PRAVILNIKO NAČINU I POSTUPKU VRŠENJA UNUTRAŠNJE KONTROLE OBAVLJANJA PLATNOG PROMETA U OKVIRU KONSOLIDOVANOG RAČUNA TREZORA("Sl. glasnik RS", br. 92/2002 i 8/2006) |
Ovim pravilnikom propisuje se način i postupak vršenja unutrašnje kontrole u obavljanju platnog prometa u okviru konsolidovanog računa trezora, u Upravi za trezor (u daljem tekstu: Uprava).
Unutrašnjom kontrolom na jedinstven način i primenom jedinstvenih postupaka proverava se pravilnost vođenja evidencija i obavljanja poslova u okviru sistema konsolidovanog računa trezora.
Unutrašnja kontrola je nezavisna u obavljanju svojih poslova i za svoj rad odgovara direktoru Uprave.
Funkcija unutrašnje kontrole jeste:
1) obezbedi izvršavanje programa i planova rada;
2) identifikuje nepravilnosti i predloži mere za njihovo otklanjanje;
3) instruktivno delovanje u toku kontrole edukovanjem zaposlenih na obavljanju određenih poslova u skladu sa propisima;
4) dostavlja podatke i informacije direktoru Uprave, nadležnom ministru i drugim organima;
5) (brisana);
6) stalno unapređuje kontrolne postupke.
Funkcija unutrašnje kontrole iz člana 4. ovog pravilnika, operacionalizuju se godišnjim programom rada.
Program rada unutrašnje kontrole donosi direktor Uprave do 31. decembra tekuće godine za iduću godinu.
Godišnji program rada iz stava 2. ovog člana sadrži ciljeve i zadatke unutrašnje kontrole, kao i dinamiku vršenja poslova unutrašnje kontrole.
Na osnovu godišnjeg programa rada sačinjavaju se tromesečni planovi rada.
Tromesečnim planom rada određuju se poslovi i organizacione jedinice koji su predmet posredne, odnosno neposredne kontrole, u skladu sa propisima.
Ako u toku godine postoji potreba za obavljanjem unutrašnje kontrole po posebnom zahtevu ministra, direktora Uprave ili drugog organa godišnji program rada se može izmeniti uz saglasnost direktora Uprave.
Radi praćenja izvršenja naloga i mera iz člana 18. ovog pravilnika, obavlja se i naknadna unutrašnja kontrola.
Unutrašnjom kontrolom proverava se primena zakona kojim se uređuje budžetski sistem i propisa donetih na osnovu ovog zakona, i to:
1) pravilnost otvaranja, vođenja i gašenja računa i podračuna za obavljanje platnog prometa direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije (u daljem tekstu: Republika), odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, kao i drugih računa u skladu sa zakonom i drugim propisima;
2) pravilnost vođenja računa za uplatu javnih prihoda, kao podračuna sistema konsolidovanog računa trezora i evidentiranja izvršenih uplata na tim računima;
3) pravilnost izvršenog rasporeda javnih prihoda na odgovarajuće podračune različitih nivoa vlasti, u skladu sa zakonom;
4) ispravnost ispostavljanja, korišćenja i popunjavanja naloga za plaćanje - instrumenata platnog prometa, direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike, odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora;
5) prijem i izvršavanje naloga za plaćanje na teret podračuna direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike, odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, na osnovu zakona i dobijenih ovlašćenih, na osnovu sudskih i drugih izvršnih naslova, ispravke grešaka i naplate usluga;
6) pravilnost prijema gotovinskih uplata direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava i gotovinskih uplata fizičkih lica na ime izmirivanja obaveza po osnovu javnih prihoda i vršenja gotovinskih isplata direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike, odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora;
7) pravilnost sačinjavanja i dostavljanja izveštaja o izvršenju naloga za plaćanje na teret ili u korist njihovih podračuna direktnim i indirektnim korisnicima budžetskih sredstava Republike, odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora;
8) pravilnost praćenja likvidnosti direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike, odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora i davanja podataka o tome saglasno propisima;
9) pravilnost prijema i obrade godišnjih izveštaja korisnika sredstava, u skladu sa zakonom i drugim propisima;
10) pravilnost vođenja evidencija i dostavljanja podataka za potrebe budžetskog računovodstva;
11) pravilnost vođenja fiskalne statistike;
12) pravilnost vođenja spiska direktnih i indirektnih korisnika sredstava budžeta Republike i budžeta lokalnih vlasti, kao i korisnika sredstava organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i drugih registara utvrđenih posebnim propisima.
Unutrašnja kontrola obavljanja platnog prometa u okviru konsolidovanog računa trezora vrši se:
1) posrednom kontrolom, uvidom u dokumentaciju i evidencije kojima raspolaže Centrala Uprave (u daljem tekstu: Centrala), proverom podataka, praćenjem i proveravanjem izveštaja i dokumentacije koje organizacione jedinice Uprave dostavljaju Centrali, kontrolom pravilnosti vođenja propisanih evidencija u Centrali, kontrolom pravilnosti i blagovremenosti dostavljanja podataka i izveštaja nadležnim ministarstvima, Narodnoj banci Srbije, bankama i drugim nadležnim organima, kao i kontrolom blagovremenosti izrade i dostavljanja uputstava i instrukcija za rad organizacionim jedinicama Uprave;
2) neposrednom kontrolom obavljanja poslova kod organizacionih jedinica Uprave.
Unutrašnju kontrolu vrše radnici Uprave koje je direktor Uprave ovlastio za obavljanje ovih poslova (u daljem tekstu: ovlašćena lica).
Posrednom kontrolom proverava se:
1) potpunost, tačnost i blagovremenost dostavljanja podataka i izveštaja;
2) potpunost i tačnost vođenja propisanih evidencija;
3) poštovanje procedura i pravila u radu;
4) pravilnost primene zakona, drugih propisa i direktiva direktora Uprave.
Kontrola se vrši na osnovu naloga direktora Uprave.
Nalog se izdaje u skladu sa usvojenim godišnjim programom i planovima rada ili na osnovu posebnog zahteva.
Pre otpočinjanja kontrole ovlašćeno lice upoznaje rukovodioca organizacione jedinice Uprave sa predmetom i ciljem kontrole, a u skladu sa nalogom za kontrolu.
U izuzetnim slučajevima kontrola se može izvršiti i bez prethodne najave.
Rukovodilac organizacione jedinice Uprave je dužan da ovlašćenom licu omogući uvid u predmete, dokumentaciju i podatke i da obezbedi potrebne uslove za obavljanje kontrole, a odgovorna lica i drugi zaposleni da daju obaveštenja i objašnjenja u vezi sa predmetom kontrole ako ovlašćeno lice to zahteva.
Kontrola se vrši uvidom u dokumentaciju i evidencije kojima raspolaže Uprava i kontrolisana organizaciona jedinica Uprave, metodom revizije ili metodom testiranja na probir i preskok, što se utvrđuje nalogom za kontrolu.
Posle završene kontrole ovlašćeno lice je u obavezi da organizuje zajednički sastanak sa radnicima organizacione jedinice Uprave kod koje je vršena kontrola, radi usmenog upoznavanja sa nalazom kontrole i davanja instrukcija za budući rad iz delokruga kontrolisanih poslova.
Po okončanju kontrole organizacione jedince Uprave, sastavlja se izveštaj o izvršenoj kontroli prema vrsti poslova koji su bili predmet kontrole.
Izveštaj obavezno sadrži:
1) naziv organizacione jedinice Uprave u kojoj je vršena kontrola;
2) predmet kontrole;
3) cilj i zadatak kontrole;
4) postupak obavljanja kontrole;
5) nalaz sa objašnjenjima;
6) primedbe i sugestije, odnosno preporuke, kao i predloge za njihovo izvršenje;
7) predloženi plan aktivnosti, odgovornost i rokove.
Nezakonitosti i nepravilnosti u primeni zakonskih propisa i akata nadležnog ministra i direktora Uprave, koje su utvrđene u postupku kontrole, unose se u izveštaj iz stava 2. ovog člana sa pozivom na odredbe propisa, opisom utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti, imenom lica odgovornim za povredu propisa, sa nalogom, merama i rokom za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti, odnosno nepravilnosti.
Izveštaj potpisuje lice ovlašćeno za vršenje kontrole.
Izveštaj se dostavlja organizacionoj jedinici Uprave, kod koje je vršena kontrola, a izveštaj o posrednoj kontroli i direktoru Uprave, u roku od osam dana od dana okončanja kontrole.
Rok za davanje primedbi na izveštaj je osam dana od dana prijema izveštaja.
Primedbe na izveštaj se dostavljaju Sektoru za normativne i pravne poslove i kontrolu poslovnih procedura - Odeljenju za kontrolu poslovnih procedura.
Ovlašćeno lice je u obavezi da dostavljene primedbe razmotri i da se po istima pismeno izjasni.
Ako se primedbama osporava činjenično stanje, ovlašćeno lice će izvršiti proveru istih i o tome sačiniti dopunu izveštaja.
Radi otklanjanja nepravilnosti i nezakonitosti u primeni propisa i akata nadležnog ministra i direktora Uprave, ovlašćeno lice koje vrši kontrolu u izveštaju daje naloge i mere za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i nezakonitosti, kao i rokove za postupanje po njima.
Kada su kontrolom utvrđene i u izveštaju konstatovane nepravilnosti u vezi sa primenom propisa i akata nadležnog ministra i direktora Uprave, direktor Uprave nakon isteka roka za davanje primedaba na izveštaj, odlučuje po predlozima ovlašćenog lica tako što:
1) usvaja predloge iz izveštaja o izvršenoj kontroli i nalaže organizacionoj jedinici Uprave otklanjanje nepravilnosti u radu u ostavljenom roku ili roku koji on odredi;
2) određuje mere čijom će primenom sprečiti da se u budućem radu organizacionoj jedinice Uprave nepravilnosti ne ponove;
3) nalaže preduzimanje ili sam preduzima mere disciplinske odgovornosti protiv odgovornih radnika organizacione jedinice Uprave koji su izvršili nepravilnosti u radu ili su propustili dužan nadzor nad radom izvršilaca čiji su oni rukovodioci ili organizatori rada;
4) nalaže preduzimanje i drugih mera u skladu sa svojim zakonskim ovlašćenjima.
Organizaciona jedinica Uprave je dužna da u roku od osam dana od dana isteka roka za izvršavanje naloga obavesti direktora Uprave o preduzetim aktivnostima na izvršenju naloga.
Ako je organizaciona jedinica Uprave postupila po predlogu naloga i mera iz izveštaja u roku za davanje primedbi i u ostavljenom roku o tome obavestila ovlašćeno lice, neće se donositi akt u smislu člana 18 tač. 1) i 2) ovog pravilnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2003. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o načinu i postupku vršenja unutrašnje kontrole obavljanja platnog prometa u okviru konsolidovanog računa trezora
("Sl. glasnik RS", br. 8/2006)
Član 10
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".