ODLUKAO PRIJAVLJIVANJU I EVIDENCIJAMA U VEZI SA OSTVARIVANJEM PRAVA IZ ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA("Sl. glasnik RS", br. 18/91) |
Ovom odlukom se uređuju način i rokovi prijavljivanja i odjavljivanja na zdravstveno osiguranje, oblik i sadržina obrazaca u vezi sa ostvarivanjem prava iz zdravstvenog osiguranja i način i postupak njihovog vođenja i korišćenja i propisuju evidencije za ostvarivanje prava iz zdravstvenog osiguranja, podatke koji se u njima vode i način njihovog vođenja i korišćenja.
Obrasci i evidencije u smislu člana 1. ove odluke su:
- prijave - odjave na zdravstveno osiguranje i prijave o promeni u toku korišćenja zdravstvenog osiguranja;
- zdravstvena knjižica;
- lični kartoni osiguranika;
- spisak izdatih zdravstvenih knjižica;
- uputi: za laboratoriju, za doktora specijalistu, za stacionarno lečenje, za lekarsku komisiju;
- ocena drugostepene lekarske komisije;
- uput za rad sa skraćenim radnim vremenom u toku trajanja privremene sprečenosti za rad;
- recept;
- nalog za davanje injekcije;
- predlog za nabavku očnog pomagala;
- predlog za dobijanje stomatoloških nadoknada;
- predlog za nabavku proteze, ortopedskog i drugog pomagala i sanitarnog sredstva;
- nalog za izdavanje kontraceptivnog sredstva i bebi paketa;
- izveštaj o privremenoj sprečenosti za rad;
- potvrda o ostvarenom ličnom dohotku za utvrđivanje osnova za obračun naknade ličnog dohotka;
- potvrda o vremenu provedenom na radu sa skraćenim radnim vremenom;
- potvrda o porastu - smanjenju ličnog dohotka u organizaciji za usklađivanje osnova za naknadu ličnog dohotka;
- evidencioni list;
- spisak obračunatih - isplaćenih naknada ličnog dohotka;
- potvrda o potrebi putovanja u cilju ostvarivanja zdravstvene zaštite;
- spisak isplaćenih ostalih naknada;
- spisak članova domaćinstva zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje;
- spisak promena u domaćinstvima zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje;
- potvrda o pravu korišćenja zdravstvene zaštite u inostranstvu.
II PRIJAVE I ODJAVE NA ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
Svojstvo osiguranika, promene koje nastanu u toku trajanja tog svojstva i prestanak svojstva utvrđuje se na osnovu prijave, odjave i prijave o promeni koju podnose:
1. Za radnike u organizacijama i radnike kod poslodavaca, kao i članove njihovih porodica - organizacija, odnosno poslodavac, na obrascima "Prijava osiguranja i prijava o zasnivanju radnog odnosa", "Odjava osiguranja i prijava o prestanku radnog odnosa" (obrazac M1, M2) i "Prijava o promeni u toku osiguranja" (obrazac M3). Obrasci M1, M2 i M3 propisani su Pravilnikom o obrascima prijava podataka za vođenje matične evidencije o osiguranicima ("Službeni glasnik SR Srbije", br. 56/80 i 17/83);
2. Za radne ljude koji obavljaju delatnost ličnim radom sredstvima u svojini građana i radne ljude koji ličnim radom samostalno u vidu zanimanja obavljaju umetničku ili drugu kulturnu, advokatsku ili drugu profesionalnu delatnost - osiguranici sami za sebe i članove svoje porodice na obrascima M1, M2, M3 iz tačke 1. ovoga člana;
3. Za zemljoradnike i članove njihovih domaćinstava - osiguranici sami za sebe i članove svog domaćinstva, na obrascu "Prijava - odjava na zdravstveno osiguranje zemljoradnika" (obrazac ZO-1);
4. Za uživaoce penzije i korisnike prava na profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje i članove njihovih porodica - zajednica penzijskog i invalidskog osiguranja, na obrascu "Prijava - odjava na zdravstveno osiguranje uživaoca penzije i drugih prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja" (Obrazac ZO-2);
5. Za ostale osiguranike;
- privremeno nezaposlene radnike i lica prijavljena radi zapošljavanja posle završenog stručnog osposobljavanja ili školovanja - nadležni fond zapošljavanja,
- za uživaoce stalne pomoći i stipendija i članove njihovih porodica - isplatilac pomoći, odnosno stipendije;
- ostala lica sama za sebe i članove svojih porodica, na obrascu "Prijava - odjava na zdravstveno osiguranje ostalih osiguranika" (obrazac ZO-3);
6. Za učesnike omladinskih radnih akcija organizovanih na logorski način, učesnike organizovanih javnih radova i za lica koja se nalaze na osposobljavanju i obučavanju za opštenarodnu odbranu i društvenu samozaštitu u centrima za obuku i omladinskim nastavnim jedinicama - organizator na obrascu "Kolektivna prijava - odjava na zdravstveno osiguranje" (obrazac ZO-4).
Promene nastale u toku korišćenja prava za osiguranike iz prethodnog stava tačke 3-6 prijavljuju se na obrascu "Prijava promene u toku korišćenja zdravstvenog osiguranja" (obrazac ZO-5).
Za slučaj statusnih promena, odnosno promena sedišta, preseljenja organizacije - poslodavca na teritoriju druge opštine, odjava - prijava vrši se na obrascu "Kolektivna odjava - prijava osiguranja" (obrazac MK-1) - propisan Pravilnikom o obrascima prijava podataka za vođenje matične evidencije o osiguranicima ("Službeni glasnik SR Srbije", br. 56/80 i 17/83).
Kolektivnu odjavu - prijavu za radnike podnosi organizacija, odnosno poslodavac, a u slučaju preseljenja fond prenosi i lične kartone radnika prema novom sedištu organizacije, odnosno poslodavca.
Prijave - odjave na zdravstveno osiguranje i prijave promena u toku trajanja zdravstvenog osiguranja podnose se u roku od 8 dana u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i Pravilnikom o uslovima i načinu ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja.
Obrasci ZO-1, ZO-2, ZO-3, ZO-4 i ZO-5, štampaju se na listovima veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.
III EVIDENCIJE U VEZI SA OSTVARIVANJEM PRAVA IZ ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA
Zdravstvena knjižica je isprava kojom se dokazuje svojstvo osiguranika.
Zdravstvenu knjižicu daje osiguraniku nadležni opštinski - Gradski fond zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja (u daljem tekstu fond) na osnovu podnete prijave na zdravstveno osiguranje.
Zdravstvena knjižica, obrazac ZK, je veličine 7 x 10 cm, na kartonu bledo žute boje ("šamoa") sa četiri stranice i uloškom, ubačene u zaštitni providni omot, boja štampe tamno braon.
Lični karton je osnovna evidencija koja sadrži podatke o nosiocu prava, organizaciji odnosno poslodavcu, članovima porodice, odnosno domaćinstva osiguranika kao i podatke o ostvarivanju prava.
Lični karton osiguranika vodi se u fondu za sve osiguranike i to:
- za osiguranike - radnike i ostale kategorije (osim za osiguranike zemljoradnike), na obrascu ZO-6,
- za osiguranike zemljoradnike na obrascu ZO-7.
Obrasci iz čl. 1. i 2. ovog stava su veličine 21 x 16,5 cm, beli karton, boja štampe crna.
3. Spisak izdatih zdravstvenih knjižica
U fondu se vodi "spisak izdatih zdravstvenih knjižica" za sve osiguranike na obrascu ZO-8, list veličine 39 x 21 cm, boja štampe crna, hartija bela.
4. Uputi za ostvarivanje zdravstvene zaštite
Korišćenje pojedinih prava na zdravstvenu zaštitu ostvaruje se na osnovu:
- "uputa za laboratoriju", obrazac ZO-9,
- "uputa za doktora specijalistu", obrazac ZO-10, štampa plave boje,
- "uputa za stacionarno lečenje", obrazac ZO-11, štampa zelene boje.
Obrasci iz al. 1, 2. i 3. ovog člana štampaju se na listovima veličine 21 x 29 cm, hartija bela, boja štampe alineja 1 - braon, alineja 2 - plava i alineja 3 - zelena boja.
Ocena lekarske komisije u postupku ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja daje se na obrascu - "Uput lekarskoj komisiji", obrazac ZO-12, list veličine 21 x 29 cm, hartija bela, boja štampe plava.
Ocena drugostepene lekarske komisije u postupku ostvarivanja prava iz zdravstvenog osiguranja daje se na obrascu "Ocena drugostepene lekarske komisije" ZO-13, list veličine 21 x 29 cm, hartija bela, boja štampe crna.
Pravo na rad sa najmanje polovinom punog radnog vremena u toku trajanja privremene sprečenosti za rad, radi osposobljavanja za rad sa punim radnim vremenom, ostvaruje se na osnovu "Uputa na rad sa skraćenim radnim vremenom u toku trajanja privremene sprečenosti za rad), obrazac ZO-14 (list veličine 21 x 14,5 cm, boja štampe braon, hartija bela).
Pravo na dobijanje leka ostvaruje se na osnovu "recepta", obrazac ZO-15 (blok 100 listova veličine 11,5 x 20 cm, hartija bela, boja štampe plava, raster u gornjem delu žuti i pri dnu plavi).
Dobijanje ampuliranog leka ostvaruje se na osnovu "Naloga za davanje injekcija", obrazac ZO-16 (blok 100 listova veličine 12 x 17 cm, boja štampe crna, hartija bela).
Pravo na dobijanje protetičkih i ortotičkih sredstava ostvaruje se na osnovu:
- "Predloga za nabavku očnog pomagala", obrazac ZO-17,
- "Predloga za dobijanje stomatoloških nadoknada", obrazac ZO-18,
- "Predloga za nabavku proteze, ortopedskog i drugog pomagala i sanitarnog sredstva", obrazac ZO-19.
Obrasci iz st. 1, 2. i 3. ovog člana su listovi veličine 21 x 14,5 cm, boja štampe crna, hartija bela.
Pravo na dobijanje kontraceptivnog sredstva i bebi paketa osiguranik ostvaruje na osnovu "Naloga za izdavanje kontraceptivnog sredstva" i "bebi paketa", obrazac ZO-20, list veličine 14,5 x 21 cm, boja štampe crna, hartija bela.
Pravo na naknadu ličnog dohotka osiguranik ostvaruje na osnovu "Izveštaja o privremenoj sprečenosti za rad", obrazac ZO-21.
Obrazac iz stava 1. ovog člana popunjava se u tri primerka na listovima veličine 29 x 21 cm, boja štampe zelena, hartija bela.
Obračun naknade ličnog dohotka vrši se na osnovu podataka za određivanje osnova koji se popunjavaju na obrascu "Potvrda o ostvarenom ličinom dohotku za utvrđivanje osnova za obračun naknade ličnog dohotka". Obrazac ZO-22 (list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela).
Potvrdu iz stava 1. ovog člana popunjava u dva primerka organizacija za osiguranika koji ostvaruje pravo na naknadu ličnog dohotka.
Za osiguranike koji ostvaruju naknadu ličnog dohotka za vreme rada sa skraćenim radnim vremenom, organizacija popunjava obrazac "Potvrda o vremenu provedenom na radu sa skraćenim radnim vremenom". Obrazac ZO-23 (list veličine 21 x 14,5 cm, boja štampe crna, hartija bela).
Usklađivanje osnova za naknadu ličnog dohotka vrši se na osnovu "Potvrde o porastu - smanjenju ličnih dohodaka u organizaciji za usklađivanje osnova za naknadu ličnog dohotka" - obrazac ZO-24 (list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela).
Potvrdu iz stava 1. ovog člana popunjava organizacija i dostavlja je nadležnom fondu po službenoj dužnosti, u dva primerka.
Pojedinačna evidencija iskorišćenih naknada ličnog dohotka za svakog osiguranika vodi se na "Evidencionom listu", obrazac ZO-25, u dva primerka, list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.
Evidencija isplaćenih naknada ličnog dohotka vodi se na "Spisku obračunatih - isplaćenih naknada ličnog dohotka", obrazac ZO-26, blok veličine 32 x 24,5 cm, od 100 listova, boja štampe crna, hartija bela.
Spisak iz stava 1. ovog člana vodi se u dva primerka.
Naknadu putnih troškova u vezi sa korišćenjem zdravstvene zaštite osiguranik ostvaruje na osnovu "Potvrde o potrebi putovanja u cilju ostvarivanja zdravstvene zaštite", obrazac ZO-27, list veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.
Evidencija isplaćenih ostalih naknada vodi se u fondu na "Spisku isplaćenih ostalih naknada", obrazac ZO-28, blok veličine 29 x 21 cm, od 100 listova, boja štampe zelena, hartija bela.
6. Evidencija o članovima domaćinstva zemljoradnika
U fondu se vodi evidencija o članovima domaćinstva zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje.
Evidencija iz stava 1. ovog člana vodi se na:
- "Spisku članova domaćinstva zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje", obrazac ZO-29.
- "Spisku promena u domaćinstvima zemljoradnika za obezbeđenje sredstava za zdravstveno osiguranje", obrazac ZO-30.
Obrasci iz al. 1. i 2. stava 2. ovog člana su listovi, veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.
7. Potvrda o korišćenju zdravstvene zaštite u inostranstvu
Pravo na korišćenje zdravstvene zaštite za vreme privremenog boravka u inostranstvu, osiguranik ostvaruje na osnovu:
- "Potvrde o pravu na korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu za nosioca prava", obrazac ZO-31,
- "Potvrde o pravu na korišćenje zdravstvene zaštite u inostranstvu za članove porodice osiguranika", obrazac ZO-32.
Obrasci iz al. 1. i 2. ovog člana su listovi veličine 21 x 29 cm, boja štampe crna, hartija bela.
IV PODACI ZA EVIDENTIRANJE TROŠKOVA ZDRAVSTVENE ZAŠTITE
Računi koje ispostavljaju zdravstvene ustanove za pružene usluge obavezno sadrže najmanje sledeće podatke:
(1) Naziv zdravstvene ustanove, sedište i adresa;
(2) Naziv organizacione jedinice sa nazivom odeljenja, sedište i adresa;
(3) Datum ispostavljanja faktura i broj računa;
(4) Naziv i adresa fonda zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja kome se ispostavlja račun (izdavalac knjižice, sem Beograda);
(5) Prezime i ime bolesnika, matični broj, broj zdravstvene knjižice i adresa prebivališta;
(6) Prezime i ime nosioca osiguranja, adresa gde je zaposlen, registarski broj i šifra delatnosti;
(7) Kategorija osiguranika (osnov osiguranja) koja se označava sledećim šiframa:
- 01. radnici u organizacijama, radnici na radu kod poslodavaca, nezaposlena lica koja zdravstveno osiguranje ostvaruju po osnovu prijave kod službe za zapošljavanje,
- 02. penzioneri i korisnici prava na profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje po propisima o penzijsko-invalidskom osiguranju,
- 03. samostalne delatnosti (radni ljudi koji obavljaju delatnost ličnim radom sredstvima u svojini građana i radni ljudi koji ličnim radom samostalno u vidu zanimanja obavljaju umetničku ili drugu kulturnu, advokatsku ili drugu profesionalnu delatnost),
- 04. zemljoradnici,
- 05. lica osigurana po konvencijama za koje inostrani nosioci naknađuju troškove zdravstvene zaštite,
- 06. ostali osiguranici.
2. Podaci o pruženim zdravstvenim uslugama
(8) Vid zdravstvene zaštite koji se upisuje sledećim oznakama:
10 - obavezni vidovi
11 - zdravstvena zaštita radnika za slučaj povrede na radu ili profesionalnih bolesti
12 - ostala prava.
(9) Broj istorije bolesti ili broj protokola ili broj lekarskog dnevnika ili kartona.
(10) Šifra usluge i naziv zdravstvene usluge po Nomenklaturi.
(11) Broj izvršenih zdravstvenih usluga.
(12) Broj bolničkih dana:
a) datum prijema - datum otpusta (kod bolničkog lečenja),
b) datum pružanja usluge (kod vanbolničkog lečenja).
(13) Cena po jedinici usluga sa iznosima po vrsti usluge i ukupan iznos računa.
(14) Potpis ovlašćenog lica, overen pečatom ustanove.
Uz račun se obavezno dostavljaju prilozi utvrđeni drugim propisima.
Obrasci i evidencije propisane ovom odlukom odštampani su u prilogu i čine sastavni deo ove odluke.
Uputstvo o načinu vođenja i korišćenja obrazaca i evidencija iz člana 2. ove odluke doneće Savet Republičkog fonda.
Do donošenja Uputstva iz prethodnog stava primenjuje se Uputstvo o načinu vođenja i korišćenja evidencija i obrazaca za ostvarivanje zdravstvene zaštite ("Službeni glasnik SR Srbije", broj 13/82), ukoliko nije u suprotnosti sa ovom odlukom.
Fondovi koji su uveli automatsku obradu podataka mogu obrasce i evidencije propisane ovom odlukom prilagoditi za tu obradu.
Danom početka primene ove odluke prestaju da važe: Odluka o načinu i rokovima prijavljivanja i odjavljivanja na zdravstvenu zaštitu ("Službeni glasnik SR Srbije", broj 52/84), Pravilnik o evidencijama i obrascima za ostvarivanje zdravstvene zaštite ("Službeni glasnik SR Srbije", br. 5/82, 10/83, 52/84, 14/85 i 50/86).
Obrasci i evidencije koji su se koristili za ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu i zdravstveno osiguranje do dana primene ove odluke, mogu se koristiti najdalje do 30. juna 1991. godine.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".