ZAKON
O INOVACIONOJ DELATNOSTI

("Sl. glasnik RS", br. 110/2005)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovim zakonom uređuju se osnovna načela, ciljevi i organizacija primene naučnih saznanja, tehničkih i tehnoloških znanja, inventivnosti i pronalazaštva, u funkciji stvaranja i realizacije, u odnosu na postojeću tehničko-tehnološku osnovu, novih i poboljšanih proizvoda, procesa i usluga, kao pokretača razvoja Republike Srbije.

Inovaciona delatnost

Član 2

Pod inovacionom delatnošću, u smislu ovog zakona, smatra se delatnost koja se preduzima radi stvaranja novih proizvoda, tehnologija, procesa i usluga ili značajne izmene postojećih, a u skladu sa potrebama tržišta.

Inovacija

Član 3

Pod inovacijom, u smislu ovog zakona, smatra se novi proizvod, proces, tehnologija ili usluga sa unikatnim svojstvima, nastala primenom vlastitih ili tuđih rezultata naučnoistraživačkog rada, otkrića i saznanja, kroz sopstveni koncept, ideju ili metod za njeno stvaranje, koja je sa odgovarajućom vrednošću plasirana na tržištu.

Obavljanje inovacione delatnosti

Član 4

U obavljanju inovacione delatnosti, kao i korišćenju podsticajnih mera, privatni i javni sektor su ravnopravni.

Nosioci inovacione delatnosti

Član 5

Nosioci inovacione delatnosti, u skladu sa ovim zakonom, jesu: razvojno-proizvodni centri, istraživačko-razvojni centri, inovacioni centri, poslovno-tehnološki inkubatori, naučno-tehnološki parkovi, visokoškolske ustanove, instituti, privredna društva i preduzetnici.

Inovaciona politika

Član 6

Inovaciona politika je postavljanje ciljeva i obezbeđenje sistemskih uslova za stvaranje, razvoj i primenu inovacija.

Ministarstvo nadležno za inovacionu delatnost

Član 7

Ministarstvo nadležno za nauku (u daljem tekstu: Ministarstvo) odgovorno je za razvoj, realizaciju i pospešivanje inovacione delatnosti.

Član 8

Ministarstvo:

1) sarađuje sa drugim ministarstvima s ciljem podsticanja razvoja ukupnih inovacionih kapaciteta u Republici Srbiji;

2) sarađuje sa jedinicama lokalne samouprave, s ciljem jedinstvenog pristupa i organizacije inovacione delatnosti;

3) prati realizaciju postojećih aktivnosti u inovacionoj delatnosti i predlaže nove programe u skladu sa razvojnim potencijalom Republike Srbije;

4) realizuje javne pozive za finansiranje inovacione delatnosti, u skladu sa zakonom;

5) podnosi Vladi najmanje jednom godišnje izveštaj o stanju i rezultatima inovacione delatnosti u Republici Srbiji.

Komisija za praćenje razvoja i komercijalne eksploatacije inovacija

Član 9

Ministar nadležan za nauku (u daljem tekstu: ministar) obrazuje Komisiju za praćenje razvoja i komercijalne eksploatacije inovacija (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija:

1) priprema ekspertske analize u oblasti inovacione delatnosti;

2) analizira inostranu praksu u ovoj oblasti;

3) inicira izmene važećih zakona i ostalih propisa u ovoj oblasti, s ciljem podsticanja inovacione delatnosti.

Komisija donosi poslovnik o svom radu.

Član 10

Ministar može obrazovati posebna tela za praćenje i podsticanje inovacione delatnosti u posebnim oblastima i privrednim granama, radi koordiniranja rada, ostvarivanja zajedničkih interesa, nabavke i korišćenja neophodne opreme, prostora i stručnih publikacija, a posebno negovanja stručne kritike i vrednovanja sopstvenog inovacionog stvaralaštva.

II REGISTAR INOVACIONE DELATNOSTI

Član 11

Ministarstvo vodi Registar inovacione delatnosti (u daljem tekstu: Registar).

Registar je javan.

Korisnici državnih podsticajnih mera i budžetskih sredstava za razvoj inovacione delatnosti mogu biti samo subjekti koji su upisani u Registar.

Ministar utvrđuje uslove u pogledu potrebne organizacione i stručne strukture pravnog lica, kao i u pogledu stručnosti i rezultata rada fizičkog lica, pod kojima pravno, odnosno fizičko lice može biti upisano u Registar, kao i u pogledu uslova pod kojima se briše iz Registra.

Član 12

Svi subjekti koji se bave inovacionom delatnošću, a vode se u Registru, dužni su da o svom radu, stanju opreme i resursa, kao i planovima njihovog korišćenja, podnose godišnji izveštaj Ministarstvu.

Sadržaj godišnjeg izveštaja iz stava 1. ovog člana propisuje ministar.

Visokotehnološka i srednjetehnološka privredna društva

Član 13

U Registru se posebno vode podaci o visokotehnološkim i srednjetehnološkim privrednim društvima.

Kao visokotehnološka privredna društva u Registru se evidentiraju ona privredna društva koja u istraživanja i razvoj ulažu više od osam procenata od svojih rashoda na godišnjem nivou.

Kao srednjetehnološka privredna društva u Registru se evidentiraju ona privredna društva koja u istraživanja i razvoj ulažu između tri i osam procenata od svojih rashoda na godišnjem nivou.

Istraživanja i razvoj iz st. 2. i 3. ovog člana mogu biti sopstvena ili naručena kod drugih privrednih društava, organizacija, ustanova ili pojedinaca.

III ORGANIZACIJE ZA OBAVLJANJE INOVACIONE DELATNOSTI

Član 14

Pravno lice može biti upisano u Registar kao organizacija za obavljanje inovacione delatnosti, ako je registrovano u skladu sa zakonom koji uređuje osnivanje i poslovanje privrednih društava i zakonom koji reguliše postupak za upis u registar privrednih subjekata i to u osnovi za obavljanje delatnosti u oblasti istraživanja i eksperimentalnog rada u prirodnim naukama i tehnološkom razvoju, u skladu sa zakonom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti i registar jedinica razvrstavanja, uz mogućnost obavljanja i drugih delatnosti.

Član 15

Radi obavljanja delatnosti istraživanja, stvaranja, razvoja, primene i plasmana inovacija, kao i dobijanja statusa organizacije za obavljanje inovacione delatnosti (u daljem tekstu: inovaciona organizacija), u Ministarstvu se može registrovati:

1) razvojno-proizvodni centar;

2) istraživačko-razvojni centar;

3) inovacioni centar.

Ministarstvo izdaje rešenje o registraciji inovacione organizacije, u roku od 45 dana od dana prijema zahteva od strane pravnog lica.

Razvojno-proizvodni centar

Član 16

Razvojno-proizvodni centar je inovaciona organizacija koja stvara inovacije, primenjuje nove tehnologije, vrši plasman proizvoda, usluga i tehnologija, zasnovanih na sopstvenom inovatorskom radu i razvoju.

Razvojno-proizvodni centar može biti upisan u Registar ako:

1) obavlja primenjena i razvojna istraživanja u cilju stvaranja inovacija;

2) ima u radnom odnosu na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom najmanje dva zaposlena lica sa visokom stručnom spremom;

3) obavlja proizvodnu delatnost kao rezultat sopstvene naučnoistraživačke ili inovacione delatnosti;

4) ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za ostvarivanje programa i realizaciju projekata;

5) ima stručno-informativnu dokumentaciju.

Istraživačko-razvojni centar

Član 17

Istraživačko-razvojni centar je inovaciona organizacija u kojoj se obavljaju primenjena i razvojna istraživanja, stvaraju inovacije i vrši plasiranje novih znanja i tehnologija, u sopstvenu proizvodnju i usluge ili u proizvodnju i usluge drugih privrednih subjekata.

Član 18

Istraživačko-razvojni centar može biti upisan u Registar ako:

1) ima program istraživačko-razvojnog i inovacionog rada;

2) ima u radnom odnosu na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom najmanje osam zaposlenih sa visokom stručnom spremom, od kojih su najmanje dva lica sa naučnim nazivom doktora nauka, a ukupan broj zaposlenih lica sa naučnim nazivom doktora nauka i akademskim nazivom magistra nauka ili mastera najmanje četiri;

3) ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za primenjena, razvojna i inovaciona istraživanja, odnosno ostvarivanje programa i realizaciju projekata;

4) ima stručno-informativnu dokumentaciju.

Inovacioni centar

Član 19

Inovacioni centar je inovaciona organizacija u kojoj se na originalni i sistematski način primenjuju sopstveni i tuđi naučni rezultati i savremeni tehnološki procesi radi stvaranja inovacija, razvoja prototipa, novih proizvoda, procesa i usluga ili poboljšanja postojećih u određenoj oblasti i istovremeno vrši transfer znanja i tehnologija u proizvodnju i usluge drugih privrednih subjekata.

Inovacioni centar može biti upisan u Registar ako:

1) ima program istraživačko-razvojnog i inovacionog rada;

2) ima u radnom odnosu na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom, najmanje dva lica sa naučnim nazivom doktora nauka;

3) ima u radnom odnosu na određeno vreme najmanje deset studenata na doktorskim ili diplomskim akademskim studijama;

4) ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za primenjena, razvojna i inovaciona istraživanja, odnosno ostvarivanje programa i realizaciju projekata;

5) ima stručno-informativnu dokumentaciju.

IV ORGANIZACIJE ZA PRUŽANJE INFRASTRUKTURNE PODRŠKE INOVACIONOJ DELATNOSTI

Član 20

Privredno društvo osnovano radi pružanja infrastrukturne podrške i povezivanja naučnoistraživačkih, odnosno inovacionih organizacija i privrednih subjekata - u Ministarstvu se može registrovati kao:

1) poslovno-tehnološki inkubator;

2) naučno-tehnološki park.

Ministarstvo izdaje rešenje o registrovanju u roku od 45 dana od dana prijema zahteva od strane pravnog lica.

Poslovno-tehnološki inkubator

Član 21

Poslovno-tehnološki inkubator je privredno društvo čija je osnovna delatnost stavljanje na raspolaganje, uz naknadu, poslovnog prostora, administrativnih, tehničkih i drugih usluga novoosnovanim privrednim društvima ili inovacionim organizacijama, najduže pet godina od njihovog osnivanja.

Prava i obaveze korisnika usluga i poslovno-tehnološkog inkubatora uređuju se međusobnim ugovorom.

Svi subjekti koji koriste usluge ili su povezani u poslovno-tehnološki inkubator stiču status člana poslovno-tehnološkog inkubatora.

Član 22

Kao poslovno-tehnološki inkubator u Registar može biti upisano privredno društvo koje:

1) okuplja u svom sastavu najmanje tri člana koji imaju svoj program istraživačko-razvojnog, inovacionog ili proizvodnog rada;

2) ima članove koji imaju najmanje dva lica sa visokom stručnom spremom u radnom odnosu sa punim radnim vremenom;

3) ima raspoloživi prostor od najmanje 20 m2 po jednom članu;

4) ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za ostvarivanje programa i realizaciju projekata;

5) ima naučnu i stručno-informativnu dokumentaciju.

U Registar može biti upisan i poslovno-tehnološki inkubator čiji članovi nemaju najmanje dva lica sa visokom stručnom spremom u radnom odnosu sa punim radnim vremenom, ako im je korišćenje usluga ograničeno na tri godine.

Naučno-tehnološki park

Član 23

Naučno-tehnološki park je privredno društvo koje u okviru definisanog prostora pruža infrastrukturne i stručne usluge visokoškolskim ustanovama, naučnoistraživačkim i inovacionim organizacijama, kao i visokotehnološkim i srednjetehnološkim privrednim društvima u određenoj naučnoj, istraživačko-razvojnoj ili proizvodnoj grupaciji s ciljem njihovog povezivanja i što brže primene novih tehnologija, stvaranja i plasmana novih proizvoda i usluga na tržištu.

Svi subjekti koji koriste usluge ili su povezani u naučno-tehnološki park stiču status člana naučno-tehnološkog parka, kojem naučno-tehnološki park na jednoj ili više lokacija omogućava prostorne i infrastrukturne uslove za rad i istovremeno pruža ostale usluge radi podizanja nivoa visokoškolskog, naučnoistraživačkog, razvojnog, inovacionog ili proizvodnog rada.

Međusobna prava i obaveze člana i naučno-tehnološkog parka uređuju se ugovorom.

Član 24

Kao naučno-tehnološki park u Registar može biti upisano privredno društvo koje:

1) ima statutom definisanu osnovnu naučnu, istraživačko-razvojnu ili proizvodnu oblast u kojoj članovi parka obavljaju svoju delatnost;

2) okuplja u svom sastavu najmanje pet članova koji imaju svoj program istraživačko-razvojnog, inovacionog ili proizvodnog rada;

3) ima članove koji ukupno imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje tri lica sa naučnim nazivom doktora nauka, iz oblasti osnovne delatnosti parka;

4) ima raspoloživi prostor od najmanje 30 m2 po jednom članu;

5) ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za ostvarivanje programa i realizaciju projekata;

6) ima naučnu i stručno-informativnu dokumentaciju.

Član 25

Poslovno-tehnološki inkubator i naučno-tehnološki park svojim članovima mogu pružati sledeće usluge:

1) korišćenje poslovnog prostora za rad, koji može biti opremljen nameštajem, opremom i instalacijama;

2) korišćenje zajedničkih poslovnih prostorija, koje služe za poslovne sastanke, prijeme i druge svrhe;

3) sekretarske usluge;

4) administrativne usluge;

5) knjigovodstvene i računovodstvene usluge;

6) usluge reklame i prodaje;

7) usluge poslovnog savetovanja;

8) telekomunikacione i informacione usluge, koje između ostalog obuhvataju pristup telefonu, telefaksu, elektronskoj pošti i internetu;

9) usluge poslovnog planiranja;

10) usluge finansijskog savetovanja;

11) usluge obuke i treninga;

12) finansijske usluge;

13) tehničke i druge usluge, u skladu sa zakonom.

Naučno-tehnološki park svom članu može omogućiti korišćenje dela zemljišta, u okviru naučno-tehnološkog parka, za izgradnju razvojnih i proizvodnih kapaciteta, a u skladu sa osnovnom delatnošću parka.

Član 26

Republika, autonomna pokrajina, jedinice lokalne samouprave, privredna društva, naučnoistraživačke i obrazovne organizacije, druga pravna i fizička lica, u skladu sa zakonom, mogu biti osnivači ili suosnivači inovacionih organizacija ili privrednih društava za infrastrukturnu podršku inovacionoj delatnosti, iz čl. 15. i 20. ovog zakona.

V PROGRAMI INOVACIONE DELATNOSTI

Član 27

Radi podrške razvoju inovativnih proizvoda i usluga, podsticaja primene i komercijalizacije naučnoistraživačkih rezultata, podrške korišćenju savremenih tehnologija i izgradnji infrastrukture inovacionih organizacija, Vlada, na predlog ministra, usvaja programe inovacione delatnosti za tekuću budžetsku godinu.

Način realizacije pojedinog programa inovacione delatnosti propisuje ministar.

Inovacioni projekti

Član 28

Realizacija programa iz člana 27. ovog zakona vrši se putem inovacionih projekata.

Privredna društva, visokoškolske ustanove, naučnoistraživačke i inovacione organizacije mogu biti nosioci inovacionih projekata, u skladu sa ovim zakonom.

Po pravilu, inovacioni projekti traju do jedne godine.

U slučaju kada jedan projekat realizuje više organizacija, međusobnim ugovorom određuju nosioca realizacije projekta.

Član 29

Ministar propisuje:

1) uslove konkurisanja na inovacionim projektima i kriterijume za izbor realizatora projekata koji se finansiraju iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom;

2) uslove finansiranja projekata ili izgradnje infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih projekata;

3) postupak evidencije, prezentaciju sadržaja i postignutih rezultata na inovacionim projektima.

Član 30

Ministarstvo u Registru vodi evidenciju inovacionih projekata.

Po završetku perioda predviđenog za realizaciju projekta, u roku od 30 dana, učesnici na projektu dostavljaju Ministarstvu izveštaj o postignutim rezultatima.

Član 31

Kontrolu realizacije inovacionih projekata i ostvarenih rezultata vrši Ministarstvo ili specijalizovana pravna lica sa licencom, angažovana od strane Ministarstva.

Ministar propisuje uslove za dobijanje licence za kontrolu realizacije inovacionih projekata.

Ministarstvo izdaje licencu na period od tri godine.

Prava intelektualne svojine nad rezultatima inovacionih projekata

Član 32

Pri realizaciji inovacionih projekata koji se finansiraju iz budžeta ili fondova sa većinskim državnim vlasništvom, prava intelektualne svojine pripadaju učesnicima na projektu, u skladu sa zakonom kojim se ta prava uređuju.

Izuzetno, ograničenja u pogledu prava na intelektualnu svojinu mogu se odrediti ugovorom koji Ministarstvo zaključuje sa učesnicima na projektu, pre otpočinjanja realizacije projekta.

Član 33

Nosilac realizacije projekta i ostali učesnici, pre otpočinjanja projekta, međusobnim ugovorom uređuju prava na intelektualnu svojinu koja može nastati kao rezultat projekta.

Ugovor o pravima na intelektualnu svojinu iz stava 1. ovog člana sastavni je deo dokumentacije koja se podnosi uz prijavu za dobijanje sredstava iz budžeta ili fondova sa većinskim državnim vlasništvom za realizaciju inovacionog projekta.

VI FINANSIRANJE INOVACIONE DELATNOSTI

Član 34

Republika, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave mogu obezbeđivati finansiranje inovacione delatnosti radi ostvarivanja ciljeva inovacione politike.

Ekonomski instrumenti kojima se obezbeđuje i podstiče inovaciona delatnost jesu:

1) sredstva budžeta Republike;

2) sredstva budžeta autonomne pokrajine;

3) sredstva budžeta jedinice lokalne samouprave;

4) sredstva međunarodnih finansijskih organizacija;

5) fond za inovacionu delatnost;

6) drugi fondovi;

7) ekonomske podsticajne mere i druge mere, u skladu sa zakonom.

Sredstva budžeta Republike

Član 35

Za finansiranje inovacione delatnosti mogu se koristiti sredstva budžeta Republike, pod sledećim uslovima:

1) da se inovaciona delatnost finansira korišćenjem bespovratnih budžetskih sredstava;

2) da sredstva budžeta Republike ne budu veća od 50% neophodnih sredstava za realizaciju pojedinih inovacionih delatnosti i projekata.

Član 36

Sredstva budžeta Republike mogu se dodeliti nosiocima inovacione delatnosti iz člana 5. ovog zakona, po osnovu javnog poziva za podnošenje zahteva za dodelu sredstava.

Sredstva budžeta autonomne pokrajine

Član 37

Autonomna pokrajina može u svom budžetu obezbediti sredstva za podsticaj i finansiranje posebnih programa inovacione delatnosti i infrastrukture inovacionih organizacija na svojoj teritoriji.

Sredstva budžeta jedinice lokalne samouprave

Član 38

Jedinica lokalne samouprave može u svom budžetu obezbediti sredstva za podsticaj i finansiranje posebnih programa inovacione delatnosti i infrastrukture inovacionih organizacija na svojoj teritoriji.

Sredstva međunarodnih finansijskih organizacija

Član 39

U obavljanju inovacione delatnosti, radi realizacije određenih projekata i programa, mogu se koristiti i sredstva međunarodnih finansijskih organizacija.

VII FOND ZA INOVACIONU DELATNOST

Član 40

Radi obezbeđivanja finansijskih sredstava za podsticanje inovativnosti, osniva se Fond za inovacionu delatnost (u daljem tekstu: Fond).

Fond ima svojstvo pravnog lica.

Sedište Fonda je u Beogradu.

Fond se upisuje u registar privrednih subjekata.

Poslovi Fonda

Član 41

Fond obavlja poslove u vezi sa finansiranjem pripreme, realizacije i razvoja programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti sprovođenja nacionalne inovacione politike, a naročito:

1) stručne i druge poslove u vezi sa pribavljanjem sredstava Fonda, upravljanjem tim sredstvima i njihovim korišćenjem;

2) posredovanje u vezi sa finansiranjem inovacione delatnosti iz sredstava međunarodnih organizacija, finansijskih institucija i tela, kao i domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;

3) vođenje baze podataka o programima, projektima i drugim aktivnostima u oblasti inovacione delatnosti koje Fond finansira, kao i potrebnim i raspoloživim finansijskim sredstvima za njihovu realizaciju;

4) podsticanje, uspostavljanje i ostvarivanje saradnje sa međunarodnim i domaćim finansijskim institucijama i drugim pravnim i fizičkim licima radi finansiranja inovacione delatnosti, u skladu sa inovacionom politikom i drugim strateškim planovima i programima, kao i zaključenim međunarodnim ugovorima za namene utvrđene ovim zakonom.

Prihodi Fonda

Član 42

Prihodi Fonda ostvaruju se iz:

1) sredstava budžeta Republike Srbije;

2) donacija, priloga, poklona i pomoći;

3) sredstava ostvarenih po osnovu realizacije inovacije čiji je razvoj Fond finansirao, a u skladu sa ugovorom određenim pravima na intelektualnu i drugu svojinu;

4) sredstava ostvarenih po osnovu prodaje svog udela u vlasništvu privrednog društva i drugih organizacija, a ostvarenog ulaganjem Fonda u razvoj inovacija;

5) prihoda ostvarenih na osnovu međunarodne bilateralne i multilateralne saradnje na programima, projektima i drugim aktivnostima u oblasti inovacione delatnosti;

6) prihoda od upravljanja slobodnim novčanim sredstvima Fonda;

7) drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Svako povećanje ili smanjenje imovine Fonda, kao i ukupna vrednost Fonda, upisuje se u registar privrednih subjekata jednom godišnje.

Korišćenje sredstava Fonda

Član 43

Fond u obavljanju svojih poslova, a naročito u planiranju i korišćenju sredstava, primenjuje principe objektivnosti i odgovornosti, međunarodno priznate standarde dobre prakse i javnosti u radu i donošenju odluka.

Sredstva Fonda koriste se za finansiranje inovacione delatnosti, a naročito za:

1) realizaciju i plasman inovacija;

2) podsticanje inovativnosti kod mladih;

3) podsticanje inovatora na korišćenje domaćih resursa;

4) podsticanje inovativnosti s ciljem održivog razvoja ruralnog područja;

5) podsticanje inovativnosti s ciljem ukupnog održivog privrednog razvoja;

6) unapređenje sistema informisanja o stanju i rezultatima u oblasti inovacione delatnosti;

7) podsticanje i sufinansiranje prezentacija rezultata u oblasti inovacione delatnosti na domaćim i svetskim manifestacijama;

8) ostvarivanje delatnosti Fonda.

Fond može učestvovati i u sufinansiranju programa, projekata i drugih aktivnosti za namene iz stava 2. ovog člana, ako ih organizuju i finansiraju međunarodne organizacije, finansijske institucije i tela ili druga strana pravna lica.

Programi Fonda

Član 44

Fond:

1) donosi godišnji i srednjoročni program rada;

2) utvrđuje finansijski plan, periodični obračun i godišnji obračun;

3) prati realizaciju programa i vrši kontrolu nad racionalnim korišćenjem sredstava;

4) odlučuje o drugim pitanjima i vrši druge poslove utvrđene statutom Fonda.

Na srednjoročni program rada Fonda saglasnost daje Vlada, a na godišnji program rada Ministarstvo.

Fond dostavlja Ministarstvu izveštaj o ostvarivanju programa rada za proteklu godinu, najkasnije do 31. marta tekuće godine, kao i u drugo vreme na zahtev Ministarstva.

Organi Fonda

Član 45

Organi Fonda su: upravni odbor, direktor i nadzorni odbor.

Članove upravnog i nadzornog odbora imenuje i razrešava Vlada.

Upravni odbor ima devet članova koje čine: četiri predstavnika Vlade, predstavnici Narodne banke Srbije, autonomnih pokrajina, Privredne komore Srbije, grada Beograda i Fonda.

Predsednika upravnog odbora imenuje Vlada iz reda članova, na predlog ministra.

Nadzorni odbor ima pet članova koje čine: tri predstavnika Vlade i po jedan predstavnik autonomnih pokrajina i Fonda.

Predsednika nadzornog odbora imenuje Vlada iz reda članova, na predlog ministra.

Direktora Fonda, na predlog ministra, a po pribavljenom mišljenju upravnog odbora, imenuje Vlada.

Članovi upravnog i nadzornog odbora, kao i direktor Fonda, imenuju se na period od četiri godine.

Opšti akti Fonda

Član 46

Fond ima statut i druge opšte akte u skladu sa zakonom i statutom.

Statut donosi upravni odbor Fonda uz saglasnost Vlade.

Statutom Fonda uređuje se: organizacija i način poslovanja Fonda, nadležnost upravnog odbora, nadzornog odbora i direktora Fonda, zastupanje i predstavljanje Fonda, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u Fondu, način organizovanja poslova i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Fonda.

Javnost rada Fonda

Član 47

Rad Fonda je javan.

Fond blagovremeno i istinito obaveštava javnost o obavljanju svoje delatnosti za koju je osnovan, na način propisan statutom Fonda.

Na zahtev javnosti Fond daje informacije o obavljanju poslova iz svoje delatnosti.

Fond može uskratiti davanje informacije koja je propisana kao službena ili poslovna tajna.

Obavljanje stručnih i drugih poslova

Član 48

Stručne i administrativno-tehničke poslove obavljaju zaposleni u Fondu.

Zaposleni u Fondu imaju prava i obaveze u skladu sa zakonom kojim se uređuje rad.

VIII PROMENA PRAVNE FORME FONDA

Član 49

Upravni odbor može, uz saglasnost Vlade, doneti odluku o promeni pravne forme Fonda u akcionarsko društvo.

Ako se donese odluka o promeni pravne forme Fonda u akcionarsko društvo, prilikom prodaje akcija mora se obezbediti da učešće državnog kapitala u kapitalu Fonda bude najmanje 51%.

IX FONDOVI AUTONOMNE POKRAJINE I JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 50

Autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave, odnosno dve ili više jedinica lokalne samouprave, mogu osnovati fond za inovacionu delatnost, koji će se finansirati iz prihoda ostvarenih na njihovoj teritoriji.

Na fond iz stava 1. ovog člana shodno se primenjuju odredbe čl. 40-49. ovog zakona.

X EKONOMSKE PODSTICAJNE MERE

Član 51

Za pravna i fizička lica koja primenjuju savremene tehnologije, stvaraju i stavljaju u promet inovativne proizvode i usluge, realizuju patentna rešenja ili finansijski potpomažu razvoj inovacione delatnosti, mogu se utvrditi poreske, carinske i druge olakšice ili oslobađanja od obaveze plaćanja, pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Za privredna društva i preduzetnike koji u svom radu ulažu u razvoj i povećanje obima inovativnosti i pronalazaštva mogu se utvrditi posebne podsticajne mere u vidu subvencija, depozita i njegovog refundiranja, pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

XI GODIŠNJI IZVEŠTAJ O INOVACIONOJ DELATNOSTI

Član 52

Autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, na kraju kalendarske godine, podnosi Ministarstvu godišnji izveštaj o rezultatima i stanju inovacione delatnosti na svojoj teritoriji, kao i utrošku sopstvenih budžetskih sredstava za tu namenu, a što predstavlja sastavni deo ukupnog godišnjeg izveštaja o stanju inovacione delatnosti u Republici.

Sadržaj godišnjih izveštaja iz stava 1. ovog člana propisuje ministar.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 53

Nadležni organi dužni su da u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona donesu podzakonske akte za njegovo sprovođenje.

Član 54

Fond za inovacionu delatnost počinje sa radom najkasnije u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 55

Predsednika upravnog odbora i članove upravnog i nadzornog odbora, kao i direktora Fonda, Vlada će imenovati u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Upravni odbor doneće statut Fonda u roku od 30 dana od dana imenovanja.

Član 56

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".