PRAVILNIK
O UKUPNOM TRAJANJU VREMENA UPRAVLJANJA VOZILOM, ODMORIMA VOZAČA I NAČINU RADA UDVOJENIH POSADA NA VOZILIMA, U OBIMU KOJI UTIČE NA BEZBEDNOST UPRAVLJANJA VOZILOM

("Sl. list SFRJ", br. 18/84 i 67/85 i "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se utvrđuju uslovi i kriterijumi za određivanje i praćenje ukupnog trajanja vremena upravljanja motornim vozilom i odmora vozača u vezi sa upravljanjem motornim vozilom i načinu rada udvojenih posada na vozilima u saobraćaju na putevima, u obimu koji utiče na bezbednost upravljanja vozilom.

Član 2

Odredbe ovog pravilnika primenjuju se na vozača koji upravlja autobusom, teretnim vozilom ili skupom vozila, čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 3.500 kg.

Odredba stava 1. ovog člana ne primenjuje se na vozača motornog vozila: oružanih snaga SFRJ, organa unutrašnjih poslova, službe hitne pomoći, vatrogasne službe, javnog gradskog prevoza putnika, za hitne intervencije na putevima i održavanje puteva u zimskom periodu i vozila koje se registruje po propisima republika i autonomnih pokrajina.

Član 3

Niže navedeni izrazi, upotrebljeni u ovom pravilniku, imaju sledeća značenja:

- "neprekidno upravljanje od pet časova" jeste vreme za koje vozač upravlja vozilom bez prekida (efektivna vožnja) ili sa prekidima vožnje manjim od pola časa u toku 24 časa;

- "prekid vožnje" je vreme za koje vozač prestane da upravlja motornim vozilom duže od pola časa, a obuhvata vreme za pripremanje i raspremanje vozila, za utovar i istovar robe, za ulazak i izlazak putnika, za popravke vozila i tereta na putu, vreme čekanja na utovar i istovar robe, vreme čekanja na graničnom prelazu, kao i prekid ili zabrana saobraćaja zbog vremenskih prilika i drugih uslova na putevima;

- "ukupno trajanje vremena upravljanja" jeste zbir vremena neprekidnih upravljanja vozilom u toku 24 časa;

- "vreme putovanja" je zbir vremena upravljanja vozača i drugog vozača motornim vozilom (udvojena posada) i svih prekida vožnje dužih od pola časa;

- "odmor" je neprekidan period duži od pola časa kad vozač ne obavlja aktivnosti u vezi sa radom motornog vozila;

- "odmor u toku radnog vremena" jeste prekid vožnje duži od pola časa radi odmora i obedovanja;

- "dnevni odmor" je prekid radnog vremena vozača radi spavanja i odmora.

Član 4

Vozač autobusa, teretnog motornog vozila ili skupa vozila, čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 20 tona, posle pređenih 500 km u toku 24 časa, mora da prekine vožnju ili da ga zameni drugi vozač, čak i kad tu relaciju pređe za manje od osam časova upravljanja vozilom.

Član 5

Ako vozač u toku 24 časa upravlja većim brojem vozila, ukupno trajanje vremena upravljanja jeste zbir vremena upravljanja svim tim vozilima.

Član 6

Vozač mora da prekine vožnju i da u toku radnog vremena koristi odmor od najmanje pola časa, najdocnije posle pet časova neprekidnog upravljanja vozilom.

Dnevni odmor vozač koristi na kraju radnog vremena, posle ukupnog trajanja vremena upravljanja vozilom od osam časova, odnosno posle pređenih 500 km puta u toku 24 časa.

Član 7

Ako vozilom u kome se nalazi uređen ležaj za odmor upravlja udvojena posada, vozač može da koristi odmor od pola časa posle neprekidnog upravljanja vozilom od pet časova ili da ga zameni drugi vozač.

Ako je vozač posle neprekidnog upravljanja vozilom od pet časova predao vozilo na upravljanje drugom vozaču (udvojena posada), posle pet časova neprekidnog upravljanja vozilom drugi vozač će postupiti u smislu stava 1. ovog člana.

Član 8

Vozač udvojene posade, koji je vozilom upravljao neprekidno najviše pet časova, može, posle odmora od najmanje pola časa, nastaviti da upravlja vozilom najviše još tri časa.

Član 9

Vozač koji upravlja autobusom, teretnim motornim vozilom ili skupom vozila, čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 20 tona, koji za osam časova u toku 24 časa može da pređe više od 500 km puta, dnevni odmor mora da koristi najdocnije posle pređenih 500 km puta, odnosno posle osam časova upravljanja vozilom.

Član 10

Ako se u upravljanju vozilom u kome se ne nalazi uređen ležaj koji omogućava odmor u ležećem položaju smenjuju dva vozača, svaki vozač mora da ima neprekidan odmor od najmanje deset časova u toku 27 časova putovanja.

Član 11

U motornom vozilu, uz vozača koji upravlja vozilom treba da se nalazi i drugi vozač (udvojena posada) od početka upravljanja vozilom ili da vozača koji upravlja vozilom zameni drugi vozač:

1) ako se u toku 24 časa u saobraćaju koristi motorno vozilo posle osam časova ukupnog trajanja vremena za koje je vozilom upravljao prvi vozač;

2) ako autobus, teretno vozilo ili skup vozila čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 20 tona, u toku 24 časa prelazi rastojanje od 500 km.

Član 12

Ako se u motornom vozilu nalaze dva vozača (udvojena posada), način njihovog rada utvrđuje se prema dužini relacije koju vozilo prelazi, vremenu upravljanja vozilom i opremljenosti vozila, odnosno prema tome da li se u vozilu nalazi ili ne nalazi uređen ležaj koji omogućava jednom od vozača da se, dok vozilo miruje, odmara u ležećim položaju.

Član 13

Ako vozač ne može da stigne do odgovarajućeg stajališta ili do mesta opredeljenja posle osam časova upravljanja vozilom, vreme upravljanja vozilom može da se produži najviše 30 minuta, i to najviše dva puta u toku jedne sedmice, s tim da ukupno vreme upravljanja vozilom ne može biti duže od 48 časova u toku sedmice.

Vozač mora da prekine vožnju ako ni posle produženja vremena upravljanja vozilom od 30 minuta ne može da stigne do stajališta ili do mesta opredeljenja u smislu stava 1. ovog člana.

Član 14

U individualnu kontrolnu knjižicu za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima vozač motornog vozila upisuje pregled svoje aktivnosti, časove odmora i prekide vožnje u toku radnog dana.

Odredba stava 1. ovog člana ne odnosi se na vozača motornog vozila u redovnom linijskom saobraćaju, osim u međunarodnom saobraćaju, na vozača motornog vozila građevinske, komunalne i PTT organizacije udruženog rada, organizacije koja vrši prevoz robe široke potrošnje na relaciji do 50 km od sedišta organizacije, organizacije koja vrši obuku vozača, organizacije koja za sopstvene potrebe vrši prevoz radnika na posao i s posla, organizacije koja u lokalnom saobraćaju prevozi đake, kao i na vozača motornog vozila za hitne intervencije na putevima (Služba "Pomoć - informacije" AMSJ), u elektrodistribuciji i cevovodnom transportu, za ispitivanje i zaštitu od havarijskog zagađivanja voda i za higijensko-epidemiološka ispitivanja i veterinarske inspekcije; na tehničkim, elektroenergetskim, građevinskim, rudarskim, geološko-mehaničkim, železničkim i telekomunikacionim uređajima i opremi, kad vrše te intervencije.

Član 15

Vozač i drugi vozač (udvojena posada) upisuju u individualnu kontrolnu knjižicu za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima vreme odmora u rubrike sa predviđenim simbolima odmora, i to u toku i na kraju svakog perioda na koji se odmor odnosi (dnevni odmor, ukupno trajanje dnevnog odmora pre početka i u toku radnog dana).

Podaci iz individualne kontrolne knjižice za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima moraju se slagati sa podacima registrovanim na ulošku tahografskog uređaja.

Član 16

Individualna knjižica za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima izrađuje se prema obrascu koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Dimenzije individualne kontrolne knjižice jesu 210 mm x 148 mm.

Član 17

Ovaj pravilnik stupa na snagu 1. septembra 1984. godine.

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o ukupnom trajanju vremena upravljanja vozilom, odmorima vozača i načinu rada udvojenih posada na vozilima, u obimu koji utiče na bezbednost upravljanja vozilom

("Sl. list SFRJ", br. 67/85)

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".

Individualna kontrolna knjižica za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima

Strana 1.


GRB SFRJ

I

SOCIJALISTIČKA FEDERATIVNA REPUBLIKA JUGOSLAVIJA

II

INpIDUALNA KONTROLNA KNJIŽICA ZA VOZAČA MOTORNOG VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA

III

PRVI DATUM KORIŠĆENJA KNJIŽICE ____________________________

IV

POSLEDNJI DATUM KORIŠĆENJA KNJIŽICE ____________________________

V

IME I PREZIME ______________________
                          (vozača - nosioca knjižice)

 

Datum rođenja _________________________

 

Prebivalište ____________________________

 

Ulica i broj____________________________

VI

NAZIV ORGANIZACIJE, ODNOSNO IME I PREZIME SAMOSTALNOG PREVOZNIKA ______________________________________

 

Mesto (sedište) _________________________

 

Ulica i broj ____________________________

 

Broj telefona ___________________________

 

BROJ KNJIŽICE _______________________

 

SERIJA _______________________________

 

REG. BROJ ____________________________

                                          (M. P.)

Strana 2.

DNEVNI LIST

Knjiga br.

2. Registarski broj

1. DNEVNI LIST

3. Dan i datum

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

4

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Mesto početka rada

10. Mesto prestanka rada

 

      Prevoz robe
11. Najveća dozvoljena težina vozila - vučnog vozila

 

 

      Prevoz putnika ili robe
12. Režim izabranog dnevnog odmora:

 

 

14.

Broj časova

 

13. Brojač kilometraže: Početak rada vozila                 km
                                      Završetak rada vozila               km
         Ukupan put: _________________________________________ km

15.

 

 

16.

 

 

19. Primedbe i potpis: ____________________________________________
    ____________________________________________________________

17.

 

 

18. Ukupno
15+16+17
U datom slučaju

 

 

*) Vučno vozilo sa prikolicom ili vozilo sa prikolicom

NEDELJNI IZVEŠTAJ

Strana 3.


1.                                                                         Ime i prezime člana posade

                                                      __________________________________________________

2.                                                                                 NEDELJNI IZVEŠTAJ

3.                                                        Od ______________ Do _____________ 19_____ zaključno

4.

Dani
nedeljnog
perioda

               

               

               

               

               

               

Ukupni nedeljni period odmora

5.

Dnevni
list br.

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

Trajanje
delatnosti

7. tv

 

 

 

 

 

 

 

8. tp

 

 

 

 

 

 

 

9. tr.

 

 

 

 

 

 

 

10. tv+tp+tr

 

 

 

 

 

 

 

11. Primedbe ____________________________________________________________________________
       ____________________________________________________________________________

12. Datum prethodnog nedeljnog odmora _____________________________

13. Potpis člana posade _________________________________________

14. Potpis odgovornog lica autotransportne organizacije _________________________________________

Knjižica broj ________________

Strana 4.

UPUTSTVO ZA POPUNJAVANJE KNJIŽICE

Organizacija udruženog rada, odnosno samostalni prevoznik

- izdaje kontrolnu knjižicu, utvrđuje broj dnevnika i nedeljnih listova i daje potrebna uputstva u pogledu popunjavanja i čuvanja kontrolne knjižice;

- popunjava rubrike V i VI na naslovnoj strani kontrolne knjižice;

- vodi registar kontrolnih knjižica, koji sadrži: redni broj registra, ime i prezime vozača kome je knjižica izdata, datum uručivanja vozaču; datum početka korišćenja knjižice i poslednji datum (poslednjeg) dnevnog lista, seriju i redni broj knjižice i potpis vozača;

- vrši pregled dnevnih i nedeljnih izveštaja svake sedmice;

- čuva upotrebljenu kontrolnu knjižicu najmanje 12 meseci posle datuma poslednjeg upisa kontrole, kao i registar izdatih knjižica.

Na naslovnoj strani:

- proverava upisane podatke;

- u rubriku III upisuje prvi dan korišćenja kontrolne knjižice;

- u rubriku IV upisuje poslednji dan korišćenja kontrolne knjižice.

Vozač (član posade):

- upisuje u kontrolnu knjižicu svaki radni dan proveden na poslovima drumskog transporta, razvrstavajući radno vreme po vrstama aktivnosti i vreme odmora u toku 24 časa.

U dnevnom listu:

- ispunjava dnevni list za svaki dan, kao član posade;

- u rubriku 2 upisuje registarski broj svakog vozila korišćenog u toku dana;

- rubrika 4 - simbol      predstavlja "dnevni odmor";

- rubrika 5 - simbol       predstavlja "odmor u toku radnog dana";

- rubrika 6 - simbol       predstavlja "vreme efektivnog upravljanja vozilom uključujući prekide vožnje kraće od pola časa";

- rubrika 7 - simbol       predstavlja vreme u toku 24 časa kad je vozač na raspolaganju radnoj organizaciji

(prisustvuje utovaru - istovaru, čeka na utovar - istovar, čeka zbog carine, na graničnom prelazu i dok vozilom upravlja drugi vozač - udvojena posada i dr.);

- rubrika 8 - simbol      predstavlja rad vozača u vezi sa upravljanjem vozilom (popravka vozila na putu, promena guma, obezbeđenje tereta na vozilu posle završenog utovara i dr.), osim efektivnog vremena upravljanja vozilom;

- periodi u rubrikama 4, 5, 6, 7 i 8 obeležavaju se povlačenjem horizontalne linije ispod odgovarajućeg broja časova, a naspram odgovarajućih znakova, tako da se horizontalne linije povezuju sa vertikalnim linijama da bi se po čitavoj dužini dobila neprekidna linija;

- u rubriku 12. upisuje da li koristi odmor u hotelu ili u vozilu;

- u rubriku 13. upisuje početnu, završnu i ukupnu kilometražu za pojedino putovanje;

- u rubriku 14. upisuje vreme neprekidnog odmora koji prethodi preuzimanju dužnosti, a ako se period proteže na dva dana - broj predstavlja ukupno vreme odmora;

- u rubriku 15. upisuje vreme efektivnog upravljanja vozilom;

- u rubriku 16. upisuje vreme kad je vozač na raspolaganju radnoj organizaciji u toku 24 časa;

- u rubriku 17. upisuje vreme rada u vezi sa upravljanjem vozilom, osim efektivnog vremena upravljanja vozilom;

- u rubriku 18. upisuje ukupan broj časova u vezi sa upravljanjem vozilom, odnosno zbir časova iz rubrika 15, 16 i 17;

- u rubriku 19. upisuje ime drugog vozača i eventualne greške u podacima.

Nedeljni izveštaj:

popunjava se na kraju nedeljnog perioda kad se ispuni jedan ili više dnevnih listova;

- u rubriku 6. upisuje se vreme dnevnog odmora;

- u rubriku 7. upisuje se šifra "0" kad je vozač bio na radu, a nije bio član posade;

- u rubrike 8 i 9 upisuje se vreme rada, a ako nije obavljao neku od predviđenih delatnosti - upisuje se šifra "0";

- u rubriku 10, odnosno tv+tp+tr upisuje se šifra "0" kad vozač nije bio na radu, sa obrazloženjem;

- u rubrike 6. i 7. upisuju se brojke iz rubrika 14. i 15 dnevnog lista;

- posle popunjavanja i eventualnog zadržavanja radi kontrole, kontrolna knjižica predaje se odgovornom licu pre početka radnog dana u narednoj sedmici, a najdocnije posle 72 časa od dolaska u sedište radne organizacije.

Napomena: Kontrolnu knjižicu vozač čuva kod sebe i pokazuje je na zahtev organa kontrole.
                   Podaci se ne smeju unositi grafitnom olovkom.
                   Upisani podaci ne smeju se ispravljati ni precrtavati niti se na već upisane podatke smeju dodavati novi podaci.
                   Jedan član posade ne može koristiti istovremeno dve kontrole knjižice.

Napomene

Na osnovu člana 64. stav 2. Ustavne povelje državne zajednice Srbija i Crna Gora ("Sl. list SCG", br. 1/2003), od dana stupanja na snagu Ustavne povelje, ovaj propis primenjuje se kao republički.