ODLUKA

O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA KONTROLE NARODNE BANKE SRBIJE NAD BANKAMA

("Sl. glasnik RS", br. 51/2006)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja kontrole boniteta i zakonitosti poslovanja banaka, koju vrši Narodna banka Srbije, kao i preduzimanje mera prema bankama u postupku vršenja te kontrole.

2. Kontrolu boniteta i zakonitosti poslovanja banaka (u daljem tekstu: kontrola banke) Narodna banka Srbije vrši posredno i neposredno.

Posrednu kontrolu banke Narodna banka Srbije vrši kontrolom izveštaja i druge dokumentacije koju banka dostavlja Narodnoj banci Srbije na osnovu Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon) i propisa Narodne banke Srbije, kao i drugih podataka o poslovanju banke kojima Narodna banka Srbije raspolaže, a neposrednu kontrolu - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju banke.

3. Ako posrednom kontrolom banke utvrdi da je banka učinila nepravilnosti u smislu tačke 26. ove odluke, Narodna banka Srbije nakon te kontrole sastavlja zapisnik o kontroli.

4. Neposrednu kontrolu banke vrše zaposleni Narodne banke Srbije koje rešenjem za to odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti.

Guverner ili lice koje on ovlasti može u toku neposredne kontrole banke dopuniti rešenje iz stava 1. ove tačke.

Zaposleni Narodne banke Srbije iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: ovlašćena lica) dužni su da o izvršenoj neposrednoj kontroli sačine zapisnik o kontroli.

5. Zapisnike iz tačke 3. i tačke 4. stav 3. ove odluke, Narodna banka Srbije dostavlja banci, na koje ona može staviti primedbe. Objedinjene primedbe izvršnog i upravnog odbora banke na ove zapisnike, banka dostavlja Narodnoj banci Srbije u roku utvrđenom Zakonom.

6. Ako Narodna banka Srbije donese rešenje o privremenoj meri u skladu s članom 109. Zakona - to rešenje traje do izricanja mera iz člana 112. stav 1. Zakona, ili do donošenja zaključka o obustavljanju postupka kontrole banke.

7. Pismena opomena iz člana 114. Zakona upućuje se banci u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje nisu bitno ni neposredno uticale na njeno finansijsko stanje ali bi mogle imati takav uticaj ako se ne bi otklonile.

Pismena opomena iz stava 1. ove tačke sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti i rok u kome je banka dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole banke kojoj je uputila pismenu opomenu kad utvrdi da su, u roku predviđenom u pismenoj opomeni, utvrđene nepravilnosti otklonjene, odnosno u velikoj meri otklonjene - a ako nisu otklonjene, preduzeće prema toj banci meru iz člana 112. stav 1. tačka 2. Zakona.

8. Nalogodavno pismo iz člana 115. Zakona upućuje se banci u čijem su poslovanju kontrolom utvrđena postupanja, odnosno nepostupanja suprotna propisima ili standardima savesnog bankarskog poslovanja koja bi mogla ugroziti njeno finansijsko stanje.

Narodna banka Srbije, nakon dobijanja plana aktivnosti banke za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, utvrđuje da li je plan dostavljen u roku iz nalogodavnog pisma i ceni da li će banka tim aktivnostima otkloniti utvrđene nepravilnosti - radi davanja saglasnosti.

Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole banke kojoj je uputila nalogodavno pismo kad utvrdi da su, u roku predviđenom u planu aktivnosti, utvrđene nepravilnosti otklonjene, odnosno da su preostale samo manje značajne nepravilnosti.

9. Narodna banka Srbije donosi rešenje kojim izriče naloge i mere u skladu s članom 116. Zakona.

Banka je dužna da Narodnu banku Srbije obavesti o izvršenju naloga i mera iz stava 1. ove tačke, na način i u rokovima utvrđenim tim rešenjem.

Narodna banka Srbije kontroliše sprovođenja naloga i mera iz rešenja iz stava 1. ove tačke posle isteka roka za njihovo izvršenje, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nalozi izvršeni.

Guverner ili lice koje on ovlasti može posebnim rešenjem ovlastiti zaposlene Narodne banke Srbije da u banci dnevno proveravaju i prate izvršenje naloga i mera izrečenih rešenjem iz stava 1. ove tačke.

10. Ako utvrdi da je banka izvršila sve naloge i mere iz rešenja iz tačke 9. stav 1. ove odluke ili da su nepravilnosti na osnovu kojih su izrečeni ti nalozi i te mere otklonjene u toj meri da su preostale samo manje značajne nepravilnosti - Narodna banka Srbije obustaviće postupak po nalozima i merama iz tog rešenja.

11. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da banka po nalozima iz rešenja iz tačke 9. stav 1. ove odluke nije postupila u roku - guverner ili lice koje on ovlasti doneće rešenje o uvođenju prinudne uprave u banci, odnosno može doneti rešenje o oduzimanju banci dozvole za rad.

12. Kod donošenja odluke koja će se mera iz tačke 11. ove odluke primeniti prema banci - Narodna banka Srbije primenjuje kriterijume iz člana 120. Zakona.

13. Ako, na osnovu podataka o poslovanju banke kojima raspolaže, oceni da je banka kojoj je izrečena neka od mera iz člana 112. stav 1. tač. od 1. do 3. Zakona, učinila nove nepravilnosti u smislu tačke 26. ove odluke ili da ne postupa po nalozima iz izrečene mere - Narodna banka Srbije izvršiće odmah novu kontrolu te banke.

U slučaju iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije će, istovremeno s donošenjem rešenja o novoj kontroli banke, obustaviti postupak po merama izrečenim banci ili će, istovremeno sa izricanjem mera iz člana 112. stav 1. Zakona, a na osnovu nalaza sprovedene nove kontrole, obustaviti postupak po prethodno izrečenim merama.

14. Rešenjem o uvođenju prinudne uprave iz člana 117. Zakona, guverner ili lice koje on ovlasti:

- imenuje dva prinudna upravnika,

- određuje trajanje prinudne uprave,

- utvrđuje visinu naknade za rad prinudnih upravnika.

Narodna banka Srbije može prinudne upravnike razrešiti dužnosti ako oceni da posao koji im je poveren ne obavljaju na zadovoljajući način ili iz drugih opravdanih razloga.

15. Prinudni upravnici su dužni da, odmah posle donošenja rešenja iz tačke 14. ove odluke:

- sazovu skupštinu akcionara i obaveste je o donošenju tog rešenja i o pravnim posledicama uvođenja prinudne uprave;

- podnesu prijavu za upis u registar privrednih subjekata podatka o uvođenju prinudne uprave u banci i o prinudnim upravnicima kao licima ovlašćenim za zastupanje, s podacima o obimu njihovih ovlašćenja.

Uz prijavu iz stava 1, alineja druga, ove tačke, prilažu se rešenje Narodne banke Srbije iz tačke 14. ove odluke i overeni potpisi prinudnih upravnika.

Pri preduzimanju pravnih radnji u ime i za račun banke, prinudni upravnik je dužan da obezbedi potpis drugog prinudnog upravnika.

16. Organi banke, lica s posebnim ovlašćenjima i odgovornostima u banci, kao i zaposleni u banci, dužni su da prinudnim upravnicima omoguće pristup dokumentaciji i da zajedno sastave izveštaj o primopredaji poslova.

17. Prinudni upravnici su dužni da, u roku od 60 dana od uvođenja prinudne uprave, sačine:

1) početni bilans banke sa stanjem na dan uvođenja prinudne uprave;

2) izveštaj o finansijskom stanju banke s procenom njene ekonomske stabilnosti i mogućnostima za dalje poslovanje, koji naročito sadrži:

- procenu spremnosti akcionara banke da obezbede dodatna sredstva u akcionarskom kapitalu (za pokriće gubitaka i druge namene),

- mogućnosti pokrića preostalih gubitaka,

- vanredne rashode koji mogu uticati na obaveze banke;

3) program aktivnosti za period trajanja prinudne uprave i zatraže saglasnost guvernera na taj program.

Narodna banka Srbije je dužna da, u roku od 15 dana od prijema programa aktivnosti iz stava 1, odredba pod 3, ove tačke, prinudne upravnike obavesti o tome da li je saglasna s tim programom, odnosno naloži odgovarajuće izmene i dopune ovog programa.

Narodna banka Srbije daće saglasnost na program aktivnosti iz ove tačke ako oceni da će se aktivnostima navedenim u tom programu otkloniti nepravilnosti utvrđene u poslovanju banke.

18. Prinudni upravnici su dužni da Narodnu banku Srbije obaveštavaju o sprovođenju programa aktivnosti iz tačke 17. ove odluke i da joj najmanje jednom mesečno dostavljaju:

- podatke o poslovanju banke;

- izveštaje o sprovođenju plana aktivnosti i njegovom uticaju na finansijski položaj banke;

- pregled donesenih akata iz delokruga upravnog i izvršnog odbora banke;

- pregled odluka skupštine banke po kojima nisu postupili, s navođenjem razloga nepostupanja.

Prinudni upravnici su dužni da Narodnu banku Srbije odmah obaveste:

- o svojoj nameri da sazovu skupštinu banke i o odlukama koje nameravaju da predlože toj skupštini, kao i o ishodu te skupštine;

- o donetim odlukama skupštine banke;

- o svojoj proceni sprovođenja prinudne uprave, naročito ako ocene da se njome neće otkloniti utvrđene nepravilnosti niti poboljšati finansijsko stanje banke;

- o drugim slučajevima, ako procene da je to neophodno.

19. Prinudni upravnici mogu, uz saglasnost Narodne banke Srbije, doneti i odluke koje su predložili skupštini banke a ona je odbila da ih donese.

Odluke donete uz dobijenu saglasnost iz stava 1. ove tačke, prinudni upravnici odmah dostavljaju skupštini banke, uz obaveštenje da one imaju isto pravno dejstvo kao i odluke skupštine banke.

20. Narodna banka Srbije obustavlja prinudnu upravu banci:

- posle isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena;

- pre isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena - kada, na osnovu izveštaja prinudnih upravnika, oceni da uvođenje prinudne uprave nije dovelo do poboljšanja finansijskog stanja banke;

- pre isteka roka na koji je prinudna uprava uvedena - ako, na predlog prinudnih upravnika, oceni da se finansijsko stanje banke popravilo u meri da prinudna uprava više nije potrebna.

21. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad banci u slučajevima propisanim članom 130. stav 1. Zakona, odnosno to rešenje može doneti u slučajevima iz stava 2. tog člana.

22. Merama iz člana 112. stav 1. tač. od 1. do 4. Zakona, Narodna banka Srbije istovremeno nalaže banci kod koje je utvrđena nepravilnost u klasifikaciji potraživanja da bilansnu aktivu i vanbilansne stavke klasifikuje u skladu s nalazom kontrole i da, u skladu s tom klasifikacijom, obračuna, zatim knjigovodstveno evidentira i u svojim izveštajima iskaže iznos rezerve za procenjene gubitke, i to najkasnije s datumom isteka tromesečja u kome su te mere donete.

O merama iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije obaveštava i upravni odbor banke.

23. Radi izricanja članu upravnog i izvršnog odbora banke novčane kazne u skladu s članom 113. Zakona, banka je dužna da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi podatke o visini zarade lica kojima će se izreći novčana kazna, kao i podatke o otvorenim tekućim računima tih lica kod banaka.

24. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi dokaz o uplati na žiro račun Narodne banke Srbije novčanih kazni iz člana 113. Zakona - najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema rešenja o izricanju novčane kazne. U suprotnom, Narodna banka Srbije pristupiće prinudnoj naplati.

25. Smatra se da banka nije omogućila Narodnoj banci Srbije da izvrši kontrolu ako ne postupi u skladu s članom 104. Zakona, kao i u sledećim slučajevima:

- ako u određenom roku nije dostavila sve tražene podatke ni dokaze, a naročito podatke kojima je banka dužna da raspolaže prema zakonu, podzakonskim aktima ili pravilima struke;

- ako namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni;

- ako ovlašćenim licima ne obezbedi neophodne uslove za vršenje kontrole banke, odnosno ne obezbedi da ih ne ometaju zaposleni u banci i druga lica;

- ako ne dostavi tri uzastopna izveštaja koje je dužna da periodično dostavlja u skladu sa zakonom ili podzakonskim aktima i ako ni na ponovljeni zahtev Narodne banke Srbije u za to određenom roku ne dostavi tražene izveštaje ili podatke.

26. Nepravilnostima u poslovanju banke smatraju se nepravilnosti iz člana 112. stav 1. Zakona, tj. postupanje banke suprotno odredbama Zakona, propisima Narodne banke Srbije i drugim propisima, kao i standardima opreznog bankarskog poslovanja, odnosno na drugi način koji ugrožava njen bonitet.

27. Postupci kontrole banke započeti do dana primene ove odluke okončaće se prema odredbama Zakona i te odluke.

28. Danom primene ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu vršenja kontrolne funkcije Narodne banke Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 100/2003, 133/2004 i 88/2005).

29. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjivaće se od 1. oktobra 2006. godine.