PRAVILNIK
O KRITERIJUMIMA ZA ODREĐIVANJE OBJEKATA OD POSEBNOG ZNAČAJA ZA BEZBEDNOST ŽELEZNIČKOG SAOBRAĆAJA

("Sl. list SRJ", br. 16/2000 i "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se kriterijumi za određivanje objekata od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja, mere zaštite za njihovo obezbeđenje, kao i njihova fizička i tehnička zaštita.

Član 2

Pod objektima od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja podrazumevaju se oni objekti za koje se utvrdi da su od takvog značaja da bi njihovim oštećenjem ili uništenjem mogle nastupiti posledice za bezbednost železničkog saobraćaja, ili onemogućavanje njegovog bezbednog odvijanja.

Pod objektima iz stava 1. ovog člana smatraju se naročito: železničke pruge, mostovi, tuneli, železnički čvorovi i stanice (rasporedne, ranžirne, odvojne), telekomunikaciona, signalno-sigurnosna, elektrovučna i elektroenergetska postrojenja i uređaji, depoi i radionice za održavanje železničkih vozila, građevinski i elektrotehnički objekti i postrojenja.

Objekte iz stava 2. ovog člana utvrđuju železnička transportna preduzeća u saradnji sa nadležnim organima za poslove saobraćaja, odbrane i unutrašnjih poslova.

Član 3

Kriterijumi za određivanje objekata od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja su:

1) za železničke pruge:

- strategijski značaj pruge;

- intenzitet železničkog saobraćaja;

- konfiguracija i naseljenost područja;

- broj mesta osetljivih na uništenje;

- broj i značaj odvojnih (priključnih) pruga i koloseka;

- mesta podložna plavljenju, naletu bujica, klizanju zemljišta, snežnim zavejavanjima, lavinama i odronima stena;

- vreme trajanja opravke oštećenih mesta na pruzi;

2) za mostove:

- lokacija;

- raspon;

- dubina korita;

- visina stubova mosta;

- osetljivost na moguća namerna i druga oštećenja;

- geološki sastav i konfiguracija zemljišta;

- pristupačnost mostu;

- udaljenost od službenog ili naseljenog mesta;

- frekvencija saobraćaja (prolazaka) preko železničko-drumskih mostova;

- vreme trajanja opravke oštećenog, odnosno obnove uništenog mosta;

3) za tunele:

- lokacija;

- dužina tunela;

- osetljivost na moguća namerna i druga oštećenja;

- geološki sastav i konfiguracija zemljišta;

- pristupačnost;

- udaljenost od službenog ili naseljenog mesta;

- vreme trajanja opravke oštećenog tunela;

4) za železničke čvorove i stanice:

- lokacija;

- kapacitet;

- broj odvojnih pruga;

- skladišta zapaljivog i eksplozivnog materijala na železničkom području;

- utovar, istovar i trajanje zadržavanja kola sa zapaljivim, radioaktivnim, eksplozivnim, otrovnim i drugim opasnim materijama;

- konfiguracija zemljišta i udaljenost od naseljenog mesta;

- posednutost stanice - neprekidno ili povremeno;

- prevoz putnika i stvari;

- propusna i preradna moć;

- osetljivost n a moguća namerna i druga oštećenja ili uništenja;

5) za jedinice vuče:

- lokacija;

- kapacitet;

- broj vučnih vozila koji čeka na vožnju;

- broj gariranih vučnih vozila;

- oprema jedinice vuče;

- udaljenost skladišta zapaljivog i eksplozivnog materijala i sredstava za snabdevanje gorivom;

- broj smena u jedinici vuče;

- osetljivost na moguća nam erna i druga oštećenja ili uništenja;

- vreme trajanja opravke od oštećenja ili uništenja;

- efikasnost protivpožarne zaštite;

6) za depoe i radionice za održavanje železničkih vozila, građevinskih i elektroenergetskih objekata:

- lokacija;

- kapacitet;

- oprema i mobilnost depoa i radionice;

- broj radnih mesta i smena za obavljanje rada;

- osetljivost na moguća namerna oštećenja ili uništenja;

- vreme trajanja opravke od oštećenja;

- efikasnost protivpožarne zaštite;

7) za telekomunikaciona, signalno-sigurnosna, elektrovučna i elektoenergetska postrojenja i uređaje:

- lokacija;

- vrsta objekta;

- kapacitet;

- značaj za regulisanje, bezbednost i funkcionisanje železničkog saobraćaja;

- osetljivost na moguća namerna oštećenja ili uništenja;

- broj radnih mesta i broj smena;

- udaljenost od službenog, naseljenog mesta ili druge radne organizacije;

- vreme trajanja opravke od oštećenja ili uništenja;

- mogućnost zloupotrebe uređaja;

- efikasnost protivpožarne zaštite.

Član 4

Železnička transportna preduzeća dužna su da vode evidenciju i da poseduju odgovarajuću tehničku dokumentaciju za objekte iz člana 2. ovog pravilnika, prema propisima koji regulišu ovu oblast.

Kompletna evidencija i tehnička dokumentacija iz stava 1. ovog člana predstavljaju službenu tajnu, i označavaju se sa: "Strogo poverljivo".

Član 5

Obezbeđenje objekata iz člana 2. ovog pravilnika u mirnodopskim uslovima, uslovima vanrednog stanja, neposredne ratne opasnosti i ratnog stanja vrši se merama fizičke i tehničke zaštite, u skladu sa planovima odbrane, odnosno planovima zaštite tih objekata.

Član 6

Pristup objektima iz člana 2. ovog pravilnika vrši se u skladu sa odredbama Pravilnika o unutrašnjem redu u železničkom saobraćaju i pismenim odobrenjem ovlašćenog železničkog radnika za preduzimanje konkretnih mera radi sprečavanja narušavanja unutrašnjeg reda u železničkom saobraćaju.

Član 7

Železnička transportna preduzeća, odnosno investitor dužni su da, u smislu člana 6. ovog pravilnika, utvrde obavezne mere zaštite za projektovanje, pripremu izgradnje i izgradnju objekata.

Podaci o objektima od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja i mere zaštite za obezbeđenje tih objekata čuvaju se u skladu sa opštim aktima o zaštiti poverljivih podataka na jugoslovenskim železnicama.

Član 8

Mere zaštite za obezbeđenje objekata iz člana 2, u skladu sa kriterijumima iz člana 3. ovog pravilnika, obuhvataju:

1) procenu bezbednosti situacije šireg rejona i mikrolokacije objekata;

2) primenu najpogodnijeg načina neposredne fizičke i tehničke zaštite objekata, dela objekata i rejona objekata, a posebno ugroženih mesta na pruzi (odroni, klizišta, poplave) uz odgovarajuću organizaciju čuvarske i ophodarske službe;

3) primenu tehničkih uređaja za osmatranje, kontrolu i zaštitu objekata i prostora, u zavisnosti od uslova i mogućnosti tehničkih karakteristika sredstava;

4) organizovanje tehničkih ekipa za brze intervencije;

5) postavljanje ograda i drugih sličnih prepreka radi onemogućavanja pristupa objektu;

6) postavljanje znakova zabrane osmatranja, snimanja i pristupa, kao i saobraćajnih znakova zabrane;

7) izbor lica za rad u objektu i za njegovo obezbeđenje, uz obaveznu proveru njihove psihofizičke i druge sposobnosti prilikom raspoređivanja na zadatke obezbeđenja objekata;

8) regulisanje pristupa objektu, funkcionisanje prijavnica, izdavanje propusnica, evidentiranje poseta, kao i preduzimanje drugih mera u cilju obezbeđenja propisanog režima ulaska i kretanja u objektu;

9) u pograničnim železničkim stanicama, u saradnji sa organima unutrašnjih poslova i carine, redovnu kontrolu i pregled železničkih kola u cilju pravovremenog otkrivanja i uklanjanja subverzivno-diverzantskog materijala i sprečavanja aktivnosti koje su usmerene na oštećenje objekata;

10) stalnu bezbednost obuku i informisanje zaposlenih lica u objektu ili lica zaduženih za njegovo obezbeđenje, sa ciljem podizanja višeg nivoa njihove bezbednosne kulture i odgovornosti za bezbednost i zaštitu objekata;

11) zaštitu tehničke i druge dokumentacije koja se odnosi na objekte iz člana 2. ovog pravilnika, u skladu sa propisima o zaštiti poslovne i druge tajne;

12) obezbeđenje protivpožarne zaštite i drugih propisanih mera zaštite;

13) kontrolu sprovođenja propisanih ii naređenih mera zaštite (redovni i povremeni obilasci objekata), reda i režima u objektu.

Mere zaštite iz stava 1. ovog člana preduzimaju se neposredno i organizuju u svim fazama programiranja, projektovanja, izgradnje i korišćenja objekata od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja.

Član 9

Zaštitne mere za obezbeđenje objekata iz člana 2. ovog pravilnika, u skladu sa članom 5. ovog pravilnika, razrađuju se selektivno, u zavisnosti od procene ugroženosti tih objekata i prilagođavaju se mogućnostima železničkih transportnih preduzeća, organa unutrašnjih poslova i Vojske Jugoslavije.

Železnička transportna preduzeća, u skladu sa stavom 1. ovog člana, u dogovoru sa organima unutrašnjih poslova i Vojske Jugoslavije, planiraju i obezbeđuju neophodna sredstva za zaštitu objekata iz člana 2. ovog pravilnika, na svom železničkom području.

Član 10

Železnička transportna preduzeća, u okviru svoje nadležnosti i u dogovoru sa organima nadležnim za poslove saobraćaja, odbrane i unutrašnjih poslova, utvrdiće objekte od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja najkasnije do 31. januara 2001. godine.

Član 11

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

Napomene

Na osnovu člana 64. stav 2. Ustavne povelje državne zajednice Srbija i Crna Gora ("Sl. list SCG", br. 1/2003), od dana stupanja na snagu Ustavne povelje, ovaj propis primenjuje se kao republički.