ZAKONO KONTROLI KVALITETA POLJOPRIVREDNIH I PREHRAMBENIH PROIZVODA U SPOLJNOTRGOVINSKOM PROMETU("Sl. list SRJ", br 12/95, 28/96, 59/98 i "Sl. glasnik RS", br. 101/2005 - dr. zakon) |
Kontrolom kvaliteta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda i njihovih prerađevina (u daljem tekstu: proizvodi) koji se uvoze, odnosno izvoze, u smislu ovog zakona, utvrđuje se da li ti proizvodi u pogledu kvaliteta, količine pakovanja, deklarisanja, označavanja, ambalaže, prevoznih sredstava i transporta odgovaraju propisanim normama (u daljem tekstu: kontrola kvaliteta).
Odredbe ovog zakona ne odnose se na proizvode koji se privremeno uvoze radi prerade, dorade i obrade (oplemenjivanje), osim na proizvode kojima se naplaćuje izvršeno oplemenjivanje i koji se stavljaju u promet na domaćem tržištu.
Proizvode namenjene uvozu, odnosno izvozu, koji podležu kontroli kvaliteta, određuje Savezna vlada.
Kontrolu kvaliteta vrši nadležni savezni organ za poslove tržišne inspekcije.
Kontrolu kvaliteta pojedinih proizvoda iz člana 3. ovog zakona koje odredi Savezna vlada mogu vršiti i pravna lica koja raspolažu odgovarajućom opremom i stručnim radnicima.
Pravno lice iz člana 4. stav 2. ovog zakona podnosi nadležnom saveznom organu za poslove trgovine zahtev za dobijanje ovlašćenja za vršenje kontrole kvaliteta.
Rešenje kojim se utvrđuje da li pravno lice koje je podnelo zahtev iz stava 1. ovog člana ispunjava uslove za vršenje kontrole kvaliteta, donosi se u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Rešenjem iz stava 2. ovog člana utvrđuju se i proizvodi čiju kontrolu može vršiti pravno lice i područje na kome se može vršiti kontrola tih proizvoda.
Rešenje iz stava 2. ovog člana je konačno i protiv njega se može voditi upravni spor.
Spisak pravnih lica ovlašćenih da vrše kontrolu kvaliteta proizvoda objavljuje se u "Službenom listu SRJ".
Kontrolom kvaliteta proizvoda koji se uvoze utvrđuje se da li ti proizvodi odgovaraju kvalitetu propisanom za njihovo stavljanje u promet na domaćem tržištu.
Kontrolom kvaliteta proizvoda koji se uvoze, a za koje nije propisan kvalitet za stavljanje u promet na domaćem tržištu, utvrđuje se da li ti proizvodi u pogledu organoleptičkih svojstava i sastava odgovaraju osobinama i karakteristikama svojstvenim za te, odnosno slične proizvode.
Kontrola kvaliteta proizvoda koji se uvoze vrši se u mestu carinjenja robe, neposredno pre carinjenja.
Kontrolom kvaliteta proizvoda namenjenih izvozu utvrđuje se da li ti proizvodi odgovaraju propisanom izvoznom kvalitetu.
Izvozni kvalitet, u smislu ovog zakona, jeste i kvalitet ugovoren sa stranim kupcem.
Ako za određeni proizvod nije propisan izvozni kvalitet, odnosno nije ugovoren sa stranim kupcem, taj proizvod mora u pogledu kvaliteta odgovarati propisima za stavljanje u promet na domaćem tržištu ili kvalitetu kome, prema zahtevima inostranog tržišta, odnosno inostranog kupca moraju odgovarati proizvodi koji se prodaju sa konsignacionih skladišta u inostranstvu.
Kontrola kvaliteta proizvoda namenjenih izvozu vrši se na mestu utovara tih proizvoda, ako nije za pojedine proizvode određeno da se vrši na drugom mestu.
Po izvršenoj kontroli kvaliteta proizvoda izdaje se uverenje o kvalitetu (u daljem tekstu: certifikat) za proizvode koji odgovaraju kvalitetu iz čl. 7. i 9. ovog zakona.
Zahtev za izdavanje uverenja iz stava 1. ovog člana, s tačnim podacima o proizvodu koji se uvozi, odnosno izvozi, podnosi uvoznik, odnosno izvoznik.
Izuzetno od odredaba člana 11. ovog zakona, na zahtev inostranog kupca, certifikat se može izdati i za proizvode koji se izvoze, a ne podležu kontroli kvaliteta.
Ako proizvodi ne odgovaraju kvalitetu iz čl. 7. i 9. ovog zakona, rešenjem će se odbiti zahtev za izdavanje certifikata.
Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana izvoznik, odnosno uvoznik može izjaviti žalbu nadležnom saveznom organu za poslove trgovine.
Nadležni savezni organ za poslove tržišne inspekcije vrši nadzor nad poslovanjem ovlašćenih pravnih lica koja vrše kontrolu kvaliteta i daje im uputstva za rad.
Ovlašćena pravna lica dužna su da nadležnom saveznom organu za poslove tržišne inspekcije, na njegov zahtev, a najmanje pet dana po isteku tromesečja, dostavljaju izveštaje o vršenju kontrole kvaliteta.
Ako u vršenju nadzora iz stava 1. ovog člana nadležni savezni organ za poslove tržišne inspekcije utvrdi da ovlašćeno pravno lice ne postupa u skladu sa propisanim uslovima, ili ne dostavlja izveštaje iz stava 2. ovog člana, doneće rešenje kojim će se privremeno zabraniti rad tom pravnom licu i pokrenuće postupak kod nadležnog organa za oduzimanje ovlašćenja.
Protiv rešenja iz stava 3. ovog člana ovlašćeno pravno lice može izjaviti žalbu nadležnom saveznom organu za poslove trgovine.
Nadležni savezni organ za poslove tržišne inspekcije kontroliše kvalitet proizvoda za koje je ovlašćeno pravno lice izdalo certifikat.
Ako nadležni savezni organ za poslove tržišne inspekcije utvrdi da pojedini proizvodi u pogledu kvaliteta, količine ili drugih svojstava ne odgovaraju podacima iskazanim u izdatom certifikatu, doneće rešenje kojim će poništiti taj certifikat. Primerak rešenja odmah se dostavlja nadležnoj carinarnici, ovlašćenom pravnom licu i izvozniku, odnosno uvozniku.
Protiv rešenja iz stava 2. ovog člana ovlašćeno pravno lice može izjaviti žalbu nadležnom saveznom organu za poslove trgovine.
Proizvodi za koje je propisana kontrola kvaliteta ne mogu se izvoziti, odnosno uvoziti ako nisu snabdeveni certifikatom.
Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, na osnovu potvrde nadležnog saveznog organa za poslove tržišne inspekcije, carinski organ može izvršiti carinjenje proizvoda i omogućiti preduzećima i preduzetnicima prevoz proizvoda bez certifikata do karantina.
Potvrda iz stava 2. ovog člana sadrži dokaz da je izvršen organoleptički pregled proizvoda i da su uzeti uzorci za laboratorijsko ispitivanje radi izdavanja certifikata.
Do okončanja ispitivanja iz stava 3. ovog člana, uvoznik, odnosno izvoznik dužan je da proizvode smesti u karantin.
Proizvodi iz stava 4. ovog člana čuvaju se pod uslovima koji onemogućavaju promenu kvaliteta i mešanje ili zamenu sa drugim proizvodima.
Troškove kontrole kvaliteta snosi izvoznik, odnosno uvoznik.
Ako je kontrolu kvaliteta izvršio nadležni savezni organ za poslove tržišne inspekcije, prihod od naknade unosi se u savezni budžet.
Za kontrolu kvaliteta iz član 15. ovog zakona ne plaća se naknada.
Novčanom kaznom od 200.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice ovlašćeno za vršenje kontrole kvaliteta proizvoda ako izda certifikat za proizvode čiji kvalitet ili druga svojstva nisu utvrđeni na propisan način ili ako su u certifikat uneseni netačni podaci (član 11).
Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za privredni prestup novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara i odgovorno lice u pravnom licu ovlašćenom za vršenje kontrole kvaliteta proizvoda.
Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za privredni prestup novčanom kaznom od 20.000 od 200.000 dinara i odgovorno lice u nadležnom saveznom organu za poslove tržišne inspekcije.
Novčanom kaznom od 150.000 do 1.500.000 dinara kazniće se za privredni prestup pravno lice - izvoznik, odnosno uvoznik:
1) ako izveze, odnosno uveze proizvode bez pribavljenog certifikata (član 16. stav 1);
2) ako proizvode za koje nije izdat certifikat ne smesti u karantin i ne čuva po propisanim uslovima (član 16. st. 4. i 5).
Za radnje iz stava 1. ovog člana novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu iz tog stava.
Novčanom kaznom od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za privredni prestup odgovorno lice u carinskom organu ako dopusti uvoz, odnosno izvoz proizvoda koji nisu snabdeveni certifikatom, odnosno potvrdom (član 16. st. 1, 2. i 3).
Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik, odnosno drugo fizičko lice koje primi na prvoz proizvode koji nisu snabdeveni certifikatom, odnosno potvrdom (član 16. st. 1, 2. i 3).
Novčanom kaznom od 100.000 do 900.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice - uvoznik, odnosno izvoznik ako u zahtevu podnesenom za pribavljanje certifikata da netačne podatke o proizvodu koji izvozi, odnosno uvozi (član 11. stav 2).
Za radnje iz stava 1. ovog člana novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu iz tog stava.
Propisi za izvršavanje ovog zakona doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe Zakon o kontroli kvaliteta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u spoljnotrgovinskom prometu ("Službeni list SFRJ", br. 28/75, 70/78, 54/86 i 30/91) i član 40. Zakona o izmenama saveznih zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Službeni list SRJ", br. 24/94).
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".
* Novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje određene ovim zakonom izmenjene su Zakonom o izmenama saveznih zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Sl. list SRJ", br. 28/96) i Zakonom o izmenama zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Sl. glasnik RS", br. 101/2005).