ODLUKA

O NAČINU I USLOVIMA IDENTIFIKACIJE I PRAĆENJA RIZIKA USKLAĐENOSTI POSLOVANJA BANKE I UPRAVLJANJA TIM RIZIKOM

("Sl. glasnik RS", br. 57/2006)

1. Radi stvaranja uslova za identifikaciju i praćenje rizika usklađenosti poslovanja banke i za upravljanje tim rizikom - banka je dužna da obrazuje organizacionu jedinicu sa ovim delokrugom (u daljem tekstu: organizaciona jedinica).

Organizacionu jedinicu banka obrazuje tako da njena veličina, nadležnosti, organizaciona i kvalifikaciona struktura odgovaraju obimu i vrsti poslova koje banka obavlja.

2. Organizaciona jedinica identifikuje, procenjuje i prati rizik usklađenosti poslovanja banke i upravlja tim rizikom, koji posebno obuhvata rizik od pravne ili druge sankcije regulatornog tela i finansijskih gubitaka, kao i reputacioni rizik.

3. Rizik od sankcija regulatornog tela, u smislu ove odluke, postoji naročito u sledećim slučajevima:

- ako banka ne ostvaruje ili prekoračuje propisane uslove, odnosno postoji mogućnost da ih neće ostvariti ili će ih prekoračiti (npr. utvrđene pokazatelje adekvatnosti kapitala, uključujući limit za kredite odobrene licima povezanim s bankom i ukupan iznos velikih kredita, koeficijent deviznih rizika, limit za ulaganja u lica koja nisu u finansijskom sektoru i ukupna ulaganja u ta lica i u osnovna sredstva);

- ako banka, u skladu s propisima i svojim internim aktima, ne klasifikuje bilansnu aktivu i vanbilansne stavke i/ili ne formira rezerve za procenjene gubitke koji mogu nastati po osnovu bilansne aktive i vanbilansnih stavki;

- ako dosijei dužnika banke ne sadrže dokumentaciju predviđenu propisima i internim aktima banke;

- ako banka klijentima odobrava kredite ili s njima obavlja druge poslove, za čije odobravanje, odnosno obavljanje ne postoje utvrđene procedure;

- ako banka platni promet u zemlji i sa inostranstvom vrši na način koji nije u skladu s propisima i internim aktima banke;

- ako banka ne sprovodi mere i radnje predviđene za sprečavanje pranja novca, a posebno proceduru Upoznaj svog klijenta, ne identifikuje niti evidentira sumnjive transakcije i ne obaveštava Upravu za sprečavanje pranja novca o tim transakcijama, ili na odgovarajući način ne upravlja rizikom od finansiranja terorizma;

- ako banka Narodnoj banci Srbije i drugim državnim organima ne dostavlja izveštaje na način i u rokovima utvrđenim propisima;

- ako banka ne pribavlja propisana prethodna odobrenja Narodne banke Srbije i ne dostavlja joj tražena obaveštenja i sl.;

- ako banka prema svojim zaposlenima ne ispunjava obaveze utvrđene radnopravnom regulativom;

- ako banka obaveze prema poreskim organima ne ispunjava u skladu sa propisima kojima su uređeni porezi;

- ako banka ne ispunjava druge propisane obaveze.

4. Rizik od finansijskih gubitaka, u smislu ove odluke, postoji u sledećim slučajevima:

- ako banka rezerve za procenjene gubitke nije obračunala u skladu s kriterijumima koje je propisala Narodna banka Srbije ili su utvrđeni internim aktima banke;

- ako struktura pasive banke nije zadovoljavajuća;

- ako aktiva i pasiva banke nisu ročno usklađene;

- ako obaveze banke imaju tendenciju rasta zbog novih zaduživanja ili ugovorene promenljive pasivne kamatne stope, zbog ugovorene valutne klauzule ili nepovoljnih međuvalutnih odnosa, ili iz drugih razloga;

- ako kamatni ili drugi prihodi banke imaju tendenciju opadanja;

- ako poslovni i drugi rashodi banke imaju tendenciju rasta;

- ako ugovori koje banka zaključi s klijentima sadrže pravne nedostatke ili nejasnoće;

- ako instrumenti obezbeđenja banke za odobrene i potencijalne plasmane nisu konstituisani na propisan način;

- u drugim slučajevima.

5. Reputacioni rizik, u smislu ove odluke, postoji u sledećim slučajevima:

- ako banka posluje tako da ne vrši identifikaciju lica s kojima zaključuje poslove;

- ako banka poslove zaključuje s licima koja se dovode ili se mogu dovesti u vezu s nezakonitim poslovima;

- ako rukovodstvo banke ili zaposleni u banci ne poštuju obavezu čuvanja poslovne tajne;

- ako rukovodstvo banke i/ili zaposleni u banci iz kontakta i rada s klijentima ostvaruju ličnu korist;

- ako banka ne preduzima mere interne kontrole kojima se sprečavaju moguće pronevere zaposlenih;

- ako banka ne obavlja stručno usavršavanje zaposlenih i/ili nadzor nad njima na način koji obezbeđuje da se u radu s klijentima ne prave greške i da zaposleni u banci pružaju klijentima usluge na visokoprofesionalnom nivou.

6. Banka može pretrpeti rizik usklađenosti poslovanja ako svoje poslovanje ne uskladi sa zakonom i drugim propisom, standardima poslovanja, procedurama o sprečavanju pranja novca i sprečavanju finansiranja terorizma, kao i drugim aktima kojima se uređuje poslovanje banke i etički kodeks ponašanja zaposlenih.

7. Banka je dužna da svojim unutrašnjim aktima uredi takav sistem kontrole usklađenosti svog poslovanja koji će omogućiti efikasno identifikovanje, procenu i praćenje rizika usklađenosti poslovanja banke, kao i upravljanje tim rizikom, i koji će biti u skladu s pravilima struke, dobrim poslovnim običajima i poslovnom etikom.

8. Rukovodilac organizacione jedinice i zaposleni u organizacionoj jedinici ne smeju biti stavljeni u situaciju koja bi mogla dovesti do sukoba interesa pri obavljanju funkcije kontrole usklađenosti poslovanja banke, a naročito ako je u organizacionoj jedinici raspoređeno lice koje je odgovorno za otkrivanje, sprečavanje i prijavljivanje Upravi za sprečavanje pranja novca transakcija i lica za koje se sumnja da su u vezi s pranjem novca.

9. Banka je dužna da svojim aktima uspostavi nezavisnu, stalnu i efikasnu funkciju kontrole usklađenosti poslovanja koju obavlja organizaciona jedinica, a naročito da uredi:

- njenu ulogu i odgovornost;

- mere koje joj obezbeđuju nezavisnost;

- njene odnose s drugim organizacionim jedinicama u banci u čijem su delokrugu upravljanje rizicima i unutrašnja revizija;

- njeno pravo pristupa informacijama neophodnim za sprovođenje funkcije kontrole usklađenosti i, u skladu s dužnostima zaposlenih, saradnju u pružanju tih informacija;

- njeno pravo da istraži moguće povrede usklađenosti poslovanja i da, ako je potrebno, predloži da se za to angažuje odgovarajući stručnjak;

- njeno pravo da organima banke slobodno iznese nalaze sprovedene kontrole usklađenosti poslovanja.

10. Organizaciona jedinica identifikuje, procenjuje i prati rizik usklađenosti poslovanja banke i upravljanje tim rizikom tako što:

- uspostavlja i razvija adekvatne i efikasne postupke kontrole usklađenosti poslovanja banke, i to na način koji omogućava kontinuirano praćenje rizika te usklađenosti, kao i blagovremenu procenu postojećih i novih rizika;

- proverava usklađenost postojećih procedura i uputstava s propisima, kao i njihovu međusobnu usklađenost;

- proverava primenu postojećih procedura u praksi;

- uspostavlja visoke etičke i profesionalne standarde u obavljanju poslovnih aktivnosti;

- posle uočavanja propusta koji se odnose na usklađenost poslovanja, odmah o tome izveštava izvršni odbor i odbor za praćenje poslovanja banke;

- obavlja druge aktivnosti u okviru svog delokruga.

11. U obavljanju aktivnosti iz svoje nadležnosti, organizaciona jedinica:

- ima pristup svim organizacionim delovima banke i uvid u dokumente koji su joj potrebni;

- ovlašćena je da od svih zaposlenih u banci zahteva da u razumnom roku pribave relevantne informacije i daju odgovarajuća obrazloženja.

12. Banka je dužna da svojim aktima propiše obavezu da su filijale i drugi organizacioni oblici banke u inostranstvu dužni da poštuju propise i standarde zemlje domaćina, kao i da banku i Narodnu banku Srbije obaveštavaju o razlikama u tim propisima i standardima u odnosu na domaće propise.

13. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjivaće se od 1. oktobra 2006. godine.