PRAVILNIKO SPECIFIČNOJ ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI ZAPOSLENIH U MINISTARSTVU UNUTRAŠNJIH POSLOVA("Sl. glasnik RS", br. 33/2006) |
Ovim pravilnikom uređuje se sprovođenje specifične zdravstvene zaštite zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova i utvrđuje program za sprovođenje te zaštite.
Specifičnu zdravstvenu zaštitu zaposlenih u ovom ministarstvu sprovodi Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika Ministarstva unutrašnjih poslova, po programu kojim se utvrđuju mere specifične zdravstvene zaštite u pružanju zdravstvenih usluga kod pregleda za upis u obrazovne institucije Ministarstva unutrašnjih poslova i zasnivanje radnog odnosa, periodičnih, vanrednih, ciljanih, kontrolnih i sistematskih lekarskih pregleda radi utvrđivanja opšte zdravstvene psiho-fizičke sposobnosti za dalje obavljanje poslova policijskog službenika.
Pored toga, programom iz stava 1. ovog člana utvrđuju se i načini pružanja stručne, tehničke i kadrovske pomoći, kao i kriterijumi i merila za utvrđivanje opšte i profesionalne zdravstvene sposobnosti za policijsko školovanje i obuku, kao i obavljanje poslova policijskog službenika.
Program iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Sredstva za sprovođenje programa iz člana 2. ovog pravilnika obezbeđuju se u budžetu Republike u okviru razdela Ministarstva unutrašnjih poslova.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
SPECIFIČNE ZDRAVSTVENE ZAŠTITE ZAPOSLENIH U MINISTARSTVU UNUTRAŠNJIH POSLOVA
1. Ciljevi specifične zdravstvene zaštite
Opšti cilj specifične zdravstvene zaštite je postizanje najvišeg nivoa očuvanja i unapređenja zdravlja policijskih službenika kako bi posao efikasno i bezbedno obavljali do kraja radnog veka, a potom nastavili kvalitetan život.
Potreba za specifičnim aspektima zdravstvene zaštite policijskih službenika koji se ne obezbeđuju u obaveznom zdravstvenom osiguranju, proističe iz rada na poslovima na kojima opasnost po život i zdravlje, odgovornost i težina, priroda i posebni uslovi rada, bitno utiču na smanjenje radne sposobnosti.
Specifična zdravstvena zaštita zasniva se na:
1) preventivnim medicinskim merama za sprečavanje, suzbijanje i rano otkrivanje bolesti, povreda i drugih poremećaja zdravlja, radi blagovremenog lečenja i rehabilitacije;
2) zdravstveno-vaspitnim merama, radi formiranja svesti o odgovornosti za sopstveno i tuđe zdravlje;
3) kontinuiranoj oceni opšte i profesionalne radne sposobnosti na preventivnim zdravstvenim pregledima.
2. Mere specifične zdravstvene zaštite
Mere specifične zdravstvene zaštite sprovodi Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika Ministarstva unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Zavod), u skladu sa zdravstvenom doktrinom i uz upotrebu zdravstvenih tehnologija.
Mere specifične zdravstvene zaštite obuhvataju, i to:
1) obavljanje prethodnih lekarskih pregleda, odnosno lekarskih pregleda radi profesionalne selekcije, kandidata za upis u obrazovne institucije Ministarstva unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo), odnosno za prijem u radni odnos, u koje spadaju:
- zdravstveno-psihološki postupak izbora među kandidatima zainteresovanim za školovanje u obrazovnim institucijama Ministarstva, na bazi poklapanja psiho-fizičke sposobnosti i ličnih osobina sa zahtevima policijskog školovanja;
- postupak prethodnog pregleda kandidata za policijske poslove radi ispitivanja i utvrđivanja posebne zdravstvene sposobnosti kao preduslova za efikasno i bezbedno obavljanje poslova na planiranom mestu;
- postupak prethodnog pregleda policijskog službenika prilikom premeštanja, odnosno prelaska na drugo radno mesto, radi ispitivanja i utvrđivanja posebne zdravstvene sposobnosti kao preduslova za efikasno i bezbedno obavljanje poslova na tom drugom radnom mestu;
2) obavljanje lekarskih pregleda policijskih službenika i polaznika kurseva, radi sprečavanja, suzbijanja i ranog otkrivanja bolesti, povreda i drugih poremećaja zdravlja i blagovremenog lečenja i rehabilitacije, u koje spadaju:
- periodični pregledi policijskih službenika i polaznika kurseva radi ranog otkrivanja promena u psihofizičkom ili opšte-zdravstvenom stanju i blagovremenog upućivanja na lečenje i rehabilitaciju;
- vanredni pregledi policijskih službenika, polaznika kurseva i drugih zaposlenih u Ministarstvu u slučaju porasta apsentizma, povreda na radu i ekspozicije uticajima koji provociraju poremećaj zdravstvenog stanja;
- ciljani pregledi policijskih službenika i polaznika kurseva radi skrininga na određene zdravstvene poremećaje, a naročito na hronične masivne nezarazne bolesti i bolesti u vezi sa radom;
- sistematski pregledi zaposlenih u Ministarstvu koji nisu policijski službenici;
- kontrolni pregledi svih kategorija zaposlenih u Ministarstvu po potrebi.
3) izdavanje lekarskih izveštaja o pregledima iz podtač. 1) i 2) koji se dostavljaju Ministarstvu na način da se ne naruši princip poverljivosti ličnih podataka;
4) vršenje zdravstvenih pregleda (komisijski pregledi) učenika, studenata, polaznika kurseva i policijskih službenika radi procene zdravstvenih sposobnosti i izdavanja lekarskih uverenja za vozače motornih vozila u drumskom i rečnom saobraćaju, za bavljenje sportom i učestvovanje u sportskim takmičenjima, kao i za studijski boravak u inostranstvu u skladu sa standardom zemlje u koju se lice upućuje.
3. Pružanje stručnih, tehničkih i kadrovskih usluga
Pružanje stručnih, tehničkih i kadrovskih usluga obuhvata:
1) identifikaciju i procenu rizika na radnom mestu i radnoj okolini, ispitivanje i utvrđivanje uzroka nastanka profesionalnih oboljenja u vezi sa radom, kao i utvrđivanje posebnih zdravstvenih sposobnosti koje moraju da ispunjavaju pojedine kategorije policijskih službenika za obavljanje poslova na efikasan i bezbedan način;
2) organizovanje i sprovođenje, na zahtev Ministarstva, psihološkog savetovanja koje se odnosi na promenu ponašanja, tretman loših porodičnih i radnih odnosa kod zaposlenog, kao i davanje saveta pri izboru drugog odgovarajućeg posla prema zdravstvenim sposobnostima zaposlenog;
3) analizu povreda na radu, profesionalnih oboljenja i bolesti u vezi sa radom, hroničnih, masovnih nezaraznih oboljenja i bolesti zavisnosti i apsentizma;
4) zdravstveno prosvećivanje i edukaciju zaposlenih u Ministarstvu, radi upoznavanja sa rizicima po zdravlje koji su povezani sa njihovim radom, osposobljavanje zaposlenih za pružanje prve pomoći, informisanje o štetnostima po zdravlje u vezi sa nezdravim stilom života i rizičnim ponašanjem i upućivanje u korisnost neobaveznih vakcinisanja po zakonu (protiv gripa, hepatitisa i dr.), sa posebnim osvrtom na obavezu rada zaposlenih u Ministarstvu, u rizičnim epidemiološkim prilikama;
5) stručnu i kadrovsku podršku u pojedinim organizacionim jedinicama Ministarstva, u vidu pripravnosti medicinskih ekipa za pružanje i zbrinjavanje policijskih službenika na zadacima sa povišenim rizikom ili u vanrednim okolnostima.
4. Kriterijumi i merila za ocenjivanje psihofizičke sposobnosti
Kriterijume i merila za ocenjivanje psihofizičke sposobnosti za policijsko školovanje i obuku, kao i obavljanje poslova policijskog službenika utvrdili su, u saradnji, predstavnici Zavoda i Ministarstva, na osnovu propisa kojima se uređuje bezbednost i zdravlje na radu, a prema zahtevima i uslovima rada u okviru pojedinih grupa policijskih poslova.
Kriterijumi i merila iz stava 1. ove tačke, izraženi su u Listi morboznih stanja i ocenjivanja psiho-fizičke sposobnosti za policijsko školovanje i za službovanje u policiji (u daljem tekstu: Lista), koja predstavlja rezultat zajedničkog rada Zavoda i Ministarstva, a kojom se definišu merila i ocena sposobnosti prema utvrđenom zdravstvenom stanju, psihofizičkom statusu i osobinama ličnosti pregledanog lica. Lista obavezuje Zavod i službu nadležnu za zdravstvena pitanja u Ministarstvu, za čuvanje profesionalne tajne.
Lista je dokument koji se u skladu sa potrebama prakse, novim medicinskim znanjima i tehnologijama, periodično revidira, a najmanje u trogodišnjim intervalima.
Reviziju Liste obavlja stručna komisija koja je sastavljena od predstavnika Zavoda i Ministarstva.
5. Sredstva za sprovođenje programa
Za svaku godinu, u skladu sa obezbeđenim sredstvima u budžetu Republike, u okviru razdela Ministarstva za ove namene, donosi se plan realizacije ovog programa.
Plan iz stava 1. ove tačke, obuhvata specifikaciju, broj, dinamiku i cenu zdravstvenih i drugih usluga, u skladu sa zakonom, i to u okviru granica određenih sledećim parametrima:
1) obezbeđenim sredstvima u budžetu, u okviru razdela Ministarstva za ove namene;
2) troškovima zdravstvenih i drugih usluga koje predviđa jedinstveni cenovnik iz oblasti medicine rada grada Beograda, po odobrenju Ministarstva zdravlja za tekuću godinu.
Visina troškova koje Zavodu prenosi Ministarstvo u skladu sa planiranom dinamikom, utvrđuje se u zavisnosti od obima obavljenih usluga, a u okviru utvrđenih kvota saglasno zakonu.
Ovaj program ne obuhvata prava na zdravstvenu zaštitu za slučaj bolesti, povrede i drugog poremećaja zdravlja koja se obezbeđuju zaposlenima kao osiguranim licima, u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, kao ni troškove koje osigurana lica plaćaju po osnovu participacije, odnosno troškova zdravstvene zaštite osiguranih lica u skladu sa tim zakonom.