UREDBA

O OSNIVANJU INSTITUTA ZA STANDARDIZACIJU SRBIJE I CRNE GORE

("Sl. list SCG", br. 22/2006)

 

I OSNIVANJE

Član 1

Ovom uredbom osniva se Institut za standardizaciju Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: Institut) za ostvarivanje ciljeva standardizacije i donošenje srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata.

Institut je samostalna neoprofitna organizacija.

Član 2

Institut je pravno lice, s pravima i obavezama utvrđenim zakonom, ovom uredbom i statutom.

Institut se upisuje u sudski registar.

II NAZIV I SEDIŠTE INSTITUTA

Član 3

Naziv Instituta je Institut za standardizaciju Srbije i Crne Gore.

Skraćeni naziv Instituta je ISSCG.

Sedište Instituta je u Beogradu.

Član 4

Institut ima organizacione centre za standardizaciju (u daljem tekstu: centar) na teritorijama država članica u Podgorici, u Novom Sadu i u Nišu.

III DELATNOSTI INSTITUTA

Član 5

Institut obavlja sledeće poslove:

1) donosi, razvija, preispituje, menja, dopunjava i povlači srpsko-crnogorske standarde i srodne dokumente;

2) obezbeđuje usaglašenost srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata sa evropskim i međunarodnim standardima i srodnim dokumentima;

3) vodi registar srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata;

4) učestvuje u izradi i preispitivanju standarda i srodnih dokumenata koje donose evropske i međunarodne organizacije za standardizaciju u oblastima za koje postoje potrebe i interesi Srbije i Crne Gore, a za koje se očekuje preispitivanje ili donošenje srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata;

5) sarađuje sa evropskim i međunarodnim organizacijama za standardizaciju i nacionalnim telima za standardizaciju zemalja potpisnica odgovarajućih sporazuma iz oblasti standardizacije;

6) izvršava druge zadatke u skladu sa obavezama iz međunarodnih ugovora u oblasti standardizacije koji obavezuju Srbiju i Crnu Goru;

7) obezbeđuje dostupnost javnosti srpsko-crnogorskih standarda, srodnih dokumenata, publikacija, kao i standarda i publikacija odgovarajućih evropskih i međunarodnih organizacija i drugih zemalja i vrši njihovu prodaju;

8) daje osnovu za izradu tehničkih propisa;

9) daje obaveštenja da li je u oblasti koju treba urediti tehničkim propisom donesen odgovarajući srpsko-crnogorski standard ili predstoji njegovo donošenje, odnosno da li postoji odgovarajući evropski ili međunarodni standard;

10) priprema programe i godišnje planove donošenja srpsko-crnogorskih standarda;

11) deluje kao informacioni centar, u skladu sa zahtevima predviđenim odgovarajućim međunarodnim sporazumima i obavezama koje proizilaze iz članstva u odgovarajućim evropskim i međunarodnim organizacijama za standardizaciju;

12) predstavlja i zastupa interese Srbije i Crne Gore u oblasti standardizacije u evropskim i međunarodnim organizacijama i telima za standardizaciju;

13) odobrava upotrebu znaka usaglašenosti sa srpsko-crnogorskim standardima i srodnim dokumentima u skladu sa svojim pravilima;

14) u skladu sa svojim pravilima, angažuje organizacije i asocijacije za izradu srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata u specifičnim oblastima;

15) promoviše primenu srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata;

16) obavlja i druge poslove iz oblasti standardizacije u skladu sa zakonom, ovom uredbom i statutom.

Član 6

Centar obavlja sledeće poslove:

1) obrađuje i prezentuje informacije iz fonda zbirke stranih nacionalnih, evropskih i međunarodnih organizacija za standardizaciju i iz programa i planova nacionalne standardizacije;

2) pruža savete pri formiranju i unapređenju granskih i internih tela za standardizaciju;

3) pruža stručnu pomoć korisnicima standarda;

4) daje predloge za donošenje stručnih publikacija koje su potrebne korisnicima standarda i učestvuje u izradi tih publikacija;

5) pruža odgovore na upite o standardima i tehničkoj regulativi;

6) organizuje sastanke komisija za standarde i druge poslovne sastanke u centru;

7) pruža informacije u vezi s prodajom publikacija i usluga Instituta i posreduje između lokalnih klijenata i Instituta pri naručivanju, plaćanju i isporučivanju publikacija i usluga;

8) promoviše delatnosti, publikacije i usluge Instituta na području na kome je obrazovan centar;

9) organizuje i učestvuje u izvođenju predavanja, kurseva i sličnih aktivnosti u vezi sa standardima i standardizacijom;

10) obavlja i druge poslove iz delokruga Instituta na području na kome je obrazovan centar.

IV ČLANSTVO U INSTITUTU

Član 7

Članovi Instituta mogu biti privredno društvo, preduzeće i drugo pravno lice ili preduzetnik koji su osnovani po propisima država članica, kao i fizičko lice koje je državljanin Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: član Instituta).

Za sticanje članstva u Institutu podnosi se pismena prijava, s potpisanom izjavom o pristupanju i prihvatanju prava i obaveza koje proističu iz članstva, a koje su određene statutom Instituta, kao i dokaz o plaćenoj članarini.

Član 8

Član Instituta ima pravo da neposredno, ili preko predstavnika, učestvuje u radu Instituta i njegovim organima upravljanja, srazmerno visini članarine i učešću u ukupnom finansiranju Instituta, što se bliže uređuje statutom Instituta.

Član 9

Član Instituta dužan je da Institutu plaća članarinu.

Za neprivredne i privredne organizacije članarina se određuje u zavisnosti od prirode delatnosti, godišnjeg prihoda, odnosno budžeta i broja zaposlenih.

Za fizička lica iz obe države članice članarina je jednaka i određuje se na osnovu prosečne bruto plate, odnosno zarade zaposlenih za proteklu godinu.

Način određivanja članarine, visine članarine za pojedinu godinu, kao i plaćanja članarine uređuje se statutom i drugim aktom Instituta.

V ORGANI INSTITUTA

Član 10

Organi Instituta su: skupština, upravni odbor, direktor, nadzorni odbor i stručni saveti.

Skupština Instituta

Član 11

Rad Instituta usmerava i vodi skupština Instituta (u daljem tekstu: skupština).

Skupštinu čine 32 člana.

Četiri člana skupštine imenuje Savet ministara (u daljem tekstu: osnivač), na predlog vlada država članica.

Po jednog člana skupštine imenuju Privredna komora Srbije i Privredna komora Crne Gore.

Po jednog člana skupštine imenuju organizacije potrošača iz država članica.

Ostale članove skupštine Instituta biraju članovi Instituta na konstitutivnom zasedanju skupštine, pri čemu se vodi računa da izbor članova skupštine osigura predstavljanje svih zainteresovanih strana u poslovima standardizacije.

Mandat članova skupštine traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog izbora za još jedan mandat.

Član 12

Skupština obavlja sledeće poslove:

1) usvaja statut, na predlog upravnog odbora, uz saglasnost osnivača;

2) usvaja program rada i godišnji plan za donošenje standarda i srodnih dokumenata, kao i akta u vezi sa razvojem Instituta uz saglasnost osnivača;

3) daje saglasnost na predlog ugovora za svaku poslovnu godinu, koji se zaključuje između osnivača i Instituta, a kojim se uređuju prava i obaveze osnivača i Instituta u vezi sa brojem standarda i srodnih dokumenata koje Institut treba da donese na godišnjem nivou i finansijskim sredstvima za tu godinu, koja se obezbeđuju za rad Instituta iz sredstava neophodnih za finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: ugovor o izvođenju);

4) bira predsednika skupštine;

5) razmatra godišnji izveštaj o radu, finansijski plan i završni račun Instituta;

6) obavlja i druge poslove utvrđene statutom.

Način rada i odlučivanja skupštine uređuje se statutom, odnosno poslovnikom o radu skupštine.

Član 13

Predsednik skupštine saziva i vodi zasedanje skupštine i obavlja druge poslove koji su određeni statutom i poslovnikom o radu skupštine.

Predsednik skupštine bira se većinom glasova prisutnih članova skupštine na period od četiri godine, s tim što isto lice može biti ponovo izabrano.

Postupak izbora i način rada predsednika skupštine uređuje se statutom i poslovnikom o radu skupštine.

Upravni odbor

Član 14

Upravni odbor ima predsednika i devet članova koji se imenuju i biraju iz redova istaknutih stručnjaka, naučnih radnika i privrednika.

Predsednika i četiri člana upravnog odbora imenuje osnivač, na predlog vlada država članica.

Četiri člana upravnog odbora bira skupština Instituta iz redova članova Instituta, i to po dva iz svake države članice.

Jednog člana upravnog odbora biraju zaposleni u Institutu.

Član 15

Način izbora članova upravnog odbora iz redova članova skupštine i člana upravnog odbora iz redova zaposlenih u Institutu uređuje se statutom.

Mandat predsednika i članova upravnog odbora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja, odnosno izbora za još jedan mandat.

Upravni odbor odluke donosi većinom glasova.

U slučaju jednakog broja glasova, odlučujući je glas predsednika upravnog odbora, ako je za odluku glasao bar jedan član upravnog odbora iz druge države članice.

Način rada upravnog odbora uređuje se statutom i poslovnikom o radu upravnog odbora.

Član 16

Upravni odbor obavlja sledeće poslove:

1) odlučuje o poslovanju Instituta;

2) predlaže skupštini Instituta na usvajanje program rada i godišnji plan donošenja srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata i tekst predloga ugovora o izvođenju i stara se o sprovođenju ovih dokumenata;

3) usvaja godišnji izveštaj o radu, finansijski plan, periodični i godišnji obračun Instituta, uz saglasnost osnivača;

4) odlučuje o raspoređivanju viška prihoda nad rashodima i pokriću gubitka, uz saglasnost osnivača;

5) stara se o pripremi zasedanja skupštine i predlaže skupštini odluke iz njene nadležnosti;

6) imenuje i razrešava predsednike i članove stručnih saveta;

7) donosi pravila Instituta na osnovu kojih se izdaju i donose srpsko-crnogorski standardi i srodni dokumenti u određenoj oblasti;

8) donosi pravila o upotrebi znaka usaglašenosti sa srpsko-crnogorskim standardima i srodnim dokumentima;

9) daje saglasnost na akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Institutu;

10) donosi akt kojim se određuje način određivanja plaćanja članarine;

11) usvaja akt kojim se određuje visina članarine za pojedinu godinu;

12) donosi cenovnik standarda, srodnih dokumenata i drugih publikacija, uz saglasnost osnivača;

13) donosi cenovnik usluga Instituta, uz saglasnost osnivača;

14) odlučuje o pribavljanju i otuđenju, kao i davanju u zakup nepokretnosti, uz saglasnost osnivača;

15) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom uredbom i statutom.

Cenovnik standarda, srodnih dokumenata i drugih publikacija i cenovnik usluga Instituta objavljuje se u "Službenom listu SCG" i službenom glasilu Instituta.

Direktor

Član 17

Direktora bira i razrešava upravni odbor, uz saglasnost osnivača.

Uslovi koje mora ispunjavati kandidat za direktora, kao i način njegovog izbora utvrđuju se statutom.

Mandat direktora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog izbora za još jedan mandat.

Direktor ne može biti član upravnog odbora, ni član nadzornog odbora, kao ni član Instituta.

Za direktora Instituta ne može biti izabrano lice iz države članice iz koje je imenovan predsednik upravnog odbora.

Član 18

Direktor obavlja sledeće poslove:

1) organizuje i rukovodi radom Instituta;

2) zastupa Institut;

3) stara se o zakonitosti rada Instituta i odgovara za zakonitost rada Instituta;

4) stara se o stručnosti rada Instituta;

5) donosi akt o donošenju odnosno povlačenju srpsko-crnogorskog standarda i srodnog dokumenta;

6) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Instituta uz saglasnost upravnog odbora;

7) stara se o korišćenju i raspolaganju imovinom Instituta;

8) izvršava odluke skupštine i upravnog odbora;

9) odlučuje o pravima i obavezama zaposlenih u Institutu u vezi sa radnim odnosima zaposlenih, u skladu sa zakonom;

10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovom uredbom i statutom.

Nadzorni odbor

Član 19

Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana.

Predsednika i jednog člana nadzornog odbora bira skupština iz redova članova Instituta.

Jedan član nadzornog odbora bira se iz redova zaposlenih u Institutu.

Način izbora predsednika i članova nadzornog odbora uređuje se statutom.

Mandat članova nadzornog odbora traje četiri godine uz mogućnost ponovnog izbora za još jedan mandat.

Način rada i odlučivanja nadzornog odbora uređuje se statutom, odnosno poslovnikom o radu.

Član 20

Nadzorni odbor vrši nadzor nad zakonitošću rada Instituta kao i organa Instituta, pregleda izveštaje o poslovanju Instituta, periodični i godišnji obračun Instituta i obavlja druge poslove utvrđene statutom.

Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje obaveštava skupštinu i upravni odbor o rezultatima izvršenog nadzora.

Stručni saveti

Član 21

Radi usmeravanja stručnog rada u oblasti standardizacije za pojedine oblasti standardizacije u Institutu se osnivaju stručni saveti.

Broj stručnih saveta iz stava 1. ovog člana, broj članova pojedinačnog stručnog saveta, kao i način rada i odlučivanja stručnog saveta uređuje se statutom.

Predsednika i članove stručnih saveta imenuje upravni odbor iz redova priznatih stručnjaka i naučnih radnika u oblasti, odnosno oblastima za koje je stručni savet obrazovan.

Predsednik stručnog saveta može po pozivu učestvovati na zasedanjima skupštine i na sednicama upravnog odbora, ali nema pravo glasa.

Član 22

Stručni savet obavlja sledeće poslove:

1) predlaže usvajanje pravila Instituta na osnovu kojih se izdaju i donose srpsko-crnogorski standardi i srodni dokumenti u određenoj oblasti;

2) predlaže usvajanje pravila o upotrebi znaka usaglašenosti sa srpsko-crnogorskim standardima i srodnim dokumentima;

3) deluje kao tehničko radno telo za donošenje srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata i ispunjenje obaveza koje proističu iz članstva u evropskim i međunarodnim organizacijama za standardizaciju, u oblastima standardizacije za koje iz objektivnih razloga nije moguće obrazovati takva tela;

4) priprema stručne osnove za program rada i godišnje planove donošenja standarda i srodnih dokumenata, kao i druga programska akta Instituta;

5) predlaže obrazovanje komisija za standarde i srodna dokumenta radi sprovođenja programa i godišnjih planova Instituta;

6) daje predloge i mišljenja o organizaciji rada Instituta;

7) obavlja i druge poslove utvrđene statutom.

VI FINANSIRANJE INSTITUTA

Član 23

Osnivač obezbeđuje Institutu prostorije potrebne za rad, materijalna sredstva i opremu, u skladu sa Zakonom o standardizaciji.

Član 24

Sredstva za rad Instituta obezbeđuju se:

1) prodajom standarda, srodnih dokumenata i drugih publikacija;

2) naplatom članarine;

3) naplatom usluga;

4) iz sredstava neophodnih za finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore;

5) iz drugih izvora.

Iznos sredstava za rad Instituta koji se obezbeđuje iz sredstava neophodnih za finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore određuje se na osnovu poslova utvrđenih programom i godišnjim planovima za donošenje standarda i srodnih dokumenata.

Sredstva za članarine Instituta u evropskim (CEN, CENELEC, ETSI) i međunarodnim (ISO, IEC, ITU) organizacijama za standardizaciju obezbeđuju se iz sredstava neophodnih za finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore.

Član 25

Institut podnosi osnivaču na saglasnost program i godišnji plan donošenja srpsko-crnogorskih standarda i srodnih dokumenata, sa predlogom ugovora o izvođenju, koji obuhvata sredstva neophodna za sprovođenje programa i plana rada Instituta za narednu godinu.

Član 26

Pod sredstvima iz drugih izvora podrazumevaju se pokloni (donacije) i drugi prihodi ostvareni u skladu sa zakonom.

Pokloni (donacije) ne mogu se primati od pravnih ili fizičkih lica koja koriste usluge Instituta.

VII PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOST INSTITUTA U PRAVNOM PROMETU

Član 27

Autorska prava za srpsko-crnogorske standarde i srodne dokumente pripadaju Institutu.

Član 28

Institut u pravnom prometu u okviru svoje delatnosti nastupa samostalno, sa svim pravima i obavezama u svoje ime i za svoj račun.

Institut odgovara za svoje obaveze celokupnom svojom imovinom.

Osnivač odgovara za obaveze Instituta ako Institut ne može ispuniti obaveze iz svoje imovine, ili ako bi ispunjenje obaveza iz imovine Instituta ozbiljno ugrozilo njegov rad.

Član 29

Institut ima poslovni račun, a, po potrebi, i podračune.

VIII NADZOR NAD RADOM INSTITUTA

Član 30

Nadzor nad radom Instituta u obavljanju poslova standardizacije utvrđenih zakonom vrši ministarstvo nadležno za poslove unutrašnjih ekonomskih odnosa.

Radi obezbeđivanja zakonitosti poslovanja Instituta i racionalnog korišćenja sredstava za rad Instituta koja se obezbeđuju iz sredstava neophodnih za finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore, osnivač, preko nadležnog organa, vrši nadzor nad radom Instituta u skladu s propisima.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 31

Zavod za standardizaciju Srbije i Crne Gore (u daljem tekstu: Zavod) nastavlja s radom u skladu sa Uredbom o obrazovanju ministarstava, organizacija i službi Saveta ministara ("Službeni list SCG", br. 25/2003, 50/2003, 6/2004, 24/2004, 9/2005, 35/2005, 38/2005 i 53/2005) do upisa u sudski registar Instituta.

Danom upisa Instituta u sudski registar prestaje s radom Zavod.

Član 32

Do obrazovanja organa Instituta njihove poslove obavljaće Zavod.

Do imenovanja vršioca dužnosti direktora Instituta, poslove direktora obavljaće dosadašnji direktor Zavoda.

Član 33

Vršilac dužnosti direktora Instituta dužan je da:

1) u roku od tri meseca od dana donošenja ove uredbe objavi javni poziv, kako bi se zainteresovane strane prijavile za članstvo u Institutu;

2) u roku od 30 dana nakon učlanjenja najmanje 15 članova Instituta sazove sednicu skupštine Instituta radi usvajanja statuta;

3) pripremi program rada Instituta radi izvršenja poslova Instituta u 2006. godini, kao i da obavi druge poslove potrebne za početak rada Instituta u skladu sa zakonom.

Član 34

Do donošenja pravila Instituta na osnovu kojih se donose i izdaju srpsko-crnogorski standardi i srodni dokumenti, primenjivaće se važeća pravila Zavoda za standardizaciju.

Član 35

Institut preuzima materijalna sredstva, zaposlene, kao i prava i obaveze Zavoda za standardizaciju.

Član 36

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SCG".