ZAKLJUČAK

o utvrđivanju osnova za izradu strategije u oblasti telekomunikacija

("Sl. glasnik RS", br. 28/2006)

1. Utvrđuju se Osnove za izradu strategije u oblasti telekomunikacija, koje su odštampane uz ovaj zaključak i čine njegov sastavni deo.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

OSNOVE ZA IZRADU STRATEGIJE U OBLASTI TELEKOMUNIKACIJA

 

I MERE I AKTIVNOSTI ZA IZRADU STRATEGIJE

1. Predmet i cilj

Osnovama za izradu strategije u oblasti telekomunikacija (u daljem tekstu: Osnove) definišu se opredeljenja i utvrđuju pravci razvoja u oblasti telekomunikacija u Republici Srbiji.

Cilj utvrđivanja Osnova je obezbeđivanje uslova za ravnomerniji način zadovoljenja potreba građana i privrede u Republici Srbiji za savremenim, kvalitetnim i po cenama pristupačnim telekomunikacionim uslugama, kao preduslovom za socijalnu koheziju i osnovnim pokretačem dugoročnog razvoja ekonomije u Republici Srbiji i značajnim elementom održivog razvoja, kao osnovnog zajedničkog elementa svih sektorskih politika.

2. Razvoj oblasti telekomunikacija

Podsticanje razvoja telekomunikacija vršiće se tako što će širok asortiman savremenih telekomunikacionih usluga svetskog ranga biti dostupan rezidencijalnim, biznis i ostalim korisnicima, odnosno svim građanima, na pouzdanoj osnovi i po pristupačnim cenama. Ovo uključuje pružanje svih usluga kroz velikoprodaju i maloprodaju, kao i rast proizvodnje, uvoza, izvoza i prodaje hardvera i softvera. Pristup osnovnim i uslugama sa dodatnom vrednošću će porasti uz obavezan cilj da svi građani imaju pristup minimalnom skupu telekomunikacionih usluga. Oblast treba da bude dinamična, vođena privatnim kapitalom sa tržištem na kome vlada konkurencija mnogih operatora koji pružaju raznovrsne usluge. Vlada će podsticati domaće i strane investicije, kao i učešće zaposlenih, korisnika i institucija u kapitalu glavnih telekomunikacionih operatora. Telekomunikacioni biznis će biti profitabilan, ali usluge moraju biti dostupne i pružane po pristupačnim cenama.

3. Elementi za izradu Osnova

Pri izradi Osnova pošlo se od sadašnjeg stanja razvoja telekomunikacione infrastrukture u Republici Srbiji, od strukture i obima telekomunikacionog tržišta i potreba iskazanih kroz različite sektorske politike u oblasti ekonomije u Republici Srbiji, od makroekonomske politike i niske kupovne moći stanovništva, a posebno se imalo u vidu stanje u sektoru telekomunikacija. Elementi za izradu Osnove sadržani su u skupštinskim deklaracijama, različitim strateškim dokumentima i u zakonima u kojima su izražena osnovna opredeljenja države od značaja za razvoj oblasti telekomunikacija. Takođe su uzete u obzir odluke, deklaracije i opredeljenja međunarodnih institucija čiji je Republika Srbija, odnosno Srbija i Crna Gora, član ili je na putu da to postane. Regionalne inicijative u oblasti telekomunikacija u kojima Republika Srbija učestvuje su takođe kroz svoje akcione planove naznačile opšte smernice za razvoj oblasti telekomunikacija. Tehnološke promene, konvergencija mreža i različitih usluga značajno su uticale na izradu Osnove, ne samo zbog toga što omogućavaju brz razvoj infrastrukture, već i zato što zahtevaju i odgovarajuće prilagođavanje zakonskog i regulatornog okvira.

U tom smislu, navode se osnovna dokumenta u kojima su sadržana navedena opredeljenja, odnosno smernice za razvoj oblasti telekomunikacija:

1) Strategija privrednog razvoja Republike Srbije do 2010. godine;

2) Strategija razvoja informatičkog društva;

3) Strategija razvoja informacionih tehnologija Jugoslavije;

4) Strategija razvoja radiodifuzije;

5) Strategija reforme državne uprave;

6) Strategija podsticanja i razvoja stranih ulaganja;

7) Strategija za smanjenje siromaštva;

8) Rezolucija o pridruživanju Evropskoj uniji;

9) Memorandum o spoljnotrgovinskom režimu (pristupanje WTO);

10) Zakon o telekomunikacijama;

11) Zakon o radiodifuziji;

12) Milenijumski ciljevi za razvoj (Milenijumski samit UN);

13) Deklaracija principa i akcioni plan Svetskog samita o informacionom društvu (WSIS);

14) Odluke i preporuke Međunarodne unije za telekomunikacije (ITU);

15) Evropske konferencije administracija za poštu i telekomunikacije (CEPT);

16) Direktive, odluke i preporuke Evropske unije.

II STRATEŠKI CILJEVI

1. Rast učešća telekomunikacionih usluga u bruto društvenom proizvodu (BDP) i apsolutni rast obima usluga i prihoda od tih usluga

Tržište telekomunikacionih usluga danas ima obim od oko 900 miliona evra i učestvuje u bruto društvenom proizvodu sa oko 4,5%. U narednom periodu očekuje se apsolutni rast obima telekomunikacionih usluga za oko 20% na godišnjem nivou.

2. Unapređenje univerzalnog servisa

U narednom periodu neophodno je utvrditi minimalan skup usluga univerzalnog servisa i pokrenuti program za njegovu implementaciju, uz stalno praćenje i unapređenje. Unapređivanje razvoja univerzalnog servisa vršiće se uključivanjem operatora mobilne telefonije, a stavljanjem na raspolaganje odgovarajućeg dela radio frekvencijskog spektra omogućiće se primena novih tehnologija u ispunjavanju obaveza univerzalnog servisa.

3. Pravci tehnološkog razvoja

Tehnološki razvoj u oblasti telekomunikacija obezbediće se ravnomernim razvojem telekomunikacione infrastrukture i postepenim prelaskom sa klasičnih komutiranih mreža za prenos govora na paketske mreže za raznovrsne usluge. Podsticanje razvoja infrastrukture u nerazvijenim područjima kroz različite inicijative, kao i primena tehnologija koje omogućavaju veći asortiman usluga preko iste infrastrukture, takođe predstavlja prioritet u ovoj oblasti. Tehnološki razvoj u ovoj oblasta podrazumeva i obezbeđivanje uslova za razvoj savremenih mreža treće generacije mobilne telefonije dodelom odgovarajućih licenci, kao i stvaranje uslova za što brže uvođenje i širenje digitalne radiodifuzije.

4. Konvergencija mreža i usluga

Potrebno je stvoriti regulatorni okvir koji će omogućiti, u skladu sa najboljom evropskom praksom i razvojnim tehnološkim trendovima, konvergenciju na nivou službi, mreža i na nivou usluga. Regulatorni okvir mora da omogući primenu najsavremenijih tehnoloških rešenja i učini dostupnim korisnicima usluga sve pogodnosti koje ta rešenja omogućavaju.

5. Razvoj infrastrukture za brzi pristup internetu

Mreže za prenos podataka i pristup internetu velikim brzinama su osnovna infrastruktura za informacijsko društvo. Zbog toga se njihovom razvoju mora dati poseban značaj uz poštovanje principa tehnološke neutralnosti.

6. Privatizacija sektora

Privatizacija će se izvesti u primerenom roku, uz prioritet prodaje državnog udela u jednom operatoru mobilne telefonije. Takođe, u skladu sa važećim propisima, izvršiće se privatizacija određenog broja elektronskih medija. Efikasnim odvajanjem regulatorne i izvršne vlasti omogućiće se ravnopravan tretman svim učesnicima na tržištu.

7. Tarifna politika

Tarifna politika u ovoj oblasti treba da ima za cilj obezbeđivanje prihvatljive cene usluga za građane i privredu, uz prelazak na drugačiju strukturu cena, koje podstiču razvoj konkurencije zasnovan na izgradnji infrastrukture.

Otklanjanje dispariteta u cenama u oblasti fiksne telefonije je jedan od najvažnijih preduslova za razvoj telekomunikacija. Njime bi se stvorili uslovi za dugoročan razvoj sektora i izgradnju nedostajuće infrastrukture, pre svega u pristupnoj mreži.

Liberalizacija tržišta će se obavljati uporedo sa rebalansom tarifa dominantnog fiksnog operatora kako bi se omogućila primena principa da se cene usluga formiraju srazmerno troškovima. Republička agencija za telekomunikacije će ustanoviti specijalni tarifni režim za operatora sa značajnim tržišnim udelom kojim se neće poremetiti makroekonomska stabilnost i bitno uticati na inflaciju. Pri tome će se koristiti različite metode za utvrđivanje tarifa, počevši od poređenja sa najboljom praksom, a u cilju postepenog uvođenja metoda baziranih na troškovnom principu.

8. Upravljanje radio-frekvencijskim spektrom

Radio frekvencije su važan i ograničen prirodni resurs, koji se mora koristiti racionalno, efikasno i na nediskriminatoran način. Njegovim pažljivim upravljanjem, uz primenu novih sistema za planiranje spektra, dodeliće se adekvatni opsezi za nove tehnologije koje omogućavaju veću efikasnost. Primenom odgovarajućih postupaka u dodeli frekvencija omogućiće se nediskriminatorno korišćenje ovog resursa od strane svih zainteresovanih. Saglasno Planu namene radio-frekvencijskih opsega, potrebno je stvoriti uslove za preseljenje pojedinih službi u novonamenjene frekvencijske opsege, stvarajući potreban radio-frekvencijski prostor za nove, savremene službe, bazirane na najnovijim tehničko-tehnološkim rešenjima. Obnovu i izgradnju infrastrukture za radio-difuziju treba planirati tako da se može lako i uz minimalne troškove preći na primenu digitalne tehnologije.

Neophodno je unaprediti i sistem nadgledanja i kontrole radio-frekvencijskog spektra.

9. Plan numeracije i adresiranja

Bitan uslov za razvoj oblasti telekomunikacija jeste i izrada i implementacija savremenog plana numeracije i adresiranja. Kroz koordinaciju aktivnosti sa Republikom Crnom Gorom potrebno je uskladiti planove numeracije i adresiranja sa sistemom koji je primenjen u Evropskoj uniji. Potrebno je voditi računa i o principima regulisanja adresiranja u oblasti interneta.

10. Sigurnost i bezbednost

Neophodno je jačanje svih aspekata sigurnosti i bezbednosti telekomunikacionog sektora. Državnim organima, građanima i privrednim subjektima mora se garantovati korišćenje telekomunikacionih usluga na siguran i bezbedan način. Takođe se mora osigurati i bezbednost na nivou telekomunikacionih mreža koje omogućavaju pružanje telekomunikacionih usluga.

11. Jačanje institucionalnog okvira za napredak liberalizacije tržišta

Potrebno je podići stepen kompetencije u svim državnim organima koji se bave telekomunikacijama kroz razvoj novih veština i znanja, posebno iz oblasti upravljanja spektrom, u oblasti regulative, a takođe je potrebno ojačati pravosudne organe jer će oni odlučivati u rešavanju sporova između učesnika na tržištu.

12. Stavljanje u javnu upotrebu neiskorišćenih telekomunikacionih kapaciteta u funkcionalnim sistemima javnih preduzeća

Potrebno je utvrditi odgovarajući model za prodaju neiskorišćenih telekomunikacionih kapaciteta u funkcionalnim sistemima javnih preduzeća.

13. Harmonizacija zakonskog i regulatornog okvira sa odgovarajućim propisima Evropske unije

U skladu sa rezultatima implementacije Zakona o telekomunikacijama i sa stepenom liberalizacije tržišta treba pripremati prelazak na novi regulatorni okvir, usklađen sa regulativom u oblasti elektronskih komunikacija u Evropskoj uniji.

III PRIORITETI RAZVOJA U OBLASTI TELEKOMUNIKACIJA

1. Vrste prioriteta

Polazeći od postojećeg stanja u telekomunikacijama i zacrtanih strateških ciljeva, prioriteti u razvoju oblasti telekomunikacija treba da podstaknu brži razvoj telekomunikacionih mreža zasnovanih na GSM/GSM1800 i UMTS/IMT-2000 standardima i mreža za fiksni bežični pristup (FWA) i da stvore uslove za obezbeđenje univerzalnog servisa i povećanje stepena digitalizacije nacionalne fiksne telekomunikacione mreže.

Imajući u vidu s jedne strane, postojeće stanje u radio-difuziji u Republici Srbiji i s druge strane trendove razvoja u svetu, a posebno u Evropi u ovoj oblasti, jedan od značajnih prioriteta je obezbeđivanje svih potrebnih uslova, a pre svega finansijskih, za izgradnju razorenih i za modernizaciju postojećih kapaciteta javnog radiodifuznog servisa. Na međunarodnom planu potrebno je intenzivirati i proširiti aktivnosti relevantnih državnih organa po ovom pitanju, većim korišćenjem mogućnosti koje nesumnjivo pruža Rezolucija ITU 126.

Prioriteti razvoja telekomunikacionih mreža zasnivaju se na uravnoteženom odnosu dostignutog stepena razvoja i potrebama nacionalnih telekomunikacija i tehnološkom nivou ostvarenom u razvijenim zemljama.

Zajednički interes i prioritet praktično svih službi, ali i same države je obezbeđivanje potrebnih uslova za preseljenje pojedinih službi u novonamenjene frekvencijske opsege, stvarajući potreban radio-frekvencijski prostor za nove, savremene, službe bazirane na najnovijim, pre svega, digitalnim tehnologijama.

2. Javne mobilne telekomunikacione mreže i usluge

Ne podržava se korišćenje nacionalnih resursa za funkcionisanje tehnološki prevaziđenog NMT standarda mobilnih mreža i usluga.

Ministarstvo za kapitalne investicije i Republička agencija za telekomunikacije izvršiće izmene i dopune Plana namene radiofrekvencijskih opsega u skladu sa načelom iz stava 1. ove tačke i obezbediće korisnicima usluga NMT mreže ponudu novih odgovarajućih usluga kao zamenu za navedene usluge.

Republička agencija za telekomunikacije izdaće u 2006. godini jednu novu licencu GSM/GSM1800 standarda kao osnovnu i dve licence UMTS/IMT-2000 standarda kao dopunske.

Licence UMTS/IMT-2000 standarda se izdaju kao dopunske bez plaćanja jednokratne naknade, koja se plaća prilikom izdavanja licence u cilju da se određivanjem kraćih rokova za ispunjenje postavljenih uslova za obezbeđenje usluga većem delu stanovništva nadoknadi zaostatak u razvoju mreža i usluga navedenog standarda u Republici Srbiji u odnosu na druge zemlje i obezbede povoljniji uslovi za investiranje u skupu visokorazvijenu tehnologiju.

Nova licenca za GSM/GSM1800 standarda izdaje se za teritoriju Republike Srbije na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja.

Dopunske licence UMTS/IMT-2000 standarda se izdaju imaocima GSM/GSM1800 licenci.

Prva UMTS/IMT-2000 licenca se izdaje najpovoljnijem ponuđaču u javnom nadmetanju za novu GSM/GSM1800 licencu i smatra se da je plaćanjem nove GSM/GSM1800 licence izmirena jednokratna naknada za UMTS/IMT-2000 licencu.

Druga UMTS/IMT-2000 licenca izdaje se Preduzeću za telekomunikacije "Telekom Srbija" a.d. u postupku zamene važeće GSM/GSM1800 licence, u roku i pod uslovima propisanim članom 106. st. 2. i 3. Zakona o telekomunikacijama, kao imaocu važeće GSM/GSM1800 licence koja je plaćena i smatra se da je plaćanjem važeće licence izmirena jednokratna naknada za UMTS/IMT-2000 licencu.

GSM/GSM1800 licenca izdaje se na period od 10 godina od dana izdavanja, a posle isteka tog perioda važnost licence produžava se na period od narednih 10 godina bez zahteva imaoca licence.

UMTS/IMT-2000 licenca izdaje se na period od 10 godina od dana izdavanja, a pod uslovom da su u tom periodu ispunjeni uslovi predviđeni licencom, važnost licence produžava se na period od narednih 10 godina bez zahteva imaoca licence.

Naredna GSM/GSM1800 licenca i/ili UMTS/IMT-2000 licenca za javne mobilne telekomunikacione mreže i usluge može biti izdata po isteku roka od 30 meseci od izdavanja nove GSM/GSM1800 licence, izuzev ako neko lice ponudi istu ili povoljniju cenu u odnosu na cenu postignutu na javnom nadmetanju za novu GSM/GSM1800 licencu.

3. Univerzalni servis i razvoj infrastrukture

Uzimajući u obzir sadašnje stanje liberalizacije telekomunikacija, očekivanja da će Preduzeće za telekomunikacije "Telekom Srbija" a.d. u narednom periodu biti operator sa obavezom obezbeđivanja univerzalnog servisa, kao i da fond za nadoknadu troškova univerzalnog servisa još nije formiran, tako da će trošak univerzalnog servisa do kraja 2007. godine snositi "Telekom Srbija" a.d. neophodno je obezbediti odgovarajuće radio-frekvencijske resurse, kako bi "Telekom Srbija" a.d. mogao da realizuje univerzalni servis primenom dostupnih tehnologija, koje omogućavaju brzu i ekonomičnu izgradnju mreže.

"Telekom Srbija" a.d. će, pored namene iz stava 1. ove tačke, navedeni opseg radio-frekvencija koristiti u cilju završetka digitalizacije mreže i razdvajanja dvojničkih priključaka.

U okviru radio-frekvencijskih opsega koji su Planom namene radio-frekvencijskih opsega namenjeni za mreže za fiksni bežični pristup (FWA), neophodno je planom raspodele radio-frekvencija predvideti u opsegu od 3400 do 3600 MHz radio-frekvencijske kanale ukupne širine 2 puta 42 MHz i dodeliti ih preduzeću "Telekom Srbija" a.d. za gore utvrđene potrebe, za teritoriju Republike Srbije.

Republička agencija za telekomunikacije će da:

1) izvrši reviziju svih dodeljenih dozvola za radio stanice za korišćenje radio-frekvencijskih kanala u opsegu iz stava 3. ove tačke i izmeni ili utvrdi da su prestale da važe dozvole izdate protivno principu racionalnog korišćenja radio-frekvencijskog spektra;

2) u roku od 30 dana od dana objavljivanja Zaključka o utvrđivanju Osnova, dodeli radio-frekvencijske kanale iz stava 3. ove tačke;

3) predloži plan raspodele radio-frekvencija za fiksni bežični pristup (FWA) tako što će izvršiti podelu teritorije Republike Srbije na područja, primenom kriterijuma privlačnosti za buduće investitore i tehničke optimalnosti;

4) dodeli preostale radio-frekvencijske kanale iz opsega koji je Planom namene radio-frekvencijskih opsega namenjen za mreže za fiksni bežični pristup (FWA) (opseg iz stava 3. ove tačke), u skladu sa prioritetima koji će se utvrditi u Strategiji razvoja telekomunikacija.

4. Rebalans tarifnog sistema

Operatori mobilnih telekomunikacionih mreža i usluga mogu slobodno da utvrde tarife pod uslovima predviđenim Zakonom o telekomunikacijama.

Republička agencija za telekomunikacije će u okviru specijalnog tarifnog režima odobriti da "Telekom Srbija" a.d. započne postupak rebalansa tarifa za fiksnu mrežu i usluge formiranjem dve tarifne zone za nacionalni saobraćaj i ukidanjem 150 besplatnih impulsa od 1. maja 2006. godine i povećanjem pretplate za telefonski priključak za rezidencijalne i biznis korisnike na jedinstveni iznos od 74,75 dinara od 1. novembra 2006. godine.