PRAVILAO ZADRUŽNOJ REVIZIJI STAMBENIH ZADRUGA("Sl. list SRJ", br. 26/98 i "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja) |
Ovim pravilima propisuju se uslovi koje moraju ispunjavati zadružni savezi i revizori koji obavljaju zadružnu reviziju, sadržina izveštaja o obavljenoj reviziji, kao i druga pitanja od značaja za zadružnu reviziju stambenih zadruga.
Zadružna revizija (u daljem tekstu: revizija) obavezna je za sve stambene zadruge (u daljem tekstu: zadruga).
Ova pravila shodno se primenjuju i na saveze zadruga iz stava 1. ovog člana.
Reviziju obavlja zadružni savez koji ispunjava uslove propisane ovim pravilima (u daljem tekstu: revizijski savez).
Savez stambenih zadruga Jugoslavije (u daljem tekstu: Savez) obezbeđuje obavljanje revizije, utvrđuje koji zadružni savez i koja lica ispunjavaju uslove propisane ovim pravilima za obavljanje revizije i vodi registar tih saveza i imenik revizora.
Revizija može biti redovna i vanredna.
Redovna revizija obavlja se svake druge godine prema programu koji utvrđuje revizijski savez. Programom se utvrđuje i redosled zadruga kod kojih će se obaviti redovna revizija.
Ako zadruga nije obuhvaćena programom iz stava 1. ovog člana zadruga je obavezna da podnese zahtev za obavljanje redovne revizije.
Vanredna revizija obavlja se po potrebi.
Zahtev za obavljanje vanredne revizije može podneti: nadležni organ zadruge, zadružni savez, nadležni državni organ, određeni broj zadrugara utvrđen zadružnim pravilima i poverilac zadruge.
Zadatak revizije je da stručno, objektivno, odgovorno i savezno ispita, proveri i utvrdi:
1) da li su osnivačka, opšta i druga akta, poslovna dokumentacija, organizovanje zadruge, kao i finansijsko i drugo poslovanje zadruge u skladu sa zadružnim principima, Opštim pravilima stambenog zadrugarstva Jugoslavije (u daljem tekstu: Opšta pravila), Zakonom o zadrugama (u daljem tekstu: Zakon) i drugim propisima;
2) odnos zaposlenih prema zadrugarima i vršenje prava i obaveza zadrugara i zaposlenih u zadruzi;
3) izvršavanje obaveza utvrđenih Zakonom, Opštim pravilima i pravilima zadruge, prema zadrugarima, drugim zadrugama i Savezu;
4) obim zadružne solidarnosti i zadružne saradnje;
5) obezbeđenje podataka i sredstava za obavljanje zadružne revizije i vođenje zadružnog registra i zadružne statistike;
6) druge potrebne činjenice od značaja za rad i poslovanje zadruge.
Pored kontrolne funkcije, revizija ima zadatak da vrši i određenu preventivnu i instruktivnu funkciju u cilju zaštite interesa zadruga, zadrugara i unapređenja zadrugarstva.
III USLOVI KOJE MORA ISPUNJAVATI ZADRUŽNI SAVEZ I REVIZOR KOJI OBAVLJA ZADRUŽNU REVIZIJU
Zadružnu reviziju može obavljati zadružni savez stambenih zadruga koji ispunjava sledeće uslove:
1) da je registrovan kod nadležnog privrednog suda za obavljanje poslova iz čl. 70. i 71. Zakona;
2) da ima svoj prostor ili prostor u zakupu i rešenje nadležnog organa o ispunjenju uslova zaštite na radu;
3) da ima nužnu opremu za obavljanje administrativnih poslova i najmanje jedno zaposleno lice odgovarajuće stručne spreme.
Savez propisuje bliže uslove u pogledu tehničke i kadrovske osposobljenosti revizijskog saveza.
Odluku koji zadružni savez ispunjava uslove iz člana 9. ovih pravila, donosi Skupština Saveza.
Skupština Saveza donosi odluku o tome kada revizijski savez više ne ispunjava uslove propisane ovim pravilima.
Odluka iz člana 10. ovih pravila dostavlja se nadležnom saveznom organu koji vrši nadzor nad vršenjem javnih ovlašćenja zadružnih saveza.
U revizorskom pozivu postoje dva zvanja:
1) glavni revizor,
2) revizor.
Zvanje glavnog revizora i revizora (u danjem tekstu: revizor) može steći lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je jugoslovenski državljanin;
2) da ima visoku, višu ili srednju stručnu spremu;
3) da ima najmanje tri godine radnog iskustva;
4) da poznaje propise iz oblasti zadrugarstva, kao i specifičnosti, tradicionalne vrednosti i principe stambenog zadrugarstva;
5) da nije osuđivano za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje revizije.
Revizor ima službenu legitimaciju. Obrazac legitimacije iz stava 1. ovog člana utvrđuje revizijski savez.
Revizor može zasnovati radni odnos u revizijskom savezu ili biti angažovan po drugom osnovu, u skladu sa zakonom.
Revizor gubi zvanje ako prestane da ispunjava uslove iz člana 13. ovih pravila, kao i ako reviziju ne obavlja stručno, nepristrasno i savesno.
Sticanje i gubljenje zvanja revizora utvrđuje se posebnim aktom Saveza.
Revizor radi po nalogu revizijskog saveza.
Nalog za obavljanje revizije sadrži i naznaku o kojoj vrsti revizije se radi.
Revizija se može obavljati u prostorijama zadruge, odnosno u prostorijama revizijskog saveza.
Pre početka obavljanja revizije, revizijski savez je dužan da obavesti zadrugu koja je podvrgnuta reviziji.
Revizor je dužan da se legitimiše da je ovlašćen da obavlja reviziju.
Revizor određuje koja dokumenta, podaci i uslovi za rad su mu potrebni za rad.
Revizor može da zahteva prisustvo i saradnju određenih lica za koja oceni da su mu potrebna za uspešno obavljanje revizije.
Zadruga je dužna da revizoru stavi na raspolaganje potrebne isprave i pruži informacije i objašenja koji su po oceni revizora neophodni za obavljanje revizije i sačinjavanje izveštaja o obavljenoj reviziji.
Ako zadruga odbije da primi revizora, ne obezbedi sredstva i druge uslove neophodne za obavljanje revizije ili na drugi način onemogući obavljanje revizije, revizor će o tome pismeno obavestiti revizijski savez.
Revizijski savez će upozoriti zadrugu koja odbije ili onemogući obavljanje revizije i naložiti joj da obezbedi uslove za obavljanje revizije u skladu sa Zakonom i ovim pravilima.
Ako zadruga ne postupi po upozorenju i nalogu revizijskog saveza, revizijski savez će o tome obavestiti nadležni savezni organ.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana revizijski savez može obavestiti i druge nadležne organe i podneti prijavu za pokretanje postupka.
Ako direktor ili drugo odgovorno lice u zadruzi onemogući ili ometa obavljanje revizije, revizijski savez može podneti zahtev nadležnom organu zadruge za pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti tih lica i preduzimanje odgovarajućih mera.
Revizija se može obaviti sa jednim ili više revizora.
Revizor može obavljati reviziju i uz prisustvo inspektora, veštaka i drugih lica, ako se za to ukaže potreba.
V SADRŽAJ IZVEŠTAJA O OBAVLJENOJ REVIZIJI I POSTUPAK PO IZVEŠTAJU
Revizor je dužan da sačini pismeni izveštaj o obavljenoj reviziji (u daljem tekstu: izveštaj).
Izveštaj sadrži nalaze i ocenu revizora o pitanjima koja su predmet revizije, kao i obrazloženje date ocene.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži i:
1) opšte podatke o zadruzi koja je predmet revizije;
2) podatke o revizoru koji je obavio reviziju, licima koja su prisustvovala, vremenu i mestu vršenja revizije;
3) podatke o vrsti revizije;
4) podatke o predmetu revizije, odnosno o obimu obavljene revizije, u kojima se navodi sadržina odluke, odnosno zahteva za sprovođenje i vanredne revizije;
5) propise koje je revizor primenio;
6) dokumenta koja je revizor kontrolisao;
7) mere, uputstva i naloge koje je revizor davao u toku revizije;
8) nepravilnosti koje su otklonjene u toku revizije;
9) nepravilnosti koje treba otkloniti i rokove;
10) predlog mera koje treba da preduzme revizijski savez i rok za njihovo preduzimanje;
11) uputstva o postupku i pravnu pouku.
Revizor dostavlja izveštaj revizijskom savezu u roku od sedam dana od dana obavljanja revizije.
Izveštaj sa primedbama i uputstvima, revizijski savez dostavlja zadruzi koja je predmet revizije, zadružnom savezu čiji je član, odnosno Savezu.
Zadruga je dužna da postupi po primedbama i uputstvima u roku utvrđenom u izveštaju.
Zadruga može revizijskom savezu dostaviti prigovor na izveštaj o obavljenoj reviziji u roku od 15 dana od dana prijema izveštaja.
O prigovoru zadruge odlučuje revizijski savet.
Revizijski savet bira skupština Saveza, na predlog izvršnog odbora.
Izveštaj postaje konačan po isteku roka za dostavljanje prigovora, odnosno danom kad zadruga primi odluku revizijskog saveza o odbijanju prigovora.
Direktor zadruge je dužan da izveštaj o reviziji sa primedbama i uputstvima stavi na dnevni red upravnog i nadzornog odbora zadruge.
Zapisnik sa sednice organa iz stava 1. ovog člana dostavlja se revizijskom savezu u roku od osam dana od dana održavanja sednice.
Zadruga je dužna, u roku od 60 dana od dana kada je izveštaj postao konačan, da obavesti revizijski savez i zadružni savez u koji je učlanjena, odnosno Savez, o svom postupanju po primedbama i uputstvima iz tog izveštaja.
Ako zadruga ne postupi po nalozima i ne otkloni nepravilnosti koje je utvrdila zadružna revizija, revizijski savez će o tome obavestiti nadležni državni organ i preduzeti druge mere utvrđene Zakonom i ovim pravilima.
Ako revizijski savez oceni, na osnovu izveštaja, da je učinjeno krivično delo, privredni prestup ili prekršaj, podneće prijavu nadležnom organu za pokretanje postupka.
Revizijski savez, u slučaju teže povrede zadružnih principa, Zakona i Opštih pravila, podnosi sudu koji vodi registar, prijavu za pokretanje postupka likvidacije zadruge i brisanja iz sudskog registra, ako oceni da su ispunjeni uslovi za likvidaciju zadruge.
Zadruga je dužna da obezbedi podatke, sredstva i druge uslove utvrđene Zakonom, Opštim pravilima i ovim pravilima radi obavljanja zadružne revizije i vođenja zadružnog registra.
Direktor zadruge, odnosno lice koje on ovlasti, dužan je da daje istinita, tačna i potpuna obaveštenja o svemu što je potrebno da se revizija izvrši pravilno i efikasno.
Smatraće se da se zadruga nije podvrgla zadružnoj reviziji ako ne obezbedi sredstva za obavljanje revizije i rad revizora, ako ne pruži podatke i obezbedi dokumenta i druga sredstva i uslove za obavljanje revizije i vođenje zadružnog registra.
Revizor je dužan da reviziju obavlja stručno, nepristrasno i savesno.
Troškove redovne revizije snosi zadruga u kojoj se vrši revizija.
Troškove vanredne revizije snosi zadruga, odnosno podnosilac zahteva, ako se utvrdi da takav zahtev nije bio opravdan, odnosno da nisu utvrđene nepravilnosti u radu zadruge.
Troškove za obavljanje revizije čine posredni i neposredni troškovi.
Posredni troškovi sastoje se od zajedničkih troškova za formiranje i kontinuiran rad revizijskog saveza kao stalne, stručno osposobljene, tehnički i organizaciono sposobne zadružne organizacije (poslovni prostor, oprema, stručni i administrativno-tehnički poslovi, vođenje registra, opšte i posebne statistike vezane za poslove revizije, praćenje izvršenja naloga, vođenje postupka po žalbama, stručna pomoć zadrugama pri otklanjanju nedostataka i sl.).
Neposredni troškovi sastoje se od troškova vezanih za izvršavanja konkretnih naloga za redovnu i vanrednu reviziju i obilazak zadruge (putni troškovi i sl.).
Participaciju u posrednim troškovima zadruge su dužne da uplaćuju kontinuirano, na način i u iznosu koji utvrdi revizijski savez.
Sredstva iz stava 1. ovog člana obezbeđuju sve stambene zadruge uplatom zadružnog doprinosa revizijskom savezu.
Neizvršavanje obaveze zadruge po osnovu obezbeđenja sredstava iz člana 40, odnosno neredovna uplata zadružnog doprinosa iz člana 41. ovih pravila, smatraće se da se zadruga nije podvrgla reviziji u smislu odredbi Zakona i ovih pravila.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Generalni sekretar Saveza stara se o sprovođenju ovih pravila i daje odgovarajuća uputstva i stručna mišljenja.
Ova pravila stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".
Na osnovu člana 64. stav 2. Ustavne povelje državne zajednice Srbija i Crna Gora ("Sl. list SCG", br. 1/2003), od dana stupanja na snagu Ustavne povelje, ovaj propis primenjuje se kao republički.