STATUT

KOMISIJE ZA ZAŠTITU KONKURENCIJE

("Sl. glasnik RS", br. 47/2006)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim statutom uređuje se unutrašnja organizacija i način rada Komisije za zaštitu konkurencije (u daljem tekstu: Komisija), način obavljanja poslova, organi Komisije i njihov delokrug rada, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih i druga pitanja koja su od značaja za rad Komisije.

Član 2

Komisija je osnovana Zakonom o zaštiti konkurencije ("Službeni glasnik RS", broj 79/05 - u daljem tekstu: Zakon) radi obezbeđivanja ravnopravnosti učesnika na tržištu, a u cilju podsticanja ekonomske efikasnosti i ostvarivanja ekonomskog blagostanja društva u celini, naročito potrošača.

Član 3

Komisija posluje sredstvima u državnoj svojini.

Član 4

Komisija je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom.

Komisija je samostalna i nezavisna organizacija koja vrši javna ovlašćenja u skladu sa Zakonom.

Komisija za svoj rad odgovara Narodnoj skupštini Republike Srbije, u skladu sa Zakonom.

II NAZIV I SEDIŠTE

Član 5

Naziv Komisije je: Komisija za zaštitu konkurencije.

Sedište Komisije je u Beogradu u Ulici omladinskih brigada 1.

Savet Komisije može doneti odluku o promeni adrese.

III PEČAT, ŠTAMBILJ

Član 6

Komisija ima pečat i štambilj.

Član 7

Komisija ima pečat prečnika 32 mm i mali pečat prečnika 20 mm.

Pečat Komisije sadrži grb Republike Srbije i tekst: "Republika Srbija, Komisija za zaštitu konkurencije - Beograd".

Tekst pečata se ispisuje u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije.

Tekst pečata Komisije ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Predsednik Saveta ili lice koje odredi predsednik Saveta je odgovorno za čuvanje i pravilno korišćenje pečata.

Član 8

Komisija koristi dva štambilja: ulazni i izlazni.

Štambilj Komisije sadrži tekst: "Republika Srbija, Komisija za zaštitu konkurencije, Beograd, Omladinskih brigada 1".

Tekst štambilja ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Naziv i sedište Komisije, ispisuje se vodoravno, a između njih se ostavlja prazan prostor za upisivanje broja akta i datuma njegovog evidentiranja.

Dimenzije štambilja su 35x50 mm.

Član 9

Način korišćenja, čuvanja i uništenja pečata i štambilja utvrđuje predsednik Saveta posebnim aktom.

IV POSLOVI KOMISIJE

Član 10

Komisija obavlja sledeće poslove:

1. odlučuje o izuzećima koja se odobravaju određenim kategorijama sporazuma;

2. odlučuje o zloupotrebi dominantnog položaja;

3. ocenjuje dopuštenost koncentracije;

4. ukida ili menja rešenja kojima odobrava koncentraciju;

5. donosi rešenje u skraćenom postupku i privremena rešenja koja se tiču koncentracija;

6. određuje rokove za izvršenje u slučaju sprovođenja nedopuštene koncentracije;

7. propisuje privremene mere;

8. poništava, proglašava nevažećim ili menja odluke o izuzeću pojedinačnog sporazuma;

9. određuje mere i uslove za ponovno uspostavljanje efektivne konkurencije u vezi sa sprovođenjem zabranjene koncentracije;

10. odlučuje o drugim merama predviđenim zakonom;

11. učestvuje u izradi propisa koji se donose u oblasti zaštite konkurencije;

12. predlaže Vladi donošenje propisa za sprovođenje Zakona;

13. prati i analizira uslove konkurencije na pojedinačnim tržištima i u pojedinačnim sektorima;

14. daje mišljenje nadležnim organima na predloge propisa, kao i na važeće propise kojima se vrši povreda konkurencije;

15. daje mišljenja u vezi sa primenom propisa u oblasti zaštite konkurencije;

16. ostvaruje međunarodnu saradnju u oblasti zaštite konkurencije, radi izvršavanja međunarodnih obaveza u ovoj oblasti i prikuplja informacije o zaštiti konkurencije u drugim državama;

17. sarađuje sa državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, radi obezbeđivanja uslova za doslednu primenu ovog zakona i drugih propisa kojima se uređuju pitanja od značaja za zaštitu konkurencije;

18. preduzima aktivnosti na razvijanju svesti o potrebi zaštite konkurencije;

19. vodi evidenciju o prijavljenim sporazumima, o učesnicima koji imaju dominantan položaj na tržištu, kao i o koncentraciji, u skladu sa Zakonom.

20. pored poslova iz stava 1. ovog člana, Komisija obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.

V SAVET KOMISIJE

Član 11

Savet Komisije čine četiri člana i predsednik.

Savet Komisije donosi odluke i druge akte o pitanjima iz nadležnosti Komisije.

Funkcija predsednika i zamenika predsednika Saveta traje najduže do isteka mandata na koji su izabrani.

Član 12

Članovi i predsednik Saveta imaju ovlašćenja, obaveze i odgovornosti utvrđene Zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima.

Član 13

Predsednik Saveta:

1. rukovodi radom Saveta;

2. zastupa i predstavlja Komisiju pred drugim domaćim i međunarodnim institucijama i drugim učesnicima na tržištu;

3. predlaže Savetu Statut;

4. saziva sednice Saveta, predsedava i rukovodi radom Saveta;

5. potpisuje odluke i druge akte i stara se o njihovom izvršavanju;

6. zaključuje ugovor o radu u Stručnoj službi Komisije;

7. predlaže akte koje u okviru svoje nadležnosti usvaja Savet;

8. prati sprovođenje odluka Saveta;

9. obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, Statutom i drugim opštim aktima Komisije.

VI STRUČNA SLUŽBA KOMISIJE

Član 14

Stručna služba Komisije:

- sprovodi ispitni postupak;

- predlaže Savetu donošenje odluka i mera iz njegove nadležnosti;

- izrađuje predloge opštih akata;

- kontroliše izvršenje rešenja i sprovođenje izrečenih mera;

- stara se o obaveštavanju javnosti o radu Komisije;

- obavlja ostale stručne, kadrovske i administrativne poslove za potrebe Komisije.

Radom stručne službe rukovodi direktor.

Član 15

Direktor stručne službe Komisije:

1. rukovodi radom stručne službe Komisije;

2. rukovodi pripremama za sednice Saveta;

3. organizuje funkcionisanje stručne službe;

4. predlaže Savetu donošenje pravilnika i drugih opštih akata Komisije;

5. stara se o stručnom usavršavanju zaposlenih;

6. obavlja i druge poslove u skladu sa Statutom i drugim opštim aktima Komisije.

Za svoj rad, direktor odgovara Savetu.

Član 16

Stručna služba Komisije ima sledeće organizacione jedinice:

1. Odeljenje za opšte, kadrovske i poslove finansija;

2. Odeljenje za praćenje zabranjenih sporazuma;

3. Odeljenje za praćenje zloupotrebe dominantnog položaja;

4. Odeljenje za praćenje koncentracija, i

5. Odeljenje za međunarodnu saradnju.

VII NAKNADA ZA RAD PREDSEDNIKA I ČLANOVA SAVETA

Član 17

Novčane naknade za rad predsednika i članova Saveta jednake su, u skladu sa odredbama člana 48. Zakona o zaštiti konkurencije, platama predsednika, odnosno sudija Vrhovnog suda Srbije.

VIII PRAVA I OBAVEZE ZAPOSLENIH U STRUČNOJ SLUŽBI KOMISIJE

Član 18

Na prava i obaveze zaposlenih u Stručnoj službi primenjuje se zakon kojim se uređuju prava, obaveze i odgovornosti po osnovu rada.

Za obavljanje pojedinih stručnih poslova Komisija može da angažuje druga pravna ili fizička, domaća ili strana lica.

Međusobna prava i obaveza iz stava 2. ovog člana uređuju se posebnim ugovorom.

IX JAVNOST RADA I INFORMISANJE

Član 19

Rad Komisije je javan, u skladu sa propisima koji uređuju javnost rada organa državne uprave, odnosno pravosudnih organa.

Izuzeto iz stava 1. ovog člana Komisija može isključiti javnost prilikom odlučivanja o određenim pitanjima.

Javnost rada ostvaruje se saradnjom sa sredstvima javnog informisanja, podnošenjem izveštaja o radu i drugim vidovima predviđenim Zakonom.

X SLUŽBENA TAJNA

Član 20

Službenom tajnom smatraju se dokumenta i podaci koje zbog njihove prirode i značaja nije dozvoljeno objavljivati, prenositi ili davati na uvid neovlašćenim osobama, osim na način propisan Zakonom ili opštim aktom.

Šta se smatra službenom tajnom utvrđuje Savet u skladu sa Zakonom.

Predsednik, članovi Saveta i zaposleni u stručnoj službi Komisije dužni su da čuvaju službenu tajnu, bez obzira na način na koji su je doznali.

Obaveza čuvanja službene tajne prestaje godinu dana posle prestanka funkcije i radnog odnosa u Komisiji.

Član 21

Savet donosi akt o zaštiti službene tajne kojim se utvrđuje koje vrste podataka predstavljaju službenu tajnu.

XI SREDSTVA ZA RAD KOMISIJE

Član 22

Sredstva za rad Komisije obezbeđuju se iz prihoda koje Komisija ostvaruje obavljanjem poslova, a naročito iz naknada koje se plaćaju u skladu sa ovim zakonom, donacija osim onih koje su Zakonom isključene, prihoda od prodaje izdanja Komisije i drugih izvora u skladu sa Zakonom.

Finansijskim planom koji se donosi za svaku godinu, predviđa se potreban obim sredstava po namenama. Finansijski plan za narednu godinu Komisija donosi do 15. oktobra tekuće godine i dostavlja ga Vladi na saglasnost.

U slučaju da Vlada ne potvrdi finansijski plan do početka poslovne godine, do usvajanja finansijskog plana za tu godinu finansiranje se vrši prema odluci predsednika Saveta o privremenom finansiranju.

Iz sredstava za rad Komisije obezbeđuju se sredstva za nabavku opreme, pokriće materijalnih troškova, plate zaposlenih i naknade članovima Saveta, naknade licima privremeno angažovanim za potrebe Komisije, sredstva zajedničke potrošnje, sredstva rezervi, učešće u radu međunarodnih organizacija i dr.

Član 23

Iz prihoda koje Komisija ostvaruje, izdvajaju se sredstva rezervi Komisije u visini od minimalno 20% ostvarenog prihoda u prethodnoj godini.

Višak prihoda nad rashodom Komisije uplaćuje se u budžet Republike Srbije.

Član 24

Godišnji račun za prethodnu godinu, sa izveštajem o poslovanju i izveštajem ovlašćenog revizora Komisija podnosi Skupštini na potvrđivanje - do 30. aprila tekuće godine.

Komisija imenuje revizora koji vrši reviziju godišnjeg računa Komisije.

Član 25

Komisija podnosi Narodnoj skupštini izveštaj o svom radu koji sadrži podatke o:

- primljenim zahtevima i započetim postupcima u vezi sa utvrđivanjem poremećaja slobodne konkurencije;

- utvrđenim kršenjima pravila konkurencije;

- ocenama sporazuma, zloupotrebama dominantnog položaja i ocenama koncentracija preduzeća;

- preduzetim merama za zaštitu konkurencije.

Izveštaj naveden u prethodnom stavu takođe sadrži i opšti pregled pitanja koja se odnose na konkurenciju na teritoriji Republike Srbije, mišljenja i predloga za unapređenje konkurencije.

XII OPŠTI AKTI KOMISIJE

Član 26

Opšti akti Komisije jesu: Statut, pravilnik, odluke i drugi akti kojima se uređuju određena pitanja.

Statut i drugi opšti akti Komisije menjaju se i dopunjuju po postupku koji je propisan za njihovo donošenje.

Autentično tumačenje Statuta daje Savet.

XIII ZAVRŠNA ODREDBA

Član 27

Ovaj statut po dobijanju saglasnosti Vlade objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.