STATUTKOMISIJE ZA ZAŠTITU KONKURENCIJE("Sl. glasnik RS", br. 47/2006) |
Ovim statutom uređuje se unutrašnja organizacija i način rada Komisije za zaštitu konkurencije (u daljem tekstu: Komisija), način obavljanja poslova, organi Komisije i njihov delokrug rada, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih i druga pitanja koja su od značaja za rad Komisije.
Komisija je osnovana Zakonom o zaštiti konkurencije ("Službeni glasnik RS", broj 79/05 - u daljem tekstu: Zakon) radi obezbeđivanja ravnopravnosti učesnika na tržištu, a u cilju podsticanja ekonomske efikasnosti i ostvarivanja ekonomskog blagostanja društva u celini, naročito potrošača.
Komisija posluje sredstvima u državnoj svojini.
Komisija je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom.
Komisija je samostalna i nezavisna organizacija koja vrši javna ovlašćenja u skladu sa Zakonom.
Komisija za svoj rad odgovara Narodnoj skupštini Republike Srbije, u skladu sa Zakonom.
Naziv Komisije je: Komisija za zaštitu konkurencije.
Sedište Komisije je u Beogradu u Ulici omladinskih brigada 1.
Savet Komisije može doneti odluku o promeni adrese.
Komisija ima pečat i štambilj.
Komisija ima pečat prečnika 32 mm i mali pečat prečnika 20 mm.
Pečat Komisije sadrži grb Republike Srbije i tekst: "Republika Srbija, Komisija za zaštitu konkurencije - Beograd".
Tekst pečata se ispisuje u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije.
Tekst pečata Komisije ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.
Predsednik Saveta ili lice koje odredi predsednik Saveta je odgovorno za čuvanje i pravilno korišćenje pečata.
Komisija koristi dva štambilja: ulazni i izlazni.
Štambilj Komisije sadrži tekst: "Republika Srbija, Komisija za zaštitu konkurencije, Beograd, Omladinskih brigada 1".
Tekst štambilja ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.
Naziv i sedište Komisije, ispisuje se vodoravno, a između njih se ostavlja prazan prostor za upisivanje broja akta i datuma njegovog evidentiranja.
Dimenzije štambilja su 35x50 mm.
Način korišćenja, čuvanja i uništenja pečata i štambilja utvrđuje predsednik Saveta posebnim aktom.
Komisija obavlja sledeće poslove:
1. odlučuje o izuzećima koja se odobravaju određenim kategorijama sporazuma;
2. odlučuje o zloupotrebi dominantnog položaja;
3. ocenjuje dopuštenost koncentracije;
4. ukida ili menja rešenja kojima odobrava koncentraciju;
5. donosi rešenje u skraćenom postupku i privremena rešenja koja se tiču koncentracija;
6. određuje rokove za izvršenje u slučaju sprovođenja nedopuštene koncentracije;
7. propisuje privremene mere;
8. poništava, proglašava nevažećim ili menja odluke o izuzeću pojedinačnog sporazuma;
9. određuje mere i uslove za ponovno uspostavljanje efektivne konkurencije u vezi sa sprovođenjem zabranjene koncentracije;
10. odlučuje o drugim merama predviđenim zakonom;
11. učestvuje u izradi propisa koji se donose u oblasti zaštite konkurencije;
12. predlaže Vladi donošenje propisa za sprovođenje Zakona;
13. prati i analizira uslove konkurencije na pojedinačnim tržištima i u pojedinačnim sektorima;
14. daje mišljenje nadležnim organima na predloge propisa, kao i na važeće propise kojima se vrši povreda konkurencije;
15. daje mišljenja u vezi sa primenom propisa u oblasti zaštite konkurencije;
16. ostvaruje međunarodnu saradnju u oblasti zaštite konkurencije, radi izvršavanja međunarodnih obaveza u ovoj oblasti i prikuplja informacije o zaštiti konkurencije u drugim državama;
17. sarađuje sa državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, radi obezbeđivanja uslova za doslednu primenu ovog zakona i drugih propisa kojima se uređuju pitanja od značaja za zaštitu konkurencije;
18. preduzima aktivnosti na razvijanju svesti o potrebi zaštite konkurencije;
19. vodi evidenciju o prijavljenim sporazumima, o učesnicima koji imaju dominantan položaj na tržištu, kao i o koncentraciji, u skladu sa Zakonom.
20. pored poslova iz stava 1. ovog člana, Komisija obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.
Savet Komisije čine četiri člana i predsednik.
Savet Komisije donosi odluke i druge akte o pitanjima iz nadležnosti Komisije.
Funkcija predsednika i zamenika predsednika Saveta traje najduže do isteka mandata na koji su izabrani.
Članovi i predsednik Saveta imaju ovlašćenja, obaveze i odgovornosti utvrđene Zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima.
Predsednik Saveta:
1. rukovodi radom Saveta;
2. zastupa i predstavlja Komisiju pred drugim domaćim i međunarodnim institucijama i drugim učesnicima na tržištu;
3. predlaže Savetu Statut;
4. saziva sednice Saveta, predsedava i rukovodi radom Saveta;
5. potpisuje odluke i druge akte i stara se o njihovom izvršavanju;
6. zaključuje ugovor o radu u Stručnoj službi Komisije;
7. predlaže akte koje u okviru svoje nadležnosti usvaja Savet;
8. prati sprovođenje odluka Saveta;
9. obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, Statutom i drugim opštim aktima Komisije.
Stručna služba Komisije:
- sprovodi ispitni postupak;
- predlaže Savetu donošenje odluka i mera iz njegove nadležnosti;
- izrađuje predloge opštih akata;
- kontroliše izvršenje rešenja i sprovođenje izrečenih mera;
- stara se o obaveštavanju javnosti o radu Komisije;
- obavlja ostale stručne, kadrovske i administrativne poslove za potrebe Komisije.
Radom stručne službe rukovodi direktor.
Direktor stručne službe Komisije:
1. rukovodi radom stručne službe Komisije;
2. rukovodi pripremama za sednice Saveta;
3. organizuje funkcionisanje stručne službe;
4. predlaže Savetu donošenje pravilnika i drugih opštih akata Komisije;
5. stara se o stručnom usavršavanju zaposlenih;
6. obavlja i druge poslove u skladu sa Statutom i drugim opštim aktima Komisije.
Za svoj rad, direktor odgovara Savetu.
Stručna služba Komisije ima sledeće organizacione jedinice:
1. Odeljenje za opšte, kadrovske i poslove finansija;
2. Odeljenje za praćenje zabranjenih sporazuma;
3. Odeljenje za praćenje zloupotrebe dominantnog položaja;
4. Odeljenje za praćenje koncentracija, i
5. Odeljenje za međunarodnu saradnju.
VII NAKNADA ZA RAD PREDSEDNIKA I ČLANOVA SAVETA
Novčane naknade za rad predsednika i članova Saveta jednake su, u skladu sa odredbama člana 48. Zakona o zaštiti konkurencije, platama predsednika, odnosno sudija Vrhovnog suda Srbije.
VIII PRAVA I OBAVEZE ZAPOSLENIH U STRUČNOJ SLUŽBI KOMISIJE
Na prava i obaveze zaposlenih u Stručnoj službi primenjuje se zakon kojim se uređuju prava, obaveze i odgovornosti po osnovu rada.
Za obavljanje pojedinih stručnih poslova Komisija može da angažuje druga pravna ili fizička, domaća ili strana lica.
Međusobna prava i obaveza iz stava 2. ovog člana uređuju se posebnim ugovorom.
IX JAVNOST RADA I INFORMISANJE
Rad Komisije je javan, u skladu sa propisima koji uređuju javnost rada organa državne uprave, odnosno pravosudnih organa.
Izuzeto iz stava 1. ovog člana Komisija može isključiti javnost prilikom odlučivanja o određenim pitanjima.
Javnost rada ostvaruje se saradnjom sa sredstvima javnog informisanja, podnošenjem izveštaja o radu i drugim vidovima predviđenim Zakonom.
Službenom tajnom smatraju se dokumenta i podaci koje zbog njihove prirode i značaja nije dozvoljeno objavljivati, prenositi ili davati na uvid neovlašćenim osobama, osim na način propisan Zakonom ili opštim aktom.
Šta se smatra službenom tajnom utvrđuje Savet u skladu sa Zakonom.
Predsednik, članovi Saveta i zaposleni u stručnoj službi Komisije dužni su da čuvaju službenu tajnu, bez obzira na način na koji su je doznali.
Obaveza čuvanja službene tajne prestaje godinu dana posle prestanka funkcije i radnog odnosa u Komisiji.
Savet donosi akt o zaštiti službene tajne kojim se utvrđuje koje vrste podataka predstavljaju službenu tajnu.
Sredstva za rad Komisije obezbeđuju se iz prihoda koje Komisija ostvaruje obavljanjem poslova, a naročito iz naknada koje se plaćaju u skladu sa ovim zakonom, donacija osim onih koje su Zakonom isključene, prihoda od prodaje izdanja Komisije i drugih izvora u skladu sa Zakonom.
Finansijskim planom koji se donosi za svaku godinu, predviđa se potreban obim sredstava po namenama. Finansijski plan za narednu godinu Komisija donosi do 15. oktobra tekuće godine i dostavlja ga Vladi na saglasnost.
U slučaju da Vlada ne potvrdi finansijski plan do početka poslovne godine, do usvajanja finansijskog plana za tu godinu finansiranje se vrši prema odluci predsednika Saveta o privremenom finansiranju.
Iz sredstava za rad Komisije obezbeđuju se sredstva za nabavku opreme, pokriće materijalnih troškova, plate zaposlenih i naknade članovima Saveta, naknade licima privremeno angažovanim za potrebe Komisije, sredstva zajedničke potrošnje, sredstva rezervi, učešće u radu međunarodnih organizacija i dr.
Iz prihoda koje Komisija ostvaruje, izdvajaju se sredstva rezervi Komisije u visini od minimalno 20% ostvarenog prihoda u prethodnoj godini.
Višak prihoda nad rashodom Komisije uplaćuje se u budžet Republike Srbije.
Godišnji račun za prethodnu godinu, sa izveštajem o poslovanju i izveštajem ovlašćenog revizora Komisija podnosi Skupštini na potvrđivanje - do 30. aprila tekuće godine.
Komisija imenuje revizora koji vrši reviziju godišnjeg računa Komisije.
Komisija podnosi Narodnoj skupštini izveštaj o svom radu koji sadrži podatke o:
- primljenim zahtevima i započetim postupcima u vezi sa utvrđivanjem poremećaja slobodne konkurencije;
- utvrđenim kršenjima pravila konkurencije;
- ocenama sporazuma, zloupotrebama dominantnog položaja i ocenama koncentracija preduzeća;
- preduzetim merama za zaštitu konkurencije.
Izveštaj naveden u prethodnom stavu takođe sadrži i opšti pregled pitanja koja se odnose na konkurenciju na teritoriji Republike Srbije, mišljenja i predloga za unapređenje konkurencije.
Opšti akti Komisije jesu: Statut, pravilnik, odluke i drugi akti kojima se uređuju određena pitanja.
Statut i drugi opšti akti Komisije menjaju se i dopunjuju po postupku koji je propisan za njihovo donošenje.
Autentično tumačenje Statuta daje Savet.
Ovaj statut po dobijanju saglasnosti Vlade objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.