ODLUKAO POSLOVNOM PROSTORU GRADA NIŠA("Sl. list grada Niša", br. 32/2006 - prečišćen tekst) |
Ovom odlukom uređuje se raspolaganje i upravljanje poslovnim prostorom grada u državnoj svojini.
Poslovni prostor grada u državnoj svojini su zgrade i prostor, odnosno delovi zgrada i prostora, koje su organi grada, javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač grad:
- stekli, odnosno koje steknu, u skladu sa zakonom,
- stekli, odnosno koje steknu po osnovu ulaganja u preduzeća i ustanove.
Poslovni prostor grada iz stava 1. ovog člana je i:
- poslovni prostor izgrađen ili pribavljen sredstvima grada, sredstvima samodoprinosa i sredstvima javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač grad,
- poslovni prostor na teritoriji grada za koji se u skladu sa zakonom, utvrdi da je bez vlasnika.
Raspolaganje poslovnim prostorom grada jeste njegovo otuđenje, pribavljanje, davanje na korišćenje, odnosno u zakup, kao i stavljanje hipoteke, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Upravljanje poslovnim prostorom grada jeste njegovo održavanje, obnavljanje i unapređivanje, kao i ostvarivanje zakonskih prava i izvršavanje zakonskih obaveza u vezi poslovnog prostora grada.
Organi i službe grada u obavezi su da poslovnim prostorom grada raspolažu i upravljaju u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
II SLUŽBENE ZGRADE I SLUŽBENI PROSTOR
Poslovni prostor grada koji koriste za rad organi i službe grada su službene zgrade i službeni prostor.
Službene zgrade i službeni prostor za rad organa i službi grada utvrđuje i raspoređuje komisija u čijem su sastavu: gradonačelnik grada, predsednik Skupštine grada i član Gradskog veća.
Poslovni prostor grada može se rasporediti za realizaciju projekta o saradnji koje grad Niš zaključi sa inostranim donatorima.
O raspoređivanju poslovnog prostora iz stava 1. ovog člana rešenjem odlučuje komisija iz prethodnog člana ove odluke, do okončanja realizacije projekta, a najduže za period do godinu dana.
III RASPOLAGANJE POSLOVNIM PROSTOROM GRADA
U poslovnom prostoru kojim raspolaže grad Niš, a koji se nalazi u neposrednoj blizini vaspitno-obrazovnih ustanova, ne mogu se obavljati delatnosti priređivanja zabavnih igara i igara na sreću.
Ugovor o raspolaganju poslovnim prostorom grada zaključen suprotno odredbama ove odluke ništav je.
Pribavljanje poslovnog prostora grada u državnoj svojini jeste njegova izgradnja, pribavljanje na osnovu pravnog posla, odluke državnog organa i drugi zakonit način pribavljanja.
Poslovni prostor za potrebe organa i službi grada pribavlja se prema godišnjem programu koji donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Otuđenje poslovnog prostora kojim raspolaže grad vrši se na predlog Skupštine grada, u skladu sa zakonom.
Poslovni prostor grada pribavlja se i otuđuje javnim nadmetanjem i prikupljanjem pisanih ponuda, shodno postupku propisanom ovom odlukom za zakup poslovnog prostora.
Poslovni prostor grada može se otuđivati po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom.
2. Povremeno korišćenje poslovnog prostora
Prostor u službenim zgradama, odnosno službeni prostor (sale) na zahtev pravnih lica i drugih organizacija, može se dati na povremeno korišćenje za održavanje sastanaka, promocija i drugih manifestacija.
Službeni prostor se ne može dati na povremeno korišćenje u neradne dane, odnosno u vreme koje nije radno vreme organa grada.
Štetu nastalu na opremi i u službenom prostoru za vreme povremenog korišćenja istog snosi lice kome je prostor dat na povremeno korišćenje.
O davanju poslovnog prostora na povremeno korišćenje rešenjem odlučuje uprava nadležna za poslovni prostor, u skladu sa ovom odlukom.
Rešenje kojim se poslovni prostor grada daje na povremeno korišćenje sadrži: adresu, površinu poslovnog prostora, namenu, vreme povremenog korišćenja i ime, naziv, adresu, odnosno sedište lica kome se daje na povremeno korišćenje.
Poslovni prostor kojim grad raspolaže može se dati u zakup:
1. neposrednom pogodbom
2. prikupljanjem pisanih ponuda
3. javnim nadmetanjem.
O zakupu poslovnog prostora kojim grad raspolaže odlučuje rešenjem gradonačelnik, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Rešenje sadrži: ime, naziv, sedište, odnosno adresu lica kome se poslovni prostor daje u zakup, adresu, zonu i površinu poslovnog prostora, iznos mesečne zakupnine, rok za zaključenje ugovora o zakupu.
Rešenje gradonačelnika je konačno.
Na osnovnu rešenja o davanju poslovnog prostora kojim raspolaže grad u zakup, ugovor zaključuju gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Poslovni prostor kojim grad raspolaže može se dati u zakup neposrednom pogodbom:
- državnim organima i organizacijama;
- javnim preduzećima i ustanovama;
- naučnim, sportskim, kulturnim, političkim, verskim i humanitarnim organizacijama, udruženjima, društvima i istaknutim umetnicima:
- pravnom i fizičkom licu, koje preuzme obavezu da svojim sredstvima izvrši rekonstrukciju i adaptaciju;
- zakupcu kome je istekao rok zakupa, a koji je uredno izvršavao svoje ugovorne obaveze, dostavio dokaze o plaćenim komunalnim troškovima za period u kome je koristio nepokretnost i podneo zahtev za produženje zakupa.
Raniji vlasnik, odnosno pravni sledbenik ranijeg vlasnika poslovne zgrade i prostorije koja je nacionalizovana njemu, odnosno njegovom pravnom prethodniku, a vraćena na upravljanje i raspolaganje gradu, ima pravo prečeg zakupa na tom poslovnom prostoru u odnosu na lica iz stava 1. i 2. ovog člana.
- zakupcu kome je ugovor o zakupu prestao usled rušenja poslovne prostorije;
- članu porodičnog domaćinstva zakupca, kada je ugovor o zakupu prestao usled smrti zakupca.
Neposrednom pogodbom se može dati u zakup i poslovni prostor:
- koji ni posle dva javna nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, zbog nedovoljnog broja učesnika oglasa nije dat u zakup;
- koji se nalazi na seoskom području;
- ranijim vlasnicima, odnosno pravnim sledbenicima ranijih vlasnika nacionalizovanih poslovnih zgrada i prostorija, ukoliko je poslovni prostor vraćen na upravljanje i raspolaganje gradu;
- zakupcu koji preuzme obavezu zapošljavanja radnika ili izmirenje dugovanja za zakupninu prethodnog zakupca poslovnog prostora.
1) Zajedničke odredbe o prikupljanju pisanih ponuda o javnom nadmetanju
Odluku o raspisivanju oglasa za prikupljanje pisanih ponuda i javno nadmetanje za zakup poslovnog prostora kojim raspolaže grad Niš donosi gradonačelnik.
Stručno - administrativne poslove u postupku raspisivanja oglasa za prikupljanje pisanih ponuda i javno nadmetanje za zakup poslovnog prostora obavlja uprava nadležna za poslovni prostor.
Oglas se objavljuje u dnevnim novinama i na oglasnoj tabli organa i službi grada.
Rok za podnošenje pisanih ponuda, odnosno prijava za javno nadmetanje, ne može biti kraći od osam dana od dana objavljivanja oglasa.
Oglas sadrži:
- naziv organa koji raspisuje oglas;
- mesto, ulicu, broj i površinu poslovnog prostora koji se izdaje u zakup;
- period na koje se izdaje u zakup;
- početni iznos zakupnine;
- visinu kaucije;
- kriterijume za izbor najpovoljnijeg ponuđača u postupku za prikupljanje pisanih ponuda;
- naznaku da će se poslovni prostor dati u zakup prvom, a u slučaju odustanka od zaključenja ugovora, drugom najpovoljnijem ponuđaču u postupku prikupljanja pisanih ponuda, odnosno javnog nadmetanja;
- način dostavljanja, rok i organ kome se dostavljaju pisane ponude, odnosno prijave za javno nadmetanje;
- naznačenje da se poslovni prostor ne može dati u podzakup i da se daje u zakup u viđenom stanju;
- vreme razgledanja poslovnog prostora;
- datum, vreme i mesto otvaranja pisanih ponuda, odnosno održavanja javnog nadmetanja;
- način saopštavanja rezultata;
- naznaku da je najpovoljniji ponuđač u postupku prikupljanja pisanih ponuda, odnosno javnog nadmetanja, dužan da pre zaključenja ugovora o zakupu dostavi dokaz o izvršenoj uplati šest mesečnih zakupnina utvrđenih u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda;
- naznaku da pravo učešća u postupku prikupljanja pisanih ponuda, odnosno javnom nadmetanju nemaju pravna i fizička lica, koji kao zakupci gradskog poslovnog prostora za više od dva meseca imaju dugovanja zbog neizmirenih obaveza po osnovu zakupnine i dugovanja za komunalne troškove;
- naznaku da pravo učešća u postupku prikupljanja pisanih ponuda, odnosno javnog nadmetanja, nemaju najpovoljniji ponuđači za poslovni prostor za koji su odustali od zaključenja ugovora o zakupu, u roku od 6 meseci od dana odustanka od zaključenja ugovora o zakupu.
Oglas može da sadrži i naznaku delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru.
Visinu početnog iznosa zakupnine utvrđuje uprava nadležna za poslovni prostor, u skladu sa kriterijumima i merilima iz ove odluke.
Iznos kaucije utvrđuje uprava nadležna za poslovni prostor u visini dve početne mesečne zakupnine.
Učesnik oglasa kaucijom jemči da će zaključiti ugovor o zakupu, ukoliko njegova ponuda u postupku po oglasu bude utvrđena kao najpovoljnija.
Kaucija se uplaćuje u budžet grada, prilikom podnošenja pisane ponude, odnosno prijave za javno nadmetanje.
Postupak po oglasu sprovodi komisija koju imenuje gradonačelnik.
Komisija za sprovođenje postupka davanja poslovnog prostora u zakup se sastoji od predsednika, zamenika predsednika, dva člana i njihovih zamenika.
Zadatak Komisije je da sprovede postupak po oglasu za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno po oglasu za javno nadmetanje i utvrdi najpovoljniju pisanu ponudu, odnosno lice koje ponudi da plati najveći iznos zakupnine.
O postupku prikupljanja pisanih ponuda, odnosno javnom nadmetanju vodi se zapisnik.
Stručno-administrativne poslove za Komisiju obavlja uprava nadležna za poslovni prostor.
Pisane ponude, odnosno prijave za javno nadmetanje podnose se Komisiji u zatvorenim kovertama, sa naznakom "ponuda na oglas", odnosno "prijava za javno nadmetanje, za davanje u zakup poslovnog prostora", preko uprave nadležne za poslovni prostor.
Na omotu prispelih ponuda, odnosno prijava označuje se datum predaje, a učesnicima oglasa izdaje dokaz o predaji ponude, odnosno prijave.
Po isteku roka za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za podnošenje prijava za javno nadmetanje, ne mogu se podnositi nove ponude i prijave, niti menjati i dopunjavati ponude poslate u roku.
Ponude, odnosno prijave koje su podnete posle određenog roka, se odbacuju kao neblagovremene.
Komisija za sprovođenje postupka po oglasu za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno javno nadmetanje, sastaje se u vreme i dan određen oglasom za otvaranje pisanih ponuda, odnosno za održavanje javnog nadmetanja.
Komisija utvrđuje koliko je ponuda i prijava podneto, da li su podnete u roku, koji su učesnici oglasa, odnosno njihovi punomoćnici prisutni otvaranju ponuda, odnosno javnom nadmetanju.
Obaveštenje o rezultatu oglasa se ističe na oglasnoj tabli organa i službi grada.
Po okončanju postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, a nakon donošenja rešenja gradonačelnika, ugovor o zakupu poslovnog prostora se zaključuje sa učesnikom oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom pisanom ponudom, odnosno sa učesnikom javnog nadmetanja koji je ponudio da plati najveći iznos zakupnine.
Ukoliko učesnik oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom ponudom odustane od zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, ugovor o zakupu će se zaključiti sa drugim najpovoljnijim ponuđačem.
Ukoliko učesnici oglasa iz stava 1. i stava 2. ovog člana odustanu od zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, raspisuje se novi oglas za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za javno nadmetanje.
Učesnici oglasa za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za javno nadmetanje, imaju pravo na povraćaj položene kaucije u roku od 8 dana od dana sprovođenja postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, bez obračunate kamate, umanjene za 5% na ime troškova sprovođenja postupka po oglasu.
Učesnici oglasa sa utvrđenom prvom i drugom najpovoljnijom ponudom imaju pravo na povraćaj položene kaucije u roku od 3 dana od dana potpisivanja ugovora o zakupu, bez obračunate kamate, umanjene za 5% na ime troškova sprovođenja postupka po oglasu.
Ukoliko učesnici oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom prvom i drugom ponudom odustanu od zaključenja ugovora o zakupu, nemaju pravo na povraćaj položene kaucije.
2) Prikupljanje pisanih ponuda
Najpovoljnija pisana ponuda će se utvrditi ako su na oglas podnete najmanje dve ponude u roku i u skladu sa uslovima oglasa.
Kriterijumi za izbor najpovoljnijeg učesnika oglasa za prikupljanje pisanih ponuda su:
- ponuđena visina zakupnine;
- plaćanje zakupnine za određeni period unapred;
- ulaganje sredstava u rekonstrukciju i adaptaciju poslovnog prostora.
Komisija za sprovođenje postupka davanja poslovnog prostora u zakup vrši javno otvaranje ponuda, upoznaje sve prisutne učesnike i punomoćnike sa ponudom i njen sadržaj unosi u zapisnik.
Posle otvaranja pisanih ponuda Komisija pojedinačno razmatra svaku ponudu i u skladu sa uslovima iz oglasa utvrđuje najpovoljniju ponudu učesnika oglasa.
3) Javno nadmetanje
Javno nadmetanje se može održati ako su prijavljena i prisutna najmanje dva učesnika, koji su uredno podneli prijavu, odnosno njihovi punomoćnici sa overenim ovlašćenjima za zastupanje na javnom nadmetanju.
Poslovni prostor daje se u zakup putem javnog nadmetanja licu koje ponudi da plati najveći iznos mesečne zakupnine, odnosno drugom najpovoljnijem ponuđaču koji ponudi da plati najveći iznos mesečne zakupnine i učestvuje u javnom nadmetanju.
Javno nadmetanje se održava u mestu i u vreme koje je određeno oglasom.
Javno nadmetanje počinje objavljivanjem početnog iznosa mesečne zakupnine po m2 za konkretni poslovni prostor.
Komisija zatim poziva učesnike na nadmetanje o visini zakupnine.
Učesnici javnog nadmetanja pred Komisijom usmeno daju svoje ponude.
Javno nadmetanje se završava kad se posle najvećeg postignutog iznosa, po trećem pozivu Komisije, ne javi učesnik javnog nadmetanja sa većim iznosom.
IV ZAKLJUČENJE UGOVORA, PRAVA I OBAVEZE UGOVORNIH STRANA I PRESTANAK UGOVORA
Lice kome se poslovni prostor grada daje u zakup je dužno da zaključi ugovor u roku od 3 (tri) dana od dana prijema konačnog rešenja.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora grada sadrži:
- ugovorne strane,
- datum i mesto zaključenja,
- podatke o poslovnom prostoru,
- period za koji se ugovor zaključuje,
- visinu zakupnine,
- rok i način plaćanja zakupnine,
- prava i obaveze ugovornih strana,
- delatnost koju će zakupac obavljati u poslovnom prostoru,
- odredbu da zakupac može menjati delatnost za vreme trajanja zakupa, uz saglasnost uprave nadležne za poslovni prostor,
- odredbu o deponovanju jednog od zakonom predviđenih instrumenata obezbeđenja plaćanja budućeg zakupa i komunalnih troškova, i to za fizička lica sopstvene ili avalirane menice, a za pravna lica garancija banke ili menice, kao sredstvo obezbeđenja plaćanja zakupa i menica, kao sredstvo obezbeđenja plaćanja komunalnih troškova,
- odredbe o prestanku ugovora,
- potpise ugovornih strana.
Ugovor o zakupu zaključuje se za period od jedne do pet godina.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora, stečenog putem nacionalizacije, zaključuje se za period od jedne godine, osim ukoliko je zakupac raniji vlasnik, odnosno pravni sledbenik ranijeg vlasnika poslovne zgrade i prostorije koja je nacionalizovana njemu, odnosno njegovom pravnom prethodniku, a vraćena na upravljanje i raspolaganje gradu, sa kojim se ugovor zaključuje za period od pet godina.
Zakupnina se plaća do petnaestog u mesecu za tekući mesec.
Ukoliko je u postupku davanja poslovnog prostora grada u zakup neposrednom pogodbom i prikupljanjem pisanih ponuda utvrđeno plaćanje zakupnine unapred za određeni period ili drugačiji način plaćanja, zakupnina se plaća u skladu sa tim uslovima.
Zakupnina utvrđena ugovorom o zakupu usklađuje se mesečno za visinu stope rasta cena na malo prema podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Lice kome je poslovni prostor dat u zakup u obavezi je da:
- koristi poslovni prostor, a ukoliko je ugovorom predviđena namena, poslovni prostor koristi u skladu sa namenom,
- ne daje poslovni prostor u podzakup, odnosno drugome na korišćenje,
- u određenom roku plaća zakupninu,
- snosi troškove tekućeg održavanja, hitnih intervencija, korišćenja zajedničkih prostorija i komunalnih usluga,
- čuva i održava uređaje, aparate i drugu opremu sa kojom je poslovni prostor dat u zakup,
- omogući i ne ometa investiciono održavanje, ukoliko je potrebno da se izvrši,
- izvrši rekonstrukciju i adaptaciju poslovnog prostora, ukoliko je ona određena kao uslov davanja u zakup,
- preda poslovni prostor po isteku zakupa,
- nadoknadi svaku štetu u poslovnom prostoru i opremi koja mu je predata na korišćenje, osim one nastale usled redovne upotrebe.
Lice koje ponudi da plati najveći iznos zakupnine u postupku prikupljanja pisanih ponuda, odnosno javnog nadmetanja, kao i lice kome se poslovni prostor daje u zakup neposrednom pogodbom je u obavezi da pre zaključenja ugovora o zakupu dostavi dokaz o izvršenoj uplati šest mesečnih zakupnina.
U slučaju da zakupac poslovnog prostora kojim raspolaže grad Niš u roku od šest meseci od dana zaključenja ugovora o zakupu odustane od ugovora, nema pravo na povraćaj sredstava utvrđenih u stavu 1. ovog člana.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora prestaje:
- istekom vremena na koje je zaključen;
- raskidom;
- otkazom, uz otkazni rok od najmanje osam dana;
- nestankom poslovnog prostora usled više sile, odnosno danom izvršenja odluke nadležnog organa o rušenju;
- smrću, odnosno prestankom zakupca.
Ugovorne strane mogu raskinuti ugovor ako se zbog promenjenih okolnosti, koje se nisu mogle predvideti u trenutku zaključenja ugovora, ne može ostvariti svrha ugovora.
Zakupodavac može otkazati ugovor iz sledećih razloga:
- ako se poslovni prostor ne koristi ili se ne koristi u skladu sa namenom, ukoliko je ona predviđena ugovorom;
- ako se poslovni prostor daje u podzakup ili se na drugi način ustupi na korišćenje;
- ako se ne održava u skladu sa ugovorom, odnosno ne omogući investiciono održavanje;
- ako se ne izvrši ugovorena adaptacija, odnosno rekonstrukcija, ili ako se ista vrši bez potrebne saglasnosti;
- ako zakupac ne plati zakupninu ni u roku od 15 dana od dana kada ga je zakupodavac pozvao na plaćanje;
- ukoliko u rokovima dospelosti ne plaća komunalne troškove, odnosno svakih šest meseci ne dostavi dokaze o plaćenim komunalnim troškovima;
- ukoliko zakupac tri meseca uzastopno ne izmiri obaveze po osnovu zakupnine, ili ne plati komunalne troškove.
Zakupac može da izvrši rekonstrukciju ili adaptaciju poslovnog prostora i ako to nije ugovoreni uslov, uz saglasnost uprave nadležne za poslovni prostor.
Stručni nadzor u toku izvođenja radova i procenu uloženih sredstava u uređenje poslovnog prostora primenom prosečnih tržišnih cena vršiće Komisija koju obrazuje uprava nadležna za poslovni prostor.
Zakupac koji uloži sopstvena sredstva u adaptaciju ili rekonstrukciju poslovnog prostora, plaća 50% mesečne zakupnine do povraćaja uloženih sredstava.
U slučaju iz stava 1. ovog člana zakup može da traje duže od roka predviđenog ugovorom.
Zakupac je dužan da sa javnim preduzećem, kome je povereno održavanje poslovnog prostora grada, zaključi ugovor o održavanju poslovnog prostora, sa komunalnim preduzećima ugovore o pružanju komunalnih usluga, a za poslovni prostor u TPC "Kalča" ugovor o održavanju poslovnog prostora sa preduzećem "Građevinar" D.D.
Zakupac poslovnog prostora u stambeno-poslovnim zgradama je dužan da ugovor o održavanju poslovnog prostora zaključi sa preduzećem kome je Skupština zgrade poverila održavanje zgrade.
Ugovori iz stava 1. ovog člana su sastavni delovi ugovora o zakupu.
Zakupac je dužan da u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu izvrši promenu imena korisnika električnog brojila u poslovnom prostoru.
U visinu zakupnine ne uračunavaju se ostali troškovi korišćenja poslovnog prostora (grejanje, struja, voda, doprinosi za građevinsko zemljište i dr.).
Zakupac je dužan da uredno, u rokovima dospelosti plaća sve troškove koji terete poslovni prostor za period u kome se koristi nepokretnost i u obavezi je da svakih šest meseci dostavi dokaze o izmirenim komunalnim troškovima za prethodni period.
Obračun i naplata komunalnih troškova korišćenja poslovnog prostora u objektima mesnih kancelarija, domovima kulture i ostalim objektima koji se koriste za rad organa i službi grada, kao i u slučajevima kada se za više poslovnih prostora potrošnja registruje preko jednog mernog mesta, vršiće se u skladu sa Pravilnikom o načinu plaćanja troškova električne energije, toplotne energije, vode, telefona i iznošenja smeća.
Zakupac je dužan da po prestanku ugovora u određenom roku isprazni i preda poslovni prostor drugoj ugovornoj strani.
Ukoliko zakupac ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, uprava nadležna za poslovni prostor pokrenuće postupak za ispražnjenje i predaju poslovnog prostora.
V KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE ZAKUPNINE
Iznos zakupnine za poslovni prostor grada utvrđuje se na osnovu sledećih kriterijuma i merila:
1. pogodnost lokacije
2. komunalna opremljenost poslovnog prostora
3. vrsta i namena poslovnog prostora
4. površina poslovnog prostora.
Prema pogodnostima koje pruža lokacija na kojoj se nalazi poslovni prostor, na teritoriji grada utvrđuju se sledeće zone:
CENTRALNA ZONA
Ulice u Nišu: Kralja Milana, Obrenovićeva do ul. Cara Dušana, osim poslovnog prostora u TPC "Kalča", ul. Cara Dušana do Koste Stamenkovića, ul. Vožda Karađorđa do Kralja Stevana Prvovenčanog i deo Ulice Svetozara Markovića - od ulice Obrenovićeve do ulice Nade Tomić.
EKSTRA ZONA
Ulice u Nišu: ul. Generala Milojka Lešjanina do ul. Kneginje Ljubice, ul. Knjeginje Ljubice, Trg Kralja Aleksandra Ujedinitelja, Trg Pavla Stojkovića, Obilićev venac do Jug-Bogdanove, Nikole Pašića, Obrenovićeve od ul. Cara Dušana do Trga 14. oktobar, Trg 14. oktobar, ul. Cara Dušana od Koste Stamenkovića do Vojvode Mišića, Sinđelićev trg, Kralja Stevana Prvovenčanog do 7. jula i poslovni prostor u TPC "Kalča", ulica Đuke Dinić od Jadranske do Bulevara 12. februar i Bulevar Nemanjića od broja 46 do ulice Boška Buhe, ulicom Boška Buhe do ulice majora Genića.
I ZONA
Područje Niša od mosta Mladosti duž Ulice kralja Stevana Prvovenčanog do ulice 7. jula, ulicom 7. jula do Prvomajske, od Prvomajske do Zelengorske, Zelengorskom do Ulice vojvode Mišića, ulicama Vojvode Mišića i Ratka Vukićevića do železničke pruge Niš-Dimitrovgrad, prugom do raskrsnice ulica Hajduk-Veljkove i Episkopske, ulicom Episkopskom preko Trga 14. oktobar, Ulicom Obrenovićevom do raskrsnice sa ul. Cara Dušana, preko Trga Pavla Stojkovića do Ulice Obilićev venac, Ulicom Obilićev venac do pruge Beograd-Dimitrovgrad, prugom do ulice Generala Milojka Lešjanina, ulicom generala Milojka Lešjanina do ulice Kneginje Milice, ul. Kneginje Milice preko Kamenog mosta, Bulevarom 12. februar do Ulice Đuke Dinić.
Područje Niške Banje koje obuhvata Ulicu maršala Tita, Ruzveltovu, Trg Republike i Hajduk-Veljkovu.
II ZONA
Područje Niša ograničeno spoljnom granicom I zone i svojom spoljnom granicom koja ide do mosta Mladosti, levom obalom Nišave do ušća Gabrovačke reke, Gabrovačkom rekom do pruge Niš-Dimitrovgrad, prugom do Ulice Obilićev venac preko Trga Mije Stanimirovića, Ulicom vojvode Putnika do Ulice Đure Jakšića, Ulicom Đure Jakšića do Ulice Goce Delčeva, Ulicom Goce Delčeva do Ulice Dimitrija Tucovića, ulicom Dimitrija Tucovića preko Trga Mije Stanimirovića, Ulicom Jovana Ristića do pruge Beograd-Dimitrovgrad, prugom do pružnog prelaza između Sarajevske ulice i Bulevara 12. februar i nazad preko Gradskog polja do auto-puta Beograd-Niš, auto-putem do mosta Mladosti u sledećim ulicama: Ratka Pavlovića, Čegarska do Skadarske, Kosovke devojke, Somborske, Knjaževačke i Proleterske, osim područja Bulevar Nemanjića od broja 46 do Ulice Boška Buhe, Ulicom Boška Buhe do Ulice majora Genića.
Područje Niške Banje, bez ulica iz I zone i bez naselja Ženeva.
III ZONA
Područje Niša koje obuhvata sledeća naselja: "Ratko Pavlović", "Moša Pijade", "Branko Mišić Kamenko", "Delijski Vis", "Crvena zvezda", "Palilula", "Rasadnik", "Gavrilo Princip", "Bubanj", "Ledena stena", "Đuka Dinić", "12. februar", "Ratko Jović", "Branko Bjegović" i "Milka Protić".
Područje Niške Banje koje obuhvata naselje Ženeva.
IV ZONA
Područje naseljenih mesta: Brzi Brod, Suvi Do, "Nikola Tesla", Medoševac, Popovac, Pasi Poljana, Donji Komren, Gornji Komren, Donja Vrežina, "9. maj".
V ZONA
Područja ostalih naseljenih mesta na teritoriji grada Niša.
Mesečna zakupnina za 1m2 poslovnog prostora, po zonama iznosi:
Centralna zona |
536,00 dinara |
TPC "Kalča" |
|
- prizemlje |
464,00 dinara |
- I sprat |
411,00 dinara |
- II sprat |
322,00 dinara |
- III sprat |
286,00 dinara |
Ekstra zona |
322,00 dinara |
I zona |
286,00 dinara |
II zona |
232,00 dinara |
III zona |
143,00 dinara |
IV zona |
108,00 dinara |
V zona |
72,00 dinara |
Ovako utvrđena zakupnina usklađuje se za visinu stope rasta cena na malo, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Ukoliko više zakupaca koristi isti poslovni prostor, mesečna zakupnina za 1m2 poslovnog prostora, određena prema zoni u kojoj se prostor nalazi, utvrđuje se srazmerno dinamici korišćenja prostora.
Ovako utvrđena zakupnina usklađuje se za visinu stope rasta cena na malo, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Mesečna visina zakupnine za sale u službenim zgradama kojima raspolaže grad Niš utvrđuje se prema dinamici korišćenja, i to:
- jedanput u nedelji |
1.428,00 dinara |
- dva puta u nedelji |
2.856,00 dinara |
- tri puta u nedelji |
4.283,00 dinara |
- četiri puta u nedelji |
5.711,00 dinara |
- pet puta u nedelji |
7.138,00 dinara |
- šest puta u nedelji |
8.566,00 dinara |
- sedam puta u nedelji |
9.994,00 dinara |
Ovako utvrđena zakupnina mesečno se usklađuje za visinu stope rasta cena na malo, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Ukoliko zakupac unapred plati zakupninu za najmanje šest meseci, visina zakupnine se umanjuje za 25% mesečno, srazmerno periodu za koji je zakupnina unapred plaćena.
Umanjenje visine zakupnine ne odnosi se na zakupninu koju su zakupci u obavezi da uplate pre zaključenja ugovora o zakupu.
Mesečna zakupnina za 1m2 poslovnog prostora u kojima delatnost obavljaju političke partije i stranke koje imaju odbornike u Skupštini grada Niša ili većnike u Veću gradske opštine, za poslovni prostor u kojima delatnost obavljaju javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač grad ili gradske opštine i za poslovni prostor u kojima delatnost obavljaju institucije, čiji su osnivači republička ili savezna ministarstva, državni organi i organizacije, po zonama iznosi:
Centralna zona |
100,00 dinara |
TPC "Kalča" |
|
- prizemlje |
90,00 dinara |
- I sprat |
70,00 dinara |
- II sprat |
50,00 dinara |
- III sprat |
30,00 dinara |
Ekstra zona |
50,00 dinara |
I zona |
40,00 dinara |
II zona |
30,00 dinara |
III zona |
20,00 dinara |
IV zona |
10,00 dinara |
V zona |
5,00 dinara |
Mesečna zakupnina za 1m2 poslovnog prostora u kojima delatnost obavljaju istaknuti umetnici, naučne, sportske, kulturne, verske i humanitarne organizacije, društva i udruženja građana (ukoliko u prostoru ne obavljaju profitabilne delatnosti - ugostiteljstvo, trgovina, turizam i sl.) po zonama iznosi:
Centralna zona |
50,00 dinara |
TPC "Kalča" |
|
- prizemlje |
45,00 dinara |
- I sprat |
35,00 dinara |
- II sprat |
25,00 dinara |
- III sprat |
15,00 dinara |
Ekstra zona |
30,00 dinara |
I zona |
25,00 dinara |
II zona |
20,00 dinara |
III zona |
15,00 dinara |
IV zona |
5,00 dinara |
V zona |
3,00 dinara |
Mesečna zakupnina za 1m2 poslovnog prostora u kojima delatnost obavljaju ustanove zdravstva, socijalne zaštite, dečije zaštite i kulture, čiji je osnivač Republika Srbija ili grad Niš, po zonama iznosi:
Centralna zona |
30,00 dinara |
TPC "Kalča" |
|
- prizemlje |
25,00 dinara |
- I sprat |
20,00 dinara |
- II sprat |
15,00 dinara |
- III sprat |
10,00 dinara |
Ekstra zona |
25,00 dinara |
I zona |
20,00 dinara |
II zona |
15,00 dinara |
III zona |
10,00 dinara |
IV zona |
5,00 dinara |
V zona |
2,00 dinara |
Ovako utvrđena zakupnina usklađuje se za visinu stope rasta cena na malo, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Mesečna zakupnina za 1m2 poslovnog prostora u kojima se isključivo obavlja delatnost starih zanata, određenih posebnim propisom, po zonama iznosi:
Centralna zona |
260,00 dinara |
TPC "Kalča" |
|
- prizemlje |
225,00 dinara |
- I sprat |
200,00 dinara |
- II sprat |
160,00 dinara |
- III sprat |
140,00 dinara |
Ekstra zona |
160,00 dinara |
I zona |
140,00 dinara |
II zona |
115,00 dinara |
III zona |
70,00 dinara |
IV zona |
50,00 dinara |
V zona |
35,00 dinara |
Ovako utvrđena zakupnina usklađuje se za visinu stope rasta cena na malo, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Mesečna zakupnina za 1m2 poslovnog prostora koji se neposrednom pogodbom daje u zakup zakupcima, kojima je istekao rok zakupa, uvećava se za 30% od zakupnine utvrđene prema zoni u kojoj se prostor nalazi.
Ovako utvrđena zakupnina usklađuje se za visinu stope rasta cena na malo, prema podacima organa nadležnog za poslove statistike.
2. Komunalna opremljenost poslovnog prostora
Prema komunalnoj opremljenosti utvrđuju se tri kategorije poslovnog prostora grada:
I kategorija - poslovni prostor u poslovnim i tržnim centrima, osim poslovnog prostora u TPC "Kalča";
II kategorija - poslovni prostor komunalno opremljen;
III kategorija - poslovni prostor delimično komunalno opremljen (bez gradske kanalizacione i vodovodne mreže).
Prema komunalnoj opremljenosti poslovnog prostora mesečna zakupnina po 1m2 poslovnog prostora, po zonama se:
- za poslovni prostor I kategorije uvećava za 30%, osim poslovnog prostora u TPC "Kalča";
- za poslovni prostor II kategorije utvrđuje u visini određenoj članom 54. odluke;
- za poslovni prostor III kategorije umanjuje za 5%.
3. Vrsta i namena poslovnog prostora
Prema vrsti i nameni, poslovni prostor grada svrstava se u sledeće grupe:
I grupa - poslovni prostor, magacinski prostor i garaže;
II grupa - stovarišta, dvorane, holovi, pasaži i sl.;
III grupa - potkrovlja, hodnici, podrumi i druge zajedničke prostorije u poslovnim zgradama.
Zakupnina za poslovni prostor po grupama iz prethodnog člana se određuje:
I grupa - u visini određenoj članom 54. odluke;
II grupa - 75% od visine zakupnine poslovnog prostora;
III grupa - 50% od visine zakupnine poslovnog prostora.
4. Površina poslovnog prostora
Prema površini poslovnog prostora zakupnina po 1m2 može se umanjiti, i to:
• za poslovni prostor površine veće od 100 m2 - za 20%;
• za magacinski prostor površine veće od 40 m2 - za 30%.
Ukupno umanjenje zakupnine, po merilu iz prethodnog stava, ne može iznositi više od 30%.
Iznos zakupnine za poslovni prostor grada koji se daje u zakup neposrednom pogodbom utvrđuje se primenom kriterijuma i merila iz ove odluke.
Početni iznos zakupnine u postupku davanja poslovnog prostora grada u zakup prikupljanjem pisanih ponuda i javnim nadmetanjem utvrđuje se na osnovu kriterijuma i merila iz ove odluke.
U slučaju da poslovni prostor nije dat u zakup ni posle dva javna nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, zbog nedovoljnog broja učesnika oglasa, uprava nadležna za poslovni prostor može početni iznos zakupnine umanjiti za 25%.
Poslovni prostor koji se nalazi u objektima na raskrsnici ulica, odnosno na granici između dve zone, a ima ulaz iz sporedne ulice, svrstava se u zonu kojoj pripada glavna ulica.
VI UPRAVLJANJE POSLOVNIM PROSTOROM
Poslovnim prostorom kojim raspolaže grad upravlja uprava nadležna za poslovni prostor.
U upravljanju poslovnim prostorom uprava nadležna za poslovni prostor:
- vodi evidenciju poslovnog prostora;
- vodi evidenciju o zaključenim ugovorima o zakupu poslovnog prostora;
- vodi evidenciju i preduzima mere za ispunjenje ugovornih obaveza;
- izvršava zakonske i ugovorne obaveze u vezi poslovnog prostora;
- obezbeđuje održavanje poslovnog prostora koji nije dat u zakup;
- obnavlja poslovni prostor grada.
Organi i službe grada koji su ovlašćeni, u skladu sa ovom odlukom, da raspolažu poslovnim prostorom grada, neposredno su odgovorni za namensko korišćenje službenih zgrada i prostora i za sprovođenje mera čuvanja i zaštite, u skladu sa propisima kojima se reguliše ova materija.
Održavanje službenih zgrada i prostora, odnosno poslovnog prostora grada, vrši se preduzimanjem mera investicionog, tekućeg i higijensko-sanitarnog održavanja, kojima se obezbeđuje njihovo namensko korišćenje.
Održavanje poslovnog prostora grada vrši se u skladu sa godišnjim planom koji donosi uprava nadležna za poslovni prostor.
Stručni poslovi na održavanju poslovnog prostora grada poveravaju se Javnom preduzeću "Nišstan".
Održavanje i opremanje službenih zgrada i prostora vrši služba nadležna za održavanje, a za pojedine stručne poslove mogu se angažovati i specijalizovana preduzeća.
Fizičko-tehničko obezbeđenje službenih zgrada i prostora koje koriste organi i službe grada organizuje služba nadležna za obezbeđenje.
Služba nadležna za obezbeđenje, obezbeđenje službenih zgrada i prostora vrši preduzimanjem mera čuvanja i obezbeđenja službenih zgrada i prostora i opreme u njima, otkrivanjem i sprečavanjem pojava koje mogu ugroziti bezbednost ljudi i imovine, a posebno pojava prisvajanja, zloupotrebe i oštećenja imovine grada i ostalih mera kojima se obezbeđuje nesmetan rad i vršenje poslova iz delokruga organa grada.
Služba nadležna za obezbeđenje organizuje mere protivpožarne zaštite službenih zgrada i prostora koje koriste organi grada, u skladu sa propisima kojima je regulisana zaštita od požara.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odredbe ove odluke o korišćenju, zakupu i kriterijumima i merilima za utvrđivanje zakupnine i o održavanju poslovnog prostora, shodno se primenjuju i na poslovni prostor kojim raspolažu javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač grad.
Ugovori o korišćenju, odnosno zakupu poslovnog prostora grada, zaključeni do dana stupanja na snagu ove odluke, ostaju na snazi do isteka roka na koji su zaključeni.
Prečišćen tekst Odluke o poslovnom prostoru grada Niša obuhvata:
Odluku o poslovnom prostoru grada Niša ("Službeni list grada Niša",
broj 23/2004), iz koje u prečišćen tekst nije unet član 77. o prestanku
važenja Odluke o poslovnom prostoru grada Niša ("Službeni list grada Niša",
broj 2/2001) i član 78. o stupanju na snagu Odluke;
Odluku o izmenama Odluke o poslovnom prostoru grada Niša ("Službeni
list grada Niša", broj 104/2004), iz koje u prečišćen tekst nije unet
član 33. o stupanju na snagu Odluke;
Odluku o izmenama i dopunama Odluke o poslovnom prostoru grada Niša ("Službeni
list grada Niša", broj 22/2006), iz koje u prečišćen tekst nisu uneti
član 13. kojim je ovlašćena Služba za poslove skupštine, gradskog veća, propise
i međunarodnu saradnju da sačini i objavi prečišćen tekst i član 14. o stupanju
na snagu Odluke.