PRAVILNIKO TEHNIČKIM I DRUGIM ZAHTEVIMA ZA TEČNA GORIVA NAFTNOG POREKLA("Sl. list SCG", br. 51/2004 i 54/2005) |
Ovim pravilnikom propisuju se tehnički i drugi zahtevi koje moraju da ispunjavaju tečna goriva naftnog porekla koja se koriste kao energetska goriva i goriva za motore sa unutrašnjim sagorevanjem koja se stavljaju u promet na domaće tržište (u daljem tekstu: tečna goriva).
Tečna goriva klasifikovana prema jugoslovenskom standardu JUS ISO 8216, klasa F, mogu biti:
1) motorni benzini;
2) avionski benzini;
3) petroleum za motore;
4) gorivo za mlazne motore;
5) goriva za dizel motore i
6) ulja za loženje.
Motorni benzini, u smislu ovog pravilnika, su:
1) bezolovni motorni benzini i
2) motorni benzini.
Bezolovni motorni benzini, u smislu ovog pravilnika, su:
1) EVRO PREMIJUM BMB 95;
2) EVRO REGULAR BMB 92;
3) PREMIJUM BMB 95 i
4) REGULAR BMB 92.
Izrazi i pojmovi koji se odnose na bezolovne benzine iz stava 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS EN 228.
Motorni benzini, u smislu ovog pravilnika, su:
1) NORMAL MB 86;
2) REGULAR MB 92;
3) PREMIJUM MB 95 i
4) SUPER MB 98.
Benzini iz stava 1. ovog člana upotrebljavaju se za pogon benzinskih motora sa unutrašnjim sagorevanjem, a označavaju se skraćenom oznakom MB uz dopisivanje odgovarajuće gradacije oktanskog broja.
Avionski benzini, u smislu ovog pravilnika, su:
1) AVIONSKI BENZIN AB 80/87;
2) AVIONSKI BENZIN AB 91/96;
3) AVIONSKI BENZIN AB 100/130 i
4) AVIONSKI BENZIN AB 100 LL.
Izrazi i pojmovi koji se odnose na avionske benzine iz stava 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS B.H2.250.
Izrazi i pojmovi koji se odnose na petroleum za motore utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS B.H2.320.
Gorivo za mlazne motore može biti gorivo za mlazne motore tip GM-1.
Izrazi i pojmovi koji se odnose na gorivo za mlazne motore iz stava 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS B.H2.331.
Goriva za dizel motore, u smislu ovog pravilnika, su:
1) EVRO DIZEL;
2) EVRO DIZEL F;
3) DIZEL D2;
4) DIZEL D2 S i
5) DIZEL D1 E.
Izrazi i pojmovi koji se odnose na dizel goriva iz stava 1 tač. 1 i 2 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS EN 590.
Dizel gorivo iz stava 1 tač. 3, 4 i 5 ovog člana upotrebljavaju se kao pogonska goriva za dizel motore malih i srednjih snaga sa velikim i srednjim brojem obrtaja.
Ulja za loženje, u smislu ovog pravilnika, su:
1) ULJE ZA LOŽENJE EKSTRA LAKO EL;
2) ULJE ZA LOŽENJE LAKO SPECIJALNO LS;
3) ULJE ZA LOŽENJE LAKO L;
4) ULJE ZA LOŽENJE LAKO NISKO SUMPORNO LNS;
5) ULJE ZA LOŽENJE SREDNJE S;
6) ULJE ZA LOŽENJE NISKO SUMPORNO GORIVO - SPECIJALNO NSG-S;
7) ULJE ZA LOŽENJE SREDNJE NISKO SUMPORNO SNS;
8) ULJE ZA LOŽENJE TEŠKO T;
9) ULJE ZA LOŽENJE TEŠKO NISKO SUMPORNO TNS i
10) ULJE ZA LOŽENJE EKSTRA TEŠKO ET.
Ulja za loženje iz stava 1. tač. 5. do 10. ovog člana, mogu biti deklarisana i kao mazut.
Ulje za loženje EL je destilatno gorivo, koje mora biti obojeno postojanom crvenom bojom i mora da sadrži indikator, a namenjeno je za plamenike sa isparavanjem, kao i za sve plamenike koji rade sa pritiskom, bez mogućnosti predgrevanja goriva.
Ulje za loženje LS je mešano destilatno i ostatno gorivo namenjeno za centralna grejanja manjeg kapaciteta, za industriju i sušare u poljoprivredi.
Ulje za loženje L je mešano destilatno i ostatno gorivo namenjeno za instalacije koje imaju mogućnosti predgrevanja prilikom skladištenja i upotrebe.
Ulje za loženje LNS je ulje za loženje L, koje ima količinu sumpora manju od 1% (m/m), a koristi se u sistemima gde se zahteva nizak sadržaj sumpora.
Ulje za loženje S je ostatno gorivo koje se koristi kao gorivo u industriji, poljoprivredi i za energetske jedinice, i to za one sisteme gde proizvođač gorionika zahteva ovo gorivo. Za transport, skladištenje i primenu ovog goriva potrebno je predgrevanje.
Ulje za loženje NSG-S je mešano ostatno i destilatno gorivo, koje se mora predgrevati prilikom transporta, skladištenja i upotrebe, a namenjeno je za potrebe u metalurgiji i za sve industrijske pogone gde se zahteva nizak sadržaj sumpora.
Ulje za loženje SNS je ulje za loženje S, koje ima količinu sumpora manju od 1% (m/m), a koristi se u sistemima gde se zahteva nizak sadržaj sumpora.
Ulje za loženje T je ostatno gorivo koje se koristi kao gorivo za industrijske peći i velike energetske jedinice. Za transport skladištenje i primenu ovog goriva potrebno je predgrevanje.
Ulje za loženje TNS je ulje za loženje T, koje ima količinu sumpora manju od 1% (m/m), a koristi se u sistemima gde se zahteva nizak sadržaj sumpora.
Ulje za loženje ET je ostatno gorivo dobijeno iz nafte uz primenu različitih tehnologija prerade, a namenjeno je za industriju i velike energetske jedinice. Za transport, skladištenje i primenu ovog goriva potrebno je predgrevanje.
Proizvodi koji nisu obuhvaćeni ovim pravilnikom definišu se proizvođačkim specifikacijama.
Bezolovni motorni benzini iz člana 4. stav 1. tač. 1. i 2. ovog pravilnika EVRO PREMIJUM BMB 95 i EVRO REGULAR BMB 92, moraju da zadovolje sve zahteve standarda JUS EN 228.
Bezolovni motorni benzini iz stava 1. ovog člana iz domaće proizvodnje nisu obojeni.
Bezolovni motorni benzini iz člana 4. stav 1. tač. 3. i 4. ovog pravilnika PREMIJUM BMB 95 i REGULAR BMB 92, nisu obojeni i moraju da zadovolje sve zahteve standarda JUS EN 228 osim za gustinu, sadržaj olova, sumpora, benzena, aromata i motornog oktanskog broja.
Granične vrednosti za gustinu, sadržaj olova, sumpora, benzena i motornog oktanskog broja za bezolovne benzine iz stava 1. ovog člana su:
- gustina na 15°C, najviše |
780 kg/m3 |
do 31. decembra 2007. godine |
- sadržaj olova, najviše |
13 mg/L |
do 31. decembra 2007. godine |
- sadržaj sumpora, najviše |
650 mg/kg |
do 31. decembra 2007. godine |
- sadržaj benzena, najviše |
5% (V/V) |
do 31. decembra 2007. godine |
- sadržaj aromata |
65% (V/V) |
do 31. decembra 2007. godine |
- motorni oktanski broj, MON za PREMIJUM BMB 95, najmanje |
83 |
do 31. decembra 2007. godine |
- za REGULAR BMB 92, najmanje |
80 |
do 31. decembra 2007. godine. |
Bezolovni motorni benzini PREMIJUM BMB 95 i REGULAR BMB 92 na domaće tržište stavljaju se samo iz domaće proizvodnje.
Motorni benzini iz člana 5 ovog pravilnika moraju da zadovolje sledeće karakteristike:
Karakteristika |
Normal MB 86 |
Regular MB 92 |
Premijum MB 95 |
Super MB 98 |
Metode |
Istraživački oktanski broj-RON, najmanje |
86 |
92 |
95 |
98 |
ISO 5164 |
Motorni oktanski broj-MON, najmanje |
- |
80 |
83 |
85 |
ISO 5163 |
Sadržaj olova, mg/L najviše |
600 |
400 |
400 |
600 |
ISO 3830 |
Gustina (na 15°C), kg/m3 |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
JUS B.H8.015 |
Sadržaj benzena % (V/V), najviše |
5 |
5 |
5 |
5 |
EN 238 |
Sadržaj sumpora, mg/kg, najviše |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
EN 24260 |
Sadržaj kiseonika, % (m/m), najviše |
2,7 |
2,7 |
2,7 |
2,7 |
EN 1601 |
Sadržaj smole, mg/100 mL, najviše |
5 |
5 |
5 |
5 |
ISO 6246 |
Oksidaciona stabilnost, min., najmanje |
360 |
360 |
360 |
360 |
JUS ISO 7536 |
Korozija bakarne trake (3 h na 50 °C) |
Klasa 1 |
Klasa 1 |
Klasa 1 |
Klasa 1 |
JUS ISO 2160 |
Boja |
žuta |
crvena |
zelena |
plava |
|
Procenat isparenog do 100°C,
E100 |
46,0 |
46,0 |
46,0 |
46,0 |
EN ISO 3405 |
Procenat isparenog do 150°C,
E150 |
75 |
75 |
75 |
75 |
EN ISO 3405 |
Krajnja tačka ključanja FBP °C, najviše |
210 |
210 |
210 |
210 |
EN ISO 3405 |
Destilacioni ostatak %(V/V), najviše |
2 |
2 |
2 |
2 |
EN ISO 3405 |
Pritisak para, kPa |
45,0* 50,0 |
45,0* 50,0 |
45,0* 50,0 |
45,0* 50,0 |
EN 13016-1 |
Izgled |
bistar, bez mehaničkih primesa i vode |
Vizuelno |
*Napomena: vrednosti pritiska pare obeležene zvezdicom odnose se na letnje godišnje doba (1. april - 30. septembar), dok se neobeležene vrednosti odnose na preostali deo godine (1. oktobar - 31. mart).
Motorni benzini iz ovog člana na domaće tržište stavljaju se samo iz domaće proizvodnje.
Avionski benzini AB 80/87 i AB 100/130 iz člana 6 stav 1 tač. 1 i 3 ovog pravilnika moraju da zadovolje sve zahteve utvrđene u standardu JUS B.H2.250.
Avionski benzin AB 91/96 iz člana 6 stav 1 tačka 2 ovog pravilnika mora da zadovolji sve zahteve utvrđene u standardu JUS B.H2.250, osim za sadržaj olova, oktanskog broja po motornoj metodi, oktanskog broja po avijacionoj metodi i oktanskog broja po metodi bogate smeše.
Granične vrednosti za sadržaj olova i oktanski broj su:
- sadržaj olova, mg/L, najviše |
910 |
do 31. decembra 2007. godine |
- oktanski broj: po motornoj metodi, najmanje |
91 |
do 31. decembra 2007. godine |
- po avijacionoj metodi, najmanje |
91 |
do 31. decembra 2007. godine |
- po metodi "bogate smeše", najmanje |
96 |
do 31. decembra 2007. godine. |
Avionski benzin AB 100LL mora da zadovolji karakteristike iz standarda JUS B.H2.250, osim za sadržaj olova.
Granična vrednost za sadržaj olova je:
- sadržaj olova, mg/L, najviše 560.
Avionski benzini AB 80/87, AB 91/96 i AB 100/130 na domaće tržište stavljaju se samo iz domaće proizvodnje.
Petroleum za motore mora da zadovolji sve zahteve utvrđene u standardu JUS B.H2.320.
Gorivo za mlazne motore GM-1 mora da zadovolji sve zahteve utvrđene u standardu JUS B.H2.331.
Dizel gorivo EVRO DIZEL mora da zadovolji sve zahteve standarda JUS EN 590 za klase A, B, C, i D, a dizel gorivo EVRO DIZEL F mora da zadovolji zahteve standarda JUS EN 590 za klasu F.
Dizel goriva iz člana 9 tač. 3, 4 i 5 moraju da zadovolje sledeće karakteristike:
Karakteristika |
Jedinica |
D2 |
D2 S |
D1 E |
Metode |
Gustina na 15 °C, najviše |
kg/m3 |
860 |
860 |
860 |
EN ISO 3675 |
Izgled |
Bistra prozračna tečnost bez mehaničkih nečistoća |
Vizuelno |
|||
Destilacija 95% (V/V) |
°C |
375 |
375 |
375 |
JUS B.H8.028 |
|
|
2,0 |
2,0 |
1,0 |
JUS ISO 3104 |
*Filtrabilnost (CFPP) |
°C |
Klasa A,B,C i D |
Klasa A,B,C i D |
Klasa E |
EN 116 |
Tačka paljenja najmanje |
°C |
55 |
55 |
55 |
JUS ISO 2719 |
Sadržaj pepela najviše |
% (m/m) |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
JUS ISO 6245 |
Ugljenični ostatak (na 10% ostatka destilacije), najviše |
% (m/m) |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
JUS B.H8.051 |
Sadržaj vode, najviše |
mg/kg |
500 |
500 |
500 |
EN ISO 12937 |
Korozija bakarne trake (3h na 50 °C) |
ocena (klasa) |
1 |
1 |
1 |
JUS ISO 2160 |
Sadržaj sumpora najviše |
mg/kg |
10000 |
2000 |
5000 |
JUS ISO 8754 |
Cetanski indeks, najmanje |
|
45 |
45 |
45 |
JUS ISO 4264 |
*JUS EN 590
Dizel goriva D2, D2 S i D1 se na domaće tržište stavljaju samo iz domaće proizvodnje.
Ulja za loženje iz člana 10 ovog pravilnika moraju da zadovolje sledeće kriterijume:
Karakteristike |
EL |
LS |
L |
LNS |
S |
NSG-S |
SNS |
T |
TNS |
ET |
Metode |
Gustina na 15°C kg/m3, najviše |
870 |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
JUS B.H8.015 |
Sadržaj sumpora % (m/m), najviše |
0,05 |
1,0 |
1,0 |
0,5 |
1,2 |
0,85 |
0,6 |
2,0 |
1,0 |
2,0 |
JUS ISO 8754 |
Tačka paljenja, °C najmanje |
55 |
60 |
60 |
60 |
80 |
90 |
80 |
100 |
100 |
100 |
JUS ISO 2719 |
Kinematička viskoznost, mm2/S |
2,5-6 |
6,12 |
2,4-10 |
2,4-10 |
10-35 |
10-35 |
10-35 |
35-63 |
35-63 |
>63 |
JUS ISO 3104 |
Kinematička * viskoznost na drugoj temperaturi mm2/S |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
upisuje se |
JUS ISO 3104 |
Tačka tečenja, °C, najviše |
-10/0** |
-2 |
|
|
45 |
|
45 |
|
|
|
JUS ISO 3016 |
Destilacija 90% (V/V) najviše |
370°C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JUS B.H8.028 |
Boja |
Crvena |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vizuelno |
Indikator (mg/L), najmanje |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JUS B.H8.065 |
Voda i talog, % (V/V), najviše |
0,15 |
0,30 |
0,5 |
0,50 |
1,00 |
1,0 |
1,00 |
1,50 |
1,50 |
2,0 |
JUS B.H8.150 |
Pepeo % (m/m), najviše |
0,02 |
0,1 |
0,15 |
0,15 |
0,2 |
0,15 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
JUS ISO 6245 |
Ugljenični ostatak, % (m/m) najviše |
0,05 |
2,0 |
8,0 |
8,0 |
10,0 |
6,0 |
10,0 |
15,0 |
15,0 |
17,0 |
JUS B.H8.051 |
Donja toplotna vrednost (MJ/kg), najmanje |
42 |
41 |
41,5 |
41,5 |
40,0 |
40,5 |
40,0 |
39,0 |
39,0 |
39,0 |
ASTM D 4868 |
*Reguliše se proizvođačkom specifikacijom.
** Zimski kvalitet (1. oktobar - 31. mart) / letnji period (1. april - 30. septembar).
Ulja za loženje navedena u gornjoj tabeli ne sadrže više od 0,5 mg/kg polihlorovanih bifenila.
Granične vrednosti za sadržaj ukupnog sumpora i ugljeničnog ostatka kod ulja za loženje iz domaće proizvodnje su:
|
Sadržaj sumpora % (m/m) |
Ugljenični ostatak |
Napomena |
- Ulje za loženje EL |
1,0 |
|
do 31. decembra 2007. god. |
- Ulje za loženje LS |
1,5 |
|
do 31. decembra 2007. god. |
- Ulje za loženje L |
2,0 |
|
do 31. decembra 2007. god. |
- Ulje za loženje SNS |
1,0 |
|
do 31. decembra 2007. god. |
- Ulje za loženje S |
3,0 |
12,0 |
do 31. decembra 2007. god. |
- Ulje za loženje NSGS |
- |
8,0 |
do 31. decembra 2007. god. |
- Ulje za loženje T |
4,0 |
|
do 31. decembra 2007. god. |
- Ulje za loženje ET |
5,0 |
|
do 31. decembra 2007. god. |
Ulja za loženje iz ovog člana na domaće tržište stavljaju se samo iz domaće proizvodnje.
Pri kontroli kod proizvođača, uvoznika, trgovaca na veliko i trgovaca na malo, a pri tumačenju dobijenih vrednosti ispitivanih karakteristika, mora se uzeti u obzir preciznost odnosno ponovljivost i uporedivost metoda ispitivanja.
Sve metode ispitivanja navedene u ovom pravilniku sadrže odredbe o preciznosti. U slučajevima neslaganja moraju se koristiti postupci opisani u JUS B.H8.012, do donošenja standarda JUS EN ISO 4259 za rešavanje neslaganja i tumačenje rezultata zasnovanih na preciznosti metode.
U slučajevima neslaganja u pogledu sadržaja sumpora u benzinu koristi se EN ISO 14596.
U slučajevima neslaganja u pogledu sadržaja benzena u benzinu koristi se JUS EN 12177.
U slučajevima neslaganja u pogledu sadržaja kiseonika i oksigenata u benzinu koristi se EN ISO 1601.
U slučajevima neslaganja u pogledu gustine koristi se EN ISO 3675.
Uzimanje uzoraka za ispitivanje tečnih goriva naftnog porekla vrši se u skladu sa standardima JUS ISO 3170 i ISO 3171.
Obeležavanje pumpi za tečna goriva naftnog porekla vrši se bojama i natpisima, na način kako je to utvrđeno u Prilogu 1 ovog pravilnika koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla ("Službeni list SRJ", br. 64/2000).
Ovaj pravilnik stupa na snagu tridesetog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SCG".
Samostalni član Pravilnika o izmenama i
dopunama
Pravilnika o tehničkim i drugim zahtevima za tečna
goriva naftnog porekla
("Sl. list SCG", br. 54/2005)
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu SCG".
OBELEŽAVANJE PUMPI ZA TEČNA GORIVA NAFTNOG POREKLA
Pumpe se obeležavaju latiničnim pismom na sledeći način:
EVRO PREMIJUM BMB 95
EVRO REGULAR BMB 92
PREMIJUM BMB 95
REGULAR BMB 92
zelenim slovima (zelena RAL 6029) na beloj podlozi
NORMAL MB 86
crnim slovima na žutoj podlozi (žuta RAL 1016)
REGULAR MB 92
crnim slovima na crvenoj podlozi (crvena RAL 3000)
PREMIJUM MB 95
crnim slovima na zelenoj podlozi (zelena RAL 6029)
SUPER MB 98
crnim slovima na plavoj podlozi (plava RAL 5015)
EVRO DIZEL
EVRO DIZEL F
zelenim slovima (zelena RAL 6029) na žutoj podlozi (žuta RAL 1023)
DIZEL D2
DIZEL D2 S
DIZEL D1 E
crnim slovima na žutoj podlozi (žuta RAL 1023)
LOŽ ULJE EL
crvenim slovima (crvena RAL 3000) na crnoj podlozi
AB 80/87
AB 91/94
AB 100/130
AB 100 LL
belim slovima na crvenoj podlozi (crvena RAL 3020), sa plavom vertikalnom trakom sa leve strane (plava RAL 5010)