ODLUKAO PREVOZU PUTNIKA U GRADSKOM I PRIGRADSKOM SAOBRAĆAJU("Sl. list grada Niša", br. 89/2005 - prečišćeni tekst) |
Ovom odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova u vršenju komunalne delatnosti prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju, prava i obaveze preduzeća i drugog pravnog lica koji obavljaju ovu delatnost (u daljem tekstu: prevoznik), prava i obaveze korisnika prevoza (u daljem tekstu: putnik) i uslovi za kontinuirano obavljanje ove delatnosti.
Prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju je obavljanje prevoza putnika na području grada Niša i drugim naseljenim mestima na teritoriji grada Niša, kao i između naseljenih mesta na teritoriji grada Niša.
Prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju obavlja preduzeće ili drugo pravno lice kome grad poveri obavljanje ove komunalne delatnosti, po postupku propisanom Odlukom o komunalnim delatnostima.
Grad može, pod istim uslovima i po propisanom postupku, poveriti obavljanje ove komunalne delatnosti i samo za jednu ili više utvrđenih linija gradskog i prigradskog saobraćaja.
Preduzeće, odnosno drugo pravno lice kome se poverava obavljanje prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju, odnosno po pojedinim utvrđenim linijama gradskog i prigradskog saobraćaja, mora da ispunjava sve zakonom propisane uslove, opšte uslove prevoza, kao i da je nadležno ministarstvo utvrdilo da ispunjava uslove za otpočinjanje i obavljanje javnog prevoza putnika.
Prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju obavlja se autobusima:
1. na stalnim linijama - svakodnevno tokom cele godine,
2. na sezonskim linijama - periodično (za učenike, studente i dr.),
3. na vanrednim linijama - za vreme održavanja kulturnih, umetničkih, sportskih i drugih manifestacija.
Linije u gradskom saobraćaju označavaju se brojem i nazivom prema nazivima krajnjih stajališta.
Linije u prigradskom saobraćaju označavaju se nazivom prema nazivima krajnjih stajališta ili nazivima naselja.
Stalne i sezonske linije u gradskom i prigradskom saobraćaju otvara, menja i ukida Skupština grada, uz prethodnu ocenu opravdanosti.
Vanredne linije otvara prevoznik na osnovu ukazane potrebe privremenog karaktera i održava ih dok traje potreba, ali ne duže od 5 dana.
Trasa linije određuje se sa nazivima ulica i puteva kojima se kreću autobusi, od početnog do krajnjeg stajališta.
Ulice i putevi na kojima se odvija prevoz moraju da ispunjavaju propisane uslove u pogledu širine saobraćajnih traka, nosivosti kolovozne konstrukcije i vrste kolovoznog zastora, minimalnih poluprečnika krivina, veličine nagiba, osvetljenosti u naseljenom mestu i dr.
Uprava nadležna za komunalne delatnosti i saobraćaj određuje ispunjenost uslova ulica i puteva za gradski i prigradski saobraćaj, po pribavljenom mišljenju preduzeća kome je povereno održavanje ulica i puteva i organa nadležnog za bezbednost saobraćaja.
Skupština grada posebnom odlukom određuje stajališta u gradskom i prigradskom saobraćaju.
Autobuska stajališta moraju biti izgrađena i obeležena u skladu sa uslovima utvrđenim zakonom i drugim propisima.
Na krajnjim stajalištima linija uređuje se bezbedna okretnica za autobuse.
Stajalište mora biti vidno obeleženo stajališnom oznakom.
Stajališna oznaka sadrži naziv prevoznika, naziv i oznaku stajališta, oznaku "BUS", broj linije i vreme prvog i poslednjeg polaska. Stajališna oznaka može da sadrži i druge podatke od interesa za bolje informisanje putnika o prevozu.
Na važnijim saobraćajnim čvorovima gde se susreće više linija, postavljaju se informativni panoi, koji sadrže plan mreže linija, izvod iz reda vožnje sa polascima i intervalima između polazaka i druge podatke od interesa za bolje informisanje putnika.
Lokaciju, izgled i tip objekata za prodaju autobuskih karata određuje uprava nadležna za planiranje i izgradnju.
O postavljanju i održavanju stajališnih oznaka, informacionih panoa i objekata za prodaju autobuskih karata stara se prevoznik.
Održavanje i obeležavanje saobraćajnih površina, okretnica i površina za stajališta na kolovozu vrši preduzeće kome je Skupština grada poverila održavanje ulica i puteva, odnosno održavanje javnih površina.
Grad se stara o postavljanju i održavanju nadstrešnica autobuskih stajališta.
Gradski i prigradski saobraćaj obavlja se po registrovanom i overenom redu vožnje.
Red vožnje sadrži:
- naziv prevoznika;
- broj i naziv linije prema nazivima krajnjih stajališta;
- datum početka rada linije;
- dužinu i trasu linije;
- naziv i lokacije stajališta na liniji u oba smera, kao i njihova rastojanja;
- vreme rada linije - prvi i poslednji dnevni polazak na liniji za radni dan, subotu, nedelju i dane praznika;
- broj polazaka u toku dana za radni dan, subotu, nedelju i dane praznika i ukupan broj vozila koja opslužuju liniju;
- prosečni interval između polazaka autobusa na liniji za karakteristični period u toku dana za radni dan, subotu, nedelju i dane praznika;
- rok važenja reda vožnje.
Uprava nadležna za komunalne delatnosti i saobraćaj vrši registraciju i overu reda vožnje.
U registar reda vožnje unosi se: redni broj, naziv prevoznika, naziv i vrsta linije, datum upisa reda vožnje u registar, broj akta, rok važenja reda vožnje i napomena.
Overa reda vožnje vrši se stavljanjem štambilja koji sadrži: naziv prevoznika, naziv linije, redni broj pod kojim je upisan u registar, datum overe i potpis ovlašćenog lica.
Prevoznik je dužan da najkasnije 15 dana pre početka obavljanja gradskog i prigradskog saobraćaja dostavi upravi nadležnoj za komunalne delatnosti i saobraćaj red vožnje na registraciju i overu.
Uprava nadležna za komunalne delatnosti i saobraćaj je dužna da red vožnje overi u roku od pet dana od dana podnošenja ili da overu odbije.
Ako uprava nadležna za komunalne delatnosti i saobraćaj odbije overu reda vožnje, dužna je da u roku određenom u stavu 1. ovog člana donese rešenje i obrazloži razloge odbijanja.
Protiv rešenja iz stava 2. ovog člana, može se uložiti prigovor Gradskom veću, u roku od osam dana od dana prijema rešenja o odbijanju overe reda vožnje.
III PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA
Prevoznik je dužan da prevoz obavlja prema registrovanom i overenom redu vožnje.
Pre primene reda vožnje, prevoznik je dužan da obavesti korisnike prevoza preko sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.
Ako prevoznik ne obezbedi gradski i prigradski prevoz po utvrđenom redu vožnje, dužan je da obešteti korisnike usluga prevoza, koji su unapred kupili kartu za prevoz, tako što će im vratiti vrednost kupljene karte, odnosno umanjiti cenu pretplatne karte za naredni mesec.
Prevoznik može na određenim relacijama i u određeno vreme da poveća ili smanji broj vozila, ako za to postoji opravdana potreba (školska godina, verski praznici, održavanje kulturnih, umetničkih, sportskih i drugih manifestacija).
Prevoznik može iz opravdanih razloga na određenoj liniji da privremeno obustavi saobraćaj, skrati liniju, produži ili delimično izmeni trasu.
Pod opravdanim razlozima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se elementarne nepogode (požar, poplave, snežni nanosi, poledica i dr.), znatna oštećenja ulica, puteva i putnih objekata, čime je onemogućeno bezbedno odvijanje prevoza na liniji.
Prevoznik je dužan da o razlozima poremećaja saobraćaja na određenoj liniji odmah obavesti upravu nadležnu za komunalne delatnosti i saobraćaj, a preko sredstava javnog informisanja i korisnike prevoza.
Uprava nadležna za komunalne delatnosti i saobraćaj je dužna, da odmah po prijemu obaveštenja iz stava 3. ovog člana da prevozniku saglasnost za izmenu linije, dok traju opravdani razlozi.
Prevoznik može da prestane sa obavljanjem prevoza na utvrđenoj liniji, uz prethodnu saglasnost Skupštine grada i pod uslovom da preko sredstava javnog informisanja ili na drugi način, najkasnije 10 dana pre prestanka obavljanja prevoza obavesti korisnike prevoza.
Prevozniku pripada naknada za usluge prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju.
Cene usluga prevoza određuju se u skladu sa elementima iz Zakona i Zonsko - relacijskog tarifnog sistema i sistema karata, koji je sastavni deo ove odluke.
Prevoznik je dužan da obezbedi štampanje i distribuciju karata, poslove informisanja putnika, kontrolu voznih isprava u autobusu, kontrolu sprovođenja reda vožnje i obavljanje dispečerskih poslova.
Putnik za vreme vožnje mora da ima voznu kartu ili ispravu na osnovu koje ima pravo na prevoz, koju na zahtev ovlašćenog lica prevoznika mora pokazati radi kontrole.
Putnik koji se u autobusu zatekne bez vozne karte, odnosno isprave na osnovu koje ima pravo na prevoz, dužan je da ovlašćenom licu prevoznika pokaže ličnu ispravu o identifikaciji i da plati voznu i doplatnu kartu.
Ako putnik koji se zatekne bez vozne karte ne plati voznu i doplatnu kartu, prevoz mu se prekida na prvoj sledećoj stanici, a voznu i doplatnu kartu može da plati u roku od osam dana, na blagajni prevoznika.
Ovlašćeno lice za vršenje kontrole u autobusu dužno je da pre početka kontrole pokaže službenu legitimaciju.
Službena legitimacija sadrži: naziv prevoznika, broj, ime i prezime i fotografiju ovlašćenog lica.
Ovlašćeno lice može privremeno ili trajno da oduzme voznu kartu ako je putnik bespravno koristi.
Pretplatna vozna karta vratiće se putniku ako odmah ili u roku od osam dana plati voznu ili doplatnu kartu.
Putnik ima pravo da sa istom voznom kartom, nastavi započetu vožnju drugim autobusom u slučaju prekida saobraćaja ili kvara autobusa.
Putnik je dužan da stvari nađene u autobusu i na autobuskom stajalištu preda voznom osoblju.
Ukoliko se vlasnik nađene stvari ne pronađe za vreme vožnje, vozno osoblje će stvari predati odgovarajućoj službi prevoznika odmah po završetku rada.
Prevoznik je dužan da nađene stvari u roku od pet dana preda nadležnom organu koji se stara o čuvanju nađenih stvari.
Zabranjeno je:
1) ulaziti u autobus u napitom stanju,
2) uvoditi u autobus životinje,
3) unošenje u autobus oružja, osim licima koja su posebnim propisima ovlašćena za nošenje oružja,
4) unositi u autobus stvari koje mogu povrediti, oštetiti, uprljati ili uznemiriti putnike ili štetiti autobusu,
5) unositi u autobus zapaljive i eksplozivne, odnosno opasne materije,
6) uznemiravati putnike vikom, nepristojnim izrazima i drugim sličnim postupcima,
7) ometati osoblje u autobusu u vršenju poslova,
8) bacati otpatke u autobusu,
9) koristiti radio-difuzne i druge uređaje, izuzev službenih radio-stanica.
Vozno osoblje je dužno da opomene putnika koji postupa protivno odredbama stava 1. ovog člana.
Putnik koji i pored opomene vrši zabranjenu radnju iz stava 1. ovog člana udaljiće se iz autobusa.
Ugovorom o poveravanju obavljanja ove komunalne delatnosti, koji se po sprovedenom postupku zaključuje sa prevoznikom, ugovoriće se i minimum procesa rada u obavljanju prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju u slučaju štrajka zaposlenih kod prevoznika.
U slučaju štrajka, poremećaja ili prekida u obavljanju ove komunalne delatnosti, usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli sprečiti, odnosno predvideti, nadležni organ prevoznika i organi grada dužni su da preduzimaju neophodne operativne i druge mere predviđene Odlukom o komunalnim delatnostima.
Za regulisanje odnosa između grada i prevoznika formira se koordinaciono telo od jednakog broja predstavnika prevoznika i grada, koje će se sastajati po potrebi, u cilju rešavanja problema koji budu nastali u obavljanju i funkcionisanju ove komunalne delatnosti.
U ime grada članove koordinacionog tela određuje predsednik Skupštine grada, a u ime prevoznika poslodavac.
Nadzor nad primenom ove odluke i nad zakonitošću rada preduzeća, odnosno drugog pravnog lica koje obavlja ovu komunalnu delatnost vrši uprava nadležna za komunalne delatnosti i saobraćaj.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i nad obavljanjem ove komunalne delatnosti vrši komunalni inspektor.
Novčanom kaznom od 5.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće, odnosno drugo pravno lice koje obavlja ovu komunalnu delatnost ako:
1. ne postavi i ne održava stajališne oznake, informacione panoe i objekte za prodaju karata (član 10. stav 2);
2. ne obavlja gradski i prigradski saobraćaj po registrovanom i overenom redu vožnje (član 15. stav 1);
3. ne obavesti korisnike prevoza pre primene reda vožnje (član 15. stav 2);
4. prestane da obavlja prevoz na utvrđenoj liniji, bez saglasnosti Skupštine grada (član 18);
5. utvrdi i primenjuje cene prevoza suprotno Zonsko - relacijsko tarifnom sistemu i sistemu karata.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u preduzeću, odnosno drugom pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 1.000 do 10.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 250 do 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice - putnik ako:
1. koristi prevoz bez propisane karte ili isprave, ili odbije da pokaže kartu radi kontrole (član 21. stav 1);
2. postupa suprotno zabranama iz člana 27. ove odluke.
Rešenja o određivanju stalnih linija u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Niša ("Službeni list grada Niša", broj 10/97 i 37/2003) i Rešenja o određivanju stajališta, koja mogu da se koriste u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Niša ("Službeni list grada Niša", broj 10/97, 17/97 i 48/2004) ostaju na snazi do donošenja novih u skladu sa odredbama ove odluke.
Zonsko - relacijski tarifni sistem i sistem karata
I
Za određivanja cena za prevoz putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju utvrđuje se sledeći zonsko - relacijski tarifni sistem:
I i II zona za prevoz putnika u gradskom saobraćaju (gradski prevoz);
III i IV zona za prevoz putnika u prigradskom saobraćaju (prigradski prevoz);
IX relacija u prigradskom saobraćaju (prigradski prevoz).
II
Granice zona su:
I zona:
Ledena Stena (brdo), Bubanj spomenik, Durmitorska (okretnica), Kragujevačka, Mokranjčeva (okretnica), Gabrovačka reka, EI, Duvanište (okretnica), Durlan, Pantelej (Branka Nikolića - Serjože), Naselje Ratko Jović (okretnica) i Papir servis.
II zona:
9 Maj (Novo Selo) - Vulkan, Pasi Poljana, Novo groblje, Trafo, Niška Banja, Donja Vrežina, Donji Komren, Medoševac, KC Knez Selo.
III zona:
Čamurlija, Gornji Komren, Hum, Brenica, Malča, Prosek, Jelašnica, Prva Kutina, Gabrovac, Donje Vlase, Gornje Međurovo, Mramor, Bubanj, Lalinac i Trupale.
IV zona:
Do granice teritorije grada Niša sa susednim opštinama: pravac Svrljig do Vrela, pravac Bela Palanka do Ostrovice, pravac Zaplanje do Lazarevog sela, pravac Doljevac do Novog groblja i Gornjeg Međurova, pravac Aleksinac do Supovca, Donje Trnave (petlja), Vele Polja i Kravlja i pravac Merošina do Mramora (Mramorski potok).
Granice zona su autobuska stajališta u Nišu i poslednja autobuska stajališta u naseljenim mestima.
III
RELACIJSKI TARIFNI SISTEM
(prigradski prevoz)
Za određivanje cena za prevoz putnika u prigradskom saobraćaju utvrđuje se relacijski tarifni sistem prema dužini relacije, i to:
I |
relacija |
od 0 - 2 km |
II |
relacija |
od 3 - 4 km |
III |
relacija |
od 5 - 7 km |
IV |
relacija |
od 8 -10 km |
V |
relacija |
od 11 - 14 km |
VI |
relacija |
od 15 -18 km |
VII |
relacija |
od 19 - 22 km |
VIII |
relacija |
od 22 - 25 km |
IX |
relacija |
preko 25 km. |
IV
SISTEM KARATA ZA GRADSKI PREVOZ
(I I II ZONA)
1. Pretplatne karte (mesečne)
- za zaposlene i povlašćene kategorije korisnika,
- važe u I, odnosno II zoni za neograničeni broj vožnji u toku jednog meseca, uz odgovarajuću legitimaciju,
- pretplatna karta za II zonu važi i u I zoni.
2. Dnevne karte
- po jedinstvenoj ceni,
- važe u I i II zoni,
- daju pravo neograničenog broja vožnji na linijama I i II zone (gradske linije) u toku dana.
3. Pojedinačne karte (karte za jednu vožnju)
- po jedinstvenoj ceni,
- važe u I i II zoni,
- daju pravo jedne neprekidne vožnje na gradskim linijama I i II zone.
V
SISTEM KARATA ZA PRIGRADSKI PREVOZ (III I IV ZONA - RELACIJSKO TARIFNI SISTEM)
1. Pretplatne karte (mesečne):
- za zaposlene i povlašćene kategorije korisnika,
- važe za neograničeni broj vožnji u toku jednog meseca, uz odgovarajuću legitimaciju,
- pretplatna karta za III zonu važi i u I i II zoni,
- pretplatna karta za IV zonu važi i u I, II i III zoni.
2. Pojedinačne karte (karte za jednu vožnju)
- važe u relacijskom tarifnom sistemu,
- po različitim cenama, u zavisnosti od relacije,
- daju pravo na jednu neprekidnu vožnju na prigradskim linijama.
VI
1. Pretplatne karte prodaje organizovano prevoznik za zaposlene korisnike, a za ostale kategorije povlašćenih korisnika prodaje organizovano prevoznik, ili se mogu kupiti pojedinačno na prodajnim mestima prevoznika.
2. Dnevne karte za I i II zonu prodaju se u vozilu i na prodajnim mestima u gradu.
3. Pojedinačne karte za I i II zonu prodaju se na prodajnim mestima u gradu i u vozilu.
4. Pojedinačne karte za relacijsko - tarifni sistem (prigradski prevoz) prodaju se u vozilu, na autobuskoj stanici i određenim autobuskim stajalištima.
Prečišćen tekst Odluke o prevozu putnika u gradskom i prigradskom
saobraćaju obuhvata:
Odluku o prevozu putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju
("Službeni list grada Niša", broj 14/99), iz koje u
prečišćen tekst nije unet član 34. o prestanku važenja Odluke
o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Niša ("Službeni
list grada Niša", broj 10/94, 9/97, 29/98, 30/98, 2/99)
i član 35. o stupanju na snagu Odluke.
Odluku o izmenama Odluke o prevozu putnika u gradskom i prigradskom
saobraćaju ("Službeni list grada Niša", broj 76/2005),
iz koje u prečišćen tekst nisu uneti član 12. kojim je ovlašćena
Služba za poslove skupštine gradskog veća, propise i međunarodnu
saradnju da sačini i objavi prečišćen tekst i član 13. o stupanju
na snagu Odluke.