ZAKLJUČAKO MERAMA ZA POVEĆANJE UČEŠĆA PRIPADNIKA NACIONALNIH MANJINA U ORGANIMA DRŽAVNE UPRAVE("Sl. glasnik RS", br. 40/2006) |
1. Sa ciljem vođenja politike u oblasti stvaranja uslova za unapređenje aktivnog uključivanja pripadnika nacionalnih manjina u rad organa državne uprave, Vlada će neposredno i preko svojih nadležnih organa i službi trajno preduzimati mere radi povećanja učešća pripadnika nacionalnih manjina kao državnih službenika i nameštenika u organima državne uprave.
2. Radi praćenja stanja o broju i strukturi zaposlenih pripadnika nacionalnih manjina u organima državne uprave, u okviru izvršnog propisa Vlade kojim se uređuje način vođenja Centralne kadrovske evidencije i obezbeđivanje podataka potrebnih za upis u tu evidenciju stvoriće se pravni osnov za evidentiranje i podataka o nacionalnoj pripadnosti državnih službenika i nameštenika.
3. Služba za upravljanje kadrovima će u okviru vođenja Centralne kadrovske evidencije, na način predviđen izvršnim propisom Vlade, prikupljati i ažurirati podatke o nacionalnoj pripadnosti državnih službenika i nameštenika.
4. Podaci o nacionalnoj pripadnosti državnih službenika i nameštenika mogu se prikupljati i koristiti samo u skladu sa zakonom, na način kojim se obezbeđuje zaštita podataka o ličnosti.
5. Svakom državnom službeniku i namešteniku, kao i licu koje namerava da zasnuje radni odnos u organu državne uprave, omogućiće se da ostvari svoje Ustavno pravo da se ne izjašnjava o svojoj nacionalnoj pripadnosti.
6. Prilikom dostavljanja Predloga kadrovskog plana, Služba za upravljanje kadrovima će Vladi dostaviti i godišnji izveštaj koji sadrži pregled nacionalnog sastava državnih službenika i nameštenika, kao i pregled aktivnosti preduzetih u cilju povećanja učešća pripadnika nacionalnih manjina kao zaposlenih u organima državne uprave.
7. Prilikom preduzimanja mera radi povećanja učešća pripadnika nacionalnih manjina, rukovodilac organa državne uprave dužan je da posebno vodi računa o područnim jedinicama svog organa obrazovanih za teritoriju na kojoj u pretežnoj meri i tradicionalno žive pripadnici nacionalnih manjina.
8. Prilikom popunjavanja slobodnih radnih mesta javnim konkursom, Služba za upravljanje kadrovima će javni konkurs u dnevnom glasilu objaviti i na jezicima nacionalnih manjina, naročito kada se oglašava popuna slobodnog radnog mesta u područnoj jedinici organa državne uprave koja je obrazovana za teritoriju na kojoj pretežno i tradicionalno žive pripadnici nacionalnih manjina.
9. Organi državne uprave kod kojih je predviđeno da više od 1/3 ukupnog broja sistematizovanih izvršilaca radi u područnim jedinicama koje su obrazovane za teritoriju na kojoj je, u skladu sa odlukama nadležnih organa jedinica lokalne samouprave, u službenoj upotrebi i jezik jedne ili više nacionalnih manjina, preduzeće mere da se u Pravilniku o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta predvidi određeni broj radnih mesta kod kojih je kao uslov za obavljanje poslova radnog mesta za pojedine izvršioce potrebno i znanje bar nekog od jezika i pisama nacionalne manjine koji su u službenoj upotrebi na teritoriji za koju je obrazovana područna jedinica, a prema odlukama jedinica lokalne samouprave sa te teritorije. O ovome će Vlada posebno voditi računa prilikom davanja saglasnosti na pravilnike o unutrašnjem uređenju u sistematizaciji radnih mesta.
10. Kada je u toku sprovođenja izbornog postupka po javnom konkursu za popunu slobodnog radnog mesta u područnim jedinicama iz tačke 9. ovog zaključka predviđena pismena provera stručne osposobljenosti, znanja i veština kandidata, kandidatima će se testovi ili drugi vidovi pismene provere učiniti dostupnim i na odgovarajućem jeziku nacionalne manjine.
11. Prilikom sačinjavanja liste za izbor i izbora kandidata po sprovedenom javnom konkursu, konkursna komisija, odnosno rukovodilac organa državne uprave su dužni da se, u okviru primene principa profesionalizacije, koji podrazumeva stručnu osposobljenost, znanje i veštine kandidata za obavljanje poslova organa državne uprave kao osnovni kriterijum za izbor, među jednakim kandidatima posebno vodi računa o zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina u ukupnoj strukturi zaposlenih u organu.
12. U okviru ostvarivanja zakonskog prava i dužnosti državnih službenika da se u toku rada u organu državne uprave stručno usavršavaju prema potrebama organa državne uprave u kome su zaposleni, oblici stručnog usavršavanja koje organ realizuje ili u čiju realizaciju se uključuje, moraju biti omogućeni i državnim službenicima koji su pripadnici nacionalnih manjina.
13. Državnom službeniku koji je pripadnik nacionalne manjine, mora se, na isti način kao i svim ostalim državnim službenicima u organu državne uprave, omogućiti, na način predviđen Zakonom o državnim službenicima, dodatno obrazovanje značajno za državni organ u kome je zaposlen.
14. Ukoliko je kao uslov za zasnivanje radnog odnosa u organu državne uprave, zbog specifičnosti poslova organa (Ministarstvo unutrašnjih poslova) predviđena završena određena uskospecijalizovana škola, prilikom polaganja prijemnog, odnosno kvalifikacionog ispita za tu školu u pisanom obliku, obezbediće se da testovi, odnosno drugi oblici putem kojih se ispit polaže budu dostupni i na jezicima nacionalnih manjina, za kandidate koji su celokupnu nastavu tokom prethodnog školovanja pohađali na jeziku nacionalne manjine.
15. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".