Prethodni
Obrazac br. 1
STUDENTSKA KNJIŽICA
INDEKS
JMBG (lični broj): | I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I_I | | | REPUBLIKA SRBIJA |
| | | | | |
| | | | | (samostalna visokoškolska ustanova) |
| | | | | |
| | | | | (visokoškolska ustanova) |
| | | | | Broj: _______________ |
| | | | STUDENTSKA KNJIŽICA INDEKS _________________________________________________ (prezime, ime jednog roditelja, ime) Datum rođenja: ________________________ Opština rođenja: ____________________ Država rođenja: __________________ |
| | | Državljanstvo: _________________________ |
(prezime, ime jednog roditelja, ime) | | | _______________________________________ (naziv upisanog studijskog programa) |
(svojeručni potpis studenta) | | | ________________________ (stručni - akademski naziv) |
| | | |
| | | | | _______________ (datum upisa) | (M.P.) | Ovlašćeno lice _______________ | |
Semestar _______________ | NAZIV PREDMETA | | Broj časova | Ocenjivanje znanja | Prethodno ocenjivanje | | Predavanja | | | | Vežbe | | | | Seminari | | | | Kolokvijumi | | | | Ostalo | | | | Ispit | | | | Predavanja | | | | Vežbe | | | | Seminari | | | | Kolokvijumi | | | | Ostalo | | | | Ispit | | | | Predavanja | | | | Vežbe | | | | Seminari | | | | Kolokvijumi | | | | Ostalo | | | | Ispit | | | | Predavanja | | | | Vežbe | | | | Seminari | | | | Kolokvijumi | | | | Ostalo | | | | Ispit | | | | Predavanja | | | | Vežbe | | | | Seminari | | | | Kolokvijumi | | | | Ostalo | | | | Ispit | | | Overio __________ semestar školske 20__/20__ godine | Datum | | Ovlašćeno lice | | | | | | Školska 20__/20__ godina. | Poeni | Konačna ocena | Datum | Potpis nastavnika | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Upisao __________ semestar školske 20__/20__ godine | Status | | Datum | | Ovlašćeno lice | | | |
Semestar _______________ Studentska praksa | Ustanova gde se izvodi praksa | Područje prakse | | | | | | | | | | | | Školska 20__/20__ godina | Časovi rada | Predlog ocene i potpis mentora | Overa i ocena prakse | | | | | | | | | | | | | |
Semestar Seminarski radovi | Predmet | Naslov | | | | | | | | | | | | | | | | Školska 20__/20__ godina | Ocena | Datum | Potpis nastavnika | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
Dobrovoljni rad u lokalnoj zajednici | Naziv projekta | Vrsta rada | Vrednovanje | | | | | | | Ostali podaci o studentu | | | | | Završni rad/disertacija | Naslov rada | | ESPB | | Datum | | Ocena | | Komisija za odbranu | Potpis | | | | | | | | |
Obrazac br. 2
STUDENTSKA IDENTIFIKACIONA KARTICA
| | STUDENTSKA IDENTIFIKACIONA KARTICA | | | | | | (visokoškolska ustanova) | | |
| | _____________________________________________________________ (ime i prezime) | |
| |
| | |
Obrazac br. 3
DIPLOMA O STEČENOM VISOKOM OBRAZOVANJU STUDIJA PRVOG STEPENA - OSNOVNIH AKADEMSKIH STUDIJA, STUDIJA PRVOG STEPENA - OSNOVNIH STRUKOVNIH STUDIJA, STUDIJA DRUGOG STEPENA - SPECIJALISTIČKIH AKADEMSKIH STUDIJA I STUDIJA DRUGOG STEPENA - SPECIJALISTIČKIH STRUKOVNIH STUDIJA
| R E P U B L I K A S R B I J A |
|
(naziv visokoškolske ustanove) |
|
Osnivač visokoškolske ustanove | | je izdao/la |
DIPLOMA
(ime, srednje slovo i prezime) |
rođen-a__________ 19_____ god. u | | , | | , |
| (opština) | | (država) | |
završio-la* je | | studije |
| (vrsta studija) | |
sa prosečnom ocenom | ( ) | u toku studija i postignutim ukupnim brojem |
| (slovima) | |
ESPB bodova | ( ) | . |
| (slovima) | |
Na osnovu toga izdaje mu-joj* se ova diploma o stečenom VISOKOM OBRAZOVANJU i stručnom nazivu
Broj: | | , | | godine | | (broj diplome i datum izdavanja) | | | | Broj iz Evidencije o izdatim diplomama i dodacima diploma | | , | | godine | | | (datum) | | |
| |
| | (suvi žig samostalne visokoškolske ustanove) | | |
(M.P.) | Dekan* | | (M.P.) | Rektor* Direktor* - Predsednik* |
| | | | |
_____
*Nepotrebno precrtati
Form No. 3e
DIPLOMA
| R E P U B L I C O F S E R B I A |
|
(Name of the higher education institution) |
|
Founder of the higher education institution | | has issued |
| Licence to work | | starting from | |
| | (number) | | |
DIPLOMA
(First name, middle letter, and last name) |
Date of birth __________ 19____ in | | , | | , |
| (Municipality) | | (State) | |
graduated | | studies |
| (Type of studies) | |
with average grade | ( ) | during the course of studies and with total number of |
| (type in letters) | |
ECTS credit acquired | ( ) | . |
| (type in letters) | |
On the basis of above mentioned he/she is awarded this HIGHER EDUCATION diploma and professional title
Number: | | , | | year | | (diploma number and date of issue) | | | | Number from of Evidence of Issued Diplomas and Diploma Supplements | | , | | year | | | (date) | | |
| |
| | (Stamp of the independent Higher education institution) | | |
(Stamp) | Dean | | (Stamp) | Rector Director - President |
| | | | |
Obrazac br. 4
DIPLOMA O STEČENOM VISOKOM OBRAZOVANJU STUDIJA DRUGOG STEPENA - DIPLOMSKIH AKADEMSKIH STUDIJA - MASTER I NA INTEGRISANIM OSNOVNIM I DIPLOMSKIM AKADEMSKIM STUDIJAMA
| R E P U B L I K A S R B I J A |
|
(naziv visokoškolske ustanove) |
|
Osnivač visokoškolske ustanove | | je izdao/la |
DIPLOMA
(ime, srednje slovo i prezime) |
rođen-a__________ 19_____ god. u | | , | | , |
| (opština) | | (država) | |
završio-la* je | | studije |
| (vrsta studija) | |
sa prosečnom ocenom | ( ) | u toku studija i postignutim ukupnim brojem |
| (slovima) | |
ESPB bodova | ( ) | . |
| (slovima) | |
Na osnovu toga izdaje mu-joj* se ova diploma o stečenom VISOKOM OBRAZOVANJU i akademskom nazivu
DIPLOMIRANI | | -MASTER, |
iz oblasti | | . |
Broj: | | , | | godine | | (broj diplome i datum izdavanja) | | | | Broj iz Evidencije o izdatim diplomama i dodacima diploma | | , | | godine | | | (datum) | | |
| |
| | (suvi žig samostalne visokoškolske ustanove) | | |
(M.P.) | Dekan | | (M.P.) | Rektor |
| | | | |
_____
*Nepotrebno precrtati
Form No. 4e
DIPLOMA
| R E P U B L I C O F S E R B I A |
|
(Name of the higher education institution) |
|
Founder of the higher education institution | | has issued |
| Licence to work | | starting from | |
| | (number) | | |
DIPLOMA
(First name, middle letter, and last name) |
Date of birth __________ 19____ in | | , | | , |
| (Municipality) | | (State) | |
graduated | | studies |
| (Type of studies) | |
with average grade | ( ) | during the course of studies and with total number of |
| (type in letters) | |
ECTS credit acquired | ( ) | . |
| (type in letters) | |
On the basis of above mentioned he/she is awarded this HIGHER EDUCATION diploma and academic title
of BACHELOR | | -MASTER, |
in the field of | | . |
Number: | | , | | year | | (diploma number and date of issue) | | | | Number from of Evidence of Issued Diplomas and Diploma Supplements | | , | | year | | | (date) | | |
| |
| | (Stamp of the independent Higher education institution) | | |
(Stamp) | Dean | | (Stamp) | Rector |
| | | | |
Obrazac br. 5
DIPLOMA O STEČENOM VISOKOM OBRAZOVANJU STUDIJA TREĆEG STEPENA - DOKTORSKIH AKADEMSKIH STUDIJA
| R E P U B L I K A S R B I J A |
|
(naziv visokoškolske ustanove) |
|
Osnivač visokoškolske ustanove | | je izdao/la |
DIPLOMA
(ime, srednje slovo i prezime) |
rođen-a__________ 19_____ god. u | | , | | , |
| (opština) | | (država) | |
završio-la* je DOKTORSKE STUDIJE na studijskom programu | |
|
sa prosečnom ocenom | ( ) | u toku studija i postignutim ukupnim brojem |
| (slovima) | |
ESPB bodova | ( ) | . |
| (slovima) | |
Naslov doktorske disertacije: | |
|
|
Na osnovu toga izdaje mu-joj* se ova diploma o stečenom naučnom nazivu
DOKTOR NAUKA
Broj: | | , | | godine | | (broj diplome i datum izdavanja) | | | | Broj iz Evidencije o izdatim diplomama i dodacima diploma | | , | | godine | | | (datum) | | |
| |
| | (suvi žig samostalne visokoškolske ustanove) | | |
(M.P.) | Dekan | | (M.P.) | Rektor |
| | | | |
_____
*Nepotrebno precrtati
Form No. 5e
DIPLOMA
| R E P U B L I C O F S E R B I A |
|
(Name of the higher education institution) |
|
Founder of the higher education institution | | has issued |
| Licence to work | | starting from | |
| | (number) | | |
DIPLOMA
(First name, middle letter, and last name) |
Date of birth __________ 19____ in | | , | | , |
| (Municipality) | | (State) | |
completed DOCTORAL STUDIES on the study programme of | |
|
with average grade | ( ) | during the course of studies and with total number of |
| (type in letters) | |
ECTS credits acquired | ( ) | . |
| (type in letters) | |
On the basis of above mentioned he/she is awarded this diploma of academic of
Ph.D. (Sciences or Arts)
Number: | | , | | year | | (diploma number and date of issue) | | | | Number from of Evidence of Issued Diplomas and Diploma Supplements | | , | | year | | | (date) | | |
| |
| | (Stamp of the independent Higher education institution) | | |
(Stamp) | Dean* | | (Stamp) | Rector |
| | | | |
Obrazac br. 6
DODATAK DIPLOMI
| Republika Srbija (naziv visokoškolske ustanove) | (logo visokoškolske ustanove) |
Dodatak diplomi Ovaj dodatak diplomi sledi model koji je razradila Evropska Komisija, Savet Evrope i UNESKO/CEPES. Svrha dodatka je da obezbedi dovoljno nezavisnih podataka da bi se poboljšalo međunarodno priznavanje i fer akademsko priznavanje kvalifikacije (diploma, stepen, certifikat, itd.). Oblikovan je tako da omogući opis prirode, nivoa, povezanosti, sadržaja i statusa studija koji je pohađan i uspešno završen od strane lica navedenog na originalu dokumenta kome je ovaj dodatak pridodat. Dodatak je oslobođen bilo kakvih vrednosnih procena, izjava o ekvivalentnosti ili sugestija o priznavanju. Informacije moraju biti navedene u svih osam poglavlja. Tamo gde nema podataka, treba dati objašnjenje o razlogu zašto ih nema. |
1. PODACI O NOSIOCU KVALIFIKACIJE 1.4 Identifikacioni broj studenta: | | JMBG: | | | | 2. PODACI O KVALIFIKACIJI: 2.1 Naziv kvalifikacije i (ako je primenljivo) stečeno zvanje: | | 2.2 Glavna oblast (ili oblast) studija: | | 2.3 Naziv i status institucije koja izdaje diplomu (na izvornom jeziku): | | 2.4 Naziv institucije koja organizuje studije (ukoliko se razlikuje od 2.3) na izvornom jeziku: | | 2.5 Jezik na kome se održava nastava/ispiti: | | 3. PODACI O NIVOU KVALIFIKACIJE: 3.2 Zvanična dužina trajanja studija: | | | 4. PODACI O SADRŽAJU I POSTIGNUTIM REZULTATIMA: 4.2 Zahtevi studijskog programa: | | 4.3 Videti sledeću stranu 4.4 Način ocenjivanja i pokazatelji distribucije ocena, ukoliko postoje: Ocene | Klasifikacija | | | | 10 | A | Odličan-izuzetan | | | | 9 | B | Odličan | | | | 8 | C | Vrlo dobar | | | | 7 | D | Dobar | | | | 6 | E | Dovoljan | | | | 5 | F | Nedovoljan | | | | 4.5 Opšta klasifikacija kvalifikacije (na izvornom jeziku): | | |
5. PODACI O NAMENI KVALIFIKACIJE: 5.1 Pristup daljim studijama: | | 5.2 Profesionalni status (ako je primenljivo): | | | 6. DODATNE INFORMACIJE: 6.2 Izvori dodatnih informacija: | | |
4.3 Detalji programa (npr. moduli i jedinice...) i postignute ocene: |
|
7. OVERA DODATKA DIPLOMI Dodatak diplomi važi samo uz original diplome br. _______ izdate od ______________________ . |
| | | | | | | | | | | 7.1 Broj: | | Datum: | | | 7.3 Odgovorno lice: | | | | | | | | | | | | | | 7.2 Potpis: | | | | 1) | 2) | | 1) | | | 7.4 M.P. | | | | | | | | | | | | | 2) | | 1) | 2) | | | | | | | | | |
8. PODACI O SISTEMU VISOKOG OBRAZOVANJA |
|
|
8.1. Vrste institucija i njihov status Delatnost visokog obrazovanja obavljaju sledeće visokoškolske ustanove: • Univerzitet - Univerzitet je samostalna visokoškolska ustanova koja u obavljanju delatnosti objedinjuje obrazovni i naučnoistraživački, stručni, odnosno umetnički rad, kao komponente jedinstvenog procesa visokog obrazovanja. Univerzitet može ostvarivati sve vrste i nivoe studija. Visokoškolska ustanova ima status univerziteta ako ostvaruje akademske studijske programe na svim nivoima studija, u okviru najmanje tri polja (prirodno-matematičke, društveno-humanističke, medicinske, tehničko-tehnološke nauke i umetnost) i tri oblasti (koje će u okviru navedenih polja utvrditi Nacionalni savet). Izuzetno, univerzitet se može osnovati u polju umetnosti, ako ima sva tri nivoa studija iz najmanje tri oblasti umetnosti • Fakultet, odnosno umetnička akademija, u sastavu univerziteta - Fakultet, odnosno umetnička akademija, jeste visokoškolska ustanova, odnosno visokoškolska jedinica u sastavu univerziteta, koja ostvaruje akademske studijske programe i razvija naučnoistraživački, stručni, odnosno umetnički rad u jednoj ili više oblasti. Fakultet, odnosno umetnička akademija, može ostvarivati i strukovne studijske programe. Fakultet, odnosno umetnička akademija, u pravnom prometu nastupa pod nazivom univerziteta u čijem je sastavu i pod svojim nazivom, u skladu sa statutom univerziteta. • Akademija strukovnih studija - Akademija strukovnih studija je samostalna visokoškolska ustanova koja u obavljanju delatnosti objedinjuje obrazovni, istraživački, stručni i umetnički rad, kao komponente jedinstvenog procesa visokog obrazovanja. Akademija strukovnih studija može ostvarivati osnovne strukovne studije i specijalističke strukovne studije. Visokoškolska ustanova ima status akademije strukovnih studija ako ostvaruje najmanje pet akreditovanih studijskih programa strukovnih studija iz najmanje tri polja. • Visoka škola - Visoka škola je samostalna visokoškolska ustanova koja ostvaruje akademske osnovne, specijalističke i diplomske akademske studije iz jedne ili više oblasti. • Visoka škola strukovnih studija - Visoka škola strukovnih studija je samostalna visokoškolska ustanova koja ostvaruje osnovne strukovne i specijalističke strukovne studije iz jedne ili više oblasti. Navedene ustanove imaju svojstvo pravnog lica. Navedene ustanove su samostalne visokoškolske ustanove, osim fakulteta i umetničkih akademija. 8.2. Vrste i nivoi studija Delatnost visokog obrazovanja ostvaruje se kroz akademske i strukovne studije na osnovu odobrenih, odnosno akreditovanih studijskih programa za sticanje visokog obrazovanja. Na akademskim studijama izvodi se akademski studijski program, koji osposobljava studente za razvoj i primenu naučnih, stručnih i umetničkih dostignuća. Na strukovnim studijama izvodi se strukovni studijski program, koji osposobljava studente za primenu znanja i veština potrebnih za uključivanje u radni proces. Studije prvog stepena su: 1) osnovne akademske studije; 2) osnovne strukovne studije. Studije drugog stepena su: 1) Diplomske akademske studije - master; 2) Specijalističke strukovne studije; 3) Specijalističke akademske studije. Studije trećeg stepena su doktorske akademske studije. 8.3. Akreditacija Akreditacijom se utvrđuje da visokoškolska ustanova i studijski programi ispunjavaju standarde koje je utvrdio Nacionalni savet i da visokoškolska ustanova ima pravo na izdavanje javnih isprava u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju. U postupku akreditacije visokoškolske ustanove utvrđuje se da li ustanova ispunjava i odgovarajuće uslove koji su, po Zakonu o visokom obrazovanju, predviđeni za date ustanove koje obavljaju visokoškolsku delatnost. U postupku akreditacije studijskog programa utvrđuje se i da li su ispunjeni uslovi za uvođenje tog programa, u skladu sa zakonom. Postupak akreditacije sprovodi se na zahtev Ministarstva, osnivača, odnosno same visokoškolske ustanove. U postupku akreditacije Komisija za akreditaciju i proveru kvaliteta: 1. izdaje uverenje o akreditaciji visokoškolske ustanove, odnosno studijskog programa; 2. upućuje visokoškolskoj ustanovi akt upozorenja, kojim se ukazuje na nedostatke u pogledu ispunjenosti uslova, kvaliteta rada visokoškolske ustanove, odnosno studijskog programa, i ostavlja rok za otklanjanje navedenih nedostataka, s tim što po isteku tog roka odlučuje o zahtevu; 3. donosi rešenje kojim se odbija zahtev za akreditaciju. U postupku odlučivanja o akreditaciji Komisija uzima u obzir rezultate vrednovanja kvaliteta iz člana 15. Zakona o visokom obrazovanju i rezultate samovrednovanja iz člana 17. istog zakona. Ako Komisija donese rešenje kojim se odbija zahtev za akreditaciju, osnivač, odnosno visokoškolska ustanova, može u roku od 30 dana od dana prijema rešenja uložiti žalbu Nacionalnom savetu. Protiv rešenja Nacionalnog saveta po žalbi ne može se voditi upravni spor. Osnivač, odnosno visokoškolska ustanova ima pravo da ponovi zahtev za akreditaciju po isteku roka od godinu dana od dana donošenja rešenja kojim se odbija zahtev za akreditaciju. Visokoškolska ustanova može početi sa radom i obavljati delatnost po dobijanju dozvole za rad. Dozvolu za rad izdaje Ministarstvo, na zahtev visokoškolske ustanove, a na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine, dozvolu izdaju njeni organi nadležni za poverene poslove. | | 8.4. Organizacija studija 8.4.1. Bachelor Osnovne studije organizuju sve visokoškolske ustanove predviđene Zakonom o visokom obrazovanju. Osnovne akademske studije traju tri do četiri godine. Osnovne strukovne studije traju tri godine. Studijskim programom osnovnih i specijalističkih studija može biti predviđen završni rad. Lice koje završi osnovne akademske studije stiče stručni naziv sa naznakom zvanja prvoga stepena akademskih studija iz odgovarajuće oblasti-bachelor. Lice koje završi osnovne strukovne studije stiče stručni naziv sa naznakom zvanja prvoga stepena strukovnih studija iz odgovarajuće oblasti-bachelor apply 8.4.2. Master Diplomske akademske studije mogu da organizuju univerzitet, fakultet i visoka škola. Diplomske akademske studije traju jednu ili dve godine u zavisnosti od trajanja osnovnih akademskih studija. Studijski program diplomskih akademskih studija sadrži obavezu izrade završnog rada. Lice koje završi diplomske akademske studije stiče akademski naziv diplomirani, sa naznakom zvanja drugog stepena diplomskih akademskih studija iz odgovarajuće oblasti - master. 8.4.3. Integrisane studije (program u jednom ciklusu) Akademski studijski programi iz medicinskih nauka mogu se organizovati integrisano u okviru osnovnih i diplomskih akademskih studija, sa ukupnim obimom od najviše 360 ESPB bodova. 8.5. Doktorat Doktorske studije mogu da organizuju univerziteti i fakulteti. Doktorske studije traju najmanje tri godine uz prethodno trajanje osnovnih i diplomskih akademskih studija od najmanje pet godina. Doktorska disertacija je završni deo studijskog programa doktorskih studija, osim doktorata umetnosti koji je umetnički projekat. Izuzetno, doktorat nauka može da stekne lice sa završenim studijama medicine i završenom specijalizacijom, na osnovu odbranjene disertacije zasnovane na radovima objavljenim u vrhunskim svetskim časopisima. 8.6. Sistem ocenjivanja Uspešnost studenta u savlađivanju pojedinog predmeta kontinuirano se prati tokom nastave i izražava se poenima. Ispunjavanjem predispitnih obaveza i polaganjem ispita student može ostvariti najviše 100 poena. Studijskim programom utvrđuje se srazmera poena stečenih u predispitnim obavezama i na ispitu, pri čemu predispitne obaveze učestvuju sa najmanje 30, a najviše 70 poena. Uspeh studenta na ispitu izražava se ocenom od 5 (nije položio) do 10 (odličan). Visokoškolska ustanova može propisati i drugi, nenumerički način ocenjivanja, utvrđivanjem odnosa ovih ocena sa ocenama od 5 do 10. Opštim aktom visokoškolske ustanove bliže se uređuje način polaganja ispita i ocenjivanje na ispitu. 8.7. Formalni uslovi za nastavak visokog obrazovanja Kandidat za upis na studije prvog stepena polaže prijemni ispit ili ispit za proveru sklonosti i sposobnosti, u skladu sa opštim aktom samostalne visokoškolske ustanove. Redosled kandidata za upis na studije prvog stepena utvrđuje se na osnovu opšteg uspeha postignutog u srednjem obrazovanju i rezultata postignutog na prijemnom ispitu, odnosno ispitu za proveru sklonosti i sposobnosti. Kandidat koji ima položenu opštu maturu ne polaže prijemni ispit. Umesto prijemnog ispita ovom kandidatu vrednuju se rezultati opšte mature, u skladu sa opštim aktom samostalne visokoškolske ustanove. Samostalna visokoškolska ustanova može kandidata sa položenom stručnom, odnosno umetničkom maturom, umesto prijemnog ispita, uputiti na polaganje određenih predmeta opšte mature. Na osnovu kriterijuma iz konkursa, samostalna visokoškolska ustanova sačinjava rang listu prijavljenih kandidata. Pravo upisa na studije prvog stepena stiče kandidat koji je na rang listi rangiran u okviru broja studenata iz člana 84. Zakona o visokom obrazovanju. Student studija prvog stepena druge samostalne visokoškolske ustanove, lice koje ima stečeno visoko obrazovanje na studijama prvog stepena i lice kome je prestao status studenta u skladu sa ovim zakonom, može se upisati na studije prvog stepena, pod uslovima i na način propisan opštim aktom samostalne visokoškolske ustanove, na lični zahtev. Na studije drugog i trećeg stepena kandidat se upisuje pod uslovima, na način i po postupku utvrđenom opštim aktom i konkursom samostalne visokoškolske ustanove. 8.8. Nacionalni izvori informacija • Ministarstvo prosvete i sporta, Nemanjina 22-26 11000 Beograd, Srbija; Telefon: +381/11/363 13 68, Faks: +381/11/361 65 14; web: www.mps.sr.gov.yu • Konferencija univerziteta | |
Obrazac br. 6e
DIPLOMA SUPPLEMENT
| Republic of Serbia (name of higher education institution) | (higher education institution logo) |
Diploma Supplement This Diploma Supplement follows the model developed by the European Commission, Council of Europe and UNESCO/CEPES. The purpose of the supplement is to provide sufficient independent data to improve the international ´transparency´ and fair academic and professional recognition of qualifications (diplomas, degrees, certificates etc.). It is designed to provide a description of the nature, level, context, content and status of the studies that were pursued and successfully completed by the individual named on the original qualification to which this supplement is appended. It should be free from any value judgements, equivalence statements or suggestions about recognition. Information in all eight sections should be provided. Where information is not provided, an explanation should give the reason why. |
1. INFORMATION IDENTIFYING THE HOLDER OF THE QUALIFICATION 1.3 Date of birth (day/month/year): | | 1.4 Student identification number or code (if available): | JMBG: | | | | 2. INFORMATION IDENTIFYING THE QUALIFICATION 2.1 Level of qualification and (if applicable) title conferred: | | 2.2 Main field(s) of study for the qualification: | | 2.3 Name and status of awarding institution (in original language): | | 2.4 Name and status of institution (if different from 2.3) administering studies (in original language): | | 2.5 Language(s) of instruction/examination: | | 3. INFORMATION ON THE LEVEL OF THE QUALIFICATION: 3.1 Level of qualification: | | 3.2 Official lenght of programme: | | | 3.3 Access requirement(s): | | 4. INFORMATION ON THE CONTENTS AND RESULTS GAINED: 4.2 Programme requirements: | | 4.3 Please see next page 4.4 Grading scheme and, if available, grade distribution guidance: Marks | classification | | | | 10 | A | Excellent-outstanding | | | | 9 | B | Excellent | | | | 8 | C | Very good | | | | 7 | D | Good | | | | 6 | E | Sufficient | | | | 5 | F | Insufficient | | | | 4.5 Overall classification of the qualification (in original language): | | |
5. INFORMATION ON THE FUNCTION OF THE QUALIFICATION: 5.1 Access to further study: | | 5.2 Professional status (if applicable): | | | 6. ADDITIONAL INFORMATION: 6.1 Additional information: | | 6.2 Further information sources: | | |
4.3 Programme details (e.g. modules or units studied) and the individual grades/marks/credits obtained: |
|
7. CERTIFICATION OF THE SUPPLEMENT valid only the original of the diploma No. ______ issued by _________________. |
| | | | | | | | | | | 7.1 No.: | | Date: | | | 7.3 Authorized person: | | | | | | | | | | | | | | 7.2 Signature: | | | | 1) | 2) | | 1) | | | 7.4 Official stamp or seal: | | | | | | | | | | | | | 2) | | 1) | 2) | | | | | | | | | |
8. INFORMATION ON THE SYSTEM OF HIGHER EDUCATION IN SERBIA |
http://s1.paragraflex.rs/documents/Old/t/t2006_03/ |
|
8.1. Types of instituions and their status The activity of high education in Serbia is perfomed by the following high-education instituions: 1. University - University is an independent institution of higher education the perfomance of which unites educational, scientific, research and professional/artistic work, as components of a unique higher education process. University can perform all types and levels of studies. The institution of higher education has the status of university if it performs academic study programs at all levels of studies, within at least three fields (natural sciences and mathematics, social and humanistic studies, medical science, tedhnical and technological science and arts) and three areas (which are defined, within the three fields, by the National Council). As an exception, a university can be established in the area of art, if it contains all three levels of studies from at least three fields of art. 2. Faculty / Art academy, as a component of the university - Faculty/art academy is an institution of higher education i.e. a unit of the system of higher education which is a part of university and performs academic study programs and develops scientific, research and professional/artistic activities within one or more areas. Faculty/art academy can also perform specialized study programs. In legal traffic, faculty/art academy is presented by the name of the university to which it belong, under its own name and in accordance with the university statute. 3. The Academy of professional studies - The academy of professional studies is an Independent institution of higher education the performance of which unites educational, research, professional and artistic work, as components of the unique process of high education. The academy of professional studies can perform basic professional studies and specialist professional studies. An institution of higher education has the status of the academy of professional studies is it accomplishes at least five accreditet study programs from at least three fields. 4. Higher education school - higher education school is an independent institution of higher education which performs basic, specialist and graduate academic studies from one or more areas. 5. Higher education school of professional studies - Higher education school of professional studies is an independent institution of higher education which performs basic professional and specialist professional studies from one more areas. The stated instituions are treated as legal subjects. The stated institutions are independent institutions of higher education, except faculties and art academies. 8.2 Types and levels of studies The activity of higher education is perfomed through academic and professional studies based on granted/accredited study programs for the achievement of high education. At the academic studies, the academic study program is carried out. This program enables students for the development and practical use of scientific, professional and artistic achievements. At the professional studies, the professional study program is carried out. This program enables students to apply knowledge and skills necessary for participating in the working process. First level studies are: 1. Basic academic studies 2. Basic professional studies Secoond level studies are: 1. Graduate academic studies-master 2. Specialist professional studies 3. Specialist academic studies Third degree studies are doctor academic studies 8.3. Accreditation Accreditation is used to establish if an institution of higher education and study programs fulfill the standards established by the National Council. It is also used to establlsh if an institution of higher education has the right to issue public documents, all in accordance with the Law of higher education. In the process of accrediting an institution of higher education, it is established if the institution fulfills certain conditions which are, according to the Law of higher education, specified for the given institutions which perform the higher education activity. In the process of accrediting a study program, it is established if conditions of introducing such a program are being fulfilled, in accordance with the law. The process of accrediting is conducted at the demand of the Ministry, founder i.e. the institution of higher education itself. At the process of accrediting, the Accreditation and Quallity Control Commission does the following: 1. Issues a certificate of accreditation to an institution of higher education or study program 2. Issues an act of warning to an institution of higher education. This act points out the weaknesses concerning conditions, quality of work of an institution of high education or a study program, and gives a deadlline for removing the weaknesses. When the deadlline is over, it decides about the request. 3. Issues a decision which denies the accreditation demand. In the process of deciding about the accreditation, the Commission takes into account the results of the quality assessment and self-assessment defined by the Law of higher education. If the board reaches a decision to deny the accreditation, the founder/ institution of high education can file a complaint to the National Council within 30 days from the day the decision was received. There could not be a legal process against the decision of the National Conuncil. Founder/institution of higher education has the right to repeat the request for accreditation after the period of one year after the decision to deny the accreditation request was received. The institution of higher education can start working and perfoming its activities after it recelves the working license. Working license is issued by the Ministry, at the demand of the institution of higher education. At the territory of A.C. Vojvodina, the license is issued by the organs authorized for the delegated affairs. | | 8.4. Organization of studies 8.4.1 Bachelor Basic studies are organizes by all the institutions of higher education defined by the law of higher education. Basic academic studies last three to four years. Basic professional studies last for three years. Study program of basic and specialist studies can include the final work. A person who finishes the basic academic studies acquires the professional title that includes the name of the profession of the first degree academic studies in the corresponding area-bachelor. A person who finishes the basic professional studies acquires the professional title that includes the name of the profession of the first degree of the professional studies in the corresponding area-bachelor apply. 8.4.2. Master Graduate academic studies can be organized by the university, faculty or the higher education school. Graduate academic studies last one or two years depnding on the duration period of the basic academic studies. Study program of graduate academic studies contains the obligation to create the final work. The person who finishes the graduate academic studies acquires the academic title-graduated, with the name of profession of the second degree of graduate academic studies in a corresponding area-master. 8.4.3. Integrated studies (one cycle program) Academic study programs from medical sciences can be organized and integrated within basic and graduate academic studies, with total of maximum 360 ECTS points. 8.4. PhD studies PhD studies can be organized by universities and faculties. PhD studies last for at least three years with previous basic and graduate academic studies that lasted for at least five years. PhD dissertation is the final part of the study program of PhD studies, with the exception of the PhD in Art which is an artistic project. Exceptionally, a person can achieve the PhD title by graduating from medical studies and finished specialization, on the grounds of the dissertation defense based on the works published in leading world magazines. Marking system A student's achievement in a specific subject is continuously assessed during lectures and it is expressed in points. By fulfilling the exam preceding duties and by passing exams, a student can achieve the maximum of 100 points. Study program establishes the proportion of points achieved during the exam-preceding duties and in the exam. The exam-preceding duties bring minimum 30 and maximum 70 points. Student's success is assessed by marks from 5 (failed) to 10 (excellent) An institution of higher education can establish a different, non-numeric method of marking, by establishing the relation between these marks and those of 5 to 10. A general act of an institution of higher education defines more closely the way of taking exams and marking. 8.5. Formal conditions necessary to proceed with the high education To enroll the first level studies, a candidate takes the entrance exam or ability-check exam, in accordance with the general act of an independent institution of high education. The list (order) of candidates to enroll the first level of studies is established on the basis of the general success achieved during high-school education and results achieved at the entrance/ ability-check exam. A candidate who passed the final, general knowledge high school exam, does not take entrance exam. In this case, the candidate's results of the final high school exam are being assessed, instead of the entrance exam, in accordance with the general act of an independent institution of high education. An independent instituion of higher education can direct the candidate, who passed the professional/artistic final high school exam instead of the entrance exam, to take tests in certain subjects of the general, final high school exam. On the basis of the competition criteria, an independent institution of higher education markes the rank order list of appiled candidates. The right to enroll the first level of studies has the student who is ranked on the list, within the number of students determined in accordance with the Law of higher education. The student of the first level studies of another independent institution of higher education, a person who acquired the higher education at the first level studies and a person who no longer has the status of a student, in accordance with this law, can enroll the first level studies, under conditions and within forms established by the general act of an independent institution of higher education, at the personal demand. A candidate enrolls the second and third level of studies under certain conditions, according to the manner and procedures established by the general act and open competition of an independent institution of higher education National source of information • Ministry of Education and Sports, Nemanjina 22-26, 11000 Belgrade, Serbia; Telephone: +381/11/363 13 68, Fax: +381/11/361 65 14; web: www.mps.sr.gov.yu • Conference of universities | |
UPUTSTVO ZA POPUNJAVANJE DODATKA DIPLOMI
Osnovna struktura dodatka diplomi
1. PODACI O NOSIOCU KVALIFIKACIJE
1.1. Prezime(na)
1.2. Ime(na)
1.3 Datum rođenja (dan/mesec/godina)
1.4. Identifikacioni broj studenta i JMBG
2. PODACI O KVALIFIKACIJI
2.1. Naziv kvalifikacije i stečeno zvanje (na jeziku originala)
2.2. Glavna oblast (ili oblasti) studija
2.3. Naziv i status institucije koja izdaje diplomu (na jeziku originala)
2.4. Naziv i status institucije (ukoliko se razlikuje od 2.3.) koja organizuje studije (na jeziku originala)
2.5. Jezik (ci) na kome se održava nastava/ispiti
3. INFORMATION ON THE LEVEL OF QUALIFICATION
INFORMACIJE O NIVOU KVALIFIKACIJE
3.1. Nivo kvalifikacije
3.2. Zvanična dužina trajanja studija
3.3. Uslovi upisa
4. PODACI O SADRŽAJU I POSTIGNUTIM REZULTATIMA
4.1. Način studiranja
4.2. Zahtevi studijskog programa
4.3. Detalji programa (predmeti, moduli, kursevi) i postignute ocene
4.4. Način ocenjivanja i pokazatelji distribucije ocena, ukoliko postoje
4.5. Opšta klasifikacija kvalifikacije (na jeziku originala)
5. PODACI O NAMENI KVALIFIKACIJE
5.1. Pristup daljim studijama
5.2. Profesionalni status (ako je primenljivo)
6. DODATNE INFORMACIJE
6.1. Dodatne informacije
6.2. Izvori dodatnih informacija
7. OVERA DODATKA DIPLOMI
7.1. Datum:
7.2. Potpis:
7.3. Odgovorno lice
- ime rektora:
- ime dekana:
7.4. Zvanični pečat
8. PODACI O SISTEMU VISOKOG OBRAZOVANJA U SRBIJI
Popunjavanje dodatka diplomi
Na početku dodatka diplome unosi se, pored naziva i grba Republike Srbije i naziv i logo (u desnom gornjem uglu) visokoškolske ustanove koja izdaje dodatak diplomi. Ispod naslova: DODATAK DIPLOMI navodi se tekst preambule utvrđen u obrascu Dodatka diplomi.
1. PODACI O NOSIOCU DIPLOME/KVALIFIKACIJE
1.1. Prezime(na):
- Navesti puno prezime ili prezimena, ako ih ima više:
1.2. Ime (na):
- Navesti puno ime ili imena, ukoliko ih ima više.
1.3. Datum rođenja (dan/mesec/godina):
1.4. Identifikacioni broj studenta i JMBG:
- Ovaj broj služi za identifikaciju pojedinca kome se izdaje dodatak diplomi, kao studenta koji je upisan na određen program studija. U prvu rubriku (polje) upisuje se broj indeksa studenta a u drugu lični broj studenta (JMBG).
2. PODACI O NIVOU KVALIFIKACIJE
2.1. Naziv kvalifikacije i (ako je primenljivo) stečeno zvanje (na jeziku originala):
- Dati puni naziv kvalifikacije na originalnom jeziku diplome, s obzirom na to da raznovrsnost terminologije i nomenklature u različitim zemljama može da stvara nedoumice u slučaju prevoda. Posebno naznačiti ako diploma ima karakter dvojne diplome. Naznačiti da li diploma i u nacionalnom sistemu podrazumeva određenu titulu za nosioca diplome (inženjer, doktor...). Naznačiti da li je titula zaštićena zakonom.
2.2. Glavna oblast (ili oblasti) studija:
- Naznačiti samo osnovnu oblast(i)/disciplinu studija koja određuje područje za koje je dobijena određena kvalifikacija (npr, politika i istorija, molekularna biologija, hemijsko inženjerstvo...)
2.3. Naziv i status institucije koja izdaje diplomu (na izvornom jeziku):
- Navesti pun naziv institucije koja je izdala diplomu (univerzitet, fakultet...). Po pravilu to je ujedno i institucija koja obavlja administrativne poslove i izvodi program studija. Postoje slučajevi kada diplomu izdaje i druga institucija koja ima ugovor ili akreditaciju od strane nadležne institucije. To može biti država, univerzitet ili neka profesionalna institucija, a u nekim slučajevima i inostrana institucija, što treba naznačiti u ovom poglavlju. Takođe, treba naznačiti i status institucije koja izdaje diplomu: državna, privatna/nezavisna, privatna ili priznata od države. Ukoliko je institucija akreditovna, navesti akreditaciono telo koje je sprovelo akreditaciju. Na kraju navesti i generalnu klasifikaciju institucije koja izdaje diplomu u nacinalnom obrazovnom sistemu (Univerzitet, Fachhochschule, Technical College...)
2.4. Naziv institucije koja organizuje studije (ukoliko se razlikuje od 2.3) na izvornom jeziku:
- U slučaju da postoji razlika, kako je prethodno objašnjeno, navesti sve elemente kao i u slučaju 2.3.
2.5. Jezik na kome se održava nastava /ispiti:
- Navesti jezik (jezike) izvođenja nastave i obavljanje ispita za sticanje kvalifikacije.
3. PODACI O NIVOU KVALIFIKACIJE
3.1. Nivo kvalifikacije:
- Naznačiti precizno nivo kvalifikacije kroz zvanja i njegovo mesto u specifičnoj nacionalnoj obrazovnoj strukturi (uz objašnjenje zasnovano na informacijama o nacionalnom obrazovnom sistemu, datim u osmom poglavlju ovog dokumenta). Objasniti domaću visokoobrazovnu mrežu (univerzitetsko diplomsko/poslediplomsko obrazovanje, Bachelor degree, Baccalaureante + X godina). Dati sve korisne informacije o "indikatorima nivoa" određenih studija koji su nacionalno priznati i odnose se na datu kvalifikaciju.
3.2. Zvanična dužina trajanja studija:
- Naznačiti zvanično trajanje završenih studija (semestri, godine) i uložen rad za završavanje određenog programa, uključujući i informacije o dodatnim bitnim aktivnostima (praktična obuka, terenski rad i dr.). Uložen rad se može izraziti u vidu ukupnog opterećenja studenata u savladavanju određenog programa (nastava, učenje, ispit) kao broj časova nedeljno x nedelje, ili putem uobičajenog lokalnog načina izražavanja (npr. jedna godina redovnih studija).
3.3. Uslovi upisa:
- Navesti prirodu prethodne kvalifikacije i dužinu prethodnog školovanja/studiranja koji su neophodni za upis na program studija za koji se izdaje dodatak diplomi.
4. PODACI O SISTEMU I SADRŽAJU STUDIJA I POSTIGNUTIM REZULTATIMA
4.1. Način studiranja:
- Naznačiti da li su studije završene kao redovne (full-time), studije uz rad (part-time), studije na daljinu (distance), itd.
4.2. Zahtevi studijskog programa:
- Navesti detalje sistema i pravila studiranja koji obuhvataju minimalne standarde za dobijanje određene kvalifikacije, kao što su obavezni delovi programa, uključujući i praktične elemente obuke, pravila koja se odnose na izradu završnog rada (diplomskog rada, disertacije, teze) kao i druge zahteve za uspešno okončanje studija i dobijanje određene kvalifikacije. Navesti postavljene ciljeve određenog programa studija i dati i druge informacije korisne za procenu stepena stečenih znanja i profesionalnih veština.
4.3. Detalji programa studija (predmeti, moduli, kursevi) i postignute ocene:
- Detaljno prikazati sve elemente studijskog programa (predmeti, kursevi i dr.) uključujući i podatke o njihovom trajanju (broj sati predavanja, vežbi i ostalih aktivnosti predviđenih za određeni predmet) i procenu opterećenja studenta u njihovom savlađivanju (ukupno opterećenje studenta eventualno izraženo putem ESPB (ECTS) bodova, uz objašnjenje o primenjenom sistemu dodele bodova za određene aktivnosti. Navesti položene ispite i postignute rezultate, uz paralelnu naznaku dobijenih ocena, kao i prosečnu ocenu svih položenih ispita. Naznačiti da li postoji i koja je priroda završnog ispita ili rada (diplomski, teza, disertacija), njen naslov, jezik, način odbrane, dobijenu ocenu i način arhiviranja (dostupnost teze kroz bibliotečki sistem ili priloženi sažetak na engleskom jeziku). Navesti i druge podatke koji omogućavaju procenu rezultata pojedinca, kao što su dobijene nagrade, učešće u naučnim projektima, učešće u obrazovnom procesu (demonstrator i sl.).
Ovi podaci se mogu prikazati i putem prepisa rezultata (ocena) - transcript of records, kao pratećeg dokumenta. U "Evropskom sistemu prenosa bodova" razvijan je korisni obrazac (format) prepisa. Detaljnije o ECTS videti: europa.eu.int/comm/education/programmes/socrates/ects/intex_en.html). Obrazac "transcript of records" može se videti na: http://europa.eu.int/comm/education/programmes/socrates/ects/form3.pdf
4.4. Način ocenjivanja i pokazatelji distribucije ocena, ukoliko postoje:
- U ovom odeljku se navodi sistem ocenjivanja kako je dat u obrascu dodatka diplome. Korisno je dati i uobičajenu raspodelu ocena za dati studijski program. Ovi podaci bitno olakšavaju procenu postignutih rezultata s obzirom na velike razlike u sistemu ocenjivanja koje su prisutne u različitim obrazovnim sistemima.
4.5. Ukupna klasifikacija kvalifikacije (na jeziku originala):
- u ovom odeljku se daje kvalifikacija ukupno postignutih rezultata (First class Honours Degree, Summa Cum Laude, Merit, Avec Distinction itd.), kada je uobičajena u nacionalnom sistemu. Trenutno se u Republici Srbiji ne primenjuje takva kvalifikacija, ali nju bi mogao utvrditi Nacionalni savet.
5. PODACI O NAMENI KVALIFIKACIJE
5.1. Prohodnost prema daljim studijama:
- Navesti da li se sa dobijenom diplomom može pristupiti daljem univerzitetskom ili stručnom obrazovanju u određenom nacionalnom obrazovnom sistemu (mogućnost upisa na specijalističke, magistarske, master ili doktorske studije). Pri tom naznačiti i važeće standarde i propise za prohodnost prema višim nivoima studija (npr. potrebna srednja ocena za upis određenih studija).
5.2. Profesionalni status (ukoliko je od značaja)
- Naznačiti profesionalni status nosioca diplome/kvalifikacije u smislu dobijene titule (inženjer, diplomirani inženjer) i prava na rad u određenoj oblasti (profesionalni rad u oblasti inženjerstva i sl.) kao i druge dodatne uslove za zapošljavanje u određenoj struci (stručni ispit, državni ispit, obavezan staž i sl.). Posebno naznačiti da li određena kvalifikacija omogućava rad u oblastima sa posebnom regulativom.
6. DODATNE INFORMACIJE
6.1. Dodatne informacije
- Navesti sve dodatne informacije koje su korisne za procenu prirode, nivoa i upotrebljivosti kvalifikacije, kao što su obuka/studiranje u određenom periodu u nekoj drugoj instituciji/kompaniji/zemlji, ili druge bitne informacije o instituciji u kojoj je određena kvalifikacija stečena.
6.2. Izvor dodatnih informacija
- Naznačiti druge izvore informacija koje pružaju uvid u detalje u pogledu stečene kvalifikacije (web site institucije; nacionalni informacioni centar i sl.).
7. OVERA DODATKA DIPLOMI
Dodatak diplomi važi samo uz original Diplome, pa se navodi broj diplome i visokoškolska ustanova koja ju je izdala.
7.1. Datum:
- Datum izdavanja dodatka diplomi, koji ne mora biti isti kao i datum izdavanja osnovne diplome.
7.2. Potpis:
- Prezime, ime i potpis ovlašćene osobe.
7.3. Odgovorno lice:
- Zvanična pozicija (funkcija) lica koje je potpisalo dokument.
7.4. Zvanični pečat.
- Zvanična overa dokumenta, kao i u slučaju osnovne diplome.
Ukoliko je visokoškolska ustanova u sastavu samostalne visokoškolske ustanove (fakultet u sastavu univerziteta), dodatak diplomi potpisuju prema Zakonu o visokom obrazovanju i rektor univerziteta i dekan fakulteta.
8. PODACI O NACIONALNOM SISTEMU VISOKOG OBRAZOVANJA
U ovom poglavlju se navode osnovni elementi nacionalnog obrazovnog sistema (tipovi visokoškolskih institucija, uslovi za upis, sistem kvalifikacija i stručnih naziva koji se dobijaju pri završetku studija) u vreme kada je diploma stečena. Ovi podaci su za većinu zemalja Evrope raspoloživi na internet-adresama nacionalnih centara: National Academic Recognition Information Centre - NARIC, National Information Centre on Academic Recognition and Mobility - ENIC; rektorskih konferencija i ministarstava obrazovanja.
Opis sistema visokog obrazovanja u Republici Srbiji, uključujući i grafički prikaz, utvrđen je od strane Ministarstva prosvete i sporta, u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju i unet je u obrazac dodatka diplomi. U Dodatak diplomi unosi se samo tekst (sa grafikom) koji je (u obrascu dodatka diplomi) utvrdilo Ministarstvo prosvete i