UREDBAO USLOVIMA ISPORUKE ELEKTRIČNE ENERGIJE("Sl. glasnik RS", br. 107/2005) |
Ovom uredbom propisuju se bliži uslovi isporuke električne energije, kao i mere koje se preduzimaju u slučaju da je ugrožena sigurnost isporuke električne energije kupcima usled poremećaja u funkcionisanju elektroenergetskog sistema ili poremećaja na tržištu električne energije na teritoriji Republike Srbije, i to:
1) uslovi i način davanja odobrenja za priključenje na prenosni, odnosno distributivni elektroenergetski sistem;
2) uslovi i način priključenja privremenih objekata, gradilišta i objekata u probnom radu na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem;
3) mere koje se preduzimaju u slučaju kratkotrajnih poremećaja usled havarija i drugih nepredviđenih situacija zbog kojih je ugrožena sigurnost funkcionisanja elektroenergetskog sistema, kao i zbog nepredviđenih i neophodnih radova na održavanju elektroenergetskih objekata ili neophodnih radova na proširenju elektroenergetskog sistema, kao i drugi uslovi i mere za snabdevanje kupaca električnom energijom;
4) mere koje se preduzimaju u slučaju nastupanja opšte nestašice električne energije zbog okolnosti iz člana 76. Zakona o energetici (u daljem tekstu: Zakon);
5) uslovi i način obustave isporuke električne energije;
6) uslovi i način racionalne potrošnje i štednje električne energije;
7) uslovi i način preduzimanja mera i utvrđivanje redosleda ograničenja isporuke električne energije, kao i mere štednje i racionalne potrošnje električne energije u slučaju opšte nestašice električne energije;
8) uslovi snabdevanja objekata kupaca kojima se ne može obustaviti isporuka električne energije zbog neizvršenih obaveza za isporučenu električnu energiju ili u drugim slučajevima;
9) način obračuna i naplate električne energije;
10) način regulisanja međusobnih odnosa između isporučioca i kupca kome se ne može obustaviti isporuka električne energije;
11) način merenja isporučene električne energije;
12) način obračuna neovlašćeno preuzete električne energije;
13) način obaveštavanja kupaca u slučajevima iz tač. 3), 4), 5), 6) i 7) ovog člana.
II USLOVI I NAČIN DAVANJA ODOBRENJA ZA PRIKLJUČENJE NA PRENOSNI, ODNOSNO DISTRIBUTIVNI ELEKTROENERGETSKI SISTEM
Objekat kupca ili objekat proizvođača električne energije priključuje se na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem pod uslovima i na način propisan Zakonom, ovom uredbom i pravilima o radu prenosnog odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema, a u skladu sa standardima i tehničkim propisima koji se odnose na uslove priključenja i korišćenja elektroenergetskih objekata, uređaja i postrojenja.
Priključenje objekta na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem vrši se na osnovu odobrenja koje, u skladu sa Zakonom i ovom uredbom, izdaje energetski subjekt na čiji sistem se priključuje objekat uz saglasnost operatora tog sistema.
Odobrenje iz člana 3. ove uredbe pribavlja se i u slučaju povećanja odobrene snage u objektu koji je već priključen na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem i u slučaju razdvajanja ili spajanja instalacija u takvom objektu bez obzira da li se time povećava snaga u odnosu na prethodno odobrenu snagu, kao i u slučaju isključenja iz člana 28. ove uredbe.
Povećanjem odobrene snage u smislu stava 1. ovog člana smatra se snaga iznad utvrđene snage po ranije datom odobrenju.
Za objekte koji nemaju odobrenu snagu, smatra se da im je odobrena snaga 17,3 kW (odnosno 25 A) trofazno.
Odobrenje za priključenje objekta izdaje se rešenjem na zahtev fizičkog ili pravnog lica odnosno preduzetnika.
Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o:
1) vlasniku objekta, odnosno nosiocu prava korišćenja objekta (za fizičko lice: lično ime i prebivalište, JMBG, a za pravno lice odnosno preduzetnika: poslovno ime odnosno naziv, sedište, PIB, matični broj, račun i odgovorno lice);
2) objektu za čije se priključenje traži izdavanje odobrenja za priključenje (adresa, vrsta, lokacija objekta i namena objekta);
3) ukupnoj instalisanoj snazi (uređaju za merenje, nazivnoj snazi - struji automatskog osigurača), vršnom opterećenju, trošilima, naponskom nivou i vrsti i načinu priključka (monofazni, trofazni);
4) nameni potrošnje električne energije;
5) vremenu kad se predviđa priključenje objekta.
Pored podataka iz stava 2. ovog člana zahtev za izdavanje odobrenja za priključenje objekta instalisane snage 43,5 kW (63 A) i više sadrži i podatke o:
1) ukupnoj godišnjoj potrošnji električne energije i planiranoj, odnosno projektovanoj potrošnji i snazi po mesecima;
2) specifičnim trošilima (indukcione i elektrolučne peći, motori velikih snaga, kotlovi za grejanje i sl.).
Zahtev za izdavanje odobrenja za priključenje sadrži podatke iz ovog člana za svako merno mesto u objektu koje se priključuje.
Zahtev za izdavanje odobrenja za priključenje objekta proizvođača električne energije na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem, pored podataka iz člana 5. stav 2. tač. 1), 2) i 5) ove uredbe, sadrži i podatke o:
1) ukupnoj instalisanoj snazi objekta, broju i snazi generatorskih jedinica, generatorski napon i blok transformator;
2) očekivanoj godišnjoj i mesečnoj proizvodnji;
3) uređajima za zaštitu i merenje.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže se energetska dozvola i licenca izdatih u skladu sa Zakonom.
Uz zahtev za izdavanje odobrenja za priključenje izgrađenog objekta odnosno objekta koji se prvi put priključuje na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem i rekonstruisanog objekta koji je već priključen na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem, u slučaju povećanja odobrene snage u objektu prilaže se odobrenje za izgradnju objekta i dokaz o pravu svojine na objektu ili pravu korišćenja objekta.
Ako zahtev za izdavanje odobrenja za priključenje ne sadrži sve podatke iz čl. 5, 6. i 7, ove uredbe, energetski subjekt na čiji sistem se zahteva priključenje dužan je da u roku od osam dana od dana prijema zahteva o tome pismeno obavesti podnosioca zahteva i da mu odredi rok za dostavljanje podataka koji nisu sadržani u zahtevu.
Ako podnosilac zahteva ne postupi na način i u roku iz stava 1. ovog člana energetski subjekt će zahtev odbaciti u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije, dužan je da uz pribavljenu saglasnost operatora prenosnog odnosno operatora distributivnog elektroenergetskog sistema odluči o zahtevu za izdavanje odobrenja za priključenje u roku od 30 dana od dana prijema pismenog zahteva.
Rešenje kojim se odobrava priključenje objekta na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem (u daljem tekstu: Rešenje), pored delova utvrđenih zakonom, sadrži i:
1) podatke o vrsti objekta i nameni potrošnje;
2) odobrenu snagu i vršno opterećenje (vrstu uređaja za merenje, nazivnu snagu-struju automatskog osigurača);
3) vrstu, način i mesto priključka vodova, transformatorskih stanica, mernih, zaštitnih i upravljačkih uređaja koji služe potrebama objekta koji će se snabdevati električnom energijom, način zaštite od prenapona, napona koraka i dodira;
4) oznaku elektroenergetskog objekta na koji se vrši priključenje saglasno urbanističkim planovima, sačinjenim u skladu sa propisima o planiranju i izgradnji;
5) rok važenja odobrenja za priključenje;
6) troškove priključka;
7) uslove prenosa odnosno distribucije u skladu sa Zakonom, pravilima o radu i drugim tehničkim propisima;
8) kvalitet prenosa i distribucije u skladu sa Zakonom, pravilima o radu i drugim tehničkim propisima donetim u skladu sa zakonom;
9) merno mesto i način merenja isporučene električne energije u skladu sa Zakonom, ovom uredbom, pravilima o radu i drugim tehničkim propisima;
10) druge obaveze kupaca utvrđene u skladu sa zakonom.
Pored delova iz stava 1. ovog člana, Rešenje može da sadrži i:
1) faktor snage u vreme vršnog opterećenja ili vremenu trajanja višeg tarifnog stava kod onih kupaca kod kojih se takvo merenje vrši;
2) odobrenu godišnju i mesečnu potrošnju električne energije i vršno opterećenje kod kupaca čiji se objekti priključuju na visoki napon (preko 1 kV).
Rešenje se izdaje sa rokom važenja koji odgovara roku izgradnje objekta odnosno završetku radova navedenih u zahtevu za izdavanje odobrenja za priključenje, a najduže dve godine od dana donošenja Rešenja.
Na zahtev podnosioca rok važenja Rešenja može se produžiti.
Zahtev za produženje roka iz stava 1. ovog člana podnosi se najkasnije 30 dana pre isteka roka utvrđenog Rešenjem.
Rešenje se dostavlja podnosiocu zahteva, operatoru prenosnog odnosno operatoru distributivnog elektroenergetskog sistema i energetskom subjektu koji obavlja delatnost trgovine električne energije za potrebe tarifnih kupaca ukoliko je reč o tarifnom kupcu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Protiv Rešenja može se podneti žalba Agenciji za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu Agencija) u roku od 15 dana od dana dostavljanja Rešenja,
Troškove priključka na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem snosi podnosilac zahteva za priključenje.
Visinu troškova iz stava 1. ovog člana utvrđuje energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije u skladu sa metodologijom za utvrđivanje troškova priključka koju donosi Agencija.
Metodologijom iz stava 2. ovog člana utvrđuju se način i bliži kriterijumi za obračun troškova priključka, a u zavisnosti od odobrene instalisane snage, mesta priključka, potrebe za izvođenjem radova ili potrebe za ugrađivanjem neophodne opreme i drugih objektivnih kriterijuma.
Posle izdavanja Rešenja kupac i energetski subjekt, koji snabdeva električnom energijom objekat kupca zaključuju ugovor o prodaji električne energije u skladu sa Zakonom, zakonom kojim se uređuju obligacioni odnosi, ovom uredbom i drugim propisima donetim u skladu sa Zakonom i pravilima o radu prenosnog, odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema, a pre priključenja objekta na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem.
Energetski subjekt je dužan da priključi objekat kupca na prenosni, odnosno distributivni elektroenergetski sistem u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o prodaji električne energije, ako je kupac ispunio uslove utvrđene Rešenjem i ako je priložio sledeću dokumentaciju:
1) upotrebnu dozvolu ili potvrdu da instalacije objekta ispunjavaju propisane tehničke uslove kojima se obezbeđuje sigurnost ljudi i imovine sa dokazom o izvršenom ispitivanju instalacije u skladu sa propisom kojim se uređuju tehnički normativi za električne instalacije niskog napona izdatim od strane ovlašćene organizacije, za priključenje objekta do 1 kV;
2) upotrebnu dozvolu ili dokaz od nadležnog organa da se ista ne izdaje za predmetni objekat, dokaz o izvršenom pregledu i usklađenosti zaštite u objektu, jednopolnu šemu izvedenog stanja overenu od izvođača elektromontažnih radova, spisak lica odgovornih za rukovanje uređajima objekta, dokaz o uspostavljenoj radio VF ili javnoj telefonskoj vezi objekta sa dispečerskim centrima operatora prenosnog odnosno distributivnog sistema (za trafo stanice napona 110 kV i više), potvrdu o overi i pregledu obračunskih mernih uređaja u objektu, za priključenje objekta iznad 1 kV.
Potvrdu iz stava 2. tačka 1) ovog člana izdaje registrovani izvođač radova na obrascu koji utvrđuje energetski subjekt na čiji se elektroenergetski sistem priključuje.
Ovlašćena organizacija u smislu stava 2. tačka 1) ovog člana je organizacija koja ima ovlašćenje u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita na radu, bezbednost i zdravlje na radu.
III USLOVI I NAČIN PRIKLJUČENJA PRIVREMENIH OBJEKATA, GRADILIŠTA I OBJEKATA U PROBNOM RADU
Privremenim objektom u smislu ove uredbe smatra se objekat koji se u skladu sa propisima kojima se uređuje građevinsko zemljište i izgradnja objekata gradi na neizgrađenom građevinskom zemljištu, kao i manji montažni objekti postavljeni na javnim površinama (kiosci, letnje bašte, pokretne tezge, pokretni cirkusi, ringišpili i drugi objekti za zabavu, reportažna televizijska kola, kamp prikolice, objekti na vodi i sl.).
Gradilištem u smislu ove uredbe smatra se prostor na kome se u skladu sa propisima o izgradnji objekata izvode pripremni radovi, kao i prostor na kome se u skladu sa propisima o izgradnji objekata izvode radovi na izgradnji (građenju) objekta.
Objekat u probnom radu je objekat za koji je u skladu sa zakonom izdat akt o odobravanju puštanja objekta u probni rad.
Zahtev za izdavanje odobrenja za priključenje privremenih objekata i gradilišta na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem podnosi se energetskom subjektu na čiji se elektroenergetski sistem zahteva priključenje i sadrži podatke iz člana 5. ove uredbe i vreme trajanja priključenja.
Uz zahtev za priključenje privremenih objekata, gradilišta i objekata u probnom radu prilaže se odobrenje nadležnog organa kada je pribavljanje takvog odobrenja propisano.
Rešenje za priključenje privremenih objekata iz člana 15. ove uredbe izdaje se po pravilu sa rokom trajanja priključenja do 18 meseci, a izuzetno i u dužem roku ako je to utvrđeno odlukom nadležnog organa.
Rok trajanja rešenja iz stava 1. ovog člana može se produžiti na zahtev podnosioca koji se podnosi najkasnije 30 dana pre isteka roka utvrđenog odobrenjem za priključenje.
IV MERE KOJE SE PREDUZIMAJU U SLUČAJU KRATKOTRAJNIH POREMEĆAJA USLED HAVARIJA I DRUGIH NEPREDVIĐENIH SITUACIJA ZBOG KOJIH JE UGROŽENA SIGURNOST FUNKCIONISANJA ELEKTROENERGETSKOG SISTEMA, KAO I ZBOG NEPREDVIĐENIH I NEOPHODNIH RADOVA NA ODRŽAVANJU ELEKTROENERGETSKIH OBJEKATA ILI NEOPHODNIH RADOVA NA PROŠIRENJU ELEKTROENERGETSKOG SISTEMA
U slučaju da nastupi kratkotrajni poremećaj isporuke električne energije usled havarija na proizvodnim, prenosnim i distributivnim elektroenergetskim objektima i postrojenjima i usled drugih nepredviđenih situacija koje mogu dovesti do prekida normalnog funkcionisanja elektroenergetskog sistema (raspad elektroenergetskog sistema), mogu se preuzeti sledeće mere:
1) maksimalno angažovanje preostalih raspoloživih proizvodnih kapaciteta;
2) snižavanje nazivnog napona do 5% u trafostanicama 110/X kV;
3) nabavka električne energije (havarijska ispomoć) od drugih elektroenergetskih sistema u zemlji i inostranstvu;
4) sporazumna obustava odnosno smanjenje dodatnih isporuka drugim elektroenergetskim sistemima;
5) privremeno ograničenje isporuke električne energije svim tarifnim kupcima u stepenu koji omogućuje ponovno uspostavljanje ravnoteže;
6) podešavanje podfrekventne zaštite u okviru propisanih granica.
Mere iz stava 1. ovog člana sprovode se na osnovu plana koji donosi operator prenosnog odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema za područje na kome obavlja delatnost, u saradnji sa energetskim subjektom koji obavlja delatnost prenosa odnosno distribucije električne energije.
Odluku o primeni mera na osnovu plana iz stava 2. ovog člana donosi operator prenosnog odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema.
Ograničenje isporuke električne energije tarifnim kupcima na određenom distributivnom području vrši se na osnovu njihovog procentualnog učešća u potrošnji električne energije u prethodnih 12 meseci.
Izuzetno, u slučaju poremećaja ravnoteže u elektroenergetskom sistemu Republike, kad nisu ispunjeni uslovi za primenu mera zaštite iz člana 17. ove uredbe, može se ograničiti isporuka električne energije kvalifikovanim kupcima električne energije, pod uslovima utvrđenim pravilima o radu prenosnog odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema.
Ograničenje isporuke kvalifikovanim kupcima iz stava 2. ovog člana ne utiče na pravo kvalifikovanog kupca da potražuje naknadu štete koju usled takvog ograničenja trpi.
Isporučilac može, bez prethodne najave, privremeno ograničiti ili obustaviti isporuku električne energije kupcima električne energije zbog kvara na prenosnoj ili distributivnoj elektroenergetskoj mreži, kvarova na transformatorskim, razvodnim i proizvodnim postrojenjima, iznenadnih preopterećenja postrojenja i drugih nepredviđenih slučajeva, ako kvar ne traje duže od dva sata.
Izuzetno, isporučilac može bez prethodne najave ograničiti ili obustaviti isporuku kupcima električne energije ukoliko kvar traje duže od dva sata, u slučajevima dejstva više sile i drugim nepredviđenim slučajevima koje isporučilac nije mogao predvideti ili čije posledice ne može otkloniti.
U slučaju privremenog ograničenja ili obustave isporuke električne energije iz razloga koji su navedeni u stavu 2. ovog člana, tarifnom kupcu se može privremeno ograničiti i obustaviti isporuka električne energije najduže 12 sati u toku 24 sata, a kvalifikovanom kupcu najduže u trajanju koje je utvrđeno ugovorom o prodaji električne energije.
Privremeno ograničenje ili obustava isporuke električne energije u smislu st. 2. i 3. ovog člana ne može trajati duže od 72 sata od trenutka nastanka prekida u isporuci električne energije.
Ukoliko po isteku roka iz stava 4. ovog člana nisu otklonjeni razlozi privremenog ograničenja isporuke, primenjivaće se mere iz člana 20. ove uredbe.
Ukoliko nastupe okolnosti iz stava 2. ovog člana, isporučilac je dužan da bez odlaganja na pogodan način obavesti kupce o razlozima privremenog ograničenja ili obustave isporuke električne energije.
V MERE KOJE SE PREDUZIMAJU U SLUČAJU NASTUPANJA OPŠTE NESTAŠICE ELEKTRIČNE ENERGIJE KADA JE UGROŽENA SIGURNOST SNABDEVANJA KUPACA ILI FUNKCIONISANJE ELEKTROENERGETSKOG SISTEMA
U slučaju kada je ugrožena sigurnost snabdevanja kupaca električne energije ili funkcionisanje elektroenergetskog sistema zbog nedovoljne ponude na tržištu električne energije ili nastupanja drugih vanrednih okolnosti (opšta nestašica) mogu se preduzeti sledeće mere:
1) ograničenje isporuke električne energije tarifnim kupcima;
2) druge mere kojima se obezbeđuje štednja i racionalna potrošnja električne energije a naročito: isključenje svih uličnih i drugih svetlećih reklama i ograničenje osvetljenja izloga na nivo sigurnosnih odnosno minimalnih potreba; isključenje javne rasvete, ulica, trgova i drugih objekata za 50%, odnosno svođenje osvetljenja na minimalni sigurnosni obim; skraćenje programa svih TV studija; ograničenje isporuke električne energije za osvetljavanje sportskih stadiona.
Mere iz stava 1. ovog člana sprovode se na osnovu plana ograničenja isporuke električne energije koji donosi operator prenosnog odnosno operator distributivnog elektroenergetskog sistema za područje na kome obavlja delatnost, u saradnji sa energetskim subjektom koji obavlja delatnost prenosa odnosno distribucije električne energije.
Planom iz stava 2. obezbeđuje se:
1) ravnopravan položaj svih tarifnih kupaca u pogledu učestalosti i vremena trajanja ograničenja;
2) zaštita potrošača iz člana 32. ove uredbe.
Odluku o primeni mera iz stava 1. ovog člana donosi Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove energetike, a po prethodnom obaveštenju operatora prenosnog odnosno operatora distributivnog elektroenergetskog sistema o nastupanju okolnosti za primenu ovih mera.
U periodu primene mera ograničenja isporuke električne energije u slučaju opšte nestašice, isporučilac električne energije za tarifne kupce će obezbediti:
1) saradnju sa tarifnim kupcima električne energije kao i saradnju sa nadležnim državnim organima i organima lokalne samouprave;
2) blagovremeno informisanje tarifnih kupaca električne energije putem sredstava javnog informisanja o svim merama u vezi sa ograničenjem isporuke električne energije za vreme opšte nestašice;
3) maksimalno moguću pogonsku spremnost elektroenergetskog objekta, postrojenja i uređaja.
Isporuka električne energije u slučaju opšte nestašice vrši se u skladu sa odlukom Vlade o primeni mera iz člana 20. ove uredbe.
Za tarifne kupce na području istog prenosnog odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema, kao osnovica na koju će se primenjivati procenat ograničenja isporuke električne energije služi prosečna mesečna potrošnja električne energije svih tarifnih kupaca na tom području ostvarena od 1. oktobra do 31. marta u periodu koji neposredno prethodi opštoj nestašici električne energije.
Za tarifne kupce električne energije koji nisu ostvarili potrošnju u periodu od 1. oktobra do 31. marta u periodu koji neposredno prethodi opštoj nestašici električne energije, osnovica na koju se primenjuje procenat umanjenja, određuje se na osnovu osnovice utvrđene kod sličnih tarifnih kupaca električne energije.
Operator prenosnog odnosno operator distributivnog elektroenergetskog sistema dužan je da obavesti tarifne kupce o ograničenjima isporuke električne energije odnosno o mogućoj potrošnji električne energije za vreme opšte nestašice.
Obaveštenje iz stava 4. ovog člana daje se u sredstvima javnog informisanja u roku od tri dana od dana donošenja odluke Vlade o primeni mera ograničenja potrošnje električne energije i štednje električne energije.
VI USLOVI I NAČIN OBUSTAVE ISPORUKE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije dužan je da kupcu trajno i kontinuirano isporučuje električnu energiju odgovarajućeg kvaliteta pod uslovima utvrđenim Zakonom, ugovorom o prodaji električne energije i ovom uredbom.
Prekidi u snabdevanju koji nastaju usled dejstva uređaja za zaštitu elektroenergetskih postrojenja ne smatraju se prekidom kontinuirane isporuke električnom energijom.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije dužan je da isporučuje kupcima električnu energiju nazivnog napona i nazivne frekvencije.
Dopušteno odstupanje od nazivnog napona može biti:
1) na visokom naponu 110, 35, 20 i 10 kV od +10% do -10%;
2) na niskom naponu 230/400 V od +10% do -10%.
Izuzetno, ako usled kvara na elektroenergetskim objektima isporučioca prouzrokovanog višom silom ili nepredviđenim preopterećenjem nije moguće uspostaviti naponsko stanje iz stava 2. ovog člana dozvoljena su i veća odstupanja u kom slučaju je isporučilac dužan da odmah preduzme mere i u najkraćem mogućem roku otkloni kvar i ponovno uspostavi odgovarajuće naponsko stanje.
Frekvencija u mreži isporučioca je 50 Hz ± 0,5 Hz (herca).
Kupac je dužan da isporučiocu prijavi promenu odnosno promenu prava korišćenja, promenu imena, promenu poslovnog imena odnosno promenu naziva, promenu namene potrošnje električne energije, statusne promene i druge promene nastale posle zaključenja ugovora o prodaji električne energije u roku od pet dana od dana nastale promene.
Kad kupac podnese prijavu iz stava 1. ovog člana isporučilac je dužan da izvrši očitavanje brojila na dan prijave promene. U slučaju kad ova prijava odnosno odjava nije podneta blagovremeno isporučilac je dužan da izvrši očitavanje brojila u roku od tri dana od dana prijema prijave.
U slučaju promene vlasništva odnosno prava korišćenja na objektu koji je već priključen na elektroenergetski sistem, novi vlasnik odnosno nosilac prava korišćenja plaća električnu energiju od dana zaključenja ugovora o prodaji električne energije.
Novi vlasnik odnosno nosilac prava korišćenja koji blagovremeno ne prijavi isporučiocu promenu vlasništva, odnosno prava korišćenja, plaća potrošenu električnu energiju od poslednjeg očitavanja potrošnje na mernom uređaju odnosno od dana očitavanja potrošnje po prijavi o promeni vlasništva prethodnog kupca.
Prethodni kupac koji ne prijavi promenu vlasništva odnosno prava korišćenja dužan je da plati električnu energiju potrošenu do dana podnete prijave novog vlasnika odnosno nosioca prava korišćenja.
Kupcu električne energije se može obustaviti isporuka električne energije u slučajevima i pod uslovima utvrđenim Zakonom, ovom uredbom i ugovorom o prodaji električne energije.
Isporuka električne energije kupcu se može obustaviti u slučaju kada:
1) onemogući pravilno registrovanje utrošene električne energije;
2) elektroenergetski objekti, postrojenja ili uređaji ne ispunjavaju tehničke propise;
3) elektroenergetskim objektom, postrojenjima ili uređajima ometa normalnu isporuku električne energije drugim kupcima;
4) preko svoje instalacije bez odobrenja isporučioca dozvoli potrošnju električne energije drugome;
5) ne svede vršno opterećenje na ugovorenu meru;
6) uskrati ili onemogući ovlašćenom licu pristup do mernih uređaja odnosno do instalacije i priključaka;
7) ne poštuje i ne sprovodi propisane mere štednje i racionalne potrošnje električne energije;
8) troši električnu energiju suprotno uslovima koji su utvrđeni u Rešenju o odobrenju priključenja;
9) odbije zaključivanje ugovora o prodaji električne energije u skladu sa zakonom;
10) ne izvršava obaveze za isporučenu električnu energiju u propisanom odnosno ugovorenom roku.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije dužan je da bez odlaganja obustavi isporuku na zahtev kupca.
Ako se obustava vrši na zahtev kupca iz stava 3. ovog člana obustava može trajati najkraće jednu godinu, a najduže dve godine.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije dužan je, u slučajevima propisanim Zakonom da pre obustave isporuke električne energije kupcu dostavi pismenu opomenu o nedostacima odnosno nepravilnostima zbog kojih mu se može obustaviti isporuka električne energije i da mu odredi primeren rok za otklanjanje tih nedostataka odnosno nepravilnosti koji ne može biti kraći od 3 dana niti duži od 30 dana od dana dostavljanja pismene opomene.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije dužan je da bez odlaganja isključi objekat sa prenosnog odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema u slučajevima:
1) kada se električna energija koristi bez odobrenja za priključenje;
2) kada se električna energija koristi mimo mernih uređaja;
3) kada su objekat, uređaji ili instalacije samovlasno priključeni;
4) kada objekat ne ispunjava uslove u skladu sa tehničkim propisima i predstavlja neposrednu opasnost po život, zdravlje ljudi i imovinu;
5) kada se električna energija troši suprotno ugovoru o prodaji električne energije u pogledu pouzdanog i tačnog merenja;
6) kada to zahteva kupac.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije može isključiti objekat kupca ako obustava električne energije iz člana 27. ove uredbe traje duže od godinu dana, a u slučaju kada je obustava izvršena po zahtevu kupca, ako obustava traje godinu dana od dana isteka roka trajanja obustave, osim u slučaju kada priključak služi za rezervno napajanje.
Ako kupac električne energije smatra da mu je isporučilac nepravilno obustavio isporuku električne energije može uložiti prigovor isporučiocu.
Isporučilac je dužan da u roku od tri dana od dana prijema prigovora odluči o prigovoru. U slučaju osnovanosti prigovora, isporučilac je dužan da obezbedi uslove za ponovno priključenje objekta kupca u najkraćem mogućem roku, a najkasnije 24 časa od momenta utvrđivanja da je isporuka električne energije neosnovano obustavljena.
Kada je obustava isporučene električne energije izvršena u skladu sa Zakonom, ovom uredbom, i drugim aktima donetim na osnovu zakona, isporučilac je dužan da nastavi sa isporukom električne energije kupcu po pravilu prvog radnog dana po prestanku razloga za obustavu, a najkasnije u roku od tri radna dana po prestanku razloga za obustavu.
VII USLOVI SNABDEVANJA OBJEKATA KUPACA KOJIMA SE NE MOŽE OBUSTAVITI ISPORUKA ELEKTRIČNE ENERGIJE ZBOG NEIZVRŠENIH OBAVEZA ZA ISPORUČENU ELEKTRIČNU ENERGIJU ILI U DRUGIM SLUČAJEVIMA
Zbog neizvršenih obaveza za isporučenu električnu energiju ne može se, suprotno ovoj uredbi, obustaviti isporuka električne energije kupcima za objekte čiji bi prekid rada doveo do neposredne opasnosti po život i zdravlje ljudi i za objekte od posebnog interesa za privredu i život ljudi i odbranu zemlje.
Objektima iz stava 1. ovog člana smatraju se:
1) bolnice, klinike i specijalne zdravstvene ustanove (stanice hitne pomoći i drugih hitnih intervencija, stacionari, zavodi za transfuziju krvi, uzimanje i preradu krvi i centri za dijalizu);
2) objekti vodovoda i kanalizacije (za proizvodnju, prečišćavanje i transport vode, za funkcionisanje kanalizacije);
3) objekti za proizvodnju osnovnih prehrambenih proizvoda (centralne pekare i centralne kuhinje za snabdevanje dečjih ustanova i ustanova socijalne zaštite);
4) veliki toplotni izvori daljinskog grejanja;
5) hidrometeorološki i seizmološki zavodi;
6) rudnici uglja i ostali rudnici sa jamskom eksploatacijom;
7) određeni vojni objekti (kasarne, štabovi, komande i sl.);
8) objekti radija i televizije sa nacionalnom frekvencijom;
9) dečje ustanove većeg kapaciteta;
10) objekti službi unutrašnjih poslova i vatrogasnih stanica;
11) telekomunikacioni objekti međunarodnog i magistralnog značaja i objekti na nivou transportne ravni od posebnog interesa.
Pored objekata iz člana 31. ove uredbe, u slučaju opšte nestašice, isporuka električne energije ne može se obustaviti i sledećim objektima:
1) objekti i ispravljačke stanice javnog saobraćaja (aerodromi, železničke stanice, tramvaji, trolejbusi, stanice signalizacije za javni saobraćaj i centralne garaže javnog saobraćaja);
2) ambasadama, konzulatima, stranim novinskim agencijama i rezidencijama ambasadora i konzula;
3) štamparijama dnevnih listova;
4) studentskim đačkim domovima i staračkim domovima;
5) pretovarnim kapacitetima rečnog, železničkog i drugog saobraćaja;
6) hotelima sa 4 i više zvezdica;
7) industrijskim pogonima namenske proizvodnje za odbranu zemlje;
8) toplim pogonima, pećima za topljenje, pogonima petrohemije i bazne hemije, gradilištima energetskih objekata, hladnjačama i pumpnim stanicama za odvodnjavanje;
9) mernokontrolnim centrima gasovoda;
10) objektima telegrafskih agencija;
11) objektima u kojima su smešteni državni organi.
U domovima zdravlja, mlekarama i objektima za mužu krava, kao i u smeštajnim ugostiteljsko-turističkim objektima, u slučaju opšte nestašice, obustava isporuke električne energije ne može se vršiti u vreme potrebno za nesmetano obavljanje delatnosti u tom objektu, koje sporazumno utvrđuju snabdevač, isporučilac i kupac.
U slučaju opšte nestašice ne može se obustaviti isporuka električne energije kvalifikovanom kupcu, osim u slučaju kada je to predviđeno ugovorom o prodaji električne energije.
VIII NAČIN REGULISANJA MEĐUSOBNIH ODNOSA IZMEĐU ISPORUČIOCA I KUPCA KOME SE NE MOŽE OBUSTAVITI ISPORUKA ELEKTRIČNE ENERGIJE
Ugovorom o prodaji električne energije određuju se sredstva obezbeđenja plaćanja (menice avalirane od strane poslovne banke, garancija banke, osiguranje naplate duga kod osiguravajuće organizacije i drugi oblici obezbeđenja potraživanja) za isporuku električne energije za objekte kojima se ne može obustaviti isporuka električne energije zbog neizvršenih obaveza za isporučenu električnu energiju.
Ugovorom iz stava 1. ovog člana utvrdiće se i obaveza tarifnih kupaca iz čl. 31. i 32. ove uredbe da u slučaju nastanka opšte nestašice električne energije aktiviraju svoje rezervne (lokalne) izvore električne energije radi zaštite svojih vitalnih funkcija.
U slučaju da ugovorom o prodaji električne energije iz člana 33. ove uredbe nisu određena sredstva obezbeđenja plaćanja, a radi se o objektima tarifnih kupaca iz člana 31. ove uredbe kojima se ne može obustaviti isporuka električne energije zbog neizvršenih obaveza za isporučenu električnu energiju, isporučilac će bez odlaganja pozvati takvog kupca da u roku od osam dana pruži navedena sredstva obezbeđenja plaćanja.
Ako kupac ne postupi na način i u roku iz stava 1. ovog člana, isporučilac će tom kupcu obustaviti dalju isporuku električne energije.
IX NAČIN OBRAČUNA I NAPLATE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Energetski subjekt koji snabdeva tarifne kupce električnom energijom obračunava i naplaćuje isporučenu električnu energiju odnosno izvršene usluge u obavljanju elektroenergetskih delatnosti u skladu sa tarifnim sistemom.
Obračunski period za tarifne kupce iz stava 1. ovog člana po pravilu iznosi mesec dana, a najduže tri meseca.
Energetski subjekt koji snabdeva kvalifikovane kupce električnom energijom naplaćuje isporučenu električnu energiju u skladu sa ugovorom o prodaji električne energije, a izvršene usluge u obavljanju elektroenergetskih delatnosti u skladu sa tarifnim sistemom.
Na računu koji se dostavlja kupcu posebno se iskazuje količina isporučene električne energije, iznos obaveze za isporučenu električnu energiju, iznos obaveze za izvršene usluge, porezi i druge novčane obaveze utvrđene zakonom i drugim propisima po osnovu isporučene električne energije i rok plaćanja.
X USLOVI I NAČIN RACIONALNE POTROŠNJE I ŠTEDNJE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije i kupac električne energije preduzimaju sledeće mere kojima se obezbeđuje racionalna potrošnja električne energije:
1) smanjenje reaktivne snage i energije ugradnjom uređaja za kompenzaciju;
2) prebacivanje potrošnje iz perioda većih dnevnih opterećenja u period manjih dnevnih opterećenja;
3) podešavanje tehnološkog procesa tako da se ostvari što ravnomernija potrošna i štednja električne energije;
4) usklađivanje proizvodnog procesa rada i rada u smenama sa optimalnim mogućnostima isporuke električne energije.
Radi obezbeđenja štednje i racionalne potrošnje električne energije isporučilac će kupcima davati odgovarajuća uputstva o najekonomičnijim načinima korišćenja i štednje električne energije.
Merila i kriterijume davanja popusta i bonifikacija tarifnim kupcima utvrđuje svojom odlukom energetski subjekt koji je zaključio ugovor o prodaji električne energije sa tarifnim kupcem, u skladu sa Zakonom i ovom uredbom.
Odluka iz stava 1. ovog člana objavljuje se u sredstvima javnog informisanja i mora biti zasnovana na principima ravnopravnosti i nediskriminacije tarifnih kupaca.
XI NAČIN OBRAČUNA NEOVLAŠĆENO PREUZETE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Pod neovlašćenim korišćenjem električne energije podrazumeva se:
1) korišćenje električne energije samovlasnim priključenjem objekta, instalacije ili uređaja na elektroenergetski sistem;
2) korišćenje električne energije bez mernog uređaja ili mimo mernog uređaja;
3) korišćenje električne energije preko mernog uređaja na kome je od strane kupca onemogućeno pravilno registrovanje električne energije;
4) korišćenje električne energije preko mernog uređaja na kome je kupac oštetio plombe isporučioca odnosno ovlašćene organizacije;
5) nenamensko korišćenje električne energije koje ima za posledicu primenu povoljnijeg tarifnog stava iz tarifnog sistema za prodaju električne energije;
6) samovlasna zamena glavnih osigurača ili uređaja za ograničenje snage - struje osiguračima odnosno uređajima veće nazivne struje od ugovorene odnosno odobrene i drugih uređaja za ograničenje snage - struje;
7) korišćenje snage iznad odobrene odnosno ugovorene.
Neovlašćeno utrošena električna energija obračunava se primenom odgovarajućih tarifnih stavova za kategoriju i grupu potrošnje za koju je električna energija korišćena. Obračun neovlašćeno utrošene električne energije vrši se za aktivnu električnu energiju i angažovanu snagu.
Obračun neovlašćene potrošnje uvećava se za obaveze utvrđene zakonom i drugim propisima koje je kupac obavezan da plaća zajedno sa električnom energijom.
Obračun neovlašćeno utrošene električne energije vrši se primenom cena koje važe na dan otkrivanja neovlašćenog korišćenja.
U slučaju neovlašćenog korišćenja električne energije iz člana 40. stav 1. tač. 1) do 4) ove uredbe, angažovana snaga se utvrđuje množenjem zbira nazivnih struja glavnih osigurača ili zbira nazivnih struja tipa i preseka provodnika preko koga je neovlašćeno korišćena električna energija, ako je električna energija preuzimana ispred glavnih osigurača ili ako su umeci osigurača neispravni sa nominalnim faznim naponom mreže na koju je korisnik priključen. Aktivna električna energija se dobija množenjem angažovane snage sa radnim časovima u mesecu, i to:
1) za domaćinstva u periodu od 1. oktobra do 31. marta sa četiri časa dnevno, odnosno osam časova dnevno ako se grejanje prostorija vrši električnom energijom;
2) za domaćinstva u periodu od 1. aprila do 30. septembra sa četiri časa dnevno;
3) za objekte javne, zajedničke i ostale potrošnje koji rade u jednoj smeni sa osam časova dnevno;
4) za objekte javne, zajedničke i ostale potrošnje koji rade u dve smene sa 16 časova dnevno;
5) za objekte javne, zajedničke i ostale potrošnje koji rade u tri smene sa 24 časa dnevno.
U slučaju neovlašćenog korišćenja električne energije iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana neovlašćeno utrošena električna energija obračunava se primenom tarifnog stava za umerenu potrošnju (plava zona) za grupu potrošača sa jednotarifnim merenjem bez ugrađenog uređaja za ograničavanje snage - struje.
U slučaju neovlašćenog korišćenja električne energije iz stava 1. tač. 3) i 4) ovog člana neovlašćeno utrošena električna energija obračunava se primenom višeg dnevnog tarifnog stava, a u slučaju iz tačke 5) ovog člana neovlašćeno utrošena električna energija obračunava se u skladu sa vremenskim trajanjem višeg i nižeg tarifnog stava.
U slučaju nenamenskog korišćenja električne energije iz člana 40. tačka 5) ove uredbe, ukupno utrošena električna energija i angažovana snaga obračunava se primenom tarifnog stava za odgovarajuću kategoriju potrošnje za koju je električna energija faktički korišćena prema cenama koje važe na dan otkrivanja nenamenskog korišćenja i to za sve vreme za koje je električna energija nenamenski korišćena.
U slučaju iz stava 4. ovog člana kupac je dužan da plati razliku između iznosa utvrđenog na način propisan u tom stavu i iznosa koji se dobije obračunom ukupno utrošene električne energije primenom tarifnog stava za ugovorenu namenu potrošnje po cenama koje važe na dan otkrivanja nenamenskog korišćenja.
U slučaju iz člana 40. stav 1. tačka 6) ove uredbe kupcu se kao neovlašćeno angažovana snaga obračunava razlika između angažovane snage koju omogućuje samovlasno ugrađeni osigurač i ugovorene odnosno odobrene snage po ceni koja je dvostruko veća od cene za ugovorenu snagu.
U slučaju iz člana 40. tačka 7) ove uredbe kupcu se kao neovlašćeno angažovana snaga obračunava razlika između angažovane snage i odobrene odnosno ugovorene po ceni koja je dvostruko veća od cene za ugovorenu snagu.
Neovlašćeno korišćena električna energija iz člana 40. ove uredbe obračunava se od dana kada je započeto neovlašćeno korišćenje električne energije do dana kada je neovlašćeno korišćenje otkriveno.
Ako ne može da se utvrdi tačno vreme početka neovlašćenog korišćenja električne energije, neovlašćeno korišćenje obračunaće se na način utvrđen u ovom članu a za period od godinu dana.
Kupac čiji je objekat isključen sa prenosnog odnosno distributivnog elektroenergetskog sistema zbog neovlašćenog korišćenja stiče pravo da podnese zahtev za odobrenje priključenja objekta na prenosni odnosno distributivni elektroenergetski sistem kada uplati obračunati iznos za neovlašćeno korišćenje.
XII NAČIN MERENJA ISPORUČENE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Merenje isporučene i preuzete električne energije i snage vrši se odgovarajućim mernim uređajima i primenom propisanih merila, i to:
1) naponskim i strujnim mernim transformatorima;
2) brojilima za aktivnu i reaktivnu električnu energiju;
3) pomoćnim uređajima (uklopnim satovima, MTK i RTK prijemnicima, sumarnim brojilima, registratorima i pokazateljima aktivne i reaktivne snage, uređajima za ograničavanje snage - struje, automatski ili topljivi osigurač i ostalim pomoćnim napravama).
Merni uređaji koji se ugrađuju moraju biti overeni i plombirani od strane ovlašćene organizacije, a njihove priključne veze moraju biti pregledane i plombirane od strane isporučioca, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Overa ne može biti starija od dve godine.
Vrsta primenjenih mernih uređaja određuje se prema tehničkim uslovima i konzumnim karakteristikama kupaca električne energije.
Merni uređaji moraju ispunjavati propisane standarde, tehničke normative i norme kvaliteta.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije određuje vrstu, tip, klasu tačnosti, potreban broj i merni opseg uređaja, kao i mesto i način njihovog smeštaja, u skladu sa ovom uredbom i tehničkim uslovima za obračunsko merno mesto.
U slučaju isključenja na zahtev kupca, zbog rušenja ili preseljenja objekta, kupac ima pravo na merni uređaj istog tipa i klase bez naknade, na drugom mernom mestu (lokaciji) na području istog energetskog subjekta za prenos odnosno distribuciju električne energije za koje mu je izdato odobrenje za priključenje.
Ako kupac zahteva zamenu postojećeg mernog uređaja, uređajem koji omogućava korišćenje veće snage ili korišćenja povoljnije tarife, troškove nabavke tog uređaja i njegove zamene snosi kupac električne energije.
Za kupce električne energije na niskom naponu kojima se meri samo aktivna električna energija, brojila električne energije moraju biti najmanje klase 2,0.
Za kupce električne energije na niskom naponu koji koriste snagu preko 43,5 kW i kojima se meri aktivna energija, reaktivna energija i vršno opterećenje (direktne ili poluindirektne merne grupe), brojila električne energije moraju biti najmanje klase 1,0 za sve veličine osim reaktivne energije za koju moraju biti najmanje klase 3,0.
Za kupce električne energije na visokom naponu (iznad 1 kV) meri se aktivna energija, reaktivna energija i vršno opterećenje brojilima električne energije najmanje klase 0,5 za sve veličine za potrošnju do 10 GWh/godine odnosno najmanje klase 0,2 za sve veličine za potrošnju preko 10 GWh/godine, osim reaktivne energije za koju je najmanja klasa 3,0.
Klasa tačnosti mernih transformatora za merenje količine električne energije do 10 GWh/godine godišnje na jednoj mernoj grupi može da bude najviše klase 0,5, a za merenje iznad ove količine električne energije najmanje klase 0,2.
Merni uređaji kod kupaca električne energije na visokom naponu moraju posedovati mogućnost dvosmerne komunikacije.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije i kupac mogu sporazumno utvrditi, u skladu sa ovom uredbom i tehničkim uslovima za obračunsko merno mesto, dodatne zahteve za merenjem.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije se stara i obezbeđuje redovno održavanje mernih uređaja pod uslovima utvrđenim zakonom.
Za redovan propisani ciklus umeravanja mernih uređaja troškove snosi energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije ima pravo da, radi baždarenja mernog uređaja, zameni merni uređaj drugim odgovarajućim mernim uređajem uz izdavanje pisanog obaveštenja kupcu električne energije o izvršenoj zameni.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana saznanja, obavesti kupca električne energije o svim smetnjama ili oštećenjima na mernim uređajima ugrađenih kod energetskog subjekta za prenos odnosno distribuciju električne energije ili kupca i da preduzme hitne mere za njihovo otklanjanje u roku od tri dana.
Kupac električne energije je dužan da bez odlaganja obavesti energetskog subjekta za prenos odnosno distribuciju električne energije o nestanku, kao i o svim smetnjama ili oštećenjima na mernim i pripadajućim uređajima, najkasnije u roku od tri dana od dana utvrđenog nestanka, smetnji ili oštećenja uređaja.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije je dužan da odmah po prijemu obaveštenja iz stava 2. ovog člana, a najkasnije u roku od dva dana preduzme odgovarajuće mere i obezbedi ispravno merenje.
Na zahtev kupca električne energije energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije će zameniti glavne topljive osigurače automatskim osiguračima nazivne snage - struje koju kupac električne energije navede u svom zahtevu ili izvršiti zamenu postojećih automatskih osigurača automatskim osiguračima veće ili manje nazivne snage - struje od postojećih ali u okviru snage odobrene Rešenjem.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, ponovna zamena glavnih osigurača automatskim osiguračima ne može se vršiti pre isteka godinu dana od dana izvršene zamene, osim automatskim osiguračima manje nazivne snage - struje.
Kupac električne energije je dužan da omogući ovlašćenim licima energetskih subjekata za prenos odnosno distribuciju električne energije pristup do priključenih vodova, mernih uređaja, priključaka i instalacija radi provere njihove ispravnosti odnosno radi njihove zamene ili radi podešavanja.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije dužan je da omogući kupcu električne energije pristup do mernih uređaja radi uvida u stanje.
Plombe sa mernih uređaja može da skida samo za to ovlašćeni radnik energetskog subjekta za prenos odnosno distribuciju električke energije i o tome mora sačiniti zapisnik.
Kupac električne energije je odgovoran za nestanak i oštećenje mernih uređaja koji su smešteni u njegovim prostorijama, kao i za posledice koje iz toga proizilaze.
Kupac električne energije nije odgovoran za oštećenje mernih uređaja koji su smešteni u njegovim prostorijama, a koje su posledica aktivnosti energetskog subjekta za prenos odnosno distribuciju električne energije.
Redovna kontrola obračunskih mernih uređaja na mestu ugradnje na visokom naponu po pravilu se vrši jednom godišnje.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije i kupac električne energije određuju sporazumno vreme i način redovne kontrole.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije dužan je da vizuelno kontroliše ispravnost mernih uređaja na niskom naponu najmanje jednom godišnje.
Energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije i kupac električne energije mogu da zahtevaju vanrednu kontrolu mernih uređaja na mestu merenja, koja se mora izvršiti najkasnije 10 dana po podnošenju zahteva.
Troškove kontrole merenja snosi strana koja je zahtevala kontrolu ako se kontrolom utvrdi da je uređaj ispravan.
Ako se utvrdi da je obračunska konstanta uređaja bila pogrešno utvrđena, izvršiće se naknadni obračun po ispravnoj konstanti od dana kad je obračun vršen pogrešnom konstantom.
Ispravka obračuna vrši se i u slučajevima kada je pogrešno obračunata vrednost pojedinih mesta na brojčaniku zbog pogrešnog broja celih odnosno decimalnih mesta.
Obračun se vrši po cenama koje važe na dan otkrivanja greške, a najduže za period zastarelosti.
Ako se utvrdi da uređaj za upravljanje tarifama (uklopni sat, MTK, RTK) nije ispravno funkcionisao, ukupno registrovana potrošnja električne energije u tom periodu rasporediće se u istom odnosu ostvarenih vrednosti u odgovarajućem prethodnom periodu kad je registracija bila ispravna.
Ako se utvrdi da uređaj nije registrovao potrošnju u određenom vremenskom periodu odnosno da je registrovanje bilo netačno, energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije, snabdevač i kupac električne energije će sporazumno izvršiti procenu neregistrovane električne energije. Ako su vršena kontrolna merenja, sporazumno se mogu uzeti podaci dobijeni prilikom tih merenja.
Obračun se vrši po cenama na dan utvrđivanja netačnosti merenja.
Ako energetski subjekt za prenos odnosno distribuciju električne energije, snabdevač i kupac električne energije ne postignu sporazum u smislu stava 1. ovog člana, procena energije i snage će se utvrditi prema vrednosti postignutoj u istim satima sličnog vremenskog perioda za koji je registrovanje bilo ispravno.
Kontrolno merenje ili izmene na obračunskim mernim uređajima vrše se uz prisustvo ovlašćenih lica energetskog subjekta za prenos odnosno distribuciju električne energije, snabdevača i kupca električne energije.
O izvršenim izmenama se sastavlja zapisnik koji potpisuju sve strane.
XIII NAČIN OBAVEŠTAVANJA KUPACA ELEKTRIČNE ENERGIJE
Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je da obaveštava tarifne kupce električne energije putem sredstava javnog informisanja i na drugi pogodan način o svim promenama uslova za isporuku električnom energijom, a naročito o:
1) ograničenjima ili obustavama isporuke električne energije u slučaju opšte nestašice;
2) ograničenju isporuke zbog radova na održavanju, reviziji, remontu i proširenju elektroenergetskih objekata, kao i zbog radova u vezi sa priključenjem novih kupaca električne energije koji su unapred planirani i najavljeni;
3) merama i načinu štednje i racionalne potrošnje električne energije;
4) uzroku i očekivanom trajanju ograničenja u isporuci električne energije usled dejstva više sile i kvarova.
Obaveštenja iz stava 1. tačka 1) ovog člana sadrže i podatke o kupcima električne energije kojima se ne vrši obustava električne energije u skladu sa članom 32. ove uredbe.
Energetski subjekt za distribuciju električne energije dužan je da pismeno obavesti tarifnog kupca električne energije o obustavi isporuke električne energije u slučajevima utvrđenim Zakonom i ovom uredbom.
XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Odluka o opštim uslovima za isporuku električne energije ("Službeni glasnik RS", br. 39/01 - prečišćen tekst, 130/03 i 73/04).
Ova uredba stupa na snagu 1. januara 2006. godine.