PRAVILNIK

O POSTUPKU TEHNIČKOG PREGLEDA U OBLASTI TELEKOMUNIKACIJA

("Sl. glasnik RS", br. 34/2006)

 

1. OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se postupak tehničkog pregleda u oblasti telekomunikacija.

Pod postupkom tehničkog pregleda u oblasti telekomunikacija (u daljem tekstu: tehnički pregled) podrazumeva se provera tehničkih zahteva i parametara telekomunikacionih mreža, sistema i sredstava, kao i radio-stanica, u prethodno odobrenoj projektnoj i/ili tehničkoj dokumentaciji, kao i ispunjenost svih propisanih uslova na osnovu kojih su dobijene odgovarajuće dozvole.

Član 2

Telekomunikacione mreže, sistemi i sredstva, kao i radio-stanice mogu se pustiti u rad posle izvršenog tehničkog pregleda i pošto korisnik u celini izmiri propisane novčane obaveze prema Republičkoj agenciji za telekomunikacije (u daljem tekstu: Agencija).

2. POSTUPAK TEHNIČKOG PREGLEDA

2.1. Podnošenje zahteva za tehnički pregled

Član 3

Tehnički pregled obavlja se na osnovu pisanog zahteva pravnog ili fizičkog lica koje je imalac, odnosno korisnik telekomunikacione mreže, sistema ili sredstva, kao i radio-stanice, za koje je Agencija izdala odgovarajuće dozvole (tehničke dozvole - sertifikate i dozvolu za radio-stanicu).

Zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se Agenciji.

Tehnički pregled mora započeti u roku od 30 dana, od dana prijema zahteva iz stava 2. ovog člana, uz prethodni pisani dogovor sa podnosiocem zahteva o mestu i vremenu obavljanja tehničkog pregleda.

Tehnički pregled može se obaviti i ako se kontrolom od strane Agencije, ili nakon žalbe nekog od korisnika, ustanove odstupanja od parametara propisanih u tehničkim dozvolama - sertifikatima, odnosno u dozvoli za radio-stanicu.

2.2. Sadržina zahteva i prateća dokumentacija

Član 4

Zahtev za obavljanje tehničkog pregleda sadrži:

- naziv, adresu i sedište podnosioca zahteva, PIB i matični broj;

- predmet tehničkog pregleda;

- izjavu o prihvatanju ukupnih troškova tehničkog pregleda i

- dokaz o izmirenju troškova za tehnički pregled.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, za tehnički pregled, podnosi se i sledeća dokumentacija:

- izvod iz registra privrednih subjekata;

- kopija tehničkih dozvola - sertifikata o usklađenosti telekomunikacione mreže, sistema ili sredstva sa propisanim standardima i normativima, koje je izdala Agencija;

- glavni projekt po kome je objekat izgrađen;

- izjavu da je objekat izveden prema glavnom projektu i projektu izvedenog objekta;

- posebne sertifikate koje izdaju specijalizovane ovlašćene institucije i

- izveštaje o ispitivanjima i merenjima.

Za tehnički pregled radio-stanice, uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se kopija izdate dozvole za radio-stanicu i kopija tehničke dozvole - sertifikata izdate od strane Agencije za tip radio-stanice za koju se traži tehnički pregled.

2.3. Komisija za tehnički pregled

Član 5

Tehnički pregled vrši komisija za tehnički pregled (u daljem tekstu: komisija), obrazovana rešenjem predsednika Upravnog odbora Agencije.

Predlog za donošenje rešenja o obrazovanju komisije podnosi rukovodilac odgovarajućeg sektora u Agenciji predsedniku Upravnog odbora Agencije.

Predlog iz stava 1. ovog člana naročito sadrži:

- naziv podnosioca zahteva za tehnički pregled, datum i broj;

- predmet tehničkog pregleda;

- sastav Komisije za tehnički pregled sa obrazloženjem ukoliko su angažovana lica van Agencije;

- rok u kome će se obaviti tehnički pregled;

- potrebna merenja i ispitivanja od strane drugih institucija, sa obrazloženjem;

- ocenu o nepostojanju sukoba interesa između članova komisije i podnosioca zahteva za tehnički pregled.

Član 6

Rešenje o obrazovanju komisije donosi predsednik Upravnog odbora Agencije ili lice koje on ovlasti.

Rešenje iz stava 1. ovog člana naročito sadrži:

- pravni osnov za donošenje rešenja;

- sastav komisije za tehnički pregled;

- zadatak komisije;

- predmet tehničkog pregleda;

- rokove u kojima će se obaviti tehnički pregled;

- naziv i adresu podnosioca zahteva, PIB i matični broj, datum i broj podnetog zahteva;

- obavezu podnošenja zapisnika o izvršenom tehničkom pregledu, i

- obavezu podnošenja izveštaja o izvršenom tehničkom pregledu radio-stanice, odnosno telekomunikacione mreže, sistema ili sredstva;

- mesto, datum i broj rešenja.

Član 7

Komisija se sastoji od predsednika komisije i određenog broja članova.

Ukupan broj članova komisije se određuje u zavisnosti od složenosti i obima tehničkog pregleda, ali broj članova ne može biti manji od tri.

Predsednik komisije je iz Agencije.

Članovi komisije mogu biti iz Agencije, kao i lica sa odgovarajućim stručnim znanjima.

Član komisije ne može da bude lice koje je zaposleno kod podnosioca zahteva, odnosno kod drugog pravnog lica koje je radilo projekat ili projektnu dokumentaciju, ili je bilo izvođač radova, kao i kod isporučioca ili proizvođača telekomunikacionih sistema i sredstava.

Član 8

U slučaju ukazane potrebe, komisija može predložiti zaključivanje ugovora sa odgovarajućim fakultetom, institutom ili specijalizovanom organizacijom za neophodna ispitivanja i merenja u postupku tehničkog pregleda kada Agencija ne raspolaže potrebnom opremom i instrumentima.

Ugovor iz stava 1. ovog člana može se zaključiti samo sa subjektima koji imaju odgovarajuću kadrovsku i tehničku opremljenost za obavljanje zahtevanih poslova od strane Agencije i nemaju sukob interesa sa podnosiocem zahteva za tehnički pregled.

Agencija će sačiniti evidenciju lica koja ispunjavaju uslove iz stava 2. ovog člana i koja će biti javno objavljena.

Ugovorom se bliže utvrđuju poslovi iz stava 1. ovog člana, koji se obavljaju za račun Agencije, odgovornost za izvršene poslove, rokovi izvršenja, kao i drugi elementi ugovora.

2.4. Prigovor na postupak i rezultate tehničkog pregleda

Član 9

U slučaju da komisija sačini izveštaj o tehničkom pregledu, kojim se utvrđuje da nisu ispunjeni propisani uslovi, podnosilac zahteva može uložiti prigovor na izveštaj Upravnom odboru.

U prigovoru, koji se podnosi preko komisije za tehnički pregled, moraju se navesti obrazloženi razlozi za prigovor, uz navođenje činjenica kojima se osporava nalaz i mišljenje komisije.

Pre dostavljanja prigovora Upravnom odboru Agencije, komisija može u postupku preispitivanja svoje odluke, istu izmeniti ili zatražiti dodatnu proveru činjenica navedenih u prigovoru.

U slučaju da komisija i posle preispitivanja svoje odluke zauzme isti stav, dužna je da uz prigovor koji se dostavlja Upravnom odboru, dostavi i svoj obrazloženi stav o razlozima zbog kojih ostaje pri ranijem predlogu.

Član 10

Rešavajući po prigovoru, Upravni odbor može od predsednika komisije zatražiti i dodatna objašnjenja.

Upravni odbor može nakon razmatranja svih okolnosti, potvrditi predlog komisije, može izmeniti stav komisije i doneti odluku da se usvoji izveštaj o tehničkom pregledu, ili da naloži komisiji da ponovi postupak sa nalogom da se ponovo provere sve sporne činjenice na koje je u prigovoru ukazano.

Odluka Upravnog odbora je konačna.

Stranka koja smatra da je odlukom Agencije povređeno neko njeno pravo ili pravom zaštićen interes, može protiv te odluke pokrenuti upravni spor pred nadležnim sudom.

3. TEHNIČKI PREGLED RADIO-STANICA

Član 11

Tehničkim pregledom radio-stanice se vrši provera parametara predviđenih u projektnoj ili tehničkoj dokumentaciji na osnovu koje je dobijena dozvola za radio-stanicu.

Član 12

Tehničkim pregledom radio-stanice posebno se proverava da li:

1) radio-stanica svojim radom ometa rad ili prijem drugih radio-stanica i ostalih telekomunikacionih uređaja i sistema;

2) svojim radom ugrožava bezbednost i zdravlje ljudi i kvalitet njihovih života.

Član 13

Pisani zahtev za vršenje tehničkog pregleda radio-stanice iz člana 4. ovog pravilnika imalac radio-stanice je obavezan da podnese Agenciji u slučajevima ako se:

1) radio-stanica za koju se izdaje dozvola prvi put pušta u rad;

2) produžava rok važenja dozvole za radio-stanicu izdavanjem nove dozvole;

3) radio-stanici zamenjuju osnovni funkcionalni delovi, čijom se zamenom menjaju parametri radio-stanice, a koji su bili predmet tehničkog pregleda.

Član 14

Tehnički pregled radio-stanice vrši komisija za tehnički pregled, čiji je sastav i zadatak utvrđen u čl. 6. i 7. ovog pravilnika.

3.1. Sadržaj tehničkog pregleda radio-stanice

Član 15

Tehničkim pregledom radio-stanice, obavezno se, u zavisnosti od vrste radio-stanice:

1. neposredno mere sledeći parametri:

- tačnost dodeljene predajne frekvencije;

- pomeraj frekvencije (ofset za tv predajnike);

- frekvencije i nivoi sporednih zračenja;

- širina emisije;

- vrednost incidentne i reflektovane snage, i

- frekvencije i nivoi intermodulacionih proizvoda emisija radio-stanice, koja se proverava sa emisijama druge ili drugih radio-stanica, koje su već postavljene na istoj, ili bliskoj lokaciji (elektromagnetska kompatibilnost);

- nivo elektromagnetskog polja radio-stanice u okolnom prostoru u kome se kreću ili borave ljudi, kao i mere upozorenja i zaštite, gde je to neophodno;

2. proveravaju podaci koji se odnose na:

- dodeljene frekvencije u vezi sa gornjim/prijemna, rezervna i drugo,

- vrstu stanice,

- vrstu službe,

- lokaciju radio-stanice,

- užu lokaciju radio-stanice,

- koordinate radio-stanice,

- nadmorsku visinu,

- znak identifikacije,

- proizvođača uređaja i antene,

- visinu antene iznad terena;

- tip predajne antene ili antenskog sistema,

- polarizaciju antene,

- orijentacija antene po azimutu,

- serijski i fabrički broj radio-stanice.

3.2. Metode i instrumenti kojima se vrši tehnički pregled radio-stanice

Član 16

Merne metode koje se koriste prilikom tehničkog pregleda radio-stanice određene su u objavljenim tehničkim propisima i standardima za svaku vrstu radio-stanice. U slučaju kada odgovarajući domaći propisi za neku vrstu radio-stanice ne postoje, primenjuju se odgovarajući tehnički propisi koji se primenjuju u Evropskoj uniji.

Potrebni instrumenti, za tehničke preglede su oni koji su navedeni u tehničkim propisima iz prethodnog stava.

Instrumenti koji se koriste pri merenju za tehnički pregled radio-stanica, moraju da budu kalibrisani u ovlašćenim laboratorijama i da imaju najmanje deset puta veću tačnost od dozvoljenog odstupanja.

Podnosilac zahteva za obavljanje tehničkog pregleda radio-stanice, mora omogućiti komisiji, nesmetano obavljanje tehničkog pregleda i pružiti joj svu potrebnu pomoć u vezi s obavljanjem tih poslova.

3.3. Izveštaj o tehničkom pregledu radio-stanice

Član 17

Tokom tehničkog pregleda radio-stanice popunjava se Obrazac izveštaja tehničkog pregleda u tri primerka, od kojih Agencija zadržava dva, a imalac radio-stanice dobija treći. U slučaju da su merenja obavljena od strane lica pod ugovorom, iz člana 8. ovog pravilnika, to lice dobija jedan primerak izveštaja.

Po obavljenom tehničkom pregledu, popunjeni Obrazac tehničkog pregleda se overava od strane lica koje je merenje izvršilo, imaoca radiostanice i komisije.

Forma i sadržina obrasca iz stava 1. ovog člana utvrđeni su u posebnom aktu Agencije.

Član 18

Ako se ustanovi da su merenja i provere korektno izvršeni, ali da izmereni parametri nisu u prihvatljivim granicama ili nisu zadovoljeni neki od uslova propisanih u postupku izdavanja dozvole za radio-stanicu, Komisija konstatuje da radio-stanica nije prošla tehnički pregled i popunjeni Obrazac izveštaja tehničkog pregleda, u kome su posebno označeni parametri koji nisu u propisanim granicama ili uslovi koji nisu zadovoljeni, daje imaocu radio-stanice. U tom slučaju imalac radio-stanice je dužan da otkloni navedene nedostatke i nakon toga ponovi proceduru za obavljanje tehničkog pregleda.

4. TEHNIČKI PREGLED TELEKOMUNIKACIONIH MREŽA, SISTEMA I SREDSTAVA

4.1. Vrste tehničkog pregleda

Član 19

Tehnički pregled telekomunikacionih mreža, sistema i sredstava može biti:

- redovni pre puštanja u rad, i

- vanredni.

Redovni tehnički pregled obavlja se po završetku izgradnje telekomunikacione mreže, sistema i sredstva, a pre puštanja u rad.

Tehnički pregled telekomunikacione mreže, sistema i sredstava vrši se po završetku izgradnje objekta, ili dela objekta, ako se telekomunikaciona mreža gradi po fazama.

Tehnički pregled može se vršiti i uporedo sa izvođenjem radova, na pisani zahtev podnosioca, ako se po završetku izgradnje objekta ne bi mogla izvršiti kontrola izvedenih radova.

Vanredni tehnički pregledi obavljaju se po pravilu, bez prethodne najave, na zahtev ovlašćenog lica Agencije tokom eksploatacije telekomunikacione mreže, sistema ili sredstva ili na osnovu odluke Upravnog odbora, koju je doneo na predlog kontrolora telekomunikacija ili korisnika usluga telekomunikacionih mreža, sistema i sredstva.

Troškovi vanrednog tehničkog pregleda padaju na teret Agencije, izuzev u slučaju ako se vanrednim tehničkim pregledom utvrde nepravilnosti i odstupanja iz dozvole-sertifikata za telekomunikacione mreže, sisteme ili sredstva.

Podnosilac zahteva za obavljanje tehničkog pregleda telekomunikacione mreže, sistema i sredstva, mora omogućiti komisiji, nesmetano obavljanje tehničkog pregleda i pružiti joj svu potrebnu pomoć u vezi s obavljanjem tih poslova.

Član 20

Ako se tehničkim pregledom utvrdi da nisu ispunjeni svi propisani tehnički uslovi i uslovi iz izdatih dozvola - sertifikata, komisija će, u zavisnosti od nedostatka dati rok u kome će se isti otkloniti.

Ako se i nakon ostavljenog roka iz stava 1. ovog člana utvrdi da podnosilac zahteva ne ispunjava propisane uslove, telekomunikacione mreže, sistemi i sredstva ne mogu se pustiti u rad, što će se konstatovati u zapisniku.

4.2. Sadržina zapisnika o tehničkom pregledu telekomunikacionih mreža, sistema i sredstava

Član 21

O obavljenom tehničkom pregledu telekomunikacione mreže, sistema i sredstva sastavlja se zapisnik koji sadrži:

- broj i datum rešenja o obrazovanju komisije;

- sastav Komisije;

- vreme i mesto obavljanja tehničkog pregleda;

- podatke o podnosiocu zahteva iz člana 4. stav 1. ovog pravilnika;

- podatke o predmetu tehničkog pregleda;

- spisak dokumentacije stavljene na raspolaganje Komisiji;

- spisak lica prisutnih tehničkom pregledu;

- činjenično stanje utvrđeno tehničkim pregledom;

- ocenu o usklađenosti predmeta tehničkog pregleda sa standardima i normativima;

- mišljenja i predloge članova komisije;

- izdvojena mišljenja pojedinih članova komisije, ako postoje;

- eventualne napomene i primedbe podnosioca zahteva;

- izveštaj sprovedenih merenja i ispitivanja;

- predlog da se izda ili ne izda tehnička dozvola - sertifikat o izvršenom tehničkom pregledu.

Zapisnik može sadržavati i druge podatke koji su, prema oceni komisije od značaja za obavljanje tehničkog pregleda.

Zapisnik potpisuju predsednik i svi članovi Komisije, kao i ovlašćeno lice podnosioca zahteva.

Zapisnik o obavljenom tehničkom pregledu sa prilogom sastavlja se u dva primerka, pri čemu jedan primerak zadržava podnosilac zahteva, a drugi Agencija.

Član 22

Predsednik komisije, na osnovu zapisnika iz člana 21. ovog pravilnika sastavlja izveštaj na propisanom obrascu koji dostavlja predsedniku Upravnog odbora sa predlogom da se isti usvoji ukoliko su ispunjeni propisani uslovi.

U slučaju da je u zapisniku konstatovano da nisu ispunjeni propisani uslovi, zapisnik se dostavlja na uvid predsedniku Upravnog odbora.

4.3. Izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu telekomunikacionih mreža, sistema i sredstava

Član 23

Osnovne podatke iz zapisnika o tehničkom pregledu, predsednik komisije unosi u odgovarajući obrazac izveštaja o izvršenom tehničkom pregledu telekomunikacione mreže, sistema ili sredstva.

Predsednik komisije, na osnovu zapisnika iz člana 21. ovog pravilnika sastavlja izveštaj na propisanom obrascu koji dostavlja predsedniku Upravnog odbora sa predlogom da se isti usvoji ukoliko su ispunjeni propisani uslovi.

Predsednik Upravnog odbora potpisuje izveštaj o izvršenom tehničkom pregledu telekomunikacione mreže, sistema i sredstva.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sastavlja se u dva primerka, od kojih se jedan dostavlja podnosiocu zahteva, a drugi se vodi u bazi podataka Agencije.

U slučaju da su merenja i ispitivanja obavljena od strane lica sa kojima je Agencija zaključila ugovor, iz člana 8. ovog pravilnika, jedan primerak izveštaja zadržava i navedeno lice.

Forma i sadržina obrasca izveštaja o tehničkom pregledu telekomunikacionih mreža, sistema i sredstava utvrđena je posebnim aktom Agencije.

5. TROŠKOVI TEHNIČKOG PREGLEDA

Član 24

Za obavljeni tehnički pregled plaćaju se troškovi propisani opštim aktom Agencije.

U slučaju da podnosilac zahteva prouzrokuje produženje rada komisije, mimo roka utvrđenog u rešenju o formiranju komisije, svi troškovi po tom osnovu padaju na teret podnosioca zahteva.

Po okončanom postupku tehničkog pregleda, predsednik komisije dostavlja nadležnom sektoru Agencije konačan obračun troškova tehničkog pregleda.

6. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 25

Imalac radio-stanice koji je dobio dozvolu za radio-stanicu pre donošenja ovog pravilnika, a u međuvremenu nije izvršio tehnički pregled iste, obavezan je da Agenciji podnese zahtev za vršenje tehničkog pregleda.

Član 26

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".