ZAKONO POLJOPRIVREDNOM ZEMLJIŠTU("Sl. glasnik RS", br. 49/92, 53/93, 67/93, 48/94, 46/95, 54/96, 14/2000 i 101/2005 - dr. zakon) |
Ovim zakonom uređuje se: zaštita, korišćenje, unapređivanje i uređenje poljoprivrednog zemljišta, kao prirodnog bogatstva i dobra od opšteg interesa.
Poljoprivredno zemljište se koristi za poljoprivrednu proizvodnju i ne može se koristiti u druge svrhe osim u slučajevima i pod uslovima utvrđenim ovim zakonom.
Poljoprivrednim zemljištem, u smislu ovog zakona, smatraju se: njive, vrtovi, voćnjaci, vinogradi, livade, pašnjaci, ribnjaci, trstici i močvare, kao i drugo zemljište (vrtače, napuštena rečna korita, zemljišta obrasla niskim žbunastim rastinjem i dr.), koje po svojim prirodnim i ekonomskim uslovima može racionalnije da se koristi za poljoprivrednu proizvodnju.
Obradivim poljoprivrednim zemljištem, u smislu ovog zakona, smatraju se: njive, vrtovi, voćnjaci, vinogradi i livade.
Obradivo poljoprivredno zemljište koje je proglašeno građevinskim zemljištem, do privođenja planiranoj nameni, koristi se za poljoprivrednu proizvodnju.
Radi racionalnog iskorišćavanja poljoprivrednog zemljišta, unapređenja životne sredine, proizvodnje zdravstveno ispravne hrane (u daljem tekstu: zdrava hrana), rejonizacije poljoprivredne proizvodnje donose se Osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta (u daljem tekstu: Osnove) za teritoriju Republike i za njene delove u skladu sa teritorijalnom organizacijom Republike.
Osnove, prostorni, urbanistički i drugi planovi koji se donose za to područje moraju biti međusobno usaglašeni.
Osnovama za teritoriju Republike uređuje se: namena korišćenja poljoprivrednih površina na bazi prirodnih i drugih uslova (mogućnost rejonizacije); utvrđivanje površina za proizvodnju zdrave hrane; stepen erozije poljoprivrednog zemljišta; površine koje se štite kao staništa divljih biljnih i životinjskih vrsta kojima se ne može promeniti namena radi očuvanja prirodne ravnoteže.
Osnovama za teritoriju grada, odnosno opštine uređuje se: namena korišćenja poljoprivrednih površina na bazi: prirodnih i drugih uslova (mogućnost rejonizacije); utvrđivanje površina za proizvodnju zdrave hrane; površine koje treba urediti radi racionalnije poljoprivredne proizvodnje (melioracije, komasacija i sl.); stepen erozije poljoprivrednog zemljišta; površine koje se navodnjavaju ili se mogu navodnjavati; površine koje se štite kao staništa divljih biljnih i životinjskih vrsta kojima se ne može promeniti namena radi očuvanja prirodne ravnoteže.
Ministar nadležan za poslove poljoprivrede propisuje bliži sadržaj osnova i postupak njihovog donošenja.
Osnove za teritoriju Republike donosi Vlada Republike Srbije, a za njene delove donosi skupština opština, odnosno grada uz prethodno pribavljenu saglasnost ministarstava nadležnih za poslove poljoprivrede i zaštitu životne sredine.
Poslovi zaštite i uređenja poljoprivrednog zemljišta, kao prirodnog bogatstva su od opšteg interesa.
Poslovi zaštite i uređenja poljoprivrednog zemljišta, u smislu ovog zakona, jesu:
1) uređenje poljoprivrednog zemljišta putem komasacije;
2) izgradnja sistema za odvodnjavanje i navodnjavanje poljoprivrednog zemljišta;
3) rekultivacija poljoprivrednog zemljišta koje je korišćeno za eksploataciju mineralnih sirovina, odlaganje jalovine, pepela i šljake (biološka rekultivacija);
4) utvrđivanje količina opasnih i štetnih materija u poljoprivrednom zemljištu i vodi u sistemima za navodnjavanje;
5) kontrola plodnosti poljoprivrednog zemljišta;
6) melioracija livada i pašnjaka u brdsko-planinskom području;
7) pretvaranje neobradivog u obradivo poljoprivredno zemljište;
8) poboljšanje kvaliteta obradivog poljoprivrednog zemljišta;
9) izrada osnova zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta;
10) studijsko-istraživački radovi od značaja za zaštitu i uređenje poljoprivrednog zemljišta;
11) drugi poslovi koji su utvrđeni programom kojim se određuju radovi na zaštiti i uređenju poljoprivrednog zemljišta.
II ZAŠTITA POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA
Zabranjeno je korišćenje obradivog poljoprivrednog zemljišta I, II, III, IV i V katastarske klase u nepoljoprivredne svrhe.
Izuzetno, korišćenje obradivog poljoprivrednog zemljišta u nepoljoprivredne svrhe može da se vrši ako to zahteva opšti interes utvrđen na osnovu zakona i kada je to neophodno za potrebe narodne odbrane i to prvenstveno na zemljištu slabijeg boniteta, odnosno na zemljištu kome je osnovama o zaštiti, korišćenju i uređenju poljoprivrednog zemljišta predviđena mogućnost korišćenja u nepoljoprivredne svrhe (izgradnju puteva, železničkih pruga, zaštitu vodoprivrednih objekata, širenje naselja i sl.), uz plaćanje naknade za promenu namene.
Odobrenje za eksploataciju mineralnih sirovina (eksploatacija ugljenokopa, vađenje šljunka, peska i dr.) i odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu, kao i izgradnja ribnjaka na obradivom poljoprivrednom zemljištu može da se izda ako je prethodno pribavljena saglasnost Ministarstva.
Poljoprivredno zemljište koje je korišćeno za eksploataciju mineralnih sirovina ili za druge namene koje nemaju trajni karakter privodi se odgovarajućoj nameni, odnosno osposobljava za poljoprivrednu proizvodnju po projektu o rekultivaciji poljoprivrednog zemljišta koje je korisnik dužan da priloži uz zahtev za izdavanje odobrenja za eksploataciju mineralnih sirovina.
Projekat rekultivacije sadrži naročito postupak skidanja i čuvanja humusnog sloja, postupak biološke rekultivacije poljoprivrednog zemljišta, rokove izvođenja pojedinih faza biološke rekultivacije, dinamiku privođenja zemljišta poljoprivrednoj proizvodnji, hidrotehničke radove kojima se uspostavlja prvobitni vodni režim u zemljištu, postupak i rok ispitivanja opasnih i štetnih materija u rekultivisanom zemljištu.
Eksploatacija gline radi izrade raznih vrsta opeke, zasnivanje rasadničke proizvodnje šumskog bilja, uzimanje zemljišta u zakup za izgradnju privremenih objekata čija dozvola za gradnju traje od tri do deset godina na poljoprivrednom zemljištu može da se vrši po prethodno pribavljenom odobrenju nadležnog organa opštine.
Odobrenjem iz stava 1. ovog člana utvrđuje se obaveza i način privođenju zemljišta prvobitnoj nameni, odnosno osposobljavanje tog zemljišta za poljoprivrednu proizvodnju, kao i postupak i rok privođenja i ispitivanja opasnih i štetnih materija u zemljištu.
Kada se pristupa radovima na obradivom poljoprivrednom zemljištu, odnosno zemljištu iz člana 3. ovog zakona koje se koristi kao poljoprivredno, kojima se to zemljište trajno ili privremeno privodi drugoj nameni, investitor plaća jednokratnu naknadu (u daljem tekstu: naknada za poljoprivredno zemljište), ako ovim zakonom nije drugačije određeno.
Naknada iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u visini katastarskog prihoda za to zemljište, i to:
1) za I katastarsku klasu u visini petstostrukog katastarskog prihoda;
2) za II katastarsku klasu u visini četristostrukog katastarskog prihoda;
3) za III katastarsku klasu u visini tristostrukog katastarskog prihoda;
4) za IV katastarsku klasu u visini dvestostrukog katastarskog prihoda i
5) za V, VI, VII i VIII katastarsku klasu u visini stostrukog katastarskog prihoda.
Za zemljište iz člana 3. ovog zakona naknada se utvrđuje na osnovu katastarskog prihoda susednih parcela, odnosno najbliže susedne parcele.
Sredstva ostvarena od naknada iz stava 1. ovog člana evidentiraju se na posebnom računu Ministarstva.
Naknada za poljoprivredno zemljište ne plaća se u slučaju:
1. izgradnje, adaptacije ili rekonstrukcije porodične stambene zgrade poljoprivrednog domaćinstva, u cilju poboljšanja uslova stanovanja članova tog domaćinstva ili u slučaju prirodnog razdvajanja poljoprivrednog domaćinstva i izgradnje ekonomskih objekata koji se koriste za primarnu poljoprivrednu proizvodnju, odnosno koji su u funkciji primarne poljoprivredne proizvodnje;
2. određivanje lokacije za groblje ili proširenje groblja;
3. izgradnje objekata koji služe za odbranu od poplava, za odvodnjavanje i navodnjavanje zemljišta ili za uređenje bujica;
4. regulacije vodotoka u funkciji uređenja poljoprivrednog zemljišta;
5. izgradnje i proširenja poljskih puteva koji doprinose racionalnijem korišćenju poljoprivrednog zemljišta;
6. pošumljavanja obradivog poljoprivrednog zemljišta VI, VII i VIII katastarske klase ako je kroz osnove utvrđeno da će se racionalnije koristiti ako se pošumi;
7. podizanja poljozaštitnih pojaseva.
Poljoprivrednom domaćinstvu, u smislu ovog zakona, smatra se domaćinstvo u kome vlasnik i članovi njegovog porodičnog domaćinstva obavljaju poljoprivrednu delatnost.
Objekti koji se koriste za primarnu poljoprivrednu proizvodnju, odnosno koji su u funkciji primarne poljoprivredne proizvodnje u smislu stava 1. tačka 1. ovog člana su objekti za smeštaj mehanizacije, repromaterijala i gotovih proizvoda, kao i staje za gajenje stoke.
Visinu naknade za promenu namene obradivog poljoprivrednog zemljišta, odnosno rešenje o utvrđivanju da li su ispunjeni uslovi za oslobađanje plaćanja naknade, na zahtev investitora, donosi nadležni organ opštine.
Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o objektima i radovima koji se izvode na obradivom poljoprivrednom zemljištu i vreme otpočinjanja radova.
Uz zahtev se podnosi dokaz o pravu svojine, odnosno pravu korišćenja obradivog poljoprivrednog zemljišta, odnosno zemljišta iz člana 3. ovog zakona, kao i izvoda iz odgovarajućeg urbanističkog plana da se na toj parceli može graditi objekat.
Visina naknade za obradivo poljoprivredno zemljište utvrđuje se na osnovu podataka pribavljenih od nadležnog organa opštine ili geodetske uprave.
Organ uprave nadležan za izdavanje odobrenja za eksploataciju mineralnih sirovina, za izgradnju objekata ili izvođenje radova, za odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija, eksploataciju gline za izradu raznih vrsta opeke, zasnivanje rasadničke proizvodnje šumskog bilja može da izda odobrenje ako je investitor priložio dokaz o plaćenoj naknadi za promenu namene korišćenja obradivog poljoprivrednog zemljišta.
Zabranjeno je ispuštanje i odlaganje opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu i u kanalima za navodnjavanje u količini koja može da ošteti i da promeni proizvodnu sposobnost poljoprivrednog zemljišta i kvalitet vode za navodnjavanje.
Ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u sporazumu sa Ministarstvom zaštite životne sredine utvrđuje dozvoljene količine opasnih i štetnih materija u zemljištu i vodi za navodnjavanje i metode njihovog ispitivanja.
Ispitivanje poljoprivrednog zemljišta i vode za navodnjavanje u cilju utvrđivanja količina opasnih i štetnih materija u zemljištu i vodi za navodnjavanje vrši se po programu koji donosi Vlada Republike Srbije.
Utvrđivanje opasnih i štetnih materija u poljoprivrednom zemljištu i vodi za navodnjavanje vrši organizacija koju ovlasti Ministarstvo.
Ovlašćena organizacija iz stava 2. ovog člana obaveštava Ministarstvo o rezultatima ispitivanja.
Ministarstvo može da zabrani proizvodnju poljoprivrednih kultura, odnosno ograniči proizvodnju određenih kultura i upotrebu vode za navodnjavanje ako rezultati analize to zahtevaju.
Radi zaštite i očuvanja hemijskih i bioloških svojstava poljoprivrednog zemljišta i obezbeđenja pravilne upotrebe veštačkih i organskih đubriva korisnik i vlasnik obradivog zemljišta vrši sistematsku kontrolu plodnosti zemljišta od I do V katastarske klase, a proizvođači i uvoznici (prometnici) veštačkih đubriva obavezno utvrđuju kvalitet istih.
Veštačka đubriva u proizvodnji i prometu moraju da ispunjavaju uslove i norme kvaliteta i uslove u pogledu pakovanja i deklarisanja utvrđene posebnim propisima.
Ispitivanje plodnosti zemljišta vrši se svake pete godine.
Ispitivanje plodnosti zemljišta i utvrđivanje kvaliteta veštačkih đubriva vrši se pod uslovima na način i po metodama utvrđenim posebnim propisima koji donosi Ministarstvo.
Ispitivanje plodnosti zemljišta i utvrđivanje kvaliteta veštačkih đubriva iz stava 1. ovog člana vrši organizacija koja ima odgovarajuću opremu i kadar i koju ovlasti Ministarstvo.
Ministar propisuje bliže uslove u pogledu opreme i stručne spreme za obavljanje poslova ispitivanja plodnosti zemljišta i utvrđivanja kvaliteta veštačkih đubriva.
Organizacija iz stava 5. ovog člana je obavezna da uz izveštaj o rezultatima ispitivanja daje preporuku za upotrebu pojedinih vrsta veštačkih i organskih đubriva za osnovne ratarske i voćarsko-vinogradarske kulture, kao i mere za poboljšanje hemijskih i bioloških svojstava zemljišta.
III KORIŠĆENJE POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA
Korisnik obradivog poljoprivrednog zemljišta (sopstvenici, državna, društvena, zadružna i mešovita preduzeća) dužan je da zemljište redovno obrađuje i da primenjuje mere propisane u skladu sa ovim zakonom i drugim propisima.
Vrstu i sadržaj mera iz stava 1. ovog člana propisuje ministar.
Korisnik poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini plaća naknadu za korišćenje tog zemljišta.
Visinu naknade iz stava 3. ovog člana utvrđuje Vlada Republike Srbije.
Naknada iz stava 3. ovog člana je prihod budžeta Republike.
Korisnik obradivog poljoprivrednog zemljišta (društvena, zadružna i mešovita preduzeća), za neobrađeno obradivo poljoprivredno zemljište plaća poseban porez u visini od 10.000 - 50.000 novih dinara po hektaru, zavisno od katastarske klase, i to za:
- I katastarsku klasu 50.000 novih dinara po hektaru
- II katastarsku klasu 40.000 novih dinara po hektaru
- III katastarsku klasu 30.000 novih dinara po hektaru
- IV katastarsku klasu 20.000 novih dinara po hektaru
- V katastarsku klasu 10.000 novih dinara po hektaru
Korisnik obradivog poljoprivrednog zemljišta (društvena, zadružna, mešovita preduzeća i sopstvenik koji se ne bavi poljoprivrednom proizvodnjom kao osnovnom delatnošću), za podignute neobrađene plantaže voćnjaka i vinograda, plaća poseban porez u visini od 50.000 novih dinara po hektaru, a za plantaže gde su podignuti i sistemi za navodnjavanje plaća poseban porez u visini od 100.000 novih dinara po hektaru.
Sopstvenik obradivog poljoprivrednog zemljišta koji ne živi na gazdinstvu ili selu za neobrađeno obradivo poljoprivredno zemljište plaća porez u visini od 10.000 - 50.000 novih dinara po hektaru, zavisno od katastarske klase, a na način i u visini utvrđenoj u članu 17a ovog zakona.
U slučaju da korisnik obradivog poljoprivrednog zemljišta ne isplati poseban porez iz člana 17a ovog zakona, u roku od mesec dana od dana dospeća za naplatu, ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede može to zemljište dati na korišćenje uz naknadu, na period od 10 godina drugom poljoprivrednom preduzeću, zemljoradničkoj zadruzi ili zemljoradniku.
Zemljište iz stava 1. ovog člana ne može se usitnjavati niti vršiti promena namene.
Zemljoradniku, kome se dodeli na korišćenje obradivo poljoprivredno zemljište, za to zemljište umanjuje se porez na katastarski prihod za jednu polovinu, za vreme dok ga obrađuje.
Zaštitu useva i zasada na poljoprivrednom zemljištu od poljske štete uređuje opština.
Na zemljištu uređenom putem komasacije ne može da se vrši usitnjavanje na parcele čija je površina manja od 2 hektara, osim u postupku arondacije, nasleđivanja, izgradnje meliorativnih sistema, javnih objekata i vraćanja zemlje po postojećim propisima.
Preduzeće i drugo pravno lice koje upravlja pašnjacima (u daljem tekstu: korisnik pašnjaka) dužno je da utvrdi način i uslove za korišćenje pašnjaka (površina pašnjaka i prinos, kapacitet korišćenja za pojedine vrste stoke, korišćenje vode, mere za unapređenje proizvodnje i potrebna sredstva).
Korisnik pašnjaka je dužan da o uslovima i načinu korišćenja pašnjaka obavesti držaoce i sopstvenike čija se stoka napasa na pašnjaku pre početka korišćenja pašnjaka.
Visinu naknade za korišćenje pašnjaka određuje korisnik pašnjaka na početku svake godine. Držaoci i sopstvenici čija se stoka napasa na pašnjacima dužni su da se pridržavaju načina i vremena ispaše stoke određenim uslovima i načinom korišćenja pašnjaka.
Korisnik pašnjaka je dužan da na vodama za napajanje stoke koje se nalaze na pašnjacima dozvoli napajanje stoke i držaocima stoke koji te pašnjake ne koriste, a prirodno su upućeni na iskorišćavanje voda na tim pašnjacima.
Pašnjak se može privesti drugoj kulturi samo pod uslovom da se time postiže racionalnije i ekonomičnije korišćenje zemljišta.
Privođenja pašnjaka drugoj kulturi može da se vrši samo uz saglasnost skupštine opštine.
3. Korišćenje poljoprivrednog zemljišta u sistemu za navodnjavanje
Poljoprivredno zemljište na području na kome je izgrađen sistem za navodnjavanje koristi se po godišnjem programu navodnjavanja, odnosno korišćenja (u daljem tekstu: Program) koji donosi pravno lice koje upravlja sistemom za navodnjavanje (u daljem tekstu: Preduzeće), a koje sadrži naročito: površinu zemljišta koje se može navodnjavati, plan zalivnih polja i deonica, način korišćenja poljoprivrednog zemljišta, dužinu trajanja navodnjavanja i količinu vode za navodnjavanje.
Godišnji program se donosi uz saglasnost skupštine opštine.
Preduzeće je dužno da obavesti korisnika poljoprivrednog zemljišta u sistemu za navodnjavanje o godišnjem programu korišćenja sistema.
Preduzeće je dužno da redovno održava sistem za navodnjavanje (uništavanje korova, uklanjanje nanosa mulja, održavanje cevne mreže, pumpi i dr.).
Preduzeće je dužno da obezbedi redovnu kontrolu kvaliteta vode na sadržaj opasnih i štetnih materija i da vodi o tome evidenciju.
Korisnik poljoprivrednog zemljišta u sistemu za navodnjavanje dužan je da koristi sistem za navodnjavanje u skladu sa programom iz člana 22. ovog zakona.
Međusobni odnosi preduzeća i korisnika sistema uređuju se ugovorom u pogledu korišćenja, održavanja i obezbeđivanja funkcionisanja tog sistema, kao i utvrđivanje visine naknade za korišćenje vode iz sistema.
Radi izgradnje sistema za navodnjavanje poljoprivrednog zemljišta, izvođenje radova na dovodu i razvodu vode za navodnjavanje koji su od interesa za seosko naselje, više naselja ili deo naselja, i korišćenje toga sistema mogu se osnivati vodne zadruge.
U pogledu osnivanja, članstva, imovinsko-pravnih odnosa i drugih pitanja od značaja za rad vodne zadruge primenjuju se propisi o zemljoradničkim zadrugama.
IV UREĐENJE POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA
Uređenjem poljoprivrednog zemljišta, u smislu ovog zakona, smatra se: arondacija, komasacija, izgradnja sistema za navodnjavanje i odvodnjavanje na poljoprivrednom zemljištu, melioracija livada i pašnjaka i zaštita od erozije.
Uređenje poljoprivrednog zemljišta putem arondacije može da se sprovodi na zahtev društvenog, državnog, zadružnog mešovitog preduzeća i pravnog lica (u daljem tekstu: korisnik arondacije).
Arondacija može da se sprovodi ako korisnik koji pokreće inicijativu za sprovođenje arondacije poseduje najmanje 60% ukupnog poljoprivrednog zemljišta u potesu, odnosno u delu potesa za koji se predlaže arondacija.
Pod potesom se podrazumeva deo površine zemljišta u jednoj katastarskoj opštini koja čini jednu celinu i kao takav je upisan u katastar.
Arondacija može da se vrši ako je prethodno utvrđen opšti interes za sprovođenje arondacije na određenom potesu, odnosno delu potesa.
Opšti interes za sprovođenje arondacije utvrđuje rešenjem skupština opštine, a na zahtev korisnika arondacije.
Opšti interes za sprovođenje arondacije se utvrđuje ako enklave ili poluenklave poljoprivrednog zemljišta, šuma, odnosno šumskih zemljišta onemogućavaju primenu savremene tehnologije u obradi poljoprivrednog zemljišta, izgradnju i korišćenje sistema za navodnjavanje i sl.
Postupak arondacije može da se pokrene posle pravosnažnosti rešenja kojim je utvrđen opšti interes za sprovođenje arondacije, a po predlogu korisnika arondacije.
Postupak arondacije se sprovodi po propisima o eksproprijaciji.
Predlog za arondaciju korisnik podnosi nadležnom organu opštine.
Bliži sadržaj predloga i postupak sprovođenja arondacije (Pravilnik) propisuje ministar u saradnji sa ministrom nadležnim za poslove finansija.
Uređenje poljoprivrednog zemljišta putem komasacije može da se vrši ako se zbog velike usitnjenosti i nepravilnog oblika katastarskih parcela zemljište ne može racionalno da koristi ili ne mogu da se izvode melioracioni, protiverozioni i drugi radovi na uređenju zemljišta, kao i u slučaju kada se izgradnjom većih objekata (nasipi, kanali, putevi, železničke pruge i dr.), uređenjem vodotoka i širenjem građevinske zone vrši dalje usitnjavanje postojećih katastarskih parcela i poremećaj putne i kanalske mreže.
Skupština opštine utvrđuje potrebu za komasacijom i određuje površine na kojima se sprovodi komasacija.
Komasacija se sprovodi na osnovu programa komasacije, koji donosi skupština opštine, na koji saglasnost daje Ministarstvo.
Komasaciju jedne katastarske opštine ili delove katastarske ili više katastarskih opština ili njihovih delova mogu da zahtevaju i korisnici poljoprivrednog zemljišta u katastarskoj opštini ili katastarskim opštinama za koju se predlaže komasacija, odnosno za koje katastarske opštine ili njihove delove se predlaže komasacija.
Komasacija poljoprivrednog zemljišta ne može da se sprovodi na području za koje nije donet prostorni plan ili urbanističke uređajne osnove i osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta.
Predmet komasacije su sva zemljišta u komasacionom području (u daljem tekstu: komasaciona masa).
Kad skupština opština oceni da postoje opravdani razlozi, pojedina zemljišta (voćnjaci, vinogradi, šume) može izuzeti iz komasacione mase.
Komasaciona masa sastavlja se na osnovu faktičkog stanja koje utvrđuje komisija za sprovođenje komasacije i o tome sastavlja zapisnik.
Odluku o sprovođenju komasacije donosi skupština opštine na osnovu programa komasacije i objavljuje je u opštinskom službenom glasilu.
Pre donošenja odluke o sprovođenju komasacije pribavlja se mišljenje učesnika komasacije.
Po stupanju na snagu odluke o sprovođenju komasacije, skupština opštine rešenjem obrazuje komisiju za sprovođenje komasacije (u daljem tekstu: komisija).
Komisija se sastoji od najmanje pet članova i isto toliko zamenika.
Za predsednika komisije imenuje se diplomirani pravnik a za članove komisije imenuje se po jedan diplomirani inženjer poljoprivrede, geodetski stručnjak, stručnjak iz oblasti urbanizma i predstavnik iz redova učesnika komasacije.
Stručne i administrativne poslove komisije obavlja sekretar komisije iz redova zaposlenih u organu opštine, koga imenuje skupština opštine.
Po stupanju na snagu odluke o sprovođenju komasacije, sudovi i drugi organi dužni su da dostavljaju komisiji pravosnažne odluke koje se odnose na promene prava svojine i drugih stvarnih prava na nepokretnostima u komasacionoj masi.
Od dana objavljivanja odluke o sprovođenju komasacije, do završetka postupka komasacije, ne može da se vrši izgradnja građevinskih objekata, izuzev u građevinskom području naseljenih mesta i podizanje višegodišnjih zasada i useva na komasacionom području.
Sopstvenik zemljišta nema pravo naknade za ulaganja u zgradu, drugi objekat ili višegodišnji zasad na zemljištu u komasacionoj masi, ako je ta ulaganja izvršio posle dana objavljivanja odluke o sprovođenju komasacije.
U postupku komasacije obezbeđuje se zemljište za zajedničke potrebe naselja (zemljišta za izgradnju putne i kanalske mreže, za komunalne i druge potrebe naselja).
Zemljište iz stava 1. ovog člana obezbeđuju učesnici komasacije srazmerno unetoj površini, odnosno vrednosti zemljišta i to bez naknade.
Učesnici komasacije su dužni, bez naknade da uklone drvnu masu sa međa i parcela pod degradiranim dugogodišnjim zasadima.
Svaki korisnik, odnosno sopstvenik zemljišta dobija iz komasacione mase zemljište odgovarajuće vrednosti, a po mogućstvu iste katastarske kulture i udaljenosti, kao i položaja koji pruža približno jednake mogućnosti u pogledu načina obrade.
Pri raspodeli zemljišta iz komasacione mase svaki učesnik komasacije mora da dobije što bolje zaokruženo zemljište, pravilnijeg oblika i na manjem broju mesta nego što je uneo u komasacionu masu, ukoliko je uneo zemljište na dva ili više mesta.
U postupku komasacije nije dopušten povraćaj u pređašnje stanje i obnova postupka.
Ukupna vrednost zemljišta koja se daju iz komasacione mase ne može biti niža od 10% u odnosu na ukupnu vrednost zemljišta unetog u komasacionu masu, kao ni viša od 10% u odnosu na tu vrednost (uključujući i umanjenje za zajedničke potrebe), a ukupna površina zemljišta koja se daje iz komasacione mase ne može biti veća niti manja od 20% od ukupne površine zemljišta unetog u komasacionu masu, osim ako se komisija i učesnik komasacije drugačije ne sporazumeju.
Ako učesnik komasacije dobije iz komasacione mase veću vrednost zemljišta od unetog, umanjenu za iznos odbitaka za zajedničke potrebe, razliku plaća u novcu, odnosno ako dobije manju vrednost zemljišta od unetog po odbitku za zajedničke potrebe, razlika mu se isplaćuje u novcu.
U slučaju iz stava 2. ovog člana rešenjem o raspodeli komasacione mase utvrđuje se visina naknade za razliku u vrednosti zemljišta unetog u komasacionu masu i zemljišta dobijenog iz komasacione mase.
Komisija donosi rešenje o raspodeli komasacione mase.
Dispozitiv rešenja o raspodeli komasacione mase sadrži:
1) ime, prezime i mesto stanovanja, odnosno naziv i sedište svakog učesnika komasacije;
2) podatke o prestanku prava svojine na zemljištu, odnosno prava u pogledu raspolaganja i korišćenja učesnika komasacije na zemljištu koje je uneto u komasacionu masu; obavezu o roku predaje koje je uneto u komasacionu masu; obavezu o roku skidanja plodova i useva;
3) iznos umanjenja vrednosti zemljišta unetog u komasacionu masu za zajedničke potrebe;
4) podatke o zemljištu (broj parcele, broj table, potes - zvano mesto, kultura, klasa, površina, procena i vrednost) koje učesnik komasacije dobije iz komasacione mase i na koje stiče pravo svojine, odnosno pravo u pogledu raspolaganja, upravljanja i korišćenja.
U obrazloženju rešenja moraju biti izloženi razlozi koji se odnose na svakog učesnika komasacije.
Rešenje o raspodeli komasacione mase izlaže se na javni uvid u trajanju od 15 dana.
Posle isteka roka iz člana 45. ovog zakona komisija dostavlja svakom učesniku komasacije i drugoj stranci u postupku komasacije izvod iz rešenja o raspodeli komasacione mase, koji obavezno sadrži: deo dispozitiva koji se odnosi na učesnika komasacije, obrazloženje sa posebnim navođenjem zahteva učesnika komasacije o razlozima zbog kojih nije usvojena njegova primedba, i uputstvo o pravnom leku.
Protiv rešenja o raspodeli komasacione mase učesnik komasacije može da izjavi žalbu Ministarstvu u roku od 15 dana od dana dostavljanja izvoda iz rešenja o raspodeli komasacione mase.
Rešenje o raspodeli komasacione mase izvršava se kada postane pravosnažno.
Za sprovođenje ovog zakona u delu koji se odnosi na komasaciju Vlada Republike Srbije obrazovaće posebnu komisiju.
Komisija iz stava 1. ovog člana stara se o zakonitom i efikasnom sprovođenju postupka komasacije i vrši uvid u rad komisija za sprovođenje komasacije.
Komisija za svoj rad odgovara Vladi.
Postupak donošenja programa komasacije, sadržaj programa, sadržaj odluke o komasaciji, sadržaj glavnog projekta komasacije, postupak i rad komisije za sprovođenje komasacije i njenih potkomisija i stručnih tela, kao i donošenje načela komasacije uređuje Ministarstvo u saradnji sa Republičkim geodetskim zavodom.
Podaci o pravu svojine i drugim stvarnim pravima na zemljištu koje se unosi u komasacionu masu, odnosno koje se arondacijom pripaja zemljištu korisnika arondacije, uzima se sa stanjem u zemljišnim ili drugim javnim knjigama ili faktičko stanje.
Ako se faktičko stanje, koje na terenu nije sporno u pogledu prava svojine i drugih stvarnih prava na zemljištu iz stava 1. ovog člana ne slaže sa stanjem u zemljišnim ili drugim javnim knjigama, zemljište će se uključiti u komasacionu masu odnosno pripojiće se arondacijom na osnovu faktičkog stanja. Ovim se ne diraju prava trećih lica na to zemljište.
Sporove usled neslaganja faktičkog i pravnog stanja rešava nadležni sud.
Ovi sporovi smatraju se hitnim.
Do pravosnažnosti presude o sporu iz stava 3. ovog člana, kao učesnik komasacije smatraće se faktički korisnik zemljišta.
Obaveze u pogledu poreza i drugih dažbina koje se odnose na zemljište, zgrade i druge objekte, do dana predaje zemljišta korisniku arondacije, odnosno drugom učesniku komasacije, snosi raniji sopstvenik, odnosno nosilac prava korišćenja, upravljanja i raspolaganja, a obaveze koje se odnose na zemljište, zgrade i druge objekte primljene u postupku arondacije i komasacije od dana prijema zemljišta, zgrada i drugih objekata, odnosno od dana pravosnažnosti rešenja o naknadi snosi novi sopstvenik, odnosno nosilac prava korišćenja, upravljanja i raspolaganja.
Za sve radnje u postupku arondacije i komasacije, kao i za radnje koje su u neposrednoj vezi sa arondacijom i komasacijom ne plaćaju se takse.
Poslovi od opšteg interesa finansiraju se iz sredstava budžeta Republike Srbije i drugih sredstava utvrđenih zakonom.
Sredstva budžeta Republike Srbije koriste se kao učešće u finansiranju poslova od opšteg interesa.
Bliže uslove i kriterijume za dodelu i korišćenje sredstava budžeta Republike Srbije utvrđuje Ministarstvo.
Dodelu sredstava budžeta Republike Srbije vrši Ministarstvo na osnovu sprovedenog konkursa.
Neutrošena sredstva u prethodnoj godini prenose se za iste namene u narednu godinu.
Poslovi od opšteg interesa finansiraju se prema godišnjem programu izvođenja radova na zaštiti, korišćenju i uređenju poljoprivrednog zemljišta.
Programom iz stava 1. ovog člana određuje se vrsta i obim radova koje treba izvršiti u periodu za koji se program donosi, predračun radova, dinamika izvođenja radova i ulaganja.
Program iz stava 1. ovog člana donosi Vlada Republike Srbije.
Ministarstvo konkursom ustupa izvođenje radova iz člana 6a tač. 2), 3), 7), 8), 9) i 10) ovog zakona, koji su utvrđeni godišnjim programom izvođenja radova na zaštiti, korišćenju i uređenju poljoprivrednog zemljišta preduzeću, odnosno drugom pravnom ili fizičkom licu koji su upisani u registar za izvođenje radova koji se ustupaju. O ustupljenim radovima zaljučuje se ugovor.
Ugovor iz stava 1. ovog člana sadrži naročito: vrstu radova, rokove i dinamiku izvođenja radova, iznos potrebnih sredstava i dinamiku prenošenja sredstava za izvođenje radova, kao i odgovornosti u slučaju docnje.
V REPUBLIČKI FOND ZA ZAŠTITU, KORIŠĆENJE, UNAPREĐIVANJE I UREĐENJE POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA
Čl. 54 - 63
(Brisani)
Nadzor nad izvršavanjem odredaba ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona, osim arondacije i izvođenja geodetsko-tehničkih radova u postupku arondacije i komasacije, kao i utvrđivanja kvaliteta veštačkih đubriva u proizvodnji i prometu vrši Ministrastvo.
Nadzor nad izvođenjem geodetsko-tehničkih radova u postupku arondacije i komasacije vrši Republički geodetski zavod.
Inspekcijski nadzor vrši poljoprivredni inspektor (u daljem tekstu: inspektor).
Poljoprivredni inspektor ovlašćen je i dužan da vrši:
1. kontrolu da li se obradivo poljoprivredno zemljište I, II, III, IV i V katastarske klase koristi u nepoljoprivredne svrhe;
2. kontrolu u cilju utvrđivanja da li je za eksploataciju mineralnih sirovina i odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu, kao i izgradnju ribnjaka na obradivom poljoprivrednom zemljištu dobijena saglasnost Ministarstva, odnosno za eksploataciju gline za izradu raznih vrsta opeke, zasnivanje rasadničke proizvodnje šumskog bilja i izgradnju privremenih objekata odobrenje nadležnog opštinskog organa;
3. kontrolu da li se radovi na rekultivaciji poljoprivrednog zemljišta vrše po projektu o rekultivaciji, odnosno po odobrenju nadležnog opštinskog organa;
4. kontrolu u cilju utvrđivanja dozvoljenih količina opasnih i štetnih materija u poljoprivrednom zemljištu i vodi za navodnjavanje;
5. kontrolu u cilju utvrđivanja da li organizacija - ustanova koja vrši kontrolu plodnosti poljoprivrednog zemljišta ima ovlašćenje Ministarstva;
6. kontrolu u cilju utvrđivanja da li se vrši sistematska kontrola plodnosti zemljišta;
7. kontrolu da li se poljoprivredno zemljište i zemljište koje je proglašeno građevinskim do privođenja planiranoj nameni koristi za poljoprivrednu proizvodnju;
8. kontrolu da li se vrši usitnjavanje parcela na zemljištu uređenom putem komasacije;
9. kontrolu da li je korisnik pašnjaka utvrdio način i uslove za korišćenje pašnjaka;
10. kontrolu korišćenja voda za napajanje stoke na pašnjacima;
11. kontrolu da li korisnik pašnjaka koji pašnjak privodi drugoj kulturi ima saglasnost skupštine opštine;
12. kontrolu da li je donet godišnji program korišćenja sistema za navodnjavanje;
13. kontrolu da li preduzeće vrši redovno održavanje sistema za navodnjavanje i kontroliše kvalitet vode za navodnjavanje na sadržaj opasnih i štetnih materija;
14. kontrolu kvaliteta veštačkih đubriva u proizvodnji i prometu.
U vršenju poslova iz stava 1. ovog člana inspektor je dužan da:
1. zabrani korišćenje obradivog poljoprivrednog zemljišta od I do V katastarske klase u nepoljoprivredne svrhe;
2. zabrani eksploataciju mineralnih sirovina i odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu, kao i izgradnju ribnjaka na obradivom poljoprivrednom zemljištu ako se isto vrši bez saglasnosti Ministarstva, odnosno eksploataciju gline za izradu raznih vrsta opeke, zasnivanje rasadničke proizvodnje šumskog bilja i izradu privremenih objekata ako se ista vrši bez odobrenja opštinskog organa uprave nadležnog za poslove poljoprivrede, odnosno bez plaćene naknade za promenu namene korišćenja poljoprivrednog zemljišta;
3. naredi izvođenje rekultivacije poljoprivrednog zemljišta u skladu sa projektom, odnosno osposobljavanje zemljišta za poljoprivrednu proizvodnju u skladu sa odobrenjem nadležnog opštinskog organa;
4. odredi rok za plaćanje naknade koji ne može biti kraći od 30 ni duži od 90 dana i zabrani dalju gradnju objekta na poljoprivrednom zemljištu ako nije plaćena naknada u ostavljenom roku i obavesti nadležni inspekcijski organ radi rušenja objekta;
5. zabrani privođenje pašnjaka drugoj kulturi koje se vrši bez saglasnosti skupštine opštine;
6. zabrani korišćenje sistema za navodnjavanje ako se isto vrši suprotno godišnjem programu korišćenja sistema;
7. zabrani nomadsku ispašu na poljoprivrednom zemljištu;
8. zabrani upotrebu veštačkih đubriva ukoliko analizom utvrdi da mogu narušiti hemijska i biološka svojstva poljoprivrednog zemljišta.
Poslove inspekcijskog nadzora može da vrši diplomirani inženjer poljoprivrede smera ratarskog, opšteg, melioracije, voćarsko-vinogradarskog ili agronomskog sa položenim stručnim ispitom i najmanje četiri godine radnog iskustva.
Novčanom kaznom od 200.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup preduzeće i drugo pravno lice ako:
1. obradivo poljoprivredno zemljište od I do V katastarske klase koristi u nepoljoprivredne svrhe (član 7);
2. vrši eksploataciju mineralnih sirovina i odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu, kao i izgradnju ribnjaka na obradivom poljoprivrednom zemljištu bez saglasnosti Ministarstva (član 8. stav 1);
3. privođenje zemljišta prvobitnoj nameni, odnosno osposobljavanje za poljoprivrednu proizvodnju vrši bez projekta o rekultivaciji poljoprivrednog zemljišta ili na koji nije data saglasnost Ministarstva ili ako rekultivaciju ne vrši po projektu (član 8. st. 2. i 3);
4. vrši eksploataciju gline radi izrade raznih vrsta opeke, zasnivanje rasadničke proizvodnje šumskog bilja, izgradnju privremenih objekata čija dozvola za gradnju traje od tri do deset godina na poljoprivrednom zemljištu bez odobrenja opštinskog organa uprave nadležnog za poslove poljoprivrede ili ako privođenje zemljišta prvobitnoj nameni, odnosno poljoprivrednoj proizvodnji ne vrši u skladu sa odobrenjem (član 9);
5. pristupa radovima na obradivom poljoprivrednom zemljištu, odnosno zemljištu iz člana 3. ovog zakona koji se koristi kao poljoprivredno, kojim se to zemljište trajno ili privremeno privodi drugoj nameni, a nije platilo naknadu za poljoprivredno zemljište (član 10);
6. postupa suprotno članu 14. stav 1. ovog zakona;
7. proizvodi poljoprivredne proizvode i vrši navodnjavanje suprotno odredbama člana 15. stav 4. ovog zakona;
8. ne vrši ispitivanje plodnosti poljoprivrednog zemljišta (član 16. st. 1. i 2);
9. poljoprivredno zemljište i zemljište koje je proglašeno građevinskim do privođenja planiranoj nameni redovno ne obrađuje i ne koristi za poljoprivrednu proizvodnju (član 17);
10. vrši usitnjavanje parcela na zemljištu uređenom putem komasacije (član l9);
11. ne u tvrdi način i uslove korišćenja pašnjaka (član 20. stav 1);
12. privede pašnjak drugoj kulturi bez saglasnosti skupštine opštine (član 21. stav 2);
13. ne donese godišnji program navodnjavanja, odnosno korišćenja sistema za navodnjavanje (član 22);
14. ne vrši redovnu kontrolu kvaliteta vode na sadržaj opasnih i štetnih materija (član 23. stav 2);
15. proizvodi i stavlja u promet veštačka đubriva koja ne odgovaraju standardima propisanim na osnovu Zakona o standardizaciji i propisima donetim na osnovu istog.
Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 20.000 do 100.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću i drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom od 100.000 do 900.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće i drugo pravno lice, ako:
1. utvrđivanje opasnih i štetnih materija u zemljištu i vodi za navodnjavanje vrši bez ovlašćenja Ministarstva (član 15. stav 2);
2. ne obaveštava Ministarstvo o rezultatima ispitivanja (član 15. stav 3);
3. ispitivanje plodnosti zemljišta i utvrđivanje kvaliteta veštačkih đubriva u proizvodnji i prometu vrši bez saglasnosti Ministarstva (član 16. stav 5);
4. na vodama za napajanje stoke koje se nalaze na pašnjacima ne dozvoli napajanje stoke i drugih držalaca stoke koji su prirodno upućeni na iskorišćavanje vode na tim pašnjacima (član 20. stav 4);
5. ne održava redovno sistem za navodnjavanje (član 23. stav 1);
6. ne koristi sistem za navodnjavanje u skladu sa godišnjim programom (član 24. stav 1).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara i odgovorno lice u preduzeću i drugom pravnom licu.
Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj sopstvenik poljoprivrednog zemljišta ako:
1. obradivo poljoprivredno zemljište od I - V katastarske klase koristi u nepoljoprivredne svrhe (član 7);
2. vrši eksploataciju mineralnih sirovina i odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija na poljoprivrednom zemljištu, kao i izgradnju ribnjaka na obradivom poljoprivrednom zemljištu bez saglasnosti Ministarstva (član 8. stav 1);
3. privođenje zemljišta prvobitnoj nameni, odnosno osposobljavanje za poljoprivrednu proizvodnju vrši bez projekta o rekultivaciji zemljišta ili na koji nije data saglasnost ili ako rekultivaciju ne vrši po projektu (član 8. st. 2. i 3);
4. vrši eksploataciju gline radi izrade raznih vrsta opeke, zasnivanje rasadničke proizvodnje brzo rastućih lišćara, izgradnju privremenih objekata čija dozvola za gradnju traje od tri do deset godina na poljoprivrednom zemljištu bez odobrenja opštinskog organa uprave nadležnog za poslove poljoprivrede ili ako privođenje zemljišta prvobitnoj nameni, odnosno poljoprivrednoj proizvodnji ne vrši u skladu sa odobrenjem (član 9);
5. pristupa radovima na obradivom poljoprivrednom zemljištu, odnosno zemljištu iz člana 3 ovog zakona koje se koristi kao poljoprivredno, kojim se to zemljište trajno ili privremeno privodi drugoj nameni, a nije platio naknadu za poljoprivredno zemljište (član 10);
6. postupa suprotno članu 14. stav 1. ovog zakona;
7. proizvodi poljoprivredne proizvode i vrši navodnjavanje suprotno odredbama člana 15. stav 4. ovog zakona;
8. ne vrši ispitivanje plodnosti zemljišta (član 16. st. 1. i 2. ovog zakona);
9. poljoprivredno zemljište redovno ne obrađuje i ne primenjuje mere - propisane u skladu sa zakonom i drugim propisima i ne koristi ga za poljoprivrednu proizvodnju (član 17);
10. vrši usitnjavanje parcela na zemljištu uređenom putem komasacije (član 19);
11. ne koristi sistem za navodnjavanje u skladu sa godišnjim programom (član 24. stav 1).
Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u organu nadležnom za izdavanje odobrenja za izgradnju objekata ili izvođenje radova, odnosno izdavanje rešenja za eksploataciju mineralnih sirovina, odlaganje jalovine, pepela, šljake i drugih opasnih i štetnih materija, eksploataciju gline za izradu raznih vrsta opeke i zasnivanje rasadničke proizvodnje šumskog bilja ako izda odobrenje za izgradnju objekata, odnosno izvođenje radova bez dokaza o plaćenoj naknadi za obradivo poljoprivredno zemljište (član 13).
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Republički fond počeće sa radom 1. jula 1992. godine.
Danom početka rada Republički fond preuzima sredstva, prava i obaveze Pokrajinskog fonda sa sedištem u Novom Sadu, kao i zaposlene u tom Fondu.
Zaposleni koji ne budu raspoređeni na poslove Republičkog fonda imaju prava zaposlenih za čijim radom je prestala potreba u skladu sa zakonom.
Prava iz stava 3. ovog člana ostvaruje se kod odgovarajućeg organa u Pokrajini.
Vlada će imenovati direktora i Upravni odbor Fonda u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Republički fond doneće statut u roku od 30 dana od dana početka rada Fonda.
Postupak arondacije, odnosno komasacije započet do dana stupanja na snagu ovog zakona, a za koje nije doneto pravosnažno rešenje, okončaće se po propisima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Republički geodetski zavod doneće propis o načinu vršenja geodetsko-tehničkih radova u postupku komasacije.
Do donošenja propisa iz člana 74. ovog zakona primenjivaće se odredbe Uputstva o načinu vršenja geodetsko-tehničkih radova i utvrđivanju vrednosti zemljišta u postupku komasacije ("Službeni glasnik SRS", broj 3/77).
Do donošenja propisa iz člana 14. ovog zakona primenjivaće se Pravilnik o dozvoljenim količinama opasnih i štetnih materija u zemljištu i metodama za njihovo ispitivanje ("Službeni glasnik RS", broj 11/90).
Osnove zaštite korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta na nivou Republike doneće se u roku od pet godina, a na nivou opština i grada u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi:
1. Zakon o poljoprivrednom zemljištu ("Službeni glasnik SRS", broj 52/89).
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i
dopunama
Zakona o poljoprivrednom zemljištu
("Sl. glasnik RS" br. 54/96)
Član 15
Republički fond za zaštitu, korišćenje, unapređenje i uređenje poljoprivrednog zemljišta prestaje sa radom 31. decembra 1996. godine.
Ministarstvo će preuzeti sredstva, prava, obaveze i zaposlene Republičkog fonda za zaštitu, korišćenje, unapređivanje i uređenje poljoprivrednog zemljišta danom prestanka rada ovog fonda.
Republički fond za zaštitu, korišćenje, unapređenje i uređenje poljoprivrednog zemljišta, od dana stupanja na snagu ovog zakona može preuzimati materijalne obaveze koje će se izvršavati i posle roka utvrđenog u stavu 1. ovog člana, uz saglasnost Ministarstva.
Član 16
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi član 28. Zakona o izmenama Zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Sl. glasnik RS, broj 48/94).
Član 17
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
* Novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje određene ovim zakonom izmenjene su Zakonom o valorizovanju novčanih kazni za prekršaje iz republičkih zakona ("Sl. glasnik RS", br. 53/93 i 67/93), Zakonom o izmenama zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Sl. glasnik RS", br. 48/94) i Zakonom o izmenama zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Sl. glasnik RS", br. 101/2005).