ODLUKA

O NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD DRUŠTVOM ZA UPRAVLJANJE DOBROVOLJNIM PENZIJSKIM FONDOM

("Sl. glasnik RS", br. 27/2006)

1. Ovom odlukom propisuje se način vršenja nadzora nad društvom za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom (u daljem tekstu: društvo za upravljanje fondom), postupak izdavanja naloga i preduzimanja mera u vršenju nadzora, kao i rokovi za izvršavanje naloga i trajanje mera.

2. Nadzor iz tačke 1. ove odluke (u daljem tekstu: nadzor) Narodna banka Srbije vrši:

1) posrednom kontrolom, odnosno prikupljanjem, praćenjem, proveravanjem i analizom izveštaja i obaveštenja koje joj društvo za upravljanje fondom dostavlja u skladu sa Zakonom o dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima (u daljem tekstu: Zakon);

2) neposrednom kontrolom poslovanja društva za upravljanje fondom.

3. Neposrednu kontrolu, u smislu ove odluke, vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje rešenjem odredi guverner ili lice koje on ovlasti (u daljem tekstu: ovlašćena lica).

U rešenju iz stava 1. ove tačke navodi se društvo za upravljanje fondom kod kog se vrši neposredna kontrola, kao i predmet te kontrole. Ako se u toku ove kontrole utvrdi da je neophodno proširiti utvrđeni predmet kontrole, guverner ili lice koje on ovlasti dopuniće to rešenje.

4. Društvo za upravljanje fondom dužno je da ovlašćenim licima omogući da izvrše kontrolu poslovanja tog društva u njegovom sedištu, kao i u svim organizacionim delovima, i da im stavi na uvid opšte akte, poslovne knjige, izvode s računa i drugu dokumentaciju koju ovlašćena lica budu zahtevala, i to u pismenoj, odnosno elektronskoj formi, i da im omogući kontrolu informacione tehnologije i sistema baze podataka koju društvo za upravljanje fondom koristi.

Ovlašćena lica mogu zahtevati da im se stavi na raspolaganje zasebna prostorija za obavljanje poslova neposredne kontrole i da im se omogući da neposredno komuniciraju s rukovodiocima društva za upravljanje fondom i zaposlenima u tom društvu - radi dobijanja neophodnih pojašnjenja i pružanja neophodne pomoći za nesmetano vršenje kontrole.

5. Neposrednu kontrolu ovlašćena lica vrše radnim danom, u toku redovnog radnog vremena, a kada je to neophodno zbog obima i prirode kontrole - mogu je vršiti i van radnog vremena, kada je društvo za upravljanje fondom dužno da im obezbedi sve uslove za vršenje kontrole.

6. U postupku nadzora sačinjava se zapisnik o izvršenom nadzoru (u daljem tekstu: zapisnik), koji se dostavlja društvu za upravljanje fondom.

Zapisnik iz stava 1. ove tačke sadrži elemente određene zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak, a naročito: datum sačinjavanja zapisnika, predmet nadzora i značajne podatke koji se odnose na taj predmet, nalaz o utvrđenom činjeničnom stanju i potpis lica koje je sačinilo zapisnik.

7. Društvo za upravljanje fondom može dati primedbe na zapisnik - u roku od pet dana od dana dostavljanja zapisnika.

Narodna banka Srbije nadzorom proverava navode društva za upravljanje fondom sadržane u primedbama na zapisnik, pa ako utvrdi da je činjenično stanje bitno različito od onog koje je navedeno u zapisniku, sačinjava dopunu tog zapisnika (u daljem tekstu: dopuna zapisnika), koja se društvu za upravljanje fondom dostavlja u roku od 15 dana od dana dostavljanja primedaba.

Društvo za upravljanje fondom može dati primedbe i na dopunu zapisnika - u roku od tri dana od dana kad mu je dostavljena dopuna zapisnika.

8. Narodna banka Srbije doneće zaključak o obustavi postupka nadzora:

- ako zapisnikom nisu utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti ili su utvrđene manje značajne nepravilnosti, ili

- ako društvo za upravljanje fondom, u roku propisanom ovom odlukom, svojim primedbama osnovano ospori nalaze iz zapisnika, odnosno dopune zapisnika, ili ospori deo tih nalaza tako da preostale nepravilnosti predstavljaju manje značajne nepravilnosti.

Zaključak iz stava 1. ove tačke dostavlja se društvu za upravljanje fondom.

9. Ako društvo za upravljanje fondom primedbe na zapisnik, odnosno dopunu zapisnika ne dostavi u rokovima propisanim ovom odlukom, ili dostavljenim primedbama osnovano ne ospori nalaze iz zapisnika, odnosno dopune zapisnika kojima su utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti ili je utvrđeno nepridržavanje pravila o kontroli rizika - Narodna banka Srbije preduzima jednu ili više mera, i to:

1) izriče pismenu opomenu;

2) daje nalog za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti;

3) pokreće postupak pred nadležnim organom, u skladu sa Zakonom;

4) povlači saglasnost na imenovanje člana uprave društva za upravljanje fondom;

5) oduzima društvu za upravljanje fondom dozvolu za rad.

Mere iz stava 1. ove tačke preduzimaju se rešenjem, koje donosi guverner ili lice koje on ovlasti.

10. Odluku o merama iz tačke 9. stav 1. ove odluke, Narodna banka Srbije donosi na osnovu ocene težine utvrđenih nepravilnosti, odnosno stepena ugrožavanja interesa članova dobrovoljnog penzijskog fonda (u daljem tekstu: fond).

Kod donošenja ocene iz stava 1. ove tačke, procenjuju se naročito:

- finansijski položaj društva za upravljanje fondom i fonda;

- stepen izloženosti pojedinim vrstama rizika;

- broj nepravilnosti utvrđenih u poslovanju i njihova međusobna povezanost;

- trajanje i učestalost učinjenih nepravilnosti;

- efekti učinjenih nepravilnosti na interese članova fonda i na društvo za upravljanje fondom.

11. Pismena opomena izriče se organu društva za upravljanje fondom, i to zbog manje značajnih nepravilnosti učinjenih u poslovanju društva za upravljanje fondom, odnosno nepravilnosti čija je priroda takva da bitno i neposredno ne utiču na poslovanje ovog društva, odnosno fonda kojim to društvo upravlja.

Pismena opomena sadrži nalog društvu za upravljanje fondom da Narodnu banku Srbije obavesti o aktivnostima koje je preduzelo radi otklanjanja nepravilnosti iz stava 1. ove tačke i rok do kog je dužno da to učini.

Društvo za upravljanje fondom dužno je da, posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima. Ako je ovaj izveštaj nepotpun, Narodna banka Srbije tražiće od društva za upravljanje fondom da ga dopuni u određenom roku.

Narodna banka Srbije će, u roku od 30 dana od prijema izveštaja, odnosno dopune izveštaja iz stava 3. ove tačke, nadzorom utvrditi da li su utvrđene nepravilnosti otklonjene, pa ako jesu - doneće zaključak o obustavljanju postupka kontrole društva za upravljanje fondom kome je uputila pismenu opomenu.

12. Nalog za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti (u daljem tekstu: nalog) upućuje se društvu za upravljanje fondom u čijem su poslovanju nadzorom utvrđene značajne nepravilnosti.

Rešenjem kojim se nalog izriče nalaže se društvu za upravljanje fondom da sprovede jednu ili više aktivnosti radi otklanjanja nepravilnosti utvrđenih u njegovom poslovanju, navodi način otklanjanja, kao i rok za to, koji ne može biti duži od 60 dana od dana prijema naloga, a navode se i način na koji je to društvo dužno da obavesti Narodnu banku Srbije o izvršavanju naloga, kao i rok do kog je dužno da to učini.

Društvo za upravljanje fondom dužno je da, posle isteka rokova iz stava 2. ove tačke, Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima. Ako je ovaj izveštaj nepotpun, Narodna banka Srbije tražiće od društva za upravljanje fondom da ga dopuni u određenom roku.

Narodna banka Srbije će, u roku od 30 dana od prijema izveštaja, odnosno dopune izveštaja iz stava 3. ove tačke, nadzorom utvrditi da li su utvrđene nepravilnosti otklonjene.

13. Postupak pred nadležnim organom Narodna banka Srbije pokreće kad u postupku nadzora utvrdi da su se za to stekli uslovi utvrđeni Zakonom.

14. Saglasnost na imenovanje člana uprave društva za upravljanje fondom Narodna banka Srbije povlači rešenjem, koje donosi guverner, i to u slučajevima propisanim članom 17. stav 1. Zakona.

15. Dozvola za rad društvu za upravljanje fondom oduzima se rešenjem, koje donosi guverner, i to u slučajevima propisanim članom 71. stav 1. Zakona.

16. Smatra se da društvo za upravljanje fondom nije omogućilo Narodnoj banci Srbije da izvrši nadzor - u sledećim slučajevima:

1) ako u određenom roku nije dostavilo sve tražene podatke ili dokaze, a naročito podatke kojima je dužno da raspolaže prema propisima ili pravilima struke;

2) ako namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni;

3) ako ovlašćenim licima ne obezbedi uslove neophodne za vršenje nadzora, odnosno ne obezbedi da ih u toku nadzora ne ometaju zaposleni u tom društvu ili druga lica.

Smatra se da društvo za upravljanje fondom nije dostavilo Narodnoj banci Srbije propisane izveštaje i podatke o svom poslovanju ako joj nije dostavilo dva uzastopna izveštaja koje je dužno da periodično dostavlja u skladu s propisima.

17. Narodna banka Srbije može i pre završetka postupka nadzora, ako proceni da je to neophodno radi zaštite imovine članova fonda - doneti privremeno rešenje o preduzimanju mera iz tačke 9. stav 1. ove odluke, koje se ukida rešenjem iz stava 2. te tačke.

18. Narodna banka Srbije vrši nadzor i nad kastodi bankom, odnosno nad poslovima koje ova banka obavlja u skladu sa Zakonom, i to na način predviđen zakonom i ovom odlukom.

19. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjuje se od 1. aprila 2006. godine.