PROGRAM

RAZVOJA GRADA NIŠA ZA 2006. GODINU

("Sl. list grada Niša", br. 31/2006)

 

UVOD

Program razvoja grada Niša za 2006. godinu je programski dokument kojim se identifikuju potrebe, interesi i prioriteti u razvoju lokalne zajednice.

Analizom dostignutog stepena razvoja i iskazanih potreba za razvojem, a polazeći od realno mogućih izvora finansiranja, utvrđeni su ciljevi razvoja, prioriteti u razvoju, kao i mere i aktivnosti neophodne za ostvarenje planiranih ciljeva.

U izradi ovog planskog dokumenta korišćena su iskustva naučne i političke javnosti, uz aktivno učešće velikog broja pojedinaca i grupa iz javnih preduzeća, ustanova, nevladinog sektora i organa lokalne samouprave (grada i gradskih opština), u cilju dobijanja Programa harmoničnog i održivog razvoja svih delova grada.

Očekujemo da ovako definisan koncept razvoja predstavlja izazov za ljudski potencijal nosilaca razvoja, mogućnost za raspoložive kapacitete, spremnost domaćih i inostranih investitora na ulaganja sa sigurnošću u uloženi kapital i očekivanu dobit, a sve to da predstavlja komparativnu prednost našeg grada kao modernog centra jugoistočne Evrope.

I USLOVI, MOGUĆNOSTI I PRETPOSTAVKE RAZVOJA GRADA

1. Globalna-makroekonomska politika

Globalna-makroekonomska politika razvoja koju utvrđuje Vlada Republike Srbije predstavlja globalni okvir i ambijent razvoja lokalne zajednice.

Memorandumom o budžetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2006. godinu, sa projekcijom za 2007. i 2008. godinu, utvrđeni su prioriteti ekonomske politike.

1.1. Osnovni ciljevi i prioriteti ekonomske politike

Vlada Republike Srbije u periodu od 2006. do 2008. godine nastaviće da sprovodi čvrstu ekonomsku politiku i institucionalne reforme koje garantuju makroekonomsku stabilnost, sigurnost poslovanja, jačanje konkurentnosti privrede i podržavanje dugoročno održivog privrednog rasta. U tom cilju, Vlada će obezbediti koordinaciju u sprovođenju ekonomskih reformi i mera ekonomske politike.

Ekonomska politika u periodu od 2006. do 2008. godine biće usmerena na:

- održanje makroekonomske stabilnosti, uz stabilan dinar i ograničenu inflaciju,

- ubrzano sprovođenje reformi privrede i društva, uz bržu privatizaciju i strukturne promene u realnom, finansijskom i javnom sektoru,

- stvaranje osnova za održiv visoki privredni rast zasnovan na povećanju domaće štednje i investicija, stranih direktnih investicija i izvoza, uz smanjenje deficita tekućih transakcija sa inostranstvom.

Osnovni ciljevi ekonomske politike postići će se čvrstom monetarnom i fiskalnom politikom i ubrzanjem privatizacije i restrukturiranja društvenih i javnih preduzeća.

Prioritet ekonomske politike u periodu od 2006. do 2008. godine biće i smanjivanje nezaposlenosti i siromaštva. U skladu sa Nacionalnom strategijom za smanjenje nezaposlenosti i Nacionalnom strategijom za smanjenje siromaštva, ekonomskim merama će se podsticati privredni rast, investicije, zapošljavanje i povećanje dohodaka. Smanjenje nezaposlenosti i siromaštva podrazumeva višu stopu privrednog rasta zasnovanu na otvaranju novih preduzeća, uz porast zaposlenosti.

Za 2006. godinu planira se realni rast bruto - društvenog proizvoda od 5% i inflacija od 9,3% na kraju godine.

2. Lokalne pretpostavke razvoja

Razvoj grada mora biti nužno oslonjen na efikasno i racionalno korišćenje onih faktora razvoja koji predstavljaju komparativnu razvojnu prednost, a koje grad Niš ima. Pri tome, opšti cilj razvoja grada jeste podizanje nivoa kvaliteta života i rada stanovnika putem:

- sprovođenja koncepcije održivog razvoja grada usmerene na obezbeđenje ekonomskog razvoja lokalne zajednice, smanjenje siromaštva, razumnu potrošnju raspoloživih resursa i očuvanje životne sredine;

- poboljšanja poslovnog i investicionog ambijenta u okviru nadležnosti i mogućnosti lokalne samouprave;

- podrške projektima od interesa za razvoj grada;

- prekogranične i regionalne saradnje u okviru regionalnih integracija.

3. Ciljevi razvoja

Ciljevi razvoja u 2006. godini su:

podsticanje privrednog razvoja i stvaranje mogućnosti za povećanje zaposlenosti;

-

izgradnja kapitalnih objekata od interesa za grad i ravnomerna komunalna i infrastrukturna izgradnja svih delova grada;

-

zaštita - unapređenje životne sredine po evropskim standardima.

4. Izvori finansiranja

Planirane aktivnosti i mere kojima se omogućava razvoj grada realizuju se angažovanjem sredstava iz raznih izvora.

4.1. Budžet grada Niša je izvor finansiranja koji se utvrđuje Odlukom o budžetu Grada. Deo budžetskih sredstava namenjen je razvojnim projektima i aktivnostima. U skladu sa Odlukom, deo gradskog budžeta usmerava se na gradske opštine.

4.2. Udruženim sredstvima građana, preko Fonda za razvoj i samofinasiranje, moguće je realizovati određen broj aktivnosti, naročito u delu komunalne infrastrukture, koje su od posebnog interesa za građane određenog mesta ili naselja.

4.3. Sopstvena sredstva nosioca aktivnosti su moguća sredstva koja obezbeđuju sami nosioci razvoja za svoje programe, a koji istovremeno predstavljaju interes grada.

4.4. Sredstva zainteresovanih investitora na bazi ulaganja sa nosiocima aktivnosti u zajedničke projekte, što omogućuje značajno angažovanje privatnog kapitala i jačanje partnerstva javnog i privatnog sektora.

4.5. S obzirom na to da su određene aktivnosti iz nadležnosti Republike istovremeno aktivnosti koje predstavljaju interes Grada, deo sredstava za razvoj grada su sredstva iz republičkih izvora.

4.6. Donacije, krediti i drugi izvori saglasni planiranim aktivnostima i projektima.

II LOKALNA SAMOUPRAVA

Lokalna samouprava može da utiče na kreiranje stimulativnog poslovnog okruženja i podsticanje ekonomskog razvoja podizanjem kapaciteta organa lokalne samouprave, što bi omogućilo:

unapređenje procedura za dobijanje priključaka za infrastrukturu,

-

ubrzanje postupka legalizacije postojećih i dobijanja dozvola za izgradnju novih objekata,

-

efikasniji rad administracije koja izdaje neophodne saglasnosti,

-

efikasniji rad inspekcijskih službi,

-

povećanu saradnju lokalne samouprave sa partnerima koji učestvuju u lokalnom razvoju,

-

razvoj saradnje javnog i privatnog sektora,

-

lokalnu podršku programu samozapošljavanja i razvoju MSP,

-

veću saradnju sa donatorima u svim fazama razvoja programa donatora,

-

uspešniju bilateralnu i prekograničnu saradnju.

 

III PROGRAM RAZVOJA PRIVREDNIH DELATNOSTI

3.1. Komunalne delatnosti i infrastruktura

3.1.1. Izrada studijske, urbanističke i planske dokumentacije

Urbanističko-planska rešenja treba da budu osnov za racionalno i funkcionalno korišćenje prostora i gradske infrastrukture.

U skladu sa propisima iz oblasti planiranja i izgradnje i potreba grada, prioritete u pripremi urbanističke dokumentacije predstavljaju planovi čija je realizacija od značaja za razvoj grada, planovi za koje su donete odluke o pristupanju izradi i područja bez plana.

Nosilac aktivnosti na izradi urbanističke dokumentacije je JP Zavod za urbanizam Niš.

3.1.1.1. Razvojna opredeljenja - najznačajniji planovi

- Generalni plan grada Niša (nastavak aktivnosti na izradi plana, obezbeđenje odgovarajućih geodetskih podloga, izrada pratećih studija, idejnih rešenja, uspostavljanje Geografskog - informacionog sistema).

- Prostorni plan grada (priprema podataka neophodnih za izradu plana).

3.1.1.2. Urbanistička razrada prostora u funkciji

izrada PDR (Planovi detaljne regulacije) kompleksa kasarni;

-

izrada PDR zone stanovanja;

-

izrada PDR zone poslovanja;

-

izrada PDR i druge planske dokumentacije saobraćaja i ostale infrastrukture;

-

izrada planova u funkciji sporta i rekreacije;

-

izrada planova za oblast javnih službi (školstvo, nauka, zdravstvo, kultura i dr.);

-

izrada planova uređenja seoskih naselja na teritoriji grada van Generalnog plana.

Po Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2006. godinu nastaviće se izrada započetih urbanističkih planova i planova za koje postoji odluka o pripremanju, kao i novih planova za koje će biti doneta odluka o pripremi.

3.1.2. Podzemni katastar

Osnovne aktivnosti Službe za katastar nepokretnosti Niš:

izrada katastra nepokretnosti,

-

izradi katastra nepokretnosti za još 5 celih i 6 delova katastarskih opština,

-

održavanje katastra zemljišta i vodova i katastra nepokretnosti,

-

izrada digitalnih geodetskih planova.

3.1.3. Priprema i opremanje građevinskog zemljišta

Pripremanje i opremanje građevinskog zemljišta je bitan uslov realizacije investicionih aktivnosti i ukupnog razvoja grada. Aktivnosti iz ovog sektora odvijaće se po Programu uređivanja građevinskog zemljišta za 2006. godinu.

Program obuhvata uređivanje građevinskog zemljišta pet gradskih opština, ulaganja u pripremu i izgradnju kapitalnih objekata od značaja za grad, kao i pripremu i izgradnju sekundarne gradske mreže i održavanje iste na teritoriji grada.

3.1.4. Vodosnabdevanje i kanalisanje

Proizvodnja zdrave pijaće vode u količini neophodnoj za zadovoljavanje optimalnih potreba stanovništva, uz podizanje kapaciteta, proširenje vodovodnog i kanalizacionog sistema i održavanje tehničke ispravnosti sistema, sa ciljem obezbeđenja kvalitetnih usluga za potrošače i korisnike vodovodnog i kanalizacionog sistema, je osnovni cilj u ovoj oblasti.

3.1.4.1. Osnovne aktivnosti JKP "Naisus" u 2006. godini su:

- nastavak radova i završetak izgradnje rezervoara "Gorica" sa potrebnom razvodnom mrežom, čime će biti obezbeđeno redovno i sigurno vodosnabdevanje u trećoj visinskoj zoni;

- rekonstrukcija vodovodne mreže, detekcija curenja i popravke u cilju smanjenja gubitka vode u mreži. Aktivnosti će biti realizovane u okviru programa "Rekonstrukcija gradskog sistema vodosnabdevanja i kanalizacije u Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu i Beogradu-III faza KFW". Program se realizuje u periodu od 36 meseci, sa početkom u 2006. godini;

- angažovanje sredstava iz kredita EIB (Evropska investiciona banka) za kolektore otpadnih voda;

- realizacija programa investicionog i tekućeg održavanja JKP "Naisus" za 2006. godinu.

3.1.4.2. Programom uređivanja građevinskog zemljišta realizovaće se aktivnosti na vodovodnoj i kanalizacionoj mreži koje su već započete, počeće izgradnja novih objekata, kao i izgradnja sekundarne vodovodne i kanalizacione mreže u gradskim opštinama na gradskom i seoskom području.

3.1.5. Toplifikacija

Nastavkom Projekta rehabilitacije i osavremenjavanja sistema daljinskog grejanja JKP "Gradska toplana" Niš realizovaće se investicioni projekti i remonti koji će omogućiti stabilno funkcionisanje daljinskog sistema grejanja.

Usavršavanjem termičkih podstanica, opremanjem ultrazvučnim meračima (kalorimetrima) omogućiće se uvođenje novog tarifnog sistema naplate prema količini isporučene toplotne energije, čime bi korisnici daljinskog grejanja direktno uticali na nivo potrošnje.

Rekonstrukcija toplovoda u cilju smanjenja gubitaka na distributivnoj mreži i zamena dotrajalih ventila kako bi se stvorile mogućnosti za efikasniji sistem upravljanja distributivnom mrežom. Planira se konverzija na gas kotlarnici "Somborska" i "Čair", čime bi se uveo jeftiniji energent i smanjilo zagađenje životne sredine.

Studija opravdanosti izgradnje bunara za snabdevanje vodom toplotnog izvora i toplovoda Toplane "Krivi vir" treba da prikaže uštedu u potrošnji vode iz Gradskog vodovoda. Studiju će izraditi JP "Gradska toplana".

3.1.6. Gasifikacija

U oblasti gasifikacije, na području grada Niša u 2006. godini, realizovaće se:

- izrada planske i projektne dokumentacije

i

- izgradnja gradske gasovodne mreže (GGM).

3.1.6.1. Izrada planske i projektne dokumentacije Gradske gasovodne mreže Niša obuhvata:

- projektovanje II faze GGM Niša i

- projektovanje merno-regulacionih stanica (MRS) i distributivnih gasovoda iz II faze GGM Niša, po prioritetu za planirane potrošače.

3.1.6.2. Izgradnja na Gradskoj gasovodnoj mreži (GGM) Niša čini:

izgradnju priključnih gasovoda industrijskih potrošača za MRS: Sportski centar "Čair", Klinički centar, Toplana "Somborska", ZOVS, za potrošače iz II faze GGM Niša po planiranom prioritetu i potrošače u širokoj potrošnji za MRS: "Crvena zvezda", "Ratko Jović", "Ledena stena - 1" i Donji Komren,

-

izgradnju merno-regulacionih stanica (MRS) industrijskih potrošača: Sportski centar "Čair", Klinički centar, Toplana "Somborska", ZOVS, EI, "Poljopromet" i "Medijana" i potrošača u širokoj potrošnji: Donji Komren, "Crvena zvezda", "Ratko Jović", "Ledena stena - 1", "Medijana", Pantelej, Toponica i "Nais",

-

izgradnju distributivnih gasovoda za potrošače u industriji i širokoj potrošnji za naselja: Donji Komren, "Crvena zvezda", "Ratko Jović", "Ledena stena - 1", "Medijana", Pantelej, Toponica i "Nais".

3.1.7. Elektroenergetski kapaciteti

Izgradnja, rekonstrukcija i modernizacija distributivne mreže, izgradnja trafo-stanica, unapređenje energetske efikasnosti i racionalno korišćenje električne energije, samo su neke od aktivnosti koje bi omogućile ravnomernost u razvoju elektroenergetskih kapaciteta.

3.1.7.1. U skladu sa Zakonom o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 84/2004), nadležna uprava će doneti Plan razvoja energetike, kojim se utvrđuje potreba za energijom, uslovi i način obezbeđivanja neophodnih energetskih kapaciteta, u skladu sa Strategijom razvoja energetike Republike Srbije.

3.1.7.2. JP "Elektrodistribucija Niš" redovno će snabdevati potrošače električnom energijom realizacijom plana tekućeg održavanja, tj. otklanjanjem kvarova, čime se postiže i poboljšanje naponskih prilika, plana investicionog održavanja (sanacija i održavanje već izgrađenih objekata, koji su energetski preopterećeni ili izgoreli) i plana investicionih ulaganja, koji se zbog obimnosti, osim sopstvenim sredstvima, realizuje i kreditima, sredstvima donatora, kao i učešćem potrošača i JP Direkcija za izgradnju grada Niša.

Prioritetne investicije, kako po značaju, tako i po obimu su:

nastavak izgradnje trafo-stanice (TS) 110/10 KV "Niš 8" na Ledenoj steni,

-

rekonstrukcija TS 35/10 KV "Ćele kula",

-

nastavak rekonstrukcije TS 35/10 KV "Stevan Sinđelić",

-

uvođenje TS 35/10 KV "Apelovac" u daljinski režim rada,

-

proširenje TS 110/10 KV "Niš 10" ("Jastrebac") u radnoj zoni "Sever"- II faza,

-

ukoliko se obezbede građevinske dozvole, realizovaće se 10 KV vodovi za TS "Mokranjčeva" 1 i 10 KV vodova od TS 110/10 KV "Vrežina" do TS "Duvaništa" 3,

-

izgradnja novih TS 10/04 KV koje će biti realizovane planom investicione izgradnje za 2006. godinu.

3.1.8. Saobraćajna infrastruktura

3.1.8.1. Saobraćajnom studijom stvoriće se pretpostavke za rekonstrukciju i modernizaciju saobraćajne mreže u cilju kvalitetnijeg odvijanja gradskog saobraćaja.

3.1.8.2. Rekonstrukcija tunela u delu rehabilitacije postojećeg auto-puta E-80, deonice od Proseka do Bele Palanke, iz sredstava Evropske banke za rekonstrukciju i razvoj.

3.1.8.3. U okviru regionalne putne mreže rekonstruisaće se putni pravci: P- 241 prema Gadžinom Hanu, u dužini od 0,5 km; nakon završetka atmosferske kanalizacije i regionalni put P-247 Malča-Knez Selo, u dužini od 2,2 km.

3.1.8.4. Izgradnja tri primarne gradske saobraćajnice: druge trake bul. Medijana (deonica od Knjaževačke do novog mosta u Duvaništu) u dužini od 760 m, ul. Knjaževačka, koja treba da dobije bulevarski profil, na deonici od Matejevačkog puta do ul. Ruzmarina, čime će se povezati Durlan i Donja Vrežina i ul. Dimitrija Tucovića (od Ledene stene do KPD) i izvršiti modernizacija i proširenje izlaznih saobraćajnica prema Knjaževcu i Prokuplju.

3.1 8.5. Izgradnja novih lokalnih i gradskih saobraćajnica, semaforizacija raskrsnica i pružnih prelaza. Izgradnja i sanacija mostova (most "Medijana" i most u ul. Vojvode Mišića) i podvožnjaka odvijaće se u okviru aktivnosti koje su predviđene Programom uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2006. godinu.

3.1.8.6. Priprema za sanaciju klizišta u Niškoj Banji, II faza.

3.1.9. Održavanje komunalnih objekata

Funkcionalno i racionalno korišćenje i održavanje postojećih i izgradnja i uređenje novih komunalnih objekata osnovni je cilj u ovoj oblasti.

Posebnim programima gradskih javnih preduzeća definisaće se obim, rokovi i izvori finansiranja aktivnosti na održavanju komunalnih objekata.

Osnovne aktivnosti su:

održavanje javne higijene (čišćenje i pranje ulica i trgova),

-

zimsko održavanje ulica,

-

odvoženje i deponovanje smeća,

-

uređenje i održavanje gradskih parkova, drvoreda, travnjaka, blokovskog zelenila, crkvenih dvorišta, kulturno-istorijskih spomenika,

-

uređenje i održavanje grobalja,

-

održavanja saobraćajnih signalizacija i dr.

Modernizacija ovog sektora realizovaće se kroz organizacione i funkcionalne promene i poboljšanje tehničke i tehnološke opremljenosti.

JKP "Objedinjena naplata" otpočeće naplatu komunalnih, stambenih i drugih usluga na jednom mestu, što će omogućiti jeftinije i efikasnije poslovanje javnog preduzeća.

Na osnovu Studije izvodljivosti Projekta sanacije, rekultivacije i zatvaranja deponije "Bubanj", počeće prva faza sanacije, uz angažovanje zainteresovanih investitora.

Sistem organizovanog sakupljanja i odvoženja čvrstog otpada širiće se uvođenjem novih korisnika sa seoskog područja. Za ovaj vid usluga potrebno je obezbediti veću zainteresovanost žitelja seoskih naselja.

Na planu uređenja i održavanja grobalja izvršiće se: proširenje Novog groblja "Bubanj" na severnoj strani, tehnička priprema i opremanje groblja za Medoševac i Popovac, kao i priprema i početak izgradnje Romskog i groblja u Brzom Brodu i Donjoj Vrežini.

Semaforizacija novih raskrsnica, nova signalizacija mirujućeg saobraćaja i uvođenje savremenog načina parkiranja putem zoniranja i SMS -poruka realizovaće se tokom 2006. godine.

3.1.10. Infrastrukturni razvoj na seoskom području

Rešavanje infrastrukture sela omogućilo bi realizovanje optimalnog proizvodnog okruženja za unapređenje primarne poljoprivredne proizvodnje.

Izgradiće se most na reci J. Morava kod sela Lalinac i sanirati most na reci J. Morava kod Supovca.

Nastaviće se radovi na vodovodnom sistemu "Vrelo" za snabdevanje vodom sela: Vele Polje, Paligrace i G. Trnava i radovi na rezervoaru i pumpnoj stanici za Mramorski potok.

Rekonstruisaće se pojedini seoski vodovodi na području gradske opštine Pantelej i poveriti JKP "Naisus" Niš na dalje upravljanje.

Realizovaće se projekat "Analiza postojećeg stanja i predlog aktivnosti na realizaciji programa izgradnje i uređenja Banje Topilo", izgraditi put za Banju Topilo i autobuska okretnica kod manastira u Gabrovcu.

Biće realizovan "Projekat saniranja atarskih puteva u 23 naseljena mesta na području gradske opštine Crveni krst" i "Projekat saniranja atarskih puteva u 15 naseljenih mesta na području opštine Niška Banja".

Izgradnja ostale seoske infrastrukture odvijaće se prema Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2006. godinu.

3.2. Privredne delatnosti

3.2.1. Poljoprivreda

Grad će nastaviti sa realizacijom višegodišnjih projekata i programa na stvaranju optimalnih uslova za podsticanje lokalnog razvoja poljoprivrede i sela.

Nastaviće se inteziviranje saradnje sa resornim ministarstvom kroz učestvovanje i organizaciju tematskih skupova iz oblasti poljoprivrede i aktivno učešće u kreiranju agrarne politike.

U skladu sa strategijom poljoprivrede Srbije, grad će, preko resornih službi i pratećih razvojnih fondova, preduzeti niz aktivnosti u podsticanju lokalnog i regionalnog razvoja sela i poljoprivrede (ruralni razvoj). Osnovni pravci delovanja će biti: pomoć seoskom stanovništvu u prepoznavanju sopstvenog razvojnog potencijala, u izradi studija izvodljivosti, izradi i realizaciji projekata razvoja sela i poljoprivrede i diversifikacije ekonomije na selu.

Vršiće se registracija poljoprivrednih gazdinstava i koristiti podsticajna sredstava za razvoj poljoprivredne proizvodnje i unapređenje sela.

Primarna poljoprivredna proizvodnja na području grada Niša: planira se prolećna setva na 13.000 ha, žetva na 8.000 ha i jesenja setva na 7.500 ha.

Tokom 2006. godine preduzimaće se mere za usporavanje tendencije pada površina pod višegodišnjim zasadima i pokrenuće se projekti proizvodnje kvalitetnog sadnog materijala i sadnja novih zasada sa kvalitetnim sortimentom i savremenim tipovima uzgoja.

Grad će sredstvima iz budžeta, preko Fonda za razvoj poljoprivrede, realizovati: Program unapređenja primarne poljoprivredne proizvodnje, Program unapređenja stručnog znanja i organizovanosti poljoprivrednika i poljoprivrednih stručnjaka i Program razvoja sela na području grada Niša.

A) Program unapređenja primarne poljoprivredne proizvodnje obuhvata: rad Gradskog sistema Prognozno-izveštajne službe, ispitivanje kvaliteta zemljišta, protivgradnu zaštitu, proizvodnju loznih kalemova (oko 24.000 sadnica) i sadnju vinograda (oko 8 ha), kao i veštačko osemenjavanje krava plotkinja.

B) Program unapređenja stručnog znanja i organizovanosti poljoprivrednika i poljoprivrednih stručnjaka realizovaće se kroz:

predavanja,

-

radionice,

-

izložbe vezane za poljoprivredu i selo,

-

posete sajmovima,

-

studijska putovanja,

-

nastup na 73. Međunarodnom sajmu poljoprivrede u Novom Sadu,

-

organizacija I Regionalnog poljoprivrednog sajma "Niš 2006",

-

Projekat gradskog sistema TIS-a (tržišnog informacionog sistema) i

-

Projekat Multidisciplinarnog tima - mreže podrške regionalnom ruralnom razvoju na području grada Niša i opština Aleksinac i Gadžin Han.

-

Projekat "Lične karte sela" na području GO Pantelej.

V) Program razvoja sela obuhvata izradu i realizaciju Akcionog plana ruralnog razvoja i pružanja podrške projektima udruženja poljoprivrednika, gradskim opštinama i drugim projektima, kandidovanih prema drugim izvorima finansiranja (5 projekata).

Nastaviće se aktivnosti u saradnji sa Međunarodnim humanitarnim i razvojnim organizacijama, sa planom:

- dalje realizacije integralnog projekta razvoja mlekarstva na području grada Niša "Reka mleka" (donator: Kraljevina Švedska),

- okončanja realizacije stočarskog razvojnog projekta "Dobra farma" (donator: Kraljevina Holandija),

- dalje realizacije idejnog projekta uspostavljanja Produktne berze Niš u saradnji sa holandskom razvojnom organizacijom NMCP.

Realizovaće se "Projekat za unapređenje kozarstva u brdsko-planinskom rejonu" gradske opštine Palilula.

Gradske opštine će u 2006. godini razvoj sela i poljoprivrede realizovati prema svojim programima i započetim aktivnostima u 2005. godini, u saradnji sa resornim službama grada Niša, i nastaviti praksu udruživanja sredstava i aktivnosti svih nivoa lokalne samouprave u realizaciji održivog razvoja sela poljoprivrede.

3.2.2. Vodoprivreda

Regulacijom korita reke Nišave i potoka ostvariće se zaštitna funkcija i pozitivan urbanistički i estetski efekat.

U oblasti vodoprivrede nastaviće se započeti radovi i otpočeti sa novim radovima na regulaciji korita reke Nišave (desna obala, od Betonskog do Železničkog mosta), regulaciji u zoni novog mosta "Medijana", dužina 150 m i regulaciji korita reke Nišave (leva obala, od ušća Gabrovačke reke nizvodno do Pešačkog mosta), kao i radovi na regulaciji Gabrovačke reke, od Železničkog mosta uzvodno 150 m i otpočeti regulacija u zoni planiranog mosta u ul. Višegradskoj.

Regulacija Humskog potoka od propusta u ul. Timošenka do auto-puta i regulacioni radovi na Rujničkom potoku od ušća sa Humskim potokom do ul. R. Jovića.

Radovi na izgradnji nasipa na levoj obali reke Nišave u delu ušća Kutinske reke i uzvodno uz Kutinsku reku, dužina 300 m.

Imovinska i tehnička priprema za nastavak započetih radova na Humskom, Suvodolskom, Matejevačkom, Breničkom, Rujničkom potoku i Kutinskoj i Gabrovačkoj reci, u skladu sa Programom uređivanja građevinskog zemljišta za 2006. godinu.

3.2.3. Saobraćaj i veze

3.2.3.1. Uvođenje novih prevoznika i usklađivanje strukture mreže linija sa potrebama stanovništva i obnavljanje prevoznih kapaciteta, uz primenu adekvatne politike cene prevoza, radi kvalitetnog i nesmetanog odvijanja javnog gradskog i prigradskog prevoza.

Saobraćajna studija: "Studija saobraćajnog transporta i mirujućeg saobraćaja".

3.2.3.2. Vazdušni saobraćaj odvijaće se u pravcu:

- povećanja broja putnika, kao i broja destinacija,

- izrade Master plana Aerodroma "Konstantin Veliki", kao stručne i formalno-pravne osnove organizovanja daljeg razvoja kompleksa aerodroma, kroz realizaciju programa "Mladi ljudi-nove ideje", koji finansira UNDP,

- izrade novog biznis plana razvoja preduzeća za period od 2007. do 2012. godine, što će kao strateški dokument omogućiti dalju realizaciju investicija, kao i pripremu za proces vlasničke transformacije.

3.2.3.3. "Telekom Srbija" A.D. modernizacija (digitalizacija) fiksne telekomunikacione mreže.

Lokacije na području grada na kojima se očekuje završetak radova u 2006. godini, su: Ledena stena, Obilićev venac, Niš - Centar (II faza), Gradsko polje, Krive livade, Apelovac, Sinđelić (II faza), Ardija, Novo Selo (II faza), Niška Banja - izgradnja centrale.

3.2.3.4. U okviru poštanskog saobraćaja najznačajnija investicija će biti završetak adaptacije pošte u ul. Božidara Adžije.

3.2.4. Stambena izgradnja

Obezbeđivanjem lokacija za kolektivnu i individualnu stambenu izgradnju stvoriće se uslovi za rešavanje stambenih pitanja građana saglasno demografskim potrebama grada, uz postizanje standarda stanovanja i neophodnih rekonstrukcija i revitalizacija postojećeg stambenog fonda. Izabraće se lokacije za izgradnju novih stambenih kompleksa sa manjom gustinom stanovanja. Intencija će biti na stanogradnji u prigradskim naseljima, kao i na uređivanju lokacija za stanogradnju po Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnju za 2006. godinu, sa posebnim akcentom na individualnu stambenu izgradnju, a u cilju ostvarivanja boljeg kvaliteta života.

Posebna pažnja biće posvećena rekonstrukciji centralnih gradskih zona.

Planira se da prostori na kojima se nalaze bivše vojne kasarne prerastu u stambene komplekse.

Osnovno razvojno opredeljenje JP "Gradska stambena agencija" biće obezbeđivanje stambenih rešenja i modela finansiranja stambene izgradnje sredstvima različitih lokalnih, javno-privatnih partnera, donatora i kreditora u implementaciji i osiguravanju održivog modela subvencionisanog socijalnog stanovanja ili davanja na korišćenje na određeno vreme.

3.2.4.1. Izradom "Strategije stambenog sektora grada Niša" (projekat finansira UN Habitat) oformiće se baza podataka o stanovima, potrebe za izgradnjom novih stanova, kao i modeli izgradnje.

3.2.4.2. U okviru "Programa stanovanja i trajne integracije izbeglica" UN Habitat, koji finansira Vlada Italije, uz učešće grada, planirana je fazna izgradnja 75 stanova na lokaciji Pasi Poljana.

3.2.4.3. Nastavak fazne izgradnje 300 stanova za potrebe socijalnog stanovanja u Duvaništu, u ul. Majakovskog, u trajanju od četiri godine, odvijaće se po posebnom programu koji donosi Skupština grada i uz subvencioniranje grada u prve tri godine.

3.2.4.4. U pripremi je projekat izgradnje jedne lamele sa 6 spratova na lokaciji u Ulici S.M. Mike u Duvaništu, sa početkom gradnje u prvoj polovini 2006. godine.

Neophodno je doneti odluku o uslovima i načinu raspodele i korišćenja stanova za socijalno stanovanje.

3.2.4.5. U okviru donacije: Japanske Vlade za potrebe zbrinjavanja ratnih vojnih invalida i porodica palih boraca, u saradnji sa Ministarstvom rada, zapošljavanja i socijalne politike, otpočeće izgradnja stanova u Ulici bitoljskoj u Panteleju.

3.2.4.6. Održavanje stambenih zgrada i poslovnog prostora će se organizovati na nivou koji obezbeđuje normalno i nesmetano korišćenje stambenog i poslovnog prostora i zaštitu zdravlja građana i njihove imovine. JP "Nišstan" i privatne agencije će raditi na poslovima održavanja stambenog fonda po programu hitnih intervencija i tekućeg održavanja istog.

3.2.4.7. U okviru raspolaganja i upravljanja poslovnim prostorom grada zadržaće se koncepcija da se poslovni prostor daje u zakup, čime bi se obezbedilo adekvatno i racionalno korišćenje i održavanje istog i da se raspoređuje za potrebe gradskih organa, potrebe starih, umetničkih i deficitarnih zanata i za realizaciju projekata koje grad zaključi sa inostranim donatorima.

Investiciono održavanje poslovnog prostora grada vršiće se iz sredstava zakupaca, koja im se refundiraju kroz umanjenje mesečne zakupnine za povraćaj uloženih sredstava. Ostali poslovni prostor investiciono bi se održavao iz budžetskih sredstava.

3.2.4.8. Jedan od prioriteta u investicionom održavanju prostora biće i sanacija i rekonstrukcija popločanog platoa iznad Niša u bedemu Tvrđave.

3.2.4.9. Budžetom grada predvideće se sredstva za geodetsko snimanje, pribavljanje projekata i dokaza o pravu svojine na objektima i zemljištu, kao i za regulisanje naknade za komunalno opremanje bespravno izgrađenih zgrada MK i ostalih objekata koji se koriste za potrebe organa i službi grada.

3.2.5. Privatno preduzetništvo

Razvoj privatnog preduzetništva će se zasnivati na razvoju malih i srednjih preduzeća. Realizacijom projekata u partnerstvu lokalne zajednice i privatnih preduzetnika stvoriće se uslovi za privlačenje stranih investicija, a samim tim i za apsorpciju viška radne snage proistekle iz privatizacionih tokova.

Ubrzaće se procedure oko rešavanja imovinskopravnih pitanja, pojednostaviće se postupak eksproprijacije, kao i postupak vođenja zemljišnih knjiga, što bi umnogome ubrzalo i proces investiranja.

Neophodno je da grad osim na ubrzanju administrativne procedure radi na unapređenju komunalne infrastrukture i proširivanju ponude građevinskog zemljišta, što bi rezultiralo privlačenjem (direktnih stranih) investicija - kao jednom od prioriteta u narednom periodu. U cilju aktiviranja radne zone "Sever" neophodno je infrastrukturno opremiti ovu zonu, pri čemu je prioritetna izgradnja severnog kolektora.

Uspostavljanje javno-privatnih partnerskih odnosa radi privođenja nameni javnog građevinskog zemljišta, u skladu sa usvojenim planskim dokumentima, biće u cilju brže i efikasnije izgradnje, a u skladu sa izmenama zakonskih rešenja koje će doneti Vlada Republike Srbije.

Mala i srednja preduzeća mogu biti pokretači evropskih integracija ukoliko se njihov razvoj bude usmeravao u okviru tri celine: 1) inovacije u MSP, 2) razvoj inkubatora i klastera i 3) regionalni razvoj.

Lokalna samouprava će se aktivno uključivati u lokalni ekonomski razvoj unapređenjem poslovne klime i stvaranjem većih mogućnosti za razvoj malih i srednjih preduzeća kroz realizaciju projekata.

3.2.5.1. Početak rada Slobodne zone Niš sa izgradnjom objekata za trgovinski i proizvodni deo zone će, između ostalog, omogućiti bolje korišćenje proizvodnih kapaciteta, povećanje izvoza i privlačenje stranog kapitala.

3.2.5.2. U okviru projekta "ENTRANSE", koji finansira Vlada Kraljevine Norveške, radi Inkubator Centar Niš sa 14 preduzeća u okviru poslovnog prostora Holding kompanije MIN-a, koji će se koristiti kao platforma Nacionalnog programa za razvoj inkubatora, trening preduzetnika i uspostavljanje naučno - tehnoloških parkova.

3.2.5.3. Implementiraće se "Studija ekonomskog razvoja", sa posebnim osvrtom na razvoj MSP, urađena od strane Instituta Ekonomskog fakulteta u Beogradu, uz aktivno učešće lokalne samouprave. Studija se realizuje u okviru projekta "Promocija zapošljavanja", Okvir za studiju ekonomskog razvoja, koji finansira Svetska banka i DFID.

3.2.5.4. Podrška radu MSP i razvoju klastera (tekstilni i građevinski) na teritoriji Nišavskog regiona odvijaće se u okviru LEDIB-a - Lokalni ekonomski razvoj na Balkanu (2006 - 2011.), koji finansira Ministarstvo inostranih poslova Danske u vrednosti 10 mil. eura.

3.2.5.5. Nastaviće se realizacija projekta "Formiranje centra za podršku razvoja malih i srednjih preduzeća na teritoriji grada Niša" u okviru programa Seenet.

3.2.5.6. Najvažnije aktivnosti u okviru Regionalne privredne komore Niš (RPK) biće uključivanje RPK u zajedničke projekte sa lokalnom samoupravom i Regionalnim centrom za razvoj malih i srednjih preduzeća, koji mogu imati veliki značaj za Nišavski okrug, kao i povezivanje članica komore sa ino - tržištima i uspostavljanje i proširenje privredne saradnje. Od značaja će biti i realizacija projekta "Kako lakše do ISO 9001 i HACCP sertifikata".

Uradiće se privredno-poslovni vodič, koji je namenjen svim potencijalnim partnerima, članicama komore i samoj komori.

3.2.5.7. Regionalni centar za razvoj malih i srednjih preduzeća (MSP) Niš nastaviće sa promocijom, podsticajem razvoja i održivosti MSP, u smislu pružanja konsalting aktivnosti i edukacije preduzetnika.

3.2.5.8. Fond za razvoj Republike Srbije nastaviće sa kreditiranjem opreme i projekata malih i srednjih preduzeća, projekata za podsticanje izvoza, samostalnih zanatskih radnji i fizičkih i nezaposlenih lica za pokretanje sopstvenog biznisa preko Nacionalne službe zapošljavanja.

3.2.5.9. Fond za mikrorazvoj (FMR) u Nišu je opredeljen za dugoročni nastavak poslova mikrokreditiranja i podrške preduzetništvu, u kontekstu smanjenja siromaštva, povećanja zaposlenosti i podrške mikroprivrednog razvoja.

3.2.5.10. Opšte udruženje samostalnih privrednika i zanatlija će i u 2006. godini nastaviti sa: prekvalifikacijom i stručnim osposobljavanjem oko 1000 polaznika za razna zanimanja (pre svega za deficitarna i proizvodna zanimanja), edukacijom zanatlija i intenzivnijom saradnjom sa grčkim i turskim zanatlijama. Konkurs za stare umetničke zanate i domaću radinost konstantno će biti otvoren.

Za brži razvoj preduzetništva neophodno je što pre regulisati oblast mikrokreditiranja, što bi značilo da se preko državnih sredstava ili ino-ulagača pomognu početnici, i to najugroženije kategorije stanovnika - mladi, žene, nezaposleni.

Ubrzaće se proces privatizacije društvenih preduzeća. Većina preduzeća biće privatizovana metodom javne aukcije, uključujući i preduzeća MIN "Holding" i EI "Holding".

3.2.6. Trgovina i snabdevanje

Razvoj trgovinske mreže obezbeđivaće se stvaranjem uslova za ulaganje privatnog kapitala u postojeće kapacitete u trgovini, uvažavajući ravnomerniji razmeštaj trgovinskih i pijačnih prostora, u skladu sa potrebama naselja i na lokacijama koje su urbanistički opredeljene za trgovinske centre.

3.2.6.1. Razvoj pijačne delatnosti odvijaće se u pravcu izgradnje modernog tržnog centra površine 2800 m2 u Duvaništu, u čijem sklopu će se nalaziti i zelena i mlečna pijaca. Ovaj objekat biće izgrađen suinvestiranjem JP "Tržnica", koja učestvuje zemljištem i projektnom dokumentacijom i PP "Kosanica", koje je uplatilo naknadu za uređivanje građevinskog zemljišta i koje će izgraditi tržni centar. JP "Tržnici" će pripasti 44% površine objekta. Nova pijaca će rasteretiti pijacu na bul. Nemanjića i poboljšati snabdevanje u Duvaništu i u Durlanu.

Očekuje se da ovaj model finansiranja izgradnje bude opredeljujući i za izgradnju pijace u naselju Ledena stena, kao i za izgradnju nove pijace na veliko - Veletržnice na lokaciji KO Donje Međurovo, uz aktivno učešće lokalne zajednice i finansijskih institucija.

3.2.6.2. Za dalje funkcionisanje prve zone unapređenog poslovanja "Niška varoš" predviđena su sredstva u budžetu grada.

Unapređenje poslovnih kvartova može se vršiti po ugledu na ovu zonu, pomoću koga vlasnici lokala odlučuju o budućnosti kvartova.

Izgradnja TPC "Srbija" površine 8000 m2 u okviru ZUP "Niška Varoš", što bi doprinelo poboljšanju poslovanja unutar ove zone.

3.2.6.3. Planira se nabavka gasa, mazuta i dizel - goriva za potrebe robnih rezervi.

3.2.6.4. Tradicionalne sajamske manifestacije, kao i organizovanje novih, ukazuju na potrebu permanentnog prezentovanja dostignuća, mogućnosti i potreba privrede grada. Stvaranje odgovarajućih uslova - određivanje lokacije i izgradnja ili adaptacija objekta za organizovanje sajamskih manifestacija je jedan od prioritetnih zadataka u narednom periodu, čime bi se Niš našao na mapi sajamskih gradova.

3.2.7. Turizam i ugostiteljstvo

Osnovni zadaci razvoja turizma i ugostiteljstva u 2006. godini su:

- povećanje turističkog prometa i prihoda od turizma i ugostiteljstva;

- bolje iskorišćavanje postojećih kapaciteta;

- poboljšanje kvaliteta i sadržaja turističkih ponuda i usluga;

- organizovani ofanzivan nastup na prezentaciji Niša i gradskih opština kao atraktivne turističke destinacije i angažovanje turističkih agencija na dovođenju gostiju, kako domaćih, tako i inostranih;

- pokretanje investicija u oblasti turizma usmerenih na podizanje nivoa postojećih i povećanje smeštajnih kapaciteta, kao i investiranje u putnu i komunalnu infrastrukturu, kojim bi se stvorili uslovi da atraktivni prirodni resursi i kulturno-istorijska baština budu stavljeni u turističku funkciju;

- etno - selo.

3.2.7.1. Turistička organizacija Niša-TON će osnovne aktivnosti usmeriti na:

- osmišljavanje i organizovanje promocije i prezentacije turističke ponude i potencijala grada;

- izradu i publikovanje propagandno-informativnog materijala;

- prezentaciju turističke ponude grada na sajmovima i drugim manifestacijama;

- učešću u organizaciji turističko-kulturnih manifestacija koji su u funkciji obogaćivanja turističke ponude grada;

- saradnju sa drugim turističkim organizacijama, agencijama, udruženjima i drugim institucijama usmerenoj na unapređenje plasmana turističke ponude grada i realizaciju projekata iz oblasti turizma;

- izradu i postavljanje turističke signalizacije.

3.2.8. Zapošljavanje

3.2.8.1. U oblasti zapošljavanja osnovni cilj će biti da se u procesu privatizacije društvenih i državnih preduzeća, sinhronizovanim delovanjem mera ekonomske i socijalne politike i politike tržišta rada, stvaraju uslovi za zaustavljanje rasta nezaposlenosti i rešavanje problema viška radnika.

3.2.8.2. Povećanje broja zaposlenih će se ostvariti otvaranjem novih malih i srednjih preduzeća, proširenjem i jačanjem postojećih, realizacijom projekata ("Inkubator centar", "Promocija zapošljavanja", "Program zapošljavanja visokoobrazovanih pripravnika", itd.), kreditiranjem preduzetnika pod povoljnijim uslovima, pomeranjem zaposlenosti iz neformalnog u formalni sektor i aktivnošću nezaposlenih u traženju posla.

IV PROGRAM RAZVOJA DRUŠTVENIH DELATNOSTI

4.1. Obrazovanje i naučno-istraživački rad

Nastaviće se započete reforme obrazovnog sistema u celini u pravcu povećanja kvaliteta i efikasnosti obrazovanja i dostupnosti obrazovanja svima, u skladu sa principima doživotnog učenja, bržeg zapošljavanja i razvoja karijere.

Promena nastavnih planova i programa, uvođenje novih predmeta i profila obrazovanja za kojima postoji potreba, jačanje osnove za izvođenje praktične nastave, osposobljavanje nastavnog kadra i usaglašavanje visokog školstva sa novim Zakonom o visokom obrazovanju su osnovni pravci angažovanja u oblasti obrazovanja.

Nastaviće se ulaganja u investiciono-tehničko održavanje i sanaciju školskog prostora, prema Programu kapitalnog održavanja objekata u obrazovanju, opremanje i izgradnju školskog prostora iz budžeta grada, Republike i donacija.

Nastaviće se izgradnja objekata za potrebe osnovnog obrazovanja u Pasi Poljani, Popovcu i Brzom Brodu, a izvršiće se i pripreme za početak izgradnje nove gimnazije u opštini Pantelej.

U toku je realizacija projekta "Decentralizacija škola" u Gimnaziji "9. maj".

Iz budžeta će se izdvajati sredstva za finansiranje takmičenja učenika osnovnih i srednjih škola, novčane nagrade za postignute rezultate na takmičenjima, stipendije za talentovane učenike i studente i jednokratna novčana davanja.

Institut za međunarodno obrazovanje će i ove godine realizovati program "Partnerstvo za obrazovanje i razvoj zajednice" Fabrike duvana Niš, a Programom je predviđeno stipendiranje 50 studenata sa po 2000 evra sa Elektronskog, Mašinskog, Pravnog i Ekonomskog fakulteta i dodela sredstava za realizaciju studentskih projekata.

Zgrada Regionalnog centra za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju će biti završena (donator norveška Vlada), tako da će započeti realizacija programa obuke zaposlenih u obrazovanju radi unapređenja njihove profesionalne osposobljenosti.

Primena Zakona o visokom obrazovanju na fakultetima Univerziteta u Nišu doprineće smanjenju dužine studiranja, povećanju broja diplomiranih u odnosu na broj upisanih studenata, prilagođavanju nastavnih programa naučnim dostignućima i potrebama ekonomskog i tehnološkog razvoja zemlje, realizaciji principa doživotnog učenja, razvoju karijere, bržem zapošljavanju i usklađivanju obrazovnog sistema sa principima razvoja obrazovanja u Evropskoj uniji.

Društvo zasnovano na znanju, čijoj izgradnji težimo, podrazumeva ulaganja u istraživanje i razvoj, primenu rezultata istraživanja, tehnologija, organizacija, institucionalne i društvene inovacije i široku upotrebu informacionih i komunikacionih tehnologija.

Zbog toga će biti neophodno podržati poslovni sektor da ulaže u razvoj i istraživanje u cilju povećanja svoje konkurentnosti na tržištu Evropske unije i ostalom svetskom tržištu. Takođe treba ohrabriti i podsticati sve vrste inovativne aktivnosti, ne samo u privrednom sektoru, već u svim segmentima društva, kako bi se uhvatio korak sa sve bržim tehničko-tehnološkim napretkom u svetu.

S obzirom na to da grad raspolaže velikim brojem naučnih radnika, taj potencijal će se koristiti za izradu naučno-istraživačkih projekata iz oblasti fundamentalnih, primenjenih, inovacionih i razvojnih istraživanja u funkciji razvoja i unapređenja delatnosti preduzeća i ustanova.

Podsticanje međusobnog povezivanja preduzeća i povezivanje preduzeća i nosilaca znanja (fakulteti, institucije koje se bave istraživanjem i razvojem) biće u funkciji povećanja inovativnosti i produktivnosti.

4.2. Kultura i spomenici kulture

Osnovni cilj u oblasti kulture je razvoj svih vidova stvaralaštva, obezbeđivanje stručnog kadra, izgradnja i saniranje ruiniranog prostora ustanova kulture i nabavka savremene opreme.

Finansiranje ustanova i projekata u kulturi od interesa za grad i dalje će biti iz budžeta, s tim da se sve veći deo sredstava potrebnih za rad ustanova obezbeđuje od donatora i samih ustanova.

Nastaviće se aktivnosti i radovi na već započetim verskim objektima (Hram Svetog cara Konstantina i carice Jelene, Saborni hram, crkva u Ulici vojvode Bojovića), objektima pod zaštitom države i objektima građanske arhitekture (nastavak realizacije projekta "Lepša Srbija").

Iz sredstava budžeta grada, pored projekata ustanova čiji je osnivač grad, finansiraće se i projekti ostalih ustanova i fizičkih lica prema izboru Saveta za kulturno stvaralaštvo grada Niša.

Sredstvima budžeta Republike Srbije nabaviće se nova oprema za svetlosni park i adaptirati mala scena u Narodnom pozorištu i rekonstruisati i opremiti najsavremenijom opremom bioskop "Vilin grad".

U okviru kapitalnog ulaganja u objekte kulture sredstva će se izdvojiti za:

Završetak radova na sanaciji i rekonstrukciji zgrade "Sinagoga";

-

Sređivanje zgrade na arheološkom nalazištu "Medijana" - izrada projekta, hidroizolacija i drenaža;

-

Završetak radova na zgradi Istorijskog arhiva;

-

Sređivanje depoa u Galeriji "Srbija" i zgrade u Sićevu;

-

Završetak radova na zgradi Niškog kulturnog centra u ul. Stanoja Bunuševca-sređivanje podrumskih prostorija i dvorišta;

-

Izradu projekta za rekonstrukciju i sanaciju zgrade u Jeronimovoj ulici - zadužbina vladike Jeronima.

Nastaviće se arheološka iskopavanja i konzervacija na lokalitetu Medijana i radovi na Arheološkom parku "Medijana".

Tokom godine, u cilju osavremenjavanja rada ustanova u kulturi, izvršiće se opremanje Narodne biblioteke (vitrine i police), nabavka svetlosne opreme za Narodno pozorište, opreme za konzervatorsku radionicu za Galeriju "Srbija", opreme za mikrofilmovanje u Istorijskom arhivu, muzičkih instrumenata za Simfonijski orkestar i administrativne opreme za ustanove kulture.

4.3. Informisanje

4.3.1. Društvena komunikacija će se odvijati na principima javnosti, gde građanin ima pravo da zna sve što radi ili namerava da radi vlast, i slobodi izražavanja, uz odgovornost za izgovorene reči.

4.3.2. Oblast informisanja karakterisaće objektivno, tačno i pravovremeno informisanje, maksimalno oslobođeno političkog uticaja, slobodno novinarstvo u interesu građana, sa strogom primenom kodeksa profesije.

4.3.3. Programski sadržaji lokalnih medija će se zasnivati na poštovanju principa pristojnosti, nenasilja, objektivnosti u predstavljanju činjenica i podsticanju slobodnog formiranja mišljenja, prava na odgovor, pristupa informacijama i događajima od izuzetne važnosti i kulturnih ciljeva.

Lokalni mediji će svojim radom doprinositi punoj afirmaciji građanskih prava i sloboda, a posebno slobode izražavanja i pluralizma mišljenja, poštujući zabranu objavljivanja sadržaja kojima se raspiruje rasna, nacionalna ili verska mržnja, mržnja zbog pripadnosti polu ili zbog seksualne opredeljenosti, hendikepiranosti, izbegličkog ili kojeg drugog društvenog statusa ili zanimanja, kao i zaštiti maloletnih lica od štetnih sadržaja.

Podsticaće se povećanje profesionalnih dometa, razvoj istraživačkog novinarstva i izvršiti privatizacija JP "Narodne novine" i JP "Niška televizija".

4.4. Sport

Osnovni cilj u oblasti sporta biće što veći obuhvat omladine nekim vidom sportske aktivnosti, programsko, kadrovsko i organizaciono usklađivanje rada organizacija iz oblasti sporta sa interesima grada, rad na podizanju nivoa takmičara u pojedinačnim i ekipnim sportskim granama, dalje razvijanje sportsko-rekreativne aktivnosti i ulaganje u renoviranje postojećih i izgradnju novih sportskih objekata.

Sredstvima budžeta grada izgradiće se balon - sala, sanirati krov iznad olimpijskog bazena; uraditi projekat i sanacija univerzalne sportske hale "Čair", izvršiti izgradnja i rekonstrukcija otvorenih sportskih terena i bazena, u okviru opremanja nabaviće se oprema za kuglanu, pumpa za recirkulaciju i bunarska pumpa za drenažu, stolice za zapadnu tribinu gradskog stadiona i nabaviti nova sportska oprema za sve vrste sportova.

Izgradiće se višenamenska balon-sala (klizalište i sala za male sportove) u "Čairu".

Završiće se izgradnja i opremanje sportske sale u Osnovnoj školi "Miroslav Antić".

Smučarski klub "Niš", gradska opština Niška Banja i CHF sarađivaće na realizaciji projekta "Bojanine vode" radi njihove revitalizacije i proširenja sadržaja.

Započeće prva faza izgradnje istočne tribine gradskog stadiona.

Projekat za ekstremne sportove - Prva faza - izgradnja staza.

4.5. Zdravstvo

Težište aktivnosti u oblasti zdravstva u 2006. godini biće usmereno ka daljem sprovođenju reforme ove oblasti radi razvijanja održivog sistema. Zdravstvena zaštita će omogućiti kvalitetne i efikasne zdravstvene usluge, a obavezno i dobrovoljno zdravstveno osiguranje dostupnu i efektivnu zdravstvenu zaštitu. Tražiće se optimalni modeli planiranja, upravljanja i funkcionisanja zdravstvenog sistema i odnosa između primarnog, sekundarnog i tercijarnog nivoa.

Aktivnosti usmerene ka revitalizaciji i sanaciji zdravstvenih objekata i zdravstvene opreme, uz nabavku nove i savremenije, i stručno osposobljavanje zaposlenih nastaviće se prema programima Ministarstva zdravlja, Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje i ustanova.

U oblasti osnovnog zdravstva deo nadležnosti pripašće lokalnoj zajednici, u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti.

Prioritetne aktivnosti Doma zdravlja u Nišu biće: preventivna zdravstvena zaštita, sprovođenje programa "Izabrani lekar" i uvođenje elektronskog kartona za opštu praksu i transformacija kućne nege.

Izvršiće se adaptacija i opremanje zdravstvenih stanica i ambulanti, u skladu sa programom Doma zdravlja. Nastaviće se izgradnja zdravstvene stanice u Duvaništu i otvoriti punkt za kućno lečenje i medicinsku negu u MK "Mediana".

Radi zaštite, očuvanja i unapređenja zdravlja stanovništva, lokalna zajednica će, zajedno sa relevantnim subjektima, predlagati i preduzimati potrebne mere zdravstvene zaštite, donositi i sprovoditi potrebne programe za očuvanje zdravlja i zaštitu životne sredine.

Projekat nabavke opreme Instituta za patalogiju.

Projekat izgradnje, rekonstrukcije, dogradnje poslovnog objekta Stomatološke klinike u Nišu - izgradnja stacionara za maksilofacijalnu hirurgiju.

4.6. Društvena briga o deci

Razvoj različitih oblika dečije zaštite treba da omogući deci pravilan psihofizički razvoj; roditeljima pomoć države i grada pri ostvarivanju njihove reproduktivne, vaspitne i ekonomske funkcije; poslodavcima efikasniji rad zaposlenih roditelja, a društvu povećanje stope rađanja.

Adekvatna finansijska pomoć Republike i grada pružaće se na osnovu Zakona i propisa Skupštine grada. Ostvariće se sledeći oblici finansijske pomoći porodici sa decom:

dečiji dodatak,

-

jednokratna novčana pomoć za prvorođeno dete,

-

jednokratna novčana pomoć za drugo, treće i četvrto rođeno dete,

-

bebi-paket,

-

mesečna novčana pomoć porodicama sa duplim blizancima, trojkama, četvorkama,

-

regresirani boravak dece u vrtićima,

-

besplatan boravak za treće i četvrto dete i besplatna užina za određene kategorije dece i dr.

Kroz Parlament dece i mladih realizovaće se različiti vaspitno-obrazovni programi.

Mreža dečijih vrtića proširiće se izgradnjom i otvaranjem novih u Duvaništu i Niškoj Banji; dogradnjom objekta vrtića "Bubamara" u ul. Kosovke devojke i nadgradnjom vrtića "Maslačak"; pripremom za početak izgradnje objekta u MK "B. Bjegović" i Pasi Poljana.

4.7. Socijalna zaštita

Očuvanje i poboljšanje položaja korisnika socijalne zaštite i pružanje pravovremene i stručne pomoći ugroženom stanovništvu u prevazilaženju rastućih životnih problema biće osnovni cilj u ovoj oblasti.

Republika će u ovom sektoru graditi održiv sistem finansiranja osnovnih prava, posebno onih namenjenih siromašnom delu stanovništva. Minimalni nivo socijalne sigurnosti kroz materijalno obezbeđenje porodice, dodatak za pomoć i negu drugog lica i oblike institucionalne zaštite sprovodiće Republika.

Redefinisanjem postojećih standarda otvaraće prostor za alternativne oblike socijalne zaštite, smanjivanje siromaštva i promovisanje jednakih mogućnosti za sve, u skladu sa Agendom socijalne politike Evropske unije.

Zapošljavanje invalida i reafirmacija zaštitnih radionica biće regulisana novim zakonskim rešenjima.

U skladu sa principima reforme sistema socijalne zaštite, izraženim potrebama i mogućnostima, lokalna zajednica će u 2006. godini finansirati odlukom definisane proširene oblike socijalne zaštite, i to:

delimično oslobađanje od plaćanja komunalnih usluga,

-

pomoć u kući,

-

dnevni boravak,

-

oprema korisnika za domski smeštaj,

-

jednokratna pomoć,

-

privremeni smeštaj u prihvatilištu - prihvatne stanice,

-

socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima,

-

dopunska boračko-invalidska zaštita i dr.

Socijalna karta će biti instrument merenja socijalno-ekonomske moći porodice i osnov za ostvarivanje prava iz korpusa proširenih oblika koji su u nadležnosti grada.

Narodna kuhinja će najsiromašnijem delu populacije obezbeđivati jedan obrok dnevno. Programom će biti obuhvaćen veći broj korisnika.

Centar za socijalni rad, kao primarna ustanova socijalne zaštite, sprovodiće i koordinirati reformske promene, pre svih one vezane za organizaciju zajedničkog delovanja zainteresovanih strana na nivou lokalne zajednice, u cilju što delotvornijeg rešavanja negativnih pojava. Klub za hranitelje i Regionalni tim formiraće se pod pokroviteljstvom Centra radi adekvatne zaštite dece bez roditeljskog staranja i unapređenja porodičnog smeštaja.

Realizovaće sledeće projekte Ministarstva za rad, zapošljavanje i socijalnu politiku:

- socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima u saradnji sa UNHCR-om,

- Pilot- projekat sa diverzionim šemama za maloletne delikvente,

- obuka profesionalaca u zaštiti dece od zlostavljanja i zanemarivanja i

- projekte koji budu prihvaćeni i finansirani od strane Fonda za socijalne inovacije.

Transformacija ustanove Dom za decu i omladinu "Duško Radović" biće na programskom i funkcionalnom planu. Ova ustanova realizovaće sa GO Pantelej dva projekta: "Korak do samostalnosti" koji je usmeren na rešavanje problema zapošljavanja i stanovanja štićenika doma starijih od 20 godina; "Prihvatilište za žene i decu žrtve nasilja".

Gerontološki centar Niš će unapređivati kvalitet usluga domskog smeštaja, a uz finansijsku pomoć grada širiti mrežu i unapređivati rad otvorenih oblika zaštite kroz otvaranje dnevnih klubova, organizovanje pomoći u kući (usluge lične higijene, čišćenja kuće, nabavka namirnica i sl.) i majstor u kući (usluge servisiranja kućnih instalacija i aparata).

4.8. Zaštita i unapređivanje životne sredine

Ekološka usmerenost privrede i lokalne zajednice radi ostvarivanja prihvatljivog privrednog i ukupnog održivog razvoja kroz:

dosledno sprovođenje ekoloških zakona;

-

primenu principa prevencije;

-

primenu principa uzroka pri sanaciji ekoloških problema i

-

informisanje građana o zaštiti i zagađenju životne sredine.

Kontrolu i poboljšanje kvaliteta životne sredine grad Niš će realizovati kroz sledeće programe:

Program preventivne DDD (dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije);

-

kompleks za humano staranje o životinjama;

-

permanentno merenje i praćenje kvaliteta vode i vazduha;

-

merenje buke;

-

izrada idejnog projekta za katastar zagađivača;

-

monitoring divljih deponija;

-

zaštita prirodnog dobra Cerjanska pećina i prirodnog dobra na području sela Lalinaca.