Prethodni

ISTORIJA
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)

1. OBLICI I TRAJANJE REALIZACIJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

43

31

     

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- proširivanje osnovnih teoretskih znanja - razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu

- osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveni rad

- osposobljavanje učenika za timski oblik rada

- osposobljavanje za samostalno korišćenje udžbenika, priručnika i ostalih izvora podataka, izvođenje sudova i zaključaka na osnovu izvorne građe i literature

- razvijanje interesovanja za istorijske procese - razvijanje kritičke istorijske svesti i istorijskog mišljenja, kao osnove naučnog tumačenja razvoja ljudskog društva

- negovanje nacionalnog identiteta

- sagledavanje mesta i uloge jedne zajednice u opštim tokovima.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Hronologija

3

Praistorija

4

Stari vek

8

Opšta istorija srednjeg veka

10

Srbija u doba Nemanjića

8

Evropa od XVI do XVIII

6

Južnoslovenski narodi pod Osmanlijskom vlašću

5

Svet i Srbija krajem XIX i početkom XX veka

8

Kraljevina Jugoslavija

5

Svetski ratovi

12

Svet i Jugoslavija posle Drugog svetskog rata

5

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Praistorija

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za praistorijski razvoj
  • zna podelu praistorije i osnovna obeležja načina života u pojedinim periodima
  • shvati značaj prvih čovekovih dostignuća, njihov uticaj na kasniji razvoj, kao i način na koji se do tih dostignuća došlo
  • život u praistoriji
  • neolitska "revolucija"
  • prvi oblici umetnosti verovanja i transporta· kako mi danas znamo o životu u praistoriji
  • udžbenik istorije za prvi razred gimnazije
  • arheološki nalazi (fragmenti keramike, kremenice, oružje) ili bar crteži i fotografije nalaza
  • ilustracije kultnih kola
  • poseta arheološkoj zbirci muzeja ili odlazak na neki od praistorijskih lokaliteta (Vinča, Lepenski vir...)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Hronologija

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja i pojmova vezanih za hronologiju
  • savlada hronološku podelu prošlosti
  • zna osnovne pojmove vezane za računanje vremena
  • razlikuje vremensku podelu prošlosti i računanje vremena
  • savlada osnovne istorijske pojmove
  • zna da svrsta savladane pojmove u vremenske periode
  • istorijski rečnik
  • podela istorije
  • objašnjenja reči i izraza iz udžbenika istorije za srednje stručne škole
  • izrada rečnika pojmova
  • izrada vremenske ose i vremenskog časovnika
  • razvrstavanje pojmova po vremenskoj osi (računarska obrada rečnika - razvrstavanje po periodima i svrstavanje po azbučnom redu)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Stari vek

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za period Starog veka
  • samostalno prikuplja podatke i vrši kompilaciju sakupljenih informacija
  • samostalno izvodi zaključke na osnovu sakupljenih podataka
  • spozna značaj kulturnog nasleđa Starog veka
  • shvati uzroke nastanka i razlike između tipova država
  • stare civilizacije, nastanak, razvoj i rasprostranjenost
  • Egipat - način života, grad, hram i grobnica
  • Grčka kroz mitove
  • Rim - način života, školovanje, položaj robova i žena, simboli Rima - Cezar, Avgust, Neron
  • Rimski ilirski carevi i graditeljstvo na Balkanu
  • civilni i vojni transport
  • istorijske karte starog veka
  • radna sveska za prvi razred gimnazije
  • Kun: Legende i mitovi Stare Grčke
  • G.S.Trankvil: Dvanaest rimskih careva
  • ilustracije antičkih lokaliteta
  • vremenska osa razvoja transporta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Opšta istorija srednjeg veka

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za period Srednjeg veka
  • shvati proces feudalizacije, njegove uzroke i posledice
  • spozna način života u Srednjem veku
  • zna najvažnije političke promene i tekovine srednjeg veka (nastanak univerziteta, začeci parlamentarizma...)
  • opšte karakteristike Srednjeg veka (seoba naroda, nastanak feudalnih odnosa, periodizacija i karakteristike pojedinih perioda...)
  • najznačajniji događaji u Srednjem veku
  • život u ranom srednjem veku
  • doseljavanje Slovena na Balkan, pokrštavanje i nastanak pravih država
  • srednjevekovni gradovi, feudalno društvo, život u poznom srednjem veku
  • istorija jedne ulice
  • istorijska karta
  • radna sveska i udžbenik istorije za drugi razred gimnazije
  • vremenska osa
  • sinhrona tabela događaja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Srbija u doba Nemanjića

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticaj osnovnih znanja vezanih za nacionalnu istoriju Srednjeg veka
  • zna najvažnije političke događaje srednjovekovne Srbije
  • shvati značaj kulturnog nasleđa srednjovekovne Srbije
  • spozna način života u srednjovekovnoj Srbiji
  • Vladavina Nemanjića
  • Život i običaji u srednjovekovnoj Srbiji
  • kultura srednjovekovne Srbije
  • razvoj prevoznih sredstava
  • Turska osvajanja i način ratovanja
  • istorijska karta
  • radna sveska i udžbenik istorije za drugi razred gimnazije
  • loza Nemanjića
  • R. Ljušić: Srpske dinastije
  • ilustracije manastira
  • Monografija Hilandara
  • sinhrona tabela
  • (CD Sveta Gora, Osam vekova Hilandara, Loza Nemanjića)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Evropa od XVI do XVIII veka

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za razvoj i promene u Evropi u periodu od XVI do XVIII veka
  • zna najvažnije kako političke tako i kulturne promene
  • razvija smisao za timski rad
  • uoči ubrzan proces razvoja kulture i privrede i posledice tog razvoja
  • privredni razvoj
  • nove pojave u kulturi i religiji
  • industrijska revolucija-revolucija u saobraćaju
  • građanske revolucije-nastanak SAD-a i revolucija u Francuskoj
  • istorijska karta
  • istorija za prvi razred četvorogodišnjih stručnih škola
  • istorija sveta, treći tom
  • vremenska osa

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Južnoslovenski narodi pod Osmanlijskom vlašću

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za borbu za oslobođenje od strane vlasti, kao i značaj te borbe
  • zna oblike borbe protiv Turaka
  • zna tok Prvog i Drugog ustanka, kao i njihov značaj i posledice
  • Turski feudalni sistem
  • život pod Turcima
  • Srpska revolucija
  • istorijska karta
  • istorija za prvi razred četvorogodišnjih stručnih škola
  • radna sveska iz istorije za treći razred gimnazije
  • R.Ljušić: Srpske dinastije
  • poseta Miloševom konaku u Topčideru
  • vremenska osa
  • sinhrona tabela
  • vremenska osa
  • sinhrona tabela

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Svet i Srbija krajem XIX i početkom XX veka

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za razvoj opšte i nacionalne istorije u drugoj polovini XIX i početkom XX veka
  • zna najvažnije pronalaske u oblasti saobraćaja i uticaj industrijske revolucije na njegov razvoj
  • zna uzroke stvaranja blokova pred Prvi svetski rat
  • zna najvažnije političke događaje u Srbiji Obrenovića
  • II industrijska revolucija i saobraćaj
  • spoljna politika velikih sila
  • Srbija u vreme Obrenovića
  • Nikola Pašić
  • Beograd na razmeđu vekova - razvoj saobraćaja
  • istorijska karta
  • istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
  • radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
  • R.Ljušić: Srpske dinastije
  • vremenska osa
  • sinhrona tabela

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Kraljevina Jugoslavija

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za razvoj Kraljevine između dva svetska rata
  • zna najvažnije događaje vezane za razvoj Kraljevine
  • spozna način života u Kraljevini i nastalo jedinstvo različitosti
  • opšti pregled razvoja Kraljevine
  • Kralj Aleksandar Karađorđević
  • životu Kraljevini (selo-grad-dvor, razvoj saobraćaja)
  • istorijska karta
  • istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
  • radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
  • R.Ljušić: Srpske dinastije
  • ilustracije iz monografije Službeno odelo u Srbiji 19. i 20. vek
  • sinhrona tabela

 

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Način modula:

Svetski ratovi

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za tok, uzroke i posledice svetskih ratova
  • zna najvažnije događaje vezane za uzroke i posledice Prvog i Drugog svetskog rata
  • shvati promene nastale u Jugoslaviji tokom i posle Drugog svetskog rata
  • opšti pregled Prvog svetskog rata
  • zapadni front u tekstovima savremenika
  • Srbija u Prvom svetskom ratu
  • svetski mir u 14 tačaka
  • Adolf Hitler i Drugi svetski rat
  • koncentracioni logori
  • rat u Jugoslaviji - monarhija ili republika
  • istorijska karta
  • istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
  • radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
  • Grupa autora: Drugi svetski rat
  • vremenska osa

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Svet i Jugoslavija posle Drugog svetskog rata

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja vezanih za posleratni razvoj Sveta i Jugoslavije
  • zna osnovne karakteristike razvoja posle svetskih ratova i promenu odnosa sila u svetu
  • shvati posleratni razvoj Jugoslavije i promene nastale rušenjem monarhije
  • SSSR - SAD
  • J. B. Tito
  • razvoj saobraćaja
  • istorijska karta
  • istorija za drugi razred četvorogodišnjih stručnih škola
  • radna sveska iz istorije za četvrti razred gimnazije
  • vremenska osa
  • sinhrona tabela

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Srpski jezik i književnost

SAOBRAĆAJNA GEOGRAFIJA
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

44

30

     

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- razvijanje osnova naučne pismenosti

- razumevanje pojava, procesa i promena na osnovu znanja zakona, modela i teorija prirodnih nauka

- razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje problema

- razvijanje sposobnosti za izvođenje istraživanja

- razumevanje povezanosti prirodnog okruženja sa društvenim pojavama u prostoru i vremenu

- ovladavanje informaciono-komunikacionim tehnologijama

- sticanje znanja o značaju očuvanja ekološke ravnoteže

- sticanje saznanja o procesima i proizvodima različitih tehnologija i njihovom geografskom razmeštaju

- razvijanje samosvesti i odgovornog ophođenja prema sebi i okruženju

- razvijanje sposobnosti i korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Saobraćaj - pojam, podela i značaj

2

Faktori razvoja saobraćaja

8

Primena karata u saobraćaju

15

Industrija saobraćajnih sredstava

8

Saobraćajne grane i njihov teritorijalni razmeštaj

33

Saobraćaj u funkciji drugih delatnosti

8

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Saobraćaj - pojam, podela i značaj

Trajanje modula:

2 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumevanje saobraćaja kao složene i značajne privredne delatnosti
  • znati pojam saobraćaja
  • znati podelu saobraćaja
  • razumeti značaj saobraćaja
  • pojam i podela saobraćajne geografije
  • pojam, značaj i podela saobraćaja
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje shema, skica, video-bim prezentacija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Faktori razvoja saobraćaja

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumevanje povezanosti prirodnog okruženja sa društvenim pojavama u prostoru i u vremenu
  • poznavanje ekonomsko geografskih elemenata saobraćaja i saobraćajno-geografskih kategorija
  • znati uticaj prirodnih faktora na razvoj saobraćaja
  • znati društvene faktore koji utiču na razvoj saobraćaja
  • razumeti razvoj saobraćaja u prostoru i u vremenu
  • znati osnovne ekonomsko geografske elemente saobraćaja
  • znati osnovne saobraćajno-geografske kategorije
  • prirodni i društveni faktori razvoja saobraćaja
  • istorijski razvoj saobraćaja
  • osnovni ekonomsko geografski elementi saobraćaja
  • saobraćajno-geografske kategorije
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje slikovnih i grafičkih pomoćnih sredstava
  • korišćenje odgovarajućih karata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

*

   

*

         

 

Naziv modula:

Primena karata u saobraćaju

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • kartografsko opismenjavanje za samostalno korišćenje i samostalnu izradu karata različitih po tematici, sadržaju i razmeru
  • umeti da u geografskom koordinatnom sistemu odredi položaj tačaka na Zemlji
  • umeti da odredi nadmorsku visinu i nagib terena
  • umeti da primenjuje razmer za određivanje rastojanja na karti
  • umeti da se služi kartom kao izvorom geografskih znanja i informacija
  • umeti da primeni različite kartografske metode u samostalnoj izradi kartografskog materijala
  • poznavati osnovna tehnička sredstva i njihovu primenu u digitalnoj kartografiji
  • znati pojam, strukturu i primenu GIS-a uopšte i u saobraćaju
  • karta - pojam, elementi i podela
  • predstavljanje geografskog sadržaja na kartama
  • tematska kartografija za potrebe saobraćaja
  • tehnička sredstva i digitalna kartografija
  • GIS i primenu saobraćaju
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje geografskih karata
  • korišćenje računara i odgovarajućih kartografskih softvera
  • korišćenje grafičkih načina izražavanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Industrija saobraćajnih sredstava

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o procesima i proizvodima različitih tehnologija i o geografskom razmeštaju njihove proizvodnje
  • znati vrste saobraćajnih sredstava
  • znati geografski razmeštaj proizvodnje saobraćajnih sredstava
  • znati najveće kompanije koje proizvode saobraćajna sredstva
  • vrste saobraćajnih sredstava
  • razmeštaj proizvodnje saobraćajnih sredstava - makroregioni i centri
  • kompanije za proizvodnju saobraćajnih sredstava
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje slikovnog i grafičkog materijala
  • korišćenje interneta kao izvora informacija
  • korišćenje geografskih karata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

*

   

*

         

 

Naziv modula:

Saobraćajne grane i njihov teritorijalni razmeštaj

Trajanje modula:

33 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumeti teritorijalni razmeštaj saobraćajnih grana uslovljen prirodnim i društvenim faktorima
  • znati postanak i istorijski razvoj drumskog saobraćaja
  • znati faktore razvoja
  • znati grane drumskog saobraćaja
  • znati kategorizaciju i mrežu drumskih saobraćajnica
  • znati prednosti i nedostatke drumskog saobraćaja
  • znati postanak i istorijski razvoj železničkog saobraćaja
  • znati faktore razvoja
  • znati vrste transporta železnicom
  • znati prednosti i nedostatke železničkog saobraćaja
  • znati razvoj pomorskog saobraćaja
  • znati faktore razvoja
  • razumeti značaj moreuza i kanala u pomorskom saobraćaju
  • poznavati geografski razmeštaj važnih pomorskih luka i njihovu ulogu u povezivanju sa drugim granama saobraćaja
  • znati prednosti i nedostatke vodenog saobraćaja
  • razumeti značaj izgradnje kanala i njihovu povezanost sa plovnim rekama
  • znati razmeštaj jezera sa najfrekventnijim saobraćajem
  • znati istorijski razvoj vazdušnog saobraćaja
  • znati faktore razvoja
  • poznavati razmeštaj najznačajnijih vazduhoplovnih luka
  • znati najveće vazduhoplovne kompanije u svetu
  • znati prednosti i nedostatke vazdušnog saobraćaja
  • znati razvoj telekomunikacionog saobraćaja
  • znati vrste telekomunikacionih usluga
  • poznavati najvažnije satelitske sisteme
  • znati regionalnu strukturu interneta
  • drumski saobraćaj
  • železnički saobraćaj
  • cevovodni saobraćaj - mreža naftovoda i gasovoda u svetu
  • najznačajnije kopnene saobraćajnice u našoj zemlji
  • pomorski saobraćaj - moreuzi i kanali
  • luke i trgovačka flota sveta
  • rečno-kanalski saobraćaj
  • jezerski saobraćaj
  • vodeni saobraćaj u našoj zemlji
  • vazdušni saobraćaj - najveći aerodromi
  • najveće svetske vazduhoplovne kompanije
  • vazdušni saobraćaj u našoj zemlji
  • osnovna obeležja savremenih telekomunikacija
  • najvažnije i najmasovnije telekomunikacione usluge (telefon, telegraf, mobilni telefon, pejdžing sistem, radio i televizija)
  • najznačajniji satelitski sistemi
  • geografija interneta
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje interneta kao izvora informacija
  • korišćenje grafičkog i slikovnih materijala
  • korišćenje geografskih karata
  • izbegavati memorisanje statističkog materijala, a faktografski materijal predstavljati putem tabela, dijagrama i grafikona

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

*

   

*

         

 

Naziv modula:

Saobraćaj u funkciji drugih delatnosti

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumevanje povezanosti saobraćaja sa drugim privrednim delatnostima
  • razumeti značaj saobraćaja u povezivanju proizvodnje i potrošnje
  • razumeti značaj saobraćaja za razvoj turizma
  • znati geografske posledice brzog tehničkog razvitka saobraćaja
  • razumeti ulogu saobraćaja u integracijskim procesima u svetu
  • znati načine zagađivanja životne sredine saobraćajnim sredstvima
  • razumeti važnost zaštite i unapređivanja životne sredine.
  • razumeti značaj saobraćaja u povezivanju proizvodnje i potrošnje
  • razumeti značaj saobraćaja za razvoj turizma
  • znati geografske posledice brzog tehničkog razvitka saobraćaja
  • razumeti ulogu saobraćaja u integracijskim procesima u svetu
  • znati načine zagađivanja životne sredine saobraćajnim sredstvima
  • razumeti važnost zaštite i unapređivanja životne sredine.
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje interneta kao izvora informacija
  • korišćenje grafičkog i slikovnih materijala
  • korišćenje geografskih karata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

*

   

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Z. Žegarac: Infrastruktura, 2002.

- M. Lješević: Urbana ekologija, Geografski fakultet, Beograd

- J. Adamović: Urbana ekonomija, Geografski fakultet, Beograd, 2002.

- N . Carić: Opšta privredna geografija, 1974.

- P. Tomić, J. Romelić, L. Lazić: Ekonomska geografija sveta, 1996.

- M. Todorović: Osnove tipologije i regionalizacije poljoprivrede Srbije, SGD, Beograd

- M. Grčić: Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd

- Stojkov: Metode prostornog planiranja, Geografski fakultet, Beograd, 2002.

- S. Kicošev, D. Dunčić: Geografske osnove prostornog planiranja, PMF- Novi Sad, 1998. g.

- J. Dinić, Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- stručni predmeti

FIZIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

70

       

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Sticanje znanja o statičkom naelektrisanju i jednosmernoj električnoj struji

- Sticanje znanja o magnetnom polju i karakteristikama magnetnog polja

- Sticanje znanja o elektromagnetnoj indukciji i njenoj primeni

- Sticanje znanja o oscilatornom i talasnom kretanju

- Sticanje znanja o nastanku zvuka, izvorima zvuka i nastajanju elektromagnetnih talasa

- Sticanje znanja o talasnoj i geometrijskoj optici

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Elektrostatika i stalna jednosmerna struja

18

Stalno i promenljivo magnetno polje

14

Oscilatorno i talasno kretanje

8

Akustični i elektromagnetni talasi

8

Talasna optika i geometrijska optika

22

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Elektrostatika i stalna jednosmerna struja

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o statičkom naelektrisanju i jednosmernoj električnoj struji
  • znati šta je elektrostatičko polje, potencijal i napon
  • znati šta je kapacitet kondenzatora
  • biti u stanju da razume pojam električne struje
  • znati šta je izvor struje, elektromotorna sila i akumulator
  • znati da objasni Omov zakon za deo i za celo strujno kolo
  • znati šta je električni rad, snaga i Džul-Lencov zakon
  • Jačina elektrostatičkog polja
  • Kulonov zakon
  • Potencijal i napon
  • Kapacitet
  • Kondenzator
  • Pločasti kondenzator
  • Energija električnog polja
  • Pojam električne struje, jačina i smer
  • Korišćenje grafoskopa, projekcionog platna, grafo-folija, i šema; korišćenje univerzalnog mernog instrumenta koji služi za merenje električnih veličina. Korišćenje elektrostatičke influentne mašine: Van de Grafov generator i pločasti kondenzator.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Stalno i promenljivo magnetno polje

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o magnetnom polju i karakteristikama magnetnog polja
  • Sticanje znanja o elektromagnetnoj indukciji i njenoj primeni
  • znati kako nastaje magnetno polje usled uzajamnog delovanja naelektrisanih čestica u pokretu
  • znati fizičke veličine koje opisuju magnetno polje (magnetni fluks i magnetna indukcija)
  • znati dejstvo magnetnog polja na naelektrisanja u pokretu i na strujni provodnik
  • znati šta je elektromotor
  • biti u stanju da razlikuje samoindukciju i uzajamnu indukciju
  • biti u stanju da razume princip rada generatora i transformatora
  • Uzajamno delovanje naelektrisanih čestica koje se kreću
  • Magnetno polje, fizičke veličine magnetnog polja
  • Delovanje magnetnog polja na naelektrisanja u pokretu i na strujni provodnik
  • Faradejev zakon elektromagnetne indukcije
  • Samoindukcija i uzajamna indukcija.
  • Elektromotor
  • Princip rada generatora i transformatora
  • Korišćenje magneta i šematskih prikaza elektromotora, transformatora 220V-12V ili 220V-24V, razvodnih ploča, sijalica 50W za 12 V ili 24V. Voltmetar 220V
  • Laboratorijska vežba: merenje napona i jačine struje na primaru i sekundaru transformatora. Određivanje snage električne struje

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Oscilatorno i talasno kretanje

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o oscilatornom i talasnom kretanju
  • znati šta su oscilacije u mehanici
  • znati koje fizičke veličine opisuju oscilatorno kretanje
  • znati razliku između slobodnih, prinudnih i prigušenih oscilacija
  • znati šta je rezonancija
  • znati šta su talasi, kako dolazi do nastajanja talasa i koje su karakteristike talasa
  • Oscilacije u mehanici, harmonijske oscilacije
  • Osnovne karakteristike oscilatornog kretanja
  • Slobodne, prinudne i prigušene oscilacije
  • Pojam o rezonanciji
  • Zatvoreno električno oscilatorno kolo (LC-kolo)
  • Nastanak i vrste talasa
  • Karakteristike talasa (amplituda, učestanost, brzina, talasna dužina)
  • Korišćenje talasne mašine, elastične trake, spiralne opruge, tega na opruzi i loptica koja je zakačena za jedan kraj kanapa

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Akustični i elektromagnetni talasi

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o nastanku zvuka, izvorima zvuka i nastajanju elektromagnetnih talasa
  • znati šta je zvuk, koji su izvori zvuka, koje su karakteristike zvuka
  • znati šta su elektromagnetni talasi i koje su karakteristike talasa
  • znati šta je spektar elektromagnetnih talasa
  • znati šta je radar
  • Zvuk (izvori, brzina, jačina)
  • Doplerov efekat
  • Nastanak, vrste i svojstva elektromagnetnih talasa (LC-kolo)
  • Spektar elektromagnetnih talasa
  • Radar i njegova primena
  • Korišćenje zvučne viljuške, sirene (rupičaste i zupčaste); monokorda i šematskog prikaza radara

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Talasna optika i geometrijska optika

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o talasnoj i geometrijskoj optici
  • znati šta je interferencija i difrakcija talasa
  • znati šta je polarizacija svetlosti i razlaganje svetlosti na spektar boja
  • znati zakon odbijanja svetlosti
  • znati šta su ravna i sferna ogledala
  • znati šta su sočiva, koji su optički instrumenti i koje su osnovne karakteristike ovih instrumenata
  • znati koje su fotometrijske veličine i zakoni
  • Princip superpozicije talasa; Interferencija svetlosti
  • Difrakcija svetlosti i polarizacija svetlosti
  • Disperzija svetlosti
  • Zakoni odbijanja; Ravna ogledala; Sferna ogledala
  • Prelamanje svetlosti, indeks prelamanja; Totalna refleksija
  • Prelamanje svetlosti kroz optičku prizmu; Razlaganje svetlosti u spektru
  • Sočiva; Osnovne fotometrijske veličine i zakoni
  • Optički instrumenti (lupa, projekcioni aparat, durbin, fotoaparat)
  • Korišćenje komleta optičkih instrumenata, školskog spektroskopa, univerzalnog projektora na optičkoj klupi, aparature za određivanje talasne dužine svetlosti, komleta za grafičko modeliranje interferencije svetlosti, komleta za demonstraciju pojava u vezi sa polarizacijom svetlosti
  • Laboratorijska vežba: određivanje žižne daljine sabirnih sočiva na optičkoj klupi; određivanje linearnog uvećanja lupe

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Fizika sa zbirkom zadataka za II razred srednje škole, M. Raspopović, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003

- Zbirka zadataka iz fizike za II razred gimnazija i tehničkih škola, N. Čaluković, N. Kadelburg, Krug, Beograd, 2004

- Zbirka zadataka iz fizike za III razred gimnazija i tehničkih škola, N. Kadelburg, K. Panić, Krug, Beograd, 2004

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Matematika

- Motori

- Električni i elektronski uređaji na vozilu

- Praktična nastava - održavanje električnih uređaja

TEHNIČKO CRTANJE

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

70

       

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Osposobljavanje za korišćenje pribora za tehničko crtanje

- Sticanje znanja o standardima u tehničkom crtanju

- Sticanje znanja o konstrukciji poligona i vrstama krivih linija u tehničkom crtanju

- Sticanje znanja i veština iz oblasti nacrtne geometrije

- Razvijanje osećaja za prostor, transformaciju i rotaciju geometrijskih tela

- Sticanje znanja i veština iz oblasti kotiranja i kotiranih projekcija elemenata putne mreže

- Osposobljavanje za crtanje saobraćajnih situacija na računaru

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Tehnički crteži

15

Nacrtna geometrija

15

Elementi saobraćajnog projektovanja

10

Kompjuterska grafika

30

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tehnički crteži

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za korišćenje pribora za tehničko crtanje
  • Sticanje znanja o standardima u tehničkom crtanju
  • Sticanje znanja o konstrukciji poligona i vrstama krivih linija u tehničkom crtanju
  • znati vrste pribora za tehničko crtanje
  • primenjivati standarde u tehničkom crtanju
  • znati razmere crteža i njihovo korišćenje
  • znati vrste linija na tehničkim crtežima
  • primenjivati tehničko pismo
  • znati osnovne geometrijske konstrukcije
  • umeti da konstruiše poligone
  • znati da razlikuje vrste krivih linija i načine njihovog prikazivanja na crtežima
  • Pribor za tehničko crtanje
  • Standardi u tehničkom crtanju
  • Vrste crteža
  • Formati i načini savijanja crteža
  • Razmera crteža
  • Vrste linija na tehničkim crtežima
  • Tehničko pismo
  • Geometrijske konstrukcije
  • Konstrukcija pravilnih poligona
  • Krive linije
  • Modul realizovati u kabinetima za tehničko crtanje sa prikazima vrsta i formata crteža kao i njihovog načina savijanja, istaći značaj crtanja u razmerama kao i upotrebu vrsta linija i tehničkog pisma
  • Modul realizovati kroz prikaz geometrijskog crtanja, konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija na crtežima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Nacrtna geometrija

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz oblasti nacrtne geometrije
  • Razvijanje osećaja za prostor, transformaciju i rotaciju geometrijskih tela
  • umeti da primenjuje osnovne principe nacrtne geometrije
  • umeti da predstavi ravan i geometrijske oblike
  • umeti da prikaže projekcije geometrijskih tela i njihove modifikacije
  • Projekcija tačke, duži i prave
  • Međusobni položaj tačke, duži i prave
  • Ravan
  • Tačka i prava u ravni
  • Obaranje ravni
  • Transformacija tela
  • Rotacija
  • Modul realizovati korišćenjem geometrijskih tela i njihovim transformacijama, prikazom ravni sa razvijanjem osećaja za prostor.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

         

*

 

 

Naziv modula:

Elementi saobraćajnog projektovanja

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština iz oblasti kotiranja i kotiranih projekcija elemenata putne mreže
  • znati pravila kotiranja na tehničkim crtežima, u situacionom planu i uzdužnom i poprečnom profilu puta
  • Kotiranje-nanošenje i elementi kota
  • Kotiranje poluprečnika, prečnika i nagiba
  • Kotiranje projekcije
  • Kotiranje profila puta
  • Kotiranje saobraćajne signalizacije
  • Modul realizovati korišćenjem šema, znakova i modela

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

           

*

 

Naziv modula:

Kompjuterska grafika

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za crtanje saobraćajnih situacija na računaru
  • poznavati radno okruženje programa za crtanje
  • biti u stanju da koristi programske prečice
  • primenjivati standardne načine crtanja duži i pravilnih poligona
  • primenjivati transformacije zadatih duži, pravilnih poligona i njihove modifikacije na crtežu
  • umeti da izradi projekat saobraćajnih situacija sa zadatom formom
  • Upoznavanje okruženja programskog paketa
  • Radna površina
  • Crtanje duži i pravilnih poligona
  • Transformacija duži i pravilnih poligona
  • Kotiranje
  • Primeri saobraćajnih situacija
  • Modul realizovati kroz rad na računaru u opremljenim kabinetima sa primerima saobraćajnih situacija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

         

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehničko crtanje, Spasoje Drapić, Zoran Damjanac, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1996.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Matematika

- Računarstvo i informatika

- Mehanika

MEHANIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

           

III

70

       

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Samostalno rešavanje praktičnih problemskih zadataka iz ravnoteže krutih materijalnih tela

- Sposobnost vršenja dimenzionisanja mašinskih elemenata u zavisnosti od vrste naprezanja

- Osposobljavanje za rešavanje zadataka iz kretanja tačke i tela

- Primena osnovnih zakona dinamike na udare u saobraćajnim nezgodama

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Statika

25

Otpornost materijala

10

Kinematika

20

Dinamika

15

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Statika

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Samostalno rešavanje praktičnih problemskih zadataka iz ravnoteže krutih materijalnih tela
  • poznavati predmet proučavanja mehanike i njegovu primenu u saobraćajnoj praksi
  • znati sisteme ravanskih sila
  • znati da rešava problemske zadatke iz ravnoteže krutih materijalnih tela
  • Predmet proučavanja mehanike
  • Osnovni pojmovi
  • Sistem sučeljnih sila u ravni
  • Sistem paralelnih sila u ravni
  • Sistem proizvoljnih sila u ravni
  • Središte sistema paralelnih sila
  • Osnovni puni ravanski nosači
  • Trenje
  • Problemske zadatke orijentisati na saobraćajnu praksu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

               

*

 

Naziv modula:

Otpornost materijala

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sposobnost vršenja dimenzionisanja mašinskih elemenata u zavisnosti od vrste naprezanja
  • razlikovati spoljašnje i unutrašnje sile
  • znati napone i deformacije koje nastaju pri dejstvu spoljašnjih sila
  • razlikovati vrste naprezanja
  • Zadatak otpornosti materijala
  • Napon i deformacija
  • Vrste naprezanja
  • Posebnu pažnju posvetiti dimenzionisanju sklopova vozila izloženih naprezanjima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

           

*

 

Naziv modula:

Kinematika

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za rešavanje zadataka iz kretanja tačke i tela
  • znati predmet proučavanja kinematike
  • znati vrste kretanja tačke
  • znati osnovne fizičke veličine koje opisuju kretanje tačke
  • znati da rešava zadatke iz ravanskog kretanja krutog tela i tačke
  • Predmet proučavanja kinematike
  • Opisivanje kretanja tačke
  • Pravolinijsko kretanje tačke
  • Krivolinijsko kretanje tačke
  • Osnovna kretanja krutog tela
  • Ravansko kretanje krutog tela
  • Problemske zadatke orijentisati na saobraćajnu praksu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Dinamika

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Primena osnovnih zakona dinamike na udare u saobraćajnim nezgodama
  • znati osnovne Njutnove zakone i njihovu primenu
  • poznavati teoreme dinamike tačke
  • umeti da rešava problemske zadatke iz teorije udara
  • Dinamika tačke
  • Osnovi kinetostatike
  • Opšte teoreme dinamike tačke
  • Osnovi dinamike materijalnog sistema
  • Osnovi teorije udara
  • Problemske zadatke orjentisati na saobraćajnu praksu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Mehanika I - grupa autora

- Mehanika II - dr Slavenko Đurić

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Fizika

- Matematika

SAOBRAĆAJNI VODIČ
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)

1. OBLICI I TRAJANJE REALIZACIJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

       

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Obogaćivanje postojećeg jezičkog fonda novim stručnim rečima i izrazima

- Pravilno korišćenje osnovne stručne terminologije

- Sagledavanje suštinske povezanosti svih vidova saobraćaja

- Razumevanje značaja pravilnog funkcionisanja saobraćaja

- Sticanje znanja o principima rada svih motora

- Sticanje znanja o osnovnim problemima logistike

- Dobijanje znanja o značenju osnovnih elemenata saobraćajne signalizacije

- Formiranje pozitivnog stava prema bezbednosti saobraćaja

- Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstvenu afirmaciju i afirmaciju struke

- Formiranje saobraćajne kulture, koja podrazumeva svest o delovanju u sopstvenom okruženju

- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Vidovi saobraćaja

18

Regulisanje saobraćaja

14

Saobraćajne nezgode

22

Motorna vozila

20

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Vidovi saobraćaja

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o povezanosti vidova saobraćaja i privrednih grana u cilju razvoja društva
  • znati osnovne karakteristike i probleme svih vidova saobraćaja
  • razumeti neraskidivu povezanost svih vidova saobraćaja
  • znati na jednostavnim primerima prikazati primenu logistike
  • znati elemente povezanosti poljoprivrede, turizma i građevine sa saobraćajem
  • razumeti neophodnost razvoja saobraćaja u kontekstu razvoja društva
  • drumski saobraćaj
  • železnički saobraćaj
  • vodni saobraćaj
  • vazdušni saobraćaj
  • PTT saobraćaj i nove tehnologije
  • logistika
  • RTC
  • saobraćaj i turizam
  • saobraćaj i poljoprivreda
  • saobraćaj i građevinarstvo
  • modul realizovati kroz nekoliko tematski povezanih radionica, pri čemu učenike treba angažovati po grupama, kao predstavnike određenih vidova saobraćaja, odnosno grana privrede sa sopstvenim konceptima razvoja i konkretnim primerima. Logistiku i robno transportne centre realizovati kroz prikaz (na hameru) realizacije transportnog procesa. Sve vreme učenici treba da vode dnevnik (rečnik) u koji će upisivati nove pojmove i definicije, dobijene zadatke i njihovu realizaciju, kao i lepiti primere iz štampe i stručne literature.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

                     

 

Naziv modula:

Regulisanje saobraćaja

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih pojmova o putnoj mreži i saobraćajnoj signalizaciji
  • poznavati osnovna značenja horizontalne i vertikalne signalizacije
  • znati primenu i povezanost upotrebe saobraćajne signalizacije
  • moći uprošćeno grafički prikazati saobraćajnu signalizaciju i način njenog obeležavanja
  • moći da se orjentiše u prostoru pomoću saobraćajne signalizacije
  • shvatati značaj primene novih tehnologija u saobraćajnoj signalizaciji
  • razumeti potrebu upravljanja saobraćajem, naročito u velikim gradovima
  • infrastruktura drumskog saobraćaja
  • značaj i povezanost saobraćajne signalizacije
  • horizontalna signalizacija
  • vertikalna signalizacija
  • grafičko prikazivanje saobraćajne signalizacije
  • orijentacija u prostoru pomoću saobraćajne signalizacije
  • nove tehnologije u saobraćajnoj signalizaciji i vođenje saobraćaja
  • modul sa učenicima realizovati kroz radionice i samostalni rad. Učenike treba uputiti da samostalno uočavaju pravilno postavljanje signalizacije. Za raskrsnice ili deo putne mreže u okruženju škole uraditi uprošćene grafičke zadatke u grupama na hameru. Uputiti učenike na odgovarajuću stručnu literaturu i prezentaciju novih tehnologija. Na kraju organizovati u okruženju škole (nekoliko raskrsnica i saobraćajnica) takmičenje u orijentaciji u prostoru pomoću saobraćajnih znakova.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Saobraćajne nezgode

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o saobraćajnim nezgodama i njihovim posledicama
  • shvatati značaj kvalitetne informacije u bezbednosti saobraćaja
  • shvatati tok i dinamiku saobraćajne nezgode
  • razumeti elementarne uzroke nastanka saobraćajnih nezgoda
  • razumeti posledice saobraćajnih nezgoda
  • prepoznavanje opasnosti i značaj kvalitetne informacije
  • bezbednost saobraćaja kao opštedruštveni problem
  • saobraćajne nezgode, pojam i uzroci
  • značaj analize saobraćajnih nezgoda
  • posledice saobraćajnih nezgoda
  • upoznavanje sa pojmom saobraćajnih nezgoda realizovati kroz radionice prezentacije sopstvenih iskustva ili novinskih izveštaja i traženjem zajedničkih imenitelja. Isticanje značaja kvalitetnog informisanja realizovati kroz radionicu trač. Analizu saobraćajnih nezgoda i posledice realizovati kroz radionice simuliranih suđenja sa podelom uloga (skeč).

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

     

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Motorna vozila

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje predstave o funkcionisanju agregata na motornim vozilima, razlikama u transportnim sredstvima drumskog saobraćaja i samostalno korišćenje osnovne stručne terminologije vezane za tehničko-eksploataciona svojstva motornog vozila.
  • razumeti principe rada oto, dizel i električnih motora
  • shvatiti značaj uvođenja novih tehnologija, pre svega sa aspekta zagađenja životne sredine
  • razlikovati osnovne tipove motornih vozila i njihove karakteristike
  • razumeti stručne termine vezane za tehničko-eksploatacione karakteristike motornih vozila
  • moći da samostalno prezentuje elementarne tehničko-eksploatacione karakteristike nekog vozila
  • princip rada oto motora
  • princip rada dizel motora
  • princip rada električnih motora
  • nove tehnologije proizvodnje motornih vozila
  • vrste transportnih sredstava u drumskom saobraćaju i njihova namena
  • dizajn automobila
  • marketing i motorna vozila
  • principe rada motora sa učenicima realizovati u školskoj radionici, pri čemu treba insistirati na razumevanju procesa i razlika.
  • nove tehnologije i vrste transportnih sredstava realizovati kroz rad po grupama i prezentaciju, pri čemu im se mora omogućiti pristup stručnoj literaturi i časopisima.
  • posle posete sajmu automobila organizovati po grupama marketing prezentaciju odabranih vozila sa berzom (kupovinom) vozila od najubedljivijih grupa.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

*

       

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Ekologija

- Saobraćajna geografija

- Srpski jezik i književnost

BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

70

       

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Sticanje znanja o bezbednosti saobraćaja

- Sticanje znanja o vozilu kao faktoru bezbednosti saobraćaja

- Sticanje znanja o čoveku kao faktoru bezbednosti saobraćaja

- Sticanje znanja o putu kao faktoru bezbednosti saobraćaja

- Sticanje znanja o kontroli bezbednosti saobraćaja

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Uvod u bezbednost saobraćaja

9

Vozilo kao faktor bezbednosti saobraćaja

18

Čovek kao faktor bezbednosti saobraćaja

23

Put kao faktor bezbednosti saobraćaja

10

Kontrola bezbednosti saobraćaja

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u bezbednost saobraćaja

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o bezbednosti saobraćaja
  • znati osnovne probleme u bezbednosti saobraćaja
  • znati koji su faktori bezbednosti saobraćaja
  • umeti da prikaže stanje bezbednosti saobraćaja kod nas i u svetu
  • shvatiti obuhvatnost bezbednosti saobraćaja
  • Istorijski razvoj bezbednosti saobraćaja
  • Saobraćajna kultura
  • Faktori bezbednosti
  • Prikaz stanja bezbednosti kod nas i u svetu
  • Obuhvatnost bezbednosti saobraćaja
  • Modul realizovati kroz nekoliko tematski povezanih radionica
  • Učenike podeliti na grupe koje će posebno ukazati na saobraćajnu kulturu
  • Izvršiti analizu stanja bezbednosti saobraćaja u lokalnoj zajednici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

   

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Vozilo kao faktor bezbednosti saobraćaja

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o vozilu kao faktoru bezbednosti saobraćaja
  • znati savremene koncepcije u konstrukciji vozila
  • znati ergonomske principe u konstrukciji vozila
  • znati šta je aktivna i pasivna bezbednost vozila
  • Savremene koncepcije u konstrukciji vozila
  • Uticaj voznih karakteristika na bezbednost saobraćaja
  • Ergonomija konstrukcije vozila
  • Aktivna bezbednost vozila
  • Pasivna bezbednost vozila
  • Modul sa učenicima realizovati kroz radionice i samostalan rad
  • Učenike treba uputiti na grupnu izradu seminarskog rada i da na času prezentuju tekstove do kojih su došli o odabranim motornim vozilima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

   

*

 

*

     

*

 

 

Naziv modula:

Čovek kao faktor bezbednosti saobraćaja

Trajanje modula:

23 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o čoveku kao faktoru bezbednosti saobraćaja
  • znati osnovne uzroke saobraćajnih nezgoda i greške čoveka u saobraćaju
  • upoznati teorije nastanka nezgoda i zahteve koje savremeni saobraćaj stavlja pred vozača
  • znati zahteve savremenog saobraćaja
  • znati koje su psihofizičke osobine čoveka bitne za bezbednost saobraćaja
  • znati negativne uticaje alkohola na bezbednost saobraćaja
  • znati šta obuhvata aktivna i pasivna bezbednost vozača
  • Uzroci nezgoda
  • Teorija o nastanku nezgoda i negativne društvene posledice u saobraćaju
  • Zahtevi savremenog saobraćaja
  • Vozač kao faktor bezbednosti saobraćaja
  • Uticaj uzrasta, iskustva i pola na bezbednost saobraćaja
  • Uticaj inteligencije ličnosti, vida i umora na bezbednost saobraćaja
  • Uticaj alkohola na bezbednost saobraćaja
  • Pešak kao faktor bezbednosti saobraćaja
  • Biciklista i vozač bicikla sa motorom kao faktor bezbednosti saobraćaja
  • Motociklista kao faktor bezbednosti saobraćaja
  • Aktivna i pasivna bezbednost vozača
  • Modul realizovati kroz nekoliko tematski povezanih radionica
  • Učenike podeliti na grupe koje će samostalno pripremiti i izraditi seminarski rad vezano za saobraćajnu nezgodu sa pešacima ili dr.
  • Učenici će na kraju podneti izveštaj o izradi seminarskog rada

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

     

*

 

 

Naziv modula:

Put kao faktor bezbednosti saobraćaja

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o putu kao faktoru bezbednosti saobraćaja
  • znati istorijski razvoj putne mreže i uticaj puta na bezbednost saobraćaja
  • znati značenje horizontalne i vertikalne signalizacije
  • znati šta obuhvata aktivna i pasivna bezbednost puta
  • Istorijski razvoj putne mreže
  • Uticaj elemenata puta i opreme puta na bezbednost saobraćaja
  • Horizontalna i vertikalna signalizacija
  • Aktivna i pasivna bezbednost puta
  • Modul sa učenicima realizovati kroz radionice gde će se učenici podeliti na grupe koje će prezentirati prikupljene podatke o nekoj saobraćajnici i na kraju podneti izveštaj o izradi seminarskog rada

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

     

*

 

 

Naziv modula:

Kontrola bezbednosti saobraćaja

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o kontroli bezbednosti saobraćaja
  • znati koji su zadaci službe unutrašnje kontrole bezbednosti saobraćaja
  • razumeti značaj tehničkog pregleda
  • znati šta radi služba za održavanje puteva i saobraćajna policija
  • Zadaci službe unutrašnje kontrole bezbednosti saobraćaja
  • Značaj tehničkog pregleda
  • Rad službe za održavanje puteva
  • Rad saobraćajne policije i značaj za bezbednost saobraćaja
  • Upoznavanje sa pojmom kontrole saobraćaja realizovati kroz radionicu predstavljajući iskustva u transportnim preduzećima kao i iskustva saobraćajne policije traženjem optimalnog rešenja za kontrolu bezbednosti saobraćaja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

   

*

 

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- R. Dragač: Bezbednost drumskog saobraćaja I, II, III, Saobraćajni fakultet, Beograd, 1999

- R. Dragač, M. Vujanić: Bezbednost drumskog saobraćaja II, Saobraćajni fakultet, Beograd, 2002

- F. Rotim: Elementi sigurnosti cestovnog prometa I, II, III, Zagreb, 1989, 1990, 1992.

- ZOBS

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Saobraćajni vodič

- Fizika

- Tehničko crtanje

MOTORI

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

70

       

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Sticanje znanja o istorijskom razvoju motora SUS

- Sticanje znanja o delovima i sklopovima motora i njihovom funkcionisanju

- Sticanje znanja o principima rada dvotaktnih i četvorotaktnih motora motora SUS

- Sticanje znanja o pojedinim sistemima na motoru i načinu njihovog funkcionisanja

- Sagledavanje značaja motora SUS za bezbedno i ekonomično kretanje vozila

- Sticanje znanja o novim konstrukcijama i tehnologijama motora

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Delovi, skolopovi i mehanizmi motora

18

Princip rada SUS motora

18

Sistemi na motoru

24

Savremene konstrukcije motora

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Delovi, sklopovi i mehanizmi motora

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o istorijskom razvoju motora SUS
  • Sticanje znanja o delovima i sklopovima motora i njihovom funkcionisanju
  • znati istorijski razvoj SUS motora i njihovu podelu
  • znati da nabroji i objasni uloge nepokretnih delova motora
  • znati da nabroji i objasni uloge pokretnih delova motora
  • znati da objasni ulogu i način funkcionisanja razvodnog mehanizma motora
  • Istorijski razvoj i podela SUS motora
  • Nepokretni delovi motora
  • Pokretni delovi motora
  • Razvodni mehanizam motora
  • Modul realizovati tako što će učenici na očigledan način moći da vide sve delove i sklopove i kako oni funkcionišu na preseku motora na šemama, slikama i video prikazu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Princip rada SUS motora

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o principima rada dvotaktnih i četvorotaktnih motora SUS
  • znati princip rada četvorotaktnih i dvotaktnih motora SUS
  • umeti grafički da prikaže radni ciklus dvotaktnih i četvorotaktnih motora
  • znati karakteristike SUS motora
  • znati stepen korisnosti rada motora
  • Princip rada četvorotaktnih OTO motora
  • Princip rada dvotaktnih motora
  • Grafički prikaz rada četvorotaktnog i dvotaktnog OTO motora
  • Karakteristike četvorotaktnih OTO motora
  • Karakteristike dvotaktnih OTO motora
  • Princip rada četvorotaktnih dizel motora
  • Princip rada dvotaktnih dizel motora
  • Grafički prikaz rada četvorotaktnih i dvotaktnih dizel motora
  • Karakteristike dizel motora
  • Toplotni bilans motora
  • Modul realizovati pomoću grafičkih prikaza taktova na grafofoliji i na video prikazu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Sistemi na motoru

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pojedinim sistemima na motoru i načinu njihovog funkcionisanja
  • znati osnovne sisteme motora
  • znati njihove delove
  • znati način funkcionisanja sistema
  • znati njihov značaj za normalan rad motora
  • Sistem za napajanje OTO motora gorivom
  • Sistem za napajanje dizel motora gorivom
  • Sistem za podmazivanje motora
  • Sistem za hlađenje motora
  • Modul realizovati kroz očigledno prikazivanje rada na modelu motora i njegovih sistema na slikama, šemama itd.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

 

Naziv modula:

Savremene konstrukcije motora

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o novim konstrukcijama i tehnologijama motora
  • znati nove konstrukcije OTO i dizel motora
  • znati nove konstrukcije i tehnologije sistema na motoru
  • Nove konstrukcije OTO motora
  • Nove konstrukcije dizel motora
  • Nova rešenja u realizaciji radnog ciklusa
  • Novi uređaji i sistemi motora
  • Modul realizovati putem ličnog učešća učenika sakupljanjem članaka iz stručnih časopisa

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Motori i motorna vozila, dr. Josip Lenasi i Tomislav Ristanović, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003.

- Tehnologija obrazovnog profila za automehaničare, dr D. Janković i dr N. Janićijević, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Saobraćajni vodič

- Fizika - termodinamika

- Praktična nastava - održavanje motora

ELEKTRIČNI I ELEKTRONSKI UREĐAJI NA VOZILU

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

70

       

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Sticanje znanja iz oblasti elektrotehnike i elektronike

- Sticanje znanja o električnim uređajima i njihovom značaju i ulozi na vozilima

- Sticanje znanja o električnim instalacijama i signalnim uređajima na motornim vozilima

- Upoznavanje sa savremenim elektronskim uređajima na motornim vozilima

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osnovi elektrotehnike i elektronike

15

Električni uređaji

25

Instalacije i signalni uređaji

20

Elektronski uređaji

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovi elektrotehnike i elektronike

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja iz oblasti elektrotehnike i elektronike
  • znati osnovne zakone elektrotehnike i elektronike
  • znati pojam električne otpornosti provodnika
  • znati pojam električne struje i električkog napona
  • znati princip elektromagnetne indukcije
  • znati način funkcionisanja osnovnih poluprovodničkih elemenata
  • Pojam električne struje
  • Električna otpornost
  • Električni napon
  • Omov zakon
  • Džulov zakon
  • Kondenzatori
  • Elektromagnetna indukcija
  • Poluprovodnici - pn spoj
  • Poluprovodnički elementi
  • Realizacija u opremljenim kabinetima sa korišćenjem šema i praktičnih primera eksperimenta (instrumenti, magneti, provodnici)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

*

       

 

Naziv modula:

Električni uređaji

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o električnim uređajima i njihovom značaju i ulozi na vozilima
  • znati električne izvore na motornom vozilu, njihovu ulogu i način funkcionisanja
  • znati karakteristike baterijskog sistema paljenja, ulogu i način funkcionisanja svakog elementa u tom sistemu
  • razumeti ulogu i način funkcionisanja elektropokretača
  • Akumulatori
  • Baterijski sistem paljenja
  • Indukcioni kalem
  • Prekidač paljenja
  • Razvodnik paljenja
  • Svećice
  • Alternator
  • Elektropokretač
  • Modul realizovati u kabinetima saobraćaj šemama i modelima uređaja na principu demonstracije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

*

       

 

Naziv modula:

Instalacije i signalni uređaji

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o električnim instalacijama i signalnim uređajima na motornim vozilima
  • znati namenu električne instalacije i specifičnosti primene
  • znati ulogu i princip osiguranja prijemnika i napojnih vodova
  • znati vrste i ulogu prekidača
  • znati ulogu komandne table
  • shvatiti značaj osvetljenja i signalizacije u pogledu bezbednosti saobraćaja
  • znati specifičnosti i princip rada sijalica za farove
  • znati ulogu i značaj signalnih uređaja
  • Zadatak električne instalacije
  • Pozitivna i negativna masa
  • Auto kablovi
  • Osigurači
  • Prekidači i releji
  • Komandne table
  • Osvetljenje i signalizacija
  • Automobilske sijalice sa užarenim vlaknom
  • Halogene sijalice
  • Signalni uređaji
  • Korišćenje kabineta uz upotrebu šema i uzoraka na principu demonstracije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

*

       

 

Naziv modula:

Elektronski uređaji

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa savremenim elektronskim uređajima i njihovom značaju na motornim vozilima
  • znati karakteristike elektronskog paljenja i način funkcionisanja
  • znati značaj i način funkcionisanja ABS
  • znati način rada informacionih sistema na vozilu
  • Elektronsko paljenje
  • Tranzistorski sistem paljenja
  • Tiristorski sistem paljenja
  • Protivblokirajući uređaj ABS
  • Informacioni sistem za vođenje vozila do cilja
  • Korišćenje kabineta uz upotrebu šema i domaće i inostrane literature, upotreba interneta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

       

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Osnovi elektrotehnike za mašinske škole, Nikolić, Babić, Beograd

- Električne instalacije za autoelektričara za II razred, Jožef Dekanj, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1996

- Električne mašine i uređaji za autoelektričara za III razred, Jožef Dekanj, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1996.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Motori

- Fizika

- Matematika

SAOBRAĆAJNA PRAVILA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

105

       

105

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA

- Sticanje znanja o osnovnim pojmovima i terminima u bezbednosti saobraćaja

- Sticanje znanja o uslovima za polaganje vozačkih ispita različitih kategorija

- Sticanje znanja o saobraćajnoj signalizaciji

- Sticanje znanja o osnovnim pravilima saobraćaja

- Sticanje znanja o uređajima na vozilu bitnim za bezbednost saobraćaja

- Sticanje znanja o solidarnosti i humanosti u saobraćaju

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osnovni pojmovi i termini u bezbednosti saobraćaja

10

Saobraćajna signalizacija

20

Pravila saobraćaja

60

Uređaji na vozilima

15

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovni pojmovi i termini u bezbednosti saobraćaja

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim pojmovima i terminima u bezbednosti saobraćaja
  • Sticanje znanja o uslovima za polaganje vozačkih ispita različitih kategorija
  • znati da definiše izraze koji se upotrebljavaju u propisima o bezbednosti saobraćaja
  • znati da koristi pojmove i izraze, koji se upotrebljavaju u propisima o bezbednosti saobraćaja
  • znati da objasni uslove za polaganje vozačkog ispita različitih kategorija
  • Osnovni pojmovi i izrazi koji se upotrebljavaju u propisima o bezbednosti saobraćaja
  • Uslovi za polaganje vozačkog ispita različitih kategorija
  • Mnoge definicije moraju da se nauče napamet ali je od suštinske važnosti da učenici shvate i primenjuju odgovarajuću stručnu terminologiju

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

             

 

Naziv modula:

Saobraćajna signalizacija

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o saobraćajnoj signalizaciji
  • znati saobraćajne znakove i njihovu primenu
  • znati svetlosne signalne uređaje i njihovu primenu
  • znati horizontalnu signalizaciju i njenu primenu
  • umeti da u simuliranim situacijama reguliše saobraćaj na raskrsnici i otvorenom putu
  • znati svetlosne znakove za označavanje radova na putu, drugih prepreka i oštećenja kolovoza
  • Podela saobraćajne signalizacije
  • Saobraćajni znakovi
  • Svetlosni signalni uređaji
  • Horizontalna signalizacija
  • Znaci koje daju ovlašćena lica
  • Svetlosni znakovi za označavanje radova na putu, drugih prepreka i oštećenja kolovoza
  • Nastavu izvoditi u kabinetu sa odgovarajućim panoima i kompjuterima i softverom
  • Simulirati na crtežima i na poligonu postavljanje znakova i regulisanje saobraćaja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

       

*

       

 

Naziv modula:

Pravila saobraćaja

Trajanje modula:

60 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim pravilima saobraćaja
  • Sticanje znanja o solidarnosti i humanosti u saobraćaju
  • znati da objasni osnovna pravila saobraćaja
  • znati kako vozač treba da postupa prema pešacima
  • znati kako vozač treba da postupa prema licima sa posebnim potrebama u saobraćaju
  • znati kako se treba ophoditi prema životnoj sredini u saobraćaju
  • biti u stanju da položi teoretski deo vozačkog ispita za "B" kategoriju
  • Opšte odredbe
  • Uključivanje i isključivanje vozila u saobraćaju
  • Kretanje vozila po putu, mimoilaženje, odstojanje između vozila, saobraćaj na prelazu puta preko železničke pruge, skretanje, polukružno okretanje, brzina kretanja, obilaženje, preticanje, zaustavljanje i parkiranje vozila, saobraćaj na raskrsnici, kretanje pešaka
  • Saobraćaj bicikla, bicikla sa motorom i motocikla
  • Saobraćaj zaprežnih vozila i kretanje stoke
  • Saobraćaj radnih mašina i motokultivatora
  • Saobraćaj traktora
  • Saobraćaj vozila sa pravom prvenstva prolaza i vozila pod pratnjom
  • Teret na vozilu
  • Vuča vozila
  • Odnos vozača prema pešacima
  • Odnos prema vozilima kojima upravljaju lica sa telesnim oštećenjima
  • Odnos prema starim i slepim licima
  • Zaštita životne sredine
  • Nastavu izvoditi u kabinetu sa kompjuterima uz odgovarajuće programe. Povremeno davati kumulativne testove
  • Modul realizovati uz ilustraciju i primere iz svakodnevnog života

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Uređaji na vozilima

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o uređajima na vozilu bitnim za bezbednost saobraćaja
  • znati vrste uređaja na vozilima u saobraćaju i propise koji regulišu njihovu upotrebu u određenim uslovima
  • znati način izvođenja tehničkog pregleda vozila
  • poznavati način osiguranja motornih vozila i primenjene obrasce
  • Uređaji na traktorima, biciklima, biciklima sa motorima i zaprežnim vozilima
  • Uređaji i oprema motocikla
  • Uređaji i oprema na putničkom motornom vozilu
  • Uređaji i oprema na teretnom motornom vozilu
  • Upotreba svetala u saobraćaju
  • Tehnički pregled vozila
  • Registracija vozila
  • Nastavu izvoditi u kabinetu sa kompjuterima uz odgovarajuće programe
  • Obavezno posetiti tehnički pregled i pokazati način izvođenja istog. Obići i osiguravajuće društvo i pokazati način osiguranja motornih vozila. Vežbati na obrascima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

     

*

*

       

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Zakon o bezbednosti saobraćaja

- R. Vukićević: Regulisanje i bezbednost saobraćaja za II, III, i IV razred, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2003

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Bezbednost saobraćaja

- Regulisanje saobraćaja

Sledeći

Napomene

Pravilnikom o izmenama i dopunama Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 15/2005) predviđeno je da će se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja za I, II, III i IV razred ostvarivati u skladu sa nastavnim planom ogleda koji je sastavni deo ovog pravilnika i da će se program ogleda za I, II, III i IV razred, između ostalog, i u odnosu na srpski jezik i književnost i fizičko vaspitanje ostvarivati u skladu sa Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Sl. glasnik SRS – Prosvetni glasnik", br. 6/90 i "Sl. glasnik RS – Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003, 10/2003, 24/2004, 3/2005 i 6/2005).