Prethodni
ISTORIJA
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)
1. OBLICI I TRAJANJE REALIZACIJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 43 | 31 | | | | 74 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- proširivanje osnovnih teoretskih znanja - razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveni rad
- osposobljavanje učenika za timski oblik rada
- osposobljavanje za samostalno korišćenje udžbenika, priručnika i ostalih izvora podataka, izvođenje sudova i zaključaka na osnovu izvorne građe i literature
- razvijanje interesovanja za istorijske procese - razvijanje kritičke istorijske svesti i istorijskog mišljenja, kao osnove naučnog tumačenja razvoja ljudskog društva
- negovanje nacionalnog identiteta
- sagledavanje mesta i uloge jedne zajednice u opštim tokovima.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Hronologija | 3 |
Praistorija | 4 |
Stari vek | 8 |
Opšta istorija srednjeg veka | 10 |
Srbija u doba Nemanjića | 8 |
Evropa od XVI do XVIII | 6 |
Južnoslovenski narodi pod Osmanlijskom vlašću | 5 |
Svet i Srbija krajem XIX i početkom XX veka | 8 |
Kraljevina Jugoslavija | 5 |
Svetski ratovi | 12 |
Svet i Jugoslavija posle Drugog svetskog rata | 5 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Praistorija |
Trajanje modula: | 4 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za praistorijski razvoj
| - zna podelu praistorije i osnovna obeležja načina života u pojedinim periodima
- shvati značaj prvih čovekovih dostignuća, njihov uticaj na kasniji razvoj, kao i način na koji se do tih dostignuća došlo
| - život u praistoriji
- neolitska "revolucija"
- prvi oblici umetnosti verovanja i transporta· kako mi danas znamo o životu u praistoriji
| - udžbenik istorije za prvi razred gimnazije
- arheološki nalazi (fragmenti keramike, kremenice, oružje) ili bar crteži i fotografije nalaza
- ilustracije kultnih kola
- poseta arheološkoj zbirci muzeja ili odlazak na neki od praistorijskih lokaliteta (Vinča, Lepenski vir...)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Hronologija |
Trajanje modula: | 3 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja i pojmova vezanih za hronologiju
| - savlada hronološku podelu prošlosti
- zna osnovne pojmove vezane za računanje vremena
- razlikuje vremensku podelu prošlosti i računanje vremena
- savlada osnovne istorijske pojmove
- zna da svrsta savladane pojmove u vremenske periode
| - istorijski rečnik
- podela istorije
| - objašnjenja reči i izraza iz udžbenika istorije za srednje stručne škole
- izrada rečnika pojmova
- izrada vremenske ose i vremenskog časovnika
- razvrstavanje pojmova po vremenskoj osi (računarska obrada rečnika - razvrstavanje po periodima i svrstavanje po azbučnom redu)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Stari vek |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za period Starog veka
| - samostalno prikuplja podatke i vrši kompilaciju sakupljenih informacija
- samostalno izvodi zaključke na osnovu sakupljenih podataka
- spozna značaj kulturnog nasleđa Starog veka
- shvati uzroke nastanka i razlike između tipova država
| - stare civilizacije, nastanak, razvoj i rasprostranjenost
- Egipat - način života, grad, hram i grobnica
- Grčka kroz mitove
- Rim - način života, školovanje, položaj robova i žena, simboli Rima - Cezar, Avgust, Neron
- Rimski ilirski carevi i graditeljstvo na Balkanu
- civilni i vojni transport
| - istorijske karte starog veka
- radna sveska za prvi razred gimnazije
- Kun: Legende i mitovi Stare Grčke
- G.S.Trankvil: Dvanaest rimskih careva
- ilustracije antičkih lokaliteta
- vremenska osa razvoja transporta
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Opšta istorija srednjeg veka |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za period Srednjeg veka
| - shvati proces feudalizacije, njegove uzroke i posledice
- spozna način života u Srednjem veku
- zna najvažnije političke promene i tekovine srednjeg veka (nastanak univerziteta, začeci parlamentarizma...)
| - opšte karakteristike Srednjeg veka (seoba naroda, nastanak feudalnih odnosa, periodizacija i karakteristike pojedinih perioda...)
- najznačajniji događaji u Srednjem veku
- život u ranom srednjem veku
- doseljavanje Slovena na Balkan, pokrštavanje i nastanak pravih država
- srednjevekovni gradovi, feudalno društvo, život u poznom srednjem veku
- istorija jedne ulice
| - istorijska karta
- radna sveska i udžbenik istorije za drugi razred gimnazije
- vremenska osa
- sinhrona tabela događaja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Srbija u doba Nemanjića |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticaj osnovnih znanja vezanih za nacionalnu istoriju Srednjeg veka
| - zna najvažnije političke događaje srednjovekovne Srbije
- shvati značaj kulturnog nasleđa srednjovekovne Srbije
- spozna način života u srednjovekovnoj Srbiji
| - Vladavina Nemanjića
- Život i običaji u srednjovekovnoj Srbiji
- kultura srednjovekovne Srbije
- razvoj prevoznih sredstava
- Turska osvajanja i način ratovanja
| - istorijska karta
- radna sveska i udžbenik istorije za drugi razred gimnazije
- loza Nemanjića
- R. Ljušić: Srpske dinastije
- ilustracije manastira
- Monografija Hilandara
- sinhrona tabela
- (CD Sveta Gora, Osam vekova Hilandara, Loza Nemanjića)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Evropa od XVI do XVIII veka |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za razvoj i promene u Evropi u periodu od XVI do XVIII veka
| - zna najvažnije kako političke tako i kulturne promene
- razvija smisao za timski rad
- uoči ubrzan proces razvoja kulture i privrede i posledice tog razvoja
| - privredni razvoj
- nove pojave u kulturi i religiji
- industrijska revolucija-revolucija u saobraćaju
- građanske revolucije-nastanak SAD-a i revolucija u Francuskoj
| - istorijska karta
- istorija za prvi razred četvorogodišnjih stručnih škola
- istorija sveta, treći tom
- vremenska osa
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Južnoslovenski narodi pod Osmanlijskom vlašću |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za borbu za oslobođenje od strane vlasti, kao i značaj te borbe
| - zna oblike borbe protiv Turaka
- zna tok Prvog i Drugog ustanka, kao i njihov značaj i posledice
| - Turski feudalni sistem
- život pod Turcima
- Srpska revolucija
| - istorijska karta
- istorija za prvi razred četvorogodišnjih stručnih škola
- radna sveska iz istorije za treći razred gimnazije
- R.Ljušić: Srpske dinastije
- poseta Miloševom konaku u Topčideru
- vremenska osa
- sinhrona tabela
- vremenska osa
- sinhrona tabela
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Svet i Srbija krajem XIX i početkom XX veka |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za razvoj opšte i nacionalne istorije u drugoj polovini XIX i početkom XX veka
| - zna najvažnije pronalaske u oblasti saobraćaja i uticaj industrijske revolucije na njegov razvoj
- zna uzroke stvaranja blokova pred Prvi svetski rat
- zna najvažnije političke događaje u Srbiji Obrenovića
| - II industrijska revolucija i saobraćaj
- spoljna politika velikih sila
- Srbija u vreme Obrenovića
- Nikola Pašić
- Beograd na razmeđu vekova - razvoj saobraćaja
| - istorijska karta
- istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
- radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
- R.Ljušić: Srpske dinastije
- vremenska osa
- sinhrona tabela
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Kraljevina Jugoslavija |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za razvoj Kraljevine između dva svetska rata
| - zna najvažnije događaje vezane za razvoj Kraljevine
- spozna način života u Kraljevini i nastalo jedinstvo različitosti
| - opšti pregled razvoja Kraljevine
- Kralj Aleksandar Karađorđević
- životu Kraljevini (selo-grad-dvor, razvoj saobraćaja)
| - istorijska karta
- istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
- radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
- R.Ljušić: Srpske dinastije
- ilustracije iz monografije Službeno odelo u Srbiji 19. i 20. vek
- sinhrona tabela
|
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Način modula: | Svetski ratovi |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za tok, uzroke i posledice svetskih ratova
| - zna najvažnije događaje vezane za uzroke i posledice Prvog i Drugog svetskog rata
- shvati promene nastale u Jugoslaviji tokom i posle Drugog svetskog rata
| - opšti pregled Prvog svetskog rata
- zapadni front u tekstovima savremenika
- Srbija u Prvom svetskom ratu
- svetski mir u 14 tačaka
- Adolf Hitler i Drugi svetski rat
- koncentracioni logori
- rat u Jugoslaviji - monarhija ili republika
| - istorijska karta
- istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
- radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
- Grupa autora: Drugi svetski rat
- vremenska osa
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Svet i Jugoslavija posle Drugog svetskog rata |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja vezanih za posleratni razvoj Sveta i Jugoslavije
| - zna osnovne karakteristike razvoja posle svetskih ratova i promenu odnosa sila u svetu
- shvati posleratni razvoj Jugoslavije i promene nastale rušenjem monarhije
| - SSSR - SAD
- J. B. Tito
- razvoj saobraćaja
| - istorijska karta
- istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
- radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
- vremenska osa
- sinhrona tabela
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
SAOBRAĆAJNA GEOGRAFIJA
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 44 | 30 | | | | 74 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- razvijanje osnova naučne pismenosti
- razumevanje pojava, procesa i promena na osnovu znanja zakona, modela i teorija prirodnih nauka
- razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje problema
- razvijanje sposobnosti za izvođenje istraživanja
- razumevanje povezanosti prirodnog okruženja sa društvenim pojavama u prostoru i vremenu
- ovladavanje informaciono-komunikacionim tehnologijama
- sticanje znanja o značaju očuvanja ekološke ravnoteže
- sticanje saznanja o procesima i proizvodima različitih tehnologija i njihovom geografskom razmeštaju
- razvijanje samosvesti i odgovornog ophođenja prema sebi i okruženju
- razvijanje sposobnosti i korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Saobraćaj - pojam, podela i značaj | 2 |
Faktori razvoja saobraćaja | 8 |
Primena karata u saobraćaju | 15 |
Industrija saobraćajnih sredstava | 8 |
Saobraćajne grane i njihov teritorijalni razmeštaj | 33 |
Saobraćaj u funkciji drugih delatnosti | 8 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Saobraćaj - pojam, podela i značaj |
Trajanje modula: | 2 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje saobraćaja kao složene i značajne privredne delatnosti
| - znati pojam saobraćaja
- znati podelu saobraćaja
- razumeti značaj saobraćaja
| - pojam i podela saobraćajne geografije
- pojam, značaj i podela saobraćaja
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje shema, skica, video-bim prezentacija
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Faktori razvoja saobraćaja |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje povezanosti prirodnog okruženja sa društvenim pojavama u prostoru i u vremenu
- poznavanje ekonomsko geografskih elemenata saobraćaja i saobraćajno-geografskih kategorija
| - znati uticaj prirodnih faktora na razvoj saobraćaja
- znati društvene faktore koji utiču na razvoj saobraćaja
- razumeti razvoj saobraćaja u prostoru i u vremenu
- znati osnovne ekonomsko geografske elemente saobraćaja
- znati osnovne saobraćajno-geografske kategorije
| - prirodni i društveni faktori razvoja saobraćaja
- istorijski razvoj saobraćaja
- osnovni ekonomsko geografski elementi saobraćaja
- saobraćajno-geografske kategorije
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje slikovnih i grafičkih pomoćnih sredstava
- korišćenje odgovarajućih karata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Primena karata u saobraćaju |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- kartografsko opismenjavanje za samostalno korišćenje i samostalnu izradu karata različitih po tematici, sadržaju i razmeru
| - umeti da u geografskom koordinatnom sistemu odredi položaj tačaka na Zemlji
- umeti da odredi nadmorsku visinu i nagib terena
- umeti da primenjuje razmer za određivanje rastojanja na karti
- umeti da se služi kartom kao izvorom geografskih znanja i informacija
- umeti da primeni različite kartografske metode u samostalnoj izradi kartografskog materijala
- poznavati osnovna tehnička sredstva i njihovu primenu u digitalnoj kartografiji
- znati pojam, strukturu i primenu GIS-a uopšte i u saobraćaju
| - karta - pojam, elementi i podela
- predstavljanje geografskog sadržaja na kartama
- tematska kartografija za potrebe saobraćaja
- tehnička sredstva i digitalna kartografija
- GIS i primenu saobraćaju
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje geografskih karata
- korišćenje računara i odgovarajućih kartografskih softvera
- korišćenje grafičkih načina izražavanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Industrija saobraćajnih sredstava |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja o procesima i proizvodima različitih tehnologija i o geografskom razmeštaju njihove proizvodnje
| - znati vrste saobraćajnih sredstava
- znati geografski razmeštaj proizvodnje saobraćajnih sredstava
- znati najveće kompanije koje proizvode saobraćajna sredstva
| - vrste saobraćajnih sredstava
- razmeštaj proizvodnje saobraćajnih sredstava - makroregioni i centri
- kompanije za proizvodnju saobraćajnih sredstava
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje slikovnog i grafičkog materijala
- korišćenje interneta kao izvora informacija
- korišćenje geografskih karata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Saobraćajne grane i njihov teritorijalni razmeštaj |
Trajanje modula: | 33 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumeti teritorijalni razmeštaj saobraćajnih grana uslovljen prirodnim i društvenim faktorima
| - znati postanak i istorijski razvoj drumskog saobraćaja
- znati faktore razvoja
- znati grane drumskog saobraćaja
- znati kategorizaciju i mrežu drumskih saobraćajnica
- znati prednosti i nedostatke drumskog saobraćaja
- znati postanak i istorijski razvoj železničkog saobraćaja
- znati faktore razvoja
- znati vrste transporta železnicom
- znati prednosti i nedostatke železničkog saobraćaja
- znati razvoj pomorskog saobraćaja
- znati faktore razvoja
- razumeti značaj moreuza i kanala u pomorskom saobraćaju
- poznavati geografski razmeštaj važnih pomorskih luka i njihovu ulogu u povezivanju sa drugim granama saobraćaja
- znati prednosti i nedostatke vodenog saobraćaja
- razumeti značaj izgradnje kanala i njihovu povezanost sa plovnim rekama
- znati razmeštaj jezera sa najfrekventnijim saobraćajem
- znati istorijski razvoj vazdušnog saobraćaja
- znati faktore razvoja
- poznavati razmeštaj najznačajnijih vazduhoplovnih luka
- znati najveće vazduhoplovne kompanije u svetu
- znati prednosti i nedostatke vazdušnog saobraćaja
- znati razvoj telekomunikacionog saobraćaja
- znati vrste telekomunikacionih usluga
- poznavati najvažnije satelitske sisteme
- znati regionalnu strukturu interneta
| - drumski saobraćaj
- železnički saobraćaj
- cevovodni saobraćaj - mreža naftovoda i gasovoda u svetu
- najznačajnije kopnene saobraćajnice u našoj zemlji
- pomorski saobraćaj - moreuzi i kanali
- luke i trgovačka flota sveta
- rečno-kanalski saobraćaj
- jezerski saobraćaj
- vodeni saobraćaj u našoj zemlji
- vazdušni saobraćaj - najveći aerodromi
- najveće svetske vazduhoplovne kompanije
- vazdušni saobraćaj u našoj zemlji
- osnovna obeležja savremenih telekomunikacija
- najvažnije i najmasovnije telekomunikacione usluge (telefon, telegraf, mobilni telefon, pejdžing sistem, radio i televizija)
- najznačajniji satelitski sistemi
- geografija interneta
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje interneta kao izvora informacija
- korišćenje grafičkog i slikovnih materijala
- korišćenje geografskih karata
- izbegavati memorisanje statističkog materijala, a faktografski materijal predstavljati putem tabela, dijagrama i grafikona
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Saobraćaj u funkciji drugih delatnosti |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje povezanosti saobraćaja sa drugim privrednim delatnostima
| - razumeti značaj saobraćaja u povezivanju proizvodnje i potrošnje
- razumeti značaj saobraćaja za razvoj turizma
- znati geografske posledice brzog tehničkog razvitka saobraćaja
- razumeti ulogu saobraćaja u integracijskim procesima u svetu
- znati načine zagađivanja životne sredine saobraćajnim sredstvima
- razumeti važnost zaštite i unapređivanja životne sredine.
| - razumeti značaj saobraćaja u povezivanju proizvodnje i potrošnje
- razumeti značaj saobraćaja za razvoj turizma
- znati geografske posledice brzog tehničkog razvitka saobraćaja
- razumeti ulogu saobraćaja u integracijskim procesima u svetu
- znati načine zagađivanja životne sredine saobraćajnim sredstvima
- razumeti važnost zaštite i unapređivanja životne sredine.
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje interneta kao izvora informacija
- korišćenje grafičkog i slikovnih materijala
- korišćenje geografskih karata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Z. Žegarac: Infrastruktura, 2002.
- M. Lješević: Urbana ekologija, Geografski fakultet, Beograd
- J. Adamović: Urbana ekonomija, Geografski fakultet, Beograd, 2002.
- N . Carić: Opšta privredna geografija, 1974.
- P. Tomić, J. Romelić, L. Lazić: Ekonomska geografija sveta, 1996.
- M. Todorović: Osnove tipologije i regionalizacije poljoprivrede Srbije, SGD, Beograd
- M. Grčić: Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Stojkov: Metode prostornog planiranja, Geografski fakultet, Beograd, 2002.
- S. Kicošev, D. Dunčić: Geografske osnove prostornog planiranja, PMF- Novi Sad, 1998. g.
- J. Dinić, Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- stručni predmeti
FIZIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | 70 | | | | | 70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o statičkom naelektrisanju i jednosmernoj električnoj struji
- Sticanje znanja o magnetnom polju i karakteristikama magnetnog polja
- Sticanje znanja o elektromagnetnoj indukciji i njenoj primeni
- Sticanje znanja o oscilatornom i talasnom kretanju
- Sticanje znanja o nastanku zvuka, izvorima zvuka i nastajanju elektromagnetnih talasa
- Sticanje znanja o talasnoj i geometrijskoj optici
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Elektrostatika i stalna jednosmerna struja | 18 |
Stalno i promenljivo magnetno polje | 14 |
Oscilatorno i talasno kretanje | 8 |
Akustični i elektromagnetni talasi | 8 |
Talasna optika i geometrijska optika | 22 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Elektrostatika i stalna jednosmerna struja |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o statičkom naelektrisanju i jednosmernoj električnoj struji
| - znati šta je elektrostatičko polje, potencijal i napon
- znati šta je kapacitet kondenzatora
- biti u stanju da razume pojam električne struje
- znati šta je izvor struje, elektromotorna sila i akumulator
- znati da objasni Omov zakon za deo i za celo strujno kolo
- znati šta je električni rad, snaga i Džul-Lencov zakon
| - Jačina elektrostatičkog polja
- Kulonov zakon
- Potencijal i napon
- Kapacitet
- Kondenzator
- Pločasti kondenzator
- Energija električnog polja
- Pojam električne struje, jačina i smer
| - Korišćenje grafoskopa, projekcionog platna, grafo-folija, i šema; korišćenje univerzalnog mernog instrumenta koji služi za merenje električnih veličina. Korišćenje elektrostatičke influentne mašine: Van de Grafov generator i pločasti kondenzator.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | | | | | | |
Naziv modula: | Stalno i promenljivo magnetno polje |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o magnetnom polju i karakteristikama magnetnog polja
- Sticanje znanja o elektromagnetnoj indukciji i njenoj primeni
| - znati kako nastaje magnetno polje usled uzajamnog delovanja naelektrisanih čestica u pokretu
- znati fizičke veličine koje opisuju magnetno polje (magnetni fluks i magnetna indukcija)
- znati dejstvo magnetnog polja na naelektrisanja u pokretu i na strujni provodnik
- znati šta je elektromotor
- biti u stanju da razlikuje samoindukciju i uzajamnu indukciju
- biti u stanju da razume princip rada generatora i transformatora
| - Uzajamno delovanje naelektrisanih čestica koje se kreću
- Magnetno polje, fizičke veličine magnetnog polja
- Delovanje magnetnog polja na naelektrisanja u pokretu i na strujni provodnik
- Faradejev zakon elektromagnetne indukcije
- Samoindukcija i uzajamna indukcija.
- Elektromotor
- Princip rada generatora i transformatora
| - Korišćenje magneta i šematskih prikaza elektromotora, transformatora 220V-12V ili 220V-24V, razvodnih ploča, sijalica 50W za 12 V ili 24V. Voltmetar 220V
- Laboratorijska vežba: merenje napona i jačine struje na primaru i sekundaru transformatora. Određivanje snage električne struje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | | | | | | |
Naziv modula: | Oscilatorno i talasno kretanje |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o oscilatornom i talasnom kretanju
| - znati šta su oscilacije u mehanici
- znati koje fizičke veličine opisuju oscilatorno kretanje
- znati razliku između slobodnih, prinudnih i prigušenih oscilacija
- znati šta je rezonancija
- znati šta su talasi, kako dolazi do nastajanja talasa i koje su karakteristike talasa
| - Oscilacije u mehanici, harmonijske oscilacije
- Osnovne karakteristike oscilatornog kretanja
- Slobodne, prinudne i prigušene oscilacije
- Pojam o rezonanciji
- Zatvoreno električno oscilatorno kolo (LC-kolo)
- Nastanak i vrste talasa
- Karakteristike talasa (amplituda, učestanost, brzina, talasna dužina)
| - Korišćenje talasne mašine, elastične trake, spiralne opruge, tega na opruzi i loptica koja je zakačena za jedan kraj kanapa
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | | | | | | |
Naziv modula: | Akustični i elektromagnetni talasi |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o nastanku zvuka, izvorima zvuka i nastajanju elektromagnetnih talasa
| - znati šta je zvuk, koji su izvori zvuka, koje su karakteristike zvuka
- znati šta su elektromagnetni talasi i koje su karakteristike talasa
- znati šta je spektar elektromagnetnih talasa
- znati šta je radar
| - Zvuk (izvori, brzina, jačina)
- Doplerov efekat
- Nastanak, vrste i svojstva elektromagnetnih talasa (LC-kolo)
- Spektar elektromagnetnih talasa
- Radar i njegova primena
| - Korišćenje zvučne viljuške, sirene (rupičaste i zupčaste); monokorda i šematskog prikaza radara
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | | | | | | |
Naziv modula: | Talasna optika i geometrijska optika |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o talasnoj i geometrijskoj optici
| - znati šta je interferencija i difrakcija talasa
- znati šta je polarizacija svetlosti i razlaganje svetlosti na spektar boja
- znati zakon odbijanja svetlosti
- znati šta su ravna i sferna ogledala
- znati šta su sočiva, koji su optički instrumenti i koje su osnovne karakteristike ovih instrumenata
- znati koje su fotometrijske veličine i zakoni
| - Princip superpozicije talasa; Interferencija svetlosti
- Difrakcija svetlosti i polarizacija svetlosti
- Disperzija svetlosti
- Zakoni odbijanja; Ravna ogledala; Sferna ogledala
- Prelamanje svetlosti, indeks prelamanja; Totalna refleksija
- Prelamanje svetlosti kroz optičku prizmu; Razlaganje svetlosti u spektru
- Sočiva; Osnovne fotometrijske veličine i zakoni
- Optički instrumenti (lupa, projekcioni aparat, durbin, fotoaparat)
| - Korišćenje komleta optičkih instrumenata, školskog spektroskopa, univerzalnog projektora na optičkoj klupi, aparature za određivanje talasne dužine svetlosti, komleta za grafičko modeliranje interferencije svetlosti, komleta za demonstraciju pojava u vezi sa polarizacijom svetlosti
- Laboratorijska vežba: određivanje žižne daljine sabirnih sočiva na optičkoj klupi; određivanje linearnog uvećanja lupe
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Fizika sa zbirkom zadataka za II razred srednje škole, M. Raspopović, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003
- Zbirka zadataka iz fizike za II razred gimnazija i tehničkih škola, N. Čaluković, N. Kadelburg, Krug, Beograd, 2004
- Zbirka zadataka iz fizike za III razred gimnazija i tehničkih škola, N. Kadelburg, K. Panić, Krug, Beograd, 2004
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Motori
- Električni i elektronski uređaji na vozilu
- Praktična nastava - održavanje električnih uređaja
TEHNIČKO CRTANJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | 70 | | | | | 70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje za korišćenje pribora za tehničko crtanje
- Sticanje znanja o standardima u tehničkom crtanju
- Sticanje znanja o konstrukciji poligona i vrstama krivih linija u tehničkom crtanju
- Sticanje znanja i veština iz oblasti nacrtne geometrije
- Razvijanje osećaja za prostor, transformaciju i rotaciju geometrijskih tela
- Sticanje znanja i veština iz oblasti kotiranja i kotiranih projekcija elemenata putne mreže
- Osposobljavanje za crtanje saobraćajnih situacija na računaru
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Tehnički crteži | 15 |
Nacrtna geometrija | 15 |
Elementi saobraćajnog projektovanja | 10 |
Kompjuterska grafika | 30 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Tehnički crteži |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za korišćenje pribora za tehničko crtanje
- Sticanje znanja o standardima u tehničkom crtanju
- Sticanje znanja o konstrukciji poligona i vrstama krivih linija u tehničkom crtanju
| - znati vrste pribora za tehničko crtanje
- primenjivati standarde u tehničkom crtanju
- znati razmere crteža i njihovo korišćenje
- znati vrste linija na tehničkim crtežima
- primenjivati tehničko pismo
- znati osnovne geometrijske konstrukcije
- umeti da konstruiše poligone
- znati da razlikuje vrste krivih linija i načine njihovog prikazivanja na crtežima
| - Pribor za tehničko crtanje
- Standardi u tehničkom crtanju
- Vrste crteža
- Formati i načini savijanja crteža
- Razmera crteža
- Vrste linija na tehničkim crtežima
- Tehničko pismo
- Geometrijske konstrukcije
- Konstrukcija pravilnih poligona
- Krive linije
| - Modul realizovati u kabinetima za tehničko crtanje sa prikazima vrsta i formata crteža kao i njihovog načina savijanja, istaći značaj crtanja u razmerama kao i upotrebu vrsta linija i tehničkog pisma
- Modul realizovati kroz prikaz geometrijskog crtanja, konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija na crtežima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | | | | | | |
Naziv modula: | Nacrtna geometrija |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština iz oblasti nacrtne geometrije
- Razvijanje osećaja za prostor, transformaciju i rotaciju geometrijskih tela
| - umeti da primenjuje osnovne principe nacrtne geometrije
- umeti da predstavi ravan i geometrijske oblike
- umeti da prikaže projekcije geometrijskih tela i njihove modifikacije
| - Projekcija tačke, duži i prave
- Međusobni položaj tačke, duži i prave
- Ravan
- Tačka i prava u ravni
- Obaranje ravni
- Transformacija tela
- Rotacija
| - Modul realizovati korišćenjem geometrijskih tela i njihovim transformacijama, prikazom ravni sa razvijanjem osećaja za prostor.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | | | | | * | |
Naziv modula: | Elementi saobraćajnog projektovanja |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština iz oblasti kotiranja i kotiranih projekcija elemenata putne mreže
| - znati pravila kotiranja na tehničkim crtežima, u situacionom planu i uzdužnom i poprečnom profilu puta
| - Kotiranje-nanošenje i elementi kota
- Kotiranje poluprečnika, prečnika i nagiba
- Kotiranje projekcije
- Kotiranje profila puta
- Kotiranje saobraćajne signalizacije
| - Modul realizovati korišćenjem šema, znakova i modela
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | | | | | | * |
Naziv modula: | Kompjuterska grafika |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za crtanje saobraćajnih situacija na računaru
| - poznavati radno okruženje programa za crtanje
- biti u stanju da koristi programske prečice
- primenjivati standardne načine crtanja duži i pravilnih poligona
- primenjivati transformacije zadatih duži, pravilnih poligona i njihove modifikacije na crtežu
- umeti da izradi projekat saobraćajnih situacija sa zadatom formom
| - Upoznavanje okruženja programskog paketa
- Radna površina
- Crtanje duži i pravilnih poligona
- Transformacija duži i pravilnih poligona
- Kotiranje
- Primeri saobraćajnih situacija
| - Modul realizovati kroz rad na računaru u opremljenim kabinetima sa primerima saobraćajnih situacija
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehničko crtanje, Spasoje Drapić, Zoran Damjanac, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1996.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Računarstvo i informatika
- Mehanika
MEHANIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 70 | | | | | 70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Samostalno rešavanje praktičnih problemskih zadataka iz ravnoteže krutih materijalnih tela
- Sposobnost vršenja dimenzionisanja mašinskih elemenata u zavisnosti od vrste naprezanja
- Osposobljavanje za rešavanje zadataka iz kretanja tačke i tela
- Primena osnovnih zakona dinamike na udare u saobraćajnim nezgodama
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Statika | 25 |
Otpornost materijala | 10 |
Kinematika | 20 |
Dinamika | 15 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Statika |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Samostalno rešavanje praktičnih problemskih zadataka iz ravnoteže krutih materijalnih tela
| - poznavati predmet proučavanja mehanike i njegovu primenu u saobraćajnoj praksi
- znati sisteme ravanskih sila
- znati da rešava problemske zadatke iz ravnoteže krutih materijalnih tela
| - Predmet proučavanja mehanike
- Osnovni pojmovi
- Sistem sučeljnih sila u ravni
- Sistem paralelnih sila u ravni
- Sistem proizvoljnih sila u ravni
- Središte sistema paralelnih sila
- Osnovni puni ravanski nosači
- Trenje
| - Problemske zadatke orijentisati na saobraćajnu praksu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | | | | | | * |
Naziv modula: | Otpornost materijala |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sposobnost vršenja dimenzionisanja mašinskih elemenata u zavisnosti od vrste naprezanja
| - razlikovati spoljašnje i unutrašnje sile
- znati napone i deformacije koje nastaju pri dejstvu spoljašnjih sila
- razlikovati vrste naprezanja
| - Zadatak otpornosti materijala
- Napon i deformacija
- Vrste naprezanja
| - Posebnu pažnju posvetiti dimenzionisanju sklopova vozila izloženih naprezanjima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | | | | | | * |
Naziv modula: | Kinematika |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za rešavanje zadataka iz kretanja tačke i tela
| - znati predmet proučavanja kinematike
- znati vrste kretanja tačke
- znati osnovne fizičke veličine koje opisuju kretanje tačke
- znati da rešava zadatke iz ravanskog kretanja krutog tela i tačke
| - Predmet proučavanja kinematike
- Opisivanje kretanja tačke
- Pravolinijsko kretanje tačke
- Krivolinijsko kretanje tačke
- Osnovna kretanja krutog tela
- Ravansko kretanje krutog tela
| - Problemske zadatke orijentisati na saobraćajnu praksu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | | | | | | |
Naziv modula: | Dinamika |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Primena osnovnih zakona dinamike na udare u saobraćajnim nezgodama
| - znati osnovne Njutnove zakone i njihovu primenu
- poznavati teoreme dinamike tačke
- umeti da rešava problemske zadatke iz teorije udara
| - Dinamika tačke
- Osnovi kinetostatike
- Opšte teoreme dinamike tačke
- Osnovi dinamike materijalnog sistema
- Osnovi teorije udara
| - Problemske zadatke orjentisati na saobraćajnu praksu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Mehanika I - grupa autora
- Mehanika II - dr Slavenko Đurić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Matematika
SAOBRAĆAJNI VODIČ
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)
1. OBLICI I TRAJANJE REALIZACIJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 74 | | | | | 74 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Obogaćivanje postojećeg jezičkog fonda novim stručnim rečima i izrazima
- Pravilno korišćenje osnovne stručne terminologije
- Sagledavanje suštinske povezanosti svih vidova saobraćaja
- Razumevanje značaja pravilnog funkcionisanja saobraćaja
- Sticanje znanja o principima rada svih motora
- Sticanje znanja o osnovnim problemima logistike
- Dobijanje znanja o značenju osnovnih elemenata saobraćajne signalizacije
- Formiranje pozitivnog stava prema bezbednosti saobraćaja
- Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstvenu afirmaciju i afirmaciju struke
- Formiranje saobraćajne kulture, koja podrazumeva svest o delovanju u sopstvenom okruženju
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Vidovi saobraćaja | 18 |
Regulisanje saobraćaja | 14 |
Saobraćajne nezgode | 22 |
Motorna vozila | 20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Vidovi saobraćaja |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o povezanosti vidova saobraćaja i privrednih grana u cilju razvoja društva
| - znati osnovne karakteristike i probleme svih vidova saobraćaja
- razumeti neraskidivu povezanost svih vidova saobraćaja
- znati na jednostavnim primerima prikazati primenu logistike
- znati elemente povezanosti poljoprivrede, turizma i građevine sa saobraćajem
- razumeti neophodnost razvoja saobraćaja u kontekstu razvoja društva
| - drumski saobraćaj
- železnički saobraćaj
- vodni saobraćaj
- vazdušni saobraćaj
- PTT saobraćaj i nove tehnologije
- logistika
- RTC
- saobraćaj i turizam
- saobraćaj i poljoprivreda
- saobraćaj i građevinarstvo
| - modul realizovati kroz nekoliko tematski povezanih radionica, pri čemu učenike treba angažovati po grupama, kao predstavnike određenih vidova saobraćaja, odnosno grana privrede sa sopstvenim konceptima razvoja i konkretnim primerima. Logistiku i robno transportne centre realizovati kroz prikaz (na hameru) realizacije transportnog procesa. Sve vreme učenici treba da vode dnevnik (rečnik) u koji će upisivati nove pojmove i definicije, dobijene zadatke i njihovu realizaciju, kao i lepiti primere iz štampe i stručne literature.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | | | | |
Naziv modula: | Regulisanje saobraćaja |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih pojmova o putnoj mreži i saobraćajnoj signalizaciji
| - poznavati osnovna značenja horizontalne i vertikalne signalizacije
- znati primenu i povezanost upotrebe saobraćajne signalizacije
- moći uprošćeno grafički prikazati saobraćajnu signalizaciju i način njenog obeležavanja
- moći da se orjentiše u prostoru pomoću saobraćajne signalizacije
- shvatati značaj primene novih tehnologija u saobraćajnoj signalizaciji
- razumeti potrebu upravljanja saobraćajem, naročito u velikim gradovima
| - infrastruktura drumskog saobraćaja
- značaj i povezanost saobraćajne signalizacije
- horizontalna signalizacija
- vertikalna signalizacija
- grafičko prikazivanje saobraćajne signalizacije
- orijentacija u prostoru pomoću saobraćajne signalizacije
- nove tehnologije u saobraćajnoj signalizaciji i vođenje saobraćaja
| - modul sa učenicima realizovati kroz radionice i samostalni rad. Učenike treba uputiti da samostalno uočavaju pravilno postavljanje signalizacije. Za raskrsnice ili deo putne mreže u okruženju škole uraditi uprošćene grafičke zadatke u grupama na hameru. Uputiti učenike na odgovarajuću stručnu literaturu i prezentaciju novih tehnologija. Na kraju organizovati u okruženju škole (nekoliko raskrsnica i saobraćajnica) takmičenje u orijentaciji u prostoru pomoću saobraćajnih znakova.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Saobraćajne nezgode |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o saobraćajnim nezgodama i njihovim posledicama
| - shvatati značaj kvalitetne informacije u bezbednosti saobraćaja
- shvatati tok i dinamiku saobraćajne nezgode
- razumeti elementarne uzroke nastanka saobraćajnih nezgoda
- razumeti posledice saobraćajnih nezgoda
| - prepoznavanje opasnosti i značaj kvalitetne informacije
- bezbednost saobraćaja kao opštedruštveni problem
- saobraćajne nezgode, pojam i uzroci
- značaj analize saobraćajnih nezgoda
- posledice saobraćajnih nezgoda
| - upoznavanje sa pojmom saobraćajnih nezgoda realizovati kroz radionice prezentacije sopstvenih iskustva ili novinskih izveštaja i traženjem zajedničkih imenitelja. Isticanje značaja kvalitetnog informisanja realizovati kroz radionicu trač. Analizu saobraćajnih nezgoda i posledice realizovati kroz radionice simuliranih suđenja sa podelom uloga (skeč).
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Motorna vozila |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje predstave o funkcionisanju agregata na motornim vozilima, razlikama u transportnim sredstvima drumskog saobraćaja i samostalno korišćenje osnovne stručne terminologije vezane za tehničko-eksploataciona svojstva motornog vozila.
| - razumeti principe rada oto, dizel i električnih motora
- shvatiti značaj uvođenja novih tehnologija, pre svega sa aspekta zagađenja životne sredine
- razlikovati osnovne tipove motornih vozila i njihove karakteristike
- razumeti stručne termine vezane za tehničko-eksploatacione karakteristike motornih vozila
- moći da samostalno prezentuje elementarne tehničko-eksploatacione karakteristike nekog vozila
| - princip rada oto motora
- princip rada dizel motora
- princip rada električnih motora
- nove tehnologije proizvodnje motornih vozila
- vrste transportnih sredstava u drumskom saobraćaju i njihova namena
- dizajn automobila
- marketing i motorna vozila
| - principe rada motora sa učenicima realizovati u školskoj radionici, pri čemu treba insistirati na razumevanju procesa i razlika.
- nove tehnologije i vrste transportnih sredstava realizovati kroz rad po grupama i prezentaciju, pri čemu im se mora omogućiti pristup stručnoj literaturi i časopisima.
- posle posete sajmu automobila organizovati po grupama marketing prezentaciju odabranih vozila sa berzom (kupovinom) vozila od najubedljivijih grupa.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Ekologija
- Saobraćajna geografija
- Srpski jezik i književnost
BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | 70 | | | | | 70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o bezbednosti saobraćaja
- Sticanje znanja o vozilu kao faktoru bezbednosti saobraćaja
- Sticanje znanja o čoveku kao faktoru bezbednosti saobraćaja
- Sticanje znanja o putu kao faktoru bezbednosti saobraćaja
- Sticanje znanja o kontroli bezbednosti saobraćaja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Uvod u bezbednost saobraćaja | 9 |
Vozilo kao faktor bezbednosti saobraćaja | 18 |
Čovek kao faktor bezbednosti saobraćaja | 23 |
Put kao faktor bezbednosti saobraćaja | 10 |
Kontrola bezbednosti saobraćaja | 10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Uvod u bezbednost saobraćaja |
Trajanje modula: | 9 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o bezbednosti saobraćaja
| - znati osnovne probleme u bezbednosti saobraćaja
- znati koji su faktori bezbednosti saobraćaja
- umeti da prikaže stanje bezbednosti saobraćaja kod nas i u svetu
- shvatiti obuhvatnost bezbednosti saobraćaja
| - Istorijski razvoj bezbednosti saobraćaja
- Saobraćajna kultura
- Faktori bezbednosti
- Prikaz stanja bezbednosti kod nas i u svetu
- Obuhvatnost bezbednosti saobraćaja
| - Modul realizovati kroz nekoliko tematski povezanih radionica
- Učenike podeliti na grupe koje će posebno ukazati na saobraćajnu kulturu
- Izvršiti analizu stanja bezbednosti saobraćaja u lokalnoj zajednici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Vozilo kao faktor bezbednosti saobraćaja |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o vozilu kao faktoru bezbednosti saobraćaja
| - znati savremene koncepcije u konstrukciji vozila
- znati ergonomske principe u konstrukciji vozila
- znati šta je aktivna i pasivna bezbednost vozila
| - Savremene koncepcije u konstrukciji vozila
- Uticaj voznih karakteristika na bezbednost saobraćaja
- Ergonomija konstrukcije vozila
- Aktivna bezbednost vozila
- Pasivna bezbednost vozila
| - Modul sa učenicima realizovati kroz radionice i samostalan rad
- Učenike treba uputiti na grupnu izradu seminarskog rada i da na času prezentuju tekstove do kojih su došli o odabranim motornim vozilima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Čovek kao faktor bezbednosti saobraćaja |
Trajanje modula: | 23 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o čoveku kao faktoru bezbednosti saobraćaja
| - znati osnovne uzroke saobraćajnih nezgoda i greške čoveka u saobraćaju
- upoznati teorije nastanka nezgoda i zahteve koje savremeni saobraćaj stavlja pred vozača
- znati zahteve savremenog saobraćaja
- znati koje su psihofizičke osobine čoveka bitne za bezbednost saobraćaja
- znati negativne uticaje alkohola na bezbednost saobraćaja
- znati šta obuhvata aktivna i pasivna bezbednost vozača
| - Uzroci nezgoda
- Teorija o nastanku nezgoda i negativne društvene posledice u saobraćaju
- Zahtevi savremenog saobraćaja
- Vozač kao faktor bezbednosti saobraćaja
- Uticaj uzrasta, iskustva i pola na bezbednost saobraćaja
- Uticaj inteligencije ličnosti, vida i umora na bezbednost saobraćaja
- Uticaj alkohola na bezbednost saobraćaja
- Pešak kao faktor bezbednosti saobraćaja
- Biciklista i vozač bicikla sa motorom kao faktor bezbednosti saobraćaja
- Motociklista kao faktor bezbednosti saobraćaja
- Aktivna i pasivna bezbednost vozača
| - Modul realizovati kroz nekoliko tematski povezanih radionica
- Učenike podeliti na grupe koje će samostalno pripremiti i izraditi seminarski rad vezano za saobraćajnu nezgodu sa pešacima ili dr.
- Učenici će na kraju podneti izveštaj o izradi seminarskog rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Put kao faktor bezbednosti saobraćaja |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o putu kao faktoru bezbednosti saobraćaja
| - znati istorijski razvoj putne mreže i uticaj puta na bezbednost saobraćaja
- znati značenje horizontalne i vertikalne signalizacije
- znati šta obuhvata aktivna i pasivna bezbednost puta
| - Istorijski razvoj putne mreže
- Uticaj elemenata puta i opreme puta na bezbednost saobraćaja
- Horizontalna i vertikalna signalizacija
- Aktivna i pasivna bezbednost puta
| - Modul sa učenicima realizovati kroz radionice gde će se učenici podeliti na grupe koje će prezentirati prikupljene podatke o nekoj saobraćajnici i na kraju podneti izveštaj o izradi seminarskog rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Kontrola bezbednosti saobraćaja |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o kontroli bezbednosti saobraćaja
| - znati koji su zadaci službe unutrašnje kontrole bezbednosti saobraćaja
- razumeti značaj tehničkog pregleda
- znati šta radi služba za održavanje puteva i saobraćajna policija
| - Zadaci službe unutrašnje kontrole bezbednosti saobraćaja
- Značaj tehničkog pregleda
- Rad službe za održavanje puteva
- Rad saobraćajne policije i značaj za bezbednost saobraćaja
| - Upoznavanje sa pojmom kontrole saobraćaja realizovati kroz radionicu predstavljajući iskustva u transportnim preduzećima kao i iskustva saobraćajne policije traženjem optimalnog rešenja za kontrolu bezbednosti saobraćaja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | * | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- R. Dragač: Bezbednost drumskog saobraćaja I, II, III, Saobraćajni fakultet, Beograd, 1999
- R. Dragač, M. Vujanić: Bezbednost drumskog saobraćaja II, Saobraćajni fakultet, Beograd, 2002
- F. Rotim: Elementi sigurnosti cestovnog prometa I, II, III, Zagreb, 1989, 1990, 1992.
- ZOBS
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Saobraćajni vodič
- Fizika
- Tehničko crtanje
MOTORI
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | 70 | | | | | 70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o istorijskom razvoju motora SUS
- Sticanje znanja o delovima i sklopovima motora i njihovom funkcionisanju
- Sticanje znanja o principima rada dvotaktnih i četvorotaktnih motora motora SUS
- Sticanje znanja o pojedinim sistemima na motoru i načinu njihovog funkcionisanja
- Sagledavanje značaja motora SUS za bezbedno i ekonomično kretanje vozila
- Sticanje znanja o novim konstrukcijama i tehnologijama motora
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Delovi, skolopovi i mehanizmi motora | 18 |
Princip rada SUS motora | 18 |
Sistemi na motoru | 24 |
Savremene konstrukcije motora | 10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Delovi, sklopovi i mehanizmi motora |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o istorijskom razvoju motora SUS
- Sticanje znanja o delovima i sklopovima motora i njihovom funkcionisanju
| - znati istorijski razvoj SUS motora i njihovu podelu
- znati da nabroji i objasni uloge nepokretnih delova motora
- znati da nabroji i objasni uloge pokretnih delova motora
- znati da objasni ulogu i način funkcionisanja razvodnog mehanizma motora
| - Istorijski razvoj i podela SUS motora
- Nepokretni delovi motora
- Pokretni delovi motora
- Razvodni mehanizam motora
| - Modul realizovati tako što će učenici na očigledan način moći da vide sve delove i sklopove i kako oni funkcionišu na preseku motora na šemama, slikama i video prikazu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Princip rada SUS motora |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o principima rada dvotaktnih i četvorotaktnih motora SUS
| - znati princip rada četvorotaktnih i dvotaktnih motora SUS
- umeti grafički da prikaže radni ciklus dvotaktnih i četvorotaktnih motora
- znati karakteristike SUS motora
- znati stepen korisnosti rada motora
| - Princip rada četvorotaktnih OTO motora
- Princip rada dvotaktnih motora
- Grafički prikaz rada četvorotaktnog i dvotaktnog OTO motora
- Karakteristike četvorotaktnih OTO motora
- Karakteristike dvotaktnih OTO motora
- Princip rada četvorotaktnih dizel motora
- Princip rada dvotaktnih dizel motora
- Grafički prikaz rada četvorotaktnih i dvotaktnih dizel motora
- Karakteristike dizel motora
- Toplotni bilans motora
| - Modul realizovati pomoću grafičkih prikaza taktova na grafofoliji i na video prikazu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistemi na motoru |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o pojedinim sistemima na motoru i načinu njihovog funkcionisanja
| - znati osnovne sisteme motora
- znati njihove delove
- znati način funkcionisanja sistema
- znati njihov značaj za normalan rad motora
| - Sistem za napajanje OTO motora gorivom
- Sistem za napajanje dizel motora gorivom
- Sistem za podmazivanje motora
- Sistem za hlađenje motora
| - Modul realizovati kroz očigledno prikazivanje rada na modelu motora i njegovih sistema na slikama, šemama itd.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Savremene konstrukcije motora |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o novim konstrukcijama i tehnologijama motora
| - znati nove konstrukcije OTO i dizel motora
- znati nove konstrukcije i tehnologije sistema na motoru
| - Nove konstrukcije OTO motora
- Nove konstrukcije dizel motora
- Nova rešenja u realizaciji radnog ciklusa
- Novi uređaji i sistemi motora
| - Modul realizovati putem ličnog učešća učenika sakupljanjem članaka iz stručnih časopisa
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Motori i motorna vozila, dr. Josip Lenasi i Tomislav Ristanović, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003.
- Tehnologija obrazovnog profila za automehaničare, dr D. Janković i dr N. Janićijević, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Saobraćajni vodič
- Fizika - termodinamika
- Praktična nastava - održavanje motora
ELEKTRIČNI I ELEKTRONSKI UREĐAJI NA VOZILU
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | 70 | | | | | 70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja iz oblasti elektrotehnike i elektronike
- Sticanje znanja o električnim uređajima i njihovom značaju i ulozi na vozilima
- Sticanje znanja o električnim instalacijama i signalnim uređajima na motornim vozilima
- Upoznavanje sa savremenim elektronskim uređajima na motornim vozilima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnovi elektrotehnike i elektronike | 15 |
Električni uređaji | 25 |
Instalacije i signalni uređaji | 20 |
Elektronski uređaji | 10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnovi elektrotehnike i elektronike |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja iz oblasti elektrotehnike i elektronike
| - znati osnovne zakone elektrotehnike i elektronike
- znati pojam električne otpornosti provodnika
- znati pojam električne struje i električkog napona
- znati princip elektromagnetne indukcije
- znati način funkcionisanja osnovnih poluprovodničkih elemenata
| - Pojam električne struje
- Električna otpornost
- Električni napon
- Omov zakon
- Džulov zakon
- Kondenzatori
- Elektromagnetna indukcija
- Poluprovodnici - pn spoj
- Poluprovodnički elementi
| - Realizacija u opremljenim kabinetima sa korišćenjem šema i praktičnih primera eksperimenta (instrumenti, magneti, provodnici)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Električni uređaji |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o električnim uređajima i njihovom značaju i ulozi na vozilima
| - znati električne izvore na motornom vozilu, njihovu ulogu i način funkcionisanja
- znati karakteristike baterijskog sistema paljenja, ulogu i način funkcionisanja svakog elementa u tom sistemu
- razumeti ulogu i način funkcionisanja elektropokretača
| - Akumulatori
- Baterijski sistem paljenja
- Indukcioni kalem
- Prekidač paljenja
- Razvodnik paljenja
- Svećice
- Alternator
- Elektropokretač
| - Modul realizovati u kabinetima saobraćaj šemama i modelima uređaja na principu demonstracije
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Instalacije i signalni uređaji |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o električnim instalacijama i signalnim uređajima na motornim vozilima
| - znati namenu električne instalacije i specifičnosti primene
- znati ulogu i princip osiguranja prijemnika i napojnih vodova
- znati vrste i ulogu prekidača
- znati ulogu komandne table
- shvatiti značaj osvetljenja i signalizacije u pogledu bezbednosti saobraćaja
- znati specifičnosti i princip rada sijalica za farove
- znati ulogu i značaj signalnih uređaja
| - Zadatak električne instalacije
- Pozitivna i negativna masa
- Auto kablovi
- Osigurači
- Prekidači i releji
- Komandne table
- Osvetljenje i signalizacija
- Automobilske sijalice sa užarenim vlaknom
- Halogene sijalice
- Signalni uređaji
| - Korišćenje kabineta uz upotrebu šema i uzoraka na principu demonstracije
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Elektronski uređaji |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje sa savremenim elektronskim uređajima i njihovom značaju na motornim vozilima
| - znati karakteristike elektronskog paljenja i način funkcionisanja
- znati značaj i način funkcionisanja ABS
- znati način rada informacionih sistema na vozilu
| - Elektronsko paljenje
- Tranzistorski sistem paljenja
- Tiristorski sistem paljenja
- Protivblokirajući uređaj ABS
- Informacioni sistem za vođenje vozila do cilja
| - Korišćenje kabineta uz upotrebu šema i domaće i inostrane literature, upotreba interneta
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Osnovi elektrotehnike za mašinske škole, Nikolić, Babić, Beograd
- Električne instalacije za autoelektričara za II razred, Jožef Dekanj, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1996
- Električne mašine i uređaji za autoelektričara za III razred, Jožef Dekanj, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1996.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Motori
- Fizika
- Matematika
SAOBRAĆAJNA PRAVILA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | 105 | | | | | 105 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o osnovnim pojmovima i terminima u bezbednosti saobraćaja
- Sticanje znanja o uslovima za polaganje vozačkih ispita različitih kategorija
- Sticanje znanja o saobraćajnoj signalizaciji
- Sticanje znanja o osnovnim pravilima saobraćaja
- Sticanje znanja o uređajima na vozilu bitnim za bezbednost saobraćaja
- Sticanje znanja o solidarnosti i humanosti u saobraćaju
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnovni pojmovi i termini u bezbednosti saobraćaja | 10 |
Saobraćajna signalizacija | 20 |
Pravila saobraćaja | 60 |
Uređaji na vozilima | 15 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnovni pojmovi i termini u bezbednosti saobraćaja |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim pojmovima i terminima u bezbednosti saobraćaja
- Sticanje znanja o uslovima za polaganje vozačkih ispita različitih kategorija
| - znati da definiše izraze koji se upotrebljavaju u propisima o bezbednosti saobraćaja
- znati da koristi pojmove i izraze, koji se upotrebljavaju u propisima o bezbednosti saobraćaja
- znati da objasni uslove za polaganje vozačkog ispita različitih kategorija
| - Osnovni pojmovi i izrazi koji se upotrebljavaju u propisima o bezbednosti saobraćaja
- Uslovi za polaganje vozačkog ispita različitih kategorija
| - Mnoge definicije moraju da se nauče napamet ali je od suštinske važnosti da učenici shvate i primenjuju odgovarajuću stručnu terminologiju
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | | | | | | |
Naziv modula: | Saobraćajna signalizacija |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o saobraćajnoj signalizaciji
| - znati saobraćajne znakove i njihovu primenu
- znati svetlosne signalne uređaje i njihovu primenu
- znati horizontalnu signalizaciju i njenu primenu
- umeti da u simuliranim situacijama reguliše saobraćaj na raskrsnici i otvorenom putu
- znati svetlosne znakove za označavanje radova na putu, drugih prepreka i oštećenja kolovoza
| - Podela saobraćajne signalizacije
- Saobraćajni znakovi
- Svetlosni signalni uređaji
- Horizontalna signalizacija
- Znaci koje daju ovlašćena lica
- Svetlosni znakovi za označavanje radova na putu, drugih prepreka i oštećenja kolovoza
| - Nastavu izvoditi u kabinetu sa odgovarajućim panoima i kompjuterima i softverom
- Simulirati na crtežima i na poligonu postavljanje znakova i regulisanje saobraćaja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | | * | | | | |
Naziv modula: | Pravila saobraćaja |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim pravilima saobraćaja
- Sticanje znanja o solidarnosti i humanosti u saobraćaju
| - znati da objasni osnovna pravila saobraćaja
- znati kako vozač treba da postupa prema pešacima
- znati kako vozač treba da postupa prema licima sa posebnim potrebama u saobraćaju
- znati kako se treba ophoditi prema životnoj sredini u saobraćaju
- biti u stanju da položi teoretski deo vozačkog ispita za "B" kategoriju
| - Opšte odredbe
- Uključivanje i isključivanje vozila u saobraćaju
- Kretanje vozila po putu, mimoilaženje, odstojanje između vozila, saobraćaj na prelazu puta preko železničke pruge, skretanje, polukružno okretanje, brzina kretanja, obilaženje, preticanje, zaustavljanje i parkiranje vozila, saobraćaj na raskrsnici, kretanje pešaka
- Saobraćaj bicikla, bicikla sa motorom i motocikla
- Saobraćaj zaprežnih vozila i kretanje stoke
- Saobraćaj radnih mašina i motokultivatora
- Saobraćaj traktora
- Saobraćaj vozila sa pravom prvenstva prolaza i vozila pod pratnjom
- Teret na vozilu
- Vuča vozila
- Odnos vozača prema pešacima
- Odnos prema vozilima kojima upravljaju lica sa telesnim oštećenjima
- Odnos prema starim i slepim licima
- Zaštita životne sredine
| - Nastavu izvoditi u kabinetu sa kompjuterima uz odgovarajuće programe. Povremeno davati kumulativne testove
- Modul realizovati uz ilustraciju i primere iz svakodnevnog života
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Uređaji na vozilima |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o uređajima na vozilu bitnim za bezbednost saobraćaja
| - znati vrste uređaja na vozilima u saobraćaju i propise koji regulišu njihovu upotrebu u određenim uslovima
- znati način izvođenja tehničkog pregleda vozila
- poznavati način osiguranja motornih vozila i primenjene obrasce
| - Uređaji na traktorima, biciklima, biciklima sa motorima i zaprežnim vozilima
- Uređaji i oprema motocikla
- Uređaji i oprema na putničkom motornom vozilu
- Uređaji i oprema na teretnom motornom vozilu
- Upotreba svetala u saobraćaju
- Tehnički pregled vozila
- Registracija vozila
| - Nastavu izvoditi u kabinetu sa kompjuterima uz odgovarajuće programe
- Obavezno posetiti tehnički pregled i pokazati način izvođenja istog. Obići i osiguravajuće društvo i pokazati način osiguranja motornih vozila. Vežbati na obrascima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Zakon o bezbednosti saobraćaja
- R. Vukićević: Regulisanje i bezbednost saobraćaja za II, III, i IV razred, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Bezbednost saobraćaja
- Regulisanje saobraćaja
Sledeći