ODLUKA
O PRAVIMA IZ OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 101/2005 i 1/2006 - ispr.)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom utvrđuju se prava iz oblasti socijalne zaštite građana i porodica na teritoriji grada Niša, uslovi i način ostvarivanja ovih prava.

Član 2

Prava utvrđena ovom odlukom mogu da ostvare lica koja imaju prebivalište na teritoriji grada Niša.

Sredstva za ostvarivanje prava iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu grada.

Član 3

Porodicom u smislu ove odluke smatraju se bračni i vanbračni drugovi, deca (bračna, vanbračna, usvojena i uzeta na izdržavanje) i srodnici u pravoj liniji, a u pobočnoj do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.

II PRAVA IZ OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE

Član 4

Građani i porodice sa teritorije grada Niša mogu ostvariti sledeća prava iz oblasti socijalne zaštite:

1. Pomoć u kući,

2. Dnevni boravak,

3. Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu,

4. Jednokratne pomoći,

5. Smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu,

6. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima,

7. Besplatan obrok,

8. Oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga i regresiranje mesečne autobuske karte,

9. Troškovi sahrane.

1. Pomoć u kući

Član 5

Ova vrsta pomoći obuhvata pomoć: u obezbeđivanju ishrane (dopremanje hrane u stan korisnika ili pripremanje hrane u stanu), u održavanju lične higijene, odevnih predmeta i posteljine, pri kretanju, pri odlasku lekaru, zagrevanju stana i druge usluge koje se odnose na održavanje stana.

Pomoć u kući mogu da ostvare stara, invalidna i hronično obolela lica, koja žive sama u domaćinstvu ili s drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći, u trajanju do 60 sati mesečno.

Član 6

Zahtev za pomoć u kući podnosi se Centru za socijalni rad sa sledećom dokumentacijom:

- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,

- dokaz o redovnim mesečnim primanjima, ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev,

- uverenje o imovnom stanju za sebe i srodnike obavezne na izdržavanje (Republički geodetski zavod i Poreska uprava), iz mesta rođenja i mesta prebivališta,

- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica,

- nalaz i mišljenje lekara specijaliste,

- uverenje MUP-a o prebivalištu i fotokopije ličnih karata,

- overene fotokopije zdravstvenih knjižica svih članova domaćinstva.

Centar za socijalni rad po zahtevu odlučuje rešenjem.

Član 7

Pravo na besplatnu pomoć u kući imaju lica čiji su ukupni mesečni prihodi u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva ispod i u visini minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje, i koja nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po propisima porodičnopravne zaštite i Zakonu o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana.

Ukoliko lica iz prethodnog stava imaju srodnike obavezne na izdržavanje, mogu ostvariti pravo na regresiranje cene usluga prema regresnoj skali iz člana 8. ove odluke, s tim što se u ukupne prihode uračunavaju i prihodi srodnika obaveznih na izdržavanje.

Član 8

Korisnici usluga čiji su mesečni prihodi veći od minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje, a nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po propisima porodičnopravne zaštite Zakona o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana, imaju pravo na regresiranje cene usluga.

Korisnici usluga koji imaju srodnike obavezne na izdržavanje mogu ostvariti pravo na regresiranje cene usluga. U ukupne prihode se uračunavaju i prihodi srodnika obaveznih na izdržavanje.

Korisnici iz stava 1. i 2. ovog člana imaju pravo na regresiranje cene usluga prema regresnoj skali:

Prihod porodice iznad nivoa
socijalne sigurnosti

Procenat učešća korisnika

do 45%

20%

45-50%

25%

50-55%

30%

55-60%

35%

60-65%

40%

65-70%

45%

70-75%

50%

75-80%

55%

80-95%

60%

95-105%

65%

105-115%

70%

115-125%

75%

125-135%

80%

135-145%

85%

145-150%

90%

150% i više

100%

Član 9

Usluge pomoći u kući, u skladu sa ovom odlukom, pružaće pravna lica sa kojima grad zaključuje ugovor.

2. Dnevni boravak

A) Dnevni boravak za lica ometena u razvoju

Član 10

Pravo na dnevni boravak ima dete ometeno u fizičkom ili psihičkom razvoju, obolelo od autizma, sa poremećajima u društvenom ponašanju i odraslo lice koje ima pravo na smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu ako je, u zavisnosti od stepena i vrste ometenosti, mogućnosti i potreba ovih lica i drugih razloga, ovakav oblik zaštite najcelishodniji.

Član 11

Dnevni boravak za lica ometena u razvoju organizuje se za osobe uzrasta od 5 do 30 godina starosti u cilju vaspitno - obrazovnog rada.

Dnevni boravak za starije osobe, umereno i teže ometene u razvoju i obolele od autizma se organizuje u cilju očuvanja stečenih znanja i radnih navika.

Član 12

Dnevni boravak se organizuje u vremenu od 6 do 16 sati, svakog dana osim nedelje u Ustanovi za dnevni boravak dece i omladine "Mara" u Nišu (u daljem tekstu: Ustanova "Mara").

Član 13

Zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje dnevnog boravka, sa rešenjem o razvrstavanju i kategorizaciji lica ometenih u razvoju, podnosi roditelj, odnosno staralac korisnika, Ustanovi "Mara" u Nišu na razmatranje. Prijem u Ustanovu se vrši po kriterijumima predviđenim Pravilnikom o prijemu i otpustu korisnika u Ustanovu "Mara".

Član 14

Usluge dnevnog boravka Ustanova "Mara" Niš svim korisnicima pruža besplatno.

B) Dnevni boravak za stare osobe

Član 15

Dnevni boravak za stare osobe organizuje se i sprovodi u dnevnim centrima i klubovima za odrasla i stara lica.

Dnevni boravak za stare osobe organizovaće pravna lica sa kojima grad zaključuje ugovor.

U Dnevnom centru se korisnicima pružaju usluge ishrane, odgovarajuće zdravstvene zaštite, radne i okupacione terapije, kulturno - zabavne i rekreativne aktivnosti i druge usluge zavisno od potreba korisnika.

U Dnevnom centru se obezbeđuje boravak u trajanju od 10 časova, svakog radnog dana osim nedelje.

U klubovima se zadovoljavaju svakodnevne životne potrebe, a naročito: druženje, socijalna integracija i rehabilitacija, razvijanje solidarnosti, odnosno samopomoći, kulturno - zabavne, rekreativne, duhovne i druge potrebe.

Član 16

Pravo na besplatne usluge dnevnog boravka ima lice koje je ostvarilo pravo na materijalno obezbeđenje. Centar za socijalni rad na osnovu utvrđenih kriterijuma ceni mogućnost, potrebe i celishodnost ovog oblika zaštite u svakom konkretnom slučaju.

Član 17

Korisnici dnevnog boravka čiji su ukupni mesečni prihodi iznad iznosa minimalnog nivoa socijalne sigurnosti imaju pravo na regresiranje cene usluga, prema regresnoj skali iz člana 8. ove odluke.

3. Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu

Član 18

Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu ima lice koje se upućuje u ustanovu socijalne u zaštite ili drugu porodicu, a tu opremu ne može samo da obezbedi, niti mu je mogu obezbediti srodnici, koji su prema Zakonu o porodici dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.

Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu obuhvata nabavku odeće i obuće, naknadu troškova za prevoz korisnika do ustanove, odnosno porodice, u koju se smešta.

Član 19

O pravu na opremu za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu odlučuje rešenjem Centar za socijalni rad.

4. Jednokratne pomoći

Član 20

Pravo na jednokratne pomoći imaju lica i porodice koje se nalaze u stanju trenutne, izuzetno teške situacije, koju ne mogu samostalno prevazići, i to naročito u slučajevima: otklanjanja posledica elementarnih nepogoda, zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, postpenalne zaštite, prihvata po prestanku smeštaja i u drugim situacijama prema proceni Centra za socijalni rad.

Zadovoljavanjem osnovnih životnih potreba smatra se naročito nabavka: neophodnih stvari za domaćinstvo, namirnica, ogreva, udžbenika i školskog pribora za decu, zimnice i neophodne garderobe, kao i zadovoljavanje drugih potreba izazvanih specifičnim stanjem ili situacijom (bolest, teška invalidnost, i dr.).

Član 21

Jednokratna pomoć pruža se u novčanom iznosu ili obezbeđivanjem potrebnih stvari.

Pojedinac ili porodica može pravo na jednokratnu pomoć koristiti i više puta u kalendarskoj godini, s tim da ukupna sredstva ostvarena na osnovu ovog prava ne prelaze dvostruki iznos prosečne neto - zarade po zaposlenom u gradu Nišu u prethodnom mesecu.

Prethodnim mesecom smatra se mesec za koji je u momentu podnošenja zahteva poznat podatak o isplaćenoj prosečnoj neto zaradi u gradu Nišu.

Član 22

Izuzetno od odredaba člana 21. ove odluke, pravo na uvećanu jednokratnu novčanu pomoć imaju:

1. 

porodica kojoj je u požaru, poplavi, zemljotresu ili u drugim nepogodama potpuno ili znatno oštećen stan, koji koristi po osnovu vlasništva ili po osnovu zakupa - u iznosu od dve do pet prosečnih neto - zarada isplaćenih u gradu Nišu u prethodnom mesecu;

2.

porodica u kojoj je nesrećnim slučajem nastupila smrt jednog ili više članova porodice, a čiji prihod u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva ne prelazi četiri prosečne neto zarade isplaćene u gradu Nišu u prethodnom mesecu - u iznosu od jedne do tri prosečne neto - zarade isplaćene u gradu Nišu u prethodnom mesecu;

3.

porodice u kojima je član porodice oboleo od teške bolesti, a čiji prihod u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva ne prelazi četiri prosečne neto zarade u gradu Nišu u prethodnom mesecu - u iznosu od jedne do pet prosečnih neto - zarada isplaćenih u gradu Nišu u prethodnom mesecu, pod uslovom da oboleli član porodice nije stekao svojstvo osiguranog lica, odnosno da troškovi njegovog lečenja ne padaju na teret sredstava obaveznog osiguranja ili da porodica nema sredstava za pojačanu negu;

4.

porodica koja zbog steriliteta ili privremene neplodnosti nema dece, a obuhvaćena je postupkom vantelesne oplodnje, i čiji prihodi u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva ne prelaze četiri prosečne neto - zarade u gradu Nišu u prethodnom mesecu - jednom u toku kalendarske godine u iznosu od 50% troškova za vantelesnu oplodnju, uključujući i troškove za neophodne lekove;

5.

deca bez roditeljskog staranja, koja su na evidenciji Centra za socijalni rad za nabavku školskog pribora i udžbenika, troškove ekskurzije i rekreativne nastave - u iznosu od 50% prosečne neto -zarade isplaćene u gradu Nišu u prethodnom mesecu.

Teškom bolešću smatraju se maligna oboljenja, šećerna bolest, hemofilija, duševna bolest i poremećaji, progresivna nervno-mišićna oboljenja, cerebralna paraliza, multipleks skleroza, reumatska groznica, koronarne i cerebrovaskularne bolesti, sistemske autoimune bolesti, hronične bubrežne insuficijencije i cistične fibroze.

Pod prihodima pojedinca i porodice podrazumevaju se prihodi ostvareni u prethodna tri meseca po svim osnovama, izuzev prihoda po osnovu dečijeg dodatka, dodatka za negu i pomoć drugog lica, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda.

Visinu iznosa uvećane jednokratne novčane pomoći za slučajeve iz stava 1. tačke 1, 2. i 3. utvrđuje Centar za socijalni rad, na osnovu procene stručnog tima.

Član 23

Pojedinci i porodice mogu u toku kalendarske godine više puta ostvariti pravo na uvećanu jednokratnu pomoć iz prethodnog člana, stav 1. tačka 1, 2, 3., s tim da ukupna sredstva po tom osnovu za tu kalendarsku godinu ne prelaze petostruki iznos prosečne neto - zarade isplaćene u gradu Nišu u prethodnom mesecu.

Za lica koja se nalaze u teškom stanju socijalne potrebe izuzetno se može odobriti uvećana jednokratna pomoć, po proceni Komisije.

Član 24

U postupku rešavanja o pravu na jednokratnu pomoć Centar za socijalni rad je dužan da ceni da li se pružanjem i drugih oblika socijalne zaštite može efikasnije postići zadovoljavanje potreba korisnika.

Član 25

Jednokratna pomoć u obezbeđivanju potrebnih stvari daje se u životnim namirnicama, sredstvima za higijenu i odevnim predmetima pojedincu ili porodici koji su ostvarili pravo na materijalno obezbeđenje, u količinama srazmerno broju članova domaćinstva, a na osnovu rešenja Centra za socijalni rad.

5. Smeštaj u prihvatilište i prihvatnu stanicu

a) Prihvatilište

Član 26

Prihvatilište je oblik privremenog zbrinjavanja lica, koja su iznenada ostala bez smeštaja ili iz drugih razloga moraju da budu zbrinuta van svoje porodice.

U prihvatilištu se pružaju usluge smeštaja (ishrana i prenoćišta), održavanja lične higijene, zdravstvena zaštita, savetodavno - terapijske usluge i drugo.

Član 27

Privremeni smeštaj u prihvatilištu pruža se:

- deci bez adekvatnog roditeljskog staranja,

- deci sa poremećajem u ponašanju,

- odraslim i ostarelim licima.

Član 28

Prihvatilište se organizuje u:

- Domu za smeštaj dece i omladine "Duško Radović",

- Gerontološkom centru Niš,

- Zavodu za vaspitanje omladine Niš.

Član 29

Usluge prihvatilišta pružaju se korisnicima do uspostavljanja odgovarajućeg oblika zaštite, a najviše do trideset dana.

Potrebu za smeštajem u prihvatilište utvrđuje i smeštaj korisnika vrši, uz uput i rešenje, Centar za socijalni rad.

b) Prihvatna stanica

Član 30

U prihvatnoj stanici vrši se prihvat i zbrinjavanje lica koja se nađu u skitnji i u drugim slučajevima kada im je neophodno organizovano zbrinjavanje dok se ne uspostavi kontakt sa nadležnim Centrom za socijalni rad, odnosno dok se ne omogući povratak lica u mesto prebivališta, ili dok se za njih ne utvrdi odgovarajući oblik socijalne zaštite.

Član 31

Prijem lica se vrši u objektima prihvatne stanice.

Prihvatne stanice se organizuju u ustanovama iz člana 28. ove odluke.

Boravak u prihvatnoj stanici može trajati najduže do sedam dana.

Član 32

Prijem lica u prihvatnu stanicu vrši dežurni stručni saradnik Ustanove, koji vrši identifikaciju i pribavlja podatke relevantne za preduzimanje daljih mera.

O prihvatu lica u prihvatnu stanicu odlučuje Centar za socijalni rad rešenjem.

Član 33

Međusobna prava i obaveze u vezi sa prihvatom lica u prihvatilište i prihvatnu stanicu regulisaće se ugovorom koji zaključuje grad Niš i ustanova u kojoj se ovi oblici zaštite organizuju.

6. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima

Član 34

Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je vid otvorenog oblika socijalne zaštite, koji se organizuje na području grada Niša, u objektima predviđenim posebnim aktom za ovu namenu.

Član 35

Nosilac prava korišćenja objekata ovog oblika stanovanja je grad Niš, sa svim pravima i obavezama koje iz toga proističu, uključujući i upis u zemljišne knjige.

Član 36

Objektima namenjenim za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima upravlja Centar za socijalni rad.

Sve odluke koje se odnose na održavanje objekta u nadležnosti su Centra za socijalni rad.

Član 37

Troškovi investicionog održavanja objekata za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima finansiraju se iz budžeta grada Niša, prema godišnjem planu investicionog održavanja koji donosi Centar za socijalni rad.

Član 38

Pravo na smeštaj u objektima socijalnog stanovanja imaju socijalno ugrožene porodice i pojedinci, koji su korisnici prava na materijalno obezbeđenje po osnovu nesposobnosti za rad i privređivanje po Zakonu o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana, a koji su stambeno ugroženi.

Stambeno ugroženim smatra se pojedinac i porodica pod uslovom da on ili član njegove porodice nema stan ili porodičnu stambenu zgradu na teritoriji Republike Srbije u svojini ili susvojini, da ne koristi društveni, odnosno državni stan po osnovu zakupa, da nema mogućnosti da reši stambeno pitanje na drugi način i da ne ispunjava uslove za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu.

Član 39

U objekte socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima smeštaju se:

stara lica (samci i parovi), kojima nije potrebna pomoć i nega drugog lica,

-

samohrani roditelji sa decom,

-

ostale kategorije posebno ugroženih porodica (porodice sa radno nesposobnim ili smanjeno radno sposobnim hraniteljem, ili jednim od članova porodice, usled invalidnosti ili težeg hroničnog oboljenja),

-

mlađa punoletna lica bez oba roditelja, koja su na redovnom školovanju.

Samohranim roditeljem u smislu ove odluke smatra se jedan od roditelja koji se sam stara o maloletnoj deci, ili mlađoj punoletnoj deci koja su na redovnom školovanju, u slučaju:

ako je drugi roditelj umro ili proglašen za umrlog,

-

ako je drugi roditelj nepoznat.

Član 40

O pravu na korišćenje smeštaja u objektu za socijalno stanovanje odlučuje rešenjem Centar za socijalni rad, na osnovu zahteva za smeštaj u objekte socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, uz koji se prilažu sledeći dokazi:

- rešenje o priznavanju prava na materijalno obezbeđenje,

- uverenje o imovnom stanju Poreske uprave iz mesta prebivališta i mesta rođenja za sve punoletne članove porodice,

- uverenje o katastarskim prihodima u prethodnoj godini za sve punoletne članove,

- porodice iz mesta prebivališta i mesta rođenja.

Član 41

Pored dokaza iz člana 40. ove odluke, u zavisnosti od oblika socijalne ugroženosti, prilažu se sledeći dokazi:

stara lica kojima nije potrebna pomoć i nega drugog lica:

-

izvod iz matične knjige rođenih,

samohrani roditelji sa decom:

-

izvod iz matične knjige rođenih za samohranog roditelja,

-

izvod iz matične knjige umrlih za drugog roditelja,

-

izvodi iz matične knjige rođenih za maloletnu decu,

-

uverenje da se samohrani roditelj sam stara o deci od Centra za socijalni rad.

ostale kategorije posebno ugroženih porodica:

-

rešenje Centra za socijalni rad o priznavanju prava na materijalno obezbeđenje.

mlađa punoletna lica bez oba roditelja, koja su na redovnom školovanju:

-

izvodi iz matične knjige umrlih za oba roditelja,

-

uverenje o redovnom školovanju.

Član 42

Korisnici će sa Centrom za socijalni rad o međusobnim pravima i obavezama zaključiti ugovor.

Član 43

Korisniku prestaje pravo na korišćenje objekta socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima u slučaju:

-

kad ispuni uslove za neki drugi oblik socijalne zaštite,

-

ako dođe do promene u njegovom porodičnom, radnopravnom i imovinsko-pravnom statusu, koja je od uticaja na njegovo pravo na korišćenje objekta socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima,

-

ako nenamenski koristi prostor i opremu,

-

ako svojim ponašanjem remeti utvrđeni kućni red i time ometa druge korisnike u nesmetanom korišćenju smeštaja,

-

smrću korisnika.

Član 44

Objekat za socijalno stanovanje ima domaćina, koji je radno sposoban a sauživalac je prava sa korisnikom materijalnog obezbeđenja.

Domaćina bira, uz saglasnost uprave nadležne za poslove socijalne zaštite, i njegov rad kontroliše Centar za socijalni rad.

Član 45

Naknada za rad domaćina isplaćuje se mesečno iz sredstava budžeta grada Niša u visini jednog i po iznosa socijalne sigurnosti za porodicu sa četiri člana, prema rešenju ministarstva nadležnog za poslove socijalne zaštite o nominalnim iznosima minimalnog nivoa socijalne sigurnosti, uvećana za iznos doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje.

O međusobnim pravima i dužnostima zaključuje se ugovor između domaćina i Centra za socijalni rad.

Član 46

Svi korisnici sami snose troškove za utrošenu električnu energiju u stambenim jedinicama u kojima su smešteni.

Troškove za zajednički utrošenu električnu energiju i telefon snose svi korisnici zajedno.

Sredstva potrebna za nabavku energenta za grejanje objekata isplaćuju se iz budžeta grada Niša.

Član 47

Domaćin socijalnog stanovanja sam snosi sve troškove iz člana 46. ove odluke, osim troškova za nabavku energenta za grejanje objekata.

7. Besplatan obrok

Član 48

Pravo na besplatan obrok imaju pojedinac ili porodica iz kategorije najugroženijih građana Niša, koji nisu u mogućnosti da samostalno zadovolje osnovne životne potrebe i koji imaju prihode do iznosa minimalnog nivoa socijalne sigurnosti.

Član 49

Besplatan obrok se sastoji u izdavanju jednog toplog obroka (ručka) dnevno i suvog obroka subotom, i to svakog dana osim nedelje i u vreme državnih praznika.

Član 50

Zahtev za ostvarivanje prava na korišćenje besplatnog obroka podnosi se Centru za socijalni rad u Nišu.

Postupak za ostvarivanje prava pokreće se na zahtev pojedinca ako živi sam, nosioca zajedničkog domaćinstva, zakonskog zastupnika, odnosno staraoca i po službenoj dužnosti.

Član 51

Uz zahtev za besplatan obrok prilaže se dokumentacija potrebna za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje, propisana Zakonom o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana:

-

izjavu sa imenom i prezimenom podnosioca zahteva, JMBG i adresom stanovanja;

-

potvrde o prihodima u tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva za svakog člana zajedničkog domaćinstva koji ostvaruje prihod;

-

potvrde iz evidencije Zavoda za tržište rada za nezaposlene članove zajedničkog domaćinstva;

-

uverenje Službe za katastar o katastarskim prihodima u prethodnoj godini za svakog člana zajedničkog domaćinstva;

-

uverenja o imovnom stanju iz Poreske uprave, iz mesta stanovanja i mesta rođenja za sve punoletne članove domaćinstva.

Dokumentaciju iz prethodnog stava uz zahtev ne podnose lica korisnici prava na materijalno obezbeđenje.

Član 52

Pravo na besplatan obrok može se, izuzetno, priznati i licima čiji su ukupni mesečni prihodi do 20% iznad iznosa minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje, a po proceni stručnog tima Centra za socijalni rad, koja žive u izuzetno teškim socijalnim uslovima (samohrani roditelji, višečlane porodice, stari, bolesni i invalidi, oboleli penzioneri sa najnižim penzijama, lica pogođena elementarnom nepogodom i dr.).

Na osnovu podnetog zahteva i priložene dokumentacije, Centar za socijalni rad odlučuje rešenjem.

Član 53

Pravo na besplatan obrok priznaje se prvog dana narednog meseca od dana podnošenja zahteva.

Pravo na besplatan obrok ostvaruje se za period od šest meseci, nakon čega je korisnik dužan da obnovi zahtev.

O svakoj promeni bitnoj za korišćenje prava korisnik je dužan da obavesti Centar za socijalni rad, u roku od pet dana.

Član 54

Izbor pravnog lica ili organizacije koja će pripremati i distribuirati hranu za besplatan obrok sprovešće se u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

O međusobnim pravima i obavezama u obezbeđenju besplatnog obroka zaključuje se ugovor između grada Niša i pravnog lica ili organizacije.

Član 55

Spiskove korisnika koji su ostvarili pravo na besplatan obrok Centar za socijalni rad dostavlja najkasnije do 25-og u mesecu za sledeći mesec pravnom licu ili organizaciji.

Član 56

Na osnovu spiskova Centra za socijalni rad, pravno lice ili organizacija izdaje korisnicima knjižice, uz koje podižu svoj dnevni obrok.

Korisnička knjižica sadrži: ime i prezime nosioca prava korišćenja, broj članova domaćinstva i adresu stanovanja. Sastavni deo korisničke knjižice su bonovi po danima za određeni mesec, koje korisnik ostavlja pravnom licu ili organizaciji po preuzimanju hrane za taj dan. Pravno lice ili organizacija je dužna da primljene bonove preda, po završetku meseca, Centru za socijalni rad, koji ih prilaže uz spisak korisnika prava za sledeći mesec i dostavlja upravi nadležnoj za socijalnu zaštitu.

Korisnik besplatnog obroka, koji bez opravdanog razloga ne podiže hranu više od tri dana uzastopno, odnosno sedam dana sa prekidima u toku meseca, gubi to pravo za period koji mu je po poslednjem rešenju Centra za socijalni rad priznat.

Član 57

Distribucija hrane vršiće se na punktovima, koje će odrediti pravno lice ili organizacija koja priprema hranu, a prema mestu stanovanja većine korisnika.

8. Oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga i regresiranje mesečne autobuske karte

Član 58

Pod komunalnim uslugama podrazumeva se plaćanje naknade za isporučenu toplotnu energiju, utrošenu vodu i iznošenje smeća.

Pravo na oslobađanje od plaćanja usluga iz stava 1. ovog člana pripada porodici, odnosno pojedincu ako živi sam u domaćinstvu, a koji koriste najmanje dve vrste usluga.

Član 59

Pravo na oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga ostvaruje obveznik plaćanja, vlasnik, zakupac ili korisnik stana u stambenoj zgradi ili privatnoj kući.

Član 60

Pravo na potpuno oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga ima pojedinac, odnosno porodica, koji ostvaruju pravo na materijalno obezbeđenje.

Član 61

Zahtev za ostvarivanje prava podnosi obveznik plaćanja komunalnih usluga u mesnoj kancelariji na čijem području živi.

Zahtev za oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga sadrži: ime i prezime podnosioca zahteva, jedinstveni matični broj građana, adresu stanovanja, broj vodomera, matični broj i šifru objekta, osnov korišćenja stana i osnov korišćenja prava.

Podnosilac zahteva iz člana 60. ove odluke uz zahtev prilaže fotokopije računa za pružene komunalne usluge.

Član 62

Pravo na delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga priznaje se pojedincu, odnosno porodici, ako ostvaruje prihode do visine dvostrukog iznosa minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje za mesec u kome se podnosi zahtev za oslobađanje od plaćanja za usluge iz člana 58. ove odluke - u visini od 30% od priloženih računa za komunalne usluge, a najviše do visine subvencije koju utvrdi gradonačelnik na predlog uprave nadležne za socijalnu zaštitu.

Član 63

Podnosioci zahteva iz prethodnog člana uz zahtev prilažu: fotokopije računa za pružene usluge i dokumentaciju iz člana 77. ove odluke.

Član 64

Zahtev stranke sa kompletnom dokumentacijom zaposleni u mesnoj kancelariji dostavlja Centru za socijalni rad, koji utvrđuje pravo korisnika i donosi odgovarajuće rešenje.

Član 65

Pravo na oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga priznaje se u trajanju od 6 meseci od dana podnetog zahteva.

Član 66

Na osnovu sprovedenog postupka, Centar za socijalni rad sačinjava spiskove korisnika koji imaju pravo na potpuno i delimično oslobađanje, sa osnovom po kome se oslobađaju i dostavlja ih do desetog u mesecu za prethodni mesec nadležnoj službi za naplatu ovih usluga.

Član 67

Pod regresiranjem mesečne karte za prevoz se podrazumeva učešće grada Niša u ceni mesečne autobuske karte u gradskom i prigradskom saobraćaju.

Član 68

Pravo na regresiranje mesečne autobuske karte za prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju imaju sledeće kategorije građana:

1.

deca i omladina ometena u razvoju čije su porodice korisnici prava na materijalno obezbeđenje, ili koja koriste pravo na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu, za troškove prevoza u gradskom i prigradskom saobraćaju - u visini stvarnih troškova prevoza,

2.

penzioneri koji ostvaruju prihode ispod minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca, odnosno porodicu u kojoj žive - u visini od 30% od cene mesečne autobuske karte,

3.

učenici osnovnih i srednjih škola čije su porodice korisnici materijalnog obezbeđenja - u visini od 30% od cene mesečne autobuske karte u gradskom i prigradskom saobraćaju,

4.

korisnici materijalnog obezbeđenja - u visini od 30% od cene mesečne autobuske karte u gradskom prigradskom saobraćaju.

Član 69

Za ostvarivanje prava iz prethodnog člana ove odluke podnosi se sledeća dokumentacija:

1.

za decu i omladinu ometenu u razvoju čije su porodice korisnici prava na materijalno obezbeđenje, ili koja koriste pravo na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu - rešenje o kategorizaciji ili rešenje Centra za socijalni rad o smeštaju u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu i prijava prebivališta;

2.

penzioneri koji ostvaruju prihode ispod minimalnog nivoa socijalne sigurnosti - potvrda o ukupnim prihodima porodice u prethodna tri meseca u odnosu na mesec podnošenja zahteva i fotokopija lične karte podnosioca zahteva;

3.

učenici osnovnih i srednjih škola čije su porodice korisnici materijalnog obezbeđenja - potvrdu o redovnom školovanju i prijava prebivališta;

4.

korisnici materijalnog obezbeđenja - rešenje o priznatom pravu na materijalno obezbeđenje i fotokopija lične karte.

Zahtev i dokumentacija podnosi se Centru za socijalni rad do 15. u mesecu radi ostvarivanja prava na regresiranje troškova prevoza za naredni mesec.

Centar za socijalni rad po podnetom zahtevu donosi rešenje.

Član 70

Pravo na regresiranje mesečne autobuske karte za prevoz u gradskom i prigradskom saobraćaju priznaje se u trajanju od 6 meseci, počev od narednog meseca u odnosu na mesec u kome je podnet zahtev.

Član 71

Na osnovu donetih rešenja, Centar za socijalni rad sačinjava spiskove po kategorijama građana i dostavlja ih prevozniku.

Član 72

Kod kupovine mesečne autobuske karte, korisnik daje na uvid prevozniku rešenje o priznatom pravu.

9. Troškovi sahrane

Član 73

Besplatno se sahranjuju: lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi nadležno ministarstvo, lica bez prebivališta koja se u trenutku smrti nađu na području grada Niša, korisnici prava na materijalno obezbeđenje, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana, kao i druga lica bez prihoda u domaćinstvu, a koja nemaju srodnike ili imaju srodnike za koje Centar za socijalni rad utvrdi da nisu u mogućnosti da snose troškove i izvrše sahranu.

Član 74

Ukoliko pojedinci koji nisu srodnici obavezni na izdržavanje izvrše sahranu lica iz člana 73. imaju pravo na naknadu troškova sahrane u visini troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme.

Naknada troškova sahrane utvrđuje se u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk, pokrov, krst, piramida), prevoz posmrtnih ostataka i izvršenu sahranu.

Pravo na besplatno sahranjivanje ili naknadu troškova utvrđuje Centar za socijalni rad, rešenjem obaveštava Upravu za građanska stanja i opšte poslove, koja izdaje nalog JKP "Mediana" da izvrši sahranu.

Član 75

Ukoliko se iza smrti lica sahranjenog iz sredstava budžeta grada pokrene ostavinski postupak, Centar za socijalni rad će uzeti učešće u postupku, odnosno prijaviti potraživanje u ostavinskoj masi u visini učinjenih troškova sahrane.

Ukoliko je ostavinski postupak okončan bez saznanja Centra, ovaj će protiv naslednika, odnosno legatara pokrenuti sudski postupak radi naknade troškova sahrane.

III UTVRĐIVANJE SOCIJALNOG STATUSA GRAĐANA

Član 76

Za utvrđivanje socijalnog statusa građana može se koristiti socijalna karta.

Socijalna karta je dokumentovan način merenja socijalno-ekonomskog stanja porodice kojim se evidentiraju svi podaci o prihodima i ukupnom socijalnom statusu pojedinca ili porodice.

Podaci iz socijalne karte mogu biti osnov za korišćenje prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada, pod uslovima iz ove odluke.

Član 77

Socijalna karta može da se sačini na lični zahtev svakog pojedinca koji ima prebivalište, odnosno boravište na teritoriji grada Niša.

Zahtevi sa dokazima neophodnim za sačinjavanje socijalne karte podnose se u mesnim kancelarijama.

Uz zahtev, korisnik prilaže sledeću dokumentaciju:

fotokopije ličnih karata odraslih članova zajedničkog domaćinstva, a za decu prijave prebivališta,

za raseljena lica: legitimacija interno raseljenih lica, fotokopija lične karte i uverenje o boravištu,

potvrdu o prihodima u tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva za svakog člana zajedničkog domaćinstva koji ostvaruje prihode,

uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje za nezaposlene članove zajedničkog domaćinstva,

uverenje Službe za katastar nepokretnosti o katastarskim prihodima u prethodnoj godini za sve punoletne članove zajedničkog domaćinstva, iz mesta stanovanja i mesta rođenja,

dokaze o činjenicama u vezi sa nepokretnošću, kao i stambenog prostora (izvod iz zemljišnih knjiga-vlasnički list, ugovor o kupovini nepokretnosti, rešenje o porezu, uverenje Republičkog geodetskog zavoda, ugovor o korišćenju stana),

uverenje o imovnom stanju iz Poreske uprave iz mesta stanovanja i mesta rođenja za sve punoletne članove domaćinstva.

Član 78

Sve podatke sa dokumentacijom referent mesne kancelarije dostavlja Centru za socijalni rad, koji utvrđuje socijalni status porodice i formira bazu podataka socijalnih karata.

Član 79

Izmenu podataka sadržanih u socijalnoj karti građanin je obavezan da prijavi u roku od 15 dana od dana nastanka izmene.

Dokumentacija koja se prilaže pri sačinjavanju socijalne karte obnavlja se na šest meseci od dana podnošenja zahteva.

IV POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Član 80

Postupak za ostvarivanje prava iz ove odluke pokreće se na zahtev stranke, odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staraoca i po službenoj dužnosti.

Centar za socijalni rad pokreće postupak po službenoj dužnosti na svoju inicijativu ili povodom inicijative građana ili ovlašćenih organa i drugih pravnih i fizičkih lica, kada je to u interesu lica ili društvene zajednice ili kada postoji interes trećih lica.

Postupak za ostvarivanje i zaštitu prava iz ove odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku i Zakona o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana.

Član 81

O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove odluke rešava Centar za socijalni rad.

Po žalbama na rešenja Centra za socijalni rad u drugom stepenu rešava uprava nadležna za socijalnu zaštitu.

Žalbe se predaju prvostepenom organu.

Član 82

Uprava nadležna za socijalnu zaštitu vrši jednom godišnje reviziju priznatih prava iz ove odluke.

Član 83

Isplatu novčanih iznosa ostvarenih na osnovu prava utvrđenih ovom odlukom vrši Centar za socijalni rad Niš.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 84

Stupanjem na snagu ove odluke prestaju da važe: Odluka o ostvarivanju prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Niša ("Službeni list grada Niša", br. 7/2003 i 40/2004) i Pravilnik o uslovima i postupku za ostvarivanje proširenih prava iz oblasti socijalne zaštite na području grada Niša ("Službeni list grada Niša", br. 9/2003 i 48/2004), Pravilnik o uslovima i postupku za ostvarivanje prava na korišćenje besplatnog obroka u Narodnoj kuhinji u Nišu ("Službeni list grada Niša", br. 10/97) i Pravilnik o uslovima i postupku za ostvarivanje proširenih prava iz oblasti socijalne zaštite na području grada Niša ("Službeni list grada Niša", br. 76/2005).

Član 85

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".