PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR I MONTER SUVE GRADNJE("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 12/2004 i 11/2005) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile geodetski tehničar - geometar i monter suve gradnje, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) fizičkog vaspitanja;
5) računarstva i informatike;
6) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile geodetski tehničar - geometar i monter suve gradnje ("Prosvetni glasnik", broj 4/2004).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: GEODEZIJA I GRAĐEVINARSTVO
Obrazovni profil: MONTER SUVE GRADNJE - ogled
Trajanje obrazovanja: tri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru novog koncepta završnog ispita.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve opštestručne i stručne predmete.
Očekivani ishodi ogleda
- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil MONTER SUVE GRADNJE - ogled
CILJEVI STRUČNOG |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
||
znanja |
veštine |
radne kompetencije |
|
|
|
|
|
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil MONTER SUVE GRADNJE - ogled
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
|
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
11 |
385 |
8 |
280 |
8 |
256 |
27 |
921 |
1a. Srpski jezik i književnost |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
6 |
204 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. _________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
6 |
204 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
70 |
2 |
70 |
2 |
64 |
6 |
204 |
5. Matematika |
3 |
105 |
2 |
70 |
2 |
64 |
7 |
239 |
6. Računarstvo i informatika |
2 |
70 |
|
|
|
|
2 |
70 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
1 |
35 |
2 |
70 |
|
|
3 |
105 |
1. Ekologija |
1 |
35 |
|
|
|
|
1 |
35 |
2. Geografija |
|
|
2 |
70 |
|
|
2 |
70 |
V: STRUČNI PREDMETI |
17 |
655 |
19 |
725 |
21 |
732 |
57 |
2112 |
1. Tehničko crtanje |
2 |
70 |
|
|
|
|
2 |
70 |
2. Nacrtna geometrija |
2 |
70 |
|
|
|
|
2 |
70 |
3. Građevinski materijali |
2 |
70 |
|
|
|
|
2 |
70 |
4. Građevinska fizika |
2 |
70 |
|
|
|
|
2 |
70 |
5. Građevinske konstrukcije |
3 |
105 |
2 |
70 |
|
|
5 |
175 |
6. Statika |
|
|
2 |
70 |
|
|
2 |
70 |
7. Slobodoručno crtanje |
|
|
1 |
35 |
|
|
1 |
35 |
8. Čitanje projekata |
|
|
2 |
70 |
|
|
2 |
70 |
9. Organizacija građenja |
|
|
|
|
3 |
96 |
3 |
96 |
10. Tehnologija rada sa praktičnom nastavom |
6 |
270 |
12 |
480 |
18 |
636 |
36 |
1386 |
G: IZBORNI PREDMETI |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
3 |
102 |
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
35 |
1 |
35 |
1 |
32 |
3 |
102 |
Ukupno: A + B + V + G |
30 |
1110 |
30 |
1110 |
30 |
1020 |
87 |
3240 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Građanskog vaspitanja ili Verske nastave - 1 čas nedeljno tokom školske godine
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
||
V |
PN |
B |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
70 |
|
|
10 |
Tehničko crtanje |
70 |
|
|
10 |
|
Nacrtna geometrija |
35 |
|
|
10 |
|
Građevinske konstrukcije |
35 |
|
|
10 |
|
Tehnologija rada sa praktičnom nastavom |
|
175 |
60 |
10 |
|
II |
Građevinske konstrukcije |
35 |
|
|
10 |
Slobodoručno crtanje |
35 |
|
|
10 |
|
Čitanje projekata |
70 |
|
|
10 |
|
Tehnologija rada sa praktičnom nastavom |
|
350 |
60 |
10 |
|
III |
Organizacija građenja |
32 |
|
|
10 |
Tehnologija rada sa praktičnom nastavom |
|
480 |
60 |
10 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
do 70 |
do 70 |
do 64 |
do 204 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
*Ako se ukaže potreba za njim.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
Ekskurzija |
1-2 dana |
2-3 dana |
3-4 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
||
Drugi predmeti * |
1 - 2 časa nedeljno |
||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije.
Ostvarivanje planova i programa po nedeljama
razred |
razredno - časovna nastava |
mentorski rad |
obavezne vannastavne aktivnosti |
ostalo |
ukupno radnih |
I |
35 |
2 |
2 |
|
39 |
II |
35 |
2 |
2 |
|
39 |
III |
32 |
2 |
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil monter suve gradnje - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područje rada geodezija i građevinarstvo - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete za geodeziju;
- Internet.
Nastava se realizuje korišćenjem:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- televizora i video rekordera;
- mešača
- klackalice aluminijumske za postavljanje gipskartonskih ploča
- tregera za nošenje ploča
- metalnog sekača za ploče
- rezervne oštrice za metalni sekač
- rendea za poravnjanje ivica
- metalnog sekača za zakošenje ivica
- kanapa za obeležavanje sa viskom
- aluminijumske daske dužine 2000 mm
- velikog gletera - čeličnog
- gipsarske lopatice 50 mm
- uvrtača Makita 6825
- nastavka za uvrtanje za bušilicu
- kaiša od tekstila
- futrole za uvrtač Makita
- tašnice za alat
- makaza za lim
- klešta za štancovanje-spajanje profila
- ubodne turpije
- kružne testere
- lopatice-špahtle za zaglađivanje sa uvrtačem
- široke lopatice - špahtle za zaglađivanje širine 300 mm
- lopatice-špahtle za spoljašnje uglove
- lopatice-špahtle za unutrašnje uglove
- aluminijumskog zaglađivača (šlajfera) za brušenje sa drvenom ručkom
- drvene konstrukcije od stubova i greda za izvođenje praktične nastave (montažu zidnih obloga, pregradnih zidova, spuštenih plafona, oblaganje potkrovlja i dr.)
- mašine za malterisanje i livenje estriha PFT 5.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA SREDNJIH STRUČNIH ŠKOLA U PODRUČJU RADA GEODEZIJA I GRAĐEVINARSTVO
Pošto je u nastavnim planovima oglednog obrazovnog profila MONTER SUVE GRADNJE - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan za trogodišnje obrazovne profile u području rada geodezija i građevinarstvo, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003.
Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.
U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.
Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik sistem, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.
1. CILJEVI PREDMETA:
Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:
utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju
sa ljudima iz drugih zemalja o opštim
temama;
razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;
sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU TROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti |
po završetku trogodišnjeg obrazovanja: |
|
JEZIČKA |
SLUŠANJE |
|
ČITANJE |
|
|
JEZIČKA |
GOVOR |
|
PISANJE |
|
|
INTERAKCIJA |
|
|
ZNANJA O JEZIKU |
|
|
MEDIJSKA PISMENOST |
|
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
postojeći odobreni udžbenici
popularna literatura
Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
Srpski jezik i književnost
stručni predmeti
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
OPŠTE TEME 80% |
OPŠTE TEME 70% |
OPŠTE TEME 60% |
|
|
|
STRUČNE TEME* 20% |
STRUČNE TEME* 30% |
STRUČNE TEME* 40% |
|
|
|
FUNKCIJE |
FUNKCIJE |
FUNKCIJE |
|
|
|
* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.
1. CILJEVI:
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
- Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
- Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad
- Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno - teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
- Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:
- Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko, Simić Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Fizika
- Grupa stručnih predmeta
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
|
Godišnji fond časova: |
105 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA (PO JEDAN ČAS) SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Razred: |
drugi |
|
Godišnji fond časova: |
70 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Razred: |
treći |
|
Godišnji fond časova: |
64 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u |
|||
I |
35 |
|
|
|
|
35 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Dobijanje temeljnih teoretskih znanja,
Razvijanje logičkog mišljenja,
Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu,
Dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema u procesu rada,
Osposobljavanje za preuzimanje odgovornosti za zaštitu životne sredine,
Formiranje ekološke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti potrebe zaštite životne sredine.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Osnovni pojmovi i principi ekologije |
12 |
Zaštita i unapređivanje životne sredine |
17 |
Povezanost prirode i savremenih tehnologija u građevinarstvu |
6 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osnovni pojmovi i principi ekologije |
|
Trajanje modula: |
12 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Zaštita i unapređivanje životne sredine |
|
Trajanje modula: |
17 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Povezanost prirode i savremenih tehnologija u građevinarstvu |
|
Trajanje modula: |
6 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Ivo Savić, Veljko Terzija Ekologija i zaštita životne sredine za prvi razred srednjih stručnih škola
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Građevinski materijali;
Fizička geografija
Građevinske konstrukcije;
Organizacija građenja;
Tehnologija rada sa praktičnom nastavom
1. CILJEVI PREDMETA:
Razvijanje osnova naučne pismenosti
Razumevanje pojava, promena, procesa i odnosa u prirodi na osnovu znanja, zakona, modela i teorija prirodnih nauka
Sticanje znanja o prirodnim resursima, njihovom korišćenju i razmeštaju
Sticanje znanja o razvoju i razmeštaju industrijske proizvodnje
Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učenja
Poznavanje urbanog i ruralnog prostora i funkcionisanje sistema (saobraćaj, turizam, trgovina) kao i značaj lokacije pojedinih privrednih subjekata u njemu
Poznavanje povezanosti geografskih elemenata i razumevanje njihovog uticaja na prostorno planiranje
Povezivanje stečenih znanja iz geografije sa znanjima iz drugih nastavnih predmeta i njihova primena u struci i u daljem usavršavanju
Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)
Sticanje znanja o značaju očuvanja ekološke ravnoteže
Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka
Poznavanje prirodnih resursa i njihovog razmeštaja
Poznavanje razvoja i razmeštaja industrijske proizvodnje
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
M. Pavlović, D. Rodić: Geografija Jugoslavije I i II
M. Pavlović, J. Marković: Geografske regije Jugoslavije
Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska knjiga", Zagreb
Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
Davies L.R. (1985): Marketing Geography, Rutledge, London
Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
Đurđev B. (1998): Geografija stanovništva, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
Žegarac Z. (2002): Infrastruktura,
Kicošev S., Dunčić D. (1998): Geografske osnove prostornog planiranja, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
KeIlerman A. (2002): The Internet on Earth - A Geography of Information, Wiley, London
Lješević M. (2002): Urbana ekologija, Geografski fakultet, Beograd
Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija, Geografski fakultet, Beograd
Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski fakultet, Beograd
Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni list SFRJ, Beograd
Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Rupper K., Schaffer F., Maier J., Paesler (1981) - prevod na srpski: Socijalna geografija, "Školska knjiga", Zagreb
Stojkov B. (2002): Metode prostornog planiranja, Geografski fakultet, Beograd
Tomka D. (1998): Kultura kroz prostor, vreme i turizam, Institut za geografiju -- PMF, Novi Sad
Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
Ćurčić S. (1992): Geografija naselja, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
Fick, J. (1998): Geography of Development
Jordan, Rowntree (1990): Cultural Geography, London
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Računarstvo i informatika
stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
drugi |
|
Godišnji fond časova: |
70 časova |
|
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
|
|
Kartografija
|
|
|
|
Prirodna i geografska sredina
|
|
|
|
Faktori lokacije građevinske industrije
|
|
|
|
Prostorno planiranje
|
|
|
|
Industrija građevinskog materijala i nemetala
|
|
|
|
Naučno-tehnički progres i posledice
|
|
|
|
Zagađenje životne sredine i mere zaštite
|
|
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u |
|||
I |
|
70 |
|
|
|
70 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Da učenici steknu neophodna znanja i veštine koje će primeniti u savladavanju drugih predmeta i modula, a naročito: Nacrtne geometrije, Građevinskih konstrukcija i Čitanja projekta, koji predstavljaju module omogućavanja za glavne module učenja u trećem razredu u predmetu Tehnologija rada sa praktičnom nastavom;
Da se učenici osposobe da koriste tehnički crtež, kao osnovno sredstvo za sporazumevanje u struci;
Da se upoznaju sa elementima i pravilima tehničkog izražavanja crtežom u određenoj razmeri;
Da se kod učenika razvije shvatanje o neophodnosti urednog i preciznog grafičkog izražavanja, kao važnog elementa za uspešnu realizaciju projektnog rešenja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Osnovna pravila i standardi pri izradi tehničkog crteža i osnovne geometrijske konstrukcije |
20 |
Oznake materijala, opreme i instalacija i pravila kotiranja |
18 |
Tehničko pismo |
8 |
Izrada delova projekta |
24 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Osnovna pravila i standardi pri izradi tehničkog crteža i osnovne geometrijske konstrukcije |
|
Trajanje modula: |
20 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Oznake materijala, opreme i instalacija i pravila kotiranja |
|
Trajanje modula: |
18 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Tehničko pismo |
|
Trajanje modula: |
8 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Izrada delova projekta |
|
Trajanje modula: |
24 časa |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Tehničko crtanje sa čitanjem planova - G. Dulić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Nacrtna geometrija
Građevinske konstrukcije
Čitanje projekata
Tehnologija rada sa praktičnom nastavom
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u |
|||
I |
35 |
35 |
|
|
|
70 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Osposobljavanje učenika da oblike i predmete iz prostora prikazuju crtežima u ravni (njihovim projekcijama), kao i da na osnovu crteža formiraju prostornu predstavu o projektovanim oblicima;
Razvijanje sposobnosti percepcije prostora, logičkog zaključivanja, radi primene u stručnim predmetima i praksi;
Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti u radu i veštine grafičkog izražavanja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Ortogonalna projekcija tačke, prave i duži |
20 |
Ravni geometrijski likovi i pravilna geometrijska tela |
14 |
Kosa projekcija |
12 |
Transformacija, ravan i ravni preseci pravilnih geometrijskih tela |
18 |
Krovovi |
6 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Ortogonalna projekcija tačke, prave i duži |
|
Trajanje modula: |
20 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Ravni geometrijski likovi i pravilna geometrijska tela |
|
Trajanje modula: |
14 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Kosa projekcija |
|
Trajanje modula: |
12 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Transformacija, ravan i ravni preseci pravilnih geometrijskih tela |
|
Trajanje modula: |
18 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
Naziv modula: |
Krovovi |
|
Trajanje modula: |
6 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Nacrtna geometrija za prvi i drugi razred građevinske, trgovinske i drvoprerađivačke škole -- dr Ljubica Gagić
Zbirka zadataka iz nacrtne geometrije za prvi razred -- G. Dulić i M. Jevtić
Zbirka zadataka iz nacrtne geometrije za drugi razred - G. Dulić i M. Jevtić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Tehničko crtanje
Tehnologija rada sa praktičnom nastavom
Građevinske konstrukcije
Čitanje projekata
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u |
|||
I |
70 |
|
|
|
|
70 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje znanja o vrstama materijala koji se koriste u građevinarstvu
Sticanje znanja o proizvodnji i svojstvima građevinskih materijala
Sticanje znanja o osnovnim principima primene ekoloških materijala u građevinarstvu
Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o mogućnostima primene građevinskih materijala pri izgradnji objekata u različitim uslovima i prema različitim zahtevima
Razvijanje sposobnosti primene znanja radi pravilnog izbora i odgovarajuće namene izabranog materijala za izgradnju objekta, što treba da doprinese procesu osposobljavanja za rad.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Kamen, veziva, malter i beton |
16 |
Gips i proizvodi od gipsa |
12 |
Keramički materijali, drvo i metali |
20 |
Staklo, ugljovodonična veziva, PVC materijali i lepkovi |
12 |
Izolacioni materijali i antikorozivna zaštita |
10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Kamen, veziva, malter i beton |
|
Trajanje modula: |
16 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Gips i proizvodi od gipsa |
|
Trajanje modula: |
12 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Keramički materijali, drvo i metali |
|
Trajanje modula: |
20 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Staklo, ugljovodonična veziva, PVC materijali i lepkovi |
|
Trajanje modula: |
12 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Izolacioni materijali i antikorozivna zaštita |
|
Trajanje modula: |
10 časova |
|
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Građevinski materijali sa osnovama geologije za prvi razred građevinske škole, Stoiljković, Miletić;
Prospekti proizvođača različitih vrsta građevinskog materijala
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Tehnologija rada sa praktičnom nastavom
Građevinske konstrukcije
Fizička geografija
Građevinska fizika