ODLUKA

O OBRAZOVANJU SAVETA ZA PRAĆENJE PRIMENE ETIČKOG KODEKSA PONAŠANJA FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE

("Sl. list grada Kragujevca", br. 3/2006)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom obrazuje se Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne samouprave (u daljem tekstu: "Savet"), i bliže se uređuju njegov sastav, način izbora članova, nadležnosti i ovlašćenja, kao i obaveze organa Grada, preduzeća, ustanova i drugih organizacija koje osniva Grad i njihovih funkcionera, u vezi sa primenom i praćenjem primene Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne samouprave (u daljem tekstu: "Kodeks") u gradu Kragujevcu.

Član 2

Savet prati primenu Kodeksa, pruža objašnjenja i daje mišljenja u vezi sa njegovom sadržinom i obavlja druge poslove utvrđene ovom Odlukom i drugim aktima.

Član 3

Savet je samostalan i nezavistan u radu i niko nema pravo da utiče na njegov rad i postupanje.

Član 4

Rad i odluke Saveta su javni, osim kada je drugačije određeno ovom Odlukom ili aktom Saveta.

Član 5

Prostor za rad Saveta, odnosno za održavanje sednica Saveta, stručnu pomoć i materijalne troškove obezbeđuje Sekretarijat za poslove Skupštine grada Kragujevca.

Savet može za svoj rad koristiti i sredstva iz namenskih donacija, s kojima samostalno raspolaže, a čija priroda ne dovodi u pitanje samostalnost Saveta u radu.

Član 6

Aktima Saveta bliže se uređuje predstavljanje Saveta, način rada i odlučivanja, tajnost dokumenata nastalih u radu Saveta i dokumenata prikupljenih u toku rada Saveta, javnost rada, utvrđivanje činjenica, saopštavanje informacija i mišljenja, bliži sadržaj registra funkcionera, način utvrđivanja povrede Kodeksa, mere za slučaj kršenja odredaba Kodeksa i njihovo sprovođenje, izricanje pismena izrada i evidentiranje mera koje izriče Savet, saradnja sa medijima, način vršenja administrativnih poslova za Savet i druga pitanja od značaja za rad Saveta.

Član 7

Savet o svom radu Skupštini grada podnosi godišnji izveštaj u pisanoj formi.

II IMENOVANJE SAVETA

Član 8

Savet ima 5 članova.

Članove Saveta imenuje Skupština grada, pojedinačno, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na mandatni period na koji je birana Skupština, koja vrši imenovanje.

Članovi Saveta imenuju se:

- 2 člana iz reda odbornika,

- 1 član, predstavnik nevladinih organizacija koje imaju sedište na teritoriji grada Kragujevca,

- 1 član, predstavnik studentskih organizacija Univerziteta u Kragujevcu,

- 1 član, predstavnik medija čije je sedište na teritoriji grada Kragujevca,

Član 9

Za člana Saveta može biti imenovano lice koje:

1. osim odborničke ne obavlja ni jednu drugu javnu funkciju utvrđenu Kodeksom, niti funkciju u organima na nivou državne zajednice, Republike, koja se sa njom može upodobiti;

2. nije osuđivan za krivična dela, privredne prestupe i prekršaje koji ga čine nedostojnim obavljanja funkcije člana Saveta, kao i lice čije delovanje u bitnim crtama ne odstupa od načela i pravila Kodeksa;

3. dobro poznaje odredbe Kodeksa i poseduje znanje potrebno za njihovo dobro razumevanje;

4. ne obavlja funkciju u političkoj stranci, sindikatu ili poslovnom udruženju;

5. uživa nepodeljen ugled i poštovanje u sredini u kojoj živi i radi.

Član 10

Članovi Saveta biraju među sobom predsednika iz reda odbornika, i zamenika predsednika.

Predsednik Saveta predstavlja Savet, zakazuje sednice, rukovodi sednicama, potpisuje akta Saveta i obavlja druge poslove u skladu sa ovom Odlukom i drugim aktima.

Zamenik predsednika vrši poslove iz nadležnost predsednika Saveta u slučaju njegove sprečenosti, odnosno odsutnosti.

Član 11

Savet ima sekretara.

Sekretar je stručno lice koje obavlja stručno – administrativne poslove za potrebe Saveta, koje ne učestvuje u odlučivanju.

Sekretar se imenuje iz reda diplomiranih pravnika zaposlenih u Sekretarijatu za poslove Skupštine grada.

Član 12

Uz predlog kandidata za člana Saveta dostavlja se pisana biografija i izjava kojom kandidat potvrđuje da prihvata kandidaturu.

Član 13

Član Saveta može biti razrešen, na isti način i po istom postupku po kome je imenovan, članstva u Savetu i pre isteka vremena na koji je imenovan:

- ukoliko funkciju člana Saveta ne obavlja ili obavlja suprotno Kodeksu, odredbama ove Odluke i drugim aktima saveta,

- ukoliko se sazna da je u momentu imenovanja postojao ili da je kasnije nastupio neki od razloga zbog kojih na tu funkciju ne bi mogao da bude predložen, odnosno da je obavlja,

- drugih posebno opravdanih razloga koje utvrdi Savet svojim aktima,

- podnošenjem ostavke.

III NADLEŽNOSTI

Član 14

Savet:

1. vodi registar lica koja se smatraju funkcionerima lokalne samouprave u smislu Kodeksa (u daljem tekstu: "funkcioneri"),

2. prati da li se funkcioneri pridržavaju odredaba Kodeksa i izriče mere,

3. prikuplja informacije koje se odnose na ponašanje funkcionera u vezi sa Kodeksom,

4. prati i analizira događaje i pojave od značaja za uspešnu primenu Kodeksa,

5. promoviše primenu Kodeksa u Gradu i šire,

6. sprovodi, u saradnji sa lokalnim medijima i organizacijama građanskog društva, edukaciju po pitanju primene Kodeksa,

7. predlaže i samostalno sprovodi radnje koje vode unapređenju primene Kodeksa,

8. pruža savete i daje mišljenja funkcionerima, građanima, novinarima, organima i organizacijama u vezi sa primenom Kodeksa,

9. ostvaruje saradnju sa institucijama koje rade u srodnim delatnostima,

10. obavlja druge poslove određene ovom Odlukom, aktima Saveta i drugim propisima.

Član 15

Kada u svom radu utvrdi da u radnjama funkcionera ili drugog lica ima elemenata krivičnog ili drugog kažnjivog dela, Savet je obavezan da nadležnom organu podnese zahtev, odnosno prijavu za pokretanje odgovarajućeg postupka.

Organi Grada, gradske uprave, javne službe, preduzeća i ustanove i druge organizacije čiji je osnivač Grad, obavezni su da sarađuju sa Savetom.

IV REGISTAR FUNKCIONERA

Član 16

Savet vodi registar funkcija i funkcionera koji sadrži podatke o:

1. Funkcijama koje su obuhvaćene Kodeksom

2. osnovnim ličnim podacima funkcionera koji vrše funkcije iz tačke 1) ovog stava, kao i osnovnim podacima o vršenju funkcije (dan stupanja na funkciju, period na koji je funkcioner izabran, imenovan ili postavljen i sl.).

3. drugim funkcijama koje funkcioner vrši i poslovima koje obavlja, u skladu sa propisima kojima se reguliše sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija,

4. izjavi funkcionera o poštovanju Kodeksa

5. mišljenjima koje je funkcioner tražio i odgovorima koje je od Saveta dobio

6. bitnim podacima koji se odnose na poštovanje Kodeksa od strane pojedinih funkcionera (napr. predstavke koje se odnose na ponašanje nekog funkcionera, odluke Saveta po toj predstavci, podaci o saradnji funkcionera sa Savetom, mere i sankcije izrečene prema funkcioneru na osnovu drugog propisa, a u vezi sa odredbama Kodeksa).

Pojedini delovi registra koji se odnose na funkcionere vode se kao poverljivi (npr. podaci o predstavkama protiv ponašanja funkcionera koje nisu proverene, podaci o traženim mišljenjima i savetima).

Bliži sadržaj registra utvrđuje Savet.

Član 17

Registar se sačinjava na osnovu podataka koje Savet dobije od organa u kojima funkcioneri vrše funkciju, odnosno od organa koji su ih na te funkcije izabrali, postavili ili imenovali, kao i od samih funkcionera.

Organi iz stava 1. ovog člana obavezni su da o svakoj promeni podataka koji se upisuju u Registar obaveste Savet, u roku ne dužem od 15 dana.

Protiv odgovornih lica u organima iz stava 1. ovog člana koja ne dostave podatke Savetu, ili ih ne dostave u roku iz stava 2. ovog člana, Savet primenjuje mere, koje može da primeni protiv funkcionera za koje utvrdi da su prekršili načela i odredbe Kodeksa.

V UPOZNAVANJE FUNKCIONERA SA KODEKSOM

Član 18

U roku od 30 dana od dana konstituisanja Saveta, odnosno, u roku od 3 dana od prijema obaveštenja o tome da je izabran, postavljen ili imenovan novi funkcioner, Savet upućuje funkcioneru tekst Kodeksa, Savetu dostupne tekstove tumačenja načina primene pojedinih odredaba Kodeksa, kao i dopis koji sadrži sledeći tekst izjave funkcionera:

"Ja, .........................., (uneti ime i prezime, adresu i funkciju na koju je izabran, postavljen ili imenovan) izjavljujem da sam upoznat sa obavezama koje imam po osnovu Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne samouprave, koji je usvojila Skupština grada Kragujevca.

Obavezujem se da ću postupati tako da u vršenju svoje funkcije i privatnom životu ne narušim ugled funkcije koju vršim, da ću poštovati načela, zabrane i smernice koje Kodeks sadrži.

Ukoliko ne budem bio siguran da li je neka radnja koju nameravam da preduzmem u skladu sa načelima i odredbama Kodeksa, obratiću se Savetu za praćenje primene Kodeksa, radi saveta i tumačenja.

Ukoliko se posumnja da sam svesno ili nesveno prekršio neku odredbu Kodeksa, ovlašćujem Savet da to utvrdi i da uzrekne meru, odnosno da preporuku, iz svoje nadležnosti.

U Kragujevcu, datum potpisivanja i svojeručni potpis funkcionera."

Član 19

Savet vodi evidenciju o potpisanim izjavama i redovno objavljuje podatke o tome ko je od funkcionera izjavu potpisao, a ko nije.

Član 20

Savet je obavezan da funkcionere upoznaje redovno sa novim tumačenjima o primeni pojedinih odredaba Kodeksa koji su od značaja za njih.

Član 21

Radi uspešnije primene Kodeksa, Savet samostalno ili u saradnji sa drugim organizacijama i pojedincima, organizuje seminare i stručne skupove namenjene funkcionerima i rasprave na kojima se funkcionerima pruža prilika da iznesu svoja viđenja primene Kodeksa.

VI ULOGA SAVETA U PROCESU IZBORA I PREDLAGANJA FUNKCIONERA

Član 22

U toku postupka predlaganja kandidata za izbor, imenovanje i postavljanje na funkciju, Savet se stara o tome da sve kandidate i njihove predlagače, odnosno podnosioce lista kandidata, upozna sa sadržajem Kodeksa, tumačenjima o primeni pojedinih odredaba Kodeksa i obavezama funkcionera koje proističu iz ove Odluke.

Radi obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana, Savet se neposredno obraća za pomoć organu koji sprovodi postupak izbora kandidata, odnosno organu koji predlaže kandidata iz stava 1. ovog člana.

VII UPOZNAVANJE GRAĐANA SA SADRŽAJEM KODEKSA I NJEGOVOM PRIMENOM

Član 23

Informacije o radu Saveta, sadržaju, tumačenjima i primeni Kodeksa objavljuju se redovno na internet prezentaciji i na drugi pogodan način, a internet prezentacije pojedinih organa, javnih preduzeća i ustanova i drugih organizacija čiji je osnivač Grad, moraju sadržati upućivanje na Kodeks.

Član 24

Organi lokalne samouprave i pravna lica čiji funkcioneri su obuhvaćeni Kodeksom, dužni su da preduzmu i druge mere po nalogu Saveta radi upoznavanja građana koji dolaze u dodir sa tim organizacijama, sa odredbama Kodeksa.

IX TUMAČENJA SAVETA

Član 25

Savet je obavezan da u najkraćem roku, ne dužem od 7 dana, kada funkcioner to do njega zatraži, da tumačenje funkcioneru o tome da li je neka radnja koju namerava da preduzme u skladu sa odredbama Kodeksa.

O izdatim tumačenjima Savet vodi evidenciju.

U tumačenje se unosi opis situacije koja je predmet davanja tumačenja, opis činjenica koje su Savetu bile poznate pri davanju tumačenja, preporuka Saveta i napomena o mogućnosti da se u naknadnom postupku ocenjuje da li je došlo do kršenja odredaba Kodeksa.

Član 26

Savet je obavezan da pruži savete koji su u vezi sa primenom Kodeksa svim drugim licima koja mu se obrate, odnosno da ih uputi na izvore na kojima mogu doći do tih informacija.

X PRIKUPLJANJE PODATAKA OD FUNKCIONERA

Član 27

Savet može da od funkcionera zatraži obaveštenja potrebna za donošenje zaključka o tome da li je funkcioner poštovao odredbe Kodeksa, a po potrebi i da omogući Savetu uvid u dokumente u njegovom posedu.

Savet može zatražiti od funkcionera i obaveštenja koja su od značaja za ocenu primene Kodeksa, a ne odnose se na sumnju u povredu Kodeksa od strane funkcionera.

Savet ostavlja funkcioneru rok, koji ne može biti kraći od sedam dana da odgovori na zahteve Saveta iz stava 1. ovog člana.

Savet može zatražiti od funkcionera i da se neposredno pred članovima Saveta izjasni o pojedinim pitanjima.

Ukoliko funkcioner smatra da su neka od obaveštenja i dokumenata iz stava 1. ovog člana, takve prirode da bi se uvidom u njih neopravdano zašlo u privatnost funkcionera, njegove porodice i trećih lica, odnosno da bi se ugrozila bezbednost i drugi opravdani interesi funkcionera, njegove porodice i trećih lica, može uskratiti pružanje takve informacije Savetu, ali je dužan da o tome obavesti Savet u roku koji je imao za pružanje obaveštenja i uvida u dokumente.

Funkcioner je obavezan da navede, i ukoliko je to moguće, ukratko obrazloži razloge zbog kojih ne želi da postupi po zahtevu Saveta.

Svet po službenoj dužnosti, ili po zahtevu funkcionera i trećih lica vodi računa o tome da se neopravdano ne naruši pravo na privatnost funkcionera, njegove porodice i trećih lica, kada postupa sa informacijama koja dobije od funkcionera, kao i kada postupa sa informacijama koje dobije od trećih lica.

Član 28

Kada funkcioner izričito ili prećutno odbije da sarađuje sa Savetom, Savet o tome obaveštava organ nadležan za izbor, postavljanje ili imenovanje funkcionera i javnost.

Kada funkcioner uskrati Savetu neku od traženih informacija pozivajući se na neki od propisanih izuzetaka, Savet može sa time upoznati organ nadležan za izbor, postavljanje ili imenovanje funkcionera i javnost, ukoliko su ispunjeni sledeći uslovi:

1. da sa nacrtom svog saopštenja upozna prethodno funkcionera

2. da pruži funkcioneru mogućnost da u roku od 3 dana sačini reagovanje, koje ne može biti duže od teksta saopštenja

3. da objavi istovremeno svoje saopštenje i funkcionerovu reakciju, ukoliko je bude.

XI PRIKUPLJANJE PODATAKA OD ORGANA I ORGANIZACIJA

Član 29

Savet ima pravo da od organa u kojima funkcioner vrši funkciju, i organa koji su nadležni za izbor, predstavljenje ili imenovanje funkcionera dobije sve informacije od značaja za vršenje svojih poslova.

Savet ima pravo da i od drugih organa i organizacija prikuplja podatke potrebne za vršenje svojih poslova.

Ukoliko organi i organizacije izričito ili prećutno odbiju da pruže Savetu tražene informacije, Savet o toj činjenici obaveštava javnost i Skupštinu grada, a Skupština grada na zahtev Saveta preduzima mere iz svoje nadležnosti radi obezbeđivanja potrebnih informacija.

XII ANALIZA OBJAVLJENIH PODATAKA

Član 30

Savet redovno prati i analizira podatke koji su od značaja za ocenu primene Kodeksa, a koji su objavljeni u medijima ili su predmet njihovog razmatranja.

Ukoliko informacije koje su objavljene ili koje su predmet razmatranja nisu dovoljno precizne ili potpune, Savet vrši dodatne provere pre nego što te podatke analizira.

Kada analize pruže dovoljno podataka za pokretanje postupka pred Savetom ili nekim drugim organom, Savet samostalno pokreće postupak ili inicijativu, odnosno, dostavlja drugom organu sva potrebna dokumenta za pokretanje postupka ili inicijative, pred tim organom.

XIII PREDSTAVKE I INICIJATIVE

Član 31

Savet postupa po predstavkama ili na sopstvenu inicijativu.

Predstavke i inicijative se mogu odnositi na bilo koje pitanje iz nadležnosti Saveta.

Član 32

Savet se stara o tome da što veći broj građana i pravnih lica koji bi mogli imati saznanja o primeni Kodeksa bude upoznat sa mogućnošću da se Savetu neposredno obrate, kao i o tome da se građani i pravna lica uvere da neće pretrpeti štetne posledice ukoliko se obrate Savetu.

Savet prima po pravilu predstavke poštom, putem faksa i elektronskom poštom.

Pošta za Savet se dostavlja preko pisarnice ili preko posebnih kutija za poštu Saveta koje se postavljaju u prostorijama organa i pravnih lica u kojima funkcioneri vrše funkcije.

Savet bliže uređuje pitanja u vezi sa izgledom i načinom postavljanja i čuvanja kutija za poštu iz stava 3. ovog člana.

Član 33

Savet svojim aktom, bliže uređuje redosled postupanja po predstavkama.

XIV RAZMATRANJE PREDSTAVKI

Član 34

Savet je obavezan da prethodno razmotri sve predstavke koje do njega stignu.

Prethodno razmatranje obuhvata pregled pristiglih predstavki u pogledu njihove razumljivosti, i nadležnosti Saveta.

Ako je predstavka nerazumljiva, Savet će od podnosioca zatražiti dodatna objašnjenja.

Ukoliko podnosilac predstavke ne pruži dodatna objašnjenja po zahtevu Saveta, Savet po takvoj predstavci neće dalje postupati. Predstavke koje se odnose na pitanja van nadležnosti Saveta, Savet prosleđuje organima koji su nadležni da postupaju u takvim slučajevima, o čemu obaveštava podnosioca predstavke.

Savet neće postupiti na način iz stava 5. ovog člana ukoliko je podnosilac predstavke izričito naveo da ne želi da takva predstavka bude dostavljena drugom organu.

Član 35

Nakon što utvrdi svoju nadležnost, Savet, u okviru prethodnog razmatranja, utvrđuje da li se predstavka odnosi na povredu odredaba Kodeksa od strane nekog funkcionera ili neko drugo pitanje.

Nakon što utvrdi na šta se predstavka odnosi, Savet odlučuje o svom daljem postupanju povodom predstavke.

Član 36

Kada je u fazi prethodnog razmatranja utvrdio da se predstavka odnosi na navodnu povredu odredaba Kodeksa od strane nekog funkcionera, Savet ispituje navode predstavke, prikuplja dodatne podatke od podnosioca predstavke, drugih organizacija i funkcionera.

Član 37

Savet daje mišljenje o tome da li je došlo do povrede Kodeksa, koja odredba Kodeksa je povređena i predlaže mere koje bi trebalo preduzeti.

Član 38

Savet je obavezan da o ishodu razmatranja predstavke obavesti podnosioca predstavke.

Član 39

Savet može po sopstvenoj inicijativi da sprovede postupak za utvrđivanje da li je neki funkcioner prekršio odredbe Kodeksa, pri čemu se shodno primenjuju odredbe o razmatranju predstavki.

XV UTVRĐIVANJE ČINJENICA O POVREDI KODEKSA

Član 40

U okviru ispitne faze razmatranja predstavke ili na inicijativu člana Saveta, kada postoji sumnja da je neki funkcioner povredio odredbu Kodeksa, prvo se utvrđuje koje bi radnje trebalo preduzeti da bi se slučaj ispitao (na primer: ostvarivanje uvida u određeni dokument, saslušanje funkcionera i podnosioca zahteva) kao i rokovi za sprovođenje tih radnji.

Član 41

Nakon što su sprovedene radnje, održava se sednica Saveta na kojoj sekretar Saveta izlaže prikupljene dokaze, a članovi Saveta se izjašnjavaju o tome da li smatraju da je potrebno sprovesti još neke radnje.

Na sednici iz stava 1. ovog člana utvrđuju se činjenice o povredi Kodeksa.

Član 42

Funkcioner, za koga se sumnja da je prekršio odredbu Kodeksa obavezno se poziva na deo sednice Saveta, na kojoj se utvrđuje činjenično stanje o tom slučaju, radi davanja izjave.

Funkcioner iz stava 1. ovog člana ima pravo da se neposredno, ili preko punomoćnika, obrati Savetu.

Član 43

Savet, nakon što su sprovedene sve radnje radi utvrđivanja činjenica, daje mišljenje, koje sadrži predlog mera.

Član 44

U zavisnosti od okolnosti slučaja i težine prekršaja i njegovih posledica, Savet može izreći sledeće mere prema funkcioneru:

1. Nejavna opomena

2. Javno objavljivanje Odluke o utvrđenoj povredi

3. Javno objavljivanje Odluke o utvrđenoj povredi Kodeksa, sa preporukom za ostavku, ili razrešenje funkcionera.

Član 45

Nejavna opomena se daje u pisanoj formi i sadrži obavezno uputstvo o tome šta bi funkcioner trebalo da uradi, i u kom roku, kako bi povredu Kodeksa otklonio, kao i na koji način o svom postupanju treba da obavesti Savet.

Nakon što istekne rok, a funkcioner ne postupi po uputstvu Saveta ili ne dostavi Savetu obaveštenje o tome da je po uputstvu postupio, na sledećoj sednici Saveta se određuje nova, teža mera.

Član 46

Javno objavljivanje odluke se vrši u "Službenom listu grada Kragujevca", a dostavlja se funkcioneru i medijima.

Član 47

Prema funkcioneru se može izreći preporuka za podnošenje ostavke, odnosno preporuka za njegovo razrešenje organu koji ga je izabrao, imenovao ili postavio.

Član 48

Kada pravna lica i organi ne sarađuju sa Savetom ili na drugi način krše odredbe Kodeksa, Savet može sačiniti službeno saopštenje koje se prosleđuje tom pravnom licu ili organu, medijima i organu nadležnom za nadzor nad radom tog pravnog lica ili organa.

XVI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 49

Članovi Saveta imenovaće se najkasnije u roku od 3 meseca od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 50

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".