ZAKONO JAVNIM PREDUZEĆIMA I OBAVLJANJU DELATNOSTI OD OPŠTEG INTERESA("Sl. glasnik RS", br. 25/2000, 25/2002, 107/2005 i 108/2005 - ispr.) |
Javno preduzeće je preduzeće koje obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva država, odnosno jedinica lokalne samouprave ili autonomna pokrajina.
Javno preduzeće se osniva i posluje u skladu sa ovim zakonom i zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa.
Na poslovno ime, sedište, zastupanje i statusne promene javnog preduzeća, kao i na druga pitanja koja nisu posebno uređena ovim zakonom, odnosno zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa, shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava koje se odnose na društvo s ograničenom odgovornošću i akcionarsko društvo (u daljem tekstu: društva kapitala).
Državni kapital u javnom preduzeću podeljen je na akcije ili udele određene nominalne vrednosti i upisuje se u registar.
Državni kapital u javnom preduzeću čine novčana sredstva uložena od strane države i pravo korišćenja nad stvarima i pravima koja su u državnoj svojini.
2. Delatnosti od opšteg interesa
Delatnosti od opšteg interesa, u smislu ovog zakona, jesu delatnosti koje su kao takve određene zakonom u oblasti: proizvodnje, prenosa i distribucije električne energije; proizvodnje i prerade uglja; istraživanja, proizvodnje, prerade, transporta i distribucije nafte i prirodnog i tečnog gasa; prometa nafte i naftnih derivata; železničkog, poštanskog i vazdušnog saobraćaja; telekomunikacija; izdavanja službenog glasila Republike Srbije; informisanja; izdavanja udžbenika; korišćenja, upravljanja, zaštite i unapređivanja dobara od opšteg interesa (vode, putevi, mineralne sirovine, šume, plovne reke, jezera, obale, banje, divljač), kao i komunalne delatnosti.
Delatnosti u smislu stava 1. ovog člana jesu i delatnosti od strateškog značaja za Republiku, kao i delatnosti neophodne za rad državnih organa i organa jedinice lokalne samouprave, utvrđene zakonom.
3. Oblici organizovanja za obavljanje delatnosti od opšteg interesa
Delatnost od opšteg interesa obavljaju javna preduzeća.
Delatnost od opšteg interesa može da obavlja i privredno društvo, odnosno drugi oblik preduzeća (u daljem tekstu: drugi oblici preduzeća), deo preduzeća i preduzetnik, u skladu sa zakonom kojim se uređuje njihov pravni položaj, kada im nadležni organ poveri obavljanje te delatnosti.
Drugi oblici preduzeća, deo preduzeća i preduzetnik u obavljanju delatnosti od opšteg interesa imaju isti položaj kao i javno preduzeće, ukoliko odredbama ovog zakona nije drukčije propisano.
II OSNIVANJE I POSLOVANJE JAVNOG PREDUZEĆA I DRUGIH OBLIKA PREDUZEĆA KOJI OBAVLJAJU DELATNOST OD OPŠTEG INTERESA
Javno preduzeće osniva Republika Srbija.
Prava osnivača iz stava 1. ovog člana ostvaruje Vlada Republike Srbije.
Javno preduzeće za obavljanje komunalne delatnosti ili delatnosti od značaja za rad organa jedinice lokalne samouprave može da osnuje jedinica lokalne samouprave, aktom koji donosi skupština jedinice lokalne samouprave.
Javno preduzeće može da osnuje i skupština autonomne pokrajine.
Akt o osnivanju javnog preduzeća (u daljem tekstu: osnivački akt), sadrži odredbe o:
1) nazivu i sedištu osnivača;
2) poslovnom imenu i sedištu javnog preduzeća;
3) delatnosti javnog preduzeća;
4) pravima, obavezama i odgovornostima osnivača prema javnom preduzeću i javnog preduzeća prema osnivaču;
5) uslovima i načinu utvrđivanja i raspoređivanja dobiti i snošenju rizika;
6) zastupanju javnog preduzeća;
7) iznosu osnovnog kapitala, kao i opisu, vrsti i vrednosti nenovčanog uloga;
8) organima javnog preduzeća;
9) imovini koja se ne može otuđiti, odnosno imovini za čije je raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) potrebna saglasnost osnivača;
10) zaštiti životne sredine;
11) drugim pitanjima koja su od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva javno preduzeće.
Odredba stava 1. ovog člana shodno se primenjuje i na sadržinu osnivačkih akata preduzeća sa većinskim učešćem državnog kapitala koja obavljaju delatnost od opšteg interesa.
2. Cilj osnivanja i poslovanja
Javno preduzeće osniva se i posluje radi:
1) obezbeđivanja trajnog obavljanja delatnosti od opšteg interesa i urednog zadovoljavanja potreba korisnika proizvoda i usluga;
2) razvoja i unapređivanja obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
3) obezbeđivanja tehničko-tehnološkog i ekonomskog jedinstva sistema i usklađenosti njegovog razvoja;
4) sticanja dobiti;
5) ostvarivanja drugog zakonom utvrđenog interesa.
3. Uslovi za obavljanje delatnosti od opšteg interesa
Javna preduzeća, drugi oblici preduzeća i preduzetnik mogu da otpočnu obavljanje delatnosti od opšteg interesa kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) zaštite na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine;
5) drugih uslova propisanih ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa.
Drugi oblici preduzeća i preduzetnik mogu da otpočnu obavljanje delatnosti od opšteg interesa ako imaju zaključen ugovor o pravima i obavezama u obavljanju delatnosti od opšteg interesa (u daljem tekstu: ugovor).
Prava, obaveze i odgovornosti između javnih preduzeća ili privrednih društava sa većinskim učešćem državnog kapitala, koja obavljaju delatnost od opšteg interesa i države, odnosno jedinice lokalne samouprave ili autonomne pokrajine, uređuju se aktom o osnivanju, a pojedina prava i obaveze mogu se urediti i ugovorom u skladu s ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa.
Prava, obaveze i odgovornosti između drugih oblika preduzeća ili preduzetnika, koji obavljaju delatnost od opšteg interesa i države, odnosno jedinice lokalne samouprave ili autonomne pokrajine, uređuju se ugovorom u skladu sa ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa.
Ugovor iz st. 1. i 2. ovog člana sadrži naročito odredbe o:
1) radu i poslovanju preduzeća, odnosno preduzetnika;
2) pravima i obavezama u pogledu korišćenja sredstava u državnoj svojini za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom;
3) obavezama preduzeća, odnosno preduzetnika u pogledu obezbeđivanja uslova za kontinuirano, uredno i kvalitetno zadovoljavanje potreba korisnika proizvoda i usluga;
4) međusobnim pravima i obavezama u slučaju kada nisu obezbeđeni ekonomski i drugi uslovi za obavljanje delatnosti od opšteg interesa;
5) pravima i obavezama u slučaju poremećaja u poslovanju preduzeća;
6) drugim pravima i obavezama koja proizilaze iz odredaba zakona kojim se uređuje obavljanje pojedine delatnosti od opšteg interesa i ovog zakona;
7) drugim pitanjima koja su od značaja za ostvarivanje i zaštitu opšteg interesa.
Ugovor iz st. 1. i 2. ovog člana, zaključuju Vlada Republike Srbije, odnosno izvršni organ jedinice lokalne samouprave ili autonomne pokrajine i preduzeće, odnosno preduzetnik koji obavlja delatnost od opšteg interesa, pre otpočinjanja obavljanja te delatnosti.
Imovinu javnog preduzeća i drugih oblika preduzeća koja obavljaju delatnost od opšteg interesa, čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, uključujući i pravo korišćenja dobara u državnoj svojini, odnosno dobara od opšteg interesa.
Preduzeća iz stava 1. ovog člana, za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, mogu koristiti i sredstva u državnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osnivačkim aktom i ugovorom.
Javna preduzeća i privredna društva sa većinskim učešćem državnog kapitala koja obavljaju delatnost od opšteg interesa imaju svoju imovinu kojom upravljaju i raspolažu u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i ugovorom.
Privredna društva sa privatnim kapitalom, odnosno privredna društva sa većinskim učešćem privatnog kapitala, koja obavljaju delatnost od opšteg interesa, imaju svoju imovinu kojom upravljaju i raspolažu u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, osnivačkim aktom i ugovorom.
4a Prodaja kapitala i prenos akcija zaposlenima bez naknade u postupku privatizacije
Osnivačkim aktom javnog preduzeća i preduzeća sa većinskim učešćem državnog kapitala koje obavlja delatnost od opšteg interesa bliže se uređuje procentualni iznos državnog kapitala koji je predmet prodaje u postupku privatizacije.
U javnim preduzećima i preduzećima sa većinskim učešćem državnog kapitala koji obavljaju delatnost od opšteg interesa, kapital za sticanje akcija bez naknade iznosi najviše 30% državnog kapitala koji se privatizuje.
Državni kapital koji se u akcijama prenosi bez naknade zaposlenima u javnom preduzeću i preduzeću sa većinskim učešćem državnog kapitala koje obavlja delatnost od opšteg interesa, koji se privatizuje metodom javnog tendera, odnosno metodom javne aukcije, ne može biti veći od 15% kapitala koji se privatizuje. Akcije koje su preostale posle prodaje i prenosa zaposlenima bez naknade evidentiraju se u Privatizacionom registru.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Drugi oblici preduzeća koja obavljaju delatnost od opšteg interesa za svoje obaveze odgovaraju u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Preduzetnik koji obavlja delatnost od opšteg interesa za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Organi javnog preduzeća jesu:
1) upravni odbor, kao organ upravljanja;
2) direktor, kao organ poslovođenja;
3) nadzorni odbor, kao organ nadzora.
Upravni odbor i direktor javnog preduzeća čine upravu javnog preduzeća.
Osnivačkim aktom ili statutom javnog preduzeća može se utvrditi da se u javnom preduzeću bira i izvršni odbor direktora.
Predsednika i članove upravnog odbora javnog preduzeća imenuje i razrešava osnivač.
Predstavnici zaposlenih predlažu se na način utvrđen statutom.
Osnivačkim aktom javnog preduzeća utvrđuje se broj članova upravnog odbora, kao i njihov mandat.
Predsednik upravnog odbora ima zamenika koga određuje osnivač aktom o imenovanju upravnog odbora.
Aktom o imenovanju predsednika i članova upravnog odbora javnog preduzeća može se odrediti da predsednik upravnog odbora ostvaruje u javnom preduzeću prava i obaveze iz radnog odnosa.
Članovi upravnog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u upravnom odboru, čiju visinu utvrđuje upravni odbor javnog preduzeća, na osnovu kriterijuma sadržanih u godišnjem programu poslovanja javnog preduzeća.
Direktora javnog preduzeća imenuje i razrešava osnivač.
Osnivačkim aktom javnog preduzeća utvrđuje se mandat direktora.
Osnivač može do imenovanja direktora javnog preduzeća da imenuje vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.
Predsednika i članove nadzornog odbora javnog preduzeća imenuje i razrešava osnivač.
Predstavnici zaposlenih predlažu se na način utvrđen statutom.
Osnivačkim aktom javnog preduzeća utvrđuje se broj članova nadzornog odbora, kao i njihov mandat.
Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu. Visina naknade utvrđuje se odlukom upravnog odbora javnog preduzeća, na osnovu kriterijuma sadržanih u godišnjem programu poslovanja javnog preduzeća.
Upravni odbor:
1) utvrđuje poslovnu politiku;
2) donosi dugoročni i srednjoročni plan rada i razvoja i godišnji program poslovanja:
3) donosi statut;
4) odlučuje o smanjenju i povećanju osnovnog kapitala;
5) odlučuje o osnivanju zavisnog društva kapitala;
6) usvaja izveštaje o poslovanju preduzeća i godišnji obračun;
7) odlučuje o raspodeli dobiti;
8) donosi investicione programe i programe i kriterijume za investiciona ulaganja;
9) odlučuje o izdavanju, prodaji i kupovini akcija, kao i prodaji udela u javnom preduzeću ili kupovini udela u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;
10) vrši i druge poslove utvrđene osnivačkim aktom i statutom.
Direktor javnog preduzeća predstavlja i zastupa preduzeće; organizuje i rukovodi procesom rada i vodi poslovanje preduzeća; odgovara za zakonitost rada preduzeća; predlaže program rada i plan razvoja i preduzima mere za njihovo sprovođenje; podnosi finansijske izveštaje, izveštaje o poslovanju i godišnji obračun; izvršava odluke upravnog odbora; vrši i druge poslove određene zakonom, osnovačkim aktom i statutom.
Nadzorni odbor nadzire poslovanje javnog preduzeća; pregleda godišnji izveštaj, godišnji obračun i predlog za raspodelu dobiti.
Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje podnosi osnivaču izveštaj o izvršenom nadzoru.
Izveštaj iz stava 2. ovog člana nadzorni odbor istovremeno dostavlja upravnom odboru.
Opšti akti javnog preduzeća su statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Drugi oblici preduzeća koji obavljaju delatnost od opšteg interesa imaju opšte akte u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Javna preduzeća, kao i drugi oblici preduzeća i preduzetnici koji obavljaju delatnost od opšteg interesa, registruju se u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata.
Javna preduzeća i privredna društva sa većinskim učešćem državnog kapitala, koja obavljaju delatnost od opšteg interesa, mogu osnovati zavisno društvo kapitala za obavljanje delatnosti iz predmeta svog poslovanja utvrđenog osnivačkim aktom.
Javno preduzeće prema zavisnom društvu kapitala iz stava 1. ovog člana, ima prava, obaveze i odgovornosti koje ima i osnivač javnog preduzeća prema javnom preduzeću.
Na akt iz stava 1. ovog člana saglasnost daje Vlada Republike Srbije, odnosno nadležni organ jedinice lokalne samouprave ili autonomne pokrajine.
Javna preduzeća, kao i privredna društva sa većinskim učešćem državnog kapitala, koja obavljaju delatnost od opšteg interesa i drugi oblici preduzeća koja obavljaju delatnost od opšteg interesa mogu ulagati kapital u druga društva kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa ili delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, na osnovu prethodne saglasnosti Vlade Republike Srbije, odnosno nadležnog organa jedinice lokalne samouprave ili autonomne pokrajine.
Odluku o raspodeli dobiti donosi upravni odbor javnog preduzeća uz saglasnost osnivača.
Odlukom iz stava 1. ovog člana deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se osnivaču i uplaćuje se na račun propisan za uplatu javnih prihoda.
12. Unapređenje rada i razvoja
Unapređenje rada i razvoja javnog preduzeća i preduzeća, odnosno zavisnog društva kapitala, čiji je osnivač javno preduzeće, zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja.
Za svaku kalendarsku godinu javno preduzeće i preduzeće, odnosno zavisno društvo kapitala, čiji je osnivač javno preduzeće, donose godišnji program poslovanja (u daljem tekstu: Program) i dostavljaju ga osnivaču javnog preduzeća radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Program se smatra donetim kada na njega saglasnost da osnivač javnog preduzeća.
Program sadrži, naročito: planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama; planirani način raspodele dobiti javnog preduzeća; elemente za celovito sagledavanje politike cena proizvoda i usluga, kao i politike zarada i zaposlenosti u tom preduzeću, odnosno zavisnom društvu kapitala, koji se utvrđuju u skladu sa politikom projektovanog rasta cena i zarada koju utvrđuje Vlada Republike Srbije za godinu za koju se Program donosi; kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju, kao i kriterijume za određivanje zarade predsednika upravnog odbora i određivanje naknade za rad predsednika nadzornog odbora i članova upravnog i nadzornog odbora.
U javnom preduzeću, odnosno preduzeću ili zavisnom društvu kapitala čiji je osnivač javno preduzeće, u kome Program nije donet do početka kalendarske godine za koju se Program donosi, zarade se obračunavaju i isplaćuju na način i pod uslovima utvrđenim programom za prethodnu godinu a cene njihovih proizvoda i usluga ne mogu se povećavati, do donošenja Programa u skladu sa članom 22. ovog zakona.
Programi javnih preduzeća čiji je osnivač lokalna samouprava, odnosno autonomna pokrajina, kao i preduzeća, odnosno zavisnih društava kapitala, čiji je osnivač to javno preduzeće, a na koje je osnivač javnog preduzeća dao saglasnost, dostavljaju se ministarstvu nadležnom za poslove trgovine, ministarstvu nadležnom za poslove rada, ministarstvu nadležnom za poslove finansija i ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave, radi praćenja kretanja cena i zarada.
Ako je nadležni organ jedinice lokalne samouprave, odnosno autonomne pokrajine, dao saglasnost na program iz stava 1. ovog člana, a taj program sadrži elemente koji nisu u skladu sa politikom projektovanog rasta cena i zarada koju za tu godinu utvrđuje Vlada Republike Srbije, ministar nadležan za poslove finansija može izdati nalog da se privremeno obustavi prenos transfernih sredstava iz budžeta Republike Srbije jedinici lokalne samouprave, odnosno prenos pripadajućeg dela poreza na zarade i poreza na dobit preduzeća autonomnoj pokrajini, do usklađivanja tog programa sa odredbom člana 22. stav 4. ovog zakona.
Nalog iz stava 2. ovog člana ministar nadležan za poslove finansija može izdati i ako nadležni organ jedinice lokalne samouprave, odnosno autonomne pokrajine, ne obezbedi da se program iz stava 1. ovog člana, koji je donet u skladu sa članom 22. ovog zakona, izvršava u delu koji se odnosi na isplatu zarada i na cene proizvoda i usluga.
Vlada Republike Srbije bliže će urediti postupak privremene obustave sredstava iz st. 2. i 3. ovog člana, kao i način obaveštavanja i sadržinu obaveštenja o usklađivanju programa iz stava 1. ovog člana sa odredbom člana 22. stav 4. ovog zakona i o izvršavanju tog programa.
13. Promena delatnosti, sedišta i firme
Javno preduzeće može, pored delatnosti za čije je obavljanje osnovano, da obavlja i druge delatnosti uz saglasnost osnivača.
Promena sedišta i firme javnog preduzeća vrši se uz saglasnost osnivača, na način utvrđen osnivačkim aktom javnog preduzeća.
14. Naknada za korišćenje dobara od opšteg interesa
Javna preduzeća, drugi oblici preduzeća i preduzetnik, kada u obavljanju delatnosti od opšteg interesa koriste dobra od opšteg interesa, plaćaju naknadu za korišćenje tih dobara u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa, odnosno zaštita, unapređenje i korišćenje dobara od opšteg interesa.
U slučaju poremećaja u poslovanju javnog preduzeća i privrednog društva sa većinskim učešćem državnog kapitala, koje obavlja delatnost od opšteg interesa, osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje preduzeća, odnosno privrednih društava i obavljanje delatnosti za koje je preduzeće, odnosno privredno društvo osnovano, osim ako je osnivačkim aktom i zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa drugačije određeno, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa preduzeća, odnosno privrednog društva;
3) ograničenja prava pojedinih delova preduzeća da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima;
4) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u državnoj svojini;
5) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
Kad poremećaj u poslovanju javnog preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave, odnosno autonomna pokrajina može imati za posledicu ugrožavanje života i zdravlja ljudi ili imovine, a nadležni organ osnivača ne preduzme blagovremeno mere iz stava 1. ovog člana, te mere može preduzeti Vlada Republike Srbije.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti osnivač može u javnom preduzeću i privrednom društvu sa većinskim učešćem državnog kapitala koje obavlja delatnost od opšteg interesa, utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku.
16. Obezbeđivanje zaštite opšteg interesa
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u javnom preduzeću, Vlada Republike Srbije, odnosno nadležni organ jedinice lokalne samouprave ili autonomne pokrajine, daje saglasnost na:
1) statut;
2) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
3) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.);
4) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) imovinom preduzeća veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenom osnivačkim aktom;
5) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
6) ulaganje kapitala;
7) statusne promene;
8) akt o proceni vrednosti državnog kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
9) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
Predlog za davanje saglasnosti iz stava 1. ovog člana Vladi Republike Srbije podnosi nadležno ministarstvo.
Odredba stava 1. ovog člana shodno se primenjuje i na društva kapitala sa većinskim učešćem državnog kapitala koja obavljaju delatnost od opšteg interesa, ako osnivačkim aktom tog društva nije drukčije uređeno.
Ostvarivanje opšteg interesa u drugim oblicima preduzeća koja obavljaju delatnost od opšteg interesa za Republiku, odnosno za jedinicu lokalne samouprave ili autonomnu pokrajinu, obezbeđuje se davanjem saglasnosti Vlade Republike Srbije, odnosno nadležnog organa jedinice lokalne samouprave ili autonomne pokrajine na:
1) statut;
2) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.);
3) druge odluke u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje pojedine delatnosti od opšteg interesa i ugovorom.
Predlog za davanje saglasnosti iz stava 1 ovog člana Vladi Republike Srbije podnosi nadležno ministarstvo.
Odredbe stava 1 ovog člana shodno se primenjuju i na preduzetnika koji obavlja delatnost od opšteg interesa.
17. Ostvarivanje prava na štrajk
U javnom preduzeću i drugim oblicima preduzeća koja obavljaju delatnost od opšteg interesa pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka, kolektivnim ugovorom i aktom osnivača, odnosno poslodavaca o minimumu procesa rada.
U slučaju da se u javnom preduzeću, odnosno u drugom obliku preduzeća koje obavlja delatnost od opšteg interesa, ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, ministarstvo nadležno za oblast u okviru koje je ta delatnost, preduzima neophodne mere, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, i to:
1) uvođenje radne obaveze;
2) angažovanje radnika iz drugih tehničko-tehnoloških sistema i drugih radnika;
3) pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti direktora i predsednika i članova upravnog odbora javnog preduzeća.
III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Danom stupanja na snagu ovog zakona javna preduzeća, kao i druga preduzeća i preduzetnici koji obavljaju delatnost od opšteg interesa, nastavljaju sa radom u skladu sa propisima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog zakona i osnivačkim aktom.
Osnivači preduzeća iz stava 1. ovog člana, uskladiće osnivačka akta tih preduzeća sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, ako ovim zakonom nije drukčije određeno.
Za javna preduzeća osnovana zakonom za obavljanje delatnosti od opšteg interesa koja čine jedinstven tehničko-tehnološki sistem i javna preduzeća i druge oblike preduzeća koja su do dana stupanja ovog zakona na snagu ta javna preduzeća osnovala, Vlada Republike Srbije doneće akta o osnivanju u kojima će utvrditi i načela za organizaciju tih preduzeća.
Drugi oblici preduzeća, delovi preduzeća i preduzetnici, kojima je povereno obavljanje delatnosti od opšteg interesa, nastavljaju sa radom u skladu sa propisima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog zakona i ugovorom o poveravanju obavljanja delatnosti, do usklađivanja tog ugovora sa odredbama ovog zakona.
Usklađivanje ugovora iz stava 1. ovog člana, sa odredbama ovog zakona, izvršiće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Javna preduzeća i drugi oblici preduzeća koji obavljaju delatnost od opšteg interesa, uskladiće svoje opšte akte, organizaciju i poslovanje sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana usklađivanja osnivačkih akata za ta preduzeća.
(Brisan)
Preduzeća sa ulogom stranog ulagača osnovana u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje pojedinih delatnosti od opšteg interesa i zakonom kojim se uređuje strano ulaganje, nastavljaju sa radom u skladu sa osnivačkim aktom, opštim aktima i datom saglasnošću Vlade Republike Srbije.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 6/90).
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".