Prethodni
PRIMENA RAČUNARA U GEODEZIJI
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | 74 | | | | 74 |
III | | 74 | | | | 74 |
IV | | 68 | | | | 68 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Osposobljavanje za primenu tekst procesora za obradu tehničkog teksta (formule, tabele...).
Osposobljavanje za rad sa programima za rad sa tabelama
Upoznavanje sa osnovnim principima računarske grafike
Upoznavanje sa ulazno-izlaznim uređajima
Obučavanje za rad sa programom za tehničko crtanje
Obučavanje za rad sa programima za digitalizaciju planova
Obučavanje za rad sa programima za izradu i održavanje katastarskog operata
Upoznavanje sa digitalnim topografskim ključem
Povezivanje i primena usvojenih znanja iz drugih stručnih predmeta
Razvijanje kod učenika sistematičnost, preciznost, urednost i odgovornost prema radu
Osposobljavanje za dalje usavršavanje u toku rada ili daljeg školovanja
Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Primena tekst procesora | 12 |
Rad sa tabelama | 20 |
Osnovni principi računarske grafike | 42 |
Razred: treći
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Korisnički interfejs softvera za izradu geodetskog plana | 16 |
Skeniranje i georeferenciranje geodetskih podloga | 10 |
Digitalizacija sa ekrana | 10 |
Formiranje DKP na osnovu originalnih podataka | 22 |
Kreiranje i računanje površina | 16 |
Razred: četvrti
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Održavanje digitalnog geodetskog plana | 12 |
Digitalni model visina | 22 |
Primena DKP u inženjerskoj geodeziji | 14 |
Softver za izradu i održavanje katastra | 20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Primena tekst procesora |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za korišćenje tekst procesora za obradu tehničkog teksta.
- Osposobljavanje za izradu tabela.
- Osposobljavanje za pisanje formula.
- Osposobljavanje za umetanje grafičkih priloga u tekst.
- Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
| - znati da koristi odgovarajući softver za obradu tehničke dokumentacije (teksta, formule, tabele).
- znati da umetne odgovarajući grafički prilog u tekst.
- znati da izradi samostalno složenu tehničku dokumentaciju sa tabelama, formulama i grafičkim prilozima uz pomoć tekst procesora.
| - Sadržaj tehničke dokumentacije.
- Obrada teksta u odgovarajućem softveru.
- Izrada tabela u odgovarajućem programu.
- Pisanje formula u odgovarajućem programu.
- Umetanje grafičkih priloga uz tekst.
- Snimanje, učitavanje i štampanje teksta.
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na primerima pokazati kako se vrši obrada teksta, izrada tabela i formula.
- Na primeru pokazati kako se vrši umetanje grafičkih priloga u tekst.
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Pre testiranja upoznati učenike sa formom testa i kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Rad sa tabelama |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim pojmovima u programima za rad sa tabelama.
- Osposobljavanje za korišćenje programa za rad sa tabelama u rešavanju geodetskih problema.
| - znati da definiše osnovne pojmove o programima za rad sa tabelama.
- znati da izradi odgovarajuću tabelu za rešavanje određenog problema u geodeziji
| - Osnovni pojmovi i programi za rad sa tabelama.
- Formiranje tabela.
- Unos i obrada podataka.
- Manipulacije radnim listovima.
- Grafikoni.
- Snimanje, učitavanje i štampanje.
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Kroz primer iz prakse pokazati učenicima rad sa tabelama.
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebna su prethodna osnovna znanja iz informatike.
- Pre testiranja upoznati učenike sa formom testa i kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Osnovni principi računarske grafike |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih pojmova i principa računarske grafike.
- Sticanje znanja o koordinatnim sistemima u računarskoj grafici.
- Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama ulazno-izlaznih jedinica (tastatura, ekran, skeneri, printeri, ploteri).
- Sticanje znanja o principima interaktivne kompjuterske grafike.
- Osposobljavanje za korišćenje programa za tehničko crtanje.
| - znati da definiše osnovne pojmove o programima za grafiku.
- znati da definiše koordinatne sisteme u računarskoj grafici.
- znati da primenjuje program za tehničko crtanje u geodeziji
- znati da samostalno izradi grafički rad iz oblasti geodezije.
| - Osnovni pojmovi.
- Radno okruženje.
- Projektovanje crteža.
- Komande za crtanje.
- Modifikacija elemenata.
- Blokovi.
- Šrafiranje.
- Kotiranje.
- Snimanje, učitavanje i štampanje.
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na konkretnom primeru pokazati osnovne principe računarske grafike.
- Primeri za vežbu treba da budu iz prakse.
- Svaki učenik treba da radi na svom individualnom primeru uz pomoć i kontrolu nastavnika.
- Potrebna su prethodna osnovna znanja iz informatike.
- Pre testiranja upoznati učenike sa formom testa i kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Korisnički interfejs softvera za izradu geodetskog plana |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnoj koncepciji programskog sistema
- Sticanje znanja o načinima formiranja baze podataka
- Sticanje znanja o sadržaju baze podataka.
- Sticanje znanja o radnom okruženju i njegovom podešavanju
- Sticanje znanja o podešavanju projektnih i radnih parametara
- Sticanje znanja o vrstama i karakteristikama rasterskih planova
| - znati osnove koncepcije programskog sistema
- znati da definiše sadržaj baze geometrijskih podataka.
- znati da izvrši izbor radnog okruženja
- znati da podešava projektne i radne parametre
- znati da koristi i podešava alatke
- znati vrste i karakteristike rasterskih fajlova
| - Osnovna koncepcija programskog sistema.
- Arhitektura aplikacije
- Konfiguracija softvera
- Struktura baze podataka
- Otvaranje novog i postojećeg projekta
- Formiranje baze podataka
- Izbor radnog okruženja
- Podešavanje prikaza
- Podešavanje projektnih i radnih parametara
- Korišćenje i podešavanje alata
- Prikupljanje sadržaja baze podataka
- Pojedinačna i grupna selekcija entiteta
- Vrste i karakteristike rasterskih planova
- Formati rasterskih fajlova
- Jednočasovni test provere znanja i veština
| - Na primerima pokazati kako se vrši otvaranje novog projekta, izbor radnog okruženja, podešavanje prikaza, podešavanje i korišćenje alata...
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Skeniranje i georeferenciranje geodetskih podloga |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnoj koncepciji programskog sistema
- Sticanje znanja o načinima podešavanja prikaza
- Sticanje znanja o korišćenju i podešavanju alatki
- Sticanje znanja o kalibraciji, georeferenciranju i retrifikaciji
| - znati osnove koncepcije programskog sistema
- znati da izvrši podešavanje prikaza
- znati da koristi i podešava alatke
- znati da izvrši georeferenciranje geodetske podloge
| - Osnovna koncepcija programskog sistema.
- Arhitektura aplikacije
- Podešavanje prikaza
- Korišćenje i podešavanje alata
- Podaci neophodni za georeferenciranje
- Kalibracija
- Georeferenciranje
- Retrifikacija
- Jednočasovni test provere znanja i veština
| - Na primerima pokazati kako se vrši georeferenciranje geodetskih podloga
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Digitalizacija sa ekrana |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o atributima osnovnih entiteta softvera za digitalizaciju
- Sticanje znanja o editovanju sadržaja baze podataka
- Sticanje znanja o izmenama sadržaja baze podataka
- Sticanje znanja o brisanju/ vraćanju i listanju baze podataka
| - znati da definiše atribute osnovnih entiteta softvera za digitalizaciju
- znati da izvrši editovanje sadržaja baze podataka
- znati da izmeni sadržaje baze podataka
- znati da izvrši brisanje/vraćanje i listanje baze podataka
| - Atributi osnovnih entiteta softvera za digitalizaciju
- Grafičko i slojevsko svojstvo entiteta
- Editovanje sadržaja baze podataka
- Izmena sadržaja baze podataka
- Brisanje/vraćanje sadržaja baze podataka
- Listanje i editovanje baze podataka
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na primerima pokazati kako se vrši digitalizacija planova sa ekrana
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Formiranje DKP na osnovu originalnih podataka |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o načinima za kreiranje tačaka na osnovu snimanja (tahimetrijskih, ortogonalnih)
- Sticanje znanja o pravljenju skript datoteka zapisnika
- Sticanje znanja o korišćenju skript datoteke
- Sticanje znanja o preuzimanju podataka iz drugih programa putem koordinata ili preko zapisnika snimanja
- Sticanje znanja o korišćenju postojeće podloge i skice snimanja
| - znati da definiše načine za kreiranje tačaka na osnovu snimanja (tahimetrijskih, ortogonalnih)
- znati da izvrši pravljenje skript datoteka zapisnika
- znati da koristi skript datoteke
- znati da preuzme podatke iz drugih programa putem koordinata ili preko zapisnika snimanja
- znati da koristi postojeće podloge i skice snimanja
| - Načini za kreiranje tačaka na osnovu snimanja (tahimetrijskog, ortogonalnog ili iz drugih izvora)
- Pravljenje skript datoteka (tahimetrijskih, ortogonalnih) zapisnika
- Korišćenje skript datoteka (tahimetrijskih, ortogonalnih) zapisnika
- Preuzimanje podataka iz drugih programa putem koordinata ili preko zapisnika snimanja
- Korišćenje postojećih podloga i skica snimanja
- Prednosti i nedostaci pojedinih tehnika
- Vrste podataka
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na primerima pokazati kako se vrši digitalizacija planova iz originalnih podataka
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Kreiranje i računanje površina |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o principima definisanja površina
- Sticanje znanja o hijerarhiji slojeva
- Sticanje znanja o principima označavanja parcela
- Sticanje znanja o principima zaokruživanja površina
- Sticanje znanja o funkcijama za kreiranje površina
- Sticanje znanja o interaktivnom editovanju atributa entiteta površina
- Sticanje znanja o fazama rada i alatima za računanje površina
- Sticanje znanja o kontroli površina
| - znati principe definisanja površina
- znati da definiše hijerarhiju slojeva
- znati da definiše principe označavanja parcela
- znati da definiše principe zaokruživanja površina
- znati interaktivno editovanje atributa entiteta površina i opis faza rada
- znati da definiše alate za računanje površina i da izvrši kontrolu površina
| - Princip definisanja površina
- Hijerarhija slojeva
- Princip označavanja parcela
- Princip zaokruživanja površina
- Funkcija za kreiranje površina
- Interaktivno editovanje atributa entiteta površina
- Opis faza rada
- Alati za računanje površina
- Kontrola površina
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na primerima pokazati kako se vrši kreiranje i računanje površina
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Održavanje digitalnog geodetskog plana |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim principima održavanja geodetskog digitalnog plana u određenom softveru
- Sticanje znanja o provođenju promena na digitalnom geodetskom planu
- Sticanje znanja o pripremi elemente za obeležavanje parcela na terenu.
- Sticanje znanja o izradi kopije planova sa digitalnog geodetskog plana.
| - znati da definiše osnovne principe održavanja geodetskog plana u određenom softveru
- znati da definiše provođenje promena na digitalnom geodetskom planu manjeg dela katastarske opštine
- znati da pripremi elemente za obeležavanje parcela na terenu
- znati da izradi kopiju planova sa digitalnog geodetskog plana
| - Osnovni principi i pojmovi o provođenju promena na digitalnim geodetskim planovima.
- Cepanje parcela na digitalnom geodetskom planu.
- Priprema podataka za obeležavanje parcela na terenu.
- Izrada kopija planova sa digitalnog geodetskog plana.
- Snimanje, učitavanje i štampanje planova.
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na primeru pokazati kako se vrši provođenje promena na digitalizovanom planu.
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Digitalni model visina |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim principima digitalnog modeliranja terena.
- Sticanje znanja o načinima interpolacije izohipsa i iscrtavanje istih u određenom softveru.
- Sticanje znanja o crtanju poprečnog i podužnog profila nekog dela terena u određenom sotveru.
| - znati da definiše osnovne principe digitalnog modeliranja terena.
- znati da definiše interpolaciju izohipsa.
- znati da iscrta izohipse na digitalnom geodetskom planu na odabranom delu terena.
- znati da nacrta podužni i poprečni profil odabranog terena.
| - Osnovni principi digitalnog modeliranja terena.
- Osnovni izvori podataka.
- Strukturne linije terena.
- Interpolacija izohipsa.
- Kartografski prikaz terena.
- Izrada poprečnih i podužnih profila terena u digitalnom obliku.
- Računanje kubature masa.
- Jednočasovni test provere znanja i veština
| - Na primeru pokazati kako se vrši interpolacija izohipsa, iscrtavanje izohipsa, crtanje poprečnog i podužnog profila terena uz pomoć određenog softvera.
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Primena DGP u inženjerskoj geodeziji |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim principima za kreiranje tačaka, linija, poligona
- Sticanje znanja o kompleksnim i geodetskim funkcijama kao i o funkcijama za podelu površina
- Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
| - znati da definiše funkcije za kreiranje tačaka, linija, poligona
- znati da definiše kompleksne i geodetske funkcije kao i funkcije za podelu površina
| - Funkcije za kreiranje tačaka (tačaka na luku, tačaka na krugu)
- Funkcije za kreiranje linija
- Funkcije za kreiranje poligona
- Kompleksne funkcije
- Geodetske funkcije
- Funkcija za podelu površina
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na primeru iz prakse pokazati kako se vrši kreiranje tačaka, linija, poligona
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Softver za izradu i održavanje katastra |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim principima rada u softveru za izradu i održavanje katastra.
- Sticanje znanja o načinu unosa i izdavanja podataka
- Sticanje znanja o sastavljanju godišnjeg izveštaja.
| - znati da definiše osnovne principe rada u softveru za izradu i održavanje katastra.
- znati da definiše unos podataka
- znati da definiše način izdavanja podataka
- znati da definiše sastavljanje godišnjeg izveštaja.
| - Sadržaj i organizacija baze podataka katastarskog operata
- Uvid u podatke katastarskog operata
- Inicijalni unos podataka
- Provođenje promena u katastru zemljišta i katastru nepokretnosti
- Postupak izdavanja podataka katastarskog operata
- Postupak sastavljanja godišnjeg izveštaja
- Jednočasovni test provere znanja i veština.
| - Na primeru iz prakse pokazati kako se vrši izrada i održavanje katastarskog operata korišćenjem softvera.
- Na primeru iz prakse pokazati kako se vrši unos i izdavanje podataka
- Svaki učenik treba da izradi svoj samostalni rad, zadat od strane nastavnika.
- Nastavnik treba da kontroliše, pomaže i ukazuje na greške u toku rada.
- Potrebno je obnoviti osnovna znanja iz informatike.
- Učenike upoznati sa sadržajem testa i o kriterijumu ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Primena računara, N. Klem
Informatika, N. Klem
Uredba o primeni tehnologije globalnog pozicionog sistema u okviru premera nepokretnosti
Uredba o digitalnom geodetskom planu
Pravilnik o geodetskim radovima za posebne potrebe
Instrukcije za održavanje katastra zemljišta
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Geodetski planovi
Geodezija
Primenjena geodezija
Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišne teritorije
PRIMENJENA GEODEZIJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 74 | | | | | 74 |
IV | 68 | | | | | 68 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje potrebnih znanja iz oblasti primenjene geodezije
Razvijanje sposobnosti povezivanja stečenih znanja iz drugih stručnih oblasti sa primenjenom geodezijom
Sticanje potrebnih znanja za korišćenje planova i karata
Ovladavanje izradom idejnog projekta saobraćajnice
Osposobljavanje učenika za samostalnu pripremu podataka i obeležavanje objekata na terenu
Osposobljavanje za obeležavanje tačaka na pravolinijskim osovinama
Osposobljavanje za obeležavanja tačaka na krivolinijskim osovinama
Osposobljavanje za visinsko obeležavanje tačaka
Osposobljavanje za samostalno snimanje i obeležavanje linijskih objekata
Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije kod izrade i obeležavanja regulacionog plana naselja
Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u građevinarstvu
Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u hidrotehnici
Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u elektroprivredi
Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u rudarstvu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Priprema za korišćenje planova i karata | 16 |
Izrada idejnog projekta saobraćajnice | 40 |
Priprema podataka i obeležavanje tačaka na terenu | 18 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Priprema za obeležavanje tačaka na pravolinijskim i krivolinijskim osovinama | 20 |
Priprema za visinsko obeležavanje i snimanje tačaka na liniji i površi | 14 |
Primena geodezije u inženjersko-tehničkim oblastima | 34 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Priprema za korišćenje planova i karata |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje potrebnih znanja i veština za korišćenje planova i karata
- Usvajanje umenja korišćenja informacija
- Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
| - umeti da odredi promenu dimenzije hartije plana
- umeti da odredi koordinate tačke na planu ili karti
- umeti da odredi visinu tačke na planu ili karti
- umeti da odredi dužinu na planu ili karti
- umeti da odredi ugao na planu ili karti
| - Promena dimenzije hartije plana ili karte
- Grafičko određivanje koordinata tačaka na planu ili karti
- Grafičko određivanje kota tačaka na planu ili karti
- Grafičko određivanje dužina na planu ili karti
- Grafičko određivanje uglova na planu ili karti
- Dvočasovni test usvojenih znanja i veština
| - Obnoviti znanja iz razmere i računanja direkcionih uglova iz koordinata
- Insistirati na tome da svaki učenik grafički odredi koordinate, visinu, dužinu i ugao na planu R=1:1000
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i veština i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada idejnog projekta saobraćajnice |
Trajanje modula: | 40 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje potrebnih znanja i veština za izradu idejnog projekta saobraćajnice
- Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
- Formiranje umenja rešavanja problema
| - umeti da ucrta trasu saobraćajnice na situacionom planu
- umeti da nacrta podužni profil saobraćajnice
- umeti da nacrta poprečne profile saobraćajnice
- umeti da izračuna zapreminu zemljanih masa
| - Crtanje trase saobraćajnice na situacionom planu
- Crtanje podužnog profila saobraćajnice
- Crtanje poprečnih profila saobraćajnice
- Računanje zapremina zemljanih masa
- Samostalna izrada idejnog projekta saobraćajnice
- Izvršiti dvočasovno testiranje usvojenih znanja i veština
| - Svakom učeniku dati zadatak sa različitim podacima koji sadrži sve elemente projektnog zadatka
- U zadatku definisati dinamiku izrade i rok završetka izrade
- Učenici uz konsultacije sa nastavnikom rešavaju zadatak primenjujući stečeno znanje i vrše sve neophodne kontrole
- Pre dobijanja zadatka učenike upoznati sa kriterijumom ocenjivanja
- U toku rada nastavnik prati izradu a konačnu ocenu učenici dobijaju na završetku rada
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i veština i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | | | | * | * | |
Naziv modula: | Priprema podataka i obeležavanje tačaka na terenu |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje potrebnih znanja za pripremu podataka za obeležavanje objekta na terenu
- Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
- Usvajanje metoda specifičnih za obeležavanje tačaka
| - znati da obeleži dužinu i ugao na terenu
- znati da pripremi podatke za polarno obeležavanje tačke na terenu
- znati da pripremi podatke za ortogonalno obeležavanje tačke na terenu
- znati da pripremi podatke za obeležavanje tačke na terenu metodom preseka pravaca
- znati da obeleži tačku na terenu polarnom metodom
- znati da obeleži tačku na terenu ortogonalnom metodom
- znati da obeleži tačku na terenu metodom preseka pravaca
| - Obeležavanje dužina na terenu
- Obeležavanje uglova na terenu
- Polarno obeležavanje tačke na terenu
- Ortogonalno obeležavanje tačke na terenu
- Obeležavanje metodom preseka pravaca
- Izvršiti dvočasovno testiranje usvojenih znanja
| - Insistirati na tome da svaki učenik na osnovu urađenog primera samostalno pripremi podatke za obeležavanje tačke polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
- Zahtevati da svaki učenik uz pomoć knjige napiše kako se obeležava tačka polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
- Zadati zadatke sa podacima različitim za svakog učenika koje će samostalno i uz pomoć nastavnika rešavati na času
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Priprema za obeležavanje tačaka na pravolinijskim i krivolinijskim osovinama |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje potrebnih znanja i veština za obeležavanje tačaka na pravolinijskim i krivolinijskim osovinama
- Usvajanje metoda specifičnih za obeležavanje tačaka
- Osposobljavanje za dalje učenje
| - znati da na bar jedan način obeleži pravac osovine kada se krajnje tačke dogledaju ili ne dogledaju
- znati da na bar jedan način obeleži produženje pravca osovine kada na produženju ima ili nema prepreka
- znati da obeleži paralelnu osovinu
- znati da obeleži upravnu osovinu
- znati da obeleži tangentu i upravnu na kružni luk
- znati da izvrši osnovno obeležavanje kružne krivine i krivine sa prelaznicom
- znati da izvrši detaljno obeležavanje kružne krivine i krivine sa prelaznicom polarno i ortogonalno
- znati da obeleži elipsu polarno i ortogonalno
| - Obeležavanje pravaca osovine kada se krajnje tačke dogledaju ili nedogledaju
- Obeležavanje produženja pravca osovine kada na produženju ima ili nema prepreka
- Obeležavanje paralelnih osovina
- Obeležavanje upravnih osovina
- Obeležavanje tangente i upravne na kružni luk
- Osnovno obeležavanje kružne krivine i krivine sa prelaznicom
- Detaljno obeležavanje kružne krivine i krivine sa prelaznicom polarnom i ortogonalnom metodom
- Izvršiti dvočasovno testiranje usvojenih znanja
| - Proveriti na primerima da li svaki učenik zna da obeleži pravac osovine, produženje osovine, paralelnu i upravnu osovinu
- Insistirati na tome da svaki učenik napiše kako se vrši osnovno i detaljno obeležavanje kružne krivine i krivine sa prelaznicom
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i veština i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Priprema za visinsko obeležavanje i snimanje tačaka na liniji i površi |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje potrebnih znanja za visinsko obeležavanje tačaka
- Sticanje potrebnih znanja za snimanje i obeležavanje linijskih objekata
- Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
- Formiranje umenja rešavanja problema
| - znati da obeleži projektovanu kotu tačke
- znati da obeleži horizontalnu liniju i liniju projektovanog nagiba
- znati da obeleži ravnu i zakrivljenu površ
- znati da obeleži vertikalnu ravan
- znati da obeleži osovinu trase na terenu
- znati da sračuna stacionažu tačaka na trasi
- znati da snimi podužni i poprečne profile saobraćajnice
| - Obeležavanje projektovane kote tačke
- Obeležavanje horizontalne linije i linije projektovanog nagiba
- Obeležavanje ravnih i zakrivljenih površi
- Obeležavanje vertikalne ravni
- Obeležavanje osovine trase na terenu i stacioniranje trase
- Snimanje podužnog profila saobraćajnice
- Snimanje poprečnih profila saobraćajnice
- Izvršiti dvočasovno testiranje usvojenih znanja
| - Sa učenicima obraditi primere i insistirati na tome da svaki učenik samostalno pripremi podatke za obeležavanje projektovane kote tačke, horizontalnu liniju i liniju projektovanog nagiba, ravnu i zakrivljenu površ i vertikalnu ravan
- Sa učenicima obraditi primere i insistirati na tome da svaki učenik samostalno pripremi podatke za obeležavanje trase na terenu, stacionira trasu
- Zahtevati da svaki učenik ponovi postupak snimanja podužnog i poprečnih profila saobraćajnice
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Primena geodezije u inženjersko-tehničkim oblastima |
Trajanje modula: | 34 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje potrebnih znanja za izradu i obeležavanje regulacionog plana naselja
- Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u građevinarstvu
- Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u hidrotehnici
- Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u elektroprivredi
- Sticanje potrebnih znanja za primenu geodezije u rudarstvu
- Sposobnost primene stečenih znanja u uslovima privatne inicijative
- Upoznavanje sa mogućnostima rada u malim i srednjim preduzećima, privatnim i ortačkim agencijama kao i u RGZ
- Sticanje potrebnih znanja o razlikama privatnog i državnog sektora u struci
- Podizanje svesti o značaju preuzimanja odgovornosti za sopstveni uspeh ili neuspeh
- Promovisanje preduzetničkih kvaliteta koji su aplikativni u geodetskoj struci
| - znati da meri dužine, uglove i visinske razlike u jami
- znati da izračuna koordinate i kote geodetskih tačaka u jami i poveže podzemnu i nadzemnu poligonsku i nivelmansku mrežu
- znati da razradi i obeleži projekat regulacije
- znati da napravi nivelacioni plan naselja
- znati da izvrši osnovno i detaljno obeležavanje zgrada i ispita sleganje temelja zgrada
- znati da snimi poprečne i podužni profil vodenog toka
- znati da uradi projektovanje i obeležavanje otvorenih kanala
- znati da obeleži, snimi i izradi podužni profil trase dalekovoda na terenu
- znati da obeleži mesta i ispita vertikalnost stubova dalekovoda
- znati osnovnu zakonsku regulativu u području rada i razlike rada u privatnom i državnom sektoru
- biti u stanju da se samostalno opredeli u kom će sektoru želeti da radi
| - Računanje koordinata osovinskih tačaka
- Računanje koordinata temena blokova
- Obeležavanje projekta regulacije
- Nivelacioni plan naselja
- Osnovno i detaljno obeležavanje zgrada
- Ispitivanje sleganja temelja zgrada
- Obeležavanje i kontrola obeležavanja podzemnih objekata
- Snimanje poprečnih profila vodenog toka
- Snimanje podužnog profila vodenog toka
- Projektovanje i obeležavanje otvorenih kanala
- Obeležavanje trase dalekovoda na terenu
- Snimanje i izrada podužnog profila trase dalekovoda
- Obeležavanje mesta stubova dalekovoda
- Ispitivanje vertikalnosti stubova dalekovoda
- Merenje dužina, uglova i visinskih razlika u jami
- Povezivanje podzemne i nadzemne poligonske mreže
- Povezivanje podzemne i nadzemne nivelmanske mreže
- Računanje koordinata i kota geodetskih tačaka u jami
- Dvočasovni test usvojenih znanja
| - Insistirati na tome da svaki učenik zna da razradi projekat regulacije, da obeleži projekat regulacije i napravi nivelacioni plan naselja
- Insistirati na tome da svaki učenik zna da izvrši osnovno i detaljno obeležavanje zgrada, ispita sleganje temelja zgrade
- Insistirati na tome da svaki učenik zna da snimi podužni i poprečne profile vodenog toka i obeleži projekat otvorenog kanala na terenu
- Insistirati da svaki učenik zna da obeleži trasu na terenu, snimi i izradi podužni profil trase, obeleži mesta i ispita vertikalnost stubova dalekovoda
- Insistirati da svaki učenik zna da meri dužine, uglove i visinske razlike u jami, poveže podzemnu i nadzemnu geodetsku mrežu i izračuna koordinate i kote geodetskih tačaka u jami
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i veština i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Primenjena geodezija za III razred-A.Begović, D.Vojnović
Primenjena geodezija za IVrazred-A.Begović, D.Vojnović
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Geodezija
Matematika
Geodetska merenja i računanja
GEODETSKI PLANOVI
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 34 | 40 | | | | 74 |
IV | 34 | 34 | | | | 68 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu i održavanje analognih i digitalnih geodetskih planova.
Naučiti rukovanje i korišćenje uređaja i instrumenata za kartiranje i računanje površina na analognom i digitalnom planu.
Osposobljavanje za samostalno interpolovanje i crtanje izohipsi na analognom planu i izradi digitalni model terena.
Razvijanje kod učenika sistematičnosti, preciznosti, urednosti i odgovornosti prema radu.
Osposobljavanje učenika za dalje usavršavanje u toku rada ili daljeg školovanja.
Primena Pravilnika za izradu originalnih planova.
Upoznavanje učenika sa programom za izradu i održavanje digitalnih planova.
Primena Pravilnika o formiranju, održavanju, distribuciji i arhiviranju baze podataka digitalnog geodetskog plana.
Povezivanje i primena usvojenih znanja iz drugih stručnih predmeta.
Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Analogni geodetski planovi- matematička osnova | 24 |
Izrada analognog geodetskog plana - horizontalna predstava terena | 30 |
Digitalni geodetski plan - horizontalna predstava terena | 20 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Visinska predstava zemljišta na planovima | 18 |
Analogni geodetski plan | 26 |
Digitalni geodetski plan - vertikalna predstava terena | 24 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Analogni geodetski planovi - matematička osnova |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o sadržaju geodetskih planova
- Opšte upoznavanje učenika sa podacima na osnovu kojih se rade geodetski planovi.
- Upoznavanje učenika sa materijalima na kojima se rade analogni planovi.
- Sticanje znanja o Državnom koordinatnom sistemu i izradi podele na listove detalja i njihovo numerisanje
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu matematičke osnove plana.
| - znati da izvrši podelu plana na listove detalja i izvrši njihovu numeraciju.
- znati da pripremi - izradi matematičku osnovu plana.
| - Sadržaj analognih planova.
- Materijali za izradu analognih planova.
- Državni koordinatni sistem. Gaus-Krigerova projekcija.
- Podela geodetskog plana na listove detalja (1:5000, 1:2500, 1:1000, 1:500).
- Matematička osnova plana
- Izrada skice poligonske mreže sa podelom na listove detalja.
- Pripreme lista detalja za kartiranje - izrada matematičke osnove plana
- Dvočasovni test
| - Pokazati primere svih vrsta geodetskih analognih planova i materijale na kojima se oni rade.
- Objasniti detaljno podelu na listove detalja kao i njihovo označavanje tj. numerisanje.
- Objasniti detaljno koordinatnu mrežu i geodetsku osnovu kao elemente matematičke osnove plana.
- Upoznati učenike sa formom testa i kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Izrada analognog geodetskog plana - horizontalna predstava terena |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih znanja o numeričkim metodama snimanja detalja.
- Sticanje znanja o rukovanju sa spravama za kartiranje detalja.
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu geodetskog plana.
- Obučavanje učenika da pravilno rukuju spravama za kartiranje detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom.
| - znati da opiše instrumente koji se koriste za kartiranje detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom.
- znati uslove koje treba da ispune pojedini instrumenti i da ih ispita
- znati da kartira detalj snimljen ortogonalnom i polarnom metodom.
- umeti da iskontroliše kartiran detalj.
- znati da izvrši kartografsku obradu geodetskog plana izrađenog u analognom obliku uz pomoć topografskog ključa
| - Osnovni pojmovi o snimanju detalja ortogonalnom i polarnom metodom.
- Sprave za kartiranje detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom; uslovi, ispitivanje i rektifikacija.
- Postupak kartiranja detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom i kontrola kartiranja
- Kartiranje detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom u razmeri 1:500 i 1:1000.
- Kontrola kartiranog detalja, veza i iscrtavanje u tušu
- Dvočasovni test
| - Pokazati učenicima sprave za kartiranje, objasniti njihove delove: čemu služe i kako se koriste.
- Definisati uslove koje treba da ispune sprave za kartiranje.
- Demonstrirati njihovu upotrebu, ispitivanje i rektifikaciju.
- Učenicima treba dati zadatak koji obuhvata izradu geodetskog plana detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom u određenoj razmeri (1:500 i 1:1000)
- Objasniti primenu topografskog ključa, opisivanje analognih planova i ispis teksta.
- Upoznati učenike sa formom testa i kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Digitalni geodetski plan - horizontalna predstava terena |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o bazama podataka digitalnog geodetskog plana.
- Upoznavanje učenika sa funkcijama softvera za kartiranje detalja.
- Osposobljavanje učenika za korišćenje softvera za kartiranje detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom kod digitalnog plana
| - znati da samostalno nabroji sve elemente baze podataka digitalnog geodetskog plana
- znati da primeni funkcije softvera za izradu digitalnog geodetskog plana detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom.
- znati da primeni digitalni topografski ključ
| - Baza podataka digitalnih geodetskih planova.
- Kartiranje detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom na digitalnom planu
- Kartografska obrada digitalnog geodetskog plana: opis plana, digitalni topografski ključ i stilovi ispisa teksta
- Dvočasovni test
| - Upoznati učenike sa vrstama podataka baze, koje objedinjene predstavljaju digitalni geodetski plan.
- Kroz primer iz prakse upoznati učenike sa funkcijama softvera za kartiranje detalja snimljenog ortogonalnom i polarnom metodom.
- Kroz primer iz prakse upoznati učenike sa: digitalnim topografskim ključem, opisom digitalnog plana
- Upoznati učenike sa formom testa i kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Visinska predstava zemljišta na planovima |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o načinu prikaza vertikalne predstave zemljišta na analognim i digitalnim planovima.
- Sticanje znanja o postupku interpolacije i konstrukcije izohipsa.
| - znati da prepozna i utvrditi osnovne pojmove o vertikalnoj predstavi zemljišta.
- znati kako se interpoluju i konstruišu izohipse na analognim geodetskim planovima.
- znati kako se obrazuje digitalni model visina.
| - Visinska predstava terena na planovima.
- Snimanje za visinsku predstavu terena.
- Strukturne linije terena.
- Ekvidistancija i svojstva izohipsa.
- Interpolacija izohipsa.
- Konstrukcija i iscrtavanje izohipsa.
- Digitalni model visina.
- Izrada praktičnog rada
| - Obnoviti osnovne pojmove o snimanju terena za vertikalnu predstavu.
- Obnoviti osnovne pojmove o izohipsama i ekvidistanciji izohipsa.
- Detaljno objasniti načine za interpolaciju izohipsa.
- Na različitim primerima uvežbati konstrukciju i iscrtavanje izohipsa.
- Praktičan rad na analognom i digitalnom geodetskom planu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Analogni geodetski plan |
Trajanje modula: | 26 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o postupku računanja površina na geodetskim planovima.
- Usvajanje umenja korišćenja propisa pri računanju površina.
- Sticanje znanja o postupku numerisanja katastarskih parcela.
- Sticanje znanja o postupku kartografske obrade analognih planova.
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu vertikalne predstave na analognim planovima.
- Sticanje veštine utvrđivanja površina na analognom planu.
| - umeti da numeriše katastarske parcele.
- umeti da sračuna površine katastarskih parcela na geodetskim planovima u okviru K.O.
- umeti da koristi polarni planimetar.
- umeti da izradi zapisnike P1, P2, P3, P4
- umeti da samostalno interpoluje izohipse i izradi vertikalnu predstavu na planu.
- umeti da sračuna površine parcela u okviru K.O. na analognom planu.
- umeti da kartografski obradi analogni plan.
| - Numerisanje katastarskih parcela
- Pregledna skica podele na grupe. Formiranje grupa.
- Pravila za formiranje i numerisanje parcela.
- Objekti i zemljišta koji se numerišu i ne numerišu.
- Računanje površina
- Metode računanja površina. Dozvoljena odstupanja.
- Računanje površina iz pravouglih koordinata.
- Sprave za računanje površina: končani i polarni planimetar.
- Rad sa polarnim planimetrom
- Računanje površine katastarske opštine.
- Računanje površine ivičnih kvadrata. Dozvoljena odstupanja.
- Zapisnik za računanje površina ivičnih kvadrata.
- Računanje površina grupa. Dozvoljena odstupanja.
- Zapisnik za računanje površina grupa.
- Računanje površina parcela. Zapisnik.
- Sastavljanje spiska površina.
- Praktičan rad
- Izrada visinske predstave na postojećem analognom planu.
- Računanje površine ivičnih kvadrata. Dozvoljena odstupanja.
- Zapisnik za računanje površina ivičnih kvadrata.
- Računanje površina grupa. Dozvoljena odstupanja.
- Zapisnik za računanje površina grupa.
- Računanje površina parcela. Zapisnik.
- Sastavljanje spiska površina.
| - Na primeru pokazati postupak numerisanja katastarskih parcela.
- Pokazati ispitivanje i rektifikaciju uslova kod polarnog planimetra.
- Pokazati rad sa polarnim planimetrom.
- Pokazati na primeru računanje površina iz pravouglih koordinata tačaka.
- Da učenici urade neki primer računanja površina iz pravouglih koordinata tačaka.
- Koristiti manji detalj kao model K.O.
- Pokazati računanje površine K.O. pomoću ivičnih kvadrata i zapisnik P1.
- Objasniti izradu pregledne skice podele na grupe.
- Pokazati i objasniti zapisnike P2, P3, P4.
- Koristiti Pravilnik za izradu originalnih planova.
- Koristiti manji detalj, kao model KO.
- Pokazati računanje površine K.O. pomoću ivičnih kvadrata i zapisnik P1.
- Objasniti izradu pregledne skice podele na grupe.
- Pokazati i objasniti zapisnike P2, P3, P4.
- Koristiti Pravilnik za izradu originala planova.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Digitalni geodetski plan - vertikalna predstava terena |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za primenu softvera za izradu digitalnih planova.
- Sticanje znanja, potrebnih za izradu praktičnog zadatka.
- Osposobljavanje učenika za samostalno formiranje baze podataka na osnovu podataka snimljenih polarnom metodom.
- Sticanje praktičnih znanja za utvrđivanje površina na digitalnom planu.
- Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija
| - znati da definiše funkcije programa za izradu digitalnih planova.
- znati da sračuna površine parcela u okviru K.O. na digitalnom planu.
- znati da definiše postupak kartografske obrade digitalnih planova.
- umeti da samostalno interpoluje izohipse i izradi vertikalnu predstavu terena na planu.
- znati da primeni postupak utvrđivanja površina parcela u okviru KO na DGP
- znati da primeni postupak kartografske obrade digitalnih planova.
| - Digitalni geodetski plan
- Osnovni procesi DGP (formiranje baze podataka, utvrđivanje površina, održavanje, distribucija i arhiviranje baze podataka)
- Kreiranje površina DGP.
- Uloga slojeva u računanju površina na DGP.
- Greške zaokruživanja.
- Sastavljanje spiska površina.
- Opisivanje DGP.
- Digitalni topografski ključ.
- Praktičan rad
- Podela plana na listove.
- Formiranje baze podataka na osnovu snimanja detalja polarnom metodom.
- Utvrđivanje površina.
- Sastavljanje spiska površina.
- Izrada digitalnog modela terena.
- Interpolacija izohipsa.
- Opis digitalnog geodetskog plana.
- Ispisivanje teksta na DGP
| - Obnoviti osnovna znanja o digitalnom geodetskom planu
- Koristiti originalne podatke detalja snimljenog polarnom metodom.
- Koristiti originalne podatke digitalnog geodetskog plana iz prakse.
- Upotrebiti softver koji se koristi u praksi
- Primenjivati Pravilnik o formiranju, održavanju, distribuciji i arhiviranju baze podataka digitalnog geodetskog plana
- Učenici rade samostalno, uz nadzor i podršku nastavnika.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Geodetski planovi - Mr Đorđe Ivković
Pravilnik za izradu originalnih planova i državnih karata
Pravilnik o formiranju, održavanju, distribuciji i arhiviranju baze podataka digitalnog geodetskog plana
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Geodezija
Primena računara u geodeziji
Geodetska merenja i računanja
Primenjena geodezija
Tehničko crtanje
KATASTAR NEPOKRETNOSTI I UREĐENJE ZEMLJIŠNE TERITORIJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | | | | | | |
IV | 68 | 34 | | | | 102 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje znanja o sadržaju katastra nepokretnosti
Sticanje znanja o načinu uređenja zemljišne teritorije
Sticanje znanja o poslovima geometra na izradi katastra nepokretnosti
Sticanje znanja o poslovima geometra na održavanju katastra nepokretnosti
Sticanje znanja o poslovima geometra na uređenju zemljišne teritorije
Formiranje umenja pravilnog rukovanja softverom za izradu i održavanje katastra nepokretnosti
Razvijanje sposobnosti primene usvojenih znanja iz drugih stručnih predmeta
Stvaranje osećaja odgovornosti, urednosti i sistematičnosti kod učenika
Osposobljavanje učenika za dalje usavršavanje kroz rad i školovanje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Pojam katastra zemljišta, katastra nepokretnosti i priprema podataka za izradu katastarskog operata | 11 |
Izrada katastarskog operata | 14 |
Održavanje katastarskog operata | 14 |
Katastar nepokretnosti i programi za automatsku izradu i održavanje | 15 |
Opšti pojmovi o uređenju zemljišne teritorije - Komasacija zemljišta | 28 |
Izrada elaborata komasacije | 20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Pojam katastra zemljišta, katastra nepokretnosti i priprema podataka za izradu katastarskog operata |
Trajanje modula: | 11 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o katastru zemljišta i teritorijalnim jedinicama
- Sticanje znanja o razgraničenju katastarske opštine, načinu signalisanja graničnih tačaka i njihovom numerisanju, izradi skice i zapisnika razgraničenja katastarske opštine
- Sticanje znanja o obeležavanju granica poseda i fotosignalisanju graničnih tačaka
- Usvajanje postupka katastarskog klasiranja i bonitiranja, obračuna katastarskog prihoda i izrade spiska površina
| - znati da definiše značaj i nabroji vrste katastra
- znati da definiše teritorijalne jedinice
- umeti da razgraniči katastarsku opštinu
- moći da izabere vrste graničnih belega i da ih numeriše
- znati da skicira i zapiše podatke u zapisnik
- znati da obeleži granice poseda
- znati da fotosignališe granične tačke
- moći da klasira i bonitira zemljišta.
- znati da obračuna katastarski prihod.
- znati da izradi spisak površina
| - Istorijat i vrste katastra
- Katastarske teritorijalne jedinice
- Utvrđivanje granica i razgraničenje katastarske opštine
- Vrste graničnih belega i njihovo numerisanje
- Zapisnik i skica razgraničenja
- Razgraničenje poseda, vrste belega
- Fotosignalisanje graničnih tačaka
- Katastarsko klasiranje i bonitiranje zemljišta, katastarski prihod
- Spisak površina
- Jednočasovni test provere znanja
| - Definisati katastar i teritorijalne jedinice i tražiti da svaki učenik ponovi
- Pokazati zapisnik vođen pri razgraničenju katastarske opštine
- Upoznavanje sa načinima signalisanja granica i pokazati vrste graničnih belega
- Definisati klasiranje i bonitiranje
- Na primeru objasniti kako se obračunava katastarski prihod
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada katastarskog operata |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o izradi popisnih listova i spiska parcela
- Sticanje znanja o izradi posedovnih listova, o sadržaju baze podataka i pregleda posedovnih listova po kulturama klasama i neplodnom zemljištu
- Sticanje znanja o izradi azbučnog registra korisnika
| - umeti da izradi popisne listove
- umeti da izradi spisak parcela
- umeti da izradi posedovne listove
- moći da definiše sadržaj baze podataka katastarskog operata
- umeti da izradi pregled posedovnih listova po kulturama klasama i neplodnom zemljištu
- umeti da izradi azbučni registar korisnika
| - Popisni listovi
- Spisak parcela
- Posedovni listovi
- Sadržaj baze podataka katastarskog operata
- Pregled posedovnih listova po kulturama klasama i neplodnom zemljištu
- Azbučni registar korisnika
| - Na primeru učenicima objasniti način izrade popisnih listova i spiska parcela
- Uraditi primer posedovnog lista na osnovu kojeg će učenici samostalno uraditi zadatak u operatu
- Upoznavati učenike sa sadržajem baze podataka
- Izraditi primer pregleda posedovnih listova po kulturama, klasama i neplodnim zemljištima
- Upoznati učenike sa dinamikom izrade operata i sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Održavanje katastarskog operata |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih saznanja o spisku prijava, spisku promena i snimanju promena
- Sticanje osnovnih saznanja o izradi zapisnika i skice snimljenih promena, numerisanju novonastalih promena, računanju njihovih površina i provođenju promena u bazi podataka
- Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti
| - umeti da izradi spisak prijava i spisak promena
- umeti da snimi promene
- umeti da izradi zapisnik i skicu snimljenih promena
- umeti da numeriše novonastale parcele i da sračuna njihove površine
- umeti da provede promene u bazi podataka
| - Spisak prijava i spisak promena
- Snimanje promena
- Zapisnik i skica snimljenih promena
- Numerisanje novonastalih parcela i računanje njihovih površina
- Provođenje promena u bazi podataka katastarskog operata
- Jednočasovni test znanja
| - Izraditi spisak prijava i spisak promena i zahtevati da učenici samostalno urade svoj zadatak
- Pokazati skicu i zapisnik vođene pri snimanja promena
- Upoznavanje sa načinom izrade zapisnika i skice promena i načinom numerisanja novonastalih parcela, računanjem njihovih površina i načinom provođenja promena u bazi podataka kroz primer na osnovu kojeg će učenici samostalno raditi svoje zadatke
- Upoznati učenike sa sadržajem testa i ključem za ocenjivanje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Katastar nepokretnosti i programi za automatsku izradu i održavanje katastra |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o katastru nepokretnosti i zemljišnoj knjizi, stvarnim pravima na nepokretnostima, listovima nepokretnosti i bazi podataka nepokretnosti
- Usvajanje umenja korišćenja programskih paketa za izradu i održavanje katastra zemljišta i katastra nepokretnosti
- Osposobljavanje za dalje učenje
| - biti u stanju da definiše sadržaj katastra nepokretnosti
- umeti da koristi Zemljišne knjige
- znati da definiše stvarna prava na nepokretnostima
- znati da izradi listove nepokretnosti
- moći da nabroji sadržaj baze podataka katastra nepokretnosti
- umeti da koristi program za izradu i održavanje katastra zemljišta
- umeti da koristi program za izradu i održavanje katastra nepokretnosti
| - Definicija i sadržaj katastra nepokretnosti
- Zemljišna knjiga
- Osnovi stvarnih prava na nepokretnostima
- Izrada A, B, V i G listova nepokretnosti
- Sadržaj baze podataka katastra nepokretnosti
- Programski paketi za izradu i održavanje katastra zemljišta
- Programski paketi za izradu i održavanje katastra nepokretnosti
- Jednočasovni test provere znanja i veština
| - Sa učenicima obraditi primer iz prakse koristeći programski paket za izradu i održavanje katastra zemljišta i katastra nepokretnosti
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i veština i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | * | | |
Naziv modula: | Opšti pojmovi o uređenju zemljišne teritorije - Komasacija zemljišta |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o značaju i načinima planiranja prostora
- Sticanje znanja o utvrđivanju granica komasacionog područja i utvrđivanju faktičkog stanja
- Sticanje znanja o komasacionoj proceni i grupisanju poljoprivrednog poseda
- Sticanje znanja o računanju vrednosti komasacione mase novog stanja, vrednosti zemljišta učesnika komasacije i koeficijentu umanjenja
- Sticanje znanja o izradi predloga raspodele komasacione mase
- Sticanje znanja o obeležavanju projekta na terenu
- Osposobljavanje za dalje učenje
| - znati da definiše načine planiranja prostora
- znati da definiše granice komasacionog područja i da utvrdi faktičko stanje
- znati da sprovede komasacionu procenu i grupisanje poljoprivrednog poseda
- umeti da sračuna vrednosti komasacione mase novog stanja, vrednosti zemljišta učesnika komasacije i koeficijent umanjenja
- znati da izradi predlog raspodele komasacione mase
- znati da obeleži projekat na terenu
| - Osnovni pojmovi o planiranju prostora
- Načini uređenja zemljišne teritorije:
- Komasacija, melioracija, agrarne operacije, agrarna reforma, kolonizacija, eksproprijacija i arondacija
- Utvrđivanje granica komasacionog područja
- Utvrđivanje faktičkog stanja
- Komasaciona procena
- Tehničko uređenje i zaštita poljoprivrednog zemljišta
- Grupisanje poljoprivrednog poseda i parcela
- Računanje vrednosti komasacione mase novog stanja
- Računanje vrednosti zemljišta učesnika komasacije
- Računanje koeficijenata umanjenja vrednosti zemljišta za zajedničke potrebe
- Izrada predloga raspodele komasacione mase
- Geodetsko obeležavanje projekata na terenu
- Jednočasovni test provere znanja
| - Uraditi primer za računanje komasacione mase i vrednosti učesnika komasacije i koeficijenta umanjenja
- Uraditi primer za raspodelu komasacione mase i geodetskog obeležavanja projekata
- Upoznati učenike sa sadržajem testa i ključem za ocenjivanje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada elaborata komasacije |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o faktičkom stanju i projektu komasacije
- Sticanje osnovnih znanja o raspodeli komasacione mase
- Sticanje osnovnih znanja o izradi tehničkog izveštaja
| - znati da utvrdi faktičko stanje
- znati da izradi projekat komasacije
- znati da izvrši raspodelu komasacione mase
- znati da izradi tehnički izveštaj
| - Faktičko stanje
- Projekat komasacije
- Raspodelu komasacione mase (novo stanje)
- Tehnički izveštaj
| - Na primeru manje KO primenom programskog paketa realizovati sadržaj elaborata
- Pre dobijanja zadatka učenike upoznati sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Dr Bogdan Bogdanović, Katastar zemljišta
Dr Bogdan Bogdanović, Agrarne operacije
Zakon o državnom premeru i katastru i upisima prava na nepokretnostima ("Sl. glasnik RS", br. 83/92, 12/96, 15/96 i 25/2002)
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Geodezija
Matematika
Geodetska merenja i računanja
Primena računara u geodeziji
FOTOGRAMETRIJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | | | | | | |
IV | 68 | | | | | 68 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje znanja o osnovnim pojmovima iz fotogrametrije i primeni u poslovima geodetske struke
Sticanje teorijskih znanja neophodnih za praktičnu primenu na terenskim radovima identifikacije i dopune detalja na fotoskicama
Sticanje znanja neophodnih za izradu planova i karata
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Opšti pojmovi u fotogrametriji | 18 |
Fotogrametrijsko snimanje | 16 |
Kartografsko-topografski radovi za detaljni premer | 16 |
Obrada podataka u mono i stereofotogrametriji | 18 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Opšti pojmovi u fotogrametriji |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o fotogrametriji, pojmu i značaju predmeta.
- Sticanje znanja o fotogrametrijskom snimku.
- Sticanje činjeničnih znanja o centralnoj projekciji.
| - znati da definiše čime se bavi oblast fotogrametrije.
- znati da opiše vezu između foto snimka plana i karte.
- znati da interpretira prirodno i veštačko stereoskopsko viđenje.
| - Faze fotogrametrijskih radova.
- Plan, karta, foto snimak.
- Digitalni geodetski plan.
- Koordinatni sistemi.
- Vrste snimaka.
- Foto interpretacija.
- Prirodno i stereoskopsko viđenje
- Jednočasovno testiranje usvojenih znanja.
| - Definisati pojam i značaj fotogrametrije i insistirati na tome da svaki učenik to ponovi.
- Pokazati digitalni geodetski plan
- Pokazati učenicima fotogrametrijske snimke i demonstrirati čitanje istih.
- Insistirati da svaki učenik interpretira veštačko stereoskopsko viđenje.
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Fotogrametrijsko snimanje |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o fotogrametrijskom snimanju iz vazduha i sa zemlje.
- Sticanje osnovnih znanja o projektu aero i terestričkog snimanja.
- Osposobljavanje za dalje učenje
| - znati da nabroji osnovne karakteristike fotogrametrijskih kamera za snimanje.
- znati da imenuje podatke o osnovnim elementima projekta snimanja.
| - Osnovi geometrijske optike.
- Greške objektiva.
- Foto materijal.
- Projekat aero fotogrametrijskog snimanja.
- Plan leta aviona.
- Projekat terestričkog snimanja.
- Jednočasovno testiranje usvojenih znanja.
| - Definisati osnove geometrijske optike.
- Upoznavanje učenika sa značajem projekta snimanja i osnovnim karakteristikama.
- Obavezna poseta Vojnogeografskom institutu kako bi se učenici bolje upoznali sa ciljem i zadacima fotogrametrije.
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Kartografsko topografski radovi za detaljni premer |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o terenskim radovima u fotogrametriji.
- Upoznavanje učenika sa radom na foto skicama.
- Shvatanje značaja pravilnog pristupa terenskim radovima u fotogrametriji.
| - znati da definiše značaj pravilnog fotosignalisanja tačaka.
- znati da kaže o značaju pravilne dešifracije.
- znati da poveže kako se vrše dopunska snimanja.
- znati da opiše kako se na terenu sprovodi kontrola dobijenih planova sa izohipsama.
| - Terenski radovi pre snimanja, osnovni i radovi detaljnog premera.
- Foto skica i skica položaja foto skica.
- Terenski radovi posle snimanja - osnovni.
- Terenski radovi posle snimanja - detaljni premer: dešifracija, dopunska snimanja i kontrolni profili.
- Jednočasovno testiranje usvojenih znanja.
| - Nabrojati precizno terenske radove pre i posle snimanja i tražiti da svaki učenik ponovi.
- Učenicima omogućiti da na terenu samostalno na foto skicama vrše opis i dešifraciju.
- Pokazati učenicima na primerima iz prakse kako se radi dešifracija, dopunska snimanja i kontrolni profili.
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Obrada podataka u mono i stereo fotogrametriji |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnog znanja o instrumentima u fotogrametriji.
- Sticanje znanja o planovima i kartama dobijenih fotogrametrijskim postupkom, njihovim vrstama i tačnosti
- Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti
| - znati da definiše redosled orijentacija kod obrade podataka po jednom snimku.
- znati da definiše redosled orijentacija kod obrade podataka po dva snimka.
- znati da analizira sve vrste prikaza terena dobijenih fotogrametrijskim postupkom.
| - Unutrašnja orijentacija.
- Orijentacioni elementi jednog snimka.
- Orjentacioni elementi para snimaka.
- Postupak rerdresiranja.
- Postupak restitucije.
- Fotogrametrijski instrumenti.
- Tačnost dobijenih foto planova.
- Tačnost planova sa izohipsama.
- Jednočasovno testiranje usvojenih znanja.
| - Šematski prikazati redosled orijentacije sa detaljnim osvrtom na unutrašnju orijentaciju.
- Objasniti od čega zavisi tačnost planova dobijenih obradom po jednom snimku.
- Objasniti od čega zavisi tačnost planova dobijenih obradom podataka po dva snimka.
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Fotogrametrija za IV razred, D. Joksić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Geodezija
Geodetski planovi
Fizika