PRAVILNIK
O USLOVIMA I POSTUPKU ZA OSTVARIVANJE PROŠIRENIH PRAVA IZ OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE NA PODRUČJU GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 76/2005)

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi i postupak za ostvarivanje prava na:

1. Delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga,

2. Pomoć u kući,

3. Dnevni boravak,

4. Opremu korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu,

5. Jednokratne pomoći,

6. Troškove sahrane,

7. Druge oblike socijalne zaštite.

SOCIJALNA KARTA

Član 2

Socijalna karta je dokumentovan način merenja socijalno-ekonomske moći porodice, kojim se evidentiraju svi podaci o prihodima i ukupnom socijalnom statusu pojedinca ili porodice.

Član 3

Socijalna karta može biti osnov za korišćenje prava iz člana 1. ovog Pravilnika.

Podatke iz socijalne karte mogu koristiti humanitarne i druge organizacije, organi i institucije u gradu pri izradi analiza, informacija, planova i programa, kod sagledavanja socijalnog statusa porodice i celokupnog stanovništva grada.

Član 4

Svaki građanin sa područja grada Niša može da sačini socijalnu kartu.

Član 5

Socijalnu kartu popunjava na lični zahtev građana službeno lice u mesnoj kancelariji, u prisustvu lica koje daje podatke.

U socijalnu kartu se, na osnovu usmene izjave građana unose podaci i prilaže potrebna dokumentacija:

1. potvrda o prihodima u tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva za svakog člana zajedničkog domaćinstva koji ostvaruju prihode ili potvrde o visini tri poslednje penzije,

2. dokazi o činjenicama u vezi nepokretnosti, kao i stambenog prostora: potvrda o katastarskim prihodima u prethodnoj godini za svakog člana zajedničkog domaćinstva koji ostvaruje prihode,

3. izjava dva svedoka o zajedničkom domaćinstvu,

4. dokaz o nezaposlenosti,

5. fotokopije ličnih karata odraslih članova zajedničkog domaćinstva, a za decu prijave prebivališta.

Tačnost podataka unetih u socijalnu kartu potvrđuje lice koje je dalo podatke svojim potpisom.

Član 6

Izmenu podataka sadržanih u socijalnoj karti građanin je obavezan da prijavi u roku od 15 dana od dana nastanka izmene.

Dokumentacija koja se prilaže pri sačinjavanju socijalne karte obnavlja se na šest meseci od dana popunjavanja upitnika.

Član 7

Sve podatke sa dokumentacijom referent mesne kancelarije dostavlja Centru za socijalni rad u kome se formira baza podataka socijalnih karti, najkasnije petnaest dana od prijema.

Član 8

Ukoliko Centar utvrdi da je građanin pri sačinjavanju socijalne karte dao netačne podatke, briše se iz evidencije.

1. Delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga

Član 9

Pod komunalnim uslugama podrazumeva se plaćanje naknade za isporučenu toplotnu energiju, utrošenu vodu, kanalizaciju i iznošenje smeća.

Domaćinstvo se od plaćanja komunalnih usluga oslobađa samo po jednom osnovu.

Član 10

Pravo na delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga (u daljem tekstu: delimično oslobađanje) ostvaruje obveznik plaćanja, vlasnik, zakupac ili korisnik stana u stambenoj zgradi ili privatne kuće.

Član 11

Pravo na delimično oslobađanje ostvaruju sledeće kategorije građana:

1. lica koja ostvaruju pravo na materijalno obezbeđenje i pravo na dodatak za tuđu negu i pomoć,

2. lica koja ostvaruju pravo na dečji dodatak,

3. lica koja ostvaruju pravo iz boračko-invalidske zaštite,

4. lica sa posebnim potrebama,

5. porodice poginulih, otetih i nestalih lica u ratnim zbivanjima 1999. godine,

6. lica obuhvaćena socijalnom kartom,

7. privremeno nezaposleni po osnovu tehnološkog viška i bez svoje krivice,

8. penzioneri, korisnici najniže penzije.

Postupak za ostvarivanje prava i nadležnost

Član 12

Postupak za ostvarivanje prava pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika, odnosno staraoca.

Član 13

Zahtev za delimično oslobađanje sadrži sledeće podatke: ime i prezime podnosioca zahteva, jedinstveni matični broj građana, adresu stanovanja, broj vodomera, matični broj i šifru objekta, osnov korišćenja stana i osnov korišćenja prava.

Uz zahtev se obavezno prilažu fotokopije računa za pružene komunalne usluge.

Član 14

Korisnici prava na dečji dodatak i lica koja ostvaruju prava iz boračko-invalidske zaštite uz zahtev prilažu i rešenje o ostvarenom pravu.

Član 15

Spiskove korisnika materijalnog obezbeđenja i tuđe nege i pomoći, kao i spiskove porodica poginulih, otetih i nestalih lica u ratnim zbivanjima 1999. godine Centar pribavlja na osnovu svoje evidencije i po službenoj dužnosti.

Član 15a

Privremeno nezaposleni prilažu dokumentaciju iz Nacionalne službe za zapošljavanje, a penzioneri sa najnižim primanjima fotokopiju čeka poslednje penzije.

Član 16

Centar pribavlja po službenoj dužnosti i spiskove članova udruženja i saveza u gradu (sa potpunom dokumentacijom u prilogu):

1. Međuopštinske organizacije saveza slepih Srbije Niš,

2. Udruženja distrofičara Niš,

3. Društva za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim osobama Niš,

4. Saveza civilnih invalida rata Niš,

5. Gradske organizacije gluvih Niš,

6. Udruženja obolelih od multiple skleroze,

7. Udruženja paraplegičara Niš,

8. Saveza za cerebralnu i dečju paralizu Niš i

9. Udruženje građana sa stomom "NILKO".

Član 17

Pravo na oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga ostvaruju i lica sa sačinjenom socijalnom kartom čiji prihod po članu domaćinstva prelazi cenzus utvrđen za ostvarivanje prava na dečji dodatak, za prosečni procenat uvećanja usluga predviđenih ovim Pravilnikom.

Član 18

Zahtev za ostvarivanje prava podnosi stranka - obveznik plaćanja komunalnih usluga u mesnoj kancelariji na čijem području živi, osim lica sa posebnim potrebama koja zahteve podnose u svojim udruženjima i savezima.

Zahtev stranke sa kompletnom dokumentacijom u prilogu, radnik mesne kancelarije dostavlja Centru.

Član 19

Na osnovu sprovedenog postupka Centar sačinjava spisak korisnika koji imaju pravo na delimično oslobađanje.

Spisak korisnika Centar svakog meseca, do desetog u mesecu za prethodni mesec dostavlja službi objedinjene naplate JKP "Mediana" i JKP "Naissus".

Revizija prava vršiće se na dvanaest meseci.

Član 20

Na osnovu podataka pribavljenih od javnih komunalnih preduzeća o mesečnoj fakturisanoj realizaciji, Centar utvrđuje iznos za koji se građanin oslobađa za svaku pojedinačnu komunalnu uslugu.

Član 21

Iznos za koji se vrši oslobađanje utvrđuje gradonačelnik, a uz saglasnost Skupštine grada Niša.

2. Pomoć u kući

Član 22

Pomoć u kući pruža se starim, invalidnim i hronično obolelim licima, koji žive sama u domaćinstvu ili s drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći.

Član 23

Potrebu i celishodnost pružanja pomoći u kući utvrđuje stručni tim Centra, na osnovu priložene dokumentacije:

- izvode iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,

- dokaz o redovnim mesečnim primanjima za sebe i srodnike obavezne na izdržavanje,

- uverenje o imovnom stanju za sebe i srodnike obavezne na izdržavanje (iz Katastra i Uprave prihoda) izmesta rođenja i mesta prebivališta,

- nalaz i mišljenje lekara specijaliste,

- uverenje MUP-a o prebivalištu,

- izjava dva svedoka o broju članova domaćinstva.

Član 24

Zahtev sa dokumentacijom iz člana 23. stranka podnosi Centru, koji donosi rešenje o pravu i procentu učešća korisnika u ceni.

Član 25

Pravo na pomoć u kući imaju lica iz člana 22. ovog Pravilnika koja nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po Zakonu o braku i porodičnim odnosima i Zakonu o socijalnoj zaštiti i materijalnom obezbeđenju korisnika.

Ukoliko ova lica imaju srodnike obavezne na izdržavanje Centar je dužan da sagleda i utvrdi njihovu obavezu učešća u snošenju troškova.

Član 26

Pomoć u kući pruža se korisniku besplatno ili sa učešćem.

Član 27

Pravo na besplatno pružanje ovih usluga ima korisnik iz člana 22. Pravilnika čiji su ukupni mesečni prihodi manji od iznosa materijalnog obezbeđenja prema broju članova domaćinstva.

Član 28

Pravo na delimično plaćanje ima korisnik čiji su ukupni prihodi do 100% iznad iznosa za besplatno pružanje usluga i to:

1. za ukupne prihode do 40% iznad iznosa za besplatne usluge, učešće korisnika u ceni je 40%,

2. za ukupne prihode 40 - 80% iznad iznosa za besplatne usluge, učešće korisnika u ceni je 60%.

3. za ukupne prihode od 80 - 10% iznad iznosa za besplatne usluge, učešće korisnika u ceni je 80%.

Član 29

Korisnici usluga čija su mesečna primanja veća od nivoa materijalnog obezbeđenja imaju pravo na regres u ceni usluga iz sredstava budžeta, prema regresnoj skali:

Prihod porodice iznad nivoa materij. obezbeđenja

Procenat učešća korisnika

do 45%

20%

45 - 50%

25%

50 - 55%

30%

55 - 60%

35%

60 - 65%

40%

65 - 70%

45%

70 - 75%

50%

75 - 80%

55%

80 - 95%

60%

95 -105%

65%

105 -115%

70%

115 -125%

75%

125 -135%

80%

135 -145%

85%

145 -150%

90%

150% i više

100%

Pravo na regres troškova korisnik usluga ostvaruje za period od godinu dana, nakon čega je dužan da obnovi zahtev.

Član 30

Usluge pomoći u kući pruža Gerontološki centar.

Pomoć u kući obezbeđuje se korisnicima u trajanju od najviše 30 sati mesečno (po predlogu stručnog tima).

Član 31

Cenu usluga pomoći u kući po satu utvrđuje gradonačelnik, a uz saglasnost Skupštine grada Niša na predlog upravnog odbora Gerontološkog centra.

(Vrste usluga i cenovnih utvrđeni su Pravilnikom Gerontološkog centra).

Član 32

Centar za socijalni rad donosi rešenje o pravu i procentu učešća korisnika u ceni.

3. Dnevni boravak

A) Dnevni boravak za lica ometena u razvoju

Član 33

Dnevni boravak za lica ometena u razvoju organizuje se za osobe uzrasta od 5 do 30 godina, umereno i teže ometene u razvoju, obolele od autizma, kao i za stariju decu sa produženim roditeljskim pravom.

Član 34

Dnevni boravak se organizuje u vremenu od 6 -16 sati, svakog dana u nedelji osim nedelje u Ustanovi za dnevni boravak dece i omladine "Mara" u Nišu (u daljem tekstu: Ustanova "Mara").

Član 35

Zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje dnevnog boravka sa rešenjem o razvrstavanju dece i omladine ometene u razvoju ili drugom odgovarajućom dokumentacijom u prilogu podnosi roditelj, odnosno staralac korisnika, Ustanovi "Mara" u Nišu.

Član 36

Usluge dnevnog boravka Ustanova "Mara" Niš svim korisnicima pruža besplatno.

Troškovi dnevnog boravka se finansiraju iz budžeta grada.

B) Dnevni boravak za stare osobe

Član 37

Korisnici dnevnog boravka mogu biti odrasla i stara lica, socijalno ugrožena, iznemogla, hronično obolela, invalidna lica i penzioneri koji nisu u stanju da sami o sebi brinu, niti imaju porodicu koja bi im pružila odgovarajuću zaštitu.

Član 38

Dnevni boravak za odrasla lica organizuje se i sprovodi putem službe klubova za stara i odrasla lica u okviru Gerontološkog centra Niš.

Član 39

Centar utvrđuje pravo na dnevni boravak pri čemu naročito ceni mogućnost, potrebe i celishodnost ovog oblika zaštite u svakom konkretnom slučaju.

Usluge dnevnog boravka se koriste na osnovu rešenja Centra.

Član 40

Usluge dnevnog boravka za stare koristiće lica pod uslovima predviđenim za pomoć u kući iz člana 25. ovog Pravilnika, a na osnovu dokumentacije iz člana 23.

Usluge dnevnog boravka pružaju se korisnicima besplatno ili sa učešćem.

Plaćanje se vrši pod uslovima iz člana 28. i 29. Pravilnika.

4. Jednokratna pomoć

Član 41

U skladu sa članovima 18.-21. Odluke Skupštine grada, pravo na jednokratnu pomoć pojedinac odnosno porodica mogu da ostvare najviše tri puta godišnje, osim u izuzetnim slučajevima, prema proceni stručnog tima u Centru.

Član 42

Zahtev za jednokratnu pomoć stranka podnosi Centru, uz obrazloženje potrebe i situacije koju ne može sama da razreši.

Član 43

Stručni tim Centra sagledava konkretnu situaciju podnosioca zahteva i na osnovu priložene dokumentacije iz člana 23. Pravilnika ceni opravdanost zahteva i rešenjem utvrđuje visinu pomoći, prema raspoloživim sredstvima u budžetu grada.

Na osnovu zaključka isplata se vrši odmah.

5. Troškovi sahranjivanja

Član 44

Pravo na besplatno sahranjivanje imaju lica koja su koristila pravo na materijalno obezbeđenje po propisima o socijalnoj zaštiti, lica bez prihoda smeštena u ustanove socijalne zaštite ili druge porodice za čiji smeštaj troškove u celosti snosi Ministarstvo za socijalna pitanja i lica bez prebivališta, a u trenutku smrti se nađu na teritoriji grada Niša.

Član 45

Besplatno se sahranjuju lica iz člana 43. ovog Pravilnika ukoliko nemaju srodnike ili imaju srodnike za koje Centar utvrdi da nisu u mogućnosti da snose troškove i izvrše sahranu.

Član 46

Pravo na besplatno sahranjivanje ili naknadu troškova utvrđuje Centar i daje nalog za izvršenje Sekretarijatu za opštu upravu Gradske uprave grada Niša.

Pogrebna oprema (sanduk, pokrov, krst, piramida) obezbeđuje se iz sredstava budžeta grada.

Član 47

Troškove sahrane snosi budžet i za lica iz člana 43. ako se sahranjuju van područja grada, do visine tih troškova u gradu Nišu.

Član 48

Ukoliko pojedinci, koji nisu srodnici obavezni na izdržavanje izvrše sahranu lica iz člana 43. imaju pravo na naknadu troškova sahrane u visini troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme.

Zahtev za naknadu troškova stranka podnosi Centru.

Sredstva za ovu namenu obezbeđuju se u budžetu grada.

Član 49

Ukoliko se iza smrti lica, sahranjenog iz budžeta grada pokrene ostavinski postupak Centar će uzeti učešće u postupku, odnosno prijaviti potraživanje u ostavinskoj masi u visini učinjenih troškova sahrane.

Ukoliko je ostavinski postupak okončan bez saznanja Centra, ovaj će protiv naslednika, odnosno legatara pokrenuti sudski postupak radi naknade troškova sahrane.

6. Drugi oblici socijalne zaštite

a) Pravo na pomoć licima koja koriste tuđu negu i pomoć

Član 50

Korisniku prava na materijalno obezbeđenje trajno nesposobnom za rad mogu se obezbediti neophodni lekovi, garderoba, ortopedska pomagala i drugo.

Potrebu za pružanjem ove pomoći ceni u svakom pojedinačnom slučaju Centar za socijalni rad i pruža je u zavisnosti od mogućnosti grada.

b) Pravo na pomoć licima smeštenim u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu

Član 51

Licima smeštenim u ustanovi socijalne zaštite kao i u drugoj porodici za koje troškove snosi Ministarstvo za socijalna pitanja mogu se obezbediti troškovi prevoza kod odlaska i dolaska sa raspusta, prevoz do škole, troškovi ekskurzije i organizovanog letovanja.

Član 52

Pravo na pomoć licima smeštenim u ustanovi socijalne zaštite ili drugoj porodici i pravo na tuđu negu i pomoć ostvaruje se po zahtevu koji stranka podnosi Centru.

v) Naknada za grejanje građanima koji nisu priključeni na daljinsko grejanje, a navedeni su u članu 11 ovog pravilnika

Član 53

Pravo na ovu vrstu pomoći ostvaruje se srazmerno godišnjem iznosu koji ostvaruju korisnici daljinskog grejanja.

Član 54

Ovo pravo se ostvaruje podnošenjem validnog računa za obezbeđenje energenata kojima se korisnik greje.

Član 55

Stručni timovi Centra, prema kategorijama korisnika razmatraju zahteve, sagledavaju okolnosti svakog pojedinog slučaja i utvrđuju obim i visinu novčanog davanja.

Član 56

Po žalbama na rešenja Centra odlučuje Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu.

7. Završne odredbe

Član 57

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaju da važe: Pravilnik o uslovima i postupku za ostvarivanje prava na oslobađanje od plaćanja stambeno-komunalnih usluga ("Službeni list grada Niša", br. 7/94, 18/94, 8/96 i 20/96) i Pravilnik o uslovima i postupku za ostvarivanje prava na pomoć u kući, dnevni boravak, jednokratne pomoći, troškove sahranjivanja i drugih oblika socijalne zaštite ("Službeni list grada Niša", br. 9/94).

Član 58

Pravilnik stupa na snagu danom donošenja.