenih iskustava sa čitanja Biblije prelazi se na istine, iz kojih se potom vraća na svakodnevnu njihovu primjenu. Ovakav način spoznaje ima vlastiti red: upoznavanje (obrada novih sadržaja), sređivanje (sistematizacija), ponavljanje, primjena i provjeravanje. To je makrostruktura ovakvog načina spoznaje. Međutim, i ovi dijelovi imaju svoju mikrostrukturu. Tako na primjer: način spoznaje posjeduje slijedeće stupnjeve: postavljanje cilja, motiviranje, obrada novih nastavnih sadržaja, učenje, induktivni i deduktivni zaključci, izravni i neizravni dokazi, formuliranje zapamćenih činjenica... Ili, sadržaj primjene ima ove dijelove: problem, postavljanje cilja, biblijski lik iz ovoga ciklusa, zadaća, upoznavanje prilika i uvježbavanje. Kod spoznavanja treba imati pred očima fizionomiju grupe i pojedinaca, no u okviru sata pod kojim se obrađuju novi nastavni sadržaji vrši se primjena, ponavljanje i vrednovanje obrađenoga gradiva. Imajući na umu gore istaknuto, pojedini sat vjeronauka bi trebao izgledati ovako: kratko ponavljanje sadržaja prethodnog sata, i posebno osvjetljavanje onoga što će poslužiti kao temelj za aktualni sat. Nakon postavljanja cilja (što? i kako?), prelazi se na obradu novih nastavnih sadržaja, gdje se zapravo objašnjava učeniku da nam Bog govori ne samo u pouci nego i u primjerima života. To je osobito za mlade nadahnuće i želja za nasljedovanjem. Zaključci se mogu istaći na ploči. Nakon ovoga se već poznati sadržaji produbljuju, uče, tj. razgovara se o pomirenju (što? kako? i zašto?). Ovako usvojeno gradivo, u skladu sa odgojnim ciljem, mora naći svoju primjenu u životu učenika. Razgovara se zašto i kako treba zahvaliti Bogu za roditelje, braću i prijatelje. Ovakva spoznaja i dječje iskustvo se oslanjaju na njegov doživljaj i na ponovljeni tekst Svetog Pisma. Prozivku i domaću zadaću obavimo u prikladno vrijeme.

Verska nastava

Evangeličko-luteranski vjeronauk

Slovačke evangeličke crkve a.v

CILJEVI I ZADACI

Cilj predmeta Verska nastava - Evangeličko-luteranskog vjeronauka Slovačke evangeličke crkve a.v. jeste da vodi učenike ka temeljnom poznavanju i vrednovanju vere u Boga kao Svete Trojice i to na osnovu Svetoga Pisma i učenja evangeličke a. v. crkve.

Osnovni sadržaj verske nastave Slovačke evangeličke a. v. crkve jeste temeljno upoznati put koji vodi ka spasenju i kojim čovek može ići kroz život ka ovom večnom cilju.

U šta veruje i šta uči Slovačka evangelička a. v. crkva obuhvaćeno je u Apostolkoj veroispovesti. Zajedno sa molitvom Oče naš Apostolska veroispovest usmerava našu veru ka Bogu kao Svetoj Trojici.

Osnovna tema verske nastave jeste: Bog u koga verujemo otkrio se kao Bog Otac, Bog Sin i Bog Duh Sveti. Bog je Ličnost. Kad govorimo o Svetoj Trojici govorimo o jednom Bogu. Božje ličnosti su nerazdeljive među sobom po prirodi.

Svetu Trojicu posmatramo kao jednog Boga, jednu suštinu. Ova vera u Sv. Trojicu obuhvaćena je u Apostolskoj veroispovesti.

Zadaci predmeta Verska nastava - Evangeličko-luteranskog vjeronauka jesu da učenika:

- pripreme za postizanje verske punoletnosti. Upoznavanje učenika sa činjenicom da su od rođenja do konfirmacije (koja je u petom razredu), bila Božja deca i da su prisutna u Božjem planu spasenja;

- upoznaju vlastitu crkvu kroz njenu istoriju i kroz značajne likove u njenoj istoriji;

- osposobe se za odgovorno oblikovanje zajedničkog života s drugima (sa ljudima različitih kultura, religija, i pogleda na svet) i s Bogom;

- približe bogatstvu i blagoslovu darova koje vernik ima u Isusovoj reči i Isusovom delu.

SADRŽAJI PROGRAMA

V razred (1 čas nedeljno, 36 mesečno)

Gradivo verske nastave Slovačke evangeličke a. v. crkve za peti razred osnovne škole sastoji se od dve osnovne teme:

1. VERUJEMO U SV. TROJICU (19 časova). Cilj ove teme je izgraditi kod učenika svest o tome da vera u Boga znači poveriti svoje srce Bogu i u potpunosti se pouzdati u Boga.

- Šta to znači verovati?

- Prvi deo Apostolske veroispovesti: Bog Otac - Tvorac

- Drugi deo Apostolske veroispovesti: Bog Sin - Izbavitelj /Isus Hristos Sin Božji i čovečji / Isus Hristos - Sluga i Gospodar / Stradanje Isusovo /Pobeda Vaskrslog / Isus dolazi da sudi

- Treći deo Apostolske veroispovesti: Bog Duh Sveti - Posvetitelj / Verujemo u svetu Crkvu i zajednicu svetih / Verujemo u oprost grehova / Verujemo u večan život.

2. SUŠTINA MOLITVE (14 časova). Cilj ove teme je dublje shvatanje suštine molitve, njene potrebe za podsticaj lične vere i duhovnog rasta.

- Šta je to molitva i šta se događa kod molitve? Zašto treba da se molimo / Kako Bog odgovara na naše molitve /Šta treba da sadrži naša molitva/ Za šta i za koga možemo da se molimo / Gde i kada možemo da se molimo.

- Isus nam je dao uzor kako treba da se molimo - OČE NAŠ

Početak molitve Oče naš - Bog je naš Otac .

Prva molba - Da Božje ime bude sveto i kod nas.

Druga molba - Da kraljevstvo nebesko dođe i k nama.

Treća molba - Da se volja Božja u nama ostvari i kod nas.

Četvrta molba - Da znamo sa zahvalnošću primati Božje darove.

Peta molba - Molimo da Bog oprosti naše grehove i obećavamo da i mi želimo da praštamo.

Šesta molba - Da nas Bog brani od napasti.

Sedma molba - Da nas Bog izbavi od sveg zla.

Završetak u molitvi Oče naš - Podseća nas da Bog je i naš Gospodar.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Za ostvarivanje programa polazište je uvek prethodno znanje i konkretna stvarnost. Zbog toga učitelj verske nastave polazi od znanja koje su učenici stekli tokom prethodnog školovanja. Stečeno znanje treba da bude glavni oslonac za dalji rad. Od ovog prethodnog znanja i doživljenih iskustava polazi se na biblijske istine, koje se opet apliciraju na svakodnevni život učenika.

Učitelj verske nastave rukovodeći se svim zahtevima programa verske nastave za peti razred, pravi adekvatan izbor sadržaja i aktivnosti i funkcionalno ih uvodi u nastavu, povezujući ih u celinu koja vodi razvoju očekivanih znanja, stavova i vrednosti kod učenika.

Imajući u vidu gore navedeno, verska nastava ne može se uspešno sprovoditi bez unapred dobro sačinjenog plana sa tačno određenim ciljem. Cilj treba formulisati tako, da jasno izrazi šta bi učenici trebalo da znaju, shvataju, budu svesni, osećaju posle određenog vremena pri realizaciji teme.

Ciljeve ne treba formulisati kao šta učitelj planira da uradi na određenoj temi (na pr: Upoznati učenike ko je Bog Otac - Tvorac), već šta po završetku teme ili njenog dela učenici će biti sposobni shvatiti, znati, osećati.

Na pr. Učenici shvataju da je Bog Otac Ličnost Sv Trojice.

Učenici znaju da se Bog otac brine o svom delu i da upravlja njime.

Učenici su svesni da se u potpunosti mogu pouzdati u Boga.

Učenici osećaju zahvalnost i hvale Boga.

Ovako formulisani ciljevi jesu preduslov da možemo dalje razmišljati o ostalim aktivnostima, koje planiramo da ostvarimo u realizaciji određene teme, odnosno časa.

Sadržaje i aktivnosti po pojedinim temama birati tako da učenici u potpunosti shvate gradivo i da o pojedinim verskim istinama imaju čiste i jasne pojmove. Pošto gradivo za peti razred ima osnov u Sv. Pismu, pri obradi gradiva moramo se stalno pozivati na Sv. pismo.

Za ostvarivanje programa Slovačke evangeličke a. v. crkve za peti razred treba koristiti:

Biblia - Stará a Nová Zmluva.

Malý katechizmus Dr. Martin Luther.

Príprava pre konfirmáciu SEAVC.

Brána viery otvorená Putovanie apoštolským vierovyznaním Bengt Pleijel

Tranoscius L. Mikuláš

Konfirmačné príručky: Cesta za Kristom Dr. Julius Filo st. Tranoscius L. Mikuláš

Verím a slubujem Miroslav Hvoždara Tranoscius

Naša cesta Tomáš Semko st. Učebnica evanjelického náb. pre V. ročník zálkadných škôl Tranoscius L. Mikuláš.

Verska nastava

Versko vaspitanje reformatske hrišćanske crkve

CILJEVI I ZADACI

Cilj predmeta Verska nastava - Versko vaspitanje Reformatske hrišćanske crkve jeste vrednovanje verskih i socijalnih datosti u hrišćanstvu i ljudskoj zajednici sa naglaskom na odgovornom stvaranju boljeg sveta. Mlade vodimo onim stavovima i istinama koje naučava Katehizam Katoličke crkve.

Zadaci predmeta Verska nastava - Versko vaspitanje Reformatske hrišćanske crkve jesu: da misao vodilja verske nastave jeste izgradnja kompletne i odgovorne osobe u odnosu prema sebi, prema vjerskim vrednotama, prema drugim ljudima i konačno da se oseća pozvanim da te vrednote ne samo spoznaje i govori nego i potvrđuje životom.

SADRŽAJI PROGRAMA

V razred (1 čas nedeljno, 36 mesečno)

 

TEMA:

GLAVNI CITAT:

PODELA:

APLIKACIJA:

PEVANJE:

1. čas

Uvod u istoriju crkve - hrišćanstva

Mat. 16, 13

 

 

Himna
363

2. čas

Značaj crkvene istorije

Efes. 2, 19-20

1. Pojmovi osnove crkvene istorije
2. Ciljevi nastave crkvene istorije
3. Podela

Poimanje Božjeg dara i ljubavi u prošlosti i danas

Himna
411

3. čas

Istorija starog (pra) hrišćanstva

Djela Ap. 2, 1-11

1. Osnivanje hrišćanstva
2. Stvaranje prvih verskih zajednica

 

Himna
344

4. čas

Apostol Petar

I. Sab. Posl. Ap. Petra 5, 7

1. Petrovo svedočenje vere
2. Propovedi Petra o potvrdi vere

Isusovi sledbenici i učenici

Psalm
V

5. čas

Apostol Jovan
(jevanđelista)

Jovan 3, 16

1. Najmiliji učenik Gospodnji
2. Značaj jevanđeliste i pisca poslanica

 

Psalm
XXVI

6. čas

Apostol Pavle

Djela Ap 9, 20

1. Savle
2. Obraćanje Savlovo
3. Pavlova apostolska dela (misija)

Značaj Pavlovih poslanica

Psalm
III

7. čas

Ponavljanje

 

 

 

 

8. čas

Ponavljanje

 

 

 

 

9. čas

Život hrišćana u prvobitnim hrišćanskim zajednicama

Djela Ap 12, 12

1. Bogosluženja u početku hrišćanstva
2. Značaj života prvih crkvenih zajednica
3. Značaj pridržavanja Božjim zapovestima i život po poslanicama

 

Himna
152

10. čas

Car Konstantin

Luk 19, 10

1. Car Konstantin
2. Prihvaćanje hrišćanstva (Milanski edikt - 313)

Značaj i zasluge cara Konstantina za prihvaćanje i razvoj hrišćanstva

Psalm
CXXII

11. čas

Stvorioci crkvene filozofije

Rim 13, 13-14

1. Crkveni otac Augustin
2. "Svedočenja"

1. Njegova učenost
2. Preobraćanje
3. Dela

Psalm
CXXII

12. čas

Monaštvo i renegati

Jovan 17, 14

1. Njihov bogomilni život
2. Zakletva - svedočenja

Značaj monaštva u razvoju i širenju crkve (hrišćanstva)

Himna
191

13. čas

Stvaranje crkvene hijerarhije, apostolski naslednici Hrista - patrijarsi

 

1. Značaj patrijaršija
2. Rimski patrijarh -papa

 

Himna
195

14. čas

Stvaraoci slavenske pismenosti - Kiril i Metodije

Sol. I. 5, 19

1. Značaj širenja vere među Slavenima
2. Prevod Svetog pisma na slavenske jezike

Najveći misionari među Slavenima

 

15. čas

Pokršćavanje Mađara - Sveti Stevan I.

Luk 17, 5

1. Veliki župan Geza
2. Sveti Stevan I
3. Stvaranje crkvenih župa

Sukob istočnog i zapadnog hrišćanstva

Himna
212

16. čas

Ponavljanje

 

 

 

 

17. čas

Ponavljanje

 

 

 

 

18. čas

Pad značaja crkve sa raspadom - pojava jeretizma

Efes 2, 8-9

1. Uzroci raspada
2. Lažna svedočenja - jeretizam
3. Pojava dogmatizma, zabrana tumačenja Sv. pisma laicima

Zamke i štetna delovanja jeretizma

Himna
196

19. čas

Uticaj na svetovnu vlast i zloupotreba istih kod rimskih papa

 

1. Grgur VII
2. Sukob nemačkog rimskog cara i rimskog pape

Crkva i vlast

Himna
471

20. čas

Skizma (1054)

Kor I. 11, 17-19

1. Katolicizam
2. Ortodoxia (pravoslavlje)

Gubljenje jevanđelja u crkvenoj hierarhiji

Himna
476

21. čas

Reformacija
I. deo

Sol I. 5, 20

1. Suština
2. Značaj
3. Ciljevi

Razlozi brzog širenja reformacije

Psalm
CL

22. čas

Reformacija
II. deo

Sol I. 5, 23

1. Prvi reformatori
Reformacije po Zwingliju

 

Himna
312

23. čas

Luther Martin

Rim 8, 28

1. Preobraćanje
2. Reformacije

Lutherova poznaja reformacije crkve - približavanje širokim masama

Himna
362

24. čas

Žan Kalvin
I. deo

Fil 4, 13

1. Prosvećenje
2. Uvođenje discipline ljudskog lica u crkvenoj zajednici

1. Značaj
2. Suština
3. Dela

Himna
338

25. čas

Žan Kalvin
II. deo

Rim 8, 31

1. Kalvinove reformacije
2. Lik i karakter

 

Himna
391

26. čas

Širenje i napad reformacije

Sol I. 5, 21-22

1. Škotska
2. Holandija

"Nova duhovnost"

Himna
306

27. čas

Ponavljanje

 

 

 

 

28. čas

Ponavljanje

 

 

 

 

29. čas

Kontrareformacija

I Mojs 50, 20

1. Tridentski sinod (1563)
2. Jezuitizam (Ignacije Lojola)

 

Psalm
LXXIX

30. čas

Hugenotizam

Jov 10, 12

1. Širenje Kalvinizma u Francuskoj
2. Vartolomejska noć (1572)

 

Himna
162

31-35.
čas

Ponavljanje na kraju školske godine

 

 

 

 

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Tema: Sveto pismo kao putokaz je prvi instrument Boga, a nama govori o sebi. Veroučitelj mora uticati u tom pravcu da učenici zavole čitanje Biblije već u ovom razredu i to one delove Starog i Novog zaveta, koji su u skladu sa interesovanjem ovog uzrasta. Čitanje Biblije je bila najsnažnija karakteristika reformatske hrišćanske tradicije od doba reformacije do danas.

Proučavanje Svetog pisma, naročito onih dela Novog zaveta (4 evanđelija) razvija zajedništvo sa Hristom, jer on nije samo odraslima, nego i deci obećavao. "Ja sam sa vama, ako ste dvoje ili troje, već ste zajedno u moje ime".

Deca moraju da zaključe: pravo bratstvo i pravi mir sa bližnjima je jedino mogućni, ako smo u živoj vezi sa Gospodarom Crkve: sa Isusom Hristom.

OPŠTE NAPOMENE

I za decu i za veroučitelje najvažnije je, da se osećaju članovima porodice Boga, preko Isusa Hrista. I da to nije samo vremenska, nego večna zajednica, koji ne zavisi samo od ljudi, od verskih praznika i časa veronauke, nego postepeno obuhvata i pokriva i svakodnevnice i jednom: celu večnost.

Verska nastava

Veronauka Evangeličke hrišćanske crkve a.v.

CILJ I ZADACI

Cilj predmeta Verska nastava - Veronauka Evangeličke hrišćanske crkve a.v. je upoznavanje učenika sa značenjem reči "Bog je među nama"

Zadatak predmeta Verska nastava - Veronauka Evangeličke hrišćanske crkve a.v. je sticanje znanja o Bogu i priznanja Bogu.

SADRŽAJI PROGRAMA

1. čas: Upoznavanje
Cilj: utemeljiti pravu atmosferu

Izraditi okvir nastave
Fiksiranje važećih pravila
Upoznavanje programa nastave

2. čas: Isus kod ribnjaka Betesda Jn.5,1-9.
Cilj: iz dobročinstva prepoznati prisutnog Boga

1. Istorijska i geografska informacija
2. Postojeći pojmovi i tuđe reči
3. Šta je naglašeno u priči
4. Obrada gradiva: motivacija, obrada priče, adaptacija
5. Obrada priče na drugi način

3. čas: Centurion iz Kapernauma Lk.7,1-10.
Cilj: u Isusovoj velikosti upoznati pomagajućeg Boga

1. Istorijska pozadina
2. Obrada gradiva
3. Rešavanje problematike priče.
Rešavanje zadataka.

4. čas: Uskrsenje sina Nainske udovice Lk.7,11-17.
Cilj: upoznati reči Gospodnje, koje daju život. Bog je vladar nad smrti.

1. Informacija iz pozadine: grad Nain, smrt i greh.
2. Naglasci - motivacija, obrada teksta
3. Obrada teksta na drugi način

5. čas: Razgovori
Cilj: Preko Isusovih čuda primetiti prisutnost Boga među nama.

1. Ko je tebi Isus?
2. Što od njega očekuješ?
3. Što znači biti zdrav?
4. Šta je karakteristična osobina vere?
5. Šta znači prisutnost Boga u žalosti?

6. čas: Poređenje sa sejačem Mt.13,1-9.
Cilj: Upoznati pomoću poređenja Kraljevstvo nebesko

Šta je uzrok poređenja?
Šta je naglašeno?
Nove rečenice, pojmovi.
Obrada gradiva, motivacije, tumačenje poređenja.

7. čas: Blago sakriveno u polju Mt.13,44-46.
Cilj: pokazati učenicima da kraljevstvo Božje vredi više od svih vrednosti na zemlji.

Upoznati način razmišljanja Palestinskog čoveka.
Kakvu informaciju donosi Isus?
Šta je naglašeno u poređenju?
Motivacije poređenja.
Razrada gradiva na drugi način.

8. čas: Poređenje radnika u vinogradu Mt.20,1-15.
Cilj: upoznati Božje učenje o večnom životu

Razumevanje poređenja: istorijska situacija, novi pojmovi
Šta je suština Isusovih reči?
Razrada gradiva i aplikacija
Razrada gradiva na drugi način.
Pripremiti priču u četiri scene.

9. čas: Poređenje sa talanititom Mt.25,14-30.
Cilj: upoznati svakog učenika sa zadatkom koji je svakome dato od Boga.

Izmirenje računa pred Bogom.
Novi pojmovi. Šta znače?
Ispričati poređenje u pojedinostima
Razrada gradiva na drugi način.
Poređenje razrade na dva načina. Aplikacija.

10. čas: Razgovori
Cilj: ponavljanjem učvrstiti gradivo i u poređenjima upoznati prisutnost Boga.

Ko je sejač? Šta označava setva? Šta znače različita polja? Vrednost Božjeg kraljevstva. Večni život je poklon. Svaki čovek ima svoj zadatak, dat od Boga. Kako živeti sa time?

11. čas: Kuća zidana na kamenu i kuća zidana na pesku Mt.7,24-27.
Cilj: uz poređenje videti suštinu Isusovih reči. Isus govori o životima ljudi.

Počinjemo sa pesmom iz omladinske pesmarice "Mudar čovek svoju kuću na kamen gradi..." Najpre saslušati sa cd-a.
U pozadini poređenja upoznati proročanstvo. Bog se ne žuri sa suđenjem, ali jednom će doći sud. Razrada gradiva: motivacije, razumevanje novih pojmova. Aplikacija

12. čas: Igra: Sve ili ništa
Cilj: pomoću igre utvrditi gradivo. Isto tako se može dobro proveriti znanje učenika.

Pre početka igre učenike podelimo na grupe. U udžbeniku za veroučitelje je uvedeno sedam mogućnosti formiranja grupa. Posle toga sledi prikaz pravila igre. Igra se odvija u formi pitanja koja postavlja veroučitelj. Druga mogućnost je, da su pitanja napisana na male kartice i svaka grupa izvuče po jednu karticu. Tačni odgovori dobijaju bodove.

13. čas: Pripremamo se na dolazak Isusa Hrista. Starozavetni proroci, koji pripremaju put Isusa.
Cilj: Isusov dolazak nije slučajnost. Najbolje to možemo dokazati učenicima iz Starog Zaveta.

Poslužiće nam prorok Isaja.
Istorijska pozadina, novi pojmovi, tuđe reči
Razrada gradiva: razrada proročanstva, poruka proročanstva.
Aplikacija

14. čas: Svedočanstvo Jovana Krstitelja -Jn.1,19-29.
Cilj: upoznavanje poslednjeg proroka Jovana, koji je glas u pustinji.

Istorijska i verska pozadina. Novi pojmovi: svećenici, jagnje Božje, greh sveta. Motivacija i razrada priče. Razrada na drugi način, znači u formi igre.

15. čas: Ljudi u službi Boga
Bog dava Izraelu kralja 1Sam.8-10.
Cilj: upoznati učenike time zašto su tražili od Boga kralja.

Istorijska pozadina u Palestini
Novi pojmovi
Pomazanje
Zašto je Bog imenovao Izraelu zemskog kralja? Razrada gradiva: 1Sam.8-10.
Zadatak: povezati današnjicu sa biblijskom erom. Da li su tadašnja pitanja i danas aktuelna?

16. čas: David - 1Sam.16,17.
Cilj: iz priče prepoznati volju Božju u životu izabranog naroda.

Kralj Saul i prorok Samuel
Saul i pastirsko dete David
David i Goliat
Upoznati nove pojmove
Razrada gradiva: motivacija, zorna nastava, aplikacija, činjenice iz svakodnevnice
Rešavanje zadataka

17. čas: David je kralj - 2Sam.5;11,12.
Cilj: upoznati učenike sa životom kralja, koji je božji čovek, ali zbog strasti postane zločinac.

Zasnovao je veliku i moćnu Jevrejsku državu. Jerusalim je postao glavni grad. Dobio je i ime grad Davidov. U njegovom životu su uzajamno povezani greh i strast. Bog kažnjava greh Davidov tako, što postaje žrtva vlastitog greha. Bog ipak neće smrt grešnika, ali hoće da bude spašen. Pokazati na moć iskrene molitve. Možemo razraditi gradivo i pomoću igre.

18. čas: Igra - Sve ili ništa
Cilj: pomoću igre utvrditi gradivo. Istodobno može se proveriti znanje učenika.

Pre početka igre učenike podelimo na grupe.
Igra se može odvijati u formi pitanja i odgovora.

19. čas: Kraljevstvo Solomonovo 1Kralj.3,6.
Cilj: neka učenici upoznaju šta znači biti mudar.

Solomon kao graditelj hrama. Čitanje 1Kralj. 6 glava.
U čemu je razlika između Solomonove i naše crkve?
Dijalozi: šta je mudrost?
Šta znači biti mudar?
Kao pomoć: Jov.28,28.

20. čas: Prorok Ilija 1Kralj.17.
Cilj: dovesti učenike poznanju da se Bog brine o čoveku, koji veruje u Njega.

Ilija prorok iz Gileada iskreni sledbenik Boga. Njegov lik je legendaran.
Motivacija-razgovor o idolima. Šta je idol? Šta znači pojam obožavati? Aplikacija: Kako vidimo mi Boga?

21. čas: Jeremija
Cilj: iz života Jeremije upoznati učenike time, da služba Bogu ne znači potčinjenost.

Jeremija kao sin svešteničke porodice pozvan za proroka oko 627 g. i delovao je u Jerusalimu, za vladavine 4. kralja. Jeremija je živeo u dvojitom stezanju: trebao je tumačiti Božju vest jevrejskom narodu koji se suprostavio toj vesti. Jeremija je jako volio svoj narod i takođe i Boga. Rekapitulaciju proroka Jeremije daje njegova molitva: "Prevario (obmanuo) si me Gospode, a ja sam dopustio sebe obmanuti. Zgrabio si me, savladao si me!" (20,7) Novi pojmovi: jaram, cisterna, savez.

22. čas: Danilo Dan.6.
Cilj: pomoću knjige Danilo pokazati učenicima šta znači živeti u veri.

Istorijska pozadina - 5 i 6 vek pre Isusa.
Akcenat priče - vernost Gospodu
Motivacija, obrada priče
Ručni rad - izraditi lava od papirnog valca.

23. čas: Rekapitulacija
Cilj: kontrola naučenog gradiva.

Ko su bili: David, Betsabe, Natan?
Ko je bio: mudar, ljubomoran, svetac?
Zagonetka - ukrštene reči.
Osvrt nekoliko priča.

24. čas: Ispovedamo svoju veru
Apostolska veroispovest
Cilj: dovesti učenike do znanja zašto nam je potrebna Veroispovest.

Istorijska pozadina:
Osmi vek - Bobbio Kodedž - prva pisana forma Apostolske Veroispovesti
Novi pojmovi: pakao 1Pet.3,19.
Razrada teme: motivacije, uloga Veroispovesti, mesto Ap. Ver. u evangeličkoj liturgiji. Trojitost Boga: Otac, Sin, Duh Sveti.

25. čas: Verujem u Boga.
Cilj: Apostolska veroispovest kao lična ispovest.

Prvi deo Ap. Ver. govori o Bogu, kao Stvoritelju 1Moj.1-2. Psalm 8. Stari i Novi Zavet jednako govore o Bogu kao Ocu.
Novi pojmovi: nebesa
Razrada gradiva
Motivacija - Boga niko nije video, ali ipak možemo ga poznavati. Prvi deo - kako upoznati Boga?

26. čas: Verujem u Isusa Hrista
Cilj: Boga u koga verujem, poznajem upravo u Isusu Hristu.

Pozadina - religiozna, istorijska. Sela Cezarije Filipove - Ko je Isus? Jovan Krstitelj, Ilija, neki od proroka? NE - Isus je Hristos! - Sin Božji. On je ispunjenje proročanstva S.Zaveta.
Novi pojmovi: Hristos, Mesija
Zadaci iz udžbenika.

27. čas: Kušanje Isusa Hrista Mat.4,1-11.
Cilj: Objasniti učenicima ko je taj, u koga verujemo.

Informacije iz pozadine-
Pustinja: samo kao geografsko mesto, kao prebivalište sotona, kao mesto nade?
Sveti Grad i visoka gora.
Novi pojmovi: Sotona, postivati, iskušenje.
Razrada gradiva: Isus se priprema na Božji plan.
Šta bi se desilo, kada bi Isus popustio u iskušenju? Tri vrsta iskušenja. Idejni sadržaj gradiva. Isus je ostao veran svom poslanju.

28. čas: Isusovo preobraženje Lk. 9, 28-36
Cilj: prepoznati razliku između zakona S.Zaveta i Hristovog

Samo autor jevanđelja Luka je zabeležio, o čemu su razgovarali Mojsije i Ilija sa Isusom. Razgovarali su o Božjem planu. Luka istakne, da prema Mojsiji i proroka, Isus će se oslaviti preko patnje.(24,26). Isceljenje jednog besnog (37-43) tesno se priključuje priči Isusovog preobraženja. Jer Isus silazeći s gore dolazi u susret sa ljudskom bedom.
Razrada priče: u priči su prisutna trojica. Šta može biti među njima?
Mojsije je vodio ljude ka Bogu - zakonom
Ilija sa odmazdom i kaznom (gora Karmel)
Život Isusa ne svedoči o zakonu, niti o odmazdi, ali o bezkrajnoj ljubavi Boga.

29. čas: Pasha i sveta večera Mt. 26, 17-29)
Cilj: naznačiti: u svetoj večeri (euharistija) uistini prijimamo (uzimamo) telo i krv Isusa Hrista

Priča se uklapa u običaje jevrejskog naroda. Isus održava taj običaj, i kaže blagoslov nad hlebom i kaležom. Kod podele hleba dodaje: "ovo je telo moje", znači "to sam ja".
Vino u kaležu je njegova krv - krv zaveta - Jer.31,31-34.
Novi pojmovi: beskvasni hleb, žrtvovati, Sin čoveka, krv zaveta.
Obrada gradiva: Sveta večera ( je povezana sa pojmom oproštaj grehova).

30. čas: Rekapitulacija (Osvrt)
Cilj: Kontrola naučenog gradiva

Mesto Ap.Veroispovesti u ev.liturgiji?
Trojitost Boga?
Kako upoznati Boga?
Ko je Isus?
Drugi deo Ap.Veroispovesti?
Ko su bili prisutni na gori?
Paska i sveta večera?

31. čas: Uskrsenje Isusa Hrista Jn.20,19-29.
Cilj: objasniti učenicima zašto je vera u vaskrsenje temeljom hrišćanstva.

Čitanje naznačenog teksta. Vaskrsnuti Isus je taj isti kao razapeti. Vaskrsnuti Isus je život. Obrada priče. Zagonetka.

32. čas: Duhovi - Silazak Duha Svetoga
Dela.Ap.2.
Cilj: pokazati, da nas Duh Sveti čini sposobnima na svedočenje.

Istorijska pozadina - duhovi kao praznik zahvalnosti za žetvu.
Novi pojmovi:
Duhovi - sedam nedelja posle Uskrsa
Pentekoste - pedeseti dan
Vetar, plamen, golubica
Obrada priče i aplikacija.
Ručni rad: izrada goluba od papira.

33. čas: Postanak Crkve
Cilj: upoznati učenike sa značenjem reči Crkva.

Šta je Crkva? Kako je definiše Augsburska veroispovest?
Novi pojmovi: apostolsko učenje, zajednica, molitva.
Obrada teme. Šta je crkvena opština?
Rešavanje zadataka. Šta je obećao Isus svojima?

34. čas: Darovi Duha Svetoga
Cilj: pokazati učenicima da je darom Duha Svetoga vera u Isusa Hrista

Duh Sveti okupljava nas u jednu zajednicu - u Crkvu Hristovu, gde možemo preživati Božju milost, i Njegovu ljubav. Svih nas povezuje vera u Isusa Hrista. Apostol Pavle od svih darova Duha Svetoga najvažnijim smatra jednu. Koja je ta? Čitanje teksta. Što piše apostol o tom značajnom daru?
Rešavanje anagramma.

35. čas: Rekapitulacija
Cilj: u kratkom osvrtu kontrola celogodišnjeg gradiva.

Ko ili što ne ide zajedno?
Iz tabele pronađi 8 reči?
S kojim pričama su povezane?
Ko govorio kome?
Pogledajte slike u udžbeniku. Koje priče ti padaju na pamet?

36. čas: Kraj školske godine
Odličan raspust.

Stigli smo do zadnjeg lista našeg udžbenika. Dugačka školska godina je za vama dragi učenici. Puno naprezanja. Nadam se, da je veronauka bila osveženje za vas među ostalim predmetima. Drago mi je, kad i vi tako mislite.
Želim vam lep provod, odmor i puno toplih letnih dana. Neka je Bog sa vama.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Udžbenik "Bog je među nama" je pripremljen za učenike petog razreda osnovne škole. Sadržaj udžbenika je povezan sa gradivom drugog, trećeg i četvrtog razreda osnovne škole. Važno je, da bude svaki čas veronauke doživljaj za učenike, kad se susreću sa Bogom. Zbog toga su biblijski događaji izabrani tako, da jačaju to iskustvo. Nadamo se, da će se na časovima veronauke razvijati takva neposredna atmosfera (veroučitelj - učenik - Bog), koja će učiniti privlačnim ne samo veronauku, već i mogućnost hrišćanskog života.

Pedagoška metoda upotrebljena u udžbeniku

Priča

Veroučitelj, ali i učenici mogu lako pasti u zamku kada biblijska priča postane pripovetka. Zato cilj se mora konkretno i tačno naznačiti. Da priča postane autentična potrebno je precizno znanje odgovarajućeg teksta. Nove, ili tuđe izraze potrebno je unapred razjasniti. Na primer: BETESDA = kuća milosrđa. Dalje, važno je kazivati priču tako, da bi učenik "video" to što čuje.

Razgovor (Dijalozi)

Razgovor između učenicima, i učenicima i veroučitelja je vrlo važan deo veronaučnog časa. Ova metoda daje mogućnost učeniku da sam pokuša sastaviti i reći svoje mišljenje, ili tako postaviti razna pitanja. Ili obrnuto, da na veroučiteljem formulirano pitanje daje odgovor vlastitim rečima. Kao pomoć mogu poslužiti slike, crtaći, pitanja, koja se nalaze u udžbeniku. Takođe pripremljeni zadaci, koji se oslone na maštu i ideje učenika.

Pitanja

Udžbenik daje prednost egzistencialnim pitanjima, koja se oslanjaju na vlastite doživljaje učenika u vezi sa Bogom, koji im se predstavio i njih lično oslovio preko biblijskog teksta.

Samostalan rad učenika sa biblijskim tekstom

Učenike treba polako navesti, da samostalno osvajaju znanje biblijskog teksta pomoću čitanja. Čitanje teksta ima različite faze: doslovno značenje, preneseno značenje i kritično značenje. Svakako treba omogućiti učenicima slobodan izbor mišlenja, a time i mogućnost pogreški (grešaka).

Obrada gradiva na drugi način

U priručniku za veroučitelje je data i "druga mogućnost" za obradu gradiva. Ova metoda se oslanja na prikazivanje priče. Igranje likova iz priče nije pozorišna izvedba, već posredovanje osećaja, upoznavanje hrišćanskog života punog pitanja. Pokušati imati identitet sa tim životom.

Očigledna nastava

Pored priče i tekstova neizbežno je korišćenje crteža, slika, kratkih video filmova sa odgovarajućom tematikom (neduže od 10 min.). Ova očigledna nastava pomaže pamćenje, pokrene diskusiju, privlači pažnju. Zato se preporučuje koristiti na kraju časa, kao očigledno rezime.

Omladinska pesmarica

Učenici petog razreda već dobro poznavaju evang. omladinsku pesmaricu iz tradicionalnih svakogodišnjih omladinskih susreta. Zato skoro na svakom času možemo koristiti i birati pesmu koja je pristojna samom gradivu. Veliku pomoć znače CD ploče i kasete.

Upoznavanje

Svakako na prvom času veronauke potrebno je utemeljiti pravu atmosferu između učenika i nastavnika (veroučitelja). Potrebno je odrediti okvir nastave. Bitno je, da su učenici upoznati time, što je potrebno na časovima.

Verska nastava

Veronauka - Judaizam

CILJEVI I ZADACI

Cilj predmeta Verska nastava - Veronauka - Judaizam jeste da učenici steknu osnovna znanja iz bogatog nasleđa jevrejske biblijske književnosti, istorije, rabinske književnosti i etike, kao i da se upoznaju sa jevrejskim praznicima, običajima i simbolima.

Zadatak predmeta Verska nastava - Veronauka - Judaizam za peti razred osnovne škole je da se učenici upoznaju sa osnovama jevrejske etike.

SADRŽAJI PROGRAMA

NASTAVNE CELINE I JEDINICE:

1. LJUBAV PREMA BLIŽNJEM: Rabi Akiva i Ben Azaj, Hilel i Šamaj, Rambam, Ramban, Sefer a- Hinuh.

2. ČINI ŠTO JE PRAVO I DOBRO PRED GOSPODOM: Rabi Akiva i Rabi Jišmael, Lifnim mišurat a- din.

3. GEMILUT HASADIM: Bikur holim, Kevurat metim, Ahnasat kala.

4. ALVAA (ZAJAM): Kako Rambam objašnjava ovu zapovest?

5. CEDAKA (MILOSTINJA): Osam stupnjeva Cedaka.

6. REHILUT I LEŠON A- RA (OGOVARANJE I ZAO JEZIK): navesti primere.

7. ISUR A- SINA - NE MRZI U SRCU SVOM: Rambam, Hazal.

8. MOJ MICVA PROJEKT: Koje dobro delo sam danas učinio?

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Prvo treba navesti odgovarajući stih iz Tore, zatim kako su različiti rabini tumačili taj stih i na kraju postaviti situaciju iz svakodnevnog života, npr. kada drug ogovara druga i razgovarati o tom problemu.

OPŠTE NAPOMENE

Moto: "Kloni se zla i čini dobro" (Psalmi, 34:14).