ODLUKA

O PRIJAVLJIVANJU I EVIDENCIJAMA U VEZI SA OSTVARIVANJEM PRAVA IZ ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA

("Sl. glasnik RS", br. 18/91)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se uređuju način i rokovi prijavljivanja i odjavljivanja na zdravstveno osiguranje, oblik i sadržina obrazaca u vezi sa ostvarivanjem prava iz zdravstvenog osiguranja i način i postupak njihovog vođenja i korišćenja i propisuju evidencije za ostvarivanje prava iz zdravstvenog osiguranja, podatke koji se u njima vode i način njihovog vođenja i korišćenja.

Član 2

Obrasci i evidencije u smislu člana 1. ove odluke su:

- prijave - odjave na zdravstveno osiguranje i prijave o promeni u toku korišćenja zdravstvenog osiguranja;

- zdravstvena knjižica;

- lični kartoni osiguranika;

- spisak izdatih zdravstvenih knjižica;

- uputi: za laboratoriju, za doktora specijalistu, za stacionarno lečenje, za lekarsku komisiju;

- ocena drugostepene lekarske komisije;

- uput za rad sa skraćenim radnim vremenom u toku trajanja privremene sprečenosti za rad;

- recept;

- nalog za davanje injekcije;

- predlog za nabavku očnog pomagala;

- predlog za dobijanje stomatoloških nadoknada;

- predlog za nabavku proteze, ortopedskog i drugog pomagala i sanitarnog sredstva;

- nalog za izdavanje kontraceptivnog sredstva i bebi paketa;

- izveštaj o privremenoj sprečenosti za rad;

- potvrda o ostvarenom ličnom dohotku za utvrđivanje osnova za obračun naknade ličnog dohotka;

- potvrda o vremenu provedenom na radu sa skraćenim radnim vremenom;

- potvrda o porastu - smanjenju ličnog dohotka u organizaciji za usklađivanje osnova za naknadu ličnog dohotka;

- evidencioni list;

- spisak obračunatih - isplaćenih naknada ličnog dohotka;

- potvrda o potrebi putovanja u cilju ostvarivanja zdravstvene zaštite;

- spisak isplaćenih ostalih naknada;

- spisak članova domaćinstva zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje;

- spisak promena u domaćinstvima zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje;

- potvrda o pravu korišćenja zdravstvene zaštite u inostranstvu.

II PRIJAVE I ODJAVE NA ZDRAVSTVENO OSIGURANJE

Član 3

Svojstvo osiguranika, promene koje nastanu u toku trajanja tog svojstva i prestanak svojstva utvrđuje se na osnovu prijave, odjave i prijave o promeni koju podnose:

1. Za radnike u organizacijama i radnike kod poslodavaca, kao i članove njihovih porodica - organizacija, odnosno poslodavac, na obrascima "Prijava osiguranja i prijava o zasnivanju radnog odnosa", "Odjava osiguranja i prijava o prestanku radnog odnosa" (obrazac M1, M2) i "Prijava o promeni u toku osiguranja" (obrazac M3). Obrasci M1, M2 i M3 propisani su Pravilnikom o obrascima prijava podataka za vođenje matične evidencije o osiguranicima ("Službeni glasnik SR Srbije", br. 56/80 i 17/83);

2. Za radne ljude koji obavljaju delatnost ličnim radom sredstvima u svojini građana i radne ljude koji ličnim radom samostalno u vidu zanimanja obavljaju umetničku ili drugu kulturnu, advokatsku ili drugu profesionalnu delatnost - osiguranici sami za sebe i članove svoje porodice na obrascima M1, M2, M3 iz tačke 1. ovoga člana;

3. Za zemljoradnike i članove njihovih domaćinstava - osiguranici sami za sebe i članove svog domaćinstva, na obrascu "Prijava - odjava na zdravstveno osiguranje zemljoradnika" (obrazac ZO-1);

4. Za uživaoce penzije i korisnike prava na profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje i članove njihovih porodica - zajednica penzijskog i invalidskog osiguranja, na obrascu "Prijava - odjava na zdravstveno osiguranje uživaoca penzije i drugih prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja" (Obrazac ZO-2);

5. Za ostale osiguranike;

- privremeno nezaposlene radnike i lica prijavljena radi zapošljavanja posle završenog stručnog osposobljavanja ili školovanja - nadležni fond zapošljavanja,

- za uživaoce stalne pomoći i stipendija i članove njihovih porodica - isplatilac pomoći, odnosno stipendije;

- ostala lica sama za sebe i članove svojih porodica, na obrascu "Prijava - odjava na zdravstveno osiguranje ostalih osiguranika" (obrazac ZO-3);

6. Za učesnike omladinskih radnih akcija organizovanih na logorski način, učesnike organizovanih javnih radova i za lica koja se nalaze na osposobljavanju i obučavanju za opštenarodnu odbranu i društvenu samozaštitu u centrima za obuku i omladinskim nastavnim jedinicama - organizator na obrascu "Kolektivna prijava - odjava na zdravstveno osiguranje" (obrazac ZO-4).

Promene nastale u toku korišćenja prava za osiguranike iz prethodnog stava tačke 3-6 prijavljuju se na obrascu "Prijava promene u toku korišćenja zdravstvenog osiguranja" (obrazac ZO-5).

Član 4

Za slučaj statusnih promena, odnosno promena sedišta, preseljenja organizacije - poslodavca na teritoriju druge opštine, odjava - prijava vrši se na obrascu "Kolektivna odjava - prijava osiguranja" (obrazac MK-1) - propisan Pravilnikom o obrascima prijava podataka za vođenje matične evidencije o osiguranicima ("Službeni glasnik SR Srbije", br. 56/80 i 17/83).

Kolektivnu odjavu - prijavu za radnike podnosi organizacija, odnosno poslodavac, a u slučaju preseljenja fond prenosi i lične kartone radnika prema novom sedištu organizacije, odnosno poslodavca.

Član 5

Prijave - odjave na zdravstveno osiguranje i prijave promena u toku trajanja zdravstvenog osiguranja podnose se u roku od 8 dana u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i Pravilnikom o uslovima i načinu ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja.

Član 6

Obrasci ZO-1, ZO-2, ZO-3, ZO-4 i ZO-5, štampaju se na listovima veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.

III EVIDENCIJE U VEZI SA OSTVARIVANJEM PRAVA IZ ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA

1. Zdravstvena knjižica

Član 7

Zdravstvena knjižica je isprava kojom se dokazuje svojstvo osiguranika.

Zdravstvenu knjižicu daje osiguraniku nadležni opštinski - Gradski fond zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja (u daljem tekstu fond) na osnovu podnete prijave na zdravstveno osiguranje.

Zdravstvena knjižica, obrazac ZK, je veličine 7 x 10 cm, na kartonu bledo žute boje ("šamoa") sa četiri stranice i uloškom, ubačene u zaštitni providni omot, boja štampe tamno braon.

2. Lični karton osiguranika

Član 8

Lični karton je osnovna evidencija koja sadrži podatke o nosiocu prava, organizaciji odnosno poslodavcu, članovima porodice, odnosno domaćinstva osiguranika kao i podatke o ostvarivanju prava.

Lični karton osiguranika vodi se u fondu za sve osiguranike i to:

- za osiguranike - radnike i ostale kategorije (osim za osiguranike zemljoradnike), na obrascu ZO-6,

- za osiguranike zemljoradnike na obrascu ZO-7.

Obrasci iz čl. 1. i 2. ovog stava su veličine 21 x 16,5 cm, beli karton, boja štampe crna.

3. Spisak izdatih zdravstvenih knjižica

Član 9

U fondu se vodi "spisak izdatih zdravstvenih knjižica" za sve osiguranike na obrascu ZO-8, list veličine 39 x 21 cm, boja štampe crna, hartija bela.

4. Uputi za ostvarivanje zdravstvene zaštite

Član 10

Korišćenje pojedinih prava na zdravstvenu zaštitu ostvaruje se na osnovu:

- "uputa za laboratoriju", obrazac ZO-9,

- "uputa za doktora specijalistu", obrazac ZO-10, štampa plave boje,

- "uputa za stacionarno lečenje", obrazac ZO-11, štampa zelene boje.

Obrasci iz al. 1, 2. i 3. ovog člana štampaju se na listovima veličine 21 x 29 cm, hartija bela, boja štampe alineja 1 - braon, alineja 2 - plava i alineja 3 - zelena boja.

Član 11

Ocena lekarske komisije u postupku ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja daje se na obrascu - "Uput lekarskoj komisiji", obrazac ZO-12, list veličine 21 x 29 cm, hartija bela, boja štampe plava.

Ocena drugostepene lekarske komisije u postupku ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja daje se na obrascu "Ocena drugostepene lekarske komisije" ZO-13, list veličine 21 x 29 cm, hartija bela, boja štampe crna.

Član 12

Pravo na rad sa najmanje polovinom punog radnog vremena u toku trajanja privremene sprečenosti za rad, radi osposobljavanja za rad sa punim radnim vremenom, ostvaruje se na osnovu "Uputa na rad sa skraćenim radnim vremenom u toku trajanja privremene sprečenosti za rad), obrazac ZO-14 (list veličine 21 x 14,5 cm, boja štampe braon, hartija bela).

Član 13

Pravo na dobijanje leka ostvaruje se na osnovu "recepta", obrazac ZO-15 (blok 100 listova veličine 11,5 x 20 cm, hartija bela, boja štampe plava, raster u gornjem delu žuti i pri dnu plavi).

Dobijanje ampuliranog leka ostvaruje se na osnovu "Naloga za davanje injekcija", obrazac ZO-16 (blok 100 listova veličine 12 x 17 cm, boja štampe crna, hartija bela).

Član 14

Pravo na dobijanje protetičkih i ortotičkih sredstava ostvaruje se na osnovu:

- "Predloga za nabavku očnog pomagala", obrazac ZO-17,

- "Predloga za dobijanje stomatoloških nadoknada", obrazac ZO-18,

- "Predloga za nabavku proteze, ortopedskog i drugog pomagala i sanitarnog sredstva", obrazac ZO-19.

Obrasci iz st. 1, 2. i 3. ovog člana su listovi veličine 21 x 14,5 cm, boja štampe crna, hartija bela.

Član 15

Pravo na dobijanje kontraceptivnog sredstva i bebi paketa osiguranik ostvaruje na osnovu "Naloga za izdavanje kontraceptivnog sredstva" i "bebi paketa", obrazac ZO-20, list veličine 14,5 x 21 cm, boja štampe crna, hartija bela.

5. Evidencija o naknadama

Član 16

Pravo na naknadu ličnog dohotka osiguranik ostvaruje na osnovu "Izveštaja o privremenoj sprečenosti za rad", obrazac ZO-21.

Obrazac iz stava 1. ovog člana popunjava se u tri primerka na listovima veličine 29 x 21 cm, boja štampe zelena, hartija bela.

Član 17

Obračun naknade ličnog dohotka vrši se na osnovu podataka za određivanje osnova koji se popunjavaju na obrascu "Potvrda o ostvarenom ličinom dohotku za utvrđivanje osnova za obračun naknade ličnog dohotka". Obrazac ZO-22 (list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela).

Potvrdu iz stava 1. ovog člana popunjava u dva primerka organizacija za osiguranika koji ostvaruje pravo na naknadu ličnog dohotka.

Član 18

Za osiguranike koji ostvaruju naknadu ličnog dohotka za vreme rada sa skraćenim radnim vremenom, organizacija popunjava obrazac "Potvrda o vremenu provedenom na radu sa skraćenim radnim vremenom". Obrazac ZO-23 (list veličine 21 x 14,5 cm, boja štampe crna, hartija bela).

Član 19

Usklađivanje osnova za naknadu ličnog dohotka vrši se na osnovu "Potvrde o porastu - smanjenju ličnih dohodaka u organizaciji za usklađivanje osnova za naknadu ličnog dohotka" - obrazac ZO-24 (list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela).

Potvrdu iz stava 1. ovog člana popunjava organizacija i dostavlja je nadležnom fondu po službenoj dužnosti, u dva primerka.

Član 20

Pojedinačna evidencija iskorišćenih naknada ličnog dohotka za svakog osiguranika vodi se na "Evidencionom listu", obrazac ZO-25, u dva primerka, list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.

Član 21

Evidencija isplaćenih naknada ličnog dohotka vodi se na "Spisku obračunatih - isplaćenih naknada ličnog dohotka", obrazac ZO-26, blok veličine 32 x 24,5 cm, od 100 listova, boja štampe crna, hartija bela.

Spisak iz stava 1. ovog člana vodi se u dva primerka.

Član 22

Naknadu putnih troškova u vezi sa korišćenjem zdravstvene zaštite osiguranik ostvaruje na osnovu "Potvrde o potrebi putovanja u cilju ostvarivanja zdravstvene zaštite", obrazac ZO-27, list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.

Član 23

Evidencija isplaćenih ostalih naknada vodi se u fondu na "Spisku isplaćenih ostalih naknada", obrazac ZO-28, blok veličine 29 x 21 cm, od 100 listova, boja štampe zelena, hartija bela.

6. Evidencija o članovima domaćinstva zemljoradnika

Član 24

U fondu se vodi evidencija o članovima domaćinstva zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje.

Evidencija iz stava 1. ovog člana vodi se na:

- "Spisku članova domaćinstva zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje", obrazac ZO-29.

- "Spisku promena u domaćinstvima zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje", obrazac ZO-30.

Obrasci iz al. 1. i 2. stava 2. ovog člana su listovi, veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.

7. Potvrda o korišćenju zdravstvene zaštite u inostranstvu

Član 25

Pravo na korišćenje zdravstvene zaštite za vreme privremenog boravka u inostranstvu, osiguranik ostvaruje na osnovu:

- "Potvrde o pravu na korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu za nosioca prava", obrazac ZO-31,

- "Potvrde o pravu na korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu za članove porodice osiguranika", obrazac ZO-32.

Obrasci iz al. 1. i 2. ovog člana su listovi veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.

IV PODACI ZA EVIDENTIRANJE TROŠKOVA ZDRAVSTVENE ZAŠTITE

Član 26

Računi koje ispostavljaju zdravstvene ustanove za pružene usluge obavezno sadrže najmanje sledeće podatke:

1. Identifikacioni podaci

(1) Naziv zdravstvene ustanove, sedište i adresa;

(2) Naziv organizacione jedinice sa nazivom odeljenja, sedište i adresa;

(3) Datum ispostavljanja faktura i broj računa;

(4) Naziv i adresa fonda zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja kome se ispostavlja račun (izdavalac knjižice, sem Beograda);

(5) Prezime i ime bolesnika, matični broj, broj zdravstvene knjižice i adresa prebivališta;

(6) Prezime i ime nosioca osiguranja, adresa gde je zaposlen, registarski broj i šifra delatnosti;

(7) Kategorija osiguranika (osnov osiguranja) koja se označava sledećim šiframa:

- 01. radnici u organizacijama, radnici na radu kod poslodavaca, nezaposlena lica koja zdravstveno osiguranje ostvaruju po osnovu prijave kod službe za zapošljavanje,

- 02. penzioneri i korisnici prava na profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje po propisima o penzijsko-invalidskom osiguranju,

- 03. samostalne delatnosti (radni ljudi koji obavljaju delatnost ličnim radom sredstvima u svojini građana i radni ljudi koji ličnim radom samostalno u vidu zanimanja obavljaju umetničku ili drugu kulturnu, advokatsku ili drugu profesionalnu delatnost),

- 04. zemljoradnici,

- 05. lica osigurana po konvencijama za koje inostrani nosioci naknađuju troškove zdravstvene zaštite,

- 06. ostali osiguranici.

2. Podaci o pruženim zdravstvenim uslugama

(8) Vid zdravstvene zaštite koji se upisuje sledećim oznakama:

10 - obavezni vidovi

11 - zdravstvena zaštita radnika za slučaj povrede na radu ili profesionalnih bolesti

12 - ostala prava.

(9) Broj istorije bolesti ili broj protokola ili broj lekarskog dnevnika ili kartona.

(10) Šifra usluge i naziv zdravstvene usluge po Nomenklaturi.

(11) Broj izvršenih zdravstvenih usluga.

(12) Broj bolničkih dana:

a) datum prijema - datum otpusta (kod bolničkog lečenja),

b) datum pružanja usluge (kod vanbolničkog lečenja).

(13) Cena po jedinici usluga sa iznosima po vrsti usluge i ukupan iznos računa.

3. Ostali podaci

(14) Potpis ovlašćenog lica, overen pečatom ustanove.

Uz račun se obavezno dostavljaju prilozi utvrđeni drugim propisima.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

Obrasci i evidencije propisane ovom odlukom odštampani su u prilogu i čine sastavni deo ove odluke.

Član 28

Uputstvo o načinu vođenja i korišćenja obrazaca i evidencija iz člana 2. ove odluke doneće Savet Republičkog fonda.

Do donošenja Uputstva iz prethodnog stava primenjuje se Uputstvo o načinu vođenja i korišćenja evidencija i obrazaca za ostvarivanje zdravstvene zaštite ("Službeni glasnik SR Srbije", broj 13/82), ukoliko nije u suprotnosti sa ovom odlukom.

Član 29

Fondovi koji su uveli automatsku obradu podataka mogu obrasce i evidencije propisane ovom odlukom prilagoditi za tu obradu.

Član 30

Danom početka primene ove odluke prestaju da važe: Odluka o načinu i rokovima prijavljivanja i odjavljivanja na zdravstvenu zaštitu ("Službeni glasnik SR Srbije", broj 52/84), Pravilnik o evidencijama i obrascima za ostvarivanje zdravstvene zaštite ("Službeni glasnik SR Srbije", br. 5/82, 10/83, 52/84, 14/85 i 50/86).

Član 31

Obrasci i evidencije koji su se koristili za ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu i zdravstveno osiguranje do dana primene ove odluke, mogu se koristiti najdalje do 30. juna 1991. godine.

Član 32

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Sledeći